Mitenkäs IT-firmoissa suhtaudutaan ihmiseen, joka ei halua osallistua henkilöstön yhteisiin pikkujouluihin / lomamatkoihin / pokeri-iltoihin / sieniretkiin / parinvaihtosessioihin? Olettaen siis, että työntekijä on kuitenkin osoittanut olevansa muilta osin ihan "normaali", hyvätapainen ja luotettava henkilö.
Mä en ole varsinaisessa IT-alan firmassa töissä, vaan muunlaisessa teknologia-alan firmassa, mutta meillä myös näitä illanistujaisia sun muita kissanristiäisiä tupataan järjestämään useita kertoja vuodessa. Itse en perusta näistä lainkaan, vaan mieluummin jätän välistä, koska vapaa-aika on muutenkin niin kortilla tällaisella ruuhkavuosifaijalla. Mun listoilla olis kymmeniä asioita joita tekisin mieluummin kuin osallistun firman illanviettoon, mutta olen katsonut parhaaksi osallistua kuitenkin silloin tällöin näihin jos on sellainen tapahtuma mikä järjestetään järkevässä paikassa.
Tapahtumat vaihtelee koko firman laajuisista liiketoiminta-aluekohtaisiin, osastokohtaisiin tai tiimikohtaisiin, ja yleensä mitä pienemmän porukan tapahtuma on kyseessä niin sen todennäköisemmin olen mukana jonkin aikaa. Yleensä näihin kuuluu juurikin "toimistoaikaan" jotain virallisempaa osuutta ja sen jälkeen sitten illallista tai muuta ohjelmaa ja homma yleensä aina päättyy enemmän tai vähemmän intensiiviseen viinanjuontiin. Tilanteesta riippuen olen mukana joko pelkän virallisen osuuden tai poistun paikalta safkan jälkeen/alkuillasta kun aletaan korkkaamaan. Mieluummin katson illalla muksun kanssa pikkukakkosta ja sen jälkeen vietän laatuaikaa vaimon kanssa kuin tinttaan viinaa työporukalla jossain keskustan juottolassa.
Nyrkkisääntönä itse pidän yleensä "illaksi kotiin", eli jos tapahtuma järjestetään yön yli risteilyllä, toisessa kaupungissa tai ulkomailla niin kieltäydyn kohteliaasti ja jään toimistolle tekemään hommia. Ei tästä ole kukaan tuntunut kauheasti ahdistuvan, kerran on yksi esimies kommentoinut, että olis kiva jos jaksaisin olla pidempään mukana noissa illanvietoissa. Vastasin että mulle vapaa-aika ja perhe on erittäin tärkeitä asioita joista mä en ole valmis tinkimään, kun taas palaverijatkot tuntuu musta ihan työajalta niin hän kyllä vaikutti ymmärtävän pointin ihan hyvin.
Nää on vähän sellaisia asioita, että mistä kukakin saa "työhyvinvointia", joillekin nämä firman illanvietot on hyvinkin tärkeitä tapahtumia joista saadaan paukkuja tulevaa varten, mutta mulle nää on palkattomia ylitöitä joihin on sosiaalinen velvoite osallistua. Vituttaa jo viikon etukäteen kun tietää että joku "pakollinen" tapahtuma on taas tulossa mihin pitää uhrata kallista vapaa-aikaa, yleensä vieläpä perjantai-iltana jolloin mieluummin alottelis viikonloppua perheen kanssa vaikka pizzan tai burgerin merkeissä ja rentoutuis työviikon perään. Sitten taas toisaalta kuuntelen kun osa duunikavereista mehustelee jotain firman tulevia kinkereitä kuukausi etukäteen kun on taas niin siistiä päästä sitten jatkobileisiin tekemään sitä ja tätä.
Sinänsä sun vastaukseen ei ole yhtä vastausta, koska kaikki riippuu aikalailla täysin siitä työpaikasta ja porukasta joka siellä on. Meidän firmassa noiden tapahtumien osallistumisprosentti on todella kova, ehkä 80-90%, mutta on meitä muutama täällä jotka jättää ison osan näistä keikoista väliin eikä meitä kukaan täällä nenänvartta pitkin katso. Tosin eipä täällä kyllä työhaastattelussakaan kysytty, että aiotko osallistua firman pikkujouluihin vai etkö, joten asia ei liene ainakaan täällä relevantti palkkauksen suhteen.