Samaa olen havaitsevinani. Myös omassa 100 % etätyön sallivassa työpaikassa olen havainnut kulttuurin kiristymistä ja firman sisällä alkavan nousta vaatimuksia, että kaikkien pitäisi käydä kerran viikossa toimistolla, ei edes välttämättä työtä tekemässä vaan viettämässä aikaa kollegoiden kanssa. Oman työmäärän kanssa kuulostaa täysin järjettömältä, etenkin kun sitä työtä tehdään hyvin usein Teamsissä jutellen eli siis kollegoiden kanssa. Noh, meillä ehkä ongelma on se, että jossakin tiimissä pomo määräsi tuollaisen käytännön eli käytännössä poisti 100 % etätyön ja nyt niitä tiimiläisiäkin harmittaa, että muiden ei tarvitse tulla toimistolle.
Meilläkin jotain, onneksi tosi heikkoa signaalia siihen suuntaan on ollut. Yleisesti linja on edelleen täysin salliva, jos tiimi/toimenkuva ei ehdottomasti lähityötä vaadi. Itsellä tiimi on eripuolilla maailmaa, joten eipä ole juuri perustetta sieltä suunnalta. Jos joku idioottimainen pakko tulisi, niin loppuisi kyllä myös oma jousto siihen pisteeseen. Mua ei nimittäin haittaa ollenkaan tehdä joskus töitä ihan vaikka yöhön asti tai vastailla satunnaisiin tyhmiin kysymyksiin iltasella, eli asiakas saa osan tästä palvelusta ihan kaupanpäällisenä ja on ollut todella tyytyväinen yhteistyöhön.
e. Tästähän joku kylteri saisi hyvän perusteen tuoda mut toimistolle kokopäiväisesti ja laskuttaa niistä iltatunneista ja satunnaisesta päivystysluontoisesta hommasta isompaa hintaa

e. hesarin valuttama paska etätyöstä on kyllä mainitsemisen arvoista. Puheet on suoraan jonkun toimistokiinteistökuplaa manageeraavan pampun näppikseltä.
Kolumni | Torstaina baariin, perjantaina etätöitä sängystä – Nelipäiväinen työviikko on jo täällä.
Perjantaista tuli pandemian jälkeen kansainvälinen etätyöpäivä. Monet tietotyöläiset näyttävät saavuttaneen kaikessa hiljaisuudessa nelipäiväisen työviikon, kirjoittaa HS Vision toimittaja Sonia Zaki.