IT-alan työpaikat


Linkediniä selaamallakin melko selvää että paikkoja löytyy
Ei minusta kyllä ainakaan niiden omilla sivuilla näkynyt mitenkään poikkeuksellisesti. Aika samantyyppistä pestiä on nytkin, mitä niillä on ihan säännöllisesti haussa.

Tiedä paljonko noilla on ollu penkillä tai vapautumassa muista projekteista kavereita (sopivalla osaamisella) ja paljonko tuossa on HTP:inä tekemistä, niin noistahan se tulee, tarviiko miten paljon saada uutta kaveria.
 
Itse aloitin uran pienessä firmassa, olin muistaakseni kolmas palkattu työntekijä, eli firmassa oli tuolloin alle 10 työntekijää. Ensimmäinen asia, joka kannattaa ymmärtää on se, että oli titteli mikä hyvänsä, niin kannattaa varautua tekemään kaikenlaiset asiat itse. Ei esimerkiksi välttämättä kannata olettaa, että jos sinulla on läppärin kanssa ongelmia, niin joku muu hoitaa asian. Pienessä firmassa käytänteet saattaa myös olla miten sattuu. Homma toimii, koska tekijöitä on niin vähän, mutta jos on tottunut vaikka sellaisiin asioihin kuin versionhallinta tai automaatiotestaus, niin saattaa tulla yllätyksiä (silloin kun minä aloitin nuo ei tosin olleet aina isommissakaan firmoissa itsestäänselvyyksiä :). Toisaalta sitten on ihan eri tavalla mahdollisuuksia muokata prosessit haluamikseen ja tulet osallistumaan kaikkiin projektin vaiheisiin määrittelystä toimitukseen. Asiakkaatkin tulevat henkilökohtaisesti tutuiksi.

Toiset viihtyvät pienissä firmoissa, toiset ei. Pienen firman ongelma on, että niitä tuotteita ei ole välttämättä kuin se yksi. Jos alkaa kyllästyttää saman tunkkaaminen, niin oikeastaan on vain yksi vaihtoehto, eli uuden työpaikan hakeminen. Toiset taas tykkäävät tuollaisesta, tiedän tyyppejä jotka on ihan tyytyväisenä olleet samassa paikassa tekemässä samaa hommaa pari vuosikymmentä.
 
Toiset viihtyvät pienissä firmoissa, toiset ei. Pienen firman ongelma on, että niitä tuotteita ei ole välttämättä kuin se yksi. Jos alkaa kyllästyttää saman tunkkaaminen, niin oikeastaan on vain yksi vaihtoehto, eli uuden työpaikan hakeminen. Toiset taas tykkäävät tuollaisesta, tiedän tyyppejä jotka on ihan tyytyväisenä olleet samassa paikassa tekemässä samaa hommaa pari vuosikymmentä.
Yks ongelma näissä minusta ehkä se, että sitten oot naimisissa yhden tuotteen ja yhden tekkistäkin kanssa ja voi olla haastavaa pitää oma osaaminen relevanttina - varsinkin, jos tekkistäkki on joku kovin erikoinen. Ja voi olla vaikeaa löytää uutta hommaa, jos oma osaaminen on jotain sellaista, mille ei oo juuri käyttöä muualla. Itellä oli vähän näin ekassa talossa, minkä takia pyrinkin sit veks ja nykyään turvallisempi tilanne, kun osaaminen on sellaista, mille on suht laajasti kysyntää.

Tuttua ja turvallista toki varmasti se saman järjestelmän kanssa pelaaminen, kun tunnet läpikotaisin kaiken. Kai siinäkin puolensa versus konsulttihommat, joissa saa olla koko ajan opettelemassa jotain uutta ja ainakin ite säännöllisesti ihan pihalla jostain uudesta systeemistä :D
 
Yks ongelma näissä minusta ehkä se, että sitten oot naimisissa yhden tuotteen ja yhden tekkistäkin kanssa ja voi olla haastavaa pitää oma osaaminen relevanttina - varsinkin, jos tekkistäkki on joku kovin erikoinen. Ja voi olla vaikeaa löytää uutta hommaa, jos oma osaaminen on jotain sellaista, mille ei oo juuri käyttöä muualla. Itellä oli vähän näin ekassa talossa, minkä takia pyrinkin sit veks ja nykyään turvallisempi tilanne, kun osaaminen on sellaista, mille on suht laajasti kysyntää.

Tuttua ja turvallista varmasti se saman järjestelmän kanssa pelaaminen, kun tunnet läpikotaisin kaiken. Kai siinäkin puolensa versus konsulttihommat, joissa saa olla koko ajan opettelemassa jotain uutta ja ainakin ite ihan pihalla koko ajan :D
Pienen talon vahvuus on monipuolisuus, kun hoitaa palvelimet, softan ja tuen. Haitat ovat sitten nuo mainitsemasi. Suurissa joutuu erikoistumaan, mutta urakehitys talon sisällä onnistuu tiettyyn rajaan asti.
 
Pienen talon vahvuus on monipuolisuus, kun hoitaa palvelimet, softan ja tuen. Haitat ovat sitten nuo mainitsemasi. Suurissa joutuu erikoistumaan, mutta urakehitys talon sisällä onnistuu tiettyyn rajaan asti.
Onneks päässy aika monipuolisesti näissä isompienkin konsulttitalojen projekteissa tekeen sekä alustan pystytykset että softalogiikkaa. Ja toki jotain kiertävää supporttivuoroakin saanu bonuksena, mutta nykyisellään kanssakäymistä asiakkaan kanssa muutenkin jatkuvasti.

Varmasti on sitäkin, että se oma oma kaista on isossa talossa paljon kapeampi, jos on jotain tarkempia tiimejä ja rooleja, jotka tekee vaan jotain yhtä juttua. Onneks ei oo ite tuollaisiin oikein joutunut. Vois tuntua aika rajoittavalta..
 
Onko muilla samoja havaintoja? Tivin mukaan IT-alan työllisyys alkaa taas menemään parempaan suuntaan. Talouden taantumakin alkaa olla takana, mutta työllisyyden pitäisi alkaa parantumaan kunnolla vasta ensi vuoden puolella.

It-alan työmarkkinat elpyvät – ”lomautettuja otettu takaisin töihin”

”It-yhtiöissä leikkaukset ja lomautukset ovat melkein kokonaan loppuneet, eikä uusia ole näköpiirissä. Lomautettuja ihmisiä on otettu takaisin töihin. Ensimmäistä kertaa reiluun vuoteen on myös alkamassa yritysten omien akatemioiden ohjelmia, jossa haetaan esimerkiksi junioritason osaajia. Tämä on alalla hyvä mittari tulevasta”

Itse juuri YT-neuvotteluiden piirissä IT-alalla. Ihan hirveän isoa riskiä joutua pihalle ei ole, mutta silti pieni huoli tulevaisuudesta. Velkaa on ja käsitin työtilanteen olevan alalla huono. En nyt tiedä oikein, millaisiin hommiin hakisinkaan, jos kenkää tulee. KTM-paperit IT-tiedekunnasta ja työkokemus on aika pitkälti liiketoiminnan ja projektivetämisen puolella.

Sentään olen jonkun verran opinnoissa ja vapaa-ajalla koodaillut esim. Javaa ja Full Stackia, konffaillut Linux-servereitä ja työstänyt tietokantoja. Pilvestäkin on jonkun verran osaamista. Mitään sertifikaatteja ei kuitenkaan ole ja ylipäätään koen omaavani laajan perusosaamisen, mutta en ole erikoistunut mihinkään. Välillä tuntuu, että olen väliinputoaja tai sitten jo valmiilla perusosaamisella on mahdollisuus lähteä erikoistumaan johonkin tiettyyn asiaan. Toisaalta ehkä on myös hyvä ymmärtää monia asioita ja teknologioita esim. eri johtamisen rooleissa.

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin varmaan koodaisin jonkun front end + back end -kokonaisuuden sekä tietokannan ja pistäisin kaiken nettiin. Tuonne voisi laittaa vaikka esittelyt itsestä, eli CV virtuaalisessa muodossa. En halua enkä varmaan osaisikaan olla pelkkä koodari, mutta tuolla ehkä vähän erottuu joukosta. Toki ei nyt vielä mitään hätää ole. Ja vaikka nykyinen paikka säilyisi, niin varmaan lähitulevaisuudessa olisi vähän mietittävä, mitä työuralta oikeasti haluan :D
 
Viimeksi muokattu:
Mä päädyin joskus YT’eitten jälkeen koodaajaksi, ja aloitin aika tyhjästä. Ei mulla ollut ajatuksena olla ”täysin koodaaja”, mutta se olikin tosi hauskaa. Osittain se ehkä johtu hyvästä työilmapiiristä ja kolleegoista.

Tein sitä muutaman vuoden, ja vaikka olin mielestäni ihan hyvä, rupesin epäilemään voisinko koskaan olla yhtä hyvä kuin ne parhaimmat mitä ihailin. Näin 15v myöhemmin olen tajunnut, että kyllä varmaan olisin voinut olla. Olihan ne tehnyt sitä yli 10v pidempään…

Joka tapauksessa siitä on ollut valtavan paljon hyötyä myöhemmin. Siitä lähtien olen työskennellyt lähellä koodaajia ja kokemus mahdollistaa ihan erilaisen yhteistyön.
 
Onko muilla samoja havaintoja? Tivin mukaan IT-alan työllisyys alkaa taas menemään parempaan suuntaan. Talouden taantumakin alkaa olla takana, mutta työllisyyden pitäisi alkaa parantumaan kunnolla vasta ensi vuoden puolella.
Näissä on eroja miten tarkastelee. Kokeneille osaajille on ollut kohtalaisesti töitä mutta junioreilla haastavampaa, varsinkin se ekan työpaikan saanti kun markkinoilla on paljon jo työkokemusta osaavia. Miten erotut ilman kokemusta siitä joukosta? Joo tiedän ”hyvä tyyppi” bla bla bla mutta se ei aina vaan riiitä.

Toinen aspekti on että hyvät firmat pystyvät jopa kasvamaan haastavissakin olosuhteissa, sitten on näitä kvartaalifirmoja jotka menevät tuulen mukana. Maine on myös tärkeä työntekijöiden silmissä kun nykyään tieto liikkuu hyvin nopeasti koodareitten verkostoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Meillä on ainakin tasainen kasvu jatkunut, koska oma tuote kantaa. Mutta muutama asiakas on käsittääkseni pistänyt porukkaa lähiaikoina pihalle, ei isosti, mutta kuitenkin. Tiedän vain yhdestä tarkemmin ja sieltä lähti oikeastaan pelkästään tuoreita devaajia.
 
Kovin suurta notkoa ei ole meillä näkynyt. Rekryä oli hiljennetty ja painotettu seniorimpaan (nythän niitä oli tarjollakin) jonkun aikaa, mutta taas alkaa näyttää siltä että alle 10 vuoden kokemus riittää siihen että pääsee haastatteluun.

En ole seurannut myynnin puolta vähään aikaan, mutta johtopäätökseni on että asiakkaita kiinnostaa taas enemmän.
 
Tuntuu ainakin siltä että linkkarin rekryspammaus on taas saanut vauhtia hiljaisemman vaiheen jälkeen… kai tämä on jonkinlainen merkki paremmista ajoista
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
 
Joka paikassa missä olen ollut, työnantaja on tarjonnut työpuhelimen tai sitten halutessaan on saanut valita puhelinedun. Luulisin tämän olevan ihan perusjuttuja joka puolella, meillä ei edes saa käyttää omaa laitettaan työasioiden hoitoon tietoturvasyistä.
 
Joka paikassa missä olen ollut, työnantaja on tarjonnut työpuhelimen tai sitten halutessaan on saanut valita puhelinedun. Luulisin tämän olevan ihan perusjuttuja joka puolella, meillä ei edes saa käyttää omaa laitettaan työasioiden hoitoon tietoturvasyistä.
Tässä etätyössä ei käytetä puhelinta mihinkään muuhun kuin tuohon VPN soittoon ja loput hoidetaan Teams puhelimella. Omasta mielestäni ei pitäisi käyttää tuohon VPN:n yhteydenkään muodostamiseen henkilökohtaista numeroa. On tullut myös aikoinaan vastaan sitä, että omaa tietokonettakin olisi pitänyt työntekijänä käyttää.
 
Tässä etätyössä ei käytetä puhelinta mihinkään muuhun kuin tuohon VPN soittoon ja loput hoidetaan Teams puhelimella. Omasta mielestäni ei pitäisi käyttää tuohon VPN:n yhteydenkään muodostamiseen henkilökohtaista numeroa. On tullut myös aikoinaan vastaan sitä, että omaa tietokonettakin olisi pitänyt työntekijänä käyttää.
Ei minullekaan tule työpuheluita kuin todella harvoin, tänä vuonna ehkä kaksi puhelua tullut, enkä itse ole soittanut yhtään. Mutta kun pitää olla puhelimella tavoitettavissa ja toi MFA hoituu puhelimella, niin työnantaja sen tarjoaa. Yleisestikin ottaen työnantaja vastaa kaikista laitteista, mitä työntekoon tarvitaan, ja sen tosiaan pitäisi olla ihan perusjuttuja IT-alalla. Ja varmaan monella muullakin alalla.
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
Oman firman työntekijöillä on työpaikan luurit, mutta ostetulla konsulttivoimalla ei. Eli käytössä sitten saattaa olla henk koht liittymä tai sen konsulttipuljun liittymä, jolla myös tollasia MFA-asioita saattaa joutua hoitamaan.
 
Mulla on firman tarjoama puhelin, mutta en ole sitä käytännössä tainnut käyttää yhtään mihinkään. VPN tunnistuksen laitoin omaan puhelimeen erillisvahvistettuun lukittuun kansioon, ja se on ollut kaikille täysin ok.
 
Ei minullekaan tule työpuheluita kuin todella harvoin, tänä vuonna ehkä kaksi puhelua tullut, enkä itse ole soittanut yhtään. Mutta kun pitää olla puhelimella tavoitettavissa ja toi MFA hoituu puhelimella, niin työnantaja sen tarjoaa. Yleisestikin ottaen työnantaja vastaa kaikista laitteista, mitä työntekoon tarvitaan, ja sen tosiaan pitäisi olla ihan perusjuttuja IT-alalla. Ja varmaan monella muullakin alalla.
Tämä ei varmaan lohduta, mutta ei ole itsestäänselvyys täällä terveydenhuollossa :D Tietoturva on vähän mitä on..Samoin kuin lainsäädännön noudattaminen. On jotenkin niin hullua yrittää edes töitä sopia, kun ei täällä työsopimukset tai niiden sisältö merkkaa mitään.
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.

Mä oon muutamassakin firmassa tehnyt globaaleja identiteetin ja pääsynhallinnan projekteja ja tää vaihtelee aika paljon maakohtaisesti ja tehtäväkohtaisesti.

Suomessa yleensä työnantaja tarjoaa autentikointiin käytettävän laitteen jos työntekijän oletetaan tekevän etänä hommia. On se sitten puhelin tai esimerkiksi token.

Poikkeuksena yleensä on olleet työtehtävät joissa varsinaiselle etäkäytölle ei ole tarvetta mutta pääsy sallitaan omilla laitteilla esimerkiksi HR / palkanlaskennan sovelluksiin henkilökohtaista käyttöä varten.

Alihankkijoiden ja konsulttien sopimuksissa yleensä lukee että palveluntarjoaja vastaa työvälineistä mutta välillä on ollut kyllä ongelmiakin, kun sopimukset ei ole olleet kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein pitäisi olla eri numero työkäyttöön jonka voisi sulkea kun ei ole töissä. Itseäni ainakin on muutaman kerran häiritty lomalla, viimeisin sellainen että alkoi vähän harmittamaan tapaus. Loman kuitenkin pitäisi olla loma.

Aikaisemmin naureskelin kavereille jotka kantoivat kahta luuria..
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
Meillä käytetään autentikaattoria omassa puhelimessa. Ei tule soittoja. Tosin VPN ei vaadi sitä, vaan eräät muut sovellukset kuten asiakkaan järjestelmiin pääsy.
 
Itsellä on kyllä työpuhelin, mutta pidän nykyään omassa puhelimessa sekä työliittymän että henkilökohtaisen liittymän SIM-kortteja. Ei tarvitse kantaa kahta puhelinta mukana ja tarvittaessa esim. lomalla voi laittaa työliittymän paussille. Aika harvoin tulee käytettyä työliittymää, mutta välillä asiakkaat soittelevat siihen. Työkaveritkin soittelevat henkilökohtaiseen liittymään, kun sen laitoin joskus firman tietoihin :D

VPN ei myöskään vaadi työpuhelinta ja sen käyttöön on useampiakin tapoja. En muutenkaan tykkää hirveästi pitää omassa puhelimessa työsovelluksia. Sähköpostiin ja kalenteriin pääsee selaimellakin.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa mfa työkaluista on sinänsä aika turvallisia ja ei siitä ole haittaa jos käytetyn työkalun nimi vuotaa. SMS sen sijaan voi olla riski monesta syystä.

Mutta aiheeseen, jos työn teko ei onnistu ilman puhelinta pyytäisin vähintään työpuhelinta tai jos itselle kiva vaihtoehto olisi tarjolla ottaisin työsuhdepuhelimen ja konffaisin siihen kaksi profiilia.
 
Mulla on työpuhelin samalla myös henkkoht. puhelin. Onneksi nykyinen rooli on semmoinen että ei tarvitse vastailla juuri työasioissa. Päivystykseen on oma puhelin joka kiertää henkilöltä toiselle.
 
Puhelinetu, eli "firman luuri" on ollut yksi yleisimpiä etuja suomalaisessa työelämässä, jota yleensä jaellaan siinä vaiheessa kun muuttuu työntekijästä toimihenkilöksi. Verotusarvo 20 euroa kuukaudessa jo ainakin 2000-luvun alkukähinöistä asti, mikä on aika hyvä diili jos firmalta saa sellaisen puhelimen ja liittymän joka soveltuu omaan käyttöön. Etenkin nykyään kun aika perusliittymistäkin yritetään rahastaa parikymppiä kuussa, niin tuo keskituloisen marginaaliverolla noin kympin maksava puhelinetu on aika hyvä diili kun siinä saa sekä luurin että liittymän halvemmalla kuin useimmat ihmiset saa pelkän liittymän.

Ongelmaksi se muodostuu sitten jos töiden on tapana valua vapaa-ajalle; töistä tai työasioissa soitellaan iltaisin ja viikonloppuisin ja odotetaan välitöntä reagointia asioihin. Jos käyttää firman liittymää ainoana liittymänä niin ei voi laittaa luuria/liittymää kiinni kun lähtee töistä ja sitten joutuu olemaan vastaamatta jos ei halua säätää niitä työasioita vapaalla. Jos on sekä oma että firman liittymä samassa laitteessa niin firman simmi on helppo disabloida vapaa-ajalla, mutta sitten taas joutuu maksamaan siitä omastakin liittymästä mikä syö edun järkevyyttä. Toki etu voi olla järkevä jo pelkän laitteenkin takia, jos vaikka saa sen tonnin samsungin tai iphonen joka vaihdetaan 3v välein uuteen malliin niin kustannukset on kolmasosa siitä että ostais itse.

Ymmärrän kyllä hyvin että tänä päivänä tämä ei enää ole sellainen etu joka automaattisesti otetaan ja on järkevä. Aika monessa paikkaa tuppaa nuo hommat valumaan vapaa-ajalle niin helpointa on kun pistää sen firman luurin kiinni tai menemään automaattisesti älä häiritse tilaan/äänettömälle kun työpäivä loppuu.

Itsellä jäi vähän torsoksi tuo puhelinedun hyödyntäminen kun firmasta tarjoillaan kyllä luuri jota saa käyttää vapaa-ajalla, mutta ovat niin iloisesti korporaation hallussa että osia laitteen toiminnoista on rampautettu ja luurissa rullaa sellaiset kyttäysohjelmistot etten halua sitä ainoana laitteen käyttää. Pitäis varmaan kysäistä saisko sen muutettua puhelinedusta työpuhelimeksi niin ei menis sitä verotusarvoa kun ei tuota nyt tule käytettyä omiin tarpeisiin kuin joskus erillismaksullisiin numeroihin soitellessa...
 
Puhelinetu, eli "firman luuri" on ollut yksi yleisimpiä etuja suomalaisessa työelämässä, jota yleensä jaellaan siinä vaiheessa kun muuttuu työntekijästä toimihenkilöksi. Verotusarvo 20 euroa kuukaudessa jo ainakin 2000-luvun alkukähinöistä asti, mikä on aika hyvä diili jos firmalta saa sellaisen puhelimen ja liittymän joka soveltuu omaan käyttöön. Etenkin nykyään kun aika perusliittymistäkin yritetään rahastaa parikymppiä kuussa, niin tuo keskituloisen marginaaliverolla noin kympin maksava puhelinetu on aika hyvä diili kun siinä saa sekä luurin että liittymän halvemmalla kuin useimmat ihmiset saa pelkän liittymän.

Ongelmaksi se muodostuu sitten jos töiden on tapana valua vapaa-ajalle; töistä tai työasioissa soitellaan iltaisin ja viikonloppuisin ja odotetaan välitöntä reagointia asioihin. Jos käyttää firman liittymää ainoana liittymänä niin ei voi laittaa luuria/liittymää kiinni kun lähtee töistä ja sitten joutuu olemaan vastaamatta jos ei halua säätää niitä työasioita vapaalla. Jos on sekä oma että firman liittymä samassa laitteessa niin firman simmi on helppo disabloida vapaa-ajalla, mutta sitten taas joutuu maksamaan siitä omastakin liittymästä mikä syö edun järkevyyttä. Toki etu voi olla järkevä jo pelkän laitteenkin takia, jos vaikka saa sen tonnin samsungin tai iphonen joka vaihdetaan 3v välein uuteen malliin niin kustannukset on kolmasosa siitä että ostais itse.

Ymmärrän kyllä hyvin että tänä päivänä tämä ei enää ole sellainen etu joka automaattisesti otetaan ja on järkevä. Aika monessa paikkaa tuppaa nuo hommat valumaan vapaa-ajalle niin helpointa on kun pistää sen firman luurin kiinni tai menemään automaattisesti älä häiritse tilaan/äänettömälle kun työpäivä loppuu.

Itsellä jäi vähän torsoksi tuo puhelinedun hyödyntäminen kun firmasta tarjoillaan kyllä luuri jota saa käyttää vapaa-ajalla, mutta ovat niin iloisesti korporaation hallussa että osia laitteen toiminnoista on rampautettu ja luurissa rullaa sellaiset kyttäysohjelmistot etten halua sitä ainoana laitteen käyttää. Pitäis varmaan kysäistä saisko sen muutettua puhelinedusta työpuhelimeksi niin ei menis sitä verotusarvoa kun ei tuota nyt tule käytettyä omiin tarpeisiin kuin joskus erillismaksullisiin numeroihin soitellessa.
Minulla on tällä hetkellä puhelinetu, jossa iPhone 13 ja tarpeeksi hyvin toimiva 4g-netti. Verotusarvo taitaa olla juurikin tuo 20€ eli mielestäni hyvä diili.

Toki tuo nostamasi asia työn ja vapaa-ajan sekoittumisesta voi olla ongelma, itse olen sen verran hyvässä tilanteessa että puheluita ei tosiaan tule käytännössä yhtään, ja olen myös laittanut notifikaatiot pois päältä sähköpostista ja Teamsista. Yleensä tulee aamulla aamukahvien yhteydessä katsottua puhelimesta, että onko jotain hajonnut tuotannossa mihin pitäisi heti reagoida, mutta ei tätäkään sinänsä vaadita.

Työjuttujen tekeminen omalla ajalla puhelimen kautta on kyllä yksi oma ongelma, mutta siihenkin saisi parannusta omaa asennetta korjaamalla. Tämän takia olenkin miettinyt erilliseen työpuhelimeen siirtymistä, mutta toistaiseksi yhden laitteen käyttö kiinnostaa enemmän kuin 2 laitetta.
 
Itsellä jäi vähän torsoksi tuo puhelinedun hyödyntäminen kun firmasta tarjoillaan kyllä luuri jota saa käyttää vapaa-ajalla, mutta ovat niin iloisesti korporaation hallussa että osia laitteen toiminnoista on rampautettu ja luurissa rullaa sellaiset kyttäysohjelmistot etten halua sitä ainoana laitteen käyttää. Pitäis varmaan kysäistä saisko sen muutettua puhelinedusta työpuhelimeksi niin ei menis sitä verotusarvoa kun ei tuota nyt tule käytettyä omiin tarpeisiin kuin joskus erillismaksullisiin numeroihin soitellessa...
Mulla oli kans aikanaan pelko, että työasiat valuu liikaa vapaa-aikaan (edellisessä näin kävi) ja en sitten ottanut puhelinetua. Nyt on sitten kuultu, että työpuhelimet on sen verran tiukassa seulassa, että millä tahansa hetkellä pikaviestin XYZ saattaa tosta noin vaan poistua puhelimesta, ja sinne menee kaikki historiat perheen kanssa juttelusta yms. Lisäksi työpaikan haittaohjelmaskanneri varmaan huutais hoosiannaa vähintään muutaman kerran kuussa ihan pelkällä perusselailulla, jota itse teen. Kaksi puhelinta ja liittymää on pakollinen paha tässä melkeen.
 
Mulla oli kans aikanaan pelko, että työasiat valuu liikaa vapaa-aikaan (edellisessä näin kävi) ja en sitten ottanut puhelinetua. Nyt on sitten kuultu, että työpuhelimet on sen verran tiukassa seulassa, että millä tahansa hetkellä pikaviestin XYZ saattaa tosta noin vaan poistua puhelimesta, ja sinne menee kaikki historiat perheen kanssa juttelusta yms. Lisäksi työpaikan haittaohjelmaskanneri varmaan huutais hoosiannaa vähintään muutaman kerran kuussa ihan pelkällä perusselailulla, jota itse teen. Kaksi puhelinta ja liittymää on pakollinen paha tässä melkeen.
Eihän työpuhelinta ole tarkoitettu omien asioiden hoitamiseen, vaan nimenomaan työasioiden hoitamisen. Meillä on ihan suoraan ja selvästi kielletty omien asioiden hoitaminen työpuhelimella. Ihan oma syy jos työpuhelimella hoitaa omia juttuja ja ne jossain vaiheessa sitten häviää.
 
Eihän työpuhelinta ole tarkoitettu omien asioiden hoitamiseen, vaan nimenomaan työasioiden hoitamisen. Meillä on ihan suoraan ja selvästi kielletty omien asioiden hoitaminen työpuhelimella. Ihan oma syy jos työpuhelimella hoitaa omia juttuja ja ne jossain vaiheessa sitten häviää.
Niin, tässä olin itse puhumassa puhelinedun hyödyntämisestä. Jolloin verotuksessa huomioidaan, että hoidat myös yksityiset asiasi firman puhelimella. Tarkoitin tässä, että näistä syistä en sitä halua.
 
Eihän työpuhelinta ole tarkoitettu omien asioiden hoitamiseen, vaan nimenomaan työasioiden hoitamisen. Meillä on ihan suoraan ja selvästi kielletty omien asioiden hoitaminen työpuhelimella. Ihan oma syy jos työpuhelimella hoitaa omia juttuja ja ne jossain vaiheessa sitten häviää.

Termit menee usein sievästi sekaisin, mutta tässä juuri on se ero työpuhelimen ja puhelinedun kanssa. Puhelinedulla, josta työntekijä maksaa verotusarvon, työnantajan tarjoamaa laitetta ja liittymää nimenomaan saa käyttää myös vapaa-ajalla ja omassa käytössä

Jos on vain firman omistama työpuhelin, josta ei makseta verotusarvoa, niin sitä ei saa käyttää henkilökohtaisiin asioihin.

Meillä, ja ymmärsin että myös nbzeron tapauksessa, työnantaja rajoittaa ja kontrolloi rankasti myös puhelinetuna käytettäviä laitteita. Meilläkin firma esim. estää tiettyjä sovelluksia sekä niillä on mahdollisuus ja oikeus milloin vain tarpeelliseksi näin katsoessaan esim. tyhjentää sun luuri etänä. Tämän kun suhteuttaa siihen kuinka paljon elämä nykyään nojaa puhelimeen niin vähän hermostuttais pitää tuota ainoana laitteena jos ”siellä on koko elämä”.
 
Niin, tässä olin itse puhumassa puhelinedun hyödyntämisestä. Jolloin verotuksessa huomioidaan, että hoidat myös yksityiset asiasi firman puhelimella. Tarkoitin tässä, että näistä syistä en sitä halua.
Työpuhelin ja puhelinetu on eri asiat. Näyttää että kirjoitit työpuhelimesta, mutta tarkoitit puhelinetua.
 
Meillä, ja ymmärsin että myös nbzeron tapauksessa, työnantaja rajoittaa ja kontrolloi rankasti myös puhelinetuna käytettäviä laitteita. Meilläkin firma esim. estää tiettyjä sovelluksia sekä niillä on mahdollisuus ja oikeus milloin vain tarpeelliseksi näin katsoessaan esim. tyhjentää sun luuri etänä. Tämän kun suhteuttaa siihen kuinka paljon elämä nykyään nojaa puhelimeen niin vähän hermostuttais pitää tuota ainoana laitteena jos ”siellä on koko elämä”.
nbzero puhui työpuhelimesta, niin siltä pohjalta vastasin. Jos puhelinedun laite ja liittymä olisi rajoitettu rankasti, niin en sitä ottaisi.
 
Työpuhelin ja puhelinetu on eri asiat. Näyttää että kirjoitit työpuhelimesta, mutta tarkoitit puhelinetua.
No tässä kohtaa siis meillä on valittavissa puhelinetu, jolloin voi käyttää työnantajan puhelinta omiin hommiin. Tai sitten vaan käyttää sitä työpuhelinta, jolloin verotus ei rankaise. Ja muita tietämättömiä yritin varoitella siitä, että molempiin sitten saattaa firmakohtaisesti osua sama ylläpidon politiikka, joka voi olla melko suoraviivainenkin. Mutta yritin jo kerran korjata, että ei kannata valita puhelinetua jos työnantajan käytännöt on sellaisia, ettei niitä sitten siihen työ + vapaa-ajan puhelimeen halua.

Ja olen eri mieltä, työpuhelin on työpuhelin oli siinä puhelinetu tai ei. Pahoittelut, että en osannut sitä sanottaa ymmärrettävästi.
 
Ja olen eri mieltä, työpuhelin on työpuhelin oli siinä puhelinetu tai ei. Pahoittelut, että en osannut sitä sanottaa ymmärrettävästi.
Voit olla eri mieltä, mutta työpuhelin ja puhelinetu ovat ihan eri asioita. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin työpuhelin jossa on tai ei ole puhelinetu.
 
Voit olla eri mieltä, mutta työpuhelin ja puhelinetu ovat ihan eri asioita. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin työpuhelin jossa on tai ei ole puhelinetu.
Se on ihan organisaatiokohtaista miten tuo tulkitaan ja hoidetaan. Veroseuraamukset tulee liittymän perusteella ja että ilmoitetaanko käytetäänkö puhelinetua. Jossain laitteen saa omaksi, jossain laite pitää palauttaa. Ja tiukemmissa organisaatioissa kaikki versiot on tiukassa firman IT:n hallinnassa.
 
Kiinnostaisi palata takaisin it- alalle, mutta oman koodin olematon tuottamimen oli silloin aikanaan se syy, ettei ura auennut perus devaajana. Ei vaan aivot toimi, kun pitäisi perus hello world tehdä, vaikka sitten valmiista tuotoksesta pystyy lukemaan asioita hyvin.

Nyt olisi päällikköhommia tehty vuosia tekniikan aloilla. Onkohan it-alalla kysyntää päällikköroolille, joka ymmärtää koodia, mutta ei ole kokemusta juuri siitä softan tekemisen arjesta? Miten tätä lähtisi markkinoimaan ja taklaamaan tuota alakohtaista kokemuksen puutetta?
 
Itse aloitin uran pienessä firmassa, olin muistaakseni kolmas palkattu työntekijä, eli firmassa oli tuolloin alle 10 työntekijää. Ensimmäinen asia, joka kannattaa ymmärtää on se, että oli titteli mikä hyvänsä, niin kannattaa varautua tekemään kaikenlaiset asiat itse. Ei esimerkiksi välttämättä kannata olettaa, että jos sinulla on läppärin kanssa ongelmia, niin joku muu hoitaa asian. Pienessä firmassa käytänteet saattaa myös olla miten sattuu. Homma toimii, koska tekijöitä on niin vähän, mutta jos on tottunut vaikka sellaisiin asioihin kuin versionhallinta tai automaatiotestaus, niin saattaa tulla yllätyksiä (silloin kun minä aloitin nuo ei tosin olleet aina isommissakaan firmoissa itsestäänselvyyksiä :). Toisaalta sitten on ihan eri tavalla mahdollisuuksia muokata prosessit haluamikseen ja tulet osallistumaan kaikkiin projektin vaiheisiin määrittelystä toimitukseen. Asiakkaatkin tulevat henkilökohtaisesti tutuiksi.

Toiset viihtyvät pienissä firmoissa, toiset ei. Pienen firman ongelma on, että niitä tuotteita ei ole välttämättä kuin se yksi. Jos alkaa kyllästyttää saman tunkkaaminen, niin oikeastaan on vain yksi vaihtoehto, eli uuden työpaikan hakeminen. Toiset taas tykkäävät tuollaisesta, tiedän tyyppejä jotka on ihan tyytyväisenä olleet samassa paikassa tekemässä samaa hommaa pari vuosikymmentä.
Siinä vaiheessa, kun "pienen firman" omistajat alkaa teettämään sadan tunnin viikkoja ilman ylityökorvauksia (koska tekevät niin itsekin "ilman lisäkorvausta) ja vitsailemaan niiden, tai lakisääteisten taukojen tai arkipyhien, olemassa olosta, niin kannattaa nostaa kytkintä.
 
Kysynpä teiltä it-alan osaajilta. Onko it-alalla paljon käytössä sitä, että etätyössä täytyy työntekijän käyttää omaa yksityistä puhelintaan VPN:n sisäänkirjautumiseen? Eli siihen tulee soitto ja täytyy antaa koodi. Onko tämä teistä normaalia? Vai pitäisikö käytössä olla työantajan tarjoama puhelin.
Vähän vanha viesti jo, mutta vastaan ny kuitenkin. Kukaan ei oo pakottanut käyttämään just omaa luuria MFA-laitteena, mutta on noita eri vehkeitä ollut, joissa on pitänyt pystyä kuittamaan tunnistautuminen esim. tekstarilla. Ja luuri ja/tai liittymä on tarjottu aina työnantajalta. Puhelinedun on voinut ottaa tai olla ottamatta, mutta luuri on annettu joka tapauksessa.

Useimmassa järjestelmässä MFA-laitteeksi voi kyllä minusta määrittää jonkun sellaisenkin, joka voi asua pelkästään tietokoneella, niin kuin ite pyrin pitämään, kun niistä on paljon mukavampi kopsailla MFA-kooditkin sinne, minne tarvittee ja luurilla kun ei muutenkaan tehdä mitään oikeita töitä, joten oon pyrkiny välttämään minkään työjuttujen tuonnin puhelimeen.

Itellä siis nykyisellään oma laite, mutta firman liittymä. Kerran pari asiakas soittanut nykyduunissa, aikaisemmin vähän enemmän. Ei mua rassaa, jos jossain tarvii tekstaritunnistautumista, eikä sekään, jos jossain tärkeässä asiassa soitetaan. Hirveän vähän tosiaan itellekään työpuheluita tulee, kun asiat elää pääasiassa maileissa, chateissa ja Teamsissa.

Projekti vaihtuu tosin just isoon monitoimittajahärdelliin, että katotaan miten siellä järjestetään tää kommunikaatio.
 
Varmaan mobiililaitteiden merkitys työnteossa on muuttunut - ja muuttuu edelleen.

Meillä ainakin suuri osa palveluista tulee nykyään pilvestä, eli jos ei devaa / tee jotain tiukemmin suojattua ei oikeasti edes tarvisi enää VPN’ää. Tämän myötä, puhelimella pystyisikin yhtäkkiä lukemaan tikettejä, selaamaan intraa tai CRM’ää yms.

Tämä muutos ei koske vain suomea, vaan laajemmin länsimaita, ja siinä Suomen työsuhdepuhelin vs työpuhelin on aikalailla sivujuonne. En tiedä kuinka paljon asiaa on mietitty, mutta tottakai kun puhelimella on pääsy sensitiiviseen dataan on sen suojauskin oleellisempaa. Nykyään se perinteinen suomalainen ”soitatko omia puheluita” ei ehkä ole se keskeisin juttu? Mä olen viimeksi soittanut puhelun oman perheen ulkopuolelle 2kk sitten…

Anyway, veikkaisin työpuhelinten seurannan lisääntyvän paljon lähivuosina. Seuranta ei varmaan tarkoita, että joku lukisi sun tekstareita ja pitäisi niistä kirjaa, vaan että telemetriaa kerätään johonkin joka mahdollistaa tietoturvaongelmien tutkimisen. Jos vaikka kattoo NIS2 vaatimuksia ongelmien raportointiin liittyen lienee selvä, että niiden tutkimisen pitää onnistua nopeasti (jotta voidaan raportoida nopeasti).
 
En oikein tiiä, miks jonnekin tikettijärjestelmään tarvis luurilla päästä.. Ykskään tekijä ei ainakaan tee sillä mitään, että luurilla mennään kattoon jotain speksiä tai tukipyyntöä, kun koneellahan ne hommat joutuu tekeen.

Ehkä sitten jotkut palvelupäälliköt ynnä muut managerit haluaa käydä kyttään statuksia luurillakin, mutta vähän silti ihmettelen, jos noita ei voi hoitaa normaali duuniaikaan työkoneelta.

Näkee toki omassakin talossa, millasta sekamelskaa on hommat tietyissä rooleissa, mutta ennemmin miettisin kyllä töiden järjestelemistä ja onko kenenkin kuormat fiksuja kuin järkkäisin pääsyjä luureilla järjestelmiin.. Toivottavaa ois minusta kuitenkin se, että normaali työaika riittää hommien tekoon ja henk. koht luurissa ei vilkuttelis 24/7 mitkään duunijutut.
 
En mä käytä niitä palveluita kännykästä, mutta voisin jos haluisin.

En mä usko että me ollaan siirrytty pilvipalveluihin sen takia että niitä olisi helpompi käyttää, se on vain tullut siinä sivussa. Nyt kun siirtyminen on tapahtunut, IT tajusi että valtaosalle työntekijöistä VPN on turha kun käytännössä kone auktorisoidaan jollain conditional access ruleilla ja MFA’lla. Tämä ei siis vieläkään liity erityisesti kännyköihin, eli se on vain jotain joka on tullut siinä sivussa.

Tuo VPN’stä luopumisen ajatus tulee varmaan siitä, että niiden hinnat nousivat aika reilusti koronan aikana. Kun omaan verkkoon ei enää tarvitse päästä jää vain muutama ongelma (esim. turvallinen DNS) ratkaistavaksi ennen kuin siitä voi luopua.

Toki meillä ei edelleenkään painosteta ketään käyttämään kännykkää. Tiedän muutaman työkaverin jotka pitävät omaa liittymää rinnalla, yleensä hyväpalkkaisia joita työpaikan puhelin ei houkuta yhtä paljoa kuin minua (ostin oman puhelimen viimeksi 90-luvulla). Kuitenkin jos työnteko kännyköillä lisääntyy niin onhan se selvää, että CISO rupeaa miettimään näkyvyyttä niihin ennemmin tai myöhemmin.

Musta tämä on ongelma joka on suomessa pitkälti ratkaisematta. Ulkomaalaisilla (siis ihan Euroopassa) työskentelevillä kolleegoilla jotka ovat pitkälti tulleet yrityshankintojen kautta ja paikalliset IT käytännöt on työsuhdepuhelimien meininki ollut ihan toinen. Eivät ole asennelleet mitään sovelluksia jne. Maailman meno on siis suomesta erikseen ja jossain vaiheessa täälläkin varmaan herätään miettimään mitä se työsuhdepuhelin tarkoittaa (eikä lopputulos ole varmaan meille parannus).
 
Voi olla että foliohattu kiristää, mutta en huutelisi yksityiskohtaista tietoa työnantajien turvallisuuskäytännöistä tänne.
Jos tietoturva on oikein toteutettu, niin ei ole merkitystä vaikka ne turvallisuuskäytännöt julkaisisi firman nettisivulla.
 
Vähänlaisesti löytyy aitoa ymmärrystä tietoturvasta, jos tämmöisiä kommentteja heitellään.
Zero trust ja kylkeen palvelut jotka voi olla pilvessäkin. Security by obscurity ei toimi.
---------------
Kaikista pahinta olettaa, että kaikki käy sisäverkossa. Rosmo jollain keinolla saa vpn:n käyttöön ja kaikki firman salaisuudet vuotaa. Noita on kai ollut ihan tapauksia missä työntekijä antanut tyyliin lapsukselle firman vpn:n rahaa vastaan.
 
Yks ongelma näissä minusta ehkä se, että sitten oot naimisissa yhden tuotteen ja yhden tekkistäkin kanssa ja voi olla haastavaa pitää oma osaaminen relevanttina - varsinkin, jos tekkistäkki on joku kovin erikoinen. Ja voi olla vaikeaa löytää uutta hommaa, jos oma osaaminen on jotain sellaista, mille ei oo juuri käyttöä muualla. Itellä oli vähän näin ekassa talossa, minkä takia pyrinkin sit veks ja nykyään turvallisempi tilanne, kun osaaminen on sellaista, mille on suht laajasti kysyntää.

Tuttua ja turvallista toki varmasti se saman järjestelmän kanssa pelaaminen, kun tunnet läpikotaisin kaiken. Kai siinäkin puolensa versus konsulttihommat, joissa saa olla koko ajan opettelemassa jotain uutta ja ainakin ite säännöllisesti ihan pihalla jostain uudesta systeemistä :D
Mulla on ollut IT-alalla jotenkin sellainen tilanne että aina kun olen vaihtanut uuteen työpaikkaan, tai jopa saman ison talon sisällä jos siirtyi toiselle osastolle, tuntui että suurimman osan asioista joutui opettelemaan alusta ja uusiksi, eikä suurimmalla osalla vanhasta tiedosta tehnyt paljoakaan.

Toisaalta en olekaan mikään C#-ohjelmoija tms. vaan järjestelmäasiantuntija yleensä, myös testaustaustaa mutta totta puhuen testauksesta en pitänyt, swiddu etsiä järjestelmällisesti vikoja muiden tekemistä härpäkkeistä joiden toteutustavasta ei tiedä hevon kukkuakaan. Järjestelmäasiantuntijahommat missä saa jatkuvasti korjata ongelmia ja miettiä pikku pähkinöitä maistuvat parhaiten.

Esimerkkinä, aikoinaan olin Nokialla ja siellä opituilla telekommunikaatiojutuilla ei tuntunut olevan juuri mitään virkaa muissa IT-firmoissa, tai no ehkä jos olisi päätynyt jollekin operaattorille, ehkä. Siellä opitut versionhallintoihin ja tikettijärjestelmiin saattoi toki muuallakin törmätä.

Sieltä YT:eiden mukana lähdettyäni päädyin vähäksi aikaa tekniseksi EU-GDPR konsultiksi kun se oli just silloin pinnalla, opin siitä kaikenlaista, just siitä teknisestä puolesta esim. miten meitä seurataan ja dataa meistä käytetään jne.

Sieltä sitten erään pankin IT-osastolle jossa aloin opetella alusta jotain spesifistä pankkijärjestelmää, ja kuinka sitä ohjelmoidaan jollain ihme InfoBasicilla/JBasicilla mistä en ole aiemmin koskaan kuullutkaan ja taisi olla järjestelmätoimittajan itse keksimä ohjelmointikieli. Onnistuin jopa oppimaan sitä kohtuullisesti ennenkuin matka jatkui.

Sitten päädyinkin pikkufirmaan Linux-järjestelmäasiantuntijan nimikkeellä, Linux toki oli suht tuttua mutta ihan niin syvälle menevää administrointia en ollut aiemmin tehnyt, alkoi nopeasti kaikenlaiset LVM:t ja muut konffaukset tulla kovinkin tutuiksi sekä Ubuntussa että RHEL mitä ei tarvinnut aiemmin niin miettiä, lisäksi sain harteilleni esim. nimipalvelimien, kuormantasaajien, palomuurien yms. ylläpitoa ja konffausta joista oli ennestään tietoa aika pintapuolisesti. Minusta on tullut aika wizardi esim. tietynmallisen kuormantasaajan ohjausskriptien pykäämisessä ja muutenkin ko. kuormantasaajan konffauksessa, mutta veikkaan etten silläkään tiedolla kovin paljoa enää tee jossain toisessa firmassa, paitsi toki sentään tiedän nyt aika hyvin miten kuormantasaajat toimivat noin yleisellä tasolla ja mitä kaikkea kivaa niillä voi tehdä.

Niin juu ja muutamakin eri monitorointisysteemi, varmistussysteemi, Openstack yms. on pakosta tullut käytön ja konffauksen myötä tutuiksi, mutta jälleen en tiedä tulisinko niihinkään koskaan enää törmäämään ja hyötymään mitä niistä nyt tiedän.

En tiedä onko muilla IT-hemmoilla sitten erilainen kokemus, aina on vanhasta tiedosta hyötyä eikä tunnu siltä että suurin osa vanhasta tiedosta on epärelevanttia uusissa hommissa? Niin juu, joskus hain järjestelmäasiantuntijaksi myös jonkun ison kaupparyhmittymän automatisoidulle keskusvarastolle, siinä kaiketi olisi oppinut jonkun saksalaisen firman toimittaman varaston automaatiojärjestelmän kuin omat taskunsa, mutta veikkaan ettei silläkään opilla olisi tehnyt mitään jos olisin sieltä siirtynyt vaikka sitten sinne pankin IT-osastolle opettelemaan InfoBasiccia...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli kans aikanaan pelko, että työasiat valuu liikaa vapaa-aikaan (edellisessä näin kävi) ja en sitten ottanut puhelinetua. Nyt on sitten kuultu, että työpuhelimet on sen verran tiukassa seulassa, että millä tahansa hetkellä pikaviestin XYZ saattaa tosta noin vaan poistua puhelimesta, ja sinne menee kaikki historiat perheen kanssa juttelusta yms. Lisäksi työpaikan haittaohjelmaskanneri varmaan huutais hoosiannaa vähintään muutaman kerran kuussa ihan pelkällä perusselailulla, jota itse teen. Kaksi puhelinta ja liittymää on pakollinen paha tässä melkeen.

Android-luurissa on mahdollista erottaa kaksi täysin eri profiilia työlle ja henkilökohtaiseen käyttöön. Itsellä käytössä työsuhdepuhelimena OnePlus 12 ja kaikki työjutut ovat oman profiilinsa takana. Itsellä on käytössä myös tupla-sim, henkilökohtaiset jutut hoituu edelleen oman liittymän kautta.
 
En tiedä onko muilla IT-hemmoilla sitten erilainen kokemus, aina on vanhasta tiedosta hyötyä eikä tunnu siltä että suurin osa vanhasta tiedosta on epärelevanttia uusissa hommissa? Niin juu, joskus hain järjestelmäasiantuntijaksi myös jonkun ison kaupparyhmittymän automatisoidulle keskusvarastolle, siinä kaiketi olisi oppinut jonkun saksalaisen firman toimittaman varaston automaatiojärjestelmän kuin omat taskunsa, mutta veikkaan ettei silläkään opilla olisi tehnyt mitään jos olisin sieltä siirtynyt vaikka sitten sinne pankin IT-osastolle opettelemaan InfoBasiccia...
Järjestelmäasiantuntijan osaaminen voi varmaan olla vähän enemmän sidottua siihen kyseiseen järjestelmään, mallia jos nyt vaikka työskentelee SAP-asiantuntijana, mutta siis eikö tuossa ollu ihan älyttömästi kaikenlaista muuta, joka kyllä siirtyy minusta ihan sujuvasti duunista toiseen? Linux-palvelimet, kuormantasaajat, varmistus- ja valvontaratkaisut, geneerinen ohjelmointi jne.

Ja ylipäänsä kokemus on kokemusta. Vanhoista jutuista ja niistä kertyneestä näkemyksestä on kyllä minusta aina jotain iloa, kun tarvii miettiä jotain uusia juttuja, eikä IT-ala ole muutenkaan suuressa osassa hommia mitään mekaanista suorittamista, kun joku työväline on opeteltu vaan enemmän luovaa ongelmanratkaisua ja muuttuvissa ympäristöissä luovimista (missä tuosta sunkin historiasta on varmasti apua).
 
En mä usko että me ollaan siirrytty pilvipalveluihin sen takia että niitä olisi helpompi käyttää, se on vain tullut siinä sivussa. Nyt kun siirtyminen on tapahtunut, IT tajusi että valtaosalle työntekijöistä VPN on turha kun käytännössä kone auktorisoidaan jollain conditional access ruleilla ja MFA’lla. Tämä ei siis vieläkään liity erityisesti kännyköihin, eli se on vain jotain joka on tullut siinä sivussa.

Tuo VPN’stä luopumisen ajatus tulee varmaan siitä, että niiden hinnat nousivat aika reilusti koronan aikana. Kun omaan verkkoon ei enää tarvitse päästä jää vain muutama ongelma (esim. turvallinen DNS) ratkaistavaksi ennen kuin siitä voi luopua.
En myöskään hiffannut aikaisemmassa, miten pilvi jeesaa VPN:ttömyydessä, jos on palveluita, jotka ei saa näkyä julkinettiin..

Mut siis joo, VPN:ien kanssa puljaaminen voi olla aika kökköä, kun ne putoilee päältä, kun koneet menee virransäästötilaan, niiden kanssa voi olla muita yhteys- tai yhdistämisongelmia, niitä saa manuaalisesti käynnistellä ja niin edelleen, ja varmaan ne myös maksaa, etten sitä ihmettele, etteikö joku niistä haluais luopuakin. Kaikkien etu kuitenkin, jos pääsy tarvittaviin järjestelmiin ois nopeaa ja joustavaa ja ihmiset sais tehtyä sujuvasti työnsä missä työskenteleekään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 348
Viestejä
4 553 439
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom