IT-alan työpaikat

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Yksi ongelmakohdista taitaa olla se, että mun nimike nykyisessä firmassa on edelleen paperinpyörittäjä. Joudun joka hakemuksessa kertomaan, että en ole enää paperinpyörittäjä vaikka titteli niin sanookin.
Olisko sun hakemuksia lähettäessä mahdollista laittaa titteliksi vaikka ”Järjestelmäintegraatioita hoitava paperinpyörittäjä” tai jotain muuta työnkuvaa paremmin kuvaavaa? Ettet laita pelkkää sitä paperinpyörittäjää, joka saattaa johtaa nopeaan hylkyyn hakemustulvaa karsiessa. Tällä voisit saada sen ensi kiinnostuksen heräämään lukijassa.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Voitko pyytää nimikkeen muutoksen ilman että se vaikuttaa palkkaan mitenkään?
Oma työnhaku IT-alalla on päätynyt ilmeisesti jonkinlaiseen umpikujaan.

Kerrotaas hieman omaa taustaa.

Kävin aikoinaan pelkän ammattikoulun, ja päädyin suoraan koulusta nykyiseen firmaani töihin. Sanotaan nyt vaikka että tittelinä paperinpyörittäjä. Useamman vuoden jälkeen alkoi IT-ala kiinnostamaan, ja kävin töiden ohella AMK:n. Paperit sain viime keväänä. Kuitenkin melkolailla heti koulun alettua pääsin tekemään firmassa ohjelmistoduunia. Firma siis myy asiakkaille ohjelmaa X, jossa meikäläisen tehtävä on hoitaa migraatiot ja järjestelmän pystytys asiakkaalle, sekä kaikki muut mahdolliset Sysadmin hommat. Laskutusta per asiakas on yleensä kymmeniä tuhansia.

Mitä katsellut uusia työpaikkoja, niin valtiolla tismalleen vastaavista työtehtävistä maksetaan sellaista 3500-4200€/kk. Mulle maksetaan alle 3000€/kk. Olen pyytänyt tittelin ja palkan päivittämistä sille kuuluvalle tasolle, mutta ei onnistu ei pysty.

Luulisi tälläisellä taustalla saavan edes jostain IT-alan duunia, mutta ei. Yksi ongelmakohdista taitaa olla se, että mun nimike nykyisessä firmassa on edelleen paperinpyörittäjä. Joudun joka hakemuksessa kertomaan, että en ole enää paperinpyörittäjä vaikka titteli niin sanookin. Mutta tuntuu että hakemuksia ei kovin hyvin lueta, sillä 50 lähetetyn hakemuksen jälkeen tuloksena on 1 työhaastattelu ja sekään ei johtanut pidemmälle.

Alkaa vaikuttamaan mielenterveyteen koko paska. Töissä on vaan hyväksikäytetty olo ja työtä työnnetään nokan eteen jatkuvasti. Firmassa ei ole ketään joka vois mua edes tuurata, joten lomien tai sairaslomien jälkeen on aina työt jonossa joita saa purkaa. Irtisanoutua en voi asuntovelkaisena. Vittu mitä paskaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Oma työnhaku IT-alalla on päätynyt ilmeisesti jonkinlaiseen umpikujaan.

Kerrotaas hieman omaa taustaa.

Kävin aikoinaan pelkän ammattikoulun, ja päädyin suoraan koulusta nykyiseen firmaani töihin. Sanotaan nyt vaikka että tittelinä paperinpyörittäjä. Useamman vuoden jälkeen alkoi IT-ala kiinnostamaan, ja kävin töiden ohella AMK:n. Paperit sain viime keväänä. Kuitenkin melkolailla heti koulun alettua pääsin tekemään firmassa ohjelmistoduunia. Firma siis myy asiakkaille ohjelmaa X, jossa meikäläisen tehtävä on hoitaa migraatiot ja järjestelmän pystytys asiakkaalle, sekä kaikki muut mahdolliset Sysadmin hommat. Laskutusta per asiakas on yleensä kymmeniä tuhansia.

Mitä katsellut uusia työpaikkoja, niin valtiolla tismalleen vastaavista työtehtävistä maksetaan sellaista 3500-4200€/kk. Mulle maksetaan alle 3000€/kk. Olen pyytänyt tittelin ja palkan päivittämistä sille kuuluvalle tasolle, mutta ei onnistu ei pysty.

Luulisi tälläisellä taustalla saavan edes jostain IT-alan duunia, mutta ei. Yksi ongelmakohdista taitaa olla se, että mun nimike nykyisessä firmassa on edelleen paperinpyörittäjä. Joudun joka hakemuksessa kertomaan, että en ole enää paperinpyörittäjä vaikka titteli niin sanookin. Mutta tuntuu että hakemuksia ei kovin hyvin lueta, sillä 50 lähetetyn hakemuksen jälkeen tuloksena on 1 työhaastattelu ja sekään ei johtanut pidemmälle.

Alkaa vaikuttamaan mielenterveyteen koko paska. Töissä on vaan hyväksikäytetty olo ja työtä työnnetään nokan eteen jatkuvasti. Firmassa ei ole ketään joka vois mua edes tuurata, joten lomien tai sairaslomien jälkeen on aina työt jonossa joita saa purkaa. Irtisanoutua en voi asuntovelkaisena. Vittu mitä paskaa.
Jos et ole aikaisemmin IT-alan työpaikkoja hakenut, suosittelen että luetutat CV:n ja hakemukset jollain joka tietää alasta jotakin. Ehkä siellä hakemuksessa tai CV:ssä on asioita jotka saavat punaiset valot syttymään.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Olisko sun hakemuksia lähettäessä mahdollista laittaa titteliksi vaikka ”Järjestelmäintegraatioita hoitava paperinpyörittäjä” tai jotain muuta työnkuvaa paremmin kuvaavaa? Ettet laita pelkkää sitä paperinpyörittäjää, joka saattaa johtaa nopeaan hylkyyn hakemustulvaa karsiessa. Tällä voisit saada sen ensi kiinnostuksen heräämään lukijassa.
Mulla on CV:ssä tittelin alapuolella toimenkuvan selityksenä tuo softatyö. Mullahan ei siis titteli oikesti ole "Paperinpyörittäjä" vaan enemmän luokkaa "Putkimies". En viitsi sitä tämän tarkemmin avata, koska tällä tittelillä varustettuja ihmisiä ei ihan älyttömästi Suomessa ole (alle 200) ja se saattaa johtaa tunnistamiseen. Pitäisiköhän se ihan röyhkeästi vaan vaihtaa Järjestelmäasiantuntijaan tms.? Tuntuu tosin huijaukselta kun ei sellaista titteliä löydy.

Voitko pyytää nimikkeen muutoksen ilman että se vaikuttaa palkkaan mitenkään?
Yritin, ei onnistunut, koska työsopimus vuodelta 2010 ja siinä on määritelty ammattinimike. Ja koska työsopimuksessa maininta "Ja muut esimiehen määräämät tehtävät" niin ei auta :mad:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Kuulostaa siltä, että työpaikkasi on pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yhtä paikkaa hakee +100 henkilöä. Se, että erotut, pitää sun hoitaa. CVn luetuttaminen on hyvä idea. Soitatko ennen hakua yritykseen ja teet itsesi hakijalle ”tutuksi”?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Jos et ole aikaisemmin IT-alan työpaikkoja hakenut, suosittelen että luetutat CV:n ja hakemukset jollain joka tietää alasta jotakin. Ehkä siellä hakemuksessa tai CV:ssä on asioita jotka saavat punaiset valot syttymään.
Hyvä idea, täytyy vaikka kysäistä kaverilta näkeekö se mitään erikoista. Tosin hän ei ole hirveän kauaa IT-alalla vielä ollut.

Onko olemassa jotain sellaisia yleisiä asioita, jotka sytyttävät tämän punaisen valon IT-alalla?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Kuulostaa siltä, että työpaikkasi on pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yhtä paikkaa hakee +100 henkilöä. Se, että erotut, pitää sun hoitaa. CVn luetuttaminen on hyvä idea. Soitatko ennen hakua yritykseen ja teet itsesi hakijalle ”tutuksi”?
Itseasiassa en ole soittanut, ja nyt viime viikonloppuna tuli itselle mieleen, että seuraavan sopivan paikan tullessa hakuun soitan firmaan ja kyselen paikasta, vaikka mitään kysyttävää ei olisi. Voisi ehkä auttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Kuulostaa siltä, että työpaikkasi on pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yhtä paikkaa hakee +100 henkilöä. Se, että erotut, pitää sun hoitaa. CVn luetuttaminen on hyvä idea. Soitatko ennen hakua yritykseen ja teet itsesi hakijalle ”tutuksi”?
Tämä soittaminen ei kyllä tuota mitään lisäarvoa suurimmassa osassa taupauksista, jos ei satu olemaan oikeasti jotain relevanttia asiaa tai kysymyksiä tehtävään liittyen. Kannattaa lukea:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Hyvä idea, täytyy vaikka kysäistä kaverilta näkeekö se mitään erikoista. Tosin hän ei ole hirveän kauaa IT-alalla vielä ollut.

Onko olemassa jotain sellaisia yleisiä asioita, jotka sytyttävät tämän punaisen valon IT-alalla?
Ainakin yksi klassinen virhe mikä tulee tehtyä on että hakemuskirje on liian geneerinen. Koita kohdistaa se teksti just siihen paikkaan mitä haet. Lue työpaikkailmoitus tarkasti läpi ja analysoi minkälaista kaveria he mahdollisesti haluavat (myös muut kuin tekninen osaamislista). Tähän myös auttaa se soittaminen, he yleensä kertovat tarkemmin minkälaista kaveria ovat vailla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 902
Ei kai CV’ssä oleva titteli ole niin tarkka? Mulle tuli joskus ylennys ”hienoon” positioon, joka oli eka isossa firmassa. HR ei ilmeisesti jaksanut lisätä uutta titteliä järjestelmiinsä vaan merkkas jotain ihan muuta samalla vaativuusluokalla.

Nyt vuosia myöhemmin kaikki tohon liittyneet tyypit on lähtenyt ja jatkuvasti esitellään asiakkaille väärällä tittelillä. :D
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mulla on CV:ssä tittelin alapuolella toimenkuvan selityksenä tuo softatyö. Mullahan ei siis titteli oikesti ole "Paperinpyörittäjä" vaan enemmän luokkaa "Putkimies". En viitsi sitä tämän tarkemmin avata, koska tällä tittelillä varustettuja ihmisiä ei ihan älyttömästi Suomessa ole (alle 200) ja se saattaa johtaa tunnistamiseen. Pitäisiköhän se ihan röyhkeästi vaan vaihtaa Järjestelmäasiantuntijaan tms.? Tuntuu tosin huijaukselta kun ei sellaista titteliä löydy.
Tällaset keissit on aina haastavia siltä kannalta, että työnantajan etuhan on aina teettää mahdollisimman vaativaa hommaa mahdollisimman pienellä liksalla. Jos oikeasti haluat vielä jäädä nykyiseen työpaikkaan ja työtehtävään, kannattaa sun yrittää vielä kerran keskustella asiasta esimiehesi kanssa rakentavasti.

Jos sun työsopimuksessa lukee että putkimies, mutta teet pääasiassa SysAdmin ja järjestelmäintegraatiohommia, niin voit ihan suoraan (mun mielestä) sanoa pomolles, että mitäpä luulet kuinka paljon mua kiinnostaa aamulla tulla töihin putkimiehenä putkimiehen liksalla tekemään SysAdminin hommia.

Jos tilanne on jo se, että oikeasti vituttaa tulla töihin ja haluat vaihtaa paikkaa mikäli tilanne ei muutu, niin sano se niille suoraan. Mikäli ette ole halukkaita muuttamaan mun nimikettä vastaamaan paremmin pääasiallista toimenkuvaa ja maksamaan työnkuvan mukaista palkkaa, niin varmaan jossain vaiheessa löytyy joku toinen firma joka on siihen valmis.

Edit: unohtu sellanen juttu, että se maininta ”ja muut esimiehen määräämät työt” on tarkoitettu siihen, että tehdään tilapäisesti jotain muuta (tai jossain muualla) ja se päätoimenkuva on se mitä työsopimuksessa lukee. Mikäli työnkuva on olennaisilta osiltaan ja pysyvästi muuttunut siitä mitä on työsopimuksessa sovittu, pitäisi tehdä uusi työsopimus joka vastaa paremmin työtehtävää. Sähän olet lupautunut tekemään putkimiehen töitä putkimiehen palkalla, et olemaan firman SysAdmin joka toteuttaa asiakasprojekteja ja järjestelmäintegraatioita.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Kuulostaa siltä, että työpaikkasi on pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Yhtä paikkaa hakee +100 henkilöä. Se, että erotut, pitää sun hoitaa. CVn luetuttaminen on hyvä idea. Soitatko ennen hakua yritykseen ja teet itsesi hakijalle ”tutuksi”?
Et soita, et tietenkään edes harkitse hakevasi paikkaan, jonne on sata muutakin hakijaa, ethän sinä nyt mikään vajaaälyinen ole. Epätoivoisen sadannenensimmäisen hakemuksen lähettämisen sijaan käytät arvokasta aikaasi ns. piilotyöpaikan löytämiseen. Kun olet ainoa hakija, saat paikan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Et soita, et tietenkään edes harkitse hakevasi paikkaan, jonne on sata muutakin hakijaa, ethän sinä nyt mikään vajaaälyinen ole. Epätoivoisen sadannenensimmäisen hakemuksen lähettämisen sijaan käytät arvokasta aikaasi ns. piilotyöpaikan löytämiseen. Kun olet ainoa hakija, saat paikan.
On tässä se hyvä pointti, että avoimia hakemuksia voisi laittaa eri firmoihin. Eihän siinä mitään häviä.

Jos sun työsopimuksessa lukee että putkimies, mutta teet pääasiassa SysAdmin ja järjestelmäintegraatiohommia, niin voit ihan suoraan (mun mielestä) sanoa pomolles, että mitäpä luulet kuinka paljon mua kiinnostaa aamulla tulla töihin putkimiehenä putkimiehen liksalla tekemään SysAdminin hommia.

Jos tilanne on jo se, että oikeasti vituttaa tulla töihin ja haluat vaihtaa paikkaa mikäli tilanne ei muutu, niin sano se niille suoraan. Mikäli ette ole halukkaita muuttamaan mun nimikettä vastaamaan paremmin pääasiallista toimenkuvaa ja maksamaan työnkuvan mukaista palkkaa, niin varmaan jossain vaiheessa löytyy joku toinen firma joka on siihen valmis.

Edit: unohtu sellanen juttu, että se maininta ”ja muut esimiehen määräämät työt” on tarkoitettu siihen, että tehdään tilapäisesti jotain muuta (tai jossain muualla) ja se päätoimenkuva on se mitä työsopimuksessa lukee. Mikäli työnkuva on olennaisilta osiltaan ja pysyvästi muuttunut siitä mitä on työsopimuksessa sovittu, pitäisi tehdä uusi työsopimus joka vastaa paremmin työtehtävää. Sähän olet lupautunut tekemään putkimiehen töitä putkimiehen palkalla, et olemaan firman SysAdmin joka toteuttaa asiakasprojekteja ja järjestelmäintegraatioita.
Oon sanonut, mutta koska firma on todella vanhanaikainen ja kankealla byrokratialla varustettu, niin mitään ei tapahdu. Esimies ymmärtää meikäläisen fiiliksen täysin, mutta ylemmän johdon vastaus on aina "EVVK, ovella on hakijoita jonoksi asti" (Ei ole). Onpa viime vuosilta sellainenkin tapaus meidän firmasta, että YT-neuvottelussa potkittiin pihalle yksi todella tärkeä henkilö, jota kukaan ei pystynyt paikkaamaan. Ukolle irtisanomislappu käteen reilulla kertakorvauksella jolla työntekovelvoite loppuu heti, jonka jälkeen tajutaan mitä tehtiin, ja seuraavana päivänä palkataan ukko takaisin töihin. Eikä maksanut kuin ihan vitusti :rofl:

Pääluottamusmiehelle olen tuosta toimenkuvasta/tittelistä/palkkauksesta puhunut myös, mutta ei sieltäkään apuja saanut. Liittoon en lähde soittamaan, sellaiset on potkittu ulos seuraavissa YT neuvotteluissa heti. Ennemmin etsin sen uuden työpaikan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
On tässä se hyvä pointti, että avoimia hakemuksia voisi laittaa eri firmoihin. Eihän siinä mitään häviä.
Mutta tuskin voittaakaan, sen sijaan kannattaa panostaa siihen, että luo itselleen julkista asiantuntijaprofiilia. Tekee omaa osaamistaan näkyväksi. Se on näin nettiaikakaudella helpompaa kuin koskaan. Tähän 'älä hake avoimiin paikkkoihin, ainakaan jos on paljon muita hakijoita' -sääntöön on nimittäin poikkeus: jos sua pyydetään hakemaan, niin hae. Jos sinua ei tunneta, niin sinua ei voida pyytää.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Mulkut toimii näin, fiksut toimii toisin. Tosin yksi mulkun peruspiirteistä on, että ei se itse tunnista olevansa mulkku, joten eri mieltä olevia varmaan löytyy.
Kun on paljon kilometrejä mittarissa, on nähnyt kaikenlaista. Yksikään yritys ei ole joustanut työurallani sopimusasioissa piirun vertaa kun tosipaikka on tullut eteen. En ymmärrä miksi työntekijän niin pitäisi tehdä - etenkin kun käytännössä aina yritys sanelee koeajan ehdot.

Jos työantaja ensin asettaa koeajan ehdoiksi sen, että hanskat voi heittää naulaan milloin vain, viiraa heillä päästä jos tulee yllätyksenä, että työntekijä voi niin tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
603
Yritin, ei onnistunut, koska työsopimus vuodelta 2010 ja siinä on määritelty ammattinimike. Ja koska työsopimuksessa maininta "Ja muut esimiehen määräämät tehtävät" niin ei auta :mad:
Jos systeemi on noin kankea ja siellä kenelläkään mitään järkeä on niin, ehdota, että otat lopputilin+viikon loman ja sen jälkeen palkkaavat sut takasin uudella tittelillä ja palkalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
'
Pääluottamusmiehelle olen tuosta toimenkuvasta/tittelistä/palkkauksesta puhunut myös, mutta ei sieltäkään apuja saanut. Liittoon en lähde soittamaan, sellaiset on potkittu ulos seuraavissa YT neuvotteluissa heti. Ennemmin etsin sen uuden työpaikan.
Liittoon soitat sitten uuden työpaikan löydyttyä, kannattaa kuitenkin asiassa olla ennakolta liittoon yhteydessä.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Oma työnhaku IT-alalla on päätynyt ilmeisesti jonkinlaiseen umpikujaan.
Kuulostaa monellakin tavalla sellaiselta tilanteelta, jossa itse useampi vuosi sitten olin. Oma silloinen työnantajani tosin nyt ei ollut aivan noin hankala tapaus, eli osaamiseni merkitys yritykselle kyllä tiedostettiin jossain määrin jopa johtoporrasta myöten, mutta ei riittävästi. Joka tapauksessa oma asemani oli myös sillä tavalla erityislaatuinen, että ymmärsin jonkin verran softakehityksestä, sysadmin-hommista ja myös työnantajan omasta erityisalasta, eikä sellaista yhdistelmää kovin monelta tekijältä Suomessa löydy. Tuolloin uutta työtä hakiessa ratkaisuni oli tavallaan pudottaa CV:stä se titteli pois ja laittaa tilalle työtehtävät kiteytettynä ennen vähän tarkempaa selontekoa. Lisäksi tarkempaan selitykseen mukaan ytimekkäitä esimerkkejä omasta osaamisesta.

Vanha:
Oy Firma Ab - Viemärisukeltaja, 1.1.1111 alkaen
Työtehtäviä:
- viemärisukellus: blaa blaa
- ohjelmistokehitystehtävät 2.2.2222 alkaen: Quick Basic, LOLCode
- devops 2.2.2222 alkaen: blaa blaa
Uusi:
Oy Firma Ab 2.2.2222 alkaen: ohjelmistokehitys, devops, x ja y
Esimerkkejä:
- ... päävastuu taustajärjestelmästä X, joka käsittelee ziljoona pyyntöä sekunnissa ja ...
- devops: blaa blaa

Oy Firma Ab 1.1.1111 - 1.2.2222:
- viemärisukellus
En siis varsinaisesti valehdellut mitään, mutta pyrin nostamaan sen keskeisen osaamisen niin selkeästi etualalle, että hakemusta katsovalla olisi ollut ainakin jonkinlainen kynnys heittää CV suoraan hylättyjen pinoon pelkän viemäriasentajan tittelin perusteella. Varmasti suurelta osin tuurista kiinni, mutta tällä tavalla pääsin nopeasti pariin haastatteluun ja sitä kautta sitten uuteen työpaikkaankin.

Ei se vaadi kuin sen yhden osuman, eli tsemppiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Juuri näin. Jos tehtävä nykytyössä on suunnitella ydinpommia tittelillä "siivooja", niin CV:ssä kannattaa ihan jo asemoinnilla/korostuksilla heittää se siivoojan titteli taka-alalle tai jättää kokonaan pois, ja läväyttää se työtehtävä ensimmäiseksi. Jossain firmoissa työntekijät saavat kirjoittaa käyntikortteihinsa mitä haluavat ja mitään varsinaisia titteleitä ei ole. Oleellista on kertoa, mitä on tehnyt, mistä ollut vastuussa ja mitä osaa tehdä. Titteli on tavallaan aika toisarvoinen asia.

Mutta ehdottomasti se CV kannattaa antaa jonkun luettavaksi. Mieluiten sellaisen, joka lukee niitä muutoinkin paljon ja on mukana rekrytoinnissa. Voi saada hyviä vinkkejä, joiden avulla voi erottautua muista hakijoista.

Ja kaiken kaikkiaan jos on sata hakijaa yhteen positioon, niin ei kannata masentua jos ei tärppää. Tuollaisessa tilanteessa on hyvin vaikea tehdä mitään, että saisi sen paikan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Katsoppas valtiolle.fi ja vaikka ruokaviraston erityisasiantuntijoiden palkkoja. Liikkuu siinä 3700-4000€, ilman henk. koht lisää.
Nopeana esimerkkinä tämä: Erityisasiantuntija - Erityisasiantuntija ei todellakaan ole IT-tukea tmv. tasoa vastaavaa työtä. Soveltuvaa korkeakoulututkintoa haetaan ja tuo palkkahaitari tuolla on sen henkilökohtaisen lisän kanssa. IT-tukihommista saat kakkosella tai korkeintaan kolmosella alkavaa bruttopalkkaa. Valtion tutkimuslaitoksesta on minulla kokemusta yli 20 vuotta ja IT päällikkötaso saa ehkä 5000€ brutto.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 698
@Tach kannattaa tosiaan käydä CV läpi ajatuksella työnhakua varten. Ainakin jotkut ammattiliitot myös tarjoavat palveluna tuollaista CV sparrausta, omaa kokemusta ei tosin ole siitä miten laadukkaita ovat. Mutta toisaalta ei ne taida maksaakaa mitään eli itse tuossa tilanteessa laittaisin CV:n kommentoitavaksi
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
ylemmän johdon vastaus on aina "EVVK, ovella on hakijoita jonoksi asti" (Ei ole).
Joo tässä tapauksessa on sitten pelimerkit aika vähissä. Jos lähiesimieskin tunnistaa tilanteen mutta muutoksen tarvetta ei saada johtoon läpi, niin parempi sitten vain nostaa kytkintä ja jättää uppoava laiva. Jos henkilöstöjohtaminen ja talenttien pitäminen talossa on tasolla "ulkona on uusia jonossa" niin ei kannata jäädä sinne kiusaamaan itseään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Vähän näyttää että alkaa Oulun alueella loppua yritykset kesken. Pari lupaavaa haastattelua palkattomaan työharjoitteluun, joista tyylipuhdas ghostaus jälkeenpäin. Kummatkaan ei mitään nyrkkipajoja, vaan ovat kovasti olleet pöhinöimässä koulujen rekrymessuilla. Kannattaako tässä yrittää väen vängällä yrittää päästä tekemään opintojen harjoittelu ohjelmoinnin parissa, vai muissa alan tehtävissä? Ohjelmointi on kuitenkin se itseäni eniten kiinnostava, ja olen ajatellut että harjoittelun avulla saisi paremmin jalkaa oven väliin kuin valmistumisen jälkeen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Vähän näyttää että alkaa Oulun alueella loppua yritykset kesken. Pari lupaavaa haastattelua palkattomaan työharjoitteluun, joista tyylipuhdas ghostaus jälkeenpäin. Kummatkaan ei mitään nyrkkipajoja, vaan ovat kovasti olleet pöhinöimässä koulujen rekrymessuilla. Kannattaako tässä yrittää väen vängällä yrittää päästä tekemään opintojen harjoittelu ohjelmoinnin parissa, vai muissa alan tehtävissä? Ohjelmointi on kuitenkin se itseäni eniten kiinnostava, ja olen ajatellut että harjoittelun avulla saisi paremmin jalkaa oven väliin kuin valmistumisen jälkeen.
Mun mielestä jalka ovenväliin jos ei muuten niin nappulatestauksen parissa. Joka hommasta oppii ja saa perspektiiviä tekemiseen. Laajempi kädet savessa ymmärrys koko softaelinkaaresta ruokkii uran myöhempiä vaiheita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Ai perkele. En tuota ICT-hakusanaa huomannut käyttää. SW/HW-developmentilla melkein puolet vähemmän firmoja.
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
80
Itseasiassa en ole soittanut, ja nyt viime viikonloppuna tuli itselle mieleen, että seuraavan sopivan paikan tullessa hakuun soitan firmaan ja kyselen paikasta, vaikka mitään kysyttävää ei olisi. Voisi ehkä auttaa.
Mulla on ollut tapana soittaa aina ja kysyä lisätietoa avoimesta paikasta. Jos on softa devaajan pesti niin kysyn ihan perusasiat. Kirjoittaako devaajat testit, miten CI, jos CI-putki menee läpi niin tuleeko automaattinen deployment tuotantoon, miten monitorointi. Tuleehan nuo yleensä esille haastattelussa, mutta jos suoraan kuulostaa joltain puuhastelulta niin parempi jättää pesti väliin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 698
Mulla on ollut tapana soittaa aina ja kysyä lisätietoa avoimesta paikasta. Jos on softa devaajan pesti niin kysyn ihan perusasiat. Kirjoittaako devaajat testit, miten CI, jos CI-putki menee läpi niin tuleeko automaattinen deployment tuotantoon, miten monitorointi. Tuleehan nuo yleensä esille haastattelussa, mutta jos suoraan kuulostaa joltain puuhastelulta niin parempi jättää pesti väliin.
Soittelin itsekin vähän aikaa sitten yhdestä paikasta, kun firma ei ollut tuttu nimeltä ja muutenkin kiinnosti tietää työnkuvasta enemmän. Rekrystä vastaava tyyppi sitten jossain vaiheessa kysyi että joko olin laittanut hakemuksen, sanoin että en kun halusin tietää enemmän ennen hakemista. Olin kuulemma ensimmäinen lisätietoja kysellyt, hakemuksia oli tullut jo useampia.

Työpaikkailmoituksiin saa harvoin laitettua kaiken mahdollisen tiedot joten luulen että rekryäjät myös odottelevat noita yhteydenottoja. Itse pyrin luomaan sen mielikuvan että olen kiinnostunut nimenomaan tästä paikasta enkä ole sellainen joka laittaa geneerisen hakemuksen sillä perusteella että ilmoituksessa mainittu työtehtävä on se mitä teen ja mikä kiinnostaa.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Soittelin itsekin vähän aikaa sitten yhdestä paikasta, kun firma ei ollut tuttu nimeltä ja muutenkin kiinnosti tietää työnkuvasta enemmän. Rekrystä vastaava tyyppi sitten jossain vaiheessa kysyi että joko olin laittanut hakemuksen, sanoin että en kun halusin tietää enemmän ennen hakemista. Olin kuulemma ensimmäinen lisätietoja kysellyt, hakemuksia oli tullut jo useampia.

Työpaikkailmoituksiin saa harvoin laitettua kaiken mahdollisen tiedot joten luulen että rekryäjät myös odottelevat noita yhteydenottoja. Itse pyrin luomaan sen mielikuvan että olen kiinnostunut nimenomaan tästä paikasta enkä ole sellainen joka laittaa geneerisen hakemuksen sillä perusteella että ilmoituksessa mainittu työtehtävä on se mitä teen ja mikä kiinnostaa.
Rekrytointeja hoitaessani itselläni oli ainakin vaikeuksia muistaa kuka oli soittanut ja miksi. Ei tuosta mitään erityistä lisäetua ainakaan omassa tapauksessani syntynyt.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Rekrytointeja hoitaessani itselläni oli ainakin vaikeuksia muistaa kuka oli soittanut ja miksi. Ei tuosta mitään erityistä lisäetua ainakaan omassa tapauksessani syntynyt.
Itse olen näissä soittotilanteissa kysynyt että saanko mainita hakemuksessa että olen käynyt jo keskustelua kanssanne? Tuntunut toimivan ihan hyvin. Joskin en ole varma olisinko muutenkin päässyt haastetteluun mutta ihan hyvä se on soittaa etukäteen, oletettaen että sulla on oikeasti järkevää kysyttävää tehtävästä. Kun saat enemmän informaatiota, on myös helpompaa kirjoittaa hakemus kun tiedät hieman enemmän kuin pelkkä työpaikkailmoituksen saateteksti.

Tosin esim. nykypaikkaan pääsin suoraan kontaktien kautta ja vaikka itse hakuprosessi oli raskas, oli se kohdallani todennäköisesti pelkkä muodollisuus sillä kontaktit kyseiseen firmaan oli kohdallani hyvät. Lisäksi mainitsin hakemuksessa että haen pariinkin rooliin samalla.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Mulla on ollut tapana soittaa aina ja kysyä lisätietoa avoimesta paikasta. Jos on softa devaajan pesti niin kysyn ihan perusasiat. Kirjoittaako devaajat testit, miten CI, jos CI-putki menee läpi niin tuleeko automaattinen deployment tuotantoon, miten monitorointi. Tuleehan nuo yleensä esille haastattelussa, mutta jos suoraan kuulostaa joltain puuhastelulta niin parempi jättää pesti väliin.
Tämä on minusta todella fiksua: soittaa oikean asian perässä, jotta voi tehdä päätöksen siitä hakeakko paikkaan vai ei. Tuostahan on ihan konkreettista hyötyä molemmille osapuolille kun rekryävää tai rekryttävää ei tarpeettomasti kuormiteta mikäli duuni osoittautuukin jo pintapuolisesti epäkiinnostavaksi.

Soittelu ihan muuten vaan siinä toivossa että töitä tarjoava pää muistaisi nimen kuulostaa vähän oudolta. Vähän kuin joku random roskapostin lähettäminen siinä toivossa että vastaanottaja sen lukee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Tällä viikkoa kerrankin onnisti. Rekryprosessikaan ei ollut yhtä monitasoinen kuin kantoraketin vaiheet, vaan käytännössä "tällaisella softalla tehdään töitä, homma haltuun ja töitä riittää". Seuraavaksi pitääkin kysyä minkalaisia kokemuksia ihmisillä on noista ERP- ja integraatiohommista. Ainakin Salesforcen osalta olen lueskellut että hyvin nihkeitä koska heillä on omat versiot yleisistä frameworkeista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Ovatkos muutkin saaneet kokea englantilaisten headhuntereiden uuden innovaation, eli suomeksi konekäännetyt rekryviestit? Hyvältä näyttää:

Kohokohdat yrityksestä
  1. He todella maksavat 10–25% enemmän kuin markkinakorot, he voivat tehdä tämän omistamalla erittäin laihan liiketoimintamallin
  2. Työskentele kotona, jos haluat jatkuvasti jatkuvasti ja neljänä päivänä viikossa tammikuusta 2021 alkaen
  3. Työskentele tunnetun bloggaajan / puhujan / kirjoittajan rinnalla Helsingin Java-kehitysyhteisössä!
  4. Antelias budjetti koulutukseen ja kehittämiseen. Jälleen saavutetaan tekemällä erittäin laiha liiketoiminta
Kohokohdat roolista
  1. Maksa jopa 80 000 euroa vuodessa (50000 vuodessa)
  2. Työskentely erilaisissa projekteissa Mediasta merenkulkuun ja hallitukseen!
  3. Valtava autonomia - he etsivät osaavia ihmisiä, jotka voivat työskennellä ilman apua
Voisikin vastata suomeksi jotain ihan puuta heinää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
937
Näyttäisi tuo olevan ihan oikea firma (VMR Consultants), mutta epäilemättä myös spämmiä siltä osin että samaa viestiä heitellään varmaan kaikille suomalaisille kehittäjille joiden meiliosotteen/LinkedIn profiilin tietävät.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
627
Asia ei suoraan koske minua, mutta tuli vain mieleen, että miten IT-alan työpaikoissa, tai työpaikoissa ylipäätään, suhtaudutaan avoimen lähdekoodin projekteihin osallistumiseen? Esimerkiksi jos olette tekemässä ohjelmistoa ja käytätte siinä yhteydessä jotain avoimen lähdekoodin kirjastoa tai työkalua, josta löydätte bugin tai puutteen, niin kehottaako työnantaja johonkin seuraavista: 1) Jokainen voi ihan vapaasti osallistua työajalla avoimen lähdekoodin projekteihin, sillä tämä maksimoi käyttämiemme kirjastojen/työkalujen laadun, mistä on meille hyötyä jatkossa. 2) Voidaan tehdä tarkoin määritellyt parannukset, edellyttäen että firman nimi ja logo saadaan näkyvälle paikalle sponsorilistauksessa. 3) Korjataan bugit ja tehdään parannukset, mutta pidetään kaikki tieto talon sisällä, jolloin saadaan etua kilpaileviin softafirmoihin verrattuna.

Vai onko täysin tapauskohtaista? Löytyykö työsopimuksista jotain tekijänoikeusklausuuleja, jotka monimutkaistavat tilannetta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Asia ei suoraan koske minua, mutta tuli vain mieleen, että miten IT-alan työpaikoissa, tai työpaikoissa ylipäätään, suhtaudutaan avoimen lähdekoodin projekteihin osallistumiseen? Esimerkiksi jos olette tekemässä ohjelmistoa ja käytätte siinä yhteydessä jotain avoimen lähdekoodin kirjastoa tai työkalua, josta löydätte bugin tai puutteen, niin kehottaako työnantaja johonkin seuraavista: 1) Jokainen voi ihan vapaasti osallistua työajalla avoimen lähdekoodin projekteihin, sillä tämä maksimoi käyttämiemme kirjastojen/työkalujen laadun, mistä on meille hyötyä jatkossa. 2) Voidaan tehdä tarkoin määritellyt parannukset, edellyttäen että firman nimi ja logo saadaan näkyvälle paikalle sponsorilistauksessa. 3) Korjataan bugit ja tehdään parannukset, mutta pidetään kaikki tieto talon sisällä, jolloin saadaan etua kilpaileviin softafirmoihin verrattuna.

Vai onko täysin tapauskohtaista? Löytyykö työsopimuksista jotain tekijänoikeusklausuuleja, jotka monimutkaistavat tilannetta?
Nykyisessä firmassa saadaan kirjata tiettyyn rajaan asti tunteja kaikenlaiseen open-source kehittämiseen jos halutaan, eikä tarvitse liittyä edes mihinkään työtehtäviin. Maksettava kompensaatio tulee normaalin palkan päälle kiinteällä tuntihinnalla, ja aika reippaasti normaalin laskennallisen tuntiliksan alle, mutta silti oikein mainio insentiivi tehdä noita. Tuolla lähinnä kannustetaan avoimen lähdekoodin kehittämiseen ja oman osaamisen ylläpitoon/parantamiseen tuota kautta. Eikä ole mitään vaadetta/tarvetta saada firman nimeä sponsorilistauksiin tms.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Itse olen tuotekehityksessä hommissa ja jonkin verran noita avoimen lähdekoodin kirjastojen korjauksia näkee meiltä tehtävän. Itsekin olen pariin projektiin kontribuoinut.

Enpä kyllä suoraan sanottuna edes tiedä tuota meidän linjausta tuohon, ihan kylmästi olen noita työajalla tehnyt koska kirjastojen puutteiden korjauksille on ollut välitöntä tarvetta. Omalla kohdallani nämä fiksit ovat käytännössä mahdollistaneet user storyjen toteuttamisen joiden läpi vienti millään muulla tavalla olisi ollut työläämpää (ja siten työnantajalle kalliimpaa).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Edellisessä firmassa noita tehtiin jonkin verran mutta aika kova byrokratia sen ympärillä pyöri. Kaikenlaisia lippulappuja piti täytellä. Ei sinänsä yllätä koska oli saksalainen firma.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Asia ei suoraan koske minua, mutta tuli vain mieleen, että miten IT-alan työpaikoissa, tai työpaikoissa ylipäätään, suhtaudutaan avoimen lähdekoodin projekteihin osallistumiseen? Esimerkiksi jos olette tekemässä ohjelmistoa ja käytätte siinä yhteydessä jotain avoimen lähdekoodin kirjastoa tai työkalua, josta löydätte bugin tai puutteen, niin kehottaako työnantaja johonkin seuraavista: 1) Jokainen voi ihan vapaasti osallistua työajalla avoimen lähdekoodin projekteihin, sillä tämä maksimoi käyttämiemme kirjastojen/työkalujen laadun, mistä on meille hyötyä jatkossa. 2) Voidaan tehdä tarkoin määritellyt parannukset, edellyttäen että firman nimi ja logo saadaan näkyvälle paikalle sponsorilistauksessa. 3) Korjataan bugit ja tehdään parannukset, mutta pidetään kaikki tieto talon sisällä, jolloin saadaan etua kilpaileviin softafirmoihin verrattuna.

Vai onko täysin tapauskohtaista? Löytyykö työsopimuksista jotain tekijänoikeusklausuuleja, jotka monimutkaistavat tilannetta?
Täällä linja on lähinnä sellainen, että kaikkia kontribuutioita vältellään viimeiseen saakka, koska niiden julkaisuun vaaditaan tapauskohtaisesti lausunto lakimiesarmeijalta. Samoin vältellään tietenkin kaiken sellaisen avoimen lähdekoodin käyttöä, jonka lisenssiehdot velvottaisivat julkaisemaan muutokset, ja tätä valvotaan lisenssiskannauksilla.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Asia ei suoraan koske minua, mutta tuli vain mieleen, että miten IT-alan työpaikoissa, tai työpaikoissa ylipäätään, suhtaudutaan avoimen lähdekoodin projekteihin osallistumiseen? Esimerkiksi jos olette tekemässä ohjelmistoa ja käytätte siinä yhteydessä jotain avoimen lähdekoodin kirjastoa tai työkalua, josta löydätte bugin tai puutteen, niin kehottaako työnantaja johonkin seuraavista: 1) Jokainen voi ihan vapaasti osallistua työajalla avoimen lähdekoodin projekteihin, sillä tämä maksimoi käyttämiemme kirjastojen/työkalujen laadun, mistä on meille hyötyä jatkossa. 2) Voidaan tehdä tarkoin määritellyt parannukset, edellyttäen että firman nimi ja logo saadaan näkyvälle paikalle sponsorilistauksessa. 3) Korjataan bugit ja tehdään parannukset, mutta pidetään kaikki tieto talon sisällä, jolloin saadaan etua kilpaileviin softafirmoihin verrattuna.

Vai onko täysin tapauskohtaista? Löytyykö työsopimuksista jotain tekijänoikeusklausuuleja, jotka monimutkaistavat tilannetta?
Omalla ajalla tehdyistä OpenSource kontribuutioista maksetaan palkkio sen mukaan oliko se minkä laajuinen. Vertautuu näihin xx€/h. Työajalla kontribuoidaan toki takaisin jos ollaan kirjastoa hyödynnetty. Usein tämä konsulttitoiminnassa vaatii ainakin suullisen OK:n myös asiakkaalta, mutta eipä tuosta ole koskaan ongelmaa saatu. Tuetaan myös erinäisiä OpenSource hankkeita rahallisesti kuten Clojurist Together, sekä tietysti sponssataan tapahtumia.

3) kohta kuulostaa ehkä kaikkein kaukaisimmalta, en usko että yksikään firma (toivottavasti) ajattelee näin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Nykyisessä firmassa saadaan kirjata tiettyyn rajaan asti tunteja kaikenlaiseen open-source kehittämiseen jos halutaan, eikä tarvitse liittyä edes mihinkään työtehtäviin. Maksettava kompensaatio tulee normaalin palkan päälle kiinteällä tuntihinnalla, ja aika reippaasti normaalin laskennallisen tuntiliksan alle, mutta silti oikein mainio insentiivi tehdä noita. Tuolla lähinnä kannustetaan avoimen lähdekoodin kehittämiseen ja oman osaamisen ylläpitoon/parantamiseen tuota kautta. Eikä ole mitään vaadetta/tarvetta saada firman nimeä sponsorilistauksiin tms.
Futuricella ainakin tällainen käytäntö ja ihan avoimesti sitä myös mainostavat:


15e/h kun omalla ajalla tekee. Max 30h eli 450e/kk. On siis toki halvempaa kuin oikeastaan kenenkään normituntiliksa, mutta jos joka tapauksessa puuhailee vapaa-ajalla open sourcen parissa, niin ihan kiva lisä tuo varmaan on. Ehkä muillakin firmoilla vastaavia järjestelyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Missä vaiheessa rekrytointia teille on haettu noita turvallisuusselvityksiä? Rekrytointi on siinä vaiheessa, että pitäisi tehdä valinta, mutta selvitystä ei ole haettu ja tiedän, että se vaaditaan perusmuotoisena. Olen vakiduunissa ja vähän ahdistaa ajatus, että pitäisi irtisanoutua ennen kuin kaikki on 100% selvää. Jos siis vaikka tulisin valituksi. Taustat on kyllä puhtaat, mutta kun noihin salaisiin rekistereihin joutuminen taitaa nykypäivän kyttäämisen ja tarkkailun ansiosta olla joskus pienestäkin kiinni. Mitään rekistereitä ei pääse itse näkemään, tuloksesta ei kerrota kohteelle tarkkoja tietoja, eikä kohde edes tiedä miten hakija tulkitsee tietoja. On aika salakähmäistä hommaa ja vainoharha on kuudes aistini...

Oon kuullut sellaisestakin, että rauhanturvaajan pesti jäi saamatta, kun tyyppi oli ajanut moottoripyörällä vähän liian lujaa ja siitä näkyi tuore merkintä selvityksessä.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 169
Taustat on kyllä puhtaat, mutta kun noihin salaisiin rekistereihin joutuminen taitaa nykypäivän kyttäämisen ja tarkkailun ansiosta olla joskus pienestäkin kiinni. Mitään rekistereitä ei pääse itse näkemään, tuloksesta ei kerrota kohteelle tarkkoja tietoja, eikä kohde edes tiedä miten hakija tulkitsee tietoja. On aika salakähmäistä hommaa ja vainoharha on kuudes aistini...
Foliohattu pois päästä :) Turvallisuusselvityksessä ei käytetä mitään salaisia rekistereitä, Henkilöturvallisuusselvitys
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 698
Missä vaiheessa rekrytointia teille on haettu noita turvallisuusselvityksiä? Rekrytointi on siinä vaiheessa, että pitäisi tehdä valinta, mutta selvitystä ei ole haettu ja tiedän, että se vaaditaan perusmuotoisena. Olen vakiduunissa ja vähän ahdistaa ajatus, että pitäisi irtisanoutua ennen kuin kaikki on 100% selvää. Jos siis vaikka tulisin valituksi. Taustat on kyllä puhtaat, mutta kun noihin salaisiin rekistereihin joutuminen taitaa nykypäivän kyttäämisen ja tarkkailun ansiosta olla joskus pienestäkin kiinni. Mitään rekistereitä ei pääse itse näkemään, tuloksesta ei kerrota kohteelle tarkkoja tietoja, eikä kohde edes tiedä miten hakija tulkitsee tietoja. On aika salakähmäistä hommaa ja vainoharha on kuudes aistini...

Oon kuullut sellaisestakin, että rauhanturvaajan pesti jäi saamatta, kun tyyppi oli ajanut moottoripyörällä vähän liian lujaa ja siitä näkyi tuore merkintä selvityksessä.
Omalla kohdalla nämä on tehty aina työsuhteen alkamisen jälkeen. Tuolta voit katsoa mitä siellä selvitetään Henkilöturvallisuusselvitys
Ei siellä siis ole mitään "spengele liikkuu epäilyttävissä piireissä" tyyppistä juttua vaan ihan perusrekistereistä löytyvää tietoa. Lähinnä varmaan onko luotettava henkilö (rikosrekisteri) ja onko taloudellisia riippuvuuksia joiden avulla joku voisi vaikuttaa kiristää (isot velat jonnekin tms.).

Ylinopeus on mielenkiintoinen asia, itse olen samaa kuullut henkilöltä jolta oli lähdössä kortti hyllylly ja teki hommia paikassa missä oli nuhteettomuusseuranta käytössä turvaselvityksen päälle. Tarpeeksi kova ylinopeus että menee törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi ilmeisesti voi olla esteenä, mutta tämä toki mutua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Toi perustason selvityshän on täysi muodollisuus. Katsotaan vaan onko siellä jotakin todella räikeää, kuten talousrikoksia jne. Tuskin jäisi siitä kiinni vaikka olisi istunut joskus linnassa jostakin muusta syystä. Niissä laajemmissa sitten eri asia.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 575
Foliohattu pois päästä :) Turvallisuusselvityksessä ei käytetä mitään salaisia rekistereitä, Henkilöturvallisuusselvitys
Oiotaanpa vähän käsityksiä. Jo suppeassa turvallisuuselvityksessä käytetään tietoja poliisin henkilörekisteristä, joihin henkilöllä itsellään on tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta tarkastusoikeus. Ne rekisterit sisältävät siis tietoja, joita saa tarkastella poliisin lisäksi vain tietosuojavaltuutettu. Sinulle itsellesi niistä ei kerrota mitään, joten kyllä mä tuollaisia rekistereitä salaisiksi väittäisin.


Omalla kohdalla nämä on tehty aina työsuhteen alkamisen jälkeen. Tuolta voit katsoa mitä siellä selvitetään Henkilöturvallisuusselvitys
Ei siellä siis ole mitään "spengele liikkuu epäilyttävissä piireissä" tyyppistä juttua vaan ihan perusrekistereistä löytyvää tietoa. Lähinnä varmaan onko luotettava henkilö (rikosrekisteri) ja onko taloudellisia riippuvuuksia joiden avulla joku voisi vaikuttaa kiristää (isot velat jonnekin tms.).

Ylinopeus on mielenkiintoinen asia, itse olen samaa kuullut henkilöltä jolta oli lähdössä kortti hyllylly ja teki hommia paikassa missä oli nuhteettomuusseuranta käytössä turvaselvityksen päälle. Tarpeeksi kova ylinopeus että menee törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi ilmeisesti voi olla esteenä, mutta tämä toki mutua.
Taitaa olla aika vahvaa muuta? Tuosta ylinopeudesta tää tyyppi kertoi, että törkeä liikenteenvaarantaminen katsotaan piittaamattomuudeksi yhteiskunnan sääntöjä kohtaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Rauhanturvaajapesti on voinut jäänyt saamatta, koska Puolustusvoimat teettää omat turvallisuusselvityksensä ja lisäksi kova ylinopeus voi todellakin olla este, koska hyvin luultavasti hommassa ajetaan ajoneuvoilla kohdemaassa.

IT-peruspentti saa olla varmasti huoletta vaikka olisi ajanut ylinopeutta tai vaikka kärynnyt joskus ratistakin. Siihen perusmuotoiseen turvallisuusselvitykseen tulee suositellaan tai ei suositella -vastaus ja joku satunnainen liikennemerkintä ei siihen vaikuta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Rauhanturvaajapestiin varmaan teetetäänkin se laajempi selvitys. Perus IT-jampalle on se yks ja sama vaikka ois kärynny ratista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Joku HR:n edustaja tuota avasi aikoinaan että IT-alalla selvitys voi pompata silloin jos on tuomittu esim hakkeroinnista tai talousrikoksista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 501
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom