IT-alan työpaikat

Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Mä kyllä sain duunia ensimmäisestä paikasta mistä kysyin ja en ollut vielä valmistunut, eli ei se nyt erityisen vaikeaa voi olla, tai sitten meikällä kävi lotto. 3k€ palkka vuoden jälkeen kuulostaa about oikealta. Kukaan ei ole ikinä kysynyt koulupapereita tai arvosanoja, että silläkään ollut muuta arvoa kuin että voi sanoa että siellä on joskus käynyt...

Pelkillä amiksilla voi olla vähän työläämpää löytää se duuni.
Vilpittömät onnittelut sinulle jos heti ensimmäisestä paikasta sait duunia, yleensä se tarina on vähän toinen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mitä tullut huomattua näin arkkitehtihommissa näistä "amiskoodareista" vs. kouluja käyneistä, on laajemman kuvan ymmärryksen puute. En tiedä onko ongelmana vain tämä, että ei ymmärretä suurempia kokonaisuuksia, ei tajuta asiayhteyksiä vai mikä siinä mättää. Usein myöskin se dokumentoinnin taso on amiskavereilla luokkaa "ihan helvetin hirveetä paskaa", kun jantteri ei välttämätä hallitse edes yhdyssanoja ja muu kommunikaatio on myöskin melko vaikeaa. En nyt toki sano, että AMK tai DI-opiskelu tätä automaattisesti poistaisi, mutta olen törmännyt siihen amishenkisillä tyypeillä, ettei niitä kannata mihinkään oikeasti suurempaan tai ryhmätyöhön perehdyttää, koska välillä se kommunikaation taso on aika huonoa ja oman mielipiteen julkituominen muistuttaa enemmän päiväkodin hiekkalaatikkoleikkiä.

Varmasti amiksestakin on tullut huipputyyppejä, jotka nettoaa sen 500k vuodessa ja ovat alansa kovimpia tekijöitä, mutta tällaista en ole vielä nähnyt saatikaa tavannut. Johonkin koodiapinahommaan sellainen ihminen käy hyvin, jossa ei tarvitse tiimitaitoa, kommunikointia tai yleistä ymmärrystä asioista. IT-ala on siitä kuitenkin paljon anteeksiantavampaa, että sitä voi itseopiskella paljonkin, mutta normaalit käytösmallit jos on bemarijonnen luokkaa, ei sellaisen ihmisen kanssa työskentely ole kauhean tuottavaa. En siis dissaa amista, mutta en myöskään nostaisi sitä jalustalle ja julistaisi kouluttautumisen olevan turhaa IT-alalla.
Mä en edelleen usko että se on siitä koulutuksesta kiinni. Toki tilastollisesti varmaan olisi korrelaatiota - mutta tämmösenä aikana kun suurin osa senioreista pitää palkata ulkomailta olis tosi lyhytnäköistä vetää semmosia johtopäätöksiä.

Yliopistolla mä törmäsin koko ajan aika ihmeellisiin tapauksiin eikä edes keskitaso ollut kovinkaan korkealla. Samaan aikaan suuri osa niistä jotka ovat aloittaneet koodaamisen harrastuksena nuorena ovat olleet kovia vaikka olisivat hankkineet tutkinnon joltain ihan muulta alalta.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Mitä tullut huomattua näin arkkitehtihommissa näistä "amiskoodareista" vs. kouluja käyneistä, on laajemman kuvan ymmärryksen puute. En tiedä onko ongelmana vain tämä, että ei ymmärretä suurempia kokonaisuuksia, ei tajuta asiayhteyksiä vai mikä siinä mättää. Usein myöskin se dokumentoinnin taso on amiskavereilla luokkaa "ihan helvetin hirveetä paskaa", kun jantteri ei välttämätä hallitse edes yhdyssanoja ja muu kommunikaatio on myöskin melko vaikeaa. En nyt toki sano, että AMK tai DI-opiskelu tätä automaattisesti poistaisi, mutta olen törmännyt siihen amishenkisillä tyypeillä, ettei niitä kannata mihinkään oikeasti suurempaan tai ryhmätyöhön perehdyttää, koska välillä se kommunikaation taso on aika huonoa ja oman mielipiteen julkituominen muistuttaa enemmän päiväkodin hiekkalaatikkoleikkiä.

Varmasti amiksestakin on tullut huipputyyppejä, jotka nettoaa sen 500k vuodessa ja ovat alansa kovimpia tekijöitä, mutta tällaista en ole vielä nähnyt saatikaa tavannut. Johonkin koodiapinahommaan sellainen ihminen käy hyvin, jossa ei tarvitse tiimitaitoa, kommunikointia tai yleistä ymmärrystä asioista. IT-ala on siitä kuitenkin paljon anteeksiantavampaa, että sitä voi itseopiskella paljonkin, mutta normaalit käytösmallit jos on bemarijonnen luokkaa, ei sellaisen ihmisen kanssa työskentely ole kauhean tuottavaa. En siis dissaa amista, mutta en myöskään nostaisi sitä jalustalle ja julistaisi kouluttautumisen olevan turhaa IT-alalla.
Itselläkin on ollut samanlaisia kokemuksia että kaikki kyllä oppivat koodaamaan, mutta sitten kun siirrytään kompleksimpaan suunnitteluun, arkkitehtuuriin, laajempiin kokonaisuuksiin, kommunikaatioon yms. niin kyllä yleensä ne yliopiston käyneet/DI:t ovat yleensä aivan eri tasolla kuin koodikoululaiset/yläasteen jälkeen dropoutanneet/amikset jne.

Tosin itse en usko että koulutus tässä on niinkään se syy vaan veikkaan että homma on juuri toisinpäin eli ne keillä on kovempi potentiaali todennäköisesti hankkivat korkeakoulutuksen.

Edit: Tosin poislukien tuo kommunikaatio osuus. Itsensä ilmaiseminen ja kommunikaatio/luku-taitojen harjoittelu on lukiossa ja amiksessa kuin yö ja päivä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Mä kyllä sain duunia ensimmäisestä paikasta mistä kysyin ja en ollut vielä valmistunut, eli ei se nyt erityisen vaikeaa voi olla, tai sitten meikällä kävi lotto. 3k€ palkka vuoden jälkeen kuulostaa about oikealta. Kukaan ei ole ikinä kysynyt koulupapereita tai arvosanoja, että silläkään ollut muuta arvoa kuin että voi sanoa että siellä on joskus käynyt...

Pelkillä amiksilla voi olla vähän työläämpää löytää se duuni.
Onnitteluni työpaikasta. Yleensä jos on ns. "hyvä tyyppi" niin kyllä se eka työpaikka löytyy aika äkkiä. Koodaamisen/dokumennoinin tms. opettaminen on paljon helpompaa (ja mielekkäämpää) kuin käytöstapojen. Ainakin itse pyörin piireissä missä on pääasiassa noita "hyviä tyyppejä" jotka ei todellakaan vastaa alan normaalia tasoa ja oikeasti sen jakauman näki vasta kun rekry@omayritys.fi tuli myös mun sähköpostiin.

Mitä tullut huomattua näin arkkitehtihommissa näistä "amiskoodareista" vs. kouluja käyneistä, on laajemman kuvan ymmärryksen puute. En tiedä onko ongelmana vain tämä, että ei ymmärretä suurempia kokonaisuuksia, ei tajuta asiayhteyksiä vai mikä siinä mättää. Usein myöskin se dokumentoinnin taso on amiskavereilla luokkaa "ihan helvetin hirveetä paskaa", kun jantteri ei välttämätä hallitse edes yhdyssanoja ja muu kommunikaatio on myöskin melko vaikeaa. En nyt toki sano, että AMK tai DI-opiskelu tätä automaattisesti poistaisi, mutta olen törmännyt siihen amishenkisillä tyypeillä, ettei niitä kannata mihinkään oikeasti suurempaan tai ryhmätyöhön perehdyttää, koska välillä se kommunikaation taso on aika huonoa ja oman mielipiteen julkituominen muistuttaa enemmän päiväkodin hiekkalaatikkoleikkiä.

Varmasti amiksestakin on tullut huipputyyppejä, jotka nettoaa sen 500k vuodessa ja ovat alansa kovimpia tekijöitä, mutta tällaista en ole vielä nähnyt saatikaa tavannut. Johonkin koodiapinahommaan sellainen ihminen käy hyvin, jossa ei tarvitse tiimitaitoa, kommunikointia tai yleistä ymmärrystä asioista. IT-ala on siitä kuitenkin paljon anteeksiantavampaa, että sitä voi itseopiskella paljonkin, mutta normaalit käytösmallit jos on bemarijonnen luokkaa, ei sellaisen ihmisen kanssa työskentely ole kauhean tuottavaa. En siis dissaa amista, mutta en myöskään nostaisi sitä jalustalle ja julistaisi kouluttautumisen olevan turhaa IT-alalla.
Jos tätäkin keskustelua lukee niin löytää yhdyssana-/kirjoitusvirheitä ja huonoa ulosantia koulutustuasta riippumatta. Itsekkin toteat että "amishenkisillä tyypeillä," kuinka moni oikeasti haluasi työkaveriksi stereotyyppisen amis-bmw-jonnen? Päästään takaisin siihen että pitäisi katsoa siihen että millainen henkilö on eikä mitä kouluja hän on käynyt. Aika moni (varsinkin konsultointi) yritys on priorisoinut kasvun ihmisten edelle ja sitten keulitaan että "kasvettiin x% ja rekryttii y henkilöä lisää tänä vuonna." Itse haluasin tietää että mistä helvetistä olette löytänyt noin monta henkilöä joiden kanssa haluatte tehdä töitä? Työnantajat voisi myös miettä pitää kirjoituskursseja tekijöille, tiedän yhden yrityksen pitäneen noita ja kursseille oli enemmän halukkaita kuin pitäjillä oli aikaa pitää tunteja.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Hyvällä tsägällä löytää sellaisia "tolkun äijiä" ketkä tajuaa että voi olla kovatasoinen koodari peruskoulupohjaltakin. Tavanomaisella taas pitää olla jokin tohtorintutkinto saadakseen edes valinta_ei_kohdistu-kirjeen paluupostissa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 077
Onko minkälaista kysyntää ohjelmoinnissa eri alojen insinööreille? Olisi mahdollista nyt opiskella LVIA-insinööri tutkinnon oheen valinnaisia ohjelmointi kursseja. Asentajan taustaa on ~10vuotta ja ikää nyt 30.

Sen verran joku mainitsi PLC:stä jota esiintyy omalla alallani säätämässä toimintoja.

Enemmän kiinnostaisi kehittää työkaluja helpottamaan työntekoa, esimerkiksi tiedonvälitys raksoilla on kuin venäläinen puhelin. Erilaisia laskureita asentajille, työnjohdolle, toimistoon.

Tosiaan tässä on syksyllä hautunut mielenkiinto ja tällä hetkellä pyyttonia opettelen etukenoon noita peruskursseja ajatellen.
 
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
8
Solidabsilla on menossa joku rekry RPA-kehittäjäksi (prosessiautomaatiokehittäjä). Ne kouluttaa siihen työhön. Voisko se toimia?
Kiitos vinkistä, ja kiitos myös mopnex ja dropadrop kommenteista yllä! Tää RPA-kurssi on ainakin sivujensa mukaan erityisesti vahvoille Java-osaajille, mutta sillein kyllä hyvä tietää, että tällaisia trainee-tyyppisiä paikkoja on auki.

Aloin miettiä sitäkin, että helpoin tie varmaan olisi päivittää tuota käytettävyyspuolen osaamista nykytasolle. Tykkäsin yliopistossa etenkin käytännön suunnittelu- ja arviointitöistä ja sain niistä ihan hyviä arvosanojakin. Toisaalta, olin silloin nuori ja siten ehkä vähän enemmän sosiaalinen ihminen. Nykyisin olen lähinnä omassa työkomerossa viihtyvä totaali-introvertti, ja korona-aika on osoittanut, että voin sitä paremmin, mitä vähemmän tarvii olla päivittäin ihmisten kanssa tekemisissä (puoliso poislukien). Ja tämä liittyy asiaan siten, että käyttäjälähtöisessä suunnittelussa pitäisi noinniinkuin lähtökohtaisesti olla niiden käyttäjien kanssa tekemisissä :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
IT-alalla ainakin ohjelmistopuolella, abstrakti ajattelutapa on ihan avainasemassa, ainakin niissä rooleissa joissa itse on ollut. Yliopisto-opinnoissa oppii tällaista ajattelutapaa vähän niin kuin huomaamattakin, ainakin minulla näin Tietojenkäsittelytieteissä. Tekniset detailit oppii kuka tahansa ja siihen riittää varmasti ne "amis"-paperitkin tai vaikka itseoppiminen mutta kokonaisuuksien hahmottaminen vaatii tietynlaista ajattelutapaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Mä kyllä sain duunia ensimmäisestä paikasta mistä kysyin ja en ollut vielä valmistunut, eli ei se nyt erityisen vaikeaa voi olla, tai sitten meikällä kävi lotto. 3k€ palkka vuoden jälkeen kuulostaa about oikealta. Kukaan ei ole ikinä kysynyt koulupapereita tai arvosanoja, että silläkään ollut muuta arvoa kuin että voi sanoa että siellä on joskus käynyt...

Pelkillä amiksilla voi olla vähän työläämpää löytää se duuni.
Tällä hetkellä IT-alalla eka työpaikan saanti lienee helpointa sitten Nokian hullujen vuosien. Nyt töihin revitään kaikki vähänkään asioista perillä olevat, kokemuksesta huolimatta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
58
Kiitos vinkistä, ja kiitos myös mopnex ja dropadrop kommenteista yllä! Tää RPA-kurssi on ainakin sivujensa mukaan erityisesti vahvoille Java-osaajille, mutta sillein kyllä hyvä tietää, että tällaisia trainee-tyyppisiä paikkoja on auki.

Aloin miettiä sitäkin, että helpoin tie varmaan olisi päivittää tuota käytettävyyspuolen osaamista nykytasolle. Tykkäsin yliopistossa etenkin käytännön suunnittelu- ja arviointitöistä ja sain niistä ihan hyviä arvosanojakin. Toisaalta, olin silloin nuori ja siten ehkä vähän enemmän sosiaalinen ihminen. Nykyisin olen lähinnä omassa työkomerossa viihtyvä totaali-introvertti, ja korona-aika on osoittanut, että voin sitä paremmin, mitä vähemmän tarvii olla päivittäin ihmisten kanssa tekemisissä (puoliso poislukien). Ja tämä liittyy asiaan siten, että käyttäjälähtöisessä suunnittelussa pitäisi noinniinkuin lähtökohtaisesti olla niiden käyttäjien kanssa tekemisissä :D
Suosittelen myös katsomaan löytyisikö "integraatiot" termin alta jotain. Karkeasti töiden voi ajatella jakautuvan data- ja prosessi-integraatioihin, ensimmäisessä synkataan dataa systeemien välillä ja jälkimmäisessä (mitä ensisijaisesti nyt ehdotan) välitetään järjestelmien välillä viestejä ja automatisoidaan prosesseja.

RPA voi olla kuviossa mukana, mutta miksi luoda määrämittaisia dokumentteja robotin luettavaksi, jos datan voi viedä koneluettavassa muodossa putken läpi ja luoda sen ihmisluettavan tulosteen sitten siellä missä sitä oikeasti tarvitaan? Tuon vuoksi minun on vaikea suositella RPAta osaamisen ykkösfokukseksi. Usein on parempia vaihtoehtoja asioiden toteuttamiseen.

Integraatiossa pääsee pelaamaan monenlaisten järjestelmien kanssa (ERPit jne.) vähintään pintatasolla ja saa yleiskuvaa miten kokonaisuuksia rakennetaan. Asioita voidaan toteuttaa suoraan koodaamalla, pilvityökaluilla tai dedikoiduilla low-code -alustoilla, joten läheskään aina ei tarvitse olla koodivelho.

Tiimin työnjaosta riippuu miten pitkälle toteutuksen tekijä pärjää siellä komerossa ;)
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Tässäpä neuvo:jos haluaa itseään kohdeltavan kuten mielisairasta/kehitysvammaista/muuta ali-ihmistä niin kannattaa ottaa linux puheeksi haistatteluissa. Tätä varten ei tarvitse lähteä minnekään junttiloihin, toimii ihan hesoissakin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tässäpä neuvo:jos haluaa itseään kohdeltavan kuten mielisairasta/kehitysvammaista/muuta ali-ihmistä niin kannattaa ottaa linux puheeksi haistatteluissa. Tätä varten ei tarvitse lähteä minnekään junttiloihin, toimii ihan hesoissakin.
Veikkaan, että Linux on otettu puheeksi jossain IT-alan yritykseksi naamioituneessa mainostoimistossa, jossa henkilökunta on yhtä mieltä siitä, että iPad on ihan oikea työkalu? Minut palkattiin nykyiseen tehtävään nimenomaan siksi, että yritys halusi lisää Linux-osaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tässäpä neuvo:jos haluaa itseään kohdeltavan kuten mielisairasta/kehitysvammaista/muuta ali-ihmistä niin kannattaa ottaa linux puheeksi haistatteluissa. Tätä varten ei tarvitse lähteä minnekään junttiloihin, toimii ihan hesoissakin.
Lolwut? Eli millaisista IT-alan tehtäviin olet hakenut kun olet saanut tuollaisen reaktion kertoessasi Linux-osaamisesta? Kuulostaa omituiselta, jos kyse on IT-alan työpaikasta.

Esim. devauspuolella (web) Linuxit ovat arkipäivää vaikka oma kone olisikin vaikka macOS. Käytännössä se appis pyörii usein pilvessä Linux-kontissa ja Linux-hostilla. Väistämättä niistä Linux-taidoista (ainakin perusteet) on hyötyä jossain vaiheessa uraa.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Tässäpä neuvo:jos haluaa itseään kohdeltavan kuten mielisairasta/kehitysvammaista/muuta ali-ihmistä niin kannattaa ottaa linux puheeksi haistatteluissa. Tätä varten ei tarvitse lähteä minnekään junttiloihin, toimii ihan hesoissakin.
Mihin ihmeen windows only mestoihin olet hakenut, kaikissa tehtävissä missä itse olen ollut arvostetaan linuxosaamista.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Suuri(n) osa IT-alalla olevista tuskin on ikinä käyttänyt linuxia tai osaa edes helloworldia ohjelmoida. Kaikki kun ei ole devaajia, arkkitehtejä jne.

Vaikea tuosta on taustaa tietämättä mitään sanoa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Eiköhän kyse ole siitä, että jokaisella työpaikalla on käytössä joku paletti teknologioita, ja ensisijaisesti hakevat henkilöä joka pärjää niiden kanssa. Vaikka voikin olla mielenkiintoista ohimennen mainita joku teknologia jota yritys ei käytä, niin haastattelussa ei varmaan kannata mennä sitä pidemmälle.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
käydään läpi. Vai haluaisitko mennä itseoppineelle lääkärille, joka on itsenäisesti kokeillen opiskellut ammatin? Entä jos tämä lääkäri on hoitanut monta flunssaa onnistuneesti, mutta ei ole koskaan tullut vastaan se tilanne, kun ongelma onkin geenivirhe vaikkapa keuhkorakkuloiden pintajännitteestä huolehtivaa kalvoa tuottavassa proteiinissa, tilanne joka ehkä jokaiselle lääkärille opetetaan lääkiksessä?

Niin, kyllä sillä koulutuksella jotain väliä on.

It-alalla luulisi olevan jotain vaatimustasoltaan kevyempiäkin hommia, ei ne kaikki ole sitä sydänkirurgiaa ja Gen IV ydinvoimaloiden suunnittelua. Onko esmes ehdottoman välttämätöntä post-doc opinnot kvanttialgoritmeista JA Gödelistä jos työtehtävät käsittävät lähinnä valmistajan x kannettavan biosin resetoinnin?
Eikä se yliopistotutkinto kaikkea takaa, siltikin voi olla oleellisista asioista ulalla vaikka titteli löytyisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Mihin ihmeen windows only mestoihin olet hakenut, kaikissa tehtävissä missä itse olen ollut arvostetaan linuxosaamista.

Se nyt kävi silleen että ainoastaan "Oy Junttilan Urpot AB"-tyyppiset millään lailla reagoivat niihin lähetettyihin hakemuksiin. Sen jälkeen olen nysvännyt linuxia ainoastaan vittu himassa enkä ole siitä hirveästi huudellut paitsi mitä nyt täällä vähän hehe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Meillekin haetaan nimenomaan Linux-osaajia. Windows-osaajia on ehkä sen 14 vuoden aikana, mitä talossa olen ollut, haettu noin kahdesti ja edellisestä on enemmän kuin viisi vuotta. Ja ne on olleet jotain alihankintahommia, kun jollain asiakkaalla on joku Windows-himmeli, jota pitäisi ylläpitää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Oma kokemus IT-palvelutaloissa ja/tai muuten IT-alan työpaikoissa on tuonut ilmi puutteen nimenomaan linux-osaajissa. Windows-ylläpitäjiä löytyy jokaiselle sormelle ja varpaalle aina, mutta kun jotain pitäisi tehdä linux-puolella, niin arokierijät pyörii toimistoilla. Sitten kun saat jonkun tekemään homman, niin riski on että parempi tehdä itse kuin antaa jonkun muun tehdä (ei, en ole linux-"guru" tai kova linux-asiantuntija).
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Enpä rupea tuputtamaan itseäni mihinkään. Ole viime aikoina puuhaillut mitään firmoja kiinnostavaa. Joskus aikoinaan paria serverisoftaaa kokeillut että miten ne asennetaan ja konffataan että saa yhteyden. Mutta siitä on aikaa sen verran että joutuisi opetella nuo jutut kokonaan uudestaan. Tai keväällä paremman tekemisen puutteessa laitoin yhteen virtuaalikoneeseen samba-servon pyörimään ja pari muuta virtuaalikonetta asiakkaaksi. Devuan-asiakas ja servo toimivat heittämällä mutta Debian-asiakas ei saanut servoon yhteyttä niin millään. Epäilen jotta NetworkManager syynä. Prkleen jonnet.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 114
Hitto, ku on joku tälläne ihme ahdistus, et pitäis ottaa vastaan mikä tahansa paikka, mitä tarjotaan. Nyt olis yks mesta, mut joutuis koodaamaan PHP:tä, ni oon aatellut perua sen haastiksen. En saa kuitenkaan jotenkin aikaiseksi, ku on ylisuuri velvollisuuden tunto. Muitakin haastiksia mulla on. Kuinka tarkaan porukka tääl on valikoinut duunejaan, vai onks mennyt vaan siihen, johon ekana on päässyt?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Kuinka tarkaan porukka tääl on valikoinut duunejaan, vai onks mennyt vaan siihen, johon ekana on päässyt?
Eiköhän tuo monesti ole kiinni siitä, että onko samalla hetkellä duunissa jo vaiko työttömänä etsimässä duunia?
Varsinkin jos jälkimmäinen, niin itse varmaan eka mestan ottaisin.
Jos taasen mikään pakkorako ei ole, niin en kyllä menisi jos jo etukäteen tietää ettei naposta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 114
Eiköhän tuo monesti ole kiinni siitä, että onko samalla hetkellä duunissa jo vaiko työttömänä etsimässä duunia?
Varsinkin jos jälkimmäinen, niin itse varmaan eka mestan ottaisin.
Jos taasen mikään pakkorako ei ole, niin en kyllä menisi jos jo etukäteen tietää ettei naposta.
Mjoh, mut ei se ehkä olis täysin reilua ottaa duunia vastaan ja vaihtaa sitä heti samantien. Itse olen siis työttömänä. Haastiksia on kuitenkin tulossa ja vaikuttaa siltä, et suhteellisen nopeasti olisin työllistymässä, vaikken tuota ensimmäistä paikkaa ottaisikaan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Onhan kaikissa paikoissa koeaika. Jos työttömänä saa työtarjouksen niin ei nyt välttis kannata seuraavaa odottaa, vaihdat sitten jos parempi natsaa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Mjoh, mut ei se ehkä olis täysin reilua ottaa duunia vastaan ja vaihtaa sitä heti samantien. Itse olen siis työttömänä. Haastiksia on kuitenkin tulossa ja vaikuttaa siltä, et suhteellisen nopeasti olisin työllistymässä, vaikken tuota ensimmäistä paikkaa ottaisikaan.
Jos näyttää siltä että muitakin paikkoja saisi jotka itseä miellyttäis enemmän niin ei välttämättä kannata ottaa sitä ensimmäistä tarjottua vastaan jos se ei oikeasti kiinnosta. Jos fiilis on jo tässä vaiheessa että kytkin nousee heti kun mahdollista niin tuhlaat varmaan lähinnä työnantajankin aikaa jos menet sinne ja lähden saman tien veke.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Hitto, ku on joku tälläne ihme ahdistus, et pitäis ottaa vastaan mikä tahansa paikka, mitä tarjotaan. Nyt olis yks mesta, mut joutuis koodaamaan PHP:tä, ni oon aatellut perua sen haastiksen.
Nyky-PHP on ihan kelvollinen ohjelmointikieli frameworkkeineen ja preprosessoreineen ja riippuvuuksineen siinä kuin muutkin. Ei ehkä pelkän kielen perusteella kannata ruveta laittamaan ennakkoon ovia kiinni edestään, varsinkin, jos tilanne on, että töitä tarttis saaha.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Hitto, ku on joku tälläne ihme ahdistus, et pitäis ottaa vastaan mikä tahansa paikka, mitä tarjotaan. Nyt olis yks mesta, mut joutuis koodaamaan PHP:tä, ni oon aatellut perua sen haastiksen. En saa kuitenkaan jotenkin aikaiseksi, ku on ylisuuri velvollisuuden tunto. Muitakin haastiksia mulla on. Kuinka tarkaan porukka tääl on valikoinut duunejaan, vai onks mennyt vaan siihen, johon ekana on päässyt?
Itse olen tehnyt niin, että olen käynyt haastiksissa isolla prosentilla vaikka etukäteen ei olisikaan ollut kiinnostusta jostain syystä. Siinä on se hyvä puoli, että saa pidettyä haastattelutuntumaa ja sitten kun joku päivä se kunnon mesta osuu kohdille niin ei tartte olla sormi suussa vakiokysymysten (miksi haet juuri meille tai mikä sinua motivoi) kohdalla kun niiden kanssa on jo aiemmin takellellut ja opetellut miten käsikirjoituksen mukaan kuuluu vastata. Noi (itseäni ärsyttävät) vakiokysymykset vaihtuu jonkin verran sen mukaan mikä on muodissa juuri sillä hetkellä ja on hyvä tietää mitä voi olla tulossa (esim. kuinka monta pingispalloa mahtuu bussiin).

Toki haastatteluun pitää etukäteen valmistautua, mutta se kuuluu myös prosessiin, joka on hyvä olla hanskassa, jotta on iskussa (sitten) kun oikeasti haluttava työpaikka on tähtäimessä.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Hitto, ku on joku tälläne ihme ahdistus, et pitäis ottaa vastaan mikä tahansa paikka, mitä tarjotaan. Nyt olis yks mesta, mut joutuis koodaamaan PHP:tä, ni oon aatellut perua sen haastiksen. En saa kuitenkaan jotenkin aikaiseksi, ku on ylisuuri velvollisuuden tunto. Muitakin haastiksia mulla on. Kuinka tarkaan porukka tääl on valikoinut duunejaan, vai onks mennyt vaan siihen, johon ekana on päässyt?
Jos ei yhtään nappaa se PHP, niin ehkä on turhaa mennä edes haastatteluun, mutta tpisaalta jos se kuitenkin on jollain tavalla edes mahdollinen ajatus, niin ei kai se haastattelussa ilmapiirin haistelu ja mahdollisesti tarjottavan paikan & palkan tsekkaus huonokaan idea ole.
Jos on useita haastatteluja tulossa pikapuoliin, ja käy niin hyvin että useammasta tajotaan paikkaa, niin luulis siinä olevan muutama päivä aikaa ilmoittaa minkä ottaa vastaan.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Meillä olisi yksi paikka auki verkkoasiantuntijalle. Sijaintina pk-seutu / Etelä-Suomi.

Verkkoasiantuntija
Osaaminen
  • Hyvä ymmärrys TCP-/IP-verkoista
  • Kokemusta kytkinten ja langattomien järjestelmien konfiguroinnista, asennuksista ja ylläpidosta
  • Kokemusta palomuurilaitteiden asennuksista ja ylläpidosta
  • Osaat työskennellä hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaan ja kumppanien kanssa
  • Oma-aloitteinen ja halukas kehittymään

Haemme verkkotiimiimme asiantuntijaa, jonka työtehtäviin kuuluu mm.
  • Verkkolaitteiden konfigurointi, asennukset ja käyttöönotot
  • Verkkototeutusten suunnittelu ja dokumentointi
  • Palomuurilaitteiden sääntömuutokset
  • Asiakasympäristöjen ylläpito ja vianselvitystyöt

Eduksi katsotaan osaaminen Juniperin ja Aruban verkkolaitteista. Koulutus Insinööri AMK.

Sertifikaatit katsotaan eduksi (esim. Cisco, Juniper)
Laittakaa yv:tä jos on kiinnostusta.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
00-luvulla löysin netistä jotain matskua aiheesta suomenkielinen linux-sertifikaatti. Viimeksi kun sitä yritin etsiä, pari vuotta sitten niin eipä enää löytynyt. Jos huvittaisi hommata mustaa valkoiselle että on hommat hanskassa tai että kykenee opettelemaan uudestaan niin mitäs optioita olisi? Helposti tietysti löytyy RHCE-tutkinnot mutta a) miten onnistuu suomesta käsin suorittaa ja b) jos ei ole tonnikaupalla säästöjä niin vaarantaa luottotietonsa ja polvilumpionsa.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Itse olen tehnyt niin, että olen käynyt haastiksissa isolla prosentilla vaikka etukäteen ei olisikaan ollut kiinnostusta jostain syystä. Siinä on se hyvä puoli, että saa pidettyä haastattelutuntumaa ja sitten kun joku päivä se kunnon mesta osuu kohdille niin ei tartte olla sormi suussa vakiokysymysten (miksi haet juuri meille tai mikä sinua motivoi) kohdalla kun niiden kanssa on jo aiemmin takellellut ja opetellut miten käsikirjoituksen mukaan kuuluu vastata. Noi (itseäni ärsyttävät) vakiokysymykset vaihtuu jonkin verran sen mukaan mikä on muodissa juuri sillä hetkellä ja on hyvä tietää mitä voi olla tulossa (esim. kuinka monta pingispalloa mahtuu bussiin).

Toki haastatteluun pitää etukäteen valmistautua, mutta se kuuluu myös prosessiin, joka on hyvä olla hanskassa, jotta on iskussa (sitten) kun oikeasti haluttava työpaikka on tähtäimessä.
Mielestäni tuollaiset käsikirjoitetut haastattelut ovat jotenkin helvetin surullisia. Parhaiten näytellyt ja käsikirjoituksen läpi vetänyt ihminen saa paikan. Haastattelun pitäisi olla rento keskustelutilanne, jossa kartoitetaan soveltuisitko juri sinä meidän firmaamme, ei mikään mikä sinua motivoi ja ennalta opetellut vastaukset kehiin kyselytilanne.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
It-alalla luulisi olevan jotain vaatimustasoltaan kevyempiäkin hommia, ei ne kaikki ole sitä sydänkirurgiaa ja Gen IV ydinvoimaloiden suunnittelua. Onko esmes ehdottoman välttämätöntä post-doc opinnot kvanttialgoritmeista JA Gödelistä jos työtehtävät käsittävät lähinnä valmistajan x kannettavan biosin resetoinnin?
Eikä se yliopistotutkinto kaikkea takaa, siltikin voi olla oleellisista asioista ulalla vaikka titteli löytyisikin.
Samaa mieltä. Ydinvoimalakaverit on sitten varmaan ihan oma nextin levelin porukkansa.

Isoissa järjestelmissä tuppaa vaan olemaan se, että monet suunnitteluratkaisut vaikuttavat melko kauaskantoisasti eri paikkoihin ja näitä seurauksia pitäisi pystyä jollain tasolla hahmottamaan. Siihen tarvitaan sitä laajempaa kokonaisuuksien hallintaa. Tarkoitan ettei kävisi niin, että esimerkiksi valitaan joku ihan pommi-kirjasto käyttöön, koska ajatellaan vain sitä omaa pikku hiekkalaatikkoa mutta ei nähdä että se on osa isompaa leikkikenttää jossa muutkin leikkivät. Ei muiden leikkejä saisi liiaksi häiritä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mutta tota laajempaa ei kyllä erityisesti korkeakoulussa opi, lähinnä voi olla että ne joilla on moista kyvykkyyttä usein päätyvät korkeakouluun.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ydinvoimalakaverit on sitten varmaan ihan oma nextin levelin porukkansa.
Eipä noita kannata mystifioida. Prosessi on pielessä, jos oletus on, että tekijät on jotain puolijumalakoodareita. Hyviä pitää olla, mutta turvallisuus tulee prosessin kautta:
  • Kaikki koodi katselmoidaan muiden toimesta ja tästä jää jälki.
  • Testaamisen suunnitteluun ja toteutukseen käytetään paljon enemmän aikaa.
  • Käytetään myös automaattityökaluja virheiden löytämiseen.
Itse olen nyt tehnyt kolmisen vuotta medikaalisoftia ja siinä on myös aika tiukat vaatimukset. Aiemmin vaadittiin MDD- nyt MDR-hyväksyntä. Karkeasti tuo vaatii sen, että on määritelty prosessi, jonka mukaan toimitaan ja verifiointi ja validointi joilla todistetaan, että järjestelmä toimii oikein. Hyväksyvä viranomainen on ennen muuta kiinnostunut siitä, että voimme todistaa, että prosessia on noudatettu, eli kaikesta löytyy jälki (esimerkiksi katselmoinneista tuotetaan logi katselmointityökalusta) ja testituloksista. Eli pirusti paperia vaaditaan.

Ydinvoimalahommissa turvallisuutta tuottaa sitten lisäksi se, että siellä on järjestelmät moninkertaistettu ja eri järjestelmät toteuttaa eri firmat käyttäen eri komponentteja (jotta vältetään komponenteissa olevien bugien vaikuttavan kaikkiin redundantteihin järjestelmiin). Ja viime kädessä laitoksissa on vielä analogiset ohjaus- ja seurantajärjestelmät. Lentokoneissa on kolme softaa, jotka "äänestävät" päätöksistä. Eli vaikka yhdessä järjestelmässä on bugi, niin kaksi muuta kumoavat sen. On erittäin epätodennäköistä että kahdessa eri firman tekemässä järjestelmässä on sama bugi. Ulkoisille sensoreillehan ei voi mitään, minkä esimerkiksi Air Francen kone ja pitot-putket todistivat.
 
Liittynyt
02.11.2021
Viestejä
132
Ydinvoimahommista sen verran jotta kuvittelisin fuusioplasman käyttäytymisen mallintamisen olevan haastavampaa atk:n kannalta kuin fissiovoimalan ohjausjärjestelmät. Polttoaineen lämpötilan kasvaessa reaktiivisuuden tulisi vähentyä ja jäähdytysaineen menetyksen johtaa moderaation menetykseen kanssa jnpp. Mutta se taas enemmän ydinvoimatopicin asiaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Vois kuvitella että jossain ydinvoimasoftassa on kohtuu tiukat Release prosessit. Liekköhän CD toimii ihan samalla tavalla kuin tavallisessa softassa. :)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ei kai ”tavallisessa softassa” mitään yhtenäistä ole? Meidän statseissa testaajat kommitoi 2x enemmän koodia kuin koodaajat… (tehdään kai tavallista softaa nopealla julkaisutahdilla).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Ei kai ”tavallisessa softassa” mitään yhtenäistä ole? Meidän statseissa testaajat kommitoi 2x enemmän koodia kuin koodaajat… (tehdään kai tavallista softaa nopealla julkaisutahdilla).
Lähinnä sitä että "normi" softassa relluja voi viskoa millon huvittaa ja korjata bugit sitä mukaa kun niitä ilmenee tai asiakkaat raportoi. Ydinvoimasoftassa varmaan vähän tarkempaa tuo laadunvarmistus. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Jos vaihtoehtona olisi lentää koneessa jonka softan on koodannut ”huippu”koodarit paskoilla QA-prosesseilla tai koneessa jonka softan on koodannut paskat koodarit timanttisilla QA-prosesseilla niin kyllä siinä tulisi jälkimmäinen valittua aikalailla joka kerta.

*edit*
Toki oikeat huippukoodarit eivät julkaise tuollaista koodia jos QA-prosessit eivät ole kunnossa mutta ohitetaan se yksityiskohta nyt tässä :)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Jos vaihtoehtona olisi lentää koneessa jonka softan on koodannut ”huippu”koodarit paskoilla QA-prosesseilla tai koneessa jonka softan on koodannut paskat koodarit timanttisilla QA-prosesseilla niin kyllä siinä tulisi jälkimmäinen valittua aikalailla joka kerta.

*edit*
Toki oikeat huippukoodarit eivät julkaise tuollaista koodia jos QA-prosessit eivät ole kunnossa mutta ohitetaan se yksityiskohta nyt tässä :)
Jeps, tosin saa olla todella timanttiset ne QA-prosessit, kun on välillä tullut nähtyä kyllä sellaisia piilokupruja, että muuten uivat stealth moodissa läpi melkein mistä tahansa :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Jeps, tosin saa olla todella timanttiset ne QA-prosessit, kun on välillä tullut nähtyä kyllä sellaisia piilokupruja, että muuten uivat stealth moodissa läpi melkein mistä tahansa :)
No niin no, noissa ”Miten vitussa tämä on mahdollista?” bugeissa jotka ei jää kiinni niihin prosesseihin on usein kyse sellaisista kämmeistä että niitä tekee ne huippukoodarit siinä missä paskatkin. Paskojen kämmit yleensä kyllä tulee ilmi jos prosessit on kunnossa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
No niin no, noissa ”Miten vitussa tämä on mahdollista?” bugeissa jotka ei jää kiinni niihin prosesseihin on usein kyse sellaisista kämmeistä että niitä tekee ne huippukoodarit siinä missä paskatkin. Paskojen kämmit yleensä kyllä tulee ilmi jos prosessit on kunnossa.
Varmaan suurimmaksi osaksi noin, tosin arvaamattomat tekijät joskus keksivät sellaisia käsittämättömiä virityksiä, että kokeneemmalle kaverille ei tulisi mieleenkään lähteä moisia tekemään :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Varmaan suurimmaksi osaksi noin, tosin arvaamattomat tekijät joskus keksivät sellaisia käsittämättömiä virityksiä, että kokeneemmalle kaverille ei tulisi mieleenkään lähteä moisia tekemään :)
Se todennäköisyys sille että se paska koodari onnistuu rakentamaan sellaisen himmelin että se rikkoo jotain siten että ei jää kiinni kunnon testeissä on kuitenkin paljon pienempi kuin todennäköisyys sille että se hyvä koodari tekee jonkun pikkusen kämmin joka rikkoo jotain merkittävää ja ei jää kiinni koska testaus on paskaa.
Eli se mun alkuperäinen valinta pysyy samana.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Se todennäköisyys sille että se paska koodari onnistuu rakentamaan sellaisen himmelin että se rikkoo jotain siten että ei jää kiinni kunnon testeissä on kuitenkin paljon pienempi kuin todennäköisyys sille että se hyvä koodari tekee jonkun pikkusen kämmin joka rikkoo jotain merkittävää ja ei jää kiinni koska testaus on paskaa.
Eli se mun alkuperäinen valinta pysyy samana.
Siitä valinnasta siis samaa mieltä, lähinnä otin kantaa siihen, että timanttisen QA:n on syytä olla oikeasti todella timanttinen. Kattavan ja vedenpitävän QA:n tekeminen on melkoisen haastavaa ja yleensä vaatii myös sen koodaripuolen tukea ja enablereita, jos ei sitten ole käytettävissä massoittain laitteistoa ja käsipareja siihen QA hommaan. Eli se heikko koodaripuoli vaikeuttaa myös sitä QA:n tekemistä. Tietty jos QA puolelta löytyy myös timanttisia koodareita, niin tekevät sitten itse tarvittavat osat.

Omaa kokemusta on myös sellaisista raudan läheisistä hommista, että juuri niissä helposti kokematon koodari pystyy tekemään esim. ajoitusriippuvaisia bugeja, jotka voivat päästä pitkällekin piilossa, kunnes sitten jotain muuttuu ja softa alkaakin kopsahtelemaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Sitten taas jossain webbihärvelissä ongelmat ovat helpommin nähtävissä ja löydettävissä. Sanoisin siis, että todennäköisyys tuolle himmelin/oudon ratkaisun läpimenolle riippuu myös kontekstista, mutta se on täysin totta, että hyvänkään koodarin tekelettä ei kannata purematta niellä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Nykyisellään työskentelen täysin yksinyrittäjänä ja olen hommiin hyvin tyytyväinen. Siitä huollimatta sattuman kautta päädyin työhaastatteluihin erääseen hyvin tunnettuun ja arvostettuun suomalaiseen firmaan, joka kieltämättä on jo sen profiilin työnantaja että tässä joutuu miettimään tosissaan paluuta palkkatöihin.

Paikka ei ole vielä varmistunut ja parin muun kandidaatin kanssa edetään vielä ensi viikolla seuraavalle haastattelukierrokselle. Tässä kuitenkin mietiskelin jo valmiiksi vaihtoehtoja, kun ei aivan ongelmatonta ole tuo paikan vastaanotto.

- Kyseessä olisi ensin 6kk määräaikainen sopimus, josta toki sen jälkeen optio jatkaa, jos molemmat osapuolet niin haluavat.

- Ainakin tältä 6kk ajalta palkkaus on nykyiseen yrittäjän laskutukseen verrattuna aika kova tiputus alaspäin. Urakehitys kyseisessä firmassa on kuitenkin potentiaalisesti lennokasta ja voi parhaimmillaan johtaa myös aika nopeaan palkkakehitykseen, jolloin eron voisi parhaimmillaan kuroa kiinni aika nopeasti.

- Tämän firman palkkalistoilla oleminen näyttäisi varmasti CV:ssä aika hienolta urakehityksen kannalta, riippumatta siitä mitä tulevaisuudessa tulisikaan tekemään

- Itse työtehtävä olisi erittäin kiinnostava ja kuulostaa sekä opettavaiselta että hauskalta

- Vielä ei ole ihan selvää, millainen kilpailukielto tässä tulisi olemaan, eli saanko jatkaa osatoimisena omaa yrittäjyyttä joka liippaa hieman samaa aihepiiriä kuin mitä tekisin tuossa työssä. Taloudellisista syistä en kokonaan tuon työpaikan palkkatasolle haluaisi enkä edes pysty laskeutumaan.

- Työpaikka olisi Helsingissä, itse asun Tampereella. Muutto Helsinkiin ei useistakaan syistä oikein onnistu eikä huvita, joten pendelöinti olisi ainakin lähitulevaisuudessa ainoa vaihtoehto. Etätyötä ilmeisesti saa tehdä, mutta vähintään pari kertaa viikossa pitäisi käydä toimistolla. Pendelöintikin kuitenkin nostaa kuluja, samalla kun palkka on jo valmiiksi aika matala, ja aika raskasta se on istua n.5h junassa per matkapäivä.

Mitähän tässä tekisi? Kulujen jälkeen tuosta työstä ei nettona ihan hirveästi jäisi käteen, eli rahan takia tätä paikkaa ei kyllä kannattaisi ottaa vastaan. Toisaalta kyseessä olisi aika kerran elämässä -tyylinen tilaisuus työskennellä yhdessä Suomen halutuimmista työpaikoista, joten tuntuisi todella pahalta kieltäytyä hommista.

Vielä alkuvuodesta pyöritin kyllä ihan onnistuneesti palkkatyöt + yrittäjyys -yhdistelmää, välillä oli kyllä vähän raskasta mutta se johtui pitkälti edellisen työnantajan ja työtehtävien surkeudesta. Niistä ei toivottavasti tässä tapauksessa tarvitsisi välittää. Toki uutena päälle tulisi tässä vielä matkustus TRE - HKI -välille lisänä.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Nykyisellään työskentelen täysin yksinyrittäjänä ja olen hommiin hyvin tyytyväinen. Siitä huollimatta sattuman kautta päädyin työhaastatteluihin erääseen hyvin tunnettuun ja arvostettuun suomalaiseen firmaan, joka kieltämättä on jo sen profiilin työnantaja että tässä joutuu miettimään tosissaan paluuta palkkatöihin.

Paikka ei ole vielä varmistunut ja parin muun kandidaatin kanssa edetään vielä ensi viikolla seuraavalle haastattelukierrokselle. Tässä kuitenkin mietiskelin jo valmiiksi vaihtoehtoja, kun ei aivan ongelmatonta ole tuo paikan vastaanotto.

- Kyseessä olisi ensin 6kk määräaikainen sopimus, josta toki sen jälkeen optio jatkaa, jos molemmat osapuolet niin haluavat.

- Ainakin tältä 6kk ajalta palkkaus on nykyiseen yrittäjän laskutukseen verrattuna aika kova tiputus alaspäin. Urakehitys kyseisessä firmassa on kuitenkin potentiaalisesti lennokasta ja voi parhaimmillaan johtaa myös aika nopeaan palkkakehitykseen, jolloin eron voisi parhaimmillaan kuroa kiinni aika nopeasti.

- Tämän firman palkkalistoilla oleminen näyttäisi varmasti CV:ssä aika hienolta urakehityksen kannalta, riippumatta siitä mitä tulevaisuudessa tulisikaan tekemään

- Itse työtehtävä olisi erittäin kiinnostava ja kuulostaa sekä opettavaiselta että hauskalta

- Vielä ei ole ihan selvää, millainen kilpailukielto tässä tulisi olemaan, eli saanko jatkaa osatoimisena omaa yrittäjyyttä joka liippaa hieman samaa aihepiiriä kuin mitä tekisin tuossa työssä. Taloudellisista syistä en kokonaan tuon työpaikan palkkatasolle haluaisi enkä edes pysty laskeutumaan.

- Työpaikka olisi Helsingissä, itse asun Tampereella. Muutto Helsinkiin ei useistakaan syistä oikein onnistu eikä huvita, joten pendelöinti olisi ainakin lähitulevaisuudessa ainoa vaihtoehto. Etätyötä ilmeisesti saa tehdä, mutta vähintään pari kertaa viikossa pitäisi käydä toimistolla. Pendelöintikin kuitenkin nostaa kuluja, samalla kun palkka on jo valmiiksi aika matala, ja aika raskasta se on istua n.5h junassa per matkapäivä.

Mitähän tässä tekisi? Kulujen jälkeen tuosta työstä ei nettona ihan hirveästi jäisi käteen, eli rahan takia tätä paikkaa ei kyllä kannattaisi ottaa vastaan. Toisaalta kyseessä olisi aika kerran elämässä -tyylinen tilaisuus työskennellä yhdessä Suomen halutuimmista työpaikoista, joten tuntuisi todella pahalta kieltäytyä hommista.

Vielä alkuvuodesta pyöritin kyllä ihan onnistuneesti palkkatyöt + yrittäjyys -yhdistelmää, välillä oli kyllä vähän raskasta mutta se johtui pitkälti edellisen työnantajan ja työtehtävien surkeudesta. Niistä ei toivottavasti tässä tapauksessa tarvitsisi välittää. Toki uutena päälle tulisi tässä vielä matkustus TRE - HKI -välille lisänä.
Jos 2 päivää viikossa on koko sen 6kk ajan, niin kannattaa miettiä haluaako viettää sen 10 tuntia viikossa työmatkoihin / onko rahallinen korvaus siihen riittävä. Ja voiko nuita matka-aikoja hyödyntää jotenkin järkevästi? Tuohon on kyllä vaikea ottaa kantaa, kun yrittäjyys / palkkatyöt on jo itsessään niin henkilökohtainen makuseikka. Toisaalta usein uusien korttien katsominen on usein ollut hyvästä urakehitykselle... miten helppoa on palata yrittäjäksi, jos homma ei maistukaan?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 471
Viestejä
4 163 257
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom