IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Menee mielenkiintoiseksi, sillä jos on tehty kykyjä ilman korvausta tilanteessa jossa niitä ei pitäisi tehdä. Syntyy palkkasaatava...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Menee mielenkiintoiseksi, sillä jos on tehty kykyjä ilman korvausta tilanteessa jossa niitä ei pitäisi tehdä. Syntyy palkkasaatava...
No eikös se ollut niinkuin ideanakin, että 24h lisää töitä ilman korvausta? Näin yleisesti, toki monessa paikkaa sitten sovellettu vähän miten sun sattuu.
Palkkasaatavahan vanhenee 5 vuodessa... ( Väärin maksettu palkka - Työsuojelu )

*edit, ei ny sentään 24 työpäivää lisää*
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Tuli vastaan mielenkiintoinen liippaava uutinen. Kärjäoikeus on näemmä todennut, että viikkotyöajan pidentäminen, mikä kai on asiantuntijoilla varsin yleinen muoto, ei ole kikyn nojalla laillista:

Työntekijä vei kikynsä käräjäoikeuteen: työajanpidennys kikyn perusteella olikin laiton
Mielenkiintoista, veikö tuon keissin käräjäoikeuteeen nimenomaan yksi työntekijä eikä insinööriliitto? TEK nimittäin ei ollut kiinnostunut viemään asiaa eteenpäin, kun kyselin aikoinaan aiheesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Mielenkiintoista, veikö tuon keissin käräjäoikeuteeen nimenomaan yksi työntekijä eikä insinööriliitto? TEK nimittäin ei ollut kiinnostunut viemään asiaa eteenpäin, kun kyselin aikoinaan aiheesta.
Näiden mukaan työntekijä, mutta tukiko insinööriliitto on sitten toinen kysymys. Insinööriliitto tuntuu kyllä olevan aika paljon kiinnostuneempi työntekijöiden asioista mitä TEK, joka vaikuttaa välillä enemmän joltain alumniyhdistykseltä (Johon kyllä itsekin kuulun.).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Näiden mukaan työntekijä, mutta tukiko insinööriliitto on sitten toinen kysymys. Insinööriliitto tuntuu kyllä olevan aika paljon kiinnostuneempi työntekijöiden asioista mitä TEK, joka vaikuttaa välillä enemmän joltain alumniyhdistykseltä (Johon kyllä itsekin kuulun.).
Insinööriliitolla uusi vetäjä joka tuntuu potkivan asioita eteenpäin. Entinen vain paheksui massairtisanomisia mediassa.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Akateemisten liittojen edustajien suurin kompetenssi on aina ollut paskaakin paskemman sopimuksen myymisessä omalle porukalle.
Eipä tässä nyt 2000-luvun aikana kamalasti ole tuntunut mitkään asiat muuttuneen, tai en ainakaan oo huomannut? Korotuksetkin nyt on ihan mitättömiä olleet siihen nähden mitä ite on pyytänyt ja saanut.

Huono juttu omalla kohdalla oli kyllä kun omalla ajalla matkustamisesta tuli ne suositukset jossain kohti, mitkä johti paikallisin sopimuksiin kompensaation määrästä. Aiemmin olin pitänyt kaikki työajan ulkopuoliseen matkustamiseen käyttämäni ajan suoraan vapaina suurinpiirtein 1:1, ja viikonlopun osalta isommalla kertoimella. Ihan jees kun tuli parikin reissua kuukauteen kiireisimpinä vuosina pysty piteleen vapaaviikkoja ympäri vuotta. Toki hyvä juttu kai sekin niille oli, jotka eivät ennen sitä osanneet mitään kompensaatiota vaatia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 027
Akateemisten liittojen edustajien suurin kompetenssi on aina ollut paskaakin paskemman sopimuksen myymisessä omalle porukalle.
Itse ainakin arvostan, että liitto ei sovi keskitetysti mitään, niin voi vapaammin sopia sitten itse. Ja vaihtaa firmaa sen mukaan, että mistä saa hyvät ehdot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 027
Aika monessa firmassa halutaan liittää myös erinäköisiä linux härpättimiä samaan AD-käyttäjänhallintaan, missä corporate it jo toimii. Usein myös pilvessä pyöriviä palveluita.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Kyllähän lakko on nykytyössä vähän hassu ajatus, voisi siteerata cheekkiä ja todeta "kuka muu muka, kukakukakuka muu muka". Toista se oli ennen kun oli isoissa firmoissa töissä ja lakoilla oli oikeasti painoarvoa. Insinööriliittolle vinkkinä suosittelen, että ottakaa mallia vaikka PAM:sta, siellä jäsen voi käsittääkseni lähteä käräjille nollaomavastuulla työnantajaa vastaan. On meinaan aika lailla parempi etu kuin paperikalenteri tai kitinä intialaisista noksulaisista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
447
Ei lakosta tokikaan ole paljoa hyötyä jos ensin istutaan kotona ilman liksaa ja sitten painetaan palkattomina ylitöinä tekemättä jääneet duunit määräajassa maaliin.
Nyt pitää ihmetellä, että kuka tekee palkatta töitä?
Koskaan en ole pistänyt nimeä soppariin, jossa edellytetään tekemään minuuttiakaan palkatta, enkä pistä.
Edellisen työnantajan kanssa väännettiin kättä ylitöistä. Korvattiin 1:1 vapaana,
mutta kun liitto tuli mukaan, niin uskoivat että prosentit myös.
Tai sitten maksavat oikeudenkäyntikulut ja sitten prosentit myös.
Ja vielä viivästyskorot päälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse ainakin arvostan, että liitto ei sovi keskitetysti mitään, niin voi vapaammin sopia sitten itse. Ja vaihtaa firmaa sen mukaan, että mistä saa hyvät ehdot.
Kyllä omasta mielestä joku perälauta on hyvä olla, jos nyt jostain syystä asiat ei menekään "kaikki on tyytyväisiä" linjalla, millä tosin on kyllä tähän asti pärjätty.

Ja onhan se sinunkin helpompi neuvotella ehtoja, jos vähemmän neuvotteluintoiset ei myy itseään liian halvalla / suostu kaikkeen :)
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ja onhan se sinunkin helpompi neuvotella ehtoja, jos vähemmän neuvotteluintoiset ei myy itseään liian halvalla / suostu kaikkeen
Niin minkä maan neuvottelutaitoiset? Kun aihe on IT-alan työpaikat, niin eipä suomalaisilla neuvotteluilla ole mitään arvoa, useimmilla yhtiöillä ei ole Suomessa yhtään mitään toimintaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Niin minkä maan neuvottelutaitoiset? Kun aihe on IT-alan työpaikat, niin eipä suomalaisilla neuvotteluilla ole mitään arvoa, useimmilla yhtiöillä ei ole Suomessa yhtään mitään toimintaa.
Varmaan ihan tämän maan neuvottelutaitoiset kun puhutaan tämän maan työpaikoista.

Saisiko saman ihan selkokielisenä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Kyllä omasta mielestä joku perälauta on hyvä olla, jos nyt jostain syystä asiat ei menekään "kaikki on tyytyväisiä" linjalla, millä tosin on kyllä tähän asti pärjätty.

Ja onhan se sinunkin helpompi neuvotella ehtoja, jos vähemmän neuvotteluintoiset ei myy itseään liian halvalla / suostu kaikkeen :)
Oman kokemuksen mukaan tällä hetkellä on kyllä aika hyvät markkinat työntekijälle neuvottelun suhteen jos on oikeaa osaamista. Toki pitää tietää arvonsa, mutta itse en tuollaisia perälautoja ole vielä kaivannut, mistäpä sitä tulevaisuudesta sitten tietää...
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Meillä on jo parissa viime YT’eissä ilmotettu kättelyssä ettei koske koodaajia ja isoa osaa muista teknisistä tyypeistä ettei vaan lisää haluja vaihtaa työpaikkoja.

Jotain on muuttunut viime vuosien aikana. :)
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Terve vain kaikille, nyt palataan ihan alkutekijöihin. :D

Hain taas kerran työpaikkaa, nyt 3-vuorotöihin tehtaalle tuotantoon jossa olen ollut ennenkin. Puhelintyöhaastattelun jälkeen aloin miettimään että mitä vittua mie tuonne menen, 3-vuorotyöhän on yhtä helvettiä! Varsinkin kun ottaa huomioon erittäin tylsän liukuhihnatehdastyön ja että ihan EU-tasolla ollaan aikuisten oikeasti poistamassa kesä- ja talviaikaa, joka on niin pieni murunen verrattuna siihen että joka viikkoa vuorokausirytmi vaihtuisi 8 tuntia eteenpäin... VITUT, ei enää koskaan paskahommia. Pystyn parempaan.

Kuin tilauksesta sain pari päivää sitten mahdollisuuden päästä työkkärin järjestämälle 7 kk pituiselle modernille C++-kurssille ja olen erittäin innostunut pääsemään sitä kautta oikeisiin töihin, tai vähintään kokemusta ja ymmärrystä mihin suuntaan kannattaa kehittyä. :cigar2::cigar2::cigar2::cigar2::cigar2:

No mikä mättää?
3 kierrosta tekussa valmistumatta. Varmasti iso miinus, mutta käytynä silti 75% hyvin arvosanoin. Ekan kerran jätin kesken rahan ja hanttihommien houkutusten takia, toisella kerralla konemuusikon ura meni vituksi ja taisin jonkinlaisen masennuksen käydä myös läpi. Viimeisellä kerralla taas luokkakaverit oli aivan saatanan nuoria kun itse kärsin keski-iän kriisistä (olen nyt 38v). :facepalm:

Miksi haluan kurssille:
Unelma ala, pidän ohjelmoinnista, tietotekniikasta ja uuden tekemisestä. C-peruskurssin aikana/jälkeen tein if, while, forilla sudokun ratkojan ja 2-ulotteisessa taulukossa toimivan avaruusräiskinnän. Molemmat toimivat tietty vain konsolissa/komentokehoitteessa, mutta mielestäni rikoin rajoja verrattuna kokemukseen & tietotasoon ja oivalsin uusia asioita. 2015 olin kesätöissä tekemässä C# & Unity3D mobiilipeliä josta sain mukavasti rutiinia koodin kirjoittamiseen, mutta oppimista on vielä hillittömästi.

Saa nähdä miten käy, jatkan tarinaa kun uutta ilmaantuu. Neuvot tulevalle C++-ohjelmoijolle ovat tervetulleita.
Nyt on 2kk kurssia takana ja voi pirkana kun elämä hymyilee. Ensinnäkin pääsin pois työttömyyden kierteestä, ja vuorokausirytmi & mielekäs tekeminen on jotain jonka olin jo unohtanut työttömyyden ja 3-vuoro tehdastöiden aikana.

Muistan kun kirjoitin hakemukseeni että "pidän uuden oppimisesta", en muistanut sitä ihan tälläiseksi! Opettelin aikoinaan 90-luvulla musiikin teon träkkereillä omaan tahtiin vaihtelevalla menestyksellä ja sama koskee kaikkea muutakin (Unity & C# perusjutut)... Jumalauta tällä kurssilla tehdään ja "ylitsepääsemättömiä seiniä" on noussut eteen joka viikko! Rekursiot esiteltiin heti toisella tai kolmannella viikolla ja tahti on ollut erittäin kova ja hyvä. Esim. tänä aamuna saatiin kaksi tuntia aikaa tehdä tic-tac-toe (9-ruudun ristinolla) ja sen jälkeen arvosteltiin toistemme koodeja. Suurimman osan opetetusta tajuaa hyvin, osan jollain tasolla, ja osa menee yli hilseen niin että sen tajuaa vasta seuraavalla viikolla tai joskus. :D Olisipa tahti ollut sama myös tekussa aikoinaan, näin jälkeenpäin huomaan kuinka en yrittänyt tehdä siellä yhtään enempää kuin oli pakko, ja se kyllä kostautui. Ei minun vanhalta luokalta taida olla ohjelmistoalalla kuin se yksi tyyppi.

Tälle kurssille hakijoita oli reilu 70 ja sisään pääsi lopulta 13, joka tarkoittaa että kaikki ovat erittäin motivoituneita harrastajia, jotka syystä tai toisesta ovat jättäneet koulut kesken jne. Taso vähän vaihtelee, mutta erittäin hyvää aikuista porukkaa.

Harjoittelu alkaa kuun lopussa paikallisessa reilun 10 hengen firmassa. Viime kesänä tullut työkkärin viesti joka ajoi minut tähän jamaan taisi olla yksi elämäni käännekohdista. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 027
Nyt on 2kk kurssia takana ja voi pirkana kun elämä hymyilee. Ensinnäkin pääsin pois työttömyyden kierteestä, ja vuorokausirytmi & mielekäs tekeminen on jotain jonka olin jo unohtanut työttömyyden ja 3-vuoro tehdastöiden aikana.

Muistan kun kirjoitin hakemukseeni että "pidän uuden oppimisesta", en muistanut sitä ihan tälläiseksi! Opettelin aikoinaan 90-luvulla musiikin teon träkkereillä omaan tahtiin vaihtelevalla menestyksellä ja sama koskee kaikkea muutakin (Unity & C# perusjutut)... Jumalauta tällä kurssilla tehdään ja "ylitsepääsemättömiä seiniä" on noussut eteen joka viikko! Rekursiot esiteltiin heti toisella tai kolmannella viikolla ja tahti on ollut erittäin kova ja hyvä. Esim. tänä aamuna saatiin kaksi tuntia aikaa tehdä tic-tac-toe (9-ruudun ristinolla) ja sen jälkeen arvosteltiin toistemme koodeja. Suurimman osan opetetusta tajuaa hyvin, osan jollain tasolla, ja osa menee yli hilseen niin että sen tajuaa vasta seuraavalla viikolla tai joskus. :D Olisipa tahti ollut sama myös tekussa aikoinaan, näin jälkeenpäin huomaan kuinka en yrittänyt tehdä siellä yhtään enempää kuin oli pakko, ja se kyllä kostautui. Ei minun vanhalta luokalta taida olla ohjelmistoalalla kuin se yksi tyyppi.

Tälle kurssille hakijoita oli reilu 70 ja sisään pääsi lopulta 13, joka tarkoittaa että kaikki ovat erittäin motivoituneita harrastajia, jotka syystä tai toisesta ovat jättäneet koulut kesken jne. Taso vähän vaihtelee, mutta erittäin hyvää aikuista porukkaa.

Harjoittelu alkaa kuun lopussa paikallisessa reilun 10 hengen firmassa. Viime kesänä tullut työkkärin viesti joka ajoi minut tähän jamaan taisi olla yksi elämäni käännekohdista. :tup:
Kuulostaa siltä, että ensi vuonna olet junnukoodarina hommissa ja parin vuoden päästä tienaamassa hyvää keskiluokkaista liksaa ja uravuosia on vielä edessä vaikka kuinka. Iso peukku. Toivottavasti hommat maistuvat jatkossakin.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Itse ainakin arvostan, että liitto ei sovi keskitetysti mitään, niin voi vapaammin sopia sitten itse. Ja vaihtaa firmaa sen mukaan, että mistä saa hyvät ehdot.
Liittojen sopimuksethan ovat minimiehtoja. Aina voi vapaasti sopia itselleen paremmat.

Tämä on se syy miksi vastustan liittoja. Liian monet ihmiset tyytyvät liittojen ehtoihin eivätkä neuvottele itse parempia sopimuksia. Liitot neuvottelevat MINIMIN.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 027
Liittojen sopimuksethan ovat minimiehtoja. Aina voi vapaasti sopia itselleen paremmat.

Tämä on se syy miksi vastustan liittoja. Liian monet ihmiset tyytyvät liittojen ehtoihin eivätkä neuvottele itse parempia sopimuksia. Liitot neuvottelevat MINIMIN.
Kiinteät minimiehdot estävät sen, että en voi "treidata" niitä vaihtokaupassa. Jos olisin valmis joustamaan asiasta joka on minimiehdoissa saadakseni jossain muussa parannusta, niin se ei ole mahdollista.

Samoin palkankorotusten kanssa. Jos kaikille annetaan, niin silloin myös ne saavat jotka eivät ansaitse ja se heikentää työnantajani kilpailukykyä ja parhaille maksukykyä ihan turhaan.

Eipä sillä, usein "ansaitsemisen" on aika häilyvää.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Varmaan ihan tämän maan neuvottelutaitoiset kun puhutaan tämän maan työpaikoista.
Saisiko saman ihan selkokielisenä?
Suomalaisilla neuvotteluilla ei ole mitään merkitystä. Aina voi palkata muualta maailmasta IT-alalla jos täällä joku AY-ulisija käy mölisemään. Lakkoile täällä, niin toisessa maassa tehdään edelleen mielellään duunit (ja jatkossa sitäkin enemmän). Lähtökohtaisesti, jos meno ei miellytä nykyisessä firmassa niin vaihda sitä, hyville työntekijöille kyllä riittää hyviä sopimuksia aina.

IT-alalla ihmisten sijainnilla ei olekaan niin merkitystä, joten sekä työntekijät että työnantajat voivat hyvin kilpailuttaa sopimuksensa mihin tahansa suuntaan.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
IT-alalla ihmisten sijainnilla ei olekaan niin merkitystä
Onko näin? Ainakin omien havaintojeni mukaan paikkailmoituksissa on edelleenkään aika harvoin mainintaa etätyöstä. Itse olen tulkinnut sen niin, että silloin tekijän halutaan olevan siellä firman konttorilla tai asiakkaan tiloissa, vaikka työ ei varsinaisesti olisikaan paikkaan sidottua.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onko näin? Ainakin omien havaintojeni mukaan paikkailmoituksissa on edelleenkään aika harvoin mainintaa etätyöstä. Itse olen tulkinnut sen niin, että silloin tekijän halutaan olevan siellä firman konttorilla tai asiakkaan tiloissa, vaikka työ ei varsinaisesti olisikaan paikkaan sidottua.
Kyllä ainakin itselleni noita remote-töitä on tullut kutsuina, osassa työpaikoista "location" myös tarkoittaa vain jonkun yksikön sijaintia eikä varsinaisesti missä asioita voi tehdä (joissain paikoissa tämä voi tarkoittaa palkka-allokointia toki). Tämä siis varsinkin jenkkifirmojen kohdalla.

Ainakin itse olen pitänyt remote-osuutta siis hyvin tärkeänä (viimeiset 5 vuotta olen tehnyt etänä, muut tiimiläiset ympäri maailmaa), eikä mielestäni vaihtoehtoja varsinaisesti jäisi puuttumaan. Työntekijänähän voit itse kilpailuttaa minne haluat hakea.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
Nyt on 2kk kurssia takana ja voi pirkana kun elämä hymyilee. Ensinnäkin pääsin pois työttömyyden kierteestä, ja vuorokausirytmi & mielekäs tekeminen on jotain jonka olin jo unohtanut työttömyyden ja 3-vuoro tehdastöiden aikana.
...
Harjoittelu alkaa kuun lopussa paikallisessa reilun 10 hengen firmassa. Viime kesänä tullut työkkärin viesti joka ajoi minut tähän jamaan taisi olla yksi elämäni käännekohdista. :tup:
Kyllä sua on nyt kusetettu. Olisi paljon hedelmällisempää istua kotona koodaamassa githubiin ja valitella foorumeilla työnhaun haasteita. Eihän noilla kursseilla opi mitään ja harjoittelut ovat nykyajan orjatyötä1! Minä ainakin työnantajana rekrytoin kotona oppineita testeistä kieltäytyjiä kurssitettujen ja harjoittelun läpikäyneiden sijaan.

Ts. onnitteluni hyvästä valinnasta ja kun samalla tsempillä painat eteenpäin, niin uusi ura on parin vuoden sisällä hyvässä vauhdissa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tämä pätee vain aika rajattuun tarpeeseen. Mantra intialaisista halpakoodareista on aika kaukana arjesta hyvin monessa tapauksessa, eikä tuollaista yleistystä voi tehdä.
Kuka puhui intialaisesta halpakoodarista? Hyvin pieni rajattu kohde on oikeasti tilanteet joissa tarvitaan suomalainen koodari. Kyllä saksalaiset, jenkit, britit, ranskalaiset ovat aivan yhtä kovaa porukkaa kuin täällä on. Samalla viivalla on sitten yhtäkkiä niin virolaisia, tsekkejä kuin muitakin hieman halvemmista maista.

Kun poistat yhtälöstä valtion ja kuntien tarpeet, niin aika vähän sitä suomalaista erikoisuutta (kieltä) tarvitaan enää, varsinkaan koodauksen puolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
Kuka puhui intialaisesta halpakoodarista? Hyvin pieni rajattu kohde on oikeasti tilanteet joissa tarvitaan suomalainen koodari. Kyllä saksalaiset, jenkit, britit, ranskalaiset ovat aivan yhtä kovaa porukkaa kuin täällä on. Samalla viivalla on sitten yhtäkkiä niin virolaisia, tsekkejä kuin muitakin hieman halvemmista maista.
Siis puhutko tänne muuttavista ulkomaalaisista työntekijöistä, vai siitä, että tilataan ulkomailla? Mä ehkä putosin jossain vaiheessa. Alkup. aihe liittyi ammattiliiton neuvotteluvoimaan ja TES kyllä kattaa myös ulkomaalaiset, jotka muuttavat tänne tekemään töitä (työntekijöinä).
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Siis puhutko tänne muuttavista ulkomaalaisista työntekijöistä, vai siitä, että tilataan ulkomailla? Mä ehkä putosin jossain vaiheessa. Alkup. aihe liittyi ammattiliiton neuvotteluvoimaan ja TES kyllä kattaa myös ulkomaalaiset, jotka muuttavat tänne tekemään töitä (työntekijöinä).
En puhunut tänne muuttavista, vaan yleisesti yrityksistä. IT-alalla ei ihmisten tarvitse työskennellä samassa maassa. Aivan kuten suomalaisen ei tarvitse työskennellä suomalaiselle yritykselle myöskään, vaan voi hakea niitä työpaikkojaan ulkomailta. Vaikka sitten tekisi töitä etänä Suomesta. Hiemankaan isommat yritykset kuitenkin toimivat niin että toimintaa on useammassa maassa, eikä täälläkään tarvitse olla edes sivuliikettä perustettuna jos on yksittäisiä työntekijöitä.

Ja tärkein, AY-liike voi korkeintaan yrittää määrätä sille suomalaiselle siinä tiimissä jotain, mutta ei mitenkään muissa maissa toimiville ihmisille. Siinä ei ole mitään neuvotteluasemaa AY-liikkeellä jos vaihtoehtona tiimissä on 0 suomalaista työntekijää. Tätä ei tunnu AY-liike tosin haluavan ymmärtää, enkä kyllä tiedä ymmärtävätkö ihmiset myöskään tällä alalla jotka menevät oikeasti mukaan johonkin lakkoon.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 901
Meillä on koodaajia useassa eri lokaatiossa. Euroopan sisällä ei välttämättä ole valtavia laadullisia eroja, mutta on ihan eri asia olla samassa rakennuksessa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 708
ihan eri asia olla samassa rakennuksessa
Näin se on. Varsin useassa projektissa kommunikaatio tiimin/stakeholderien välillä ei vain hoidu millään järkevällä tavalla, ellei olla samassa paikassa. Toki tämä ketju kattaa paljon muutakin kuin devaajat, mutta ohjelmistokehityksessä kasvokkain kommunikointi on yhä ensiarvoisen tärkeää. Siksi sitä tiimiä ei hommata ulkomailta, vaikka hintalapussa olisi kymmeniä prosentteja alhaisempi lukema. Poikkeuksia on, mutta ei suomalaisen devaajan tarvitse kauheasti miettiä, millä hinnalla intialainen osaamistaan myy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Jos olet työnantaja ja joku foorumilainen ei hae töitä haluamallasi tavalla niin ratkaisu on helppo, tarkastelet asiaa eri näkökulmista ja sen jälkeen jätät rakentavan palautteen josta ehkä opit itsekin. Jos siis on tarve tulla ulos asiassa.
Suosittelen opettelemaan katsomaan sinne peiliin ihan oikeasti. Kaikki meistä tekee virheitä ja epäoptimaalisia ratkaisuja, mikä erottaa menestymisen on niistä oppiminen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Suomalaisilla neuvotteluilla ei ole mitään merkitystä. Aina voi palkata muualta maailmasta IT-alalla jos täällä joku AY-ulisija käy mölisemään. Lakkoile täällä, niin toisessa maassa tehdään edelleen mielellään duunit (ja jatkossa sitäkin enemmän). Lähtökohtaisesti, jos meno ei miellytä nykyisessä firmassa niin vaihda sitä, hyville työntekijöille kyllä riittää hyviä sopimuksia aina.

IT-alalla ihmisten sijainnilla ei olekaan niin merkitystä, joten sekä työntekijät että työnantajat voivat hyvin kilpailuttaa sopimuksensa mihin tahansa suuntaan.
Todellisuus ei vastaa kuvitelmiasi. Pelkästään Ruotsiin mennessä palkkataso nousee kymmeniä prosentteja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kuka puhui intialaisesta halpakoodarista? Hyvin pieni rajattu kohde on oikeasti tilanteet joissa tarvitaan suomalainen koodari. Kyllä saksalaiset, jenkit, britit, ranskalaiset ovat aivan yhtä kovaa porukkaa kuin täällä on. Samalla viivalla on sitten yhtäkkiä niin virolaisia, tsekkejä kuin muitakin hieman halvemmista maista.

Kun poistat yhtälöstä valtion ja kuntien tarpeet, niin aika vähän sitä suomalaista erikoisuutta (kieltä) tarvitaan enää, varsinkaan koodauksen puolella.
Sitten on sellaisia asioita kuin esimerkiksi kulttuuri ja henkilökohtaiset (asiakas)suhteet.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Suuressa osassa töitä tarvitsee. Siksi meillä on yhä työvoimapula alalla. Siksi intialaiset halpakoodarit eivät vieneetkään devaajien töitä. Ajatus siitä, että työntekijän sijainnilla ei ole väliä, on virheellinen yleistys.
Suomalaiset koodarit ovat halpakoodareita - kiitos osittain ammattijärjestöjen.

Wahlrooskin totesi, että suomalaiset insinöörit ovat halpoja ja jos hän niin sanoo, niin hinta on todella halpa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Itse olen työskennellyt saksalaisten, kiinalaisten, intialaisten, jenkkien, romanialaisten ja ranskalaisten kanssa. Väitän naama pokkana että suomalainen insinööri on keskimmäärin parempi/tehokkaampi kuin edellä mainitut. Hinta/laatusuhde suomalaisella IT-insinöörillä on varmasti maailman huippua. Unohdin venäläiset ja ukrainalaiset jotka ovatkin sitten yleensä todella kovia työjuhtia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sitten on sellaisia asioita kuin esimerkiksi kulttuuri ja henkilökohtaiset (asiakas)suhteet.
Asiakassuhteet eivät ole koodarin ongelma. Konsulttien/myyjien kylläkin. Kulttuuri selitys on ihan yhtä höpöhöpöä, ei kone sitä tunne. Kyllä on työntekijässä jo vikaa, jos ei kykene tiimissä työskentelemään jossa on muitakin kuin suomalaisia.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Hinta/laatusuhde suomalaisella IT-insinöörillä on varmasti maailman huippua.
Jos halvalla saa, niin mikäs siinä. Mutta isot IT-talot Suomessa eivät ainakaan sitä laatua ole koskaan löytäneet - sieltä löytyy kyllä sellaisia vipeltäjiä (näissä Accenture, CGI, Tieto ja vastaavissa) ettei niitä ainakaan pitäisi päästää koneen ääreen. Suomessa kun ei pääse eroon huonoista työntekijöistä niin sellaisethan noissa isoihin pesiytyy - sinne sotkuun se hukkuu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Asiakassuhteet eivät ole koodarin ongelma. Konsulttien/myyjien kylläkin. Kulttuuri selitys on ihan yhtä höpöhöpöä, ei kone sitä tunne. Kyllä on työntekijässä jo vikaa, jos ei kykene tiimissä työskentelemään jossa on muitakin kuin suomalaisia.
Se on siinä vaiheessa kun myyjä ei myy eikä koodari koodaa.

En tiedä kenen kanssa sinä teet töitä, mutta minulla ei ole ollut toistaiseksi yhtään konetta vielä kollegana, yhteistyökumppanina eikä asiakkaana. Ei kotimaista eikä ulkomaista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En tiedä kenen kanssa sinä teet töitä, mutta minulla ei ole ollut toistaiseksi yhtään konetta vielä kollegana, yhteistyökumppanina eikä asiakkaana. Ei kotimaista eikä ulkomaista.
Minulla ei ole yhtään suoraan asiakasta, koska teen tuotetta. Asiakkaat on myyjien ongelma, itse en ole kiinnostunut niistä. Kollegoista jokainen osaa vääntää koodia ja edellisessä tiimissä meitä oli Saksasta, Ranskasta, Tsekeistä, Kanadasta, USA:sta, Brasiliasta, Espanjasta ja Sveitsistä. QE:n puolelta vielä se kuuluisa intialainenkin löytyi. Kaikki etänä.

Nykyisessä tiimissä tosin vain USA, Brasilia, Sveitsi, Saksa ja minä. Edelleen kaikki etänä. Silti softaa syntyy. Yhteistyökumppaneita (muita tiimejä, OSS projekteissa muita henkilöitä etc) löytyy ympäri maailmaa vielä monestakin eri paikasta. Väitänpä että harvoja OSS-projekteja edes muutenkaan olisi jossa on pelkästään suomalaisia, kuulostaisi aika kummalliselta.

Ihmisten kanssa pitää osata tulla toimeen, riippumatta kansallisuudesta. Ja kun kansallisuudella ei ole väliä, niin eipä ole myöskään sijainnilla. Toisekseen, koneen kauttahan sitä kommunikoidaan yleensä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Minulla ei ole yhtään suoraan asiakasta, koska teen tuotetta. Asiakkaat on myyjien ongelma, itse en ole kiinnostunut niistä. Kollegoista jokainen osaa vääntää koodia ja edellisessä tiimissä meitä oli Saksasta, Ranskasta, Tsekeistä, Kanadasta, USA:sta, Brasiliasta, Espanjasta ja Sveitsistä. QE:n puolelta vielä se kuuluisa intialainenkin löytyi. Kaikki etänä.

Nykyisessä tiimissä tosin vain USA, Brasilia, Sveitsi, Saksa ja minä. Edelleen kaikki etänä. Silti softaa syntyy. Yhteistyökumppaneita (muita tiimejä, OSS projekteissa muita henkilöitä etc) löytyy ympäri maailmaa vielä monestakin eri paikasta. Väitänpä että harvoja OSS-projekteja edes muutenkaan olisi jossa on pelkästään suomalaisia, kuulostaisi aika kummalliselta.
Kannattaa ehkä joskus katsoa ulos tynnyristä, jos kuvittelet, että tämä on normaali ja yleinen toimintatapa kansainvälisissä tai kansallisissa tuotekehitystaloissa.

Ihmisten kanssa pitää osata tulla toimeen, riippumatta kansallisuudesta. Ja kun kansallisuudella ei ole väliä, niin eipä ole myöskään sijainnilla. Toisekseen, koneen kauttahan sitä kommunikoidaan yleensä.
Jostain syystä kansainvälisissä ja kansallisissa projekteissa alihankkijat, asiakkaat ja yhteistyökumppanit vain tykkäävät lähettää edustajiaan henkilökohtaisiin palavereihin ja istumaan samoissa konttoreissa tai toisinpäin. Omituista käytöstä kun millään ei ole kuulemma mitään väliä.

Ja, jos ei puhuta pilvisoftasta tulevat vielä ne ihan oikeat laitteet, laboratoriot ja laitokset missä sen koodin pitää toimia ja tehdä mitä halutaan.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Ihmisten kanssa pitää osata tulla toimeen, riippumatta kansallisuudesta. Ja kun kansallisuudella ei ole väliä, niin eipä ole myöskään sijainnilla.
Eihän tässä väitteessä ole mitään perää ja ainakin oma kokemus on aika päinvastainen. Jos samaan kehitystiimiin kuuluvat ihmiset saadaan samalle saitille, tietyt asiat vaan toimimat paremmin - kuten esimerkiksi refinementit ja sen sellaiset.

Toki sillä missä devaus tehdään ei niin hirveästi ole merkitystä, mutta jos porukan saa kokoon noita scrum-miittejä varten niin siitä on mielestäni hyötyä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Suomessa sijainnilla on merkitystä. Aika harvassa on ne työpaikat / positiot missä edes 60% etäily olisi ok. Saati 100%. En nyt puhu mistään tuotekoodauksesta vaan yleisesti IT hommista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 286
Sivusta seuranneena heitän vaa, että pirusti nopeampaa näyttää&keskustella palvelumuotoilijan tai designerin kans jostain ratkaisusta, ku koittaa vaikka slackissa kuvankaappauksia ym. käyttää. Lisäksi "tuhat" muuta tapausta, jolloin f2f on vaa tehokkain tapa tehdä töitä. Etäily ok, jos on joku useamman pisteen setti menossa eikä kaipaa häiriöitä, mut silloinki on kiva, jos vieressä on joku jolta voi nopsasti jotain mielipidettä tai neuvoa kysäistä.
Mut ihan tapauskohtaista ja tiimistä riippuvaa, miten paljon etäilyä on ok. Ihan sprintistäki riippuvaa, kuten jo mainitsinki.

edit: itse siis teen konsulttihommaa asiakkailla.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Itse olen työskennellyt saksalaisten, kiinalaisten, intialaisten, jenkkien, romanialaisten ja ranskalaisten kanssa. Väitän naama pokkana että suomalainen insinööri on keskimmäärin parempi/tehokkaampi kuin edellä mainitut. Hinta/laatusuhde suomalaisella IT-insinöörillä on varmasti maailman huippua. Unohdin venäläiset ja ukrainalaiset jotka ovatkin sitten yleensä todella kovia työjuhtia.
Sama. Teen töitä Aasiassa ja päivittäin olen tekemisissä ranskalaisten, jenkkien, kiinalaisten yms. ja aikaisemmin about kaikkien mahdollisten kansalaisuuksien kanssa ja täytyy kyllä sanoa että suomalaiset ovat aivan top tier porukkaa kaikilla mittapuilla mitä työntekemiseen (varsinkin IT-alalla) tulee. Keskimääräinen devaaja on reilusti parempi kuin useimmiten muissa maissa ja samoten ylipäätään työntekemisen hyötysuhde on moninkertainen. Asioihin tartutaan välittömästi, suoraviivaisesti ja aletaan tekemään todo-asenteella ja ollaan valmiita avoimelle keskustelulle. Samanlaisia kokemuksia on muistakin pohjoismaalaisista ja esim. hollantilaisista. Jenkit ovat omalla tavallaan hiukan erikoisia, mutta mitä työntekemiseen tulee niin ainakaan itselläni ei ole ollut mitään valittamista. Päinvastoin.
Venäläisten kanssa olin Suomessa työskennellessäni paljon tekemisissä ja about jokainen tyyppi jonka tunsin oli aivan helvetin kova tekijä, mutta toisaalta nämä ovat tyyppejä jotka on Venäjältä palkattu Suomeen. Jos menisi keskimääräiseen kaupunkiin Venäjällä ja tutustuisi satunnaisiin devaajiin niin voisi olla tulokset hiukan erilaisia...tai sitten ei.

Mitä suomalaisten palkkoihin tulee niin ne ovat laatuun nähden naurettavan matalia, mutta pitää muistaa työnantajan kulut, verot yms. jotka tekevät todellisista kustannuksista paljon isommat kuin mitä pelkkä netto/brutto-palkka antaa ymmärtää.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Mitä suomalaisten palkkoihin tulee niin ne ovat laatuun nähden naurettavan matalia, mutta pitää muistaa työnantajan kulut, verot yms. jotka tekevät todellisista kustannuksista paljon isommat kuin mitä pelkkä netto/brutto-palkka antaa ymmärtää.
Joo Suomessa ei ole mitenkään harvinaista, että työntekijän netto on rapiat kolme kuukaudessa ja konsulttifirman laskutus asiakkaalle on rapiat kolmetoista. Only in Finland.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 345
Viestejä
4 195 192
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom