IT-alan työpaikat

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 655
Ehdollisena, halusivat parin suosittelijan yhteystiedot. Olivat sitten molemmille soittaneet ja varmistaneet koulutus- ja työhistoriasta juttuja. Tämä ei tosin ollut suomalainen firma, kai siellä oli ollut kokemuksia siitä että tyypit keksii CV:hen työpaikkoja.

Toisella haastattelukierroksellakin oli sellaisia kysymyksiä pari, että ihan selvästi testasivat muistanko mitä olen CV:ssä listannut
Joo, ilmeisesti ulkomailla se ei oo tavatonta, että jengi keksii juttuja CV:hen..

Muhun otti yhteyttä joku ulkomaalainen headhunter, että olis tällainen työpaikka ja mielenkiintoinen rooli jne jne. Ei kertonu mitään firmasta tai mitään konkreettista tuosta pestistä, mistä ois voinu päätellä, että kannattaako tähän prosessiin ruveta käyttään aikaa, mutta olis halunnu, että selostan hälle oman ceeveeni / työhistoriani omin sanoin auki.

Vastasin, että siellähän ne asiat lukee LinkedInissä, että jos et kerro tästä pestistä lisää, niin en minä viitsi ruveta uusiksi selittämään asioita, jotka siellä jo lukee, niin tais vähän suuttua.. Perusteli kyllä tuota, että hänellä on tapana tarkistaa, että hakijoiden CV on mitä väittävätkin, minkä nyt jälkeenpäin ehkä ymmärtää, mutta itteä jotenkin ihmetytti tuo koko kuvio tuolloin, enkä tosiaan ruvennut tuohon sit aikaani käyttämään.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 425
On kyllä rasittavaa jos rekryssä turhaan hukataan hakijan aikaa jollain älyttömillä hoopseilla joiden läpi pitää hyppiä että prosessi etenee, varsinkin jos koko kuvio on lähtenyt työnantajan aloitteesta. Mulla kerran yks firma pyöritti mut joidenkin päivän mittaisten soveltuvuustestien ja kahden haastattelun läpi, ennenkuin kolmannessa haastattelussa totesivat että muuten tosi hyvä, mutta toi sun hakemuksella oleva palkkatoive on ihan liian iso, voiskohan siitä tinkiä melko reilusti? Hmm, oliskohan ehkä kannattanut kysyä sitä vaikka ihan ekaksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 014
On kyllä rasittavaa jos rekryssä turhaan hukataan hakijan aikaa jollain älyttömillä hoopseilla joiden läpi pitää hyppiä että prosessi etenee, varsinkin jos koko kuvio on lähtenyt työnantajan aloitteesta. Mulla kerran yks firma pyöritti mut joidenkin päivän mittaisten soveltuvuustestien ja kahden haastattelun läpi, ennenkuin kolmannessa haastattelussa totesivat että muuten tosi hyvä, mutta toi sun hakemuksella oleva palkkatoive on ihan liian iso, voiskohan siitä tinkiä melko reilusti? Hmm, oliskohan ehkä kannattanut kysyä sitä vaikka ihan ekaksi?
Joo, ei ole mitään järkeä jatkaa aika kallista rekryprosessia jos on heti selvää että palkkaa ei ihan pienellä neuvottelulla saada sovittua. Säästyy kaikkien aikaa ja vaivaa. Ja luultavasti ei kummallekaan osapuolelle jää lopulta tuosta hyvää kuvaa. Jos palkka ei kohtaa hakemusvaiheessa, niin se kannattaa saman tien ilmoittaa hakijalle ja kysyä, jatketaanko silti.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Mulla on 2x menny prosessi työtarjoukseen, jossa tarjottu palkka on 500e alle pyynnin ja molemmissa saanut kilpailevalta yritykseltä 500e isomman tarjouksen. Itse ihmetellyt myös samaa, sitten varsinkin eräs tunnetusti tinkaava konsulttitalo vielä kehtasi myydä työtarjoustaan työilmapiirillä :D Tarjosivat vielä alle sen ajan nykyisen palkan.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 425
varsinkin eräs tunnetusti tinkaava konsulttitalo vielä kehtasi myydä työtarjoustaan työilmapiirillä :D Tarjosivat vielä alle sen ajan nykyisen palkan.
Heh, onkohan kyseessä sama talo, mulle kävi kerran niin että (vielä headhunttauksen jälkeen) haastattelussa tyyppi kertoi kuinka mahtava mesta niiden konsulttitalo (iso kv) on, ja kun se kysyi että mikä mut sais motivoitua vaihtaan, ja mä vastasin että raha, niin se ghostas mut. :rofl:

Sit kun mä joskus myöhemmin kysäisin yhdeltä tutulta sieltä että wtf, niin se sanoi että sen haastattelijan mielestä "palkka on huono motivaattori" :facepalm:

Mietin että mitä helvettiähän sen päässä oikein liikkui, jos se kuvitteli että yksi noista isoista KV IT -puljuista olis jotenkin aivan lumovoimainen mesta verrattuna muihin isoihin KV IT puljuihin :rofl:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Yks tapa ratkoa rahaa on kertoa hr haastiksissa, että on monta eri työpaikkaa haun alla. Kokonaisuus ratkaisee ja iso osa kokonaisuutta kompensaatio. Kun on tarjoukset kourassa niin "olis kiva tulla teille töihin, mutta kokonaisuuden kannalta teidän ehdotus kompensaatiosta ei ole riittävä". ts. kilpailuttaa liksan.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 425
Yks tapa ratkoa rahaa on kertoa hr haastiksissa, että on monta eri työpaikkaa haun alla. Kokonaisuus ratkaisee ja iso osa kokonaisuutta kompensaatio. Kun on tarjoukset kourassa niin "olis kiva tulla teille töihin, mutta kokonaisuuden kannalta teidän ehdotus kompensaatiosta ei ole riittävä". ts. kilpailuttaa liksan.
"Muillakin on pallomeri?" :rofl:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
"Muillakin on pallomeri?" :rofl:
Voihan sitä tuotakin argumentoida tai varmaan joku noin sanonutkin. Ei kai firmat tuollaisia etuja muuten mainostaisi ja järkkäisi. Mieslapset vauhdissa.

Nvidian ruokailuista joku työntekijä oli kysynyt, että miks ei ole ilmaista kuten muissa firmoissa. Jensen oli sanonut jotain tyyliin me ollaan premium, meille ilmainen ei ole tarpeeksi hyvä jne jne.

Ennemmin kyllä kylmää käteistä kouraan kuin jotain etuja mitä ei ehkä käytä optimaalisesti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Nvidian ruokailuista joku työntekijä oli kysynyt, että miks ei ole ilmaista kuten muissa firmoissa. Jensen oli sanonut jotain tyyliin me ollaan premium, meille ilmainen ei ole tarpeeksi hyvä jne jne.
Meillä on ilmainen ruokailu mutta se ruoka on vaan niin huonoa että se etu menettää merkityksensä. Se on ihan joka ainut ravintola joka saa toimia ison yrityksen tiloissa ilman markkinariskiä muuttuu muutamassa vuodessa huonolaatuiseksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
703
Meillä on ilmainen ruokailu mutta se ruoka on vaan niin huonoa että se etu menettää merkityksensä. Se on ihan joka ainut ravintola joka saa toimia ison yrityksen tiloissa ilman markkinariskiä muuttuu muutamassa vuodessa huonolaatuiseksi.
Samaa tullut huomattua muutaman työpaikan sopimusravintolassakin, alkuun ~ok ja sitten kun vaihtoehtoja ei alueella ole sopimushinnoilla, alkaa laatu laskemaan kunnes ylitetään kriittinen piste että jengi alkaa tuomaan omat eväät. Tämän jälkeen yleensä sopimusravintola tekee ns. rebrandingin tai vastaavan ja avaa "uusittuna" jonka jälkeen taso on taas ok tasolla hetken. Toki on tähän poikkeuskin tullut työuralla vastaan, soppariravintolaa pyöritti voittoa tavoittelematon säätiö tai vastaava ja siellä oli pirun hyvää kotiruokaa koko sen 3v työuran ajan mitä itse siellä olin.
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Nvidian ruokailuista joku työntekijä oli kysynyt, että miks ei ole ilmaista kuten muissa firmoissa. Jensen oli sanonut jotain tyyliin me ollaan premium, meille ilmainen ei ole tarpeeksi hyvä jne jne.
Meni ehkä vähän ohi, että oliko kyseessä Suomen Nvidia, mutta täytyy sanoa, että se Lepakkotalon lounasravintola on sitten aivan paska (jossa Nvidian Suomen konttori sijaitsee). Siinä ku työpaikka maksais ruoan niin itkettäisi laittaa se verotukseen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 447
Hauskin tapaus omalla kohdalla on ollut kun firma(iso globaali) päätti blokata whatsappin (ja monia muitakin appeja) firman liittymistä niin firma käänsi sen siten että se onkin etu työntekijöillä: "Teidän ei tarvitse nyt pelätä tietoturvariskejä, me hoidamme sen puolestanne."
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 224
Meni ehkä vähän ohi, että oliko kyseessä Suomen Nvidia, mutta täytyy sanoa, että se Lepakkotalon lounasravintola on sitten aivan paska (jossa Nvidian Suomen konttori sijaitsee). Siinä ku työpaikka maksais ruoan niin itkettäisi laittaa se verotukseen.
Ei ole kyseessä suomen nvidia. Piilaaksossa kuultua. Siellä oli kuulemma työntekijät kyselleet ilmaisen perään, kun monessa muussa firmassa on kaikenlaista ilmaista mitä nvidialla ei ole. Nvidia tosin on parhaita palkanmaksajia tilastoissa. Varmaan parempi maksaa liksaa kuin tarjota pennietuja.

Nvidialla on kuulemma ihan ok. ruokalat etenkin niissä uusissa isoissa päärakennuksissa, mutta joutuu jotain ruuasta maksamaan. Videolla näkyy päärakennus ja yhden ruokalan tarjoukset
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
669
Hauskin tapaus omalla kohdalla on ollut kun firma(iso globaali) päätti blokata whatsappin (ja monia muitakin appeja) firman liittymistä niin firma käänsi sen siten että se onkin etu työntekijöillä: "Teidän ei tarvitse nyt pelätä tietoturvariskejä, me hoidamme sen puolestanne."
Lopputuloksella että jokainen hommasi privaliittymän ja luurin ja työpuhelin jätettiin duuniin jokapäiv, eikä ketään tavoiteta työajan ulkopuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
440
Hauskin tapaus omalla kohdalla on ollut kun firma(iso globaali) päätti blokata whatsappin (ja monia muitakin appeja) firman liittymistä niin firma käänsi sen siten että se onkin etu työntekijöillä: "Teidän ei tarvitse nyt pelätä tietoturvariskejä, me hoidamme sen puolestanne."
Tätä yritti omakin työnantaja, mutta hyvin hyvin nopeasti ottivat takapakkia tuossa...
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 779
Itse olen ollut ulkomaalaisessa firmassa töissä Suomessa, ja siellä pääkonttorilla olivat ihmetelleet että miksi noille työntekijöille pitäisi työkännykät hankkia, ihan hyvin ne voi lankapuhelimella soitella toimistolla jos on asiakkaalle asiaa. Tämä siis joskus 2018.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
643
USA-verokeskusteluun ei ole lisättävää, mutta:

En ole ihan varma tuosta kohdasta "hyvin helppo". Mun mielestä vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä USA:ssa IT/STEM-alan avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna hakijoihin. Redditistä yms. voi lukea kuinka IT-alan vastavalmistuneet joutuu lähettämään satoja hakemuksia eikä siltikään välttämättä löydy mitään. Itse olen viimeisen parin vuoden aikana satunnaisesti lähetellyt hakemuksia joihinkin kiinnostaviin paikkoihin, mutta en ole saavuttanut mitään menestystä, eli ei edes haastatteluja tms.

Olen myös huomannut, että monet ilmoitukset esim. linkedinissä pysyy aktiivisena kuukausia senkin jälkeen kun sieltä on tullut negatiivinen vastaus, vaikka ilmoitus on sellainen, että täytin (ja varmaan moni muukin täytti) kaikki esitetyt vaatimukset. Eli ikään kuin haamuilmoituksia joihin ei ole tarkoituskaan palkata ketään.
No niin, pitihän se arvata, että sitten kun jotain edistystä viimeinkin tapahtuu, niin useampikin työpaikka ottaa yhteyttä melkein samaan aikaan. Tänään kahdesta paikasta tuli alle tunnin sisällä lähes identtiset sähköpostit joissa pyydettiin haastatteluun. Ei ekan kierroksen haastattelu tietenkään vielä mitään juhlia aiheuta, mutta en muista koskaan aiemmin ollut edes näin "hyvissä asemissa" että olisi kaksi haastattelua tiedossa. Onkos tällaiseen tilanteeseen jotain erityisiä vinkkejä olemassa?

Kuinka yleistä muuten on, että pitää allekirjoittaa NDA-lappunen (eli joku salassapitosopimus) jo ennen ensimmäistä haastattelua? Toiseen paikkaan piti tuollainen allekirjoittaa.

edit: Sijaintina mulla on siis USA.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
No niin, pitihän se arvata, että sitten kun jotain edistystä viimeinkin tapahtuu, niin useampikin työpaikka ottaa yhteyttä melkein samaan aikaan. Tänään kahdesta paikasta tuli alle tunnin sisällä lähes identtiset sähköpostit joissa pyydettiin haastatteluun. Ei ekan kierroksen haastattelu tietenkään vielä mitään juhlia aiheuta, mutta en muista koskaan aiemmin ollut edes näin "hyvissä asemissa" että olisi kaksi haastattelua tiedossa. Onkos tällaiseen tilanteeseen jotain erityisiä vinkkejä olemassa?
Olet joko onnekas tai yksi niistä jotka osaavat erottua massasta. On melko tavallista että niillä jotka pääsevät alkukarsinnoista haastatteluihin saakka on useampi paikka harkinnassa. Vaikka sinulla olisi nyt suosikki näiden kahden paikan välillä, niin kannattaa silti hakea molempiin ihan tosissaan. Haastatteluiden jälkeen tilanne voi olla toinen ja työtarjouksen saaminen on aina hyödyksi. Sanoisin myös että haastatteluiden aikana kannattaa kertoa avoimesti mihin muualle on hakemassa.

Kuinka yleistä muuten on, että pitää allekirjoittaa NDA-lappunen (eli joku salassapitosopimus) jo ennen ensimmäistä haastattelua? Toiseen paikkaan piti tuollainen allekirjoittaa.

edit: Sijaintina mulla on siis USA.
Normaali käytäntö ja yleensä pelkkä muodollisuus. Ellet ole hakemassa ihan johtotehtäviin, ei haastatteluissa mitään oikeasti salaista kerrota.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 943
Mut pyydettiin taannoin haastatteluun ja kun kuvasivat liiketoiminnan ideaa mä ihmettelin koko ajan että mähän toteuttaisin tuon saman parissa kuukaudessa 10% mun käytössä olevista devaajista nykyisessä paikassa.

NDA olis varmaan ollut paikallaan, koska jos idea olis ollut hyvä mä olisin tehnytkin sen.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
338
Mulla on 2x menny prosessi työtarjoukseen, jossa tarjottu palkka on 500e alle pyynnin ja molemmissa saanut kilpailevalta yritykseltä 500e isomman tarjouksen. Itse ihmetellyt myös samaa, sitten varsinkin eräs tunnetusti tinkaava konsulttitalo vielä kehtasi myydä työtarjoustaan työilmapiirillä :D Tarjosivat vielä alle sen ajan nykyisen palkan.
Tutun kuuloinen paikka. Viime vuodet, kun olen tehnyt 99% etänä niin tullut huomattua, että firma ja työilmapiiri on vain nimi työsopimuksessa. Kasvanut rahan painoarvo huomattavasti tästä johtuen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Onko täällä jengiä joka tekee softakehitystä freelancerina? Mulla ei ole edes konsulttipuolesta kokemuksia, mutta ajattelin että jos miettis uusia kuvioita ja konsulttitalon sijaan siirtyisi suoraan friikuksi. Onko itsensä myyminen koettu helpoksi ja millaisille tienesteille on mahdollista päästä normityötunneilla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Ei minkäänlaista. Mutta noita verkostojahan on tarjolla mitä kautta vois yrittää projekteja saada. En sit tietysti tiedä mikä se niiden ottama siivu on.

Enkä nyt ihan heti kyl oiskaan siirtymässä, sen verta markkinoilla on viileetä. Ehkä ens syksynä vois jo paremmat tuulet puhaltaa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
37
Onko täällä jengiä joka tekee softakehitystä freelancerina? Mulla ei ole edes konsulttipuolesta kokemuksia, mutta ajattelin että jos miettis uusia kuvioita ja konsulttitalon sijaan siirtyisi suoraan friikuksi. Onko itsensä myyminen koettu helpoksi ja millaisille tienesteille on mahdollista päästä normityötunneilla?
Täällä samat suunnitelmat ja mielellään kuulisi kokemuksia jotka hommaa tehneet. Itsellä ei ole isot verkostot ja se pelottaa jos homma ei löydy jatkossa, mutta 100% varmuudella ens vuosi olis töitä ja 80% varmuudella siitäkin eteenpäin nykyisessä positiossa :).
Tienestien osalta hyvin karkea eka oma laskelma:
Tulopuoli eli laskutus 10000-12000eur per kk. "Kiinteä" menopuoli karkeasti 2000eur/kk (YEL melko minimit, sairasvakuutusmaksu, tilitsto, softalisenssit, domainkulut, netti, puhelin, pankki, vastuuvakuutus). Eli per kk jäisi luokkaa 8000-10000eur josta sitten palkka itselle sen mukaan miten verojen optimointi kannattaa tehdä. Ei hajuakaan onko laskelma siellä päinkään :D. Ja sitten toki lomat noista pois, vuositasolla ajattelin että 100teur laskutus olis realistinen.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
803
Ei minkäänlaista. Mutta noita verkostojahan on tarjolla mitä kautta vois yrittää projekteja saada. En sit tietysti tiedä mikä se niiden ottama siivu on.
Sysartin vertailusta voi haarukoida tuota siivua, heillä näyttää olevan reilut 10 pinnaa minkä nappaavat välistä. Riippuu myös asiakkaista, että ottavatko suoralla sopparilla yhden miehen puljuja. Osalle ei pääse, kuin jonkun välittäjän kautta, jolloin se siivu siitä välistä lähtee.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 177
Onko täällä jengiä joka tekee softakehitystä freelancerina? Mulla ei ole edes konsulttipuolesta kokemuksia, mutta ajattelin että jos miettis uusia kuvioita ja konsulttitalon sijaan siirtyisi suoraan friikuksi. Onko itsensä myyminen koettu helpoksi ja millaisille tienesteille on mahdollista päästä normityötunneilla?
Kannattaa katsoa avoimia freelance toimeksiantoja. Jos oma osaaminen osuu yhteen niin joo kannattaa harkita. Nykytilanteesta sellainen huomio että toimeksiantoja on ihan hlvetin vähän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Nykytilanne lienee kyllä väärä aika lähteä kokeileen siipiään ei ole jo valmiita kontakteja ja vahvaa henkilöbrändiä. Odotetaan tän osalta nousukautta, mutta homma onnistunee paremmin kun nyt jo tekee alustavia suunnitelmia.

Se ainakin kiinnostaa, millaisiin konkreettisiin laskutusmääriin on "normaalisti" päästy. Koodiklinikan palkkakysely on tiedossa, jossa näitä lukuja on, mutta niistä puuttuu tietysti se konteksti.

Uskoisin kuitenkin että C# + html/css/js + tietokannat -osaamisella töitä löytyy, täytyy vaan se myynti handalta.
 
Liittynyt
31.12.2020
Viestejä
46
Kokemuksia CGI:stä työnantajana? Huomasin ketjusta että muutamia kommentteja kyseisestä firmasta.

Mahdollisesti olisi tiedossa ensimmäinen ison talon paikka ja mietin kannattaako lähteä pienestä firmasta jossa aika vapaat kädet? Olen juuri valmistunut AMK-inssi ja ollut muutaman vuoden jo alalla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Mahdollisesti olisi tiedossa ensimmäinen ison talon paikka ja mietin kannattaako lähteä pienestä firmasta jossa aika vapaat kädet? Olen juuri valmistunut AMK-inssi ja ollut muutaman vuoden jo alalla.
tärkeintä uran alussa on saada kokemuksia useista projekteista ja tutustua moneen erilaiseen koodiin ja toimintatapaan. Siksi konsulttitalot ovat parhaita nuorille jannuille. Minulle tulee paljon vastaan ihmisiö joilla on 10 vuotta kokemusta mutta se on käytännössä yhden vuoden kokemus kertaa kymmenen eli osaamisalue ja näkemykset ovat hirvittävän kapeita. Kaikista vittumaisinta on joutua projekteihin, joissa mikään ei etene ja aika menee kaikkeen muuhun kuin siihen omaan työhön, silloin kannattaa vaihtaa hyvin nopeasti ja tuollaisessa isossa talossa se vaihtaminen on paljon helpompaa kuin pienessä.
 
Liittynyt
31.12.2020
Viestejä
46
tärkeintä uran alussa on saada kokemuksia useista projekteista ja tutustua moneen erilaiseen koodiin ja toimintatapaan. Siksi konsulttitalot ovat parhaita nuorille jannuille. Minulle tulee paljon vastaan ihmisiö joilla on 10 vuotta kokemusta mutta se on käytännössä yhden vuoden kokemus kertaa kymmenen eli osaamisalue ja näkemykset ovat hirvittävän kapeita. Kaikista vittumaisinta on joutua projekteihin, joissa mikään ei etene ja aika menee kaikkeen muuhun kuin siihen omaan työhön, silloin kannattaa vaihtaa hyvin nopeasti ja tuollaisessa isossa talossa se vaihtaminen on paljon helpompaa kuin pienessä.
Kiitos tästä. Tuntuu että monella paljon negatiivistä sanottavaa kyseisestä paikasta, mutta tämän perusteella kuitenkin kannattavaa pelkästään kokemuksen takia.

Tämän hetkisessä työpaikassa ongelmana juuri suuri määrä legacy-koodia ja sen ylläpito, vaikka itse olenkin päässyt kehittämään suurimmaksi osaksi uutta. Dokumentaatio ja kehitysprosessit myös ovat olemattomat, uskon että tuolla oppisi noista paljon enemmän. Palkkakin ehkä saattaa olla parempi.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 061
Kokemuksia CGI:stä työnantajana? Huomasin ketjusta että muutamia kommentteja kyseisestä firmasta.

Mahdollisesti olisi tiedossa ensimmäinen ison talon paikka ja mietin kannattaako lähteä pienestä firmasta jossa aika vapaat kädet? Olen juuri valmistunut AMK-inssi ja ollut muutaman vuoden jo alalla.
Kokemukset CGI:stä vaihtelevat hyvin paljon henkilöiden välillä. Se on kuin suuri määrä pieniä yrityksiä. Parhaassa tapauksessa saat kivat työkaverit ja osaavan johdon.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 503
Kokemukset CGI:stä vaihtelevat hyvin paljon henkilöiden välillä. Se on kuin suuri määrä pieniä yrityksiä. Parhaassa tapauksessa saat kivat työkaverit ja osaavan johdon.
Samaa olen itse kuullut. Näin yleisohjeena alkuperäiselle kyselijälle: kannattaa katsoa mitkä firmat pistävät nyt jengiä pihalle ja mitkä palkkaavat. Erottuu voittajat ja häviäjät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Kokemuksia CGI:stä työnantajana? Huomasin ketjusta että muutamia kommentteja kyseisestä firmasta.

Mahdollisesti olisi tiedossa ensimmäinen ison talon paikka ja mietin kannattaako lähteä pienestä firmasta jossa aika vapaat kädet? Olen juuri valmistunut AMK-inssi ja ollut muutaman vuoden jo alalla.
Vapaiden käsien merkitystä ei kannata aliarvioida. Riippuu toki siitä mitä se tarkoittaa. Saatko itse valita teknologiat ja toimitatavat? Uutta voi opetella pienemmässäkin firmassa jos motivaatiota vaan on. Esim alan kirjallisuutta lukemalla saa inspiraatiota. Toki vaihtamalla aina saa uusia perspektiivejä, mutta kannattaa omia tavotteita miettiä. Itse olen ja vaihdan vain palkka edellä, jos työilmapiiri on muuten sopiva.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 655
Dokumentaatio ja kehitysprosessit myös ovat olemattomat, uskon että tuolla oppisi noista paljon enemmän.
En tiiä, ehkä yksi projekti tullut vastaan, jossa dokumentaatio ei olis aika ruvella. Samaisessa projektissa oli muutenkin tosi pitkälle mietityt prosessit ja devops-käytännöt ja tosi jämpti projari vetämässä, että vastaavaa ei oo oikein tullut sen jälkeen vastaan.

Ts. en pidättelis hengitystä, että CGI:lläkään noi dokkarit olis mitään timanttia ja tuokin varmaan riippuu ihan siitä, että millaiseen projektiin päätyy ja millaiset käytännöt siellä sattuu olemaan. Kehityskäytännöissä sama juttu, että voi olla hänessään millaisella sapluunalla missäkin projektissa työskennellään ja henk. koht vaikuttaa siltä, että hyvien kehityskäytäntöjen miettiminen tuppaa jäämään projekteissa vähän taka-alalle, kunhan koodia syntyy.

Jotkut firmat käyttää tiettyjä projektimalleja, mutta niistä ei oo oikein kokemusta ja en tiedä istuuko ne hirveän hyvin konsulttihommiin, joissa toimitaan keskenään niin pirun kirjavissa ympäristöissä.
 
Liittynyt
31.12.2020
Viestejä
46
Vapaiden käsien merkitystä ei kannata aliarvioida. Riippuu toki siitä mitä se tarkoittaa. Saatko itse valita teknologiat ja toimitatavat? Uutta voi opetella pienemmässäkin firmassa jos motivaatiota vaan on. Esim alan kirjallisuutta lukemalla saa inspiraatiota. Toki vaihtamalla aina saa uusia perspektiivejä, mutta kannattaa omia tavotteita miettiä. Itse olen ja vaihdan vain palkka edellä, jos työilmapiiri on muuten sopiva.
Tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että ei ole ylipäätänsä prosesseja eri asioita varten, ja ne pitää itse keksiä. Tunteja voi kirjoittaa miten haluaa, ja projektimääritelmiä ei paperilla edes ole, vaihtelevat viikoittain. Kaikki työkaverit 45+.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että ei ole ylipäätänsä prosesseja eri asioita varten, ja ne pitää itse keksiä. Tunteja voi kirjoittaa miten haluaa, ja projektimääritelmiä ei paperilla edes ole, vaihtelevat viikoittain. Kaikki työkaverit 45+.
Kuulostaa ihan hyvältä, jos vaan itse pystyy noita prosesseja kuitenkin laatimaan, jos niin haluaa.

CGI:hän on konsulttitalo, joten se on ihan herran haltuun mimmoseen projektiin pääsee / joutuu ja prosessit sun muut työtavat lienee projektikohtaisia.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 929
Noissa pörssiyhtiöissä/pörssiyhtiöiden omistamissa yhtiöissä isoin juttu pieniin, ei-julkisiin yhtiöihin verrattuna lienee organisaation suurempi hierarkisuus ja tuntiraportoinnin merkitys. Yksi pitkään CGI:llä ja sitä edeltäneissä firmoissa touhunnut palvelupäällikkö totesi, että kanadalaisten tulo toi heille paljon raportointia ja tekemisen seuranta muuttui paljon tarkemmaksi. Ei se meille asiakkaan suuntaan juurikaan näkynyt, mutta voin kuvitella, että excelit on viuhuneet CGI:n suunnalla.
 
Liittynyt
31.12.2020
Viestejä
46
Kuulostaa ihan hyvältä, jos vaan itse pystyy noita prosesseja kuitenkin laatimaan, jos niin haluaa.

CGI:hän on konsulttitalo, joten se on ihan herran haltuun mimmoseen projektiin pääsee / joutuu ja prosessit sun muut työtavat lienee projektikohtaisia.
Vapaus on hyvä omalla tavallaan, mutta uskon että urani alkuvaiheessa on hyvä hankkia kokemusta eri yrityksistä.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 425
Kuulostaa ihan hyvältä, jos vaan itse pystyy noita prosesseja kuitenkin laatimaan, jos niin haluaa.
Tuo riippuu kyllä vahvasti siitä minkäkokoinen ja miten sotkuinen projekti on menossa, pienempää ja/tai sellaista jossa kaikilla on aika selvää mitä ollaan tekemässä voi pyörittää DIY menetelmilläkin ihan kivasti, ja se voi olla mielekkäämpääkin kuin se että yrittää tunkea sinne jotain one-size-fits-none -menetelmistöä.

Mutta kyllä mulla on joskus tullut äitiä ikävä kun on ollut joku hemmetin sottainen duuni missä pikkuhiljaa ylläpidosta on ilman mitään järkevää suunnitelmaa, scopea tai aikataulua irtautunut joku projektin irvikuva, ja sitten siihen on koittanut ihan itse keksiä estimointimenetelmistä ja backlogin hallinnasta lähtien kaikki prosessit, samaan aikaan kun on riidellyt asiakkaan kanssa joka ikisestä yksityiskohdasta...

Noi isot talot oli joskus aika voimakkaita menetelmänatsivaltakuntia, mutta kun ketteristä menetelmistä tuli taikasana, mä luulen että noissa kaikissa homma on enemmän tai vähemmän murentunut käsiin. En tiedä kuinka hyvin CGI esm. muutenkaan onnistui parkkeeraamaan menetelmänsä Kunnallistieto->Novo->WM-Data->Logica -perustan päälle... Nyt melkein jokainen noista tekee jotain scaled agile / safe -juttua, mitkä on sen verran löysiä menetelmistöjä että aika monta asiaa pitää käytännössä keksiä itse. Tosin pienistä pajoista eroten noista löytyy kyllä sitten kokenutta (ja projektinhallintaan erikoistunutta) projaria pyörittämään vähän isompiakin sirkuksia, ja vieläpä PMO:t pyörittämään rutiineja.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
286
Itselläni on myös kokemusta "vapaasta" kehityksestä ja sitten erilaisilla scrum-varianteilla hallituista projekteista. Kyllä jos on vähänkään isompi projekti (sanotaan yli 3 tyyppiä tekee), niin en kyllä voi suositella vapaata kehitystä. Siinä kun jokainen puuhastelee vähän mitä kiinnostelee ja omalla tyylillään, niin se koodi ja pilvitoteutukset on melkoista sillisalaattia. Hyvässä lykyssä useampi tyyppi tekee pahimmillaan samaa featurea rinnakkain tajuamatta että toinen tekee samaa. Tai sitten puuhastellaan omien lempilapsiprojektien kanssa, jotka eivät edistä ohjelman valmistumista - pikemminkin päinvastoin. Jos joku alkaa kysellä liikaa tai kyseenalaistaa, niin kaivetaan monimutkaisimmat ammattitermit mitä sanavarastosta löytyy ja aletaan perustella sitä oman jutun erinomaisuutta. "No muttakun ES6-MEVN-gl-aws-stackissa on elintärkeää että IaC toteutus mirroroidaan repoista x-ympäristöön ja actionit triggeröi invokkaamaan oikeat pipelinet orkestrointiin, että vasta ui-testit passattuna ajetaan kantamigraatioista stabiili post-devi-versio ja oliksviäkysyttävääHÄH?"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
845
Itselläni on myös kokemusta "vapaasta" kehityksestä ja sitten erilaisilla scrum-varianteilla hallituista projekteista. Kyllä jos on vähänkään isompi projekti (sanotaan yli 3 tyyppiä tekee), niin en kyllä voi suositella vapaata kehitystä. Siinä kun jokainen puuhastelee vähän mitä kiinnostelee ja omalla tyylillään, niin se koodi ja pilvitoteutukset on melkoista sillisalaattia. Hyvässä lykyssä useampi tyyppi tekee pahimmillaan samaa featurea rinnakkain tajuamatta että toinen tekee samaa. Tai sitten puuhastellaan omien lempilapsiprojektien kanssa, jotka eivät edistä ohjelman valmistumista - pikemminkin päinvastoin. Jos joku alkaa kysellä liikaa tai kyseenalaistaa, niin kaivetaan monimutkaisimmat ammattitermit mitä sanavarastosta löytyy ja aletaan perustella sitä oman jutun erinomaisuutta. "No muttakun ES6-MEVN-gl-aws-stackissa on elintärkeää että IaC toteutus mirroroidaan repoista x-ympäristöön ja actionit triggeröi invokkaamaan oikeat pipelinet orkestrointiin, että vasta ui-testit passattuna ajetaan kantamigraatioista stabiili post-devi-versio ja oliksviäkysyttävääHÄH?"
Saa olla aika kova tiimi et ilman projektinhallintaa menee homma maaliin. Scrumista taas itsellä on sellaiset kokemukset, että tuo turhaa byrokratiaa hommaan. Kanbanin tyylisestä agilesta tykkään itse.
 
Liittynyt
18.07.2021
Viestejä
4
Työpaikkaa vaihtamassa, ja olen nyt hakenut ja keskustellut kahden eri paikan kanssa, ja varovaisen positiivinen odotus molemmista. Mietin nyt jo ennakkoon, että mikäli toisesta paikasta tarjotaan töitä, ja haluaisin katsoa myös toisenkin kortin loppuun ennen valintaa, niin kannattaako tai miten voisi fiksusti sanoa, että en hyväksy tarjousta ennen kuin olen saanut vastauksen myös toisesta paikasta?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 503
Mietin nyt jo ennakkoon, että mikäli toisesta paikasta tarjotaan töitä, ja haluaisin katsoa myös toisenkin kortin loppuun ennen valintaa, niin kannattaako tai miten voisi fiksusti sanoa, että en hyväksy tarjousta ennen kuin olen saanut vastauksen myös toisesta paikasta?
Otat toisen paikan vastaan ja hyödynnät tarvittaessa irtisanomisaikaa. Piste.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
fiksusti sanoa, että en hyväksy tarjousta ennen kuin olen saanut vastauksen myös toisesta paikasta?
Olen erehtynyt neuvomaan olemaan rehellinen ja nahnyt etta siita suuria vaikeuksia. Ihmiset osaavat olla melko kyrpia. Kayta koeaika hyvaksesi silla kummassakin joudut sellaiseen puoleksi vuotta ja koeaikana voit vaihtaa tyopaikkaa silla syyta etta isasi on joutunut espanjassa sairaalaan ja sinun taytyy menna auttamaan.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 265
Työpaikkaa vaihtamassa, ja olen nyt hakenut ja keskustellut kahden eri paikan kanssa, ja varovaisen positiivinen odotus molemmista. Mietin nyt jo ennakkoon, että mikäli toisesta paikasta tarjotaan töitä, ja haluaisin katsoa myös toisenkin kortin loppuun ennen valintaa, niin kannattaako tai miten voisi fiksusti sanoa, että en hyväksy tarjousta ennen kuin olen saanut vastauksen myös toisesta paikasta?
Mielestäni voit ihan avoimesti kertoa tilanteen potentiaaliselle työnantajalle kuten viestissäsi kerroit. Niin olen itsekin tehnyt. On ihan normaalia, että työnhakija valitsee työpaikoista itselleen mieluisimman, kuten myös työnantaja valitsee työnhakijoista itselleen mieluisimman. Jos tästä aiheutuu jotain negatiivista harkinnassa olevan työpaikan puolelta, niin ehkei se paikka silloin muutenkaan ole sellainen mihin kannattaisi mennä...
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 265
Tyyliin 10% tapauksissa sinun neuvosi menee kiville ja neuvottu jaa puille paljain. Olen kerran antanut tuon neuvon ja kaverilta paloi kaikki.
Kuten sanoinkin: "Jos tästä aiheutuu jotain negatiivista harkinnassa olevan työpaikan puolelta, niin ehkei se paikka silloin muutenkaan ole sellainen mihin kannattaisi mennä..."

Minusta on vain hyvä asia, että tällainen 10% paikka tulee heti ilmi ja tajuaa mennä toiseen paikkaan. Paljon hankalampi se on myöhemmin vaihtaa, jos vasta myöhemmin tajuaa esimiehen olevan täysi mulkku tms. vastaavaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Minusta on vain hyvä asia, että tällainen 10% paikka tulee heti ilmi ja tajuaa mennä toiseen paikkaan. Paljon hankalampi se on myöhemmin vaihtaa, jos vasta myöhemmin tajuaa esimiehen olevan täysi mulkku tms. vastaavaa.
Kaiken aikaa ihmiset vaihtavat tyopaikkoja. Melko tarkeaa on olla kokoajan toissa koska varsinkin talvelle ketaan ei kiinnosta pitaa palkatonta lomaa joten paras pelata korttisa niin etta joka aamu saa menna toihin. Joten ei kannata erityisemmin murehtia sita etta menee johonkin firmaan 2 viikkoa toihin odottamaan toisen firman paatosta. Tuollaiset alle 6kk jutut on vaikka ananas perseesa etta asuntolaina tulee maksuun ja vaimo on iloinen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 675
Viestejä
4 275 712
Jäsenet
71 518
Uusin jäsen
Jefe

Hinta.fi

Ylös Bottom