IT-alan työpaikat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Aika paljon Duunitorin paikoissa ainakin oli etätyömahdollisuuksia. Samoin konsulttifirmat mainostaa etätöillä. Ylelläkin vasta oli juttu siitä miten eräs kaveri lähti ulkomaille tekeen etänä hommia.

Mutta ainahan nää jonkin verran aaltoilee.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Pullon henki pääsi pullosta ja se on hiton vaikeaa survoa sinne takaisin.

Noi työpaikalle pakottamiset johtaa monesti ihan idioottimaisiin tilanteisiin. Jos jotkut tiimit pakotetaan mestoille, niin sitten tasapuolisuuden nimissä pitää pakottaa kaikki, ja sitten sinne päätyy sellaisiakin tiimejä jotka on esm. maantieteellisesti hajaantuneita, ja sitten siellä yritetään varailla niitä kroonisesti tukossa olevia neukkareita ja puhelinkoppeja että päästään istumaan koko päivä teams palsuissa...

Ja tosi yllättävästi juuri mikään firma ei ole lähtenyt siitä kulmasta että mitäs jos koittais tehdä sen toimistolla istumisen kotona istumista mukavammaksi, vaikkapa niin ettei pakota koko jengiä mihinkään vitun hot-seat -tuolileikki -avokonttoriin missä kaikki mölisee sekaisin niitä teams -palsujaan koska kaikki neukkarit ja kopit on varattu, vaan koittaisi tehdä ne tilat sellaisiksi että niissä on oikeasti hyvä tehdä töitä. Jo ilmainen lounas vois olla sellainen juttu että moni raahautuis paikalle ihan vaan sen takia. Mutta pakottamisessa on aina oma hyvä puolensa, se kun on ilmaista.

Onsitena on kuitenkin hemmetisti tehokkaampaa tehdä suunnittelu- ja kehitystyötä jos sitä tarvii tehdä vähänkään isommalla tiimillä, mutta aina se ei vaan nykypäivänä ole mahdollista, etätyökäytännöistä riippumatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Onsitena on kuitenkin hemmetisti tehokkaampaa tehdä suunnittelu- ja kehitystyötä jos sitä tarvii tehdä vähänkään isommalla tiimillä, mutta aina se ei vaan nykypäivänä ole mahdollista, etätyökäytännöistä riippumatta.
Minkälaista suunnittelu- ja kehitystyötä tarkoitat konkreettisesti ja mitä tuo vähänkään isompi tiimikoko tarkoittaa käytännössä?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 564
Onko oma havaintoni jotenkin vinoutunut, vai onko toimisto- ja lähipäivävaatimus viime aikoina huomattavasti tiukentunut? Välillä tulee vastaan mielenkiintoisia työpaikkailmoituksia, mutta hyvin usein ilmoituksessa annetaan ymmärtää, että etätyö onnistuu vain osittain ja pääpaino on lähityöskentelyssä. Tai sitten ilmoituksessa ei mainita asiasta mitään tai vaihtoehtoisesti mainostetaan viihtyisiä toimitiloja Helsingin keskustassa, mitkä ainakin itse tulkitsen molemmat siten, ettei etätyömahdollisuutta käytännössä ole. Aika usein etätyömyönteiset yritykset kuitenkin mainitsevat tämän jo ilmoituksessa.
Tätä on ikävä kyllä liikenteessä. Myöskin jos huomaat esim. Hesarin artikkeleita lukiessa, siellä on tosi paljon näitä "miksi etätyö paha" ja "toimistotyö on kannattavampaa" -tason skeidaa liikenteessä. Yleensä nämä "asiantuntijat ja ammattilaiset" ovat juurikin tyhjiä ja suuria neliöitä omistavat tahot. Edellisen sukupolven on vaikeaa myöntää, että ajat muuttuu ja tietotyöläisen tapa tehdä töitä muuttuu siinä ohessa. Itse arvostan juuri sitä, että saa mennä toimistolle tai jäädä kotiin - mitään pakkoa ei voida sanella. Toki oletan myös esim. tärkeissä tapahtumissa että toimistolla ollaan myös jos tilanteet ja olosuhteet sen vaatii.

Itseä aina naurattaa nämä "viihtyisät työtilat": käytännössä joku kubiikkeli jossa harmaata äänensyöjää ja peruspöytä halvalla tuolilla. Oikein inspiroi työtä se.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Omalla työpaikalla edelleen 100% etätyö. Tosin tuollainen toimistopäivä 1-2kk välein on nyt ollut talven ajan, ihan positiivinen juttu mielestäni. Työkavereiden kanssa ollaan toki Teamsissa joka päivä, mutta onhan se mukava välillä käydä lounaallakin yhdessä. Sitten yhden isomman asian osalta todettiin, että tunnin weeklyjen lisäksi otetaan kerran kvartaalissa workshop toimistolla, toimii paremmin isojen suuntaviivojen suunnittelun kanssa.

Sitä en kyllä ymmärrä, jos vaaditaan 1-2 päivää viikossa toimistolla, eikä mitään kunnon perustelua ole. Näistä voi aina lukea rivien välistä, että työnantaja ei luota että tehdään töitä, ja haluaa "kurkkia olan yli" toimistolla että työt etenee.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 662
Ihan pelkän jokapäiväisen tuottavuuden kannalta nuo toimistopäivät on kyllä juuri se kaikkein heikoin ajankohta. Aikaa palaa pitkiin kahvihuonekeikkoihin ja muuhun ylimääräiseen jutusteluun, mikä jää etäpäivinä kaikki pois. Itse ajattelen, että tämä kai on se tahtotila, niin jos ei hommat paljon etene noina päivinä, niin eipä siinä mitään :) Nykyfirmassa on kans menty tuohon pari päivää pitäisi olla viikossa toimistolla systeemiin, vaikka työt on täysin etätyökelpoisia. Todennäköisesti just tuosta tasapuolisesta kohtelusta kansainvälisellä tasolla johtuen. Osa porukasta on kyllä paikalla joka päivä ihan omasta tahdosta, kun toimisto on niin lähellä ja voi olla parempi työympäristökin. Itse vetäisin mielelläni 100% etänä ja sitten tarvittaessa kävisin jotain workshoppia toimistolla vetämässä koko porukalla.

Edit: Samaa mieltä aikaisempien kommenttien kanssa, että jos porukka oikeasti haluttaisiin toimistolle, niin isot avotilat kuuseen ja tehdään ne tilat työntekijöiden ehdoilla eikä miten on halvinta. Onneksi meillä on sentään vielä omat työpisteet ja kohtuu rauhallinen avonurkkaus, mutta jollain hotseat järjestelyllä voisi kyllä alkaa tulla jotain "ongelmia" lähipäivien lähdön kanssa ja 100% etänä omin luvin ;) Tai sitten ne hotseatit pitäisi olla omia huoneita pirun hyvällä perus setupilla, joka täyttää kaikkien perusvaatimukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 261
Samaa olen havaitsevinani. Myös omassa 100 % etätyön sallivassa työpaikassa olen havainnut kulttuurin kiristymistä ja firman sisällä alkavan nousta vaatimuksia, että kaikkien pitäisi käydä kerran viikossa toimistolla, ei edes välttämättä työtä tekemässä vaan viettämässä aikaa kollegoiden kanssa. Oman työmäärän kanssa kuulostaa täysin järjettömältä, etenkin kun sitä työtä tehdään hyvin usein Teamsissä jutellen eli siis kollegoiden kanssa. Noh, meillä ehkä ongelma on se, että jossakin tiimissä pomo määräsi tuollaisen käytännön eli käytännössä poisti 100 % etätyön ja nyt niitä tiimiläisiäkin harmittaa, että muiden ei tarvitse tulla toimistolle.
Meilläkin jotain, onneksi tosi heikkoa signaalia siihen suuntaan on ollut. Yleisesti linja on edelleen täysin salliva, jos tiimi/toimenkuva ei ehdottomasti lähityötä vaadi. Itsellä tiimi on eripuolilla maailmaa, joten eipä ole juuri perustetta sieltä suunnalta. Jos joku idioottimainen pakko tulisi, niin loppuisi kyllä myös oma jousto siihen pisteeseen. Mua ei nimittäin haittaa ollenkaan tehdä joskus töitä ihan vaikka yöhön asti tai vastailla satunnaisiin tyhmiin kysymyksiin iltasella, eli asiakas saa osan tästä palvelusta ihan kaupanpäällisenä ja on ollut todella tyytyväinen yhteistyöhön.

e. Tästähän joku kylteri saisi hyvän perusteen tuoda mut toimistolle kokopäiväisesti ja laskuttaa niistä iltatunneista ja satunnaisesta päivystysluontoisesta hommasta isompaa hintaa :rofl2:

e. hesarin valuttama paska etätyöstä on kyllä mainitsemisen arvoista. Puheet on suoraan jonkun toimistokiinteistökuplaa manageeraavan pampun näppikseltä.

 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Ihan pelkän jokapäiväisen tuottavuuden kannalta nuo toimistopäivät on kyllä juuri se kaikkein heikoin ajankohta. Aikaa palaa pitkiin kahvihuonekeikkoihin ja muuhun ylimääräiseen jutusteluun, mikä jää etäpäivinä kaikki pois.
Itse olen huomannut, että juurikin tuo muu ylimääräinen jutustelu on todella hyödyllistä, kun tulee vaikka kirottua jotain asiaa mikä ei toimi, ja toinen siinä sanoo, että hänellä on ratkaisu jne.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
332
Itse olen edellisessä ja nykyisessä projektissa ollut ainoa henkilö kaupungistani, joten 100% etäilyllä menty. Kerran olen nykyisessä projektissa asiakkaan edustajat ja tiimikaverit nähnyt livenä Hesessä. Edellisessä projektissa en asiakkaan edustajia enkä tiimikavereita nähnyt livenä ollenkaan vaikka melkein vuoden siinä olin. Eipä minusta tuollaista vaatimusta voi perustella kuin tiimihengen tms. kasvattamisella ja se ei minun tilanteessani onnistu.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 662
Itse olen huomannut, että juurikin tuo muu ylimääräinen jutustelu on todella hyödyllistä, kun tulee vaikka kirottua jotain asiaa mikä ei toimi, ja toinen siinä sanoo, että hänellä on ratkaisu jne.
No joo, itsekin tulee muita auteltua todennäköisesti enemmän noina lähipäivinä, kun sadattelevat ääneen jotain, mitä eivät välttämättä kehtaa tiimin tsättiinkään laitella. Omakohtaisesti hyöty jää vähemmälle, mutta firman kannalta tuosta tietty on hyötyä. Toisaalta aika paljon tuosta jutustelusta on ei-niin-suoraan-työhön-liittyvää tai hyödyllistä muuta kuin ehkä mielenterveyden kannalta - normaalit vuodatukset, maailman tilanne yms. :)
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
157
Kulttuuri pakollisten läsnäolopäivien kanssa on selvästi kiristynyt, jos nyt vaihtaa duunia niin kannattaa asennoitua siihen että 1-2pv/vk pitäisi vähintään olla toimistolla. Tämä tulee olemaan uusi normaali ja siihen kannattaa jokaisen henkisesti tottua vaikka kuinka olisi koronan aikana kaikki mennyt hyvin.

Hyvä uutinen tässä silti se, että aika useissa paikoissa ~koeajan jälkeen tästä voidaan tulla hyvinkin tiimikohtaisesti vastaan, eli tiimit voivat itse päättää että ovatkin suuremmaksi osaksi etänä, vaikka tuo virallinen suositus olisikin voimassa. Tässäkin voi olla isoja eroja talojen sisällä, joissain tiimit voivat kaikki olla täysin omaehtoisesti enemmänkin läsnä, kun taas joissain tiimeissä (huonot) tiiminvetäjät tms rotat pakottavat tiimit läsnätöihin vaikka ne sujuisivat osittain etänäkin hyvin.

Lisäksi kannattaa olla tosi tarkka miten näistä asioista kyselee työnantajilta, koska etätyö != 100% etätyö, eli etätyö kyllä käytännössä aina sallitaan, mutta jos oikeasti haette 100% etätyötä niin se kannattaa heti alussa ilmoittaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
No joo, itsekin tulee muita auteltua todennäköisesti enemmän noina lähipäivinä, kun sadattelevat ääneen jotain, mitä eivät välttämättä kehtaa tiimin tsättiinkään laitella. Omakohtaisesti hyöty jää vähemmälle, mutta firman kannalta tuosta tietty on hyötyä. Toisaalta aika paljon tuosta jutustelusta on ei-niin-suoraan-työhön-liittyvää tai hyödyllistä muuta kuin ehkä mielenterveyden kannalta - normaalit vuodatukset, maailman tilanne yms. :)
Ja kyllähän kaikki tuo sitten epäsuorasti auttaa myös siihen itse työn tekemiseen. Nämä on niitä juttuja, että kun etäilyyn on ehtinyt tottua niin niitä ei kaipaa. Sitten kun on pari hyvää lähipäivää ja työkavereiden kanssa jutustelua, niin toteaa että ihan mukava käydä välillä konttorilla. Riippuu tietysti aina paljon henkilöstä ja työnkuvasta.

Viimeksi toimistopäivän aikana mulla oli tosin kalenterissa 4,5h palavereja, niin eihän se ollut ideaalia avokonttorissa noita pitää. Tai olisi pitänyt etukäteen merkitä päivä palaverivapaaksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 087
Meillä on kanssa tavoitteena 1-2 lähipäivää viikossa, jos asuu toimiston lähellä (tunnin säteellä). Kyseessä monikansallinen yritys, tuo muutos tuli juuri. Moni työpaikka sallii kuitenkin lyhyen etätyöjakson ulkomailla, kuten vaikka kuukausi vuodessa.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Minkälaista suunnittelu- ja kehitystyötä tarkoitat konkreettisesti ja mitä tuo vähänkään isompi tiimikoko tarkoittaa käytännössä?
No melkeinpä mitä tahansa yli 4 henkeä, ja minkään niin monimutkaisen kokonaisuuden suunnittelua että sitä ei voi tehdä tyylillä "yksi vie ja muut vikisee".

Nuo pääasiassa etänä tehtävät ja muutama pakollinen päivä toimistolla ovat sellaisia että mun mielestä se "läsnäolopakko" on aika teoreettinen ja riippuu lähinnä omasta rehellisyydestä. Aina niissä on muutama tyyppi joilla sattuu vähän läsnäpäivänä nenä vuotamaan eikä viitsi tulla mestoille tartuttamaan muita, vaikka onkin ihan työkuntoisia. Mistä sitä sitten tietää että onko ne vaan vastuuntuntoisia ja muiden hyvinvointia ajattelevia, vai sattuuko ne etäilemään Teneriffalta.

Ja noissa pakollinen päivä toimistolla -kuvioissa on niin paljon tehokkuutta syöviä tekijöitä, että niistä voi olla enemmän haittaa kun hyötyä. Jos ne tukitaan ihan täyteen jotain tiimi / projektiohjelmaa, niissä ei synny mitään spontaania keskustelua mistään sellaisesta mikä olisi jäänyt etänä pimentoon. Ja jos ei, niin ne tosiaan helposti menevät sellaiseen yleiseen kuulumisten vaihtoon, jos tiimiläiset tuntevat toisensa, ja näkevät harvoin livenä, tai sitten siihen että kaikki vaan takoo omilla työpisteillään ihan niinkuin etänäkin, ja jos tiimiläiset eivät tunne toisiaan niin hyvin että tykkäisivät lätistä keskenään muuta kuin työasioita. On vähän eri juttu jos jengi on työpaikalla koko ajan, tai suurimman osan aikaa, ei sitä ei-duunilätinääkään riitä ihan joka kahvikonereissulle, vaan tulee juteltua myös työjutuista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 605
Etatoissa on nykyaan sitten erikseeen puheet ja toteutus. Eli on saantoja etta 2 paivaa viikossa pitaa olla toimistolla mutta sita ei valvota ja paljon on porukkaa joka ei siella toimistolla kay. Se puhe on lahinna sita varten ettei kukaan voi kieltaytya tulemasta toimistoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
58
e. hesarin valuttama paska etätyöstä on kyllä mainitsemisen arvoista. Puheet on suoraan jonkun toimistokiinteistökuplaa manageeraavan pampun näppikseltä.
No juu, ja sitten kun siellä on tällaisten nuorten ja/tai menevien piirien yleistyksiä, jotka eivät kyllä yleisty perheellisen tai muuten vain kaikkien arkeen:


Bilekuplassa elävä toimittaja pöhisee ja kertoo, miten perjantaina ei tehdä töitä.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Jos tosiaan ainoa tapa seurata, että tekeekö työntekijä töitä vai ei, on pakottaa se toimistolle, niin jotain on pahasti vialla. Jos mä itse makaisin perjantait krapulassa etätöissä, niin kyllä se hyvin nopeasti näkyisi siinä, että hommat jää tekemättä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
939
Jos joku saa tehtyä kaikki työtehtävänsä neljässä päivässä niin en näe edes ongelmaa siinä että vetää perjantaina lonkkaa. Meillä se ei kyllä onnistuisi ainakaan täysin, perjantaisin on palavereita ihan yhtä paljon kuin muinakin päivinä. Toimistolle vääntäytyminen ei ole myöskään mikään tae tuottavuudesta, paljon olen nähnyt porukkaa jotka päivystävät taukotilassa suurimman osan päivästä, pitävät kahden tunnin lounastaukoja, työpisteellä ollessaan katsovat enemmän puhelintaan kuin tietokoneen näyttöä ym.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Toimistolle vääntäytyminen ei ole myöskään mikään tae tuottavuudesta, paljon olen nähnyt porukkaa jotka päivystävät taukotilassa suurimman osan päivästä, pitävät kahden tunnin lounastaukoja, työpisteellä ollessaan katsovat enemmän puhelintaan kuin tietokoneen näyttöä ym.
Tämä on ihan totta, ongelmana on firmojen käytänteet ja pomot, joiden ainoa tapa seurata tekemistä on katsoa onko työtekijät toimistolla vai ei.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
366
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 059
Mahtaa IBM:lläkin olla motivaatio nyt huipussaan: IBM antoi konsulteilleen käskyn: palatkaa toimistolle tai kärsikää seuraukset

Näin sitä johdetaan ihmisiä, käskemällä ja uhkailemalla. Toinen vastaava tapaus on Broadcom: Broadcom CEO tells VMWare workers to 'get butt back to office' after completing a $69 billion merger of the two companies
En tajua miksi ihmiset jää kierimään johonkin yritykseen jos säännöt tai jotkut muut asiat siellä ei miellytä? Lähtekää hlvettiin sieltä.

Mistä lähtien muuten korona-ajan tuomasta etätyöstä on tullut joku työsuhde-etu josta pitää kiukutella?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
578
Itse en ollut tehnyt etätöitä ennen koronaa, oikeastaan ollenkaan. Siihen nähden 100% etätyö ei ollut mikään shokki vaan jopa aika mukavaa. Toimistolla tuli käytyä pari kertaa kuukaudessa, yleensä kun oli jotain häppeningiä. Sitten tuli mielenkiintoinen työtarjous nykyisestä paikasta, ei varsinainen IT-firma mutta edusti sitä alaa missä olen aina halunnut olla mukana. Tartuin mahdollisuuteen senkin uhalla, että työmatka on tunti suuntaansa ja 100% läsnäolo. No pian selvisi ettei etätyölle mitään (teknistä) estettä ole ja firma olettaa että 60% työstä tapahtuu läsnä. Asiantuntijatyössä on sovittu, että työajanseuranta pidetään kunnossa (ja HR tyytyväisenä), muuten oman harkinnan mukaan. Toki yritän käydä toimistolla säännöllisesti, näyttäytymässä.

Puoliso vaihtoi firmaa (IT->IT) koronan aikana, 100% etätyö myöskin ja kustannuspaikalle on kahden tunnin matka suuntaansa (kolme julkisilla). Heti koronan mentyä "ohi" alkoi laulu että nääs-nääs, pitää palata työpaikalla sosialisoitumaan. Toista joka viikkopalaverissa, tutkaillaan paikallaolotilastoja ja muuta sekavaa. Nyt puhutaan jo kahden päivän "pakollisesta" läsnäolosta per viikko. Hauskinta tuossa on se, että tiimi on hajallaan pitkin Suomea, toimistolla ei ole työpisteitä saati parkkipaikkoja kaikille eikä siellä välttämättä ole edes niitä tiimiläisiä. Tästä kai uskaltaa sanoa, että valtion virasto on kyseessä. Positiivista tuossa on määräaikainen työsuhde vuoden loppuun, jotain muutoksia on pakko tehdä.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Itse en ollut tehnyt etätöitä ennen koronaa, oikeastaan ollenkaan. Siihen nähden 100% etätyö ei ollut mikään shokki vaan jopa aika mukavaa. Toimistolla tuli käytyä pari kertaa kuukaudessa, yleensä kun oli jotain häppeningiä. Sitten tuli mielenkiintoinen työtarjous nykyisestä paikasta, ei varsinainen IT-firma mutta edusti sitä alaa missä olen aina halunnut olla mukana. Tartuin mahdollisuuteen senkin uhalla, että työmatka on tunti suuntaansa ja 100% läsnäolo. No pian selvisi ettei etätyölle mitään (teknistä) estettä ole ja firma olettaa että 60% työstä tapahtuu läsnä. Asiantuntijatyössä on sovittu, että työajanseuranta pidetään kunnossa (ja HR tyytyväisenä), muuten oman harkinnan mukaan. Toki yritän käydä toimistolla säännöllisesti, näyttäytymässä.

Puoliso vaihtoi firmaa (IT->IT) koronan aikana, 100% etätyö myöskin ja kustannuspaikalle on kahden tunnin matka suuntaansa (kolme julkisilla). Heti koronan mentyä "ohi" alkoi laulu että nääs-nääs, pitää palata työpaikalla sosialisoitumaan. Toista joka viikkopalaverissa, tutkaillaan paikallaolotilastoja ja muuta sekavaa. Nyt puhutaan jo kahden päivän "pakollisesta" läsnäolosta per viikko. Hauskinta tuossa on se, että tiimi on hajallaan pitkin Suomea, toimistolla ei ole työpisteitä saati parkkipaikkoja kaikille eikä siellä välttämättä ole edes niitä tiimiläisiä. Tästä kai uskaltaa sanoa, että valtion virasto on kyseessä. Positiivista tuossa on määräaikainen työsuhde vuoden loppuun, jotain muutoksia on pakko tehdä.
Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.

Omat setit:
- Ennen koronaa firma X, ei läsnäolopakkoa. Kävin kuitenkin toimistolla salilla.
- Koronan aikana firma Y, ei läsnäolopakkoa. Lopulta joskus 21-22 vuodenvaihteessa tuli toimistopakko ylempää. Juttelin tiimiesimiehen kanssa ja kuulemma edelleen voi jatkaa etänä "ettei koske meitä". Luulen, että meillä oli tarpeeksi hyvä tulos niin eivät halunneet häiritä.
- Koronan jälkeen firma Z, läsnäolopakko 1pv kuukaudessa. Kerran kuussa pidetään tiimin palaveri toimistolla. Tähänkin on yleensä riittänyt ajaa toimistolle palaverin ajaksi ja sitten kotiin jos ei sattumoisin halua ajaa aamun ja iltapäivän ruuhkissa.

Jos itselle tulisi joku 3pv viikossa toimistolle niin vaihtaisin sellaiseen duuniin missä pakkoa ei ole. En jaksa itse stressaa.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
252
Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.

Omat setit:
- Ennen koronaa firma X, ei läsnäolopakkoa. Kävin kuitenkin toimistolla salilla.
- Koronan aikana firma Y, ei läsnäolopakkoa. Lopulta joskus 21-22 vuodenvaihteessa tuli toimistopakko ylempää. Juttelin tiimiesimiehen kanssa ja kuulemma edelleen voi jatkaa etänä "ettei koske meitä". Luulen, että meillä oli tarpeeksi hyvä tulos niin eivät halunneet häiritä.
- Koronan jälkeen firma Z, läsnäolopakko 1pv kuukaudessa. Kerran kuussa pidetään tiimin palaveri toimistolla. Tähänkin on yleensä riittänyt ajaa toimistolle palaverin ajaksi ja sitten kotiin jos ei sattumoisin halua ajaa aamun ja iltapäivän ruuhkissa.

Jos itselle tulisi joku 3pv viikossa toimistolle niin vaihtaisin sellaiseen duuniin missä pakkoa ei ole. En jaksa itse stressaa.
Tämä hakijan markkinat riippunee tällä hetkellä paikkakunnasta ja mihin erikoistunut. Tai ainakin kun en nyt ole päässyt haastatteluihin muihin kuin konsulttifirmoihin, joilla ei ole edes projektia tiedossa, vaan rupeavat vasta hankkimaan sellaista.

Näin siis C++/Embedded koodarina, kuten jo mainittu tässä ketjussa, ja Kajaanissa asuvana. Toki kun IT -ala on laaja ja web-devaukseen paikkoja enemmän auki tällä hetkellä, jonka takia rupesin sitä opettelemaankin tässä itsekseen.

Ja joo kyllähän se muuttoskenaariotakin miettinyt, mutta kun ne pari paikkaa jotka sanonut että jatkavat paikallisten tekijöiden kanssa eteenpäin, eivät edes ole sanonut että muuten olis minut palkattu. Eli en kyllä lähde randomilla muuttamaan toisella paikkakunnalle, jossa ei ole varmaa työpaikkaa tarjolla. Ja lisäksi laina päällä nykysestä talosta, joka on sähkölämmitteinen talo, joten saako tällä hetkellä kaupaksi? Tuskin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 199
Toimistolle paluun haikailua havaittavissa omallakin työpaikalla, toki itse en työskentele "IT-alalla" vaan teollisuudessa, mutta meilläkin on täällä eri kokoisia asiantuntijaorganisaatioita talon sisällä ja osittain tehdään vastaavaa työtä ja kilpaillaan samoista työntekijöistä monien IT- ja tekniikan alan firmojen kanssa.

Omassa organisaatiossa käytännössä tulee vähintään pari pakollista käyntiä toimistolla viikossa koska tiimi- ja osastopalaverit on muutettu on-site palavereiksi. Koko ajan myös kautta rantain annetaan ymmärtää että halutaan porukan olevan enemmän toimistolla koska sosiaalisuus, olalle koputus, kivaa kun on kahvilla seuraa, iloinen puheensorina ynnämuut vastaavat syyt. Sitten taas kun oma työnkuva on voittopuolisesti Teams-palavereja ja hiljaista pakertamista niin em. syyt ei varsinaisesti houkuttele tulemaan toimistolle jossa työpiste (sentään oma) on niin ahdas ettei tuolia voi siirtää taakseen pois edestä kun nostaa pöydän ylös vaan se pitää siirtää sivulle että mahtuu seisomaan oman ja naapurin pöydän välissä.

Nyt näyttänyt olevan viime aikaisissa työpaikkailmoituksissa (toimihenkilöille ja asiantuntijoille) mainittuna osittainen etätyön mahdollisuus, mikä toki on parannus pre-korona aikaan jolloin etätyömahdollisuutta ei ollut lainkaan. Ehkä tässä on kuitenkin havaittu se, että hommat onnistuu vaikkei kaikki istu jatkuvasti saman katon allaa, ja nykyään asiantuntijatöissä etätyö on niin iso osa työssäviihtymistä monille että varmaan todettu rekrytoinnin olevan hankalaa jos etätyötä ei sallita ainakin jossain määrin. Vähän veikkaan että itsekin alkaisin pikkuhiljaa katselemaan muita hommia jos tulisi täysi läsnäolopakko työpaikalle...
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Tavallaan priceless että tuo toimistoelämän huonontaminen saavutti jonkin kyseenalaisen huipun juuri tuossa ennen koronaa, avokonttoreitahan nyt oli ollut jo pidemmän aikaa, mutta juuri tuossa viimeisen n 10v aikana ennen koronaa alkoivat yleistyä nuo clean desk policyt ja hot seatit. Just kun porukan pinna oli jo valmiiksi ihan katkeamispisteessä tuohon toimistoperseilyyn niin tuli korona ja hups, ei sinne enää tarvinnutkaan mennä. Ja se kesti vielä niin pitkään että jengi ehti hommata himaan isot näytöt, säätöpöydät ja kunnon tuolit (mitkä eivät tietenkään siellä toimistollakaan ole mikään itsestäänselvyys).

Mä en itse ole mikään avokonttorikärsijä, mä ehkä saan keskityttyä paremminkin jos on tietty määrä häiriötä ympärillä, mut ymmärrän kyllä hyvin jos se on monille täysin sietämätön ympäristö. Mulla kävi lisäksi hyvä munkki että juuri ennen koronaa olin projektissa joka sai oman suljetun tilan jossa sai vuorata seinät whiteboardeilla ja post-iteillä eikä clean desk -natseilla ollut kulkuoikeutta, siellä sai tuosta toimistotyöskentelystä parhaan hyödyn irti. Aina työn alla olevat monimutkaisemmat prosessit tai arkkitehtuurit oli piirretty johonkin hiton isolle whiteboardille ja joka kerta kun jollain tökkäsi joku juttu niin saattoi mennä sinne boardille sopivalla jengillä arpomaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
939
Tavallaan priceless että tuo toimistoelämän huonontaminen saavutti jonkin kyseenalaisen huipun juuri tuossa ennen koronaa, avokonttoreitahan nyt oli ollut jo pidemmän aikaa, mutta juuri tuossa viimeisen n 10v aikana ennen koronaa alkoivat yleistyä nuo clean desk policyt ja hot seatit. Just kun porukan pinna oli jo valmiiksi ihan katkeamispisteessä tuohon toimistoperseilyyn niin tuli korona ja hups, ei sinne enää tarvinnutkaan mennä. Ja se kesti vielä niin pitkään että jengi ehti hommata himaan isot näytöt, säätöpöydät ja kunnon tuolit (mitkä eivät tietenkään siellä toimistollakaan ole mikään itsestäänselvyys).

Mä en itse ole mikään avokonttorikärsijä, mä ehkä saan keskityttyä paremminkin jos on tietty määrä häiriötä ympärillä, mut ymmärrän kyllä hyvin jos se on monille täysin sietämätön ympäristö. Mulla kävi lisäksi hyvä munkki että juuri ennen koronaa olin projektissa joka sai oman suljetun tilan jossa sai vuorata seinät whiteboardeilla ja post-iteillä eikä clean desk -natseilla ollut kulkuoikeutta, siellä sai tuosta toimistotyöskentelystä parhaan hyödyn irti. Aina työn alla olevat monimutkaisemmat prosessit tai arkkitehtuurit oli piirretty johonkin hiton isolle whiteboardille ja joka kerta kun jollain tökkäsi joku juttu niin saattoi mennä sinne boardille sopivalla jengillä arpomaan.
Edellisessä firmassa saavutettiin juurikin tuo avokonttoriperseilyn lakipiste juuri ennen koronaa. Iso tilojen uudelleenorganisointi jossa hankkiuduttiin eroon omista työpöydistä eli mentiin hot seat malliin. Työpöytien määrää myös vähennettiin ja tiivistettiin jotta tilaan mahtui enemmän sohvia ja muuta oleskelutilaa. Tämä tietty johti siihen että monesti tiimin jäsenet eivät päässeet istumaan lähellekään toisiaan, ainakaan ne jotka tulivat toimistolle vähän myöhemmin. Avotilan sohvaryhmillä oli jatkuvasti porukkaa hölisemässä kovaan ääneen, eikä aina työasioista. Mitään äänen kulkua estävää tai vaimentavaa materiaalia ei ollut missään ja meteli oli infernaalinen, vastamelukuulokkeet oli pakollinen varuste jos halusi keskittyä mihinkään.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Edellisessä firmassa saavutettiin juurikin tuo avokonttoriperseilyn lakipiste juuri ennen koronaa. Iso tilojen uudelleenorganisointi jossa hankkiuduttiin eroon omista työpöydistä eli mentiin hot seat malliin. Työpöytien määrää myös vähennettiin ja tiivistettiin jotta tilaan mahtui enemmän sohvia ja muuta oleskelutilaa. Tämä tietty johti siihen että monesti tiimin jäsenet eivät päässeet istumaan lähellekään toisiaan, ainakaan ne jotka tulivat toimistolle vähän myöhemmin. Avotilan sohvaryhmillä oli jatkuvasti porukkaa hölisemässä kovaan ääneen, eikä aina työasioista. Mitään äänen kulkua estävää tai vaimentavaa materiaalia ei ollut missään ja meteli oli infernaalinen, vastamelukuulokkeet oli pakollinen varuste jos halusi keskittyä mihinkään.
Jep, ja sitten kun kaikki palaverit on kuitenkin Teamsilla niin hälinässä ei voi ottaa palaveria toimistolla ja kaikki kopit on täynnä heti aamu 9 alkaen. "Minkäköhän takia ihmiset ei viihdy täällä toimistolla?" ihmetteli HR.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Noh sanoisin, että yleisesti IT-alalla on edelleen hakijan markkinat. Lähtisin itse kävelemään jos menisi mahdottomaksi.
En allekirjoittaisi tätä. Todella kova kilpailu työpaikoista tällä hetkellä. Konsultointipuolella projektit kiven alla ja siten myös rekryt jäissä, ja esimerkiksi isojen tuotetalojen paikkoihin satoja, ellei tuhansia hakemuksia, joiden kanssa saat olla kilpailemassa.

Edit: Kaivelin vielä konkreettisia lukuja, kun tuli viime syksynä harrastettua työnhakua. Esim. S-Ryhmän rekrykamppiksessa:
The application period has now ended, and we are in the process of reviewing 1866 applications for approximately 100 digital talent positions.
Hakemaani mobiilikehittäjän pestiin oli kuulemma 125 hakemusta. Vastaavia lukuja olen nähnyt myös muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 433
Meillä on 2 päivää viikossa toimistolla ns. sääntö mutta se on jaettu tiimeittäin, ei henkilökohtaisesti. Eli jos jotkut käyvät joka päivä toimistolla, toisten ei välttämättä tarvitse käydä ollenkaan, keskiarvo määrää. Henk. koht. on vielä tilanne että valtaosa mun työkavereista ja kontakteista on eri paikkakunnilla joten mulle on ihan sama oonko toimistolla vai en. Silti oon väh. sen 2 kertaa viikossa käynyt koska toimisto on remontin jälkeen ihan viihtyisä ja porukka mukavaa.

On muuten ihan käsittämätöntä että tätä toimistopakkoa nyt aletaan puskemaan mutta sitten Covidin jäljiltä toimistolla ei ole tarpeeksi istumapaikkoja kaikille ja/saati parkkipaikkoja. Pääkaupungissa esim. mukava tulla autolla (tosi monet asuu kaukana kaupungista, auto ainoa järkevä vaihtoehto) kun joudut itse maksamaan parkkimaksut päivän ajan. Varmasti motivoi tosi paljon. Onneksi itse asun täällä pohjoisessa jossa työmatkaruuhkia ei juuri ole ja aina on ilmaisia paikkoja.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 394
ja esimerkiksi isojen tuotetalojen paikkoihin satoja, ellei tuhansia hakemuksia, joiden kanssa saat olla kilpailemassa.
Haluaisin nähdä sen ilmoituksen johon on edes satoja hakijoita, tuhanteen en usko ikipäivänä. Jos siis puhutaan Suomessa asuvista hakijoista eikä inkkareista jotka hakevat kaikkia länsimaisia paikkoja.
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Haluaisin nähdä sen ilmoituksen johon on edes satoja hakijoita, tuhanteen en usko ikipäivänä. Jos siis puhutaan Suomessa asuvista hakijoista eikä inkkareista jotka hakevat kaikkia länsimaisia paikkoja.
No tuo 1000 ehkä hyperboli yksittäiseen paikkaan, mutta esim. tuossa edelliseen viestiin editoimassani S-Ryhmän "yleishaussa" tosiaan 1866 hakemusta.

Hain syksyllä myös Ylen full-stack devaajan rooliin:
Saimme tähän tehtävään yle.devin historian suurimman hakijamäärän: yhteensä 131 henkilöä haki tätä tehtävää.

Linkkarissa jopa suomenkielisissä ilmoituksissa, jonka luulisi karsivan nuo intialaiset hakijat, ei hankala löytää sellaisia jossa "Over 100 applicants". En siis ainakaan kuvailisi nykytilaa "hakijan markkinoiksi".
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 394
Veikkaus haki just radiomainoksessa (peli?)koodaajia. Ilmeisesti uhkapelien maailmanvalloitus mielessä. Luulisi että tuolla ainakin riittää rahaa maksaa palkat.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
En allekirjoittaisi tätä. Todella kova kilpailu työpaikoista tällä hetkellä. Konsultointipuolella projektit kiven alla ja siten myös rekryt jäissä, ja esimerkiksi isojen tuotetalojen paikkoihin satoja, ellei tuhansia hakemuksia, joiden kanssa saat olla kilpailemassa.

Edit: Kaivelin vielä konkreettisia lukuja, kun tuli viime syksynä harrastettua työnhakua. Esim. S-Ryhmän rekrykamppiksessa:


Hakemaani mobiilikehittäjän pestiin oli kuulemma 125 hakemusta. Vastaavia lukuja olen nähnyt myös muualla.
Jotain harkka/junnupositioita? Samanlaista se on niissä ollut aina ja jostain jokainen on aloittanut.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Ihan normi / sennupositioita 6:n vuoden työkokemuksella.
Ite katsoin tossa yhtä positiota suomalaisessa pörssiyhtiössä johon mua kysyttiin joskus marraskuun aikana, titteli vähän muuttunut, mutta muuten sama. Viikossa 16 hakijaa. En tiedä millä prosentilla ne intialaiset spämmii noihin kun en oo tehny rekryjä 3v.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
668
Jep, ja sitten kun kaikki palaverit on kuitenkin Teamsilla niin hälinässä ei voi ottaa palaveria toimistolla ja kaikki kopit on täynnä heti aamu 9 alkaen. "Minkäköhän takia ihmiset ei viihdy täällä toimistolla?" ihmetteli HR.
Monella toimistolla on se tilanne että toimitila-kustannusten niistämisen takia, 5 jamppaa samassa avotilassa on samassa teams-palaverissa koska neukkareita ei enää ole tai ne on varattu. Mieluummin nämä pitää kotitoimistolta koska teams viive....
 
Liittynyt
05.07.2017
Viestejä
102
Ite katsoin tossa yhtä positiota suomalaisessa pörssiyhtiössä johon mua kysyttiin joskus marraskuun aikana, titteli vähän muuttunut, mutta muuten sama. Viikossa 16 hakijaa. En tiedä millä prosentilla ne intialaiset spämmii noihin kun en oo tehny rekryjä 3v.
Itse työllistyin vuoden lopulla uuteen paikkaan, ja lopetin työnhaun, niin en tiedä onko pahin paine sitten lähtenyt laskemaan päin. Mutta tosiaan ainakin viime syksynä tilanne oli aika rankka. Varmaan YT:eiden vapauttamat tekijät, kesäloman jälkeen työpaikan vaihtoa harkitsevat yms. kaikki liikenteessä.

Koin, että tekijöiden ylitarjonta näkyi myös hakuprosessissa niin, että hakuprosessit oli aika pitkän oloisia, eikä tarjouksia tehty niin herkästi. Pienemmissä yrityksissä, vs. isommat toimijat joihin paljon hakijoita, oli helpompaa päästä rekryprosessissa loppuun asti, mutta sitten palkkatarjoukset oli aika alakanttiin kokemusvuosiin nähden, ja niistä sai olla vääntämässä.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
281
Nykyisin keskisuuressa IT-konsulttifirmassa työskennellessä ei oikeastaan meillä ole tullut ohjeistuksiin isompia muutoksia koronan jälkeen. Edelleenkin voi etäillä vapaasti, kunhan huomioi asiakkaan vaatimukset. Eikä oikeastaan ole edes isommin väliä sillä, että etäileekö Suomesta vai jostain muusta Schengen-maasta, kunhan se asiakkuudelle sopii eikä niin pitkää majaile vieraissa maissa että lakiteknisesti sinne muodostuisi työnantajalle verovelvoitteita. Houkuttelua toimistolla käymiseen sitten on enemmän: sekalaista tapahtumaa, illanistujaista, ja muuta yhteistekemistä.

Isoimmat rajoitukset tulevat meillä pääosin ihan siitä, että monet asiakkaat haluavat nähdä ne konsultit istumassa paikan päällä siellä heidän tiloissaan. Mutta tuokin tuntuu olevan pidemmissä projekteissa aika liukuva vaatimus, kunhan riittävä luottamus on ensin asiakkuudessa rakennettu.

Kokonaisuus toimii omasta mielestäni varsin mainiosti. Osaa kollegoista ei juuri livenä näe, ja monet sitten istuvat joka päivä omalla tai asiakkaiden toimistoilla. Itse ihan tieten tahtoen pyrin käymään säännöllisesti näkemässä niin kollegoita kuin asiakasta kasvotusten. Suunnittelematon tiedonvaihto, yhdessä pohdiskelu ja ihan yhteisöllisyyden rakentaminen kuitenkin toimivat ihan eri tavalla (useimmille) kasvotusten verrattuna siihen, että näkyy vain kasvot ruudulla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Mulle olisi optimi ollut tyyliin la,su normit työpäivät, ma, ti pidemmät päivät, keskiviikkona puolikas työpäivä. To, Pe täysin vapaata. Viikonloppuisin paikat tukossa kun kaikki vapaalla samaan aikaan. Paljon ennemmin olisi ollut töissä viikonlopun, to, pe harrastamassa kun suurin osa porukasta on töissä. Bonuksena viikonloppuisin konesaliresurssia, ci resurssia yms. paremmin vapaana niin joidenkin asioiden murskaaminen onnistuisi paljon nopeammin,...

Etätyöt jees, jos työt sellaisia, että sen sallivat. Covid19 ajan joutui täysin etätöihin. Mun preferenssi olisi ollut 2-3 toimistopäivää viikkoon. Työt sellaista, että paljon tarvetta hoitaa/sopia asioita ihmisten kanssa. Paljon paremmin tykkään suorittaa kommunikaatiot naamatusten kuin ensin yrittää tsätissä ja perään videopuhelua. Henkilökohtainen preferenssi ja tietty myös taskien luonteesta johtuva.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 394
Katsoin ihan piruuttaan linkkari-kontaktit läpi ja reilusta 300:sta kahdella oli open to work. Kontakteista joku 95% it-alalla.

No voi olla että omat kontaktit jo kokeneempaa väkeä ja se työttömyys iskenyt enemmän nuoriin? Tai sitten ei haluta vaan ilmaista työttömyyttä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Aika jännä että agile ei kuitenkaan ole niin suosiossa, että tiimit ei sais itsenäisesti päättää tuosta läsnäolovaatimuksesta. Mikähän tilanne lienee sit pienemmissä, tyyliin alle sadan hengen firmoissa? Meillä ei oo painetta käsittääkseni oo toimistolla oleskeluun tullut, osa jengistä siellä sit pari kertaa viikossa kyllä käy. Mulla sentäs työsopparissa erikseen maininta että työpaikka on kotona, enkä kyllä suostu vaihtamaan jonnekkin missä samaa klasuulia ei tuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
59
Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmä agilelle. On elävästi jäänyt mieleen kun jokunen vuosi sitten arkkitehti kommentoi silloisen työnantajan käytäntöjä:
"Tarkoittaako agile meillä muutakin kuin ettei dokumentoida mitään?"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmä agilelle. On elävästi jäänyt mieleen kun jokunen vuosi sitten arkkitehti kommentoi silloisen työnantajan käytäntöjä:
"Tarkoittaako agile meillä muutakin kuin ettei dokumentoida mitään?"
Monestihan myydään ketteränä sitä, että työntekijöitä on vähän..
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Jokaisella tuntuu olevan oma määritelmä agilelle. On elävästi jäänyt mieleen kun jokunen vuosi sitten arkkitehti kommentoi silloisen työnantajan käytäntöjä:
"Tarkoittaako agile meillä muutakin kuin ettei dokumentoida mitään?"
Toki, se tarkoittaa myös sitä että aamupalaveria kutsutaan scrumiksi ja projektin vaihetta inkrementiksi :lol:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Sprinttimuotoon pakotettu waterfall tuntuu olevan monessa paikassa käytössä. Perusasioistakaan ei pidetä kiinni kuten sprintin sisällön pyhyydestä. Uusia taskeja otetaan sisään vasemmalta ja oikealta sprintin aikana. Tiimi ei ota sprinttisuunnitelmaa vakavasti, kun sisältö joka tapauksessa muuttuu. Kun sprinttejä ei tehdä oikein niin jatkuva kehityssykli jää löytämättä ja degeneroidutaan avohärdelliin.

Parhaiten toimineen agilen näin melko pienessä tiimissä mikä oli samoissa tiloissa. Porukalla oli taskit taululla. Syntyi positiivista kilpailua siitä, kuka siirtää fyysisesti taskeja taululla + noloutta jos QA kävi siirtämässä taskia takaisinpäin taululla kun ei toiminut. Sama tiimi piti agilesta kiinni ettei sprintin sisältöä vaihdella. Tiimistä tuli todella hyvä sen suhteen, että sprinttiin otetut asiat saatiin tehtyä ja projekti eteni hyvin.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
366
Sprinttimuotoon pakotettu waterfall tuntuu olevan monessa paikassa käytössä. Perusasioistakaan ei pidetä kiinni kuten sprintin sisällön pyhyydestä. Uusia taskeja otetaan sisään vasemmalta ja oikealta sprintin aikana. Tiimi ei ota sprinttisuunnitelmaa vakavasti, kun sisältö joka tapauksessa muuttuu. Kun sprinttejä ei tehdä oikein niin jatkuva kehityssykli jää löytämättä ja degeneroidutaan avohärdelliin.

Parhaiten toimineen agilen näin melko pienessä tiimissä mikä oli samoissa tiloissa. Porukalla oli taskit taululla. Syntyi positiivista kilpailua siitä, kuka siirtää fyysisesti taskeja taululla + noloutta jos QA kävi siirtämässä taskia takaisinpäin taululla kun ei toiminut. Sama tiimi piti agilesta kiinni ettei sprintin sisältöä vaihdella. Tiimistä tuli todella hyvä sen suhteen, että sprinttiin otetut asiat saatiin tehtyä ja projekti eteni hyvin.
Jepjep...

1706099099843.jpeg
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 403
Toi on ihan käsite. Kerran kaveri koitti puhua mua niille töihin, kyseli että millaisella kehitysmenetelmistöllä me tehdään nyt hommia, vastasin "päälleliimatulla Agilella", se vaan nyökäytti masentuneen näköisenä ja totes "joo, niin mekin". :lol:
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
346
Mä en itse ole mikään avokonttorikärsijä, mä ehkä saan keskityttyä paremminkin jos on tietty määrä häiriötä ympärillä, mut ymmärrän kyllä hyvin jos se on monille täysin sietämätön ympäristö. Mulla kävi lisäksi hyvä munkki että juuri ennen koronaa olin projektissa joka sai oman suljetun tilan jossa sai vuorata seinät whiteboardeilla ja post-iteillä eikä clean desk -natseilla ollut kulkuoikeutta, siellä sai tuosta toimistotyöskentelystä parhaan hyödyn irti. Aina työn alla olevat monimutkaisemmat prosessit tai arkkitehtuurit oli piirretty johonkin hiton isolle whiteboardille ja joka kerta kun jollain tökkäsi joku juttu niin saattoi mennä sinne boardille sopivalla jengillä arpomaan.
Jollain tämän tyylisellä järjestelyllä toimistossa työskentely voisi ehkä ihan oikeastikin parantaa tuottavuutta. Aika monessa paikassa (kuten meilläkin) taitaa valitettavasti olla tarjolla vain sitä surullisenkuuluisaa avokonttoria. Jos pakotetaan kaikki taas toimistoille, niin voitaisiin tosiaan edes panostaa niihin toimistotiloihin. Vaikka mahdollisuus tehdä edes osittain etänä on toki aika hemmetin iso etu verrattuna siihen, että tuollaista mahdollisuutta ei olisi ollenkaan. Moni "duunari" joutuu kuitenkin raahautumaan johonkin paikan päälle joka aamu.

Varmaan omissa hommissa tällä hetkellä eniten rassaa se, että vastuunjako on aika epämääräistä. Olisi mukavampaa jos olisi vähän parempi selkeys siitä, että mikä kaikki kuuluu omalle vastuulle ja mikä taas ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 302
Viestejä
4 229 426
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom