IT-alan työpaikat

Kyllähän konsultti vanhempi sana on, mutta aiemmin se käsittääkseni tarkoitti rajatumpaa ryhmää asiantuntijoita, jotka eivät yleensä olleet projekteissa pitkään. Ja enemmänkin tämä oli liikkeenjohdon tapaista hommaa.

Konsultti-sanan käyttö on sittemmin levinnyt tarkoittamaan kaikkia erikoisosaamista vaativia vuokratyöhommia erotuksena sellaisiin vuokratyötehtäviin, joissa ei vaadita niin suurta osaamista.
 
Tässä samalla sivuttiin vähän sitä että alalla liikkuu paljon "totuuksia" (niitähän riittää, varsinkin webbikehityksen ympärillä), jotka kannattaa pian oppia lukemaan subjektiivisina mielipiteinä. :)
Ainoa saanto mita annan koodauksessa on se etta koodin taytyy olla kaunista. Kaikkia muita saantoja luetaan kuin piru raamattua ja sen perusteella tehdaan rumaa koodia. Esimerkiksi funktioiden on hyva olla lyhkaisia mutta joskus pitempi funktio on selkeampi. Kaikki on hyva unitti testata mutta helppo lukuiseen koodiin syntyy kuollutta koodia jota ei voi testata mitenkaan mielekkaasti ja helppolukuinen koodi on tarkeampaa kuin unitti testaus.

Nykyaan sita osaa itse vaatia perusteluita totuuksille ja ajateltua etta mikaa muu kuin aamukahvi ei ole tarkeaa ja edes aamukahvi ei ole kovinkaan tarkeaa.
 
Ainoa saanto mita annan koodauksessa on se etta koodin taytyy olla kaunista. Kaikkia muita saantoja luetaan kuin piru raamattua ja sen perusteella tehdaan rumaa koodia. Esimerkiksi funktioiden on hyva olla lyhkaisia mutta joskus pitempi funktio on selkeampi. Kaikki on hyva unitti testata mutta helppo lukuiseen koodiin syntyy kuollutta koodia jota ei voi testata mitenkaan mielekkaasti ja helppolukuinen koodi on tarkeampaa kuin unitti testaus.

Nykyaan sita osaa itse vaatia perusteluita totuuksille ja ajateltua etta mikaa muu kuin aamukahvi ei ole tarkeaa ja edes aamukahvi ei ole kovinkaan tarkeaa.
Tämä oli itselle vähän vaikea ymmärtää, sisäistin vain ensimmäisen virkkeen.
 
Tässä samalla sivuttiin vähän sitä että alalla liikkuu paljon "totuuksia" (niitähän riittää, varsinkin webbikehityksen ympärillä), jotka kannattaa pian oppia lukemaan subjektiivisina mielipiteinä. :)
Joo. Eikö tuossakin aiemmin lähdetty liikkeelle jostain ennakko-oletuksesta, että joku "koodi suoraan tuotantoon" tyyppinen CI ratkaisu on lähtökohtaisesti ainoa oikea tapa tehdä asioita? Varmaanhan tämäkin oikeasti riippuu ihan siitä, että mitä ollaan tekemässä.
 
Ainoa saanto mita annan koodauksessa on se etta koodin taytyy olla kaunista.
Ja tämäkin on minusta vähän huono sääntö (subjektiivista), kun et voi ohjeistaa tällaista koko tiimille, että katsokaa tämä katselmoinneissa :)

Funktioiden pituudet toki tarttuu jo erilaisiin tyylitarkistimiin ja on muutenkin kohtuu helppo katsoa, onko joku funktio selkeästi nimetty ja tekeekö se jotain selkeää yhtä asiaa vai onko siihen ympätty liikaa logiikkaa, jota olis hyvä eriyttää. Ja yksikkötestaus paljastaa ongelmat monesti jo kirjoittajallekin, jos testien kirjoittaminen menee kauhean vaikeaksi.

Varmaanhan tämäkin oikeasti riippuu ihan siitä, että mitä ollaan tekemässä.
Joo, ei toi ole tosiaan monesti joko haluttua tai edes mahdollista. Jos maini elää eri tahtia kuin julkaistavat featuret, niin silloin noi mainin pushit / commitit ei (luonnollisesti) voi trigata mitään tuotantojulkaisuja. Tai kun ylläpidettiin erästä integraatioalustaa täynnä integraatioita, joilla oli useita lähde- ja kohdepäitä ja kaikki tuotannon muutokset piti synkata muiden toimijoiden kanssa. Tai voi olla, että toimittajan versionhallinnasta ei ole verkkoyhteyksiä asiakkaan prodiin eikä niitä haluta avata, niin teeppä CI-putki. Tai niinkin voi olla tietyissä viranomaisprojekteissa, ettei toimittajalla ole ylipäätään minkäänlaista näkyvyyttä tuotantoympäristöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa saanto mita annan koodauksessa on se etta koodin taytyy olla kaunista....helppolukuinen koodi on tarkeampaa kuin unitti testaus.
Jos korvataan sana "koodi" sanalla "teksti", niin voidaan todeta ettet noudata omaa ohjettasi alkuunkaan.

Kappalejaot / ääkköset. Kummatkin on helppoa korjata. Olen elänyt melkein 20v ulkomailla ja se ei ole poistanut käyttöjärjestelmistäni tukea ääkkösellisille leiskoille.
 
ääkköset. Kummatkin on helppoa korjata.
Sitä ei vaan pysty elämään, jos leiska ei vastaa sitä fyysistä näppistä. Mutta arvostan mielipidettasi. Mutta ei jatketa täällä. Jos laita vaikka YV jos haluat enemman keskustella minusta.
 
Sitä ei vaan pysty elämään, jos leiska ei vastaa sitä fyysistä näppistä.
OT ehkä tässä ketjussa, mutta yllättävän ok pystyy :D Mulla on himassa winkkarille tehty GMMK pro custom näppis ja joku aika sitten vaihtui duunikone macbookiin. Muuten toi leiska suunnilleen mitä pitää mäkilläkin, mutta nää koodaillessa kohtuu olennaiset <, >, {, } ja | on ihan missä sattuu. Oppi noihin vammaisiin näppäinyhdistelmiinkin toki sit kohtuu ajassa.

Joo, vois määrittää GMMK:lle oman mäkkileiskan tai pyytää vaan duunista erillistä macin näppistä, mutta en jaksa hirveästi säätää tuommoisia työajalla, kun on oikeitakin hommia tehtävänä.

(Ja muutenkin jos joku tulee vielä sanomaan, että mäkki on ylivertainen koodaillessa, niin vtut ole :D Jokaisella alustalla on omat riesansa)
 
Kylla se vaan täytyisi itsekin ottaa lakki kouraan ja vaatia uusi nappis tähän thinkpadiin kun tänne ioteckkiin tulee kuitenkin jo niin paljon kirjoiteltua. Ei kehtaa omin päin vaihtaa kun on liisinki kone ja ne firmat ovat joskus niistä asioista tarkkoja.
 
Kyllähän konsultti vanhempi sana on, mutta aiemmin se käsittääkseni tarkoitti rajatumpaa ryhmää asiantuntijoita, jotka eivät yleensä olleet projekteissa pitkään. Ja enemmänkin tämä oli liikkeenjohdon tapaista hommaa.

Kai tuo sanan leviäminen oli vähän sellainen tahaton työtapaturma kun pääasiassa tilkkarifirmoista yleisiksi liikkeenjohdon konsulttifirmoiksi laajenneet Big Five -firmat alkoivat tunkea itseään IT-puolelle. Kun aiemmat työntekijät oli konsultteja niin sellaisia sitten tuli IT-asiantuntijoistakin, vaikka oltaisiin oikeasti tehty asiakkaalle softaa eikä vain viisasteltu powerpointtien kanssa. Sittemmin kilpailuviranomaiset alkoivat suhtautua tuollaiseen vähän nihkeästi, ja softapuoli pitkälle eriytyi omiin firmoihinsa, mutta nimitys jäi.

Vuokratyöntekijä ("Eilakaisla") istuu myös ehkä vähän huonosti sellaiseen missä firma tulee ja tekee / käyttöönottaa softan asiakkaalle itse johtamanaan projektina. Ehkä paremminkin sellaiseen että yksinäinen palkkasoturi tai tiimi ostetaan johonkin asiakkaan johtamaan (tai monestihan se käytännön johtajakin on eilakaislattu, mutta kuitenkin vastuu projektista / hankkeesta on asiakkaalla) projektiin.
 
Osa it-konsulteista tekee ihan sitä itse konsultointiakin, eli tulevat asiantuntijana asiakkaan tiimiin opastamaan miten hommia voi tehdä paremmin ja suuntaavat ovelle kun asiat on paremmalla tolalla. Tuo termi kattaa nykyään niin paljon asioita laidasta laitaan tällä alalla ja osan kohdalla se oikeasti on osuva termi.

Konsultti on tosiaan vähän hassu nimitys sille että ostetaan käsipari koodaamaan UI-komponentteja tikettiliukuhihnalta, mutta toisaalta ehkä se nyt vaan oli se paskanlapiointikeikka muiden välissä ja sama kaveri on edellisellä keikalla oikeasti toiminut ihan sanan tarkoittamana konsulttina.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Konsultti on tosiaan vähän hassu nimitys sille että ostetaan käsipari koodaamaan UI-komponentteja tikettiliukuhihnalta
Niin, en tiiä mihin raja sit vedetään, jos sama konsulttitiimi toteuttaa kaiken UX- / käyttöliittymäsuunnittelun asiakkaan kanssa keskustellen ja toki myös sitten laputtaa ja koodaa lopullisen toteutuksen..

Jotenkin omaankin suuhun ruvennu kääntymään IT-konsultiksi, jos joku ei-tekninen kysyy, mitä teen. Minäkin toki kyllä "konsultoin", kun vastaan omien koodailujen lisäksi pitkälti projektin pilvi- sekä on prem konttialustasta ja joudun noissa ottamaan kantaa kaikenlaisiin tietoliikenne-, tietosuoja-, varmistus- yms. juttuihin ja rupattelemaan sekä toisten toimittajien että asiakkaan kanssa.

muoks. meidän talossa (IT-)konsultti taitaa tarkoittaa vaan maksettua miestä, eli oot asiakasprojektissa tekemässä jotain laskutettavaa duunia. Ei sen kummempaa.
 
Konsultti on vuokra tieto työläisistä samanlainen nimi kuin expatti länsimaalaisista mamuista. Kuulostaa kivammalta niin otettu käyttöön.
 
Osa it-konsulteista tekee ihan sitä itse konsultointiakin, eli tulevat asiantuntijana asiakkaan tiimiin opastamaan miten hommia voi tehdä paremmin ja suuntaavat ovelle kun asiat on paremmalla tolalla. Tuo termi kattaa nykyään niin paljon asioita laidasta laitaan tällä alalla ja osan kohdalla se oikeasti on osuva termi.

Konsultti on tosiaan vähän hassu nimitys sille että ostetaan käsipari koodaamaan UI-komponentteja tikettiliukuhihnalta, mutta toisaalta ehkä se nyt vaan oli se paskanlapiointikeikka muiden välissä ja sama kaveri on edellisellä keikalla oikeasti toiminut ihan sanan tarkoittamana konsulttina.

Osa konsulteista ovat niin käsiä että niitä pitää auttaa päivittäin ja pitää kädestä kiinni. Yllättäen nämä tämmöiset konsultit eivät ole usein kotimaisia tai kotimaisista firmoista. Ts. aika helkutin kaukana tuosta asiantuntijasta joka opastaa muita. :)
 
(Siirränpäs keskustelun ohjelmointikysymysketjusta tänne, jotta ei sotketa hyvää ketjua yleisellä IT-alan höpinällä. Kyselin siis, mikä ohjelmointikieli kannattaisi opiskella, koska Django+React -yhdistelmä tuntuu työllistävän nykyisin kovin huonosti. Ja syntyi keskustelua siitä, riittääkö yleinen osaaminen työllistymiseen vai ei.)

Helsingin kaupungilla on django ja react käytössä. Siellä on puitesopimus kilpailutus käynnissä, en nyt muista onko joku sen jo voittanut. Etsi sen voittaneen firman nimi ja saat taatusti duunupaikan.
 
Sitä ei vaan pysty elämään, jos leiska ei vastaa sitä fyysistä näppistä. Mutta arvostan mielipidettasi. Mutta ei jatketa täällä. Jos laita vaikka YV jos haluat enemman keskustella minusta.
Miksei? Minulla on ollut useamman vuoden töissä UHK:n jaettu näppis jenkki-layoutilla. Ihan hyvin voin kirjoittaa suomitekstiä (toim. huom. tämä on kirjoitettu kotona olevalla skandinäppiksellä). Ei siinä kauaa mene tottuaa.

Ja jos ei millään onnistu, niin näppäimistöhattujahan saa pikkurahalla.
 
Vuokratyöntekijä ("Eilakaisla") istuu myös ehkä vähän huonosti sellaiseen missä firma tulee ja tekee / käyttöönottaa softan asiakkaalle itse johtamanaan projektina. Ehkä paremminkin sellaiseen että yksinäinen palkkasoturi tai tiimi ostetaan johonkin asiakkaan johtamaan (tai monestihan se käytännön johtajakin on eilakaislattu, mutta kuitenkin vastuu projektista / hankkeesta on asiakkaalla) projektiin.
Itse käytän sitkeästi termiä alihankkija konsultin sijaan. Jotenkin "ollaan alihankinnassa" ei kuulosta niin likaiselta kuin "ollaan konsultoimassa".
 
Miksei? Minulla on ollut useamman vuoden töissä UHK:n jaettu näppis jenkki-layoutilla. Ihan hyvin voin kirjoittaa suomitekstiä (toim. huom. tämä on kirjoitettu kotona olevalla skandinäppiksellä). Ei siinä kauaa mene tottuaa.

Ja jos ei millään onnistu, niin näppäimistöhattujahan saa pikkurahalla.
eihän toi oo paha homma jenkki layoutilla, painaa " -näppäintä ja sen jälkeen a tai o niin niihin tulee pisteet päälle
 
Kyllä minä haluan ä:n omaan näppäimeen. Sen verran paljon sitä suomea kirjoittaessa tarvitsee.
 
Tuosta konsultti asiasta tuli vielä mieleen, että eikö noita mitä nykyään usein konsulteiksi kutsutaan ole sanottu aiemmin myös alihankkijoiksi?
 
Tuosta konsultti asiasta tuli vielä mieleen, että eikö noita mitä nykyään usein konsulteiksi kutsutaan ole sanottu aiemmin myös alihankkijoiksi?
Sanotaan edelleenkin asiakkaan kulmasta, vaikka riippuu tilanteesta. Asiakkaan puolella tiimin sisäisesti kutsuvat minua konsultiksi, kun taas muissa tiimeissä/rooleissa olevia kutsutaan usein alihankkijoiksi. :D
 
Millaisia kokemuksia porukalla on talon sisällä tittelin vaihtumisesta keskitason devaajasta senioriksi? Paljonko on palkka noussut ja paljonko on ollut kokemusta sillä hetkellä?

Tittelillä ei itselleni merkitystä, mutta ajattelin yrittää pyytää "ylennyksen", jotta palkkaa saataisi tarkastettua vähän reilummin kerralla ylöspäin.
 
Millaisia kokemuksia porukalla on talon sisällä tittelin vaihtumisesta keskitason devaajasta senioriksi? Paljonko on palkka noussut ja paljonko on ollut kokemusta sillä hetkellä?

Tittelillä ei itselleni merkitystä, mutta ajattelin yrittää pyytää "ylennyksen", jotta palkkaa saataisi tarkastettua vähän reilummin kerralla ylöspäin.
Vähän vaikea sanoa - mitä ylemmäs hierarkiassa mennään, sitä isommat hajonnat liksoissa ja vastuissa.

Jossain isojen jenkkifirmojen suomen osastoilla senior-titteleillä liksat voivat olla reilusti ykkösellä alkavia kuukausitasolla ja toisaalta jossain senior kehittäjät saavat neljää tonnia ja hikisesti muutaman satasen enemmän kuin ”normidevaajat”.

Väittäisin, että ilman tarkempaa tietoa, on aika mahdotonta sanoa juuta tai jaata
 
Vähän vaikea sanoa - mitä ylemmäs hierarkiassa mennään, sitä isommat hajonnat liksoissa ja vastuissa.

Jossain isojen jenkkifirmojen suomen osastoilla senior-titteleillä liksat voivat olla reilusti ykkösellä alkavia kuukausitasolla ja toisaalta jossain senior kehittäjät saavat neljää tonnia ja hikisesti muutaman satasen enemmän kuin ”normidevaajat”.

Väittäisin, että ilman tarkempaa tietoa, on aika mahdotonta sanoa juuta tai jaata
Tämä. Ilman tarkempia tietoja hankala sanoa. Oma kokemus reilun 10v vuoden takaa kun nousin senioriksi n. 3v kokemuksella niin korotus oli 400-500€/kk luokkaa + vuosibonukseen naksu lisää. Oulun korkeudella näin, pääkaupunkiseudulla tai ihan vaan toisessa yrityksessäkin, kyseinen korotus olisi voinut olla enemmän tai vähemmän.
 
Jos jotain veikata pitäs - ja puhutaan kotimaisista keskiverto IT-taloista - niin tuollaista muutaman satkun / joidenkin satasen luokkaa se korotus varmaan todennäköisimmin on, jos samoissa hommissa jatkaa, mutta saa vaan senior-tittelin eteen. Itehän voi ja kannattaakin pyytää vaikka tonnia, jos palkka tuntuu olevan selkeästi perässä sitä, mitä haluais sen olevan, mutta saamaan tulee todennäköisesti sit noissa satasissa.
 
Millaisia kokemuksia porukalla on talon sisällä tittelin vaihtumisesta keskitason devaajasta senioriksi? Paljonko on palkka noussut ja paljonko on ollut kokemusta sillä hetkellä?

Tittelillä ei itselleni merkitystä, mutta ajattelin yrittää pyytää "ylennyksen", jotta palkkaa saataisi tarkastettua vähän reilummin kerralla ylöspäin.

500€/kk tasoa oli itsellä aikoinaan, joka ei kyllä hirveästi lämmitä marginaaliveron ollessa yli 50%. Isommat korotukset on aina haettu firmaa vaihtamalla.
 
500€/kk tasoa oli itsellä aikoinaan, joka ei kyllä hirveästi lämmitä marginaaliveron ollessa yli 50%. Isommat korotukset on aina haettu firmaa vaihtamalla.
Jep, varmasti enemmän liksaa saisi hakemalla seniorin paikkaa eri firmasta. Täytyy tuo vaihtoehto pitää mielessä riippuen siitä mitä nykyisessä puljussa ollaan valmiita nostamaan.
 
Jep, varmasti enemmän liksaa saisi hakemalla seniorin paikkaa eri firmasta. Täytyy tuo vaihtoehto pitää mielessä riippuen siitä mitä nykyisessä puljussa ollaan valmiita nostamaan.

Kannattaa se titteli silti ensin neuvotella ja ottaa vastaan vaikka palkankorotus olisi ihan haistapaska-tasoa, on ainakin helpompi hakea muualle jo valmiina seniorina.
 
Kannattaa se titteli silti ensin neuvotella ja ottaa vastaan vaikka palkankorotus olisi ihan haistapaska-tasoa, on ainakin helpompi hakea muualle jo valmiina seniorina.
Kyllä, kaikki on aina kotia päin.

Vähän vaikea sanoa - mitä ylemmäs hierarkiassa mennään, sitä isommat hajonnat liksoissa ja vastuissa.

Jossain isojen jenkkifirmojen suomen osastoilla senior-titteleillä liksat voivat olla reilusti ykkösellä alkavia kuukausitasolla ja toisaalta jossain senior kehittäjät saavat neljää tonnia ja hikisesti muutaman satasen enemmän kuin ”normidevaajat”.
Työtehtävät ja vastuut itsellä pysyisivät täysin samoina, joten se varmasti rajoittaa paljonko palkkaa voidaan nostaa.

Ja onhan tuo toki tosi paljon firmasta kiinni. Tienaan nyt jo enemmän mitä edellisessä firmassa 15v kokemuksella olevat seniorit...
 
Millaisia kokemuksia porukalla on talon sisällä tittelin vaihtumisesta keskitason devaajasta senioriksi? Paljonko on palkka noussut ja paljonko on ollut kokemusta sillä hetkellä?

Tittelillä ei itselleni merkitystä, mutta ajattelin yrittää pyytää "ylennyksen", jotta palkkaa saataisi tarkastettua vähän reilummin kerralla ylöspäin.
Itselläni nousi palkka n. 5850 -> 6050 kun titteliin lisättiin senior etuliite. Palkka olisi varmaan noussut tuon ilman etuliitettäkin, kunhan sivulauseessa kehityskeskustelussa tuli esimiehen puolelta ajatus että kai näillä vuosilla pitäisi senior olla.

Kokemusta oli n. 7,5 vuotta alalta tuossa kohtaa.
 
Itselläni nousi palkka n. 5850 -> 6050 kun titteliin lisättiin senior etuliite. Palkka olisi varmaan noussut tuon ilman etuliitettäkin, kunhan sivulauseessa kehityskeskustelussa tuli esimiehen puolelta ajatus että kai näillä vuosilla pitäisi senior olla.

Kokemusta oli n. 7,5 vuotta alalta tuossa kohtaa.
Ihan perus koodarin hommissa? Itsellä kohta kokemusta saman verran, mutta palkka tonnin jäljessä.
 
Ihan perus koodarin hommissa? Itsellä kohta kokemusta saman verran, mutta palkka tonnin jäljessä.
Perus koodaus on aina suhteellista, mielestäni teen sitä. Ehkä vähän keskivertoa vaativampia koodaushommia, arkkitehtuurisuunnittelua ja noin 10 hengen tiimin liidiroolia on viime vuosiin osunut.
 
Kokemuksia hyvin pienissä firmoissa työskentelystä IT-alalla? Tuli Linkkarissa viestiä, että viiden hengen firmaan etsitään Senior devaajaa. Firma on perustettu reilu 10 vuotta sitten eli mikään start-up ei ole kyseessä kuitenkaan (tai ei ainakaan enää ole start-up vaiheessa..)

Se mikä tuossa varovaisesti kiinnostaa ovat tarjottu senior-rooli, in-house (oman tuotteen kehitys) sekä palkka, joka nousisi Linkkari-viestin mukaan melkein 2 tonnilla. Mutta tuo firman pieni koko kyllä hirvittää. Aiemmin olen työskennellyt satojen/tuhansien kokoisissa organisaatioissa ja omalla toimistollakin ollut useampi kymmenen työntekijää.

Jos firmassa on vain 5 työntekijää, niin kuka toimii asiakaspalvelijana, jos asiakas soittaa että sovellus ei toimi. Kehittäjätkö hoitavat myös asiakaspalvelun?
 
Kokemuksia hyvin pienissä firmoissa työskentelystä IT-alalla? Tuli Linkkarissa viestiä, että viiden hengen firmaan etsitään Senior devaajaa. Firma on perustettu reilu 10 vuotta sitten eli mikään start-up ei ole kyseessä kuitenkaan (tai ei ainakaan enää ole start-up vaiheessa..)

Se mikä tuossa varovaisesti kiinnostaa ovat tarjottu senior-rooli, in-house (oman tuotteen kehitys) sekä palkka, joka nousisi Linkkari-viestin mukaan melkein 2 tonnilla. Mutta tuo firman pieni koko kyllä hirvittää. Aiemmin olen työskennellyt satojen/tuhansien kokoisissa organisaatioissa ja omalla toimistollakin ollut useampi kymmenen työntekijää.

Jos firmassa on vain 5 työntekijää, niin kuka toimii asiakaspalvelijana, jos asiakas soittaa että sovellus ei toimi. Kehittäjätkö hoitavat myös asiakaspalvelun?

Ei ole omaa kokemusta mutta voisin kuvitella noissa olevan aika valtavia eroja ja ehkä vielä näiden tietojen pohjalta vaikea sanoa muutenkin yrityksen toiminnasta. Ovatko ne kaikki 5 työntekijää itse ohjelmistokehittäjiä vai onko juuri joku näistä viidestä vaikka asiakaspalvelija? Tai onko tuote kenties sellainen, että se ei vaadi varsinaista asiakaspalvelijaa tai se osuus on jotenkin ulkoistettu. Toisaalta sekin onko tuote jokin suht kriittinen asia vaikkapa toisten firmojen toiminnalle vai enemmän jokin kuluttajien vapaa-ajan viihdyke vaikuttaa varmasti myös aikatauluihin ja paineeseen. Tai ylipäätään onko asiakas yritys vai kuluttaja. Noin pienessä firmassa katsoisin myös hieman taloustietoja läpi.

Muilta kuultuina, joskin IT-alan ulkopuolelta, pienet firmat voivat olla erittäin mukavia paikkoja olla töissä. Niissä omistaja saattaa arvostaa työntekijöitä ihan eri tavalla, maksaa juuri hyvää palkkaa ja palkita muutenkin onnistumisista sekä jakaa firman menestystä tekijöille. Toisaalta se hyväkin pieni firma voi kovin äkkiä muuttua erittäin ikäväksi työpaikaksi, jos vaikka johtava taho vaihtuu tai alkaa taloudelliset vaikeudet. Eiköhän nämä samat päde IT-alan firmoihin tai IT-hommia pikkufirmoissa tekeviin. Pahimmillaan tuo voi olla jatkuvaa epärealistisia deadlineja vastaan painimista ja työntekijän joustamista. Parhaimmillaan työnantaja arvostaa ja joustaa sekä pitää työmäärän järkevänä resursseihin nähden. Isommat firmat tuppaavat olemaan herkemmin sitä harmaata massaa tuosta väliltä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Jos firmassa on vain 5 työntekijää, niin kuka toimii asiakaspalvelijana, jos asiakas soittaa että sovellus ei toimi. Kehittäjätkö hoitavat myös asiakaspalvelun?
Ei noita hommia toivottavasti puhelimessa hoideta on firman koko mitä hyvänsä. Pitäähän noista joku kirjallinen jälki jäädä ja muutenkin voi tarvita jotain näytönkuvaa, aikaleimaa tai selvittelyä, että pystyy sanomaan mistään mitään, että puhelin minusta ihan väärä väline virhetilanteiden selvittelyyn.

Mutta siis varmasti pienemmissä taloissa devaaja joutuu herkemmin myös toimimaan asiakasrajapinnassa. Jos nyt ei oo niitä tyyppejä, joita ei voi päästää missään tilanteessa asiakkaiden kanssa tekemisiin, kun ei ole niinku minkään näköistä ymmärrystä siitä, miten asiakkaiden kanssa pitäs kommunikoida. Näitäkin on nähty :D

Ja mitä muilta toimialoilta on pikkutaloista kokemusta, niin kyllä se tuppaa, vähän yleistäen, niin menemään, että enemmän saa jokainen hoitaa vähän sitä sun tätä ydinhommiensa sivussa siinä missä isommissa taloissa voi olla paljon tarkemmat roolit (ja mietitymmät prosessit).
 
Kokemuksia hyvin pienissä firmoissa työskentelystä IT-alalla? Tuli Linkkarissa viestiä, että viiden hengen firmaan etsitään Senior devaajaa. Firma on perustettu reilu 10 vuotta sitten eli mikään start-up ei ole kyseessä kuitenkaan (tai ei ainakaan enää ole start-up vaiheessa..)

Se mikä tuossa varovaisesti kiinnostaa ovat tarjottu senior-rooli, in-house (oman tuotteen kehitys) sekä palkka, joka nousisi Linkkari-viestin mukaan melkein 2 tonnilla. Mutta tuo firman pieni koko kyllä hirvittää. Aiemmin olen työskennellyt satojen/tuhansien kokoisissa organisaatioissa ja omalla toimistollakin ollut useampi kymmenen työntekijää.

Jos firmassa on vain 5 työntekijää, niin kuka toimii asiakaspalvelijana, jos asiakas soittaa että sovellus ei toimi. Kehittäjätkö hoitavat myös asiakaspalvelun?
En nyt aivan noin pienissä firmoissa ole työskennellyt, mutta yrittäjävetoisessa alle 20 hengen firmoissa kuitenkin. Käytännössä kuitenkin lähes kaikki työntekijät oli koodareita. Koska yrittäjä tekee aivan kaikkea, saatetaan työntekijän taipuvan myös vähän kaikkeen. Vaikka kehitettiin "omaa tuotetta", niin käytännössä henkilöt oli kuitenkin varattu niin, että tietyt ihmiset olivat tietyistä asiakkuuksista vastuussa. Hoitaen kehitysympäristön pystyttämisen ja ylläpitämisen, ci/cd-putkien rakentelun, uusien toimintojen koodaamisen, bugien korjaamisen, asennusten tekemisen, ohjeiden kirjoittamisen, asiakaspalvelun hoitamisen ja sopparin niin vaatiessa myös päivystämisen (joko klo 8-16 tai peräti 24/7). Joku muu saattoi hoitaa sen, mitä uusia asioita asiakkaille myytiin.

Jos asiakkaan tuotantoympäristössä ilmeni ongelmia, jotka eivät toistu omassa labraympäristössä, oli usein mentävä asiakkaan toimipisteelle selvittämään ongelmia. Ihan sama montako sataa kilometriä sinne oli. Monesti myös käyttöönotossa piti olla asiakkaan vieressä opastamassa käyttöä.

Eli skaala voi olla hyvinkin laaja riippuen siitä yrityksestä ja minkälaista tuotetta siellä tehdään.
 
Ei noita hommia toivottavasti puhelimessa hoideta on firman koko mitä hyvänsä. Pitäähän noista joku kirjallinen jälki jäädä ja muutenkin voi tarvita jotain näytönkuvaa, aikaleimaa tai selvittelyä, että pystyy sanomaan mistään mitään, että puhelin minusta ihan väärä väline virhetilanteiden selvittelyyn.
Jos nyt en väärin muista, niin kaikissa kokemissani globaaleissa support-taloissa puhelin on ainoa tapa avata critical support caseja. Ja siis puhun nyt näistä kymmenien / satojen / tuhansien miljardien bluechipeistä, en mistään nakkikiskoista.

Medium-severity / Low severityt avataan jonkun webbikikkareen läpi ja SLA on jotain 30day että joku jaksaa edes sanoa ”ahaa”, mutta sitten kun halutaan korjata se produktion pysäyttänyt ongelma 1h ja engineeri on linjoilla oncall-organisaatioon, niin puhelin on ainoa tapa.

Toki puhelun pohjalta sitten avataan case, jota träkätään jollain CRM:n supportkikkareella.

5 hengen firmalla ainoa tapa tarjota kunnon eskalaatiosupportia on se, että kaikki ovat yrittäjiä. Muuten homma on tarkasti ottaen laitonta kun varallaolot menevät yli.

Toinen mahis on se, että yrittäjä itse hoitaa 24/7 supportin pl. omat lomansa jolloin sitten muut tekevät yksittäisen viikon / pari.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt en väärin muista, niin kaikissa kokemissani globaaleissa support-taloissa puhelin on ainoa tapa avata critical support caseja. Ja siis puhun nyt näistä kymmenien / satojen / tuhansien miljardien bluechipeistä, en mistään nakkikiskois

Medium-severity / Low severityt avataan jonkun webbikikkareen läpi ja SLA on jotain 30day että joku jaksaa edes sanoa ”ahaa”, mutta sitten kun halutaan korjata se produktion pysäyttänyt ongelma 1h ja engineeri on linjoilla oncall-organisaatioon, niin puhelin on ainoa tapa.

Toki puhelun pohjalta sitten avataan case, jota träkätään jollain CRM:n supportkikkareella.

5 hengen firmalla ainoa tapa tarjota kunnon eskalaatiosupportia on se, että kaikki ovat yrittäjiä. Muuten homma on tarkasti ottaen laitonta kun varallaolot menevät yli.

Toinen mahis on se, että yrittäjä itse hoitaa 24/7 supportin pl. omat lomansa jolloin sitten muut tekevät yksittäisen viikon / pari.
Kuulostaa joltain jenkkitouhulta, mutta siis jotkut MIM-caset on varmaan erikseen täällä Suomessakin. Silloin pitääkin saada joku tosi nopsaan langan päähän ja asiat etenemää ilman tikettijärjestelmien ja perus supporttitouhun viiveitä, kun joku kerkeää noteeraamaan tiketin ja alkaa tekemään sille jotain.

Mutta siitä ei oo mitään hyötyä, että jonkun devaajan pitäs roikkua puhelimessa tai jossain palaverissa samaan aikaan, kun pitäs sammutella tulipaloja, vaan sitä varten on sitten projareita, asiakkuuspäälliköitä sun muita, joiden pitäs ottaa se asiakkaiden papatus vastaan, että devaajat voi keskittyä rauhassa setvimään mikä on vikana. Tuollai ne systeemit kaikista helpoiten palautuu linjoille, eikä niin, että pitäs kuunnella jotain linjoja pitkin tulevaa asiakasta samaan aikaan, kun koitat ihmetellä, mikä jossain monimutkaisessa systeemissä on menny rikki.

Yhdessä tuotetalossa oli tukilinja asiakkaille, muuten pelattu kaikki tikettijärjestelmien kautta. Tuokin tukilinja ihan turha, kun ei noille teknisille keisseille puhelimessa mitään voi tehdä, kun pitää ensin koittaa ymmärtää, mikä on vikana ja mitä sille ehkä kannattaa tehdä.

muoks. ja oon kyllä tehnyt ihan tarpeeksi supportiakin, ettei ole ongelma toimia noissa tilanteissa, mutta miten ite toimisin noissa, niin jos sieltä nyt puhelu tulee, niin siinä voi lähinnä vain noteerata asiakkaan huolen ja vähän rauhoitella, että koittakaa ottaa rauhassa, asiaa ruvetaan selvittämään. Pyytäisin tekemään tiketin, jos joku järjestelmä on käytössä, kysyisin tiketille tarvittavat tarkennukset, että pystyn palaamaan niihin setviessä ja sopisin palattavan asiaan, kun jotain selviää.
 
Viimeksi muokattu:
5 hengen firmalla ainoa tapa tarjota kunnon eskalaatiosupportia on se, että kaikki ovat yrittäjiä. Muuten homma on tarkasti ottaen laitonta kun varallaolot menevät yli.
Lainataan tämä eri viestiin, niin joo, kyllä supporttitouhuissa sais olla aina ihan aito kiinnostus siihen, että se asiakkaan keissi tulee kuntoon. Eikä oo ihan lemppari kellon mukaan hanskoja pudottaa, jos on tilanne vielä päällä.

En tiedä, miten joku pikkutalo hoitaa 24/7 päivystykset, jos sellaisia on.. toivottavasti jotenkin fiksusti kompensoiden, koska noi on kuitenkin aika raskaita settejä, jos pitäs säännöllisesti olla vuorokauden ympäri hälyssä ja jollain 30min varoajalla ratkomassa ongelmia, jos niitä tulee. Ei oo itellä ainakaan ihan älytöntä hinkua noihin pesteihin..
 
Laitetaas nyt vaikka tähän lankaan kun osui omaan silmään. Monesti työpaikkailmoituksissa kuvaillaan kokonainen IT-osasto, vaikka haetaankin ns. normijantteria eikä mitään supersankaria. Nyt kuitenkin tässä tunnutaan haettavan ainakin kahta eri osastoa, joista toinen vaikuttaisi olevan IT!
Ainakin graafinen ja tietotekninen ala pitäisi hallita. Ei ole toki tarkoitus dissata, tsemppiä osaajan löytymiseen ja hyviä tulevia työpäiviä kaikille tasapuolisesti. Kuulostaa vaan omaan korvaan aika haastavalta touhulta, vai mitä mieltä viisaammat on?
 
Laitetaas nyt vaikka tähän lankaan kun osui omaan silmään. Monesti työpaikkailmoituksissa kuvaillaan kokonainen IT-osasto, vaikka haetaankin ns. normijantteria eikä mitään supersankaria. Nyt kuitenkin tässä tunnutaan haettavan ainakin kahta eri osastoa, joista toinen vaikuttaisi olevan IT!
Ainakin graafinen ja tietotekninen ala pitäisi hallita. Ei ole toki tarkoitus dissata, tsemppiä osaajan löytymiseen ja hyviä tulevia työpäiviä kaikille tasapuolisesti. Kuulostaa vaan omaan korvaan aika haastavalta touhulta, vai mitä mieltä viisaammat on?

Alle miljoonan liikevaihto, 8 työntekijää ja viime vuonna 61k tappiota... Eiköhän nuo tuohon kuuluvat IT hommat ole lähinnä sitä että printerit toimii ja netti on pystyssä. Kotisivutkin tämän näköiset: Tampereen Offsetpalvelu
 
Alle miljoonan liikevaihto, 7 työntekijää ja viime vuonna 61k tappiota... Eiköhän nuo tuohon kuuluvat IT hommat ole lähinnä sitä että printerit toimii ja netti on pystyssä. Kotisivutkin tämän näköiset: Tampereen Offsetpalvelu
Lähinnä mietin sitä, että omasta mielestä jokaiseen ranskalaiseen viivaan saisi mahtumaan yhden ihmisen työuran. Tai ehkä puoltoista, kaks ranskalaista viivaa maksimissaan. Että olenko minä jotenkin täysin vieraantunut työelämän vaatimuksista? Toki ymmärrän että on pieni firma ja josko tuossa on kätevästi lueteltu mitä tehdään kunakin päivänä ma-pe työviikolla ja sitäkautta hitaasti opitaan kaikki. Tai siis kyllä noita Suomestakin varmaan löytyy joitakuita jotka osaakin jo. Noita voisi hiukan tarkemminkin avata niin ettei tule lueteltua kokonaisten osastojen töitä.
 
Lähinnä mietin sitä, että omasta mielestä jokaiseen ranskalaiseen viivaan saisi mahtumaan yhden ihmisen työuran. Tai ehkä puoltoista, kaks ranskalaista viivaa maksimissaan. Että olenko minä jotenkin täysin vieraantunut työelämän vaatimuksista? Toki ymmärrän että on pieni firma ja josko tuossa on kätevästi lueteltu mitä tehdään kunakin päivänä ma-pe työviikolla ja sitäkautta hitaasti opitaan kaikki. Tai siis kyllä noita Suomestakin varmaan löytyy joitakuita jotka osaakin jo. Noita voisi hiukan tarkemminkin avata niin ettei tule lueteltua kokonaisten osastojen töitä.
Jos nuo on tärkeysjärjestyksessä niin kuin pitäisi, niin näyttäisi siltä että hakevat graafikkoa jolle tietokoneet, wordpressja perus kotiverkkotason atk on tuttua. Se mitä tuskin hakevat on jonkun osa-alueen superosaajaa joka valittaa että tuo homma ei sitten muuten ole mun työsopimuksessa, enkä tee sitä.

Pikkufirmassa tehdään monia asioita, ei niin että suunnittelet miljoonien arvoista design systemiä, koodaat enterprisejavaa ja olet secops päällikkö. Eiköhän täällä foorumillakin ole moni joka tuohon rooliin sopisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 395
Viestejä
4 555 047
Jäsenet
74 961
Uusin jäsen
miirismoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom