finWeazel
Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Kirjoitin epäselvästi. Viittasin tuolla "hyvin helppo" prosessiin jolla saa työluvan amerikkaan. Jos voittaa lotossa niin mahdollista hakea mitä tahansa työpaikkaa ja helppo työnantajalle palkata. H1B:ta jos yrittää niin voi teoriassa olla montakin työpaikka valmiina, monta työnantajaa hakee sulle viisumia ja silti ei osu arpa kohdalle ja seuraavana vuotena uudestaan. Työpohjaiset viisumit löysiä hirsiä missä riippuu vaikka sellaisen saisi ja niiden kanssa kova työ, että pääsee pisteeseen missä on vihreäkortti taskussa.USA-verokeskusteluun ei ole lisättävää, mutta:
En ole ihan varma tuosta kohdasta "hyvin helppo". Mun mielestä vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä USA:ssa IT/STEM-alan avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna hakijoihin. Redditistä yms. voi lukea kuinka IT-alan vastavalmistuneet joutuu lähettämään satoja hakemuksia eikä siltikään välttämättä löydy mitään. Itse olen viimeisen parin vuoden aikana satunnaisesti lähetellyt hakemuksia joihinkin kiinnostaviin paikkoihin, mutta en ole saavuttanut mitään menestystä, eli ei edes haastatteluja tms.
Olen myös huomannut, että monet ilmoitukset esim. linkedinissä pysyy aktiivisena kuukausia senkin jälkeen kun sieltä on tullut negatiivinen vastaus, vaikka ilmoitus on sellainen, että täytin (ja varmaan moni muukin täytti) kaikki esitetyt vaatimukset. Eli ikään kuin haamuilmoituksia joihin ei ole tarkoituskaan palkata ketään.
Vihreäkorttiloton kautta ei tarvi aloittaa mitään työnhakuprojektia ennen kuin arpajaistulos on selvillä. Jos ei kiinnosta niin voi jättää vihreäkortin ottamatta. Sama osallistua arpajaiseen ja tehdä päätöksiä jos sattuu onnistamaan arpajaisen kanssa. Iso bonus sekin, että maassaolon oikeutus ei ole työpaikkaan sidottu toisin luin h1b, l1b.
Mun käsitys on, että töitä edelleen on tekijöille tarjolla. Paljon menee paikat suosittelijoiden kautta tai sitten pitäisi olla julkisuudessa jotain näyttöjä mitä linkata hakemuksen yhteyteen. Pelkkä kylmä email/hakemus CV:n kera niin niitä on paljon liikkeellä ja vaikea tie. Mun näkemystä varjostaa se, että jos hakisin töitä niin tekisin sen kontaktiverkoston kautta. Viimeisin työ meni niin, että ex työkaveri kyseli töihin. Käytiin ex työkaverin ja tulevan esimiehen esimiehen kanssa lounaalla tunnustelemassa puolin ja toisin onko yhteistä tulevaisuutta olemassa. Seuraavaksi oli tulevan esimiehen ja hr:n kanssa puhelut ja lopuksi päivän mittainen onsite grilli. Olikohan se 6x45min haastikset joista yks oli lounas missä juteltiin syöpöttelyn yhteydessä ja yks oli hr henkilö.
Viimeksi muokattu: