IT-alan työpaikat

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 698
Mulla on oma puhelin ja liittymä käytössä, josta työnantaja maksaa sitten vähän lisää palkan päälle. Mitään velvollisuutta ei ole hoitaa hommia työajan ulkopuolella, eikä kuluneen vuoden aikana ole tullut kuin yksi puhelu työajan ulkopuolella, eikä muutenkaan taida tulla kuin 1 puhelu kuukaudessa. Siihenkään en vastannut kun aamulla oli puhelimessa vielä hiljainen aika päällä. Sähköpostit on synkattu puhelimeen mutta niin että ainostaan silloin kun avaa appin. Ei siis haittaa ollenkaan, aamulla työmatkalla voi lueskella postit että mitä mahdollisia yllätyksiä on aamupäivän ohjelmaan tulossa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Outlookista puheenollen, ainakin Android-versiosta on jossain vaiheessa poistunut synkkausaikojen määrittely kokonaan? Eli ainoa vaihtoehto on kieltää notifikaatiot kokonaan?

Itseasiassa kalenteri on ainoa syy tuota koko appsia pitää kun ei aina muista seuraavan päivän ohjelmaa, mutta ennen kätevästi sai synkat pois vapaa-ajoiksi jolloin notifikaatit saivat olla päällä työaikana.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Outlookista puheenollen, ainakin Android-versiosta on jossain vaiheessa poistunut synkkausaikojen määrittely kokonaan? Eli ainoa vaihtoehto on kieltää notifikaatiot kokonaan?

Itseasiassa kalenteri on ainoa syy tuota koko appsia pitää kun ei aina muista seuraavan päivän ohjelmaa, mutta ennen kätevästi sai synkat pois vapaa-ajoiksi jolloin notifikaatit saivat olla päällä työaikana.
Siellä on joku Do not disturb -moodi, mutta se on aivan idioottimainen, eikä saa itse määriteltyä kellonaikoja. Vaihtoehdot on tyyliin "työaikana" ja "viikonloppuisin". Eli ei esimerkiksi "muuten kuin työaikana".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Puhelin ollut työsuhde-etuna reilun 16 vuotta ja mailit synkanneet siihen vuodesta E70. Omat puhelimet ajalta 6110 ja Samsung Galaxy S1. Oma liittymä löytyy, mutta käytännössä firman puhelimella ja liittymällä menty vuosikausia. Päivystys säännöllisin väliajoin, jolloin puheluita tulee 24/7 jos on tullakseen. Kahden puhelimen raahaamiseen en suostu.

Toimistoaikojen ja päivystyksen ulkopuolella puheluita ei juuri tule ja jos tulee, niin yleensä joku sellainen projekti / ongelma / alihankkijan juttu ulkomailta eri aikavyöhykkeeltä menossa ettei ole ns. turha puhelu. Itse kyllä tiedän onko sellainen soittaja, että voisi olla kiireellinen ja päätän vastaamisesta. Lähimmät työkaverit tulee vastattua 24/7, koska voi olla kriittinen homma heidän päivystyksessään. Tämä pelaa molempiin suuntiin tiimissä.

Mailit ei juuri piippaile, vissiin tuo Xperia menee unille kun ei havaitse liikettä. Jos hoidan työjuttuja työajan ulkopuolella puhumalla, viesteilla tai maililla, merkkaan ylityöt. Joku triviaali minuutin vastaus silloin tällöin menee tosin ilmatteeksi. Ei ole tullut sanomista, joten mielestäni jousto molempiin suuntiin toimii hyvin ja voi jatkua. Jos tulee urputtamista ylitöistä, silloin loppuu hommien hoitaminenkin työajan ulkopuolella. Palkattoman työnsankarin viittaa en havittele ja laskuttamattomat työt ei paljon eläkkeellä kiikkustuolissa lämmitä.

Eli ei tämä ole itseäni rassannut ja jos alkaa rassata, niin puhelimen saa kyllä äänetömälle.
Itse ainakin tykkäisin lukea päivän kalenterin ja mahdolliset sähköpostit aamupalalla/työmatkalla ja muutenkin seurata. Töissä ei huvita lukea sähköpostia yhtään ja teen mielummin lyhyempää päivää toimistolla ja luen postit tarpeen mukaan kotoa. Olen surutta merkannut ne työajaksi ja tuntuu helvetin paljon paremmalta kun noin on voinut tehdä.

Nyt taas viime viikolla kiristivät vaatimuksia puolen vuoden hyvin toimimisen jälkeen ja pitäisi liittää luuri etähallintaan. En halua mistään hinnasta toista puhelinta vaivoiksi.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Android 9:ssä löytyy tuolta sovelluskohtaisesti:

Settings → Security & lock screen → Device admin apps
Joo, sieltä kattelin, mutta ei ollut mitään muuta kuin Find my phone aktiivisena.

Mietin vaan kun omassakin duunipaikassa pitäisi ohjeistuksen mukaan olla automaattisesti Outlookia käyttäessä IT-osastolla oikeudet tohon remote wipeen, mutta mistään en löytänyt sellaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Outlookista puheenollen, ainakin Android-versiosta on jossain vaiheessa poistunut synkkausaikojen määrittely kokonaan? Eli ainoa vaihtoehto on kieltää notifikaatiot kokonaan?
Tän puutteen takia käytän itsekin Samsungin vakiosähköpostia ja -kalenteria. Sinne kun noi synkka-ajat saa säädettyä haluamallaan tavalla. Aiheeseen liittyen, itsellä synkkautuu työasiat puhelimeen arkisin 07-17, muina aikoina ei, eipä tule notifikaatioita, jotka johtaisi ajatukset töihin.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Mitenkäs IT-firmoissa suhtaudutaan ihmiseen, joka ei halua osallistua henkilöstön yhteisiin pikkujouluihin / lomamatkoihin / pokeri-iltoihin / sieniretkiin / parinvaihtosessioihin? Olettaen siis, että työntekijä on kuitenkin osoittanut olevansa muilta osin ihan "normaali", hyvätapainen ja luotettava henkilö.

Kun pyydetään mukaan, voiko suoraan todeta "ei kiinosta virhe", vai pitääkö keksiä tekosyitä ja valkoisia valheita?

Edit: Tämä asia toki koskee työelämää laajemminkin eikä vain IT-alaa. Avoimien aateekoo-hommien ilmoituksia sitä kuitenkin tulee etupäässä lueskeltua, ja niissä tulee toisinaan esille vähän niin kuin työsuhde-etuna, kuinka hyvin porukka viihtyy vapaa-ajallakin yhdessä. Tietenkään ei kannata väkisin tehdä sopimusta sellaisen yrityksen kanssa, jonka kulttuuri on itselle aivan vieras.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Mitenkäs IT-firmoissa suhtaudutaan ihmiseen, joka ei halua osallistua henkilöstön yhteisiin pikkujouluihin / lomamatkoihin / pokeri-iltoihin / sieniretkiin / parinvaihtosessioihin? Olettaen siis, että työntekijä on kuitenkin osoittanut olevansa muilta osin ihan "normaali", hyvätapainen ja luotettava henkilö.

Kun pyydetään mukaan, voiko suoraan todeta "ei kiinosta virhe", vai pitääkö keksiä tekosyitä ja valkoisia valheita?

Edit: Tämä asia toki koskee työelämää laajemminkin eikä vain IT-alaa. Avoimien aateekoo-hommien ilmoituksia sitä kuitenkin tulee etupäässä lueskeltua, ja niissä tulee toisinaan esille vähän niin kuin työsuhde-etuna, kuinka hyvin porukka viihtyy vapaa-ajallakin yhdessä. Tietenkään ei kannata väkisin tehdä sopimusta sellaisen yrityksen kanssa, jonka kulttuuri on itselle aivan vieras.
En tiedä, miten pikkufirmoissa, mutta ainakin isommissa osallistumisprosentti tällaisiin tapahtumiin tuntuu olevan 33-50%.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
En tiedä, miten pikkufirmoissa, mutta ainakin isommissa osallistumisprosentti tällaisiin tapahtumiin tuntuu olevan 33-50%.
Pienemmissäkin firmoissa tuntuu olevan samaa luokkaa prosentit, vähän tapahtumasta riippuen. Muutama pienempi firma järkännyt workshoppeja esim laskettelukeskuksissa, siellä yleensä tehdään päivällä töitä(niitä mitä ei muuten muka ehditä tekemään, kuten prosessien päivittelyä ja/tai firman strategian pilkkomista toteutettaviin palasiin) ja illasta sitten hiihtoa/laskettelua/juopottelua mitä kukanenkin nyt haluaa tehdä. Tällaisissa tapahtumissa ollut osallistumisprosentti kovempaa, luokkaa 70-90%. Ei noiden skippaamiseen kyllä tarvi tekosyitä keksiä, voi esim todeta vain että nyt ei ehdi/jaksa tai on muuta menoa sovittuna. Itsekään ei perheellisenä ehdi läheskään kaikkiin menoihin mukaan enää, vähän tilaisuudesta riippuen olen saattanut käydä selvinkin päin vaan syömässä firman tarjoaman päivällisen ja lähteä sitten sopivassa kohdassa alkuillasta takaisin kotiin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Mitenkäs IT-firmoissa suhtaudutaan ihmiseen, joka ei halua osallistua henkilöstön yhteisiin pikkujouluihin / lomamatkoihin / pokeri-iltoihin / sieniretkiin / parinvaihtosessioihin? Olettaen siis, että työntekijä on kuitenkin osoittanut olevansa muilta osin ihan "normaali", hyvätapainen ja luotettava henkilö.
Mä en ole varsinaisessa IT-alan firmassa töissä, vaan muunlaisessa teknologia-alan firmassa, mutta meillä myös näitä illanistujaisia sun muita kissanristiäisiä tupataan järjestämään useita kertoja vuodessa. Itse en perusta näistä lainkaan, vaan mieluummin jätän välistä, koska vapaa-aika on muutenkin niin kortilla tällaisella ruuhkavuosifaijalla. Mun listoilla olis kymmeniä asioita joita tekisin mieluummin kuin osallistun firman illanviettoon, mutta olen katsonut parhaaksi osallistua kuitenkin silloin tällöin näihin jos on sellainen tapahtuma mikä järjestetään järkevässä paikassa.

Tapahtumat vaihtelee koko firman laajuisista liiketoiminta-aluekohtaisiin, osastokohtaisiin tai tiimikohtaisiin, ja yleensä mitä pienemmän porukan tapahtuma on kyseessä niin sen todennäköisemmin olen mukana jonkin aikaa. Yleensä näihin kuuluu juurikin "toimistoaikaan" jotain virallisempaa osuutta ja sen jälkeen sitten illallista tai muuta ohjelmaa ja homma yleensä aina päättyy enemmän tai vähemmän intensiiviseen viinanjuontiin. Tilanteesta riippuen olen mukana joko pelkän virallisen osuuden tai poistun paikalta safkan jälkeen/alkuillasta kun aletaan korkkaamaan. Mieluummin katson illalla muksun kanssa pikkukakkosta ja sen jälkeen vietän laatuaikaa vaimon kanssa kuin tinttaan viinaa työporukalla jossain keskustan juottolassa.

Nyrkkisääntönä itse pidän yleensä "illaksi kotiin", eli jos tapahtuma järjestetään yön yli risteilyllä, toisessa kaupungissa tai ulkomailla niin kieltäydyn kohteliaasti ja jään toimistolle tekemään hommia. Ei tästä ole kukaan tuntunut kauheasti ahdistuvan, kerran on yksi esimies kommentoinut, että olis kiva jos jaksaisin olla pidempään mukana noissa illanvietoissa. Vastasin että mulle vapaa-aika ja perhe on erittäin tärkeitä asioita joista mä en ole valmis tinkimään, kun taas palaverijatkot tuntuu musta ihan työajalta niin hän kyllä vaikutti ymmärtävän pointin ihan hyvin.

Nää on vähän sellaisia asioita, että mistä kukakin saa "työhyvinvointia", joillekin nämä firman illanvietot on hyvinkin tärkeitä tapahtumia joista saadaan paukkuja tulevaa varten, mutta mulle nää on palkattomia ylitöitä joihin on sosiaalinen velvoite osallistua. Vituttaa jo viikon etukäteen kun tietää että joku "pakollinen" tapahtuma on taas tulossa mihin pitää uhrata kallista vapaa-aikaa, yleensä vieläpä perjantai-iltana jolloin mieluummin alottelis viikonloppua perheen kanssa vaikka pizzan tai burgerin merkeissä ja rentoutuis työviikon perään. Sitten taas toisaalta kuuntelen kun osa duunikavereista mehustelee jotain firman tulevia kinkereitä kuukausi etukäteen kun on taas niin siistiä päästä sitten jatkobileisiin tekemään sitä ja tätä.

Sinänsä sun vastaukseen ei ole yhtä vastausta, koska kaikki riippuu aikalailla täysin siitä työpaikasta ja porukasta joka siellä on. Meidän firmassa noiden tapahtumien osallistumisprosentti on todella kova, ehkä 80-90%, mutta on meitä muutama täällä jotka jättää ison osan näistä keikoista väliin eikä meitä kukaan täällä nenänvartta pitkin katso. Tosin eipä täällä kyllä työhaastattelussakaan kysytty, että aiotko osallistua firman pikkujouluihin vai etkö, joten asia ei liene ainakaan täällä relevantti palkkauksen suhteen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ei noihin kissanristiäjäisiin ole mitään velvollisuutta osallistua, eteenkin kun ne ovat usein työajan ulkopuolella. Virallinen osuus tietysti pitää "kärsiä" mutta ei ketään voi pakottaa ryyppäämään koko iltaa/yötä kolleegoiden kanssa. Itse osallistun yleensä vaan tiimikohtaisiin tapahtumiin ja niistäkin monesti häivyn ennenkuin porukka alkaa liikaa päihtyä. Pikkujoulut/kesäjuhlat yms. kevään laskettelureissut tulee skipattua melkeen aina. Fiksut ihmiset ymmärtävät kyllä jos ei halua noihin osallistua.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ei noihin kissanristiäjäisiin ole mitään velvollisuutta osallistua, eteenkin kun ne ovat usein työajan ulkopuolella. Virallinen osuus tietysti pitää "kärsiä" mutta ei ketään voi pakottaa ryyppäämään koko iltaa/yötä kolleegoiden kanssa. Itse osallistun yleensä vaan tiimikohtaisiin tapahtumiin ja niistäkin monesti häivyn ennenkuin porukka alkaa liikaa päihtyä. Pikkujoulut/kesäjuhlat yms. kevään laskettelureissut tulee skipattua melkeen aina. Fiksut ihmiset ymmärtävät kyllä jos ei halua noihin osallistua.
Juuri näin ja ei noihin virallisiinkaan aina tartte vaivautua. Sanoo vaikka että projektissa kiire, jos ei kiinnosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Varmaan on niin, että mitä isompi työyhteisö (ei sama kuin firman koko), sitä vähemmän kukaan juuri kiinnittää huomiota, jos joku yksittäinen henkilö ei osallistu. Jossain 10 hengen nakkikioskissa, jossa kaikki työskentelevät tiiviisti, saa helpommin "leiman otsaan". Mutta en juuri murehtisi asiaa. Eivät kissanristiäiset ole pakollisia. Menee jos huvittaa. Tietenkin voi olla joskus järkevämpää kieltäytyä kohteliaasti vaikka valkoisin valhein vs. todeta "ettei vittujakaan kiinnosta tuollaiset paskat ja teidän seuranne" :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
No, kyllä kai tärkeintä on, että nauttii siitä työstä, eikä siihen liittyvästä oheistoiminnasta? Mä olen sitä mieltä, että kyllä niissä ristiäisissä kannattaa joskus käydä. Jos ei muuta niin astuupa hetkeksi epämukavuusalueelle ja saattaa siinä sivussa tutustua uusiin kiinnostaviin/kivoihin ihmisiin. Muiden kanssa kommunikointi voi saada syvyyttä kun kollegoiden kanssa juttelee muulloinkin kuin työtilanteissa.

Mutta työpaikkaa tuskin tuollaisten takia tarvitsee vaihtaa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
No, kyllä kai tärkeintä on, että nauttii siitä työstä, eikä siihen liittyvästä oheistoiminnasta? Mä olen sitä mieltä, että kyllä niissä ristiäisissä kannattaa joskus käydä. Jos ei muuta niin astuupa hetkeksi epämukavuusalueelle ja saattaa siinä sivussa tutustua uusiin kiinnostaviin/kivoihin ihmisiin. Muiden kanssa kommunikointi voi saada syvyyttä kun kollegoiden kanssa juttelee muulloinkin kuin työtilanteissa.

Mutta työpaikkaa tuskin tuollaisten takia tarvitsee vaihtaa...
Kyllä. Ja täsmennän vielä siltä osin, että pitäisi olla aina työhyvinvointiin tähtääviä tapahtumia. Se, että firman keravalta kotoisin oleva middlemanagement vaimonpettäjä haluaa jälleen kerran järjestää "viinabingon", niin ei sitä ole... Silloin suosittelen aidosti nostamaan kytkintä ja tarjoamaan osaamisensa parempaan haltuun.

Eli oheistoiminta on IMO signaali siitä, miten itse työstä nautitaan. Jos keksitään tapahtumia, johon maksimissaan puolet haluavat (pitkin hampain) osallistua, niin silloin se indikoi muutakin kuin sitä, että puolet työporukasta vihaavat kartingin ajamista.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen.
Olla pyytämättä mukaan :think:

Mutta jos viihtyy työssään ja on asiallinen työntekijä, hoitaa oman tonttinsa eikä jätä kaveria pulaan, mutta ei vaan halua osallistua tuollaiseen oheistoimintaan, niin onko mielestäsi silloinkin syytä miettiä työpaikan vaihtoa?

(Lähinnä hypoteettiselta kannalta. En nyt sinänsä ole sitä mieltä, ettei koskaan yhtään mihinkään voi osallistua, vaikka keskimäärin aika penseästi tällaiseen suhtaudunkin.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Jos katselen työkavereita jo 40h/v toimistolla, niin paljonko sitä omaa rajallista vapaa-aikaa sitten haluaa kukin käyttää sen porukan kanssa vapaalla?

Meillä oli aikaisemmin joka viikko perjantai-kaljat kattoraflassa, mutta osaanottajapula vähensi nuo joka toiseen viikkoon ja jäljellä olevistakin puolet siirrettiin torstaille, jotta nelipäiväisen viikon tekijätkin pääsevät pyörähtämään. Aika hiljaista on edelleen...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mitenkäs IT-firmoissa suhtaudutaan ihmiseen, joka ei halua osallistua henkilöstön yhteisiin pikkujouluihin / lomamatkoihin / pokeri-iltoihin / sieniretkiin / parinvaihtosessioihin? Olettaen siis, että työntekijä on kuitenkin osoittanut olevansa muilta osin ihan "normaali", hyvätapainen ja luotettava henkilö.

Kun pyydetään mukaan, voiko suoraan todeta "ei kiinosta virhe", vai pitääkö keksiä tekosyitä ja valkoisia valheita?

Edit: Tämä asia toki koskee työelämää laajemminkin eikä vain IT-alaa. Avoimien aateekoo-hommien ilmoituksia sitä kuitenkin tulee etupäässä lueskeltua, ja niissä tulee toisinaan esille vähän niin kuin työsuhde-etuna, kuinka hyvin porukka viihtyy vapaa-ajallakin yhdessä. Tietenkään ei kannata väkisin tehdä sopimusta sellaisen yrityksen kanssa, jonka kulttuuri on itselle aivan vieras.
Saahan niistä kieltäytyä, eiköhän se mielletä ihan henkilökohtaiseksi ongelmaksi, jos joksikin :). Mutta, kyllä työpaikalla itsensä sosialisoimisesta voi saada myös aika paljon hyötyä. Jos kukaan ei tiedä mitä teet tai mitä osaat, ei kukaan mitään kysykään eikä itsekään osaa hakeutua mielenkiintoisiin hommiin. Toki pomo varmasti aina jotain tekemistä keksii. Eikä siitä oman alan ihmisten tuntemisesta laajemminkaan haittaakaan ole. Tämä kaikki toki riippuu sitten firmasta, mitä se tekee ja minkä kokoinen se on jne.

Myös yhteistyö kollegoiden kanssa voi olla parempaa, kun ei olla ihan pelkällä "mä oon vaan töissä täällä, henkilönumero 35683" linjalla.

Mutta kyllähän tuota voi tehdä muuallakin kuin niissä juhlissa, jos juuri ne ovat ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
No itse osallistun työtoimintaan vain jos siitä maksetaan palkkaa. Jään siis oletusarvoisesti kaikesta pois. Illan viettäminen työporukan kanssa on yksi viimeisistä asioista, joka mieleen tulee jos vapaa-ajasta puhutaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
Tuo viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä on ehkä vähemmistönä jossain työpaikoilla ja semmoinen yhteispöhinän tuputtaminen voi olla vain rasittavaa 30v-50v naimisissa oleville ja/tai lapsia omistaville muille työntekijöille.

--

Meillä saa näistä tilaisuuksista kiky-tunteja ja siksi pyrin käymään, aina kun kerkiän. Mutta jos on muita kiireitä (esim. oikeissa töissä), ne on jo pari vuotta menneet noiden tapahtumien ohi tärkeysjärjestyksessä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Itse olen kokenut kissanristiäisten olevan aidosti hyödyllisiä siinä vaiheessa kun olen firmassa vielä uusi, joten olen niihin yleensä ensimmäisellä kerralla osallistunut. Olen ottanut ne sillä asenteella, että hyvä tutustua vähän muihinkin kuin lähimpiin kolleegoihin. Helpompi hoitaa työasioita kun "puheyhteys" on jo avattu kissanristiäisissä.

Sitten kun on ollut firmassa jo yli vuoden ja tuntee jo kaikki ja kaikki tuntevat minut, ei jaksa enää vaivautua kun on parempaakin tekemistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Itse olen kokenut kissanristiäisten olevan aidosti hyödyllisiä siinä vaiheessa kun olen firmassa vielä uusi, joten olen niihin yleensä ensimmäisellä kerralla osallistunut. Olen ottanut ne sillä asenteella, että hyvä tutustua vähän muihinkin kuin lähimpiin kolleegoihin. Helpompi hoitaa työasioita kun "puheyhteys" on jo avattu kissanristiäisissä.

Sitten kun on ollut firmassa jo yli vuoden ja tuntee jo kaikki ja kaikki tuntevat minut, ei jaksa enää vaivautua kun on parempaakin tekemistä.
Vähän sama itsellä - ekana vuonna tuli käytyä, niin oppi tuntemaan naamoja muualtakin kuin omasta kerroksesta.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
Upea asenne. Aivan kuin ihminen ei voisi olla tyytyväinen työntekijä ja hyvä kollega ilman osallistumista viinanjuontitilaisuuksiin tai jonkun some-orientoituneen HR-osaston ideoimaan polttopalloturnaukseen :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Upea asenne. Aivan kuin ihminen ei voisi olla tyytyväinen työntekijä ja hyvä kollega ilman osallistumista viinanjuontitilaisuuksiin tai jonkun some-orientoituneen HR-osaston ideoimaan polttopalloturnaukseen :D
Itse en juo viinaa enkä liiemmin tykkää polttopallostakaan. Ja olen 40v+ kolmen lapsen isä. Mutta mikään näistä seikoista ei saa minua inhoamaan sitä, että työyhteisö on ja elää. Eli joskus pystyy ehkä luopumaan ah niin kalliista vapaa-ajastaan työkavereiden vuoksi tutustuakseen muuhunkin kuin heidän "työ-minäänsä".

En ole millään ristiretkellä, jos porukka on sisäänpäin suuntautunutta tai kalenteri on jo 110% täynnä vapaa-ajan osalta. Mutta ei se estä "oudoksumasta" asiaa. Yleensä vika kuitenkin on tapahtumanjärjestäjässä eli työnantajassa tai ryhmädynamiikassa. Voi kuitenkin joskus olla myös peiliin katsomisen paikka, jos mikään järjestetty toiminta ei yhtään nappaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Upea asenne. Aivan kuin ihminen ei voisi olla tyytyväinen työntekijä ja hyvä kollega ilman osallistumista viinanjuontitilaisuuksiin tai jonkun some-orientoituneen HR-osaston ideoimaan polttopalloturnaukseen :D
Upea asenne tapahtumiin :) Meillä näitä tapahtumia on kyllä kaikissa työpaikoissa ideoitu ja järjestetty ihan työntekijälähtöisesti ja koitettu keksiä laajasti tekemistä. Toki kun useimmat sosiaalisissa tilaisuuksia haluavat alkoholia nauttia, sitä myös usein on mahdollisuus nauttia. Firmalta on saanut vaihtelevasti aikaa/rahaa. Toki kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia on kyllä päästetty osallistumaan ideointiin, mikäli kiinnostaa. Jos mikään ei kiinnosta niin se on sitten vähän toinen juttu...
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Olisi hieman oudoksuttavaa, jos viriili, yksinelävä alle 30v työntekijä toistuvasti kieltäytyisi erinäköisistä "kissanristiäisistä". Siinä vaiheessa voisi melkein kysyä, että mitäköhän vittua sitä täytyy yhteisön tehdä, jotta herra/neiti olisi edes kerran tyytyväinen. Ehkä työpaikan / -alan vaihto voisi tulla kyseeseen?
Minusta ei ja minusta lähtökohta on väärä, jos noista pitää erikseen kieltäytyä. Silloin työpaikan vaihto on todellakin järkevää.

Ihmiset on erilaisia ja jotkut haluavat pitää vapaa-ajan sosiaalisen ympäristön täysin erillään työstä. Se ei tarkoita, että työssä tai työviihtyvyydessä olisi mitään vikaa.

Lisäksi nämä kissanristiäiset tarkoittaa nykyäänkin vielä aivan liian usein tolkutonta läträystä firman piikkiin, kun ruorissa on ne keski-ikäistyvät setämiehet, jotka kulttuurin oppineet Nokialla ja tällä tavoin pääsevät vaimoa karkuun muutaman kerran vuodessa vetämään perseet firman piikkiin. Toki siihen alkuun joku HR on keksinyt jotain typerää piirileikkiä tai bileisiin jonkun typerän teeman.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Oman kokemuksen perusteella nämä firman kinkerit toimivat parhaiten, kunhan osallistuvan porukan määrä pysyy riittävän pienenä. Pariin otteeseen on tullut osallistuttua pikkujouluihin joihin on väkisellä pitänyt saada kaikki firman toimipisteet samaan sijaintiin, jonka lopputuloksena on syntynyt helvetin äänekäs ruokasali jossa porukka huutaa kilpaa yrittäessään keskustella.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Oisko mitään vinkkiä mistä vois opetella käyttäjien hallintaa windows ympäristössä? Yrityskäytössä jne. Tai paria hakusanaa joilla pääsis alkuun?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 432
Nythän noista kiky-hommista jne. väännetään. Saapas nähdä pääsisikö jopa lakkoon ekaa kertaa ikinä.
Koodarin näkökulmasta lakko on ehkä turhin asia ikinä.
"Ollaan lakossa"
"Ok, pitäkää hauskaa. Kyllä ne taskit siellä boardilla odottaa. Niin joo ja deadlinet ja insentiivithän eivät tunne käsitettä lakko"
"Vittu..."
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Koodarin näkökulmasta lakko on ehkä turhin asia ikinä.
"Ollaan lakossa"
"Ok, pitäkää hauskaa. Kyllä ne taskit siellä boardilla odottaa. Niin joo ja deadlinet ja insentiivithän eivät tunne käsitettä lakko"
"Vittu..."
Lakkovahti pitäisi olla. Repositoryt jäihin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Itse olen kuullut, että it-kaveritkin joutuisivat tekemään kikyjä joissain isommissa pajoissa, joissa saman katon alla tehdään myös haalarihommia. Mutta ketään tällaista kaveria en kyllä henkilökohtaisesti tunne. Ei ole onneksi tarvinnut kikyistä välittää :confused:

e. Githookkiin vaan:
if [[ onstrike == 1 ]];
then
exit 1
fi
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Koodarin näkökulmasta lakko on ehkä turhin asia ikinä.
"Ollaan lakossa"
"Ok, pitäkää hauskaa. Kyllä ne taskit siellä boardilla odottaa. Niin joo ja deadlinet ja insentiivithän eivät tunne käsitettä lakko"
"Vittu..."
Voisi kyllä äkkiä kuvitella, että asiat saattaa siirtyä eteenpäin, jos tekijät on x päivää poissa? Samat taskit joo varmaan odottaakin, mutta valmistuvat myöhemmin.

Toki ei se niin päivien/viikkojen/kuukausien päälle aina välttämättä muutenkaan ole.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
No ei se sitä poista että lakon jälkeen tasan tarkkaan samat taskit on boardilla kuin ennen lakkoa. Aikaa niiden toteuttamiseen vain vähemmän.
Eikös se lakon tarkoitus ole painostaa muutokseen lopettamalla työt ja aiheuttamalla firmalle toimintakatkoksen? Eli tässä tapauksessa jos aivotyöläiset menee lakkoon niin taskit ja projektit on jäissä lakon ajan, firman toimitusajat paukkuu ja asiakkaat vittuuntuu -> uhka tulevien projektien menettämisestä ja tuloksen pienenemisestä, mahdolliset myöhästymissakot ym. Toki työntekijöiden bonukset varmaan jää myös saamatta, mutta takkiinhan lakossa yleensä aina tulee taloudellisesti lyhyellä aikavälillä työntekijälle.

Ei lakosta tokikaan ole paljoa hyötyä jos ensin istutaan kotona ilman liksaa ja sitten painetaan palkattomina ylitöinä tekemättä jääneet duunit määräajassa maaliin.

Jos kikystä mainaa lakkoilla niin voi tietenkin miettiä meneekö oikeasti lakkoon vai kaivaako vaan nenää tai istuuko paskalla 6 minuuttia joka päivä tekemättä mitään nollaten kikyn hyödyn. Tai vaikka tekeekö hommansa niin että tuottavuus laskee kikyn myötä niin työnantajalla voi olla suurempi halu jättää nipottamatta siitä.

Omassa työpaikassa ei onneks edes keskusteltu kikystä, se jätettiin totaalisesti noteeraamatta ja hommat jatkuu kuten ennenkin. Mäkään en välttämättä jäis asiakkaan kanssa palaveeraamaan puhelimessa viiteen saakka että asia saadaan pakettiin duunipäivän ollessa 8-16, jos työnantaja rupeis tarjoilemaan jotain kikyn kaltaista vittuilua täällä. Vastavuoroisesti mä voin myös liukkia duunista veke klo 15 muksun päiväkodin isänpäivätapahtumaan tms.

En kyllä millään muotoa pysty käsittämään miksi missään muualla kuin jossain "ihminen on koneen jatke" linjastoilla tuodaan kikyä käytäntöön. Se on aiheuttanut aivan uskomattoman määrän vittuuntumista mun tuntemissani ihmisissä, ja laskenut useimpien työmotivaatiota ja kiinnostusta työtä kohtaan enemmän kuin mikään muu yksittäinen teko. Nettovaikutus tuottavuuteen on luultavasti useimmilla jotain nollan ja negatiivisen välillä vaikka työpaikalla ollaan marginaalisesti enemmän minuutteja...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Eikös se lakon tarkoitus ole painostaa muutokseen lopettamalla työt ja aiheuttamalla firmalle toimintakatkoksen? Eli tässä tapauksessa jos aivotyöläiset menee lakkoon niin taskit ja projektit on jäissä lakon ajan, firman toimitusajat paukkuu ja asiakkaat vittuuntuu -> uhka tulevien projektien menettämisestä ja tuloksen pienenemisestä, mahdolliset myöhästymissakot ym. Toki työntekijöiden bonukset varmaan jää myös saamatta, mutta takkiinhan lakossa yleensä aina tulee taloudellisesti lyhyellä aikavälillä työntekijälle.

Ei lakosta tokikaan ole paljoa hyötyä jos ensin istutaan kotona ilman liksaa ja sitten painetaan palkattomina ylitöinä tekemättä jääneet duunit määräajassa maaliin.

Jos kikystä mainaa lakkoilla niin voi tietenkin miettiä meneekö oikeasti lakkoon vai kaivaako vaan nenää tai istuuko paskalla 6 minuuttia joka päivä tekemättä mitään nollaten kikyn hyödyn. Tai vaikka tekeekö hommansa niin että tuottavuus laskee kikyn myötä niin työnantajalla voi olla suurempi halu jättää nipottamatta siitä.

Omassa työpaikassa ei onneks edes keskusteltu kikystä, se jätettiin totaalisesti noteeraamatta ja hommat jatkuu kuten ennenkin. Mäkään en välttämättä jäis asiakkaan kanssa palaveeraamaan puhelimessa viiteen saakka että asia saadaan pakettiin duunipäivän ollessa 8-16, jos työnantaja rupeis tarjoilemaan jotain kikyn kaltaista vittuilua täällä. Vastavuoroisesti mä voin myös liukkia duunista veke klo 15 muksun päiväkodin isänpäivätapahtumaan tms.

En kyllä millään muotoa pysty käsittämään miksi missään muualla kuin jossain "ihminen on koneen jatke" linjastoilla tuodaan kikyä käytäntöön. Se on aiheuttanut aivan uskomattoman määrän vittuuntumista mun tuntemissani ihmisissä, ja laskenut useimpien työmotivaatiota ja kiinnostusta työtä kohtaan enemmän kuin mikään muu yksittäinen teko. Nettovaikutus tuottavuuteen on luultavasti useimmilla jotain nollan ja negatiivisen välillä vaikka työpaikalla ollaan marginaalisesti enemmän minuutteja...
Kikyn suurin etu lienee se että työtä voidaan myydä enemmän samalla rahalla. Siis asiakkaan näkökulmasta. Todellisuus voi olla sitten jotain ihan muuta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 432
Ai samaan tapaan kuin esimerkiksi kuljetusalalla? Tavarat on joka tapauksessa vietävä, aikataulut vaan venyy. Sehän se on koko lakon idea.
Ja jos aikataulut venyy niin insentiivit kärsii. Se että mitä etuja sillä lakolla pystyy saavuttaan tuppaa olemaan aika pientä siihen verrattuna jos esim. vuosibonareista lähtee vaikkapa 50% pois.

Toki tämä riippuu paljon siitä miten bonarit määräytyy mutta se lakon järkevyys kärsii aika paljon jos siitä tulee kokonaisuutena takkiin työntekijälle. Etenkin jos siellä riidan aiheena on että tuleeko 0.75% vai 1% yleiskorotus, puhumattakaan jostain kiky-tunneista jotka muutenkin usein hautautuu työaikojen joustojen sisälle. Toki jos kyse olisi vaikkapa jostain saksalaistyylisestä 5 tai 10% korotuksesta kautta linjan niin sitten asia olisi eri.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ja jos aikataulut venyy niin insentiivit kärsii. Se että mitä etuja sillä lakolla pystyy saavuttaan tuppaa olemaan aika pientä siihen verrattuna jos esim. vuosibonareista lähtee vaikkapa 50% pois.

Toki tämä riippuu paljon siitä miten bonarit määräytyy mutta se lakon järkevyys kärsii aika paljon jos siitä tulee kokonaisuutena takkiin työntekijälle. Etenkin jos siellä riidan aiheena on että tuleeko 0.75% vai 1% yleiskorotus, puhumattakaan jostain kiky-tunneista jotka muutenkin usein hautautuu työaikojen joustojen sisälle. Toki jos kyse olisi vaikkapa jostain saksalaistyylisestä 5 tai 10% korotuksesta kautta linjan niin sitten asia olisi eri.
Tämän takia tuolla Saksassa ei saa jakaa tämänkaltaisia bonareitakaan... Bonareiden mielekkyyttä kannattaa miettiä palkkaa laskiessa, jos niiden tehtävä on painostaa palkattomiin ylitöihin tai estää työehtojen puolustaminen.

Jos kiky tunnit hautautuu muutenkin joustojen sisälle voi vain ihmetellä työnantajien halukkuutta pitää niistä kiinni ja kusta asiakkaiden projektit niiden takia, eikö? Aika moni menestynyt firmahan unohti koko kiky tunnit kokonaan, joten pakko ihmetellä kenen puolesta (työnantajapuolella) niistä oikein tapellaan?

Kerran vuodessa maksettavat bonarit on muuten myös aika perseestä työpaikkaa vaihtaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
No ei se sitä poista että lakon jälkeen tasan tarkkaan samat taskit on boardilla kuin ennen lakkoa. Aikaa niiden toteuttamiseen vain vähemmän.
Jos ne saa tehtyä vähemmässä ajassa, sehän tarkoittaa vain, että alkuperäinen aikataulu oli liian löysä, ja jatkossa tehdään tiukempi... :p

"Terveisin työnantaja."
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Itse kuuluin pitkään ammattiyhdistykseen, mutta muistaakseni ainoa ay-työtaistelutoimi koko IT-urallani on ollut ulosmarssi jonakin iltapäivänä. Se hoitui työajan joustona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
On kyllä ihan mielenkiintoinen uutinen. Muttak uten uutisessa lukeekin, hoviin varmasti etenee... Ja valmista tulee sitten joskus.

En tiedä, liekkö koskee itseäni, kun sopparissa lukee tarkalleen "Työsuhde on kokoaikainen 37,5h/vko (keskimäärin). Työntekijä sitoutuu noudattamaan työnantajan kulloinkin voimassa olevia työaikaa koskevia käytäntöjä (esim. liukuva työaika)."

Tuota jälkimmäistä lausetta siis mietin, että voiko tuo "sisältää" myös Kikyt/vastaavat...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
On kyllä ihan mielenkiintoinen uutinen. Muttak uten uutisessa lukeekin, hoviin varmasti etenee... Ja valmista tulee sitten joskus.

En tiedä, liekkö koskee itseäni, kun sopparissa lukee tarkalleen "Työsuhde on kokoaikainen 37,5h/vko (keskimäärin). Työntekijä sitoutuu noudattamaan työnantajan kulloinkin voimassa olevia työaikaa koskevia käytäntöjä (esim. liukuva työaika)."

Tuota jälkimmäistä lausetta siis mietin, että voiko tuo "sisältää" myös Kikyt/vastaavat...
Onhan tuossakin sanottu 37,5h keskimäärin. 38h keskimäärin ei ole 37,5h keskimäärin :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 656
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom