Tuli itsellekin vastaan. Tuossa saisi kyllä mukavan kattavan kokemuksen ravintolan pyörittämisestä jos sellaista kaipaa.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan taas yritetty iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuvitellaan että löydetään kaveri joka tietää tietoturvasta, päivittelee taloushallinnon softia, tekee inventaariot ravintolasta ja suostuu samalla valmistamaan asiakkaille subeja. No, eiköhän tuohonkin hommaan joku onnellinen löydyTuli itsellekin vastaan. Tuossa saisi kyllä mukavan kattavan kokemuksen ravintolan pyörittämisestä jos sellaista kaipaa.![]()
Onkohan taas yritetty iskeä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Kuvitellaan että löydetään kaveri joka tietää tietoturvasta, päivittelee taloushallinnon softia, tekee inventaariot ravintolasta ja suostuu samalla valmistamaan asiakkaille subeja. No, eiköhän tuohonkin hommaan joku onnellinen löydy![]()
Joo, olin jo päivällä kirjoittamassa, että muutenhan tuo näytti jo aikaisemminkin suht tavalliselta raflapäällikön haulta, mutta se tietoturva-asiantuntijaosio "hiukan särähti"Nyt tuo on muuttunut ihan tavalliseksi Subwayn ravintolapäällikön hommaksi. Ilmoitusta on päivitetty tänään klo 16:27. Varmaan tuohon oli cut'n'paste tms. virheen vuoksi päätynyt kahden eri työpaikan hommia, eikä tarkoitus ole laittaa kyberturvallisuusasiantuntijaa leipiä valmistamaan.![]()
Taitaa ainakin sämpylöiden paistamiseen olla kovaa valuuttaa.Minkälainen työtilanne on tietoturvapuolella? Onko täällä kybertuvallisuuden maistereita paikalla?
Minkälainen työtilanne on tietoturvapuolella? Onko täällä kybertuvallisuuden maistereita paikalla?
Applelle palkattavat henkilöt työskentelevät Oulussa, Business Oulun asiakkuuspäällikkö Jussi Leponiemi kertoo.
Toiseen en voi vastata, mutta työtilanne kyberissä on tällä hetkellä aika vaativa kun tekijät on olleet kiven alla. Jos saat jonkun haastatteluun asti, niin pienellä kokemuksella pyydetään jo 5-6k€ palkkoja.Minkälainen työtilanne on tietoturvapuolella? Onko täällä kybertuvallisuuden maistereita paikalla?
Minkälainen työtilanne on tietoturvapuolella? Onko täällä kybertuvallisuuden maistereita paikalla?
Tietoturvahommissa pitää erityisesti verkkoasioista tietää aivan pirusti. Ei sitä vaan tutkinnolla osaamista saa vaan pitää vuosia pyöriä erilaisissa ympäristöissä.
Luetko muiden koodia? Mitä mietteitä se herättää?Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Kyl mä muiden kanssa koodaan. Välillä vaan tuntuu, et olen vähän hidas, ku teen niin varovaisesti.Luetko muiden koodia? Mitä mietteitä se herättää?
Olen ollut koodaajana aikoinaan, en kuitenkaan enään. Edellisellä työpaikalla oli ehkä 50 koodaajaa ja mä junnuimmasta päästä. Nykyisellä ehkä 200, nyt työskentelen niiden kanssa mutten koodaa itse.
Molemmilla työpaikoilla on / oli muutama velho. Siis semmoisia jotka vuodesta toiseen pystyivät viikossa tekemään yksin asioita jotka yleensä veisivät hyvältä tiimiltä kuukausia. Samoin toistuvasti tekevät innovatiivisiä asioita joita muut eivät tee.
Molemmilla työpaikoilla lähes kaikki muutkin ovat hyviä. Siis tuottavat tasaisesti laadukasta koodia, ja ainakin osalla erityisosaamisia jotka erottavat joukosta. Hyvä voi kuitenkin olla monella tavalla, pohjana kuitenkin kaikilla pitäisi olla kyky kirjoittaa toimivaa koodia jota muiden on mielellään helppo ymmärtää. Jotkut ovat parempia ideoinnissa, toiset testaamisessa tai jossain teknologioissa - kaikkien ei tarvitse osata kaikkea jos tiimi toimii ja siinä on hyvä kokonaisuus.
Koska mä koodasin vain muutaman vuoden olin aina junnummasta päästä, eikä itsetunto ollut erityisen hyvä. Mun koodi kuitenkin toimi ja on ajossa paikottain vielä 10v myöhemmin, olen siis myöhemmin tullut johtopäätökseen että ei se nyt huonoa ollut. Mulla oli myös hyviä ideoita, mutta parhaat niistä toteutettiin muiden toimesta (ilman mua ei kuitenkaan olisi tehty, eli tiimi on tärkeä). En kuitenkaan ollut hyvä estimoimaan, ja muutenkin aika hidas.
Jos työskentelee paikassa jossa on muitakin koodaajia niin vaikea uskoa ettei jollain tasolla ole tietoinen siitä ketkä ovat kovia ja ketkä eivät? Ja jotain kykyä verrata itseään muihin? Jos ei ole koskaan työskennellyt muiden kanssa niin olettaisin ettei ole kova, koska iso osa oppimista on nähdä kun muut tekevät uskomattomia asioita ja sen myötä avartaa omaa käsitystä siitä mikä on mahdollista.
Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Kyl mä muiden kanssa koodaan. Välillä vaan tuntuu, et olen vähän hidas, ku teen niin varovaisesti.
Muiden koodia pystyn lukemaan. Joillakin vaan on niin paljon enemmän kokemusta, et ne pystyy tekemään parempaa koodia. Pitäis varmaan yhä pysyä avoimena oppimiselle, ku musta on tullut vähän leipäkoodari. Teen sitä, ku en muuta osaa.
Ja sama kokemus mullakin, et jotkut tekee vaan tosi nopeesti ja innovatiivisesti.
Voi ja pitääkin pyytää. Ihan vain niin paljon kuin kehtaat ja näet kohtuulliseksi.Voiko 5 vuoden työkokemuksella pyytää tuotetalossa ei-Senior tittelin back-end-kehittäjän työstä 4000€/kk tai yli? Eli ei konsulttityö, ei senior, ei full-stack.
Voiko 5 vuoden työkokemuksella pyytää tuotetalossa ei-Senior tittelin back-end-kehittäjän työstä 4000€/kk tai yli? Eli ei konsulttityö, ei senior, ei full-stack.
Kyseessä on uuden työpaikan haku. Työpaikkailmoituksessa haettiin ilman senior-titteliä, en tiedä saisiko semmoisen sitten kun on jo kokemusta alla. Tai ehkä tuossa haetaan jotakuta vähän junnumpaa (= pienempi palkka).5 vuoden kokemuksella ollaan jo yleensä senior tittelillä, eli palkka pyyntöä reilusti ylöspäin ja samalla ylennys.
Kyseessä on uuden työpaikan haku. Työpaikkailmoituksessa haettiin ilman senior-titteliä, en tiedä saisiko semmoisen sitten kun on jo kokemusta alla. Tai ehkä tuossa haetaan jotakuta vähän junnumpaa (= pienempi palkka).
No, päädyin nyt jättämään hakemuksen lähettämättä. Osittain siksi, koska hakeminen oli monimutkaistaMiks haet junnupaikkoja? No sanot haastattelussa että oot vähän kokeneempi ja seniorin palkkavaatimuksella liikkeelle. Kyllä ne hyvät tyypit haluaa joka tapauksessa palkata.
Junnupositiokin kuulostaa vähän aliarvioinnilta omalta mielestä, jos on kovin kokemusta matematiikasta, fysiikasta ja sitten on oikeasti skriptailukokemusta. Varmaan pitäs vaan laittaa hakemuksia sisään ja kattoa mitä löytyy. Ehkä tolla osaamisella oppis paremmin jopa siellä töissä.Rupeaa olemaan kypsä nykyiseen urapolkuun. Hommissa itsessään ei ole juuri vikaa, mutta noin 10 vuoden jälkeen tuntuu, että urakehitys oli aika lailla tässä mikäli haluan pysyä asiantuntijana enkä ryhtyä manageriksi. Mielessä alanvaihto IT-puolelle.
Olen perinteisen alan R&D-insinööri, koulutus DI. Hommat ovat teknisiä: fysiikka (mekaniikka) ja matikka pitää olla hanskassa. Kun viimeiset vuodet pääpaino on ollut Python-ohjelmoinnissa muutenkin (ehkä 2/3 työajasta), niin miksi en vaihtaisi IT-alalle missä asiantuntijaakin arvostetaan? Palkka luonnollisesti ottaisi osumaa aluksi, mutta eipä se erityisen hyvä nykyäänkään ole.
Varsinaisesta ohjelmistokehityksestä ei ole kokemusta, oma koodailu on ollut lähinnä skriptaamista. Välillä OOP, välillä ei. Pythonia siis olen käyttänyt. Tyypillisiä käyttämiäni kirjastoja ovat esim. NumPy ja SciPy. Mitään 10k riviä suurempaa kokonaisuutta en ole väsännyt. Hommia on tullut tehtyä pääasiassa yksin, joten Git-osaaminen on melko basic-tasolla. Mitään kovin systemaattista testaamistakaan ei ole tullut harrastettua.
Yliopistossa tuli opiskeltua 3 kurssia ohjelmointia: C++-peruskurssi, C++-jatkokurssi ja MATLAB-kurssi, mutta näistä on noin 10 vuotta aikaa enkä ole C++:aa sen jälkeen käyttänyt. Muita ohjelmistoalan kursseja en ole käynyt. Pythonin olen opetellut työn kautta.
Miten minun kannattaisi edetä? Jonkin täydennyskurssin kautta lisää muodollista pätevyyttä? Vai portfoliota kasaamaan GitHubiin ja sillä metsästämään jotain junnupositiota?
Ehkä omalla koulutuksella ja kokemuksella jokin Data Science -homma voisi olla passeli. Sellainen työ kiinnostaisi, missä pääpaino olisi algoritmeissa ja teknisissä asioissa eikä esimerkiksi jossain luokkarakenteen viilaamisessa. Mutta tärkeintä toki olisi ylipäätään päästä alalle sisään.
Eli miten kannattaisi edetä?
Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata.Junnupositiokin kuulostaa vähän aliarvioinnilta omalta mielestä, jos on kovin kokemusta matematiikasta, fysiikasta ja sitten on oikeasti skriptailukokemusta. Varmaan pitäs vaan laittaa hakemuksia sisään ja kattoa mitä löytyy. Ehkä tolla osaamisella oppis paremmin jopa siellä töissä.
Jeps... Itellä kokemusta ohjelmistokehityksestä 12+ vuotta, ja en osaa sitä gittiä oikein käyttää (ne 5 tarvittavaa komentoa saanee nopeasti hanskaan perusprojektissa). Ja vanhassa paikassa ei osattu testata kunnolla joten testauskokemus prööt. Yleisimmin vanhassa paikassa käytetty IDE on roskaa nykyprojekteja ajatellen, joten joo. Jotenkin pärjäillään. En oikeasti osaa hirveesti mitään konkreettista, mutta silti arvostus on kyllä siellä senior developerin tai senior jonkun tietoturvahemulin leveleillä.Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata.
Se on varmaa, että oma työskentelytapa melko amatöörimäinen eikä ammattimainen. Eli ainakin tässä mielessä olen junnu. Gitin käyttö on hakusessa ja debuggaukseenkin käytän yleensä tulostuskomentoja kuin debuggeria.Dokumentointi ja testauskin ovat amatööritasoa tai puuttuvat kokonaan. IDE:ä rupesin käyttämään vasta alle vuosi sitten, sitä ennen mentiin tekstieditorilla.
Mutta ehkä se mitä tuottamani koodi tekee on junnutason yläpuolella.
Eli naputtelen esimerkkejä GitHubiin ja koitan niillä (ja CV:llä) päästä haastatteluun? GitHub-tili on ollut jo jonkin aikaa, ehkä sinne olisi korkea aika laittaa jotain.Jeps... Itellä kokemusta ohjelmistokehityksestä 12+ vuotta, ja en osaa sitä gittiä oikein käyttää (ne 5 tarvittavaa komentoa saanee nopeasti hanskaan perusprojektissa). Ja vanhassa paikassa ei osattu testata kunnolla joten testauskokemus prööt. Yleisimmin vanhassa paikassa käytetty IDE on roskaa nykyprojekteja ajatellen, joten joo. Jotenkin pärjäillään. En oikeasti osaa hirveesti mitään konkreettista, mutta silti arvostus on kyllä siellä senior developerin tai senior jonkun tietoturvahemulin leveleillä.
Eli tavallaan jos sattuisit vaan hyvään saumaan johonkin (nyt on muuten aivan uskomaton pula tekijöistä), niin ei haittais vaikka opettelis ja silti nostais seniorin palkkoja.
Eli naputtelen esimerkkejä GitHubiin ja koitan niillä (ja CV:llä) päästä haastatteluun? GitHub-tili on ollut jo jonkin aikaa, ehkä sinne olisi korkea aika laittaa jotain.![]()
Joo, tuntumaa siihen ammattimaiseen tekemiseen ei tosiaan saa muuten kuin hakeutumalla duuniin ja tekemään johonkin mestaan.Sun taustoilla ja kiinnostuksilla laittaisin suoraan hakemuksia esim. algorithm developer paikkoihin, data scientist, jne. jos sellaiset kiinnostaa. Jos pääset sinne niin se kokemus (lyhytkin) antaa osaamistakin jo paljon enemmän kuin mikään muu puuhastelu.
Hankalaa tässä on se, että kun alaa ei tunne, niin vaikea sanoa millä tasolla oma osaaminen on. Työpaikkailmoitukset usein vilisevät termejä, joista ei itsellä ole juurikaan hajua, mikä ei itseluottamusta kasvata.
Se on varmaa, että oma työskentelytapa melko amatöörimäinen eikä ammattimainen. Eli ainakin tässä mielessä olen junnu. Gitin käyttö on hakusessa ja debuggaukseenkin käytän yleensä tulostuskomentoja kuin debuggeria.Dokumentointi ja testauskin ovat amatööritasoa tai puuttuvat kokonaan. IDE:ä rupesin käyttämään vasta alle vuosi sitten, sitä ennen mentiin tekstieditorilla. Projektien kansiorakenne on vähän sinnepäin tai yksinkertaisin mahdollinen.
Mutta ehkä se mitä tuottamani koodi tekee on junnutason yläpuolella.
Mielenkiintoinen kysymys. Kiinnostaisi tietää paljonko työvuosia on takana ja millaisissa hommissa.Mistähän tietää, onko hyvä ohjelmoija? Itselläni on ammatillinen itsetunto hyvin matalalla ja ois jotenkin kiva tietää, olenko hyvä, paska, vaiko jotain siltä väliltä.
Itse perinteisen alan ihmisiä ja nykypäivänä mennään niin it edellä, että perinteiset alat esim perustason koneenrakennus ottaneet pahasti osumaa. Nyt alkaa melko keskinkertaisillakin innovaatioilla ja ongelmanratkaisutaidoilla saada gurun maineen. Perinteisen osaamisen tarve ei ole minnekään katoamassa ja osaaminen menee alamäkeen koko ajan. Robotti voi korvata ihmisen, mutta ei konetta. Jonkun ne koneet on suunniteltava ja ideoitava.Rupeaa olemaan kypsä nykyiseen urapolkuun. Hommissa itsessään ei ole juuri vikaa, mutta noin 10 vuoden jälkeen tuntuu, että urakehitys oli aika lailla tässä mikäli haluan pysyä asiantuntijana enkä ryhtyä manageriksi. Mielessä alanvaihto IT-puolelle.
Olen perinteisen alan R&D-insinööri, koulutus DI. Hommat ovat teknisiä: fysiikka (mekaniikka) ja matikka pitää olla hanskassa. Kun viimeiset vuodet pääpaino on ollut Python-ohjelmoinnissa muutenkin (ehkä 2/3 työajasta), niin miksi en vaihtaisi IT-alalle missä asiantuntijaakin arvostetaan? Palkka luonnollisesti ottaisi osumaa aluksi, mutta eipä se erityisen hyvä nykyäänkään ole.
Eli miten kannattaisi edetä?
Ei ole rivisuunnittelijoista pulaa, mutta kuten jo mainitsisin, taso laskee kuin lehmän häntä käytännön kenttätaitojen ja ymmärryksen kadotessa pikkuhiljaa maailmasta. Erikoismiehet ovat sitten omassa arvossaan. Koneenrakennuksessa, rakentamisessa ym on paljon muutakin kuin suunnittelu.Niin mutta koneen suunnitelijoista ei ole mikaan pula niin niille voi maksaa saman kuin sairaanhoitajille. Kutsumusammatteja naas.
Mielenkiintoisia ja haastavia hommia kyllä konepuolelta löytyy, mutta Suomessa ei jostain syystä alaa arvosteta. Jotain Nokia-huuman pitkäaikaisvaikutuksia, tiedä häntä.Itse perinteisen alan ihmisiä ja nykypäivänä mennään niin it edellä, että perinteiset alat esim perustason koneenrakennus ottaneet pahasti osumaa. Nyt alkaa melko keskinkertaisillakin innovaatioilla ja ongelmanratkaisutaidoilla saada gurun maineen. Perinteisen osaamisen tarve ei ole minnekään katoamassa ja osaaminen menee alamäkeen koko ajan. Robotti voi korvata ihmisen, mutta ei konetta. Jonkun ne koneet on suunniteltava ja ideoitava.
Managerihommia olen saanut seurata sen verran läheltä, että ne fantasiat kyllä haihtuneet jo ajat sitten.
Google osaa auttaa, mutta peruspalkat: Junnu 2.5k-3.3k, intermediate 3.5k-4k, seniori 4k-5k. Toki kovalle tekijälle maksetaan vielä tosta enemmän ja sijainti vaikuttaa, mutta perustekijällä noi palkat pitää aika hyvinMitä se koodari sitten Suomessa hankkii? Minä epäilen, että 40h/vk 10+k€ tienaavia on suhteellisen vähän. Pikkufirma vs iso firma, junior vs senior? Erikoiserikoismiehiä voi olla, mutta normihyvä rivimies?
Muistan lähinnä pari taloa, joissa on tuttuja töissä. Kummatkin takaa neljän kilon takuupalkan.Peruspalkkahan on minimin mukainen (~2300€/kk) noissa hommissa.
Kovimmat palkat tulee hyvin erikoisista tapauksista, esim. kun tarvitaan kova osaaja eikä ehdokkaita vain ole. Toki senioreimmat osaajat on erikseen, mutta ura-polku kohti ”1 in 10000” onnistuu vain harvalta (doh).Mitä se koodari sitten Suomessa hankkii? Minä epäilen, että 40h/vk 10+k€ tienaavia on suhteellisen vähän. Pikkufirma vs iso firma, junior vs senior? Erikoiserikoismiehiä voi olla, mutta normihyvä rivimies?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.