IT-alan työpaikat

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 394
It-alalla? Mediaanipalkka omissa koodarin hommissani on jokseenkin tuon 5t, projupäälliköt saa enemmän. Tämä ammattiliiton tilastojen mukaan.
Noissa tilastoissa on se ongelma että sinne ilmoittavat hyvätuloiset enemmän palkkoja kuin pienituloiset kun häpeä. Ja yleensä noita ei suhteuteta työaikaan, työaika saattaa olla muuta kuin 37,5 tuntia viikossa.
 
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
18
Mitä kautta olet etsinyt paikkoja? Täällä sama tilanne.
Vuokrafirmojen kautta IT-tukea. AW, Jobly, Oikotie, Duunitori, Työmarkkinatori, Indeed ja LinkedIn kautta kehityshommaa. Yleensä pyörii suurinpiirtein samat paikat kaikissa mutta välillä onnistaa ja löytyy uutta. Viime viestin jälkeen (8.8) on löytynyt 4 junioripaikkaa. Olen lähettänyt useamman kymmentä avointa hakemusta mutta heikolta näyttää tilanne. Olen myös yrittänyt käyttää pienen pientä verkostoani hyväkseni ja kasvattaa sitä. Vitutus on suuri jos pitää odottaa seuraavia kesätyörekryjä ennen kuin saa mitään.
 
Viimeksi muokattu:

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 537
Ehkä OT, mut tuli selailtua vanhoja sähköposteja. Peukkua sellaiselle firmalle kuin Redland. Vastasivat mun avoimeen hakemukseen asiallisesti, vaikkeivät silloin mun työpanosta tarvinneet. 3,5 vuotta myöhemmin olivat pistäneet uudelleen viestiä.
Moikka,

Katselin läpi potentiaalisimman tuntuisia vanhoja developer-viestittelyitäni. Oletko vielä nykyään ja tällä hetkellä kiinnostunut WordPress, WooCommerce ja/tai React-devaushommista? Meillä olisi kovasti tarvetta etenkin hieman kokeneemmille kehittäjile. Joten jutellaan mieluusti jos aihe kiinnostaa!
Olin tuolloin töissä toisaalla, mut tuli hyvä fiilis ku oli jälki jätetty ja pysynyt. Kantsii siis kirjoitella firmoille ihan suoraan hakujen ulkopuoleltakin ja vaikkei mitää hakua oliskaan (miksei jopa soittaakki perään riippuen firmasta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
65
Vuokrafirmojen kautta IT-tukea. AW, Jobly, Oikotie, Duunitori, Työmarkkinatori, Indeed ja LinkedIn kautta kehityshommaa. Yleensä pyörii suurinpiirtein samat paikat kaikissa mutta välillä onnistaa ja löytyy uutta. Viime viestin jälkeen (8.8) on löytynyt 4 junioripaikkaa. Olen lähettänyt useamman kymmentä avointa hakemusta mutta heikolta näyttää tilanne. Olen myös yrittänyt käyttää pienen pientä verkostoani hyväkseni ja kasvattaa sitä. Vitutus on suuri jos pitää odottaa seuraavia kesätyörekryjä ennen kuin saa mitään.
Hakemuksia olen itsekin laittanut julkisiin hakuihin ja joitakin avoimia hakemuksia yhteensä ehkä n. 10 paikkaan. Kesärekryissä on taas sitten se ongelma, että ainakin yliopisto kaupungeissa niitä muita hakijoita on samaan aikaan pilvin pimein, eli kilpailijoita ainakin silloin riittää.
 
Liittynyt
06.07.2018
Viestejä
65
Ehkä OT, mut tuli selailtua vanhoja sähköposteja. Peukkua sellaiselle firmalle kuin Redland. Vastasivat mun avoimeen hakemukseen asiallisesti, vaikkeivät silloin mun työpanosta tarvinneet. 3,5 vuotta myöhemmin olivat pistäneet uudelleen viestiä.


Olin tuolloin töissä toisaalla, mut tuli hyvä fiilis ku oli jälki jätetty ja pysynyt. Kantsii siis kirjoitella firmoille ihan suoraan hakujen ulkopuoleltakin.
Ennemmin laitankin avoimen hakemuksen, kun julkisiin hakuihin voi olla satoja hakijoita joista muutama valitaan eli aika usein melkoista lottoamista.
 
Liittynyt
21.12.2018
Viestejä
18
Hakemuksia olen itsekin laittanut julkisiin hakuihin ja joitakin avoimia hakemuksia yhteensä ehkä n. 10 paikkaan. Kesärekryissä on taas sitten se ongelma, että ainakin yliopisto kaupungeissa niitä muita hakijoita on samaan aikaan pilvin pimein, eli kilpailijoita ainakin silloin riittää.
Kilpailijoita riittää nytkin aivan järjettömästi. Kesällä sentään on paljon paikkoja, matalammat vaatimukset hakijoiden suhteen ja siihen mennessä saan kasattua kunnon portfolion.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Itse olen rekrytoinut yksikköömme kolmen vuoden aikana jonkin verran porukkaa. Muutamia sennuja, muutama mid-level ja nelisen junnua.

Junior-rekryissä olen noudattanut toimintatapaa "anteeksi saa helpommin kuin luvan". Jotenkin tuntuu - vaikka yksikkömme itsessään ei ole konservatiivisen jähmeä - että ainoastaan senior-rekryissä ajatellaan olevan positiivinen odotusarvo.

Markkinatilanne on kuitenkin se, että entry-level / junior-positioihin tulee se 80~100 hakemusta. Kun taas senior-positioihin 20~40. Eli silloin CV:ssä mainitut geneeriset "React + NodeJS" ovat kaikki samalla viivalla. Tällöin muut taidot nousevat enemmän esiin. On se sitten Github-repo tai joku käyty kurssi, mitä tahansa. Näin jälkikäteen arvioiden ainakin itse tehnyt päätökset haastatteluun kutsuttujen kanssa juuri näiden nyanssien pohjalta.

Ja oma kommunikointini on rekryammattilaisten "screenauksesta" läpi menneiden (= 8-10 kandia) kanssa, että soitan kaikille ja kerron prosessin vaiheet + eri vaiheiden aikana päätöksiin vaikuttaneet tekijät. Yleensä tulee hyvää feedbackia, mutta joskus toki tullaan turhautuneina linjoja pitkin "nyt teitte virheen" tai "perkele, olin aivan varma, että saan tämän työpaikan" jne. Joka taasen mielestäni alleviivaa, että hylsy on ollut täysin oikea päätös.

Itse jeesasin joskus etenkin Integrifyn kautta muutaman tutuksi tulleen entry-level kaverin kanssa hakemusten ja ansioluetteloiden teossa. Se oli ihan palkitsevaa hommaa jo siksi, että pienten rukkausten jälkeen heille alkoi tulla enemmän kutsuja haastatteluihin ja sitä kautta myös palkkauksiakin.

Mutta TL;DR - tsemppiä hakuihin, etenkin kaikille entry-level osaajille. Kuten todettu, niin ne on aika pienet lisät siellä hakemuksessa ja ansioluettelossa, jotka vaikuttavat alkuvaiheen valinnoissa. Ylisanoja voi myös käyttää, kunhan ei valehtele
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 845
Kannattaa myös hyödyntää entrylevel ohjelmat eri ict-alan yrityksissä, nykyään niitä on jo todella monella firmalla, esim yleisimmät CGI, Tieto, Capgemini jne. Käytännössä alkukartoituksen jälkeen katsotaan sopiva urapolku, normaalia tiukempi koulutuskäyrä sekä ylenemismalli. Ideana on löytää hyviä tekijöitä nopeasti sopiviin pesteihin ilman, että liksa kerkiää nousta liian korkeaksi. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
En voi olla ajattelematta hakemuksen lähettämistä sattumalta bongaamaani kiinnostavaan työpaikkaan, vaikka vaihdoin työnantajaa vasta reilu 5 kuukautta sitten ja olin palkallisella lomallakin 3 viikkoa. Eihän se pelkkä hakeminen nyt mitään mutta jos tärppäisikin niin jäisi paska maku nykyiselle työnantajalle jos lähtisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
En voi olla ajattelematta hakemuksen lähettämistä sattumalta bongaamaani kiinnostavaan työpaikkaan, vaikka vaihdoin työnantajaa vasta reilu 5 kuukautta sitten ja olin palkallisella lomallakin 3 viikkoa. Eihän se pelkkä hakeminen nyt mitään mutta jos tärppäisikin niin jäisi paska maku nykyiselle työnantajalle jos lähtisin.
Höpöhöpö. Se kuuden kuukauden koeaika on myös työntekijälle mahdollisuus.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Sehän oli nimenomaan työnantajan valinta, että voit kuusi kuukautta katsella työpaikan menoa ja sitten lähteä jos siltä tuntuu, ja löytyy parempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 856
Ja muutoinkin, työpaikasta saa irtisanoutua koska tahansa irtisanomisajan puitteissa. Mutta aina parempi jos ajankohdan voi sopia työnantajan/asiakkaan kanssa niin, että handover on sujuvaa. Sitten jää vielä parempi maku kaikille. Mutta lähtökohtaisesti ei kauheasti kannata murehtia asiaa, vaan jos kohdalle tulee unelmaduuni, niin kannattaa napata kiinni.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 052
Joo itseähän työnantajat haluavat maksimi pitkää koeaikaa
En ihmettele yhtään kun nykypäivänä huonon työntekijän irtisanominen on äärimmäisen vaikeaa. Jos 6kk koeaika on ongelma niin sit meillä on muutenkin ongelma käsissä.

Ai niin, puistikoissa pikkulinnut huutelee että IT jengiä paiskataan ulos ihan tosissaan.

@Make vinkki että ole nykyiselle avoin ja yhteistyökykyinen, suomessa on todella pienet piirit.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
En ihmettele yhtään kun nykypäivänä huonon työntekijän irtisanominen on äärimmäisen vaikeaa. Jos 6kk irtisanomisaika on ongelma niin sit meillä on muutenkin ongelma käsissä.
Eihän tässä tuota 6kk koeaikaa ole ongelmaksi kukaan sanonut, todettu vaan että se toimii molempiin suuntiin. Jos työnantaja ei halua että työntekijä lähtee 5,5kk päästä työsuhteen alkamisesta muualle, niin työnantaja voi sitä koeaikaa lyhentää vaikka kahteen kuukauteen.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 052
Eihän tässä tuota 6kk koeaikaa ole ongelmaksi kukaan sanonut, todettu vaan että se toimii molempiin suuntiin. Jos työnantaja ei halua että työntekijä lähtee 5,5kk päästä työsuhteen alkamisesta muualle, niin työnantaja voi sitä koeaikaa lyhentää vaikka kahteen kuukauteen.
Kyllä, sitä vartenhan se on. Työntantaja ei pysty pitämään millään keinolla työntekijää koska työpaikka ei ole mikään vankila. Koeajan jälkeen irtisanomisaika on 2vkoa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Kyllä, sitä vartenhan se on. Työntantaja ei pysty pitämään millään keinolla työntekijää koska työpaikka ei ole mikään vankila. Koeajan jälkeen irtisanomisaika on 2vkoa.
Koeajan jälkeinen irtisanomisaika riippuu TESsistä ja siitä mitä työsopimukseen on kirjoitettu.

Tarkoitin siis irtisanoutumisaikaa itse, irtisanomisajasta en mene sanomaan mitään varmaan mutta taitaa olla enemmän kuin 2vko.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
939
Ai niin, puistikoissa pikkulinnut huutelee että IT jengiä paiskataan ulos ihan tosissaan.
Samaa olen kuullut, tosin enemmän konsulttipuolella kuin tuotetaloissa tähän mennessä. Nämä "osaajapula hidastaa talouskasvua"-huutelijat ovat olleet aika hiljaa viimeaikoina, kun "osaajia" onkin yhtäkkiä yllinkyllin mutta projekteja ei riitäkään enää kaikille.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 052
Samaa olen kuullut, tosin enemmän konsulttipuolella kuin tuotetaloissa tähän mennessä. Nämä "osaajapula hidastaa talouskasvua"-huutelijat ovat olleet aika hiljaa viimeaikoina, kun "osaajia" onkin yhtäkkiä yllinkyllin mutta projekteja ei riitäkään enää kaikille.
Joo konsulttipuolella, tuotetaloissa on sen verran vankka maksajajoukko valmiina ja jatkuvuutta tiedossa niin pysyvämmät hommat.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 394
Nämä "osaajapula hidastaa talouskasvua"-huutelijat ovat olleet aika hiljaa viimeaikoina, kun "osaajia" onkin yhtäkkiä yllinkyllin mutta projekteja ei riitäkään enää kaikille.
Talouden syklit vaikuttavat. Nyt kannattaa pitää työvoimasta kiinni jos firma pystyy kun nousukauden aikana on sitten taas se ”osaajapula”.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Tivissä oli eilen uutista että alkaa konsulttipuolella vaikuttamaan jo hintoihinkin, eli kilpailutuksiin pitää alkaa tarjoamaan halvemmalla.
Taitaa olla maksumuurin takana tosin (huomasin sattumalta viime viikolla että firman kautta saa tunnukset tämänkin lukemiseen, ihan hyvä bonus).
”Vielä puoli vuotta aiemmin hyvältä näyttänyt markkinatilanne ajautui viime keväänä todella nopeasti heikon kysynnän markkinaan”, kertoo konsulttiyhtiö Melkin toimitusjohtaja ja partneri Tuukka Ihalainen.
Melkki tuottaa itse it-alan konsulttipalveluita, mutta myös kilpailuttaa suuryritysten palvelukokonaisuuksia.
”Näkemyksemme perustuu noin kolmeenkymmeneen kilpailutukseen, jotka olemme tehneet asiakkaillemme viimeisen vuoden aikana”, Ihalainen kertoo.

”Trendi on selvä. Tarjottavien it-palveluiden hinnat ovat pudonneet huomattavasti. Ennen alennetut hinnat kytkettiin isoihin ja pitkäkestoisiin sitoumuksiin. Nyt hinta-alennuksia tarjotaan myös lyhyiden sopimusten kylkeen. Markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa suhteessa kysyntään.”
ja toinen uutinen elokuun lopulta Koodaripula vaihtui projektipulaan – ”Epävarmuus iskenyt yllättävän laajasti”
Siili Solutions kommentoi monen muun alan yhtiön tapaan alan markkinatilannetta hankalaksi. Kevään palkankorotuskierros on nostanut osaltaan it-talojen kustannuksia, mutta asiakkailla on nyt aiempaa enemmän neuvotteluvoimaa kilpailutuksissa. Hintakilpailu on nyt kilpailutuksissa kovaa. Siilin toimitusjohtaja Tomi Pienimäen mukaan kunkin yhtiön oma tilanne sanelee pitkälti sen, kuinka aggressiivisella tarjouksella yhtiö lähtee mukaan kilpailutukseen tietyllä hetkellä.

”Jos toimijalla on päättymässä kolmen kuukauden päästä iso projekti ja tekijöitä on vapautumassa, on iso intressi saada vapautuvat tekijät johonkin heti sen jälkeen. Silloin yhtiö suhtautuu myös hinnoitteluun aggressiivisemmin. On isompi ongelma, jos tekijät jäävät ilman hommia”, Pienimäki kuvaa markkinadynamiikkaa.
Noissa ei irtisanomisista puhuta mitään, lähinnä tuosta vaikeasta markkinatilanteesta. Ensi vaiheessa varmaan vaikuttaa siihen että kovin kummoisia palkankorotuksia on turha kysellä, eikä taida edes firman vaihtaminen siihen auttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
939
Talouden syklit vaikuttavat. Nyt kannattaa pitää työvoimasta kiinni jos firma pystyy kun nousukauden aikana on sitten taas se ”osaajapula”.
Ongelma on vaan siinä että talouden käänne ei ole vielä näköpiirissä, koko ensi vuosi voi olla aika ankea. Jos firmassa on puhtaasti provisiopalkka niin tilanne ei ole niin paha, kun porukan pitäminen vaihtopenkillä ei tuota niin merkittävästi kustannuksia. Mutta jos maksetaan myös korkeita pohjapalkkoja niin ei sitä kovin kauaa voi odottaa ennen kun on pakko aloittaa vähennykset.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 845
Kannattaa muistaa, että koeaikapurku vaatii ns. asiallisen perusteen ja työntekijän puolelta sellainen ei ole, että on saanut paremman työn muualta. (linkki Erton sivulle aiheesta)
Tuohan on lähinnä vain siitä kyse miten työntekijä asian esittää työnantajalle. Ei kannata sanoa, että saa paremman sopparin, vaan laukoo jotain miten ei pidä organisaatiota tarpeeksi toimivana (tähän voi valita haluamansa termin ja syyn), ei usko kehittymismahdollisuuksiin tms. Jotain kättä pidempää kannattaa ottaa perusteluksi joka ulottuu oikeaan reaalielämään.

Siltoja ei kannata Suomen kokoisilla markkinoilla polttaa, kaikki tuntee lähes kaikki ja sana kiirii.
Lisäksi jos uuteen paikkaan on sanonut, että on koeajalla ja silti halukas vaihtamaan kiskaa toiseen, on se jonkinlainen signaali sinnekin suuntaan. En itse ainakaan palkkaisi jos ei nyt ihan supersankari olisi + jolle löytyy laskutettavia hommia vähintään 80% ja vähintään vuodeksi. Sen verran kallista ja aikaa vievää rekryäminen on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Onko täällä muita hallinnollisen IT:n parissa yksityisellä sektorilla työskenteleviä? Koetteko, että tämä ’taiteenlaji’ on kuolemaan päin?

Itsellä tulee nyt 5 vuotta täyteen nykyisellä työnantajallani (suurehko suomalainen yritys), mutta IT-hommat tulivat päätoimenkuvaksi vasta nyt vuoden alusta. Tehtäviin liittyy lisäksi budjetti- ja johtoryhmävastuu, mutta ei kuitenkaan perinteinen ’IT-dirikan’ rooli vaan ennemmin kuvaisin rooliani erityisasiantuntijan kaltaisena.

Toimenkuvaan liittyen ei moitteita, mutta huolenaiheenani on se, ettei IT-alaan liittyvää koulutusta minulla juurikaan ole vaan oma koulutus on ylempi korkeakoulututkinto työnantajan toimialalta. Ymmärrän vähän kaikesta, mutta tietämys ei ole sillä tasolla, että tuntuisi vaivattomalta siirtyä esimerkiksi tietoturvan, sovelluskehityksen tai IT-arkkitehtuurin syväosaajaksi.

Työuraani on vielä roimasti jäljellä, joten olenko näillä seteillä raivaamassa tietä ennen pitkää kohti kortiston jonoa väliinputoajana? Itsessään koulutukseni mukaiset työllisyysnäkymät ovat erittäin lupaavat, mutta onko tässä vaarana brändäytyä IT-propellihattuna ja siten näyttäytyä riskialttiina rekrytointina tulevaisuudessa.

Mielellään kuulisin muiden ajatuksia aiheesta, erityisesti vastaavissa tehtävissä toimivilta / toimineilta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 052
Onko täällä muita hallinnollisen IT:n parissa yksityisellä sektorilla työskenteleviä? Koetteko, että tämä ’taiteenlaji’ on kuolemaan päin?

Itsellä tulee nyt 5 vuotta täyteen nykyisellä työnantajallani (suurehko suomalainen yritys), mutta IT-hommat tulivat päätoimenkuvaksi vasta nyt vuoden alusta. Tehtäviin liittyy lisäksi budjetti- ja johtoryhmävastuu, mutta ei kuitenkaan perinteinen ’IT-dirikan’ rooli vaan ennemmin kuvaisin rooliani erityisasiantuntijan kaltaisena.

Toimenkuvaan liittyen ei moitteita, mutta huolenaiheenani on se, ettei IT-alaan liittyvää koulutusta minulla juurikaan ole vaan oma koulutus on ylempi korkeakoulututkinto työnantajan toimialalta. Ymmärrän vähän kaikesta, mutta tietämys ei ole sillä tasolla, että tuntuisi vaivattomalta siirtyä esimerkiksi tietoturvan, sovelluskehityksen tai IT-arkkitehtuurin syväosaajaksi.

Työuraani on vielä roimasti jäljellä, joten olenko näillä seteillä raivaamassa tietä ennen pitkää kohti kortiston jonoa väliinputoajana? Itsessään koulutukseni mukaiset työllisyysnäkymät ovat erittäin lupaavat, mutta onko tässä vaarana brändäytyä IT-propellihattuna ja siten näyttäytyä riskialttiina rekrytointina tulevaisuudessa.

Mielellään kuulisin muiden ajatuksia aiheesta, erityisesti vastaavissa tehtävissä toimivilta / toimineilta.
Lyhyt vastaus. Rehellisesti sanottuna koulutuksella voi pyyhkiä sitä itseään. Pääasia on että hommat onnistuu ja pystyt tarjoamaan lisäarvoa bisnekselle. Pidä huoli että tunnet tekniikan ja bisneksen jolle teet hommia, sit ei ole pelkoa että tiput johonkin limboon.
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
Onko täällä muita hallinnollisen IT:n parissa yksityisellä sektorilla työskenteleviä? Koetteko, että tämä ’taiteenlaji’ on kuolemaan päin?

Itsellä tulee nyt 5 vuotta täyteen nykyisellä työnantajallani (suurehko suomalainen yritys), mutta IT-hommat tulivat päätoimenkuvaksi vasta nyt vuoden alusta. Tehtäviin liittyy lisäksi budjetti- ja johtoryhmävastuu, mutta ei kuitenkaan perinteinen ’IT-dirikan’ rooli vaan ennemmin kuvaisin rooliani erityisasiantuntijan kaltaisena.

Toimenkuvaan liittyen ei moitteita, mutta huolenaiheenani on se, ettei IT-alaan liittyvää koulutusta minulla juurikaan ole vaan oma koulutus on ylempi korkeakoulututkinto työnantajan toimialalta. Ymmärrän vähän kaikesta, mutta tietämys ei ole sillä tasolla, että tuntuisi vaivattomalta siirtyä esimerkiksi tietoturvan, sovelluskehityksen tai IT-arkkitehtuurin syväosaajaksi.

Työuraani on vielä roimasti jäljellä, joten olenko näillä seteillä raivaamassa tietä ennen pitkää kohti kortiston jonoa väliinputoajana? Itsessään koulutukseni mukaiset työllisyysnäkymät ovat erittäin lupaavat, mutta onko tässä vaarana brändäytyä IT-propellihattuna ja siten näyttäytyä riskialttiina rekrytointina tulevaisuudessa.

Mielellään kuulisin muiden ajatuksia aiheesta, erityisesti vastaavissa tehtävissä toimivilta / toimineilta.
Heh. minulla on koneinsinöörin (AMK) paperit pohjalla. Kuitenkin lähes 20 -vuotta IT-alalla. Lähinnä koodausta, vaikkei koulutusta alalle olekaan. Ei ole ollut huolta että työttömäksi joutuisi. Muutaman kerran työnantajaa olen vaihtanut, eikä ole kyllä niitä koulupapereita katseltu tai edes kyselty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
361
Kiitos hyvistä vastauksista @mahonen @SampoTexaa .

Muotoilin hieman huonosti viestini. En niinkään ole tuosta huolissani, vaikkei IT-alan koulutusta olekaan. Ennemminkin siitä, että onko nykyisissä tehtävissä vaarana niche-osaaminen erityisesti, kun ei ole perinteinen devaaja/arkkari/konsultti. Mutta eiköhän sen pysty välttämään pysymällä kärryillä mitä toimialalla ja IT:ssä yleisesti tapahtuu. :interested:
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
95
Alanvaihto mielessä ja kysyisin hiukan neuvoa. Eli nykytilanne olen julkisella puolella töissä ja yhä suurempi osa työajasta kuluu pääkäyttäjätehtäviin(ylläpito, tekninen tuki, raportointi, kehittäminen, kouluttaminen, käyttönottoprojektit jne) luonnollisesti substanssiosaajan peruspalkalla. Nyt on alkanut tuntua yhä enemmän, että jotain tämäntapaista haluaisin tehdä työkseni jatkossa kokopäiväisesti. Mitään it-alan koulutusta ei ole , mutta substanssiosaamista löytyy kahteen eri alaan joita mielellään hyödyntäisi.

Nykyisessä elämäntilanteessa en ole kovin innokas lähtemään opiskelemaan amk-tutkintoa. Varmaan vaihtoehtona olisi nuo rekrykoulutukset(saranen ym) tai suora haku tuotetaloihin, jotka tekevät ohjelmistoa noille aloille joista itsellä on substanssiosaamista.

Nykyinen paikka ihan ok, mutta tuntuu ettei pääse kehittymään tarpeeksi ja palkka tietysti saisi olla parempi.

Ohjelmointi sinänsä ei kiinnosta vaan enemmän tuo tuki/ylläpito/kehittäminen/kouluttaminen ym.

Perus it-taidot on hallussa, mutta toki myös aukkoja on siksi tuo koulutus pohdinnassa. Kuitenkin opin mielestäni nopeasti uusia asioita ja omaan loogista päättelykykyä.

Nyt suunnitelma tarkkailla avoimia paikkoja ja lähettää mahdollisesti muutamia avoimia hakemuksia, mutta muuten otetaan kaikki vinkit vastaan.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 052
Kiitos hyvistä vastauksista @mahonen @SampoTexaa .

Muotoilin hieman huonosti viestini. En niinkään ole tuosta huolissani, vaikkei IT-alan koulutusta olekaan. Ennemminkin siitä, että onko nykyisissä tehtävissä vaarana niche-osaaminen erityisesti, kun ei ole perinteinen devaaja/arkkari/konsultti. Mutta eiköhän sen pysty välttämään pysymällä kärryillä mitä toimialalla ja IT:ssä yleisesti tapahtuu. :interested:
Sehän on itsestä kiinni keskitytkö pelkästään johonkin vai teetkö monipuolisemmin. Jos olet bisneksen kanssa tekemisissä niin tulet tekemään noita kaikkia, halusit tai et. Bisnestä kun ei oikestaan kiinnosta mikä sun virallinen rooli on ja vain tuloksilla on merkitystä.

Jos haluat jonkun alueen syväosaajaksi niin lähde konsultiksi.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Alanvaihto mielessä ja kysyisin hiukan neuvoa. Eli nykytilanne olen julkisella puolella töissä ja yhä suurempi osa työajasta kuluu pääkäyttäjätehtäviin(ylläpito, tekninen tuki, raportointi, kehittäminen, kouluttaminen, käyttönottoprojektit jne) luonnollisesti substanssiosaajan peruspalkalla. Nyt on alkanut tuntua yhä enemmän, että jotain tämäntapaista haluaisin tehdä työkseni jatkossa kokopäiväisesti. Mitään it-alan koulutusta ei ole , mutta substanssiosaamista löytyy kahteen eri alaan joita mielellään hyödyntäisi.

Nykyisessä elämäntilanteessa en ole kovin innokas lähtemään opiskelemaan amk-tutkintoa. Varmaan vaihtoehtona olisi nuo rekrykoulutukset(saranen ym) tai suora haku tuotetaloihin, jotka tekevät ohjelmistoa noille aloille joista itsellä on substanssiosaamista.

Nykyinen paikka ihan ok, mutta tuntuu ettei pääse kehittymään tarpeeksi ja palkka tietysti saisi olla parempi.

Ohjelmointi sinänsä ei kiinnosta vaan enemmän tuo tuki/ylläpito/kehittäminen/kouluttaminen ym.

Perus it-taidot on hallussa, mutta toki myös aukkoja on siksi tuo koulutus pohdinnassa. Kuitenkin opin mielestäni nopeasti uusia asioita ja omaan loogista päättelykykyä.

Nyt suunnitelma tarkkailla avoimia paikkoja ja lähettää mahdollisesti muutamia avoimia hakemuksia, mutta muuten otetaan kaikki vinkit vastaan.
Kannattaa tosiaan katsella tuotetalojen suuntaan. Esimerkkinä, jos olet sote-alalla ja potilastietojärjestelmät on tuttuja, niin niitä tekevään firmaan käyttöönottoprojekteihin ja tekniseen tukeen yms. Siellä ei välttämättä hirveästi kysellä tutkintojen perään, jos voi osoittaa että osaaminen löytyy, ja noi firmat arvostaa sitä, että työntekijät tuntee sen substanssin. Noista hommista voi sitten vähitellen edetä esim. projektipäällikön tai asiakasvastaavan hommiin, jos se bisnespuoli alkaa kiinnostaa enemmän.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
95
Olet kunnalla töissä nyt? Kannattaa katsoa nuo julkisen palvelutuottajat läpi 2M-it, istekki, kuntien tiera, monetra jne. Pelikenttä kun on valmiiksi tuttua, mutta tuolla palkat ei ole taulukkoon sidottuja samalla tavalla kuin kunnalla. Ovat kuitenkin enempi vähempi kasvavia it-palvelutuottajia.
Hyvinvointialueella hommissa. Juuri noita katsellut yhtenä vaihtoehtona tuotetalojen lisäksi. Kyllä eri hyvinvointialueilla tulee olemaan noilla mainitsemillasi palvelutuottajilla hommia mikäli muillakin alueilla on hommat samassa mallissa kuin täällä omalla alueella...

Integraatioita, yhtenäistämistä ja ties mitä tuottavuus ohjelmia tulossa ja uudet digitaaliset palvelut on keskiössä aika monella hva:lla. Eli uskoisin, että hommia on vuosiksi eteenpäin.

Kannattaa tosiaan katsella tuotetalojen suuntaan. Esimerkkinä, jos olet sote-alalla ja potilastietojärjestelmät on tuttuja, niin niitä tekevään firmaan käyttöönottoprojekteihin ja tekniseen tukeen yms. Siellä ei välttämättä hirveästi kysellä tutkintojen perään, jos voi osoittaa että osaaminen löytyy, ja noi firmat arvostaa sitä, että työntekijät tuntee sen substanssin. Noista hommista voi sitten vähitellen edetä esim. projektipäällikön tai asiakasvastaavan hommiin, jos se bisnespuoli alkaa kiinnostaa enemmän.
Tämä olisi myös hyvä vaihtoehto kun vain saisi jalkaa oven väliin. Ongelma on, että tämä nykyinen työ on hyvin marginaalisella alalla jossa voi työskennellä vain julkisella puolella. Toisen alan substanssiosaamista voisi hyödyntää myös yksityisellä puolella.

Kiitoksia vastauksista ja nyt suunnitelmissa laittaa hakemuksia menemään vuodenvaihteen tienoilla kun yksi käyttöönottoprojekti päättyy. Ja tietysti kysyä vielä palkankorotuksen/vastuullisempien hommien mahdollisuutta nykyisellä työnantajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
11
Saa nähdä miten tässä lähtee oma IT-työura käyntiin, tässä vaiheessa ainakin vielä ihan positiiviset fiilikset ihan jo senkin takia että tähän kyseiseen Sarasen rekrykoulutusohjelmaan oli hakijoita se ~200 ja mukaan hyväksyttiin 9 niin tuleehan tuohon joukkoon kuulumisesta jo ihan mukava fiilis. Oma tausta tosiaan se, että tieto- ja viestintätekniikan opintoja löytyy takaapäin noppamielessä sen 1-2 vuoden verran ja tätä parhaani mukaan ja fiksusti koitin käyttää vipuna tohon Sarasen ohjelmaan hakiessani, ja sitten erinäisistä syistä korona-aikana tipahdin näiden opintojen ulkopuolelle. Ei sitä määräänsä pidempään jaksanut tukien varassa vaan maata kotona, joten kun lähdin kartottamaan tilannettani niin takaisin koulun penkille meneminen ei sinänsä enää hirveästi kiinnostanut kun ikääkin rupee jo olemaan hitusen verran (kohta 30v) niin koitin löytää mahdollisimman suoria reittejä IT-alan työelämään ja tämän kautta päädyin sitten Sarasen koulutukseen. Teknisen tuen hommia nyt ainakin alkuun, jo tässä vaiheessa näyttäisi vahvasti siltä että työpaikka on kyllä tarjolla ja siinä mielessä kävi vähän tuurikin että tämä oma kohdeyritykseni oli kooltaan sen verran suuri, että firman sisältä löytyisi aika mukavasti etenemismahdollisuuksia. Pikkasen tietysti pyörii takaraivossa se, että olishan se pidemmän päälle mukava saada edes jonkinlainen alalle soveltuva tutkinto alle (onko noista jo töissä oleville tarkoitetuista ammatti- tai erikoisammattitutkinnoista mitään iloa?), vaikkakin alan työtilannetta ja tätäkin keskustelua seuranneena vaikuttais siltä että tutkinto on hakuvaiheessa pakollinen usein vain ulkomailta töitä hakiessa. Sinänsä tämmönenkin vois kiinnostaa, sinkkumiehenä ajatus siitä että jonkinlaisen siivun elämästään työskentelis tulevaisuudessa ulkomailla olis ihan kutkutteleva.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 378
Saa nähdä miten tässä lähtee oma IT-työura käyntiin, tässä vaiheessa ainakin vielä ihan positiiviset fiilikset ihan jo senkin takia että tähän kyseiseen Sarasen rekrykoulutusohjelmaan oli hakijoita se ~200 ja mukaan hyväksyttiin 9 niin tuleehan tuohon joukkoon kuulumisesta jo ihan mukava fiilis. Oma tausta tosiaan se, että tieto- ja viestintätekniikan opintoja löytyy takaapäin noppamielessä sen 1-2 vuoden verran ja tätä parhaani mukaan ja fiksusti koitin käyttää vipuna tohon Sarasen ohjelmaan hakiessani, ja sitten erinäisistä syistä korona-aikana tipahdin näiden opintojen ulkopuolelle. Ei sitä määräänsä pidempään jaksanut tukien varassa vaan maata kotona, joten kun lähdin kartottamaan tilannettani niin takaisin koulun penkille meneminen ei sinänsä enää hirveästi kiinnostanut kun ikääkin rupee jo olemaan hitusen verran (kohta 30v) niin koitin löytää mahdollisimman suoria reittejä IT-alan työelämään ja tämän kautta päädyin sitten Sarasen koulutukseen. Teknisen tuen hommia nyt ainakin alkuun, jo tässä vaiheessa näyttäisi vahvasti siltä että työpaikka on kyllä tarjolla ja siinä mielessä kävi vähän tuurikin että tämä oma kohdeyritykseni oli kooltaan sen verran suuri, että firman sisältä löytyisi aika mukavasti etenemismahdollisuuksia. Pikkasen tietysti pyörii takaraivossa se, että olishan se pidemmän päälle mukava saada edes jonkinlainen alalle soveltuva tutkinto alle (onko noista jo töissä oleville tarkoitetuista ammatti- tai erikoisammattitutkinnoista mitään iloa?), vaikkakin alan työtilannetta ja tätäkin keskustelua seuranneena vaikuttais siltä että tutkinto on hakuvaiheessa pakollinen usein vain ulkomailta töitä hakiessa. Sinänsä tämmönenkin vois kiinnostaa, sinkkumiehenä ajatus siitä että jonkinlaisen siivun elämästään työskentelis tulevaisuudessa ulkomailla olis ihan kutkutteleva.
Yli 40 vuotta jäljellä ennen eläkettä, kyllä sä tutkinnon tai kaksi ehdit vielä suorittaa :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 856
takaisin koulun penkille meneminen ei sinänsä enää hirveästi kiinnostanut kun ikääkin rupee jo olemaan hitusen verran (kohta 30v)
Tätä en ihan ymmärrä. Tuttavapiirissä on useita 40-50v uudelleenkouluttautujia, jotka ovat istuneet itsensä esim. lääkäreiksi. Eli ei iän pitäisi olla mikään este kouluun menemiselle, jos muutoin on motivaatio kunnossa. Nykyään alanvaihtajia on paljon ja on enemmän kuin todennäköistä, että joku itseä vanhempi opiskelee myös. Eli ennakkoluulot hiiteen tuon osalta. Jos haluaa tutkinnon ja jos talous sen kestää, niin ehdottomasti opiskelemaan! Se on parhaimmillaan kivaa ja motivoivaa hommaa ja lisää työllistymisen tai uralla etenemisen mahdollisuuksia.

Muutoin ei voi kuin onnitella että pääsit pikakurssille ja luultavasti työelämään!
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
vaikkakin alan työtilannetta ja tätäkin keskustelua seuranneena vaikuttais siltä että tutkinto on hakuvaiheessa pakollinen usein vain ulkomailta töitä hakiessa. Sinänsä tämmönenkin vois kiinnostaa, sinkkumiehenä ajatus siitä että jonkinlaisen siivun elämästään työskentelis tulevaisuudessa ulkomailla olis ihan kutkutteleva.
Amerikkaan jos haluat niin vihreäkorttilotto tai firman sisäinen siirto on helpoimmat keinot. Vihreäkorttilotto kerran vuodessa tähän aikaan vuodesta. Ilmainen, ei ole pakko ottaa vihreäkorttia vastaan. Kannattaa just nyt heti osallistua, jos kiinnostaa: Find out if you are eligible for the Diversity Visa (DV) Lottery and how to register | USAGov

Todellisuus koodaushommissa, että asiat muuttuu ja on pakko joko omalla ajalla tai hyvässä duunissa oppia uutta tai muuttuu dinosaurukseksi. Toki on poikkeuksia missä asiat muuttuu niin hitaast ettei tule "isoja" murroksia. Vaikka joku ajureiden kehittäminen aika samanaista nyt kuin menneisyydessä.

Jos miettii vaikka viimosen 25v suomea niin oli jotain aika kökköä kehityshommaa 90-luvun alkupuolella, feature phone/symbian/wanha webbi, mobiilit(ios/android), moderni frontti+backi+konesaliasiat ja nyt uutena murroksena konealgoritmien kehittäminen ja ai:n soveltaminen. Maailma muuttuu melko vauhdilla, jos perspektiivi on kymmeniä vuosia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 198
Pikkasen tietysti pyörii takaraivossa se, että olishan se pidemmän päälle mukava saada edes jonkinlainen alalle soveltuva tutkinto alle (onko noista jo töissä oleville tarkoitetuista ammatti- tai erikoisammattitutkinnoista mitään iloa?), vaikkakin alan työtilannetta ja tätäkin keskustelua seuranneena vaikuttais siltä että tutkinto on hakuvaiheessa pakollinen usein vain ulkomailta töitä hakiessa. Sinänsä tämmönenkin vois kiinnostaa, sinkkumiehenä ajatus siitä että jonkinlaisen siivun elämästään työskentelis tulevaisuudessa ulkomailla olis ihan kutkutteleva.
Onneks meillä on tätäkin varten oma keskusteluketju. Lyhyesti, on mahdollista suorittaa myös työn ohessa jos energia riittää ja haluja on.
Ammattitutkintoja tuskin ulkomailla juurikaan tunnistetaan, jos ulkomaantöitä varten haluaa tutkintoa niin lienee turvallisinta opiskella joku korkeakoulututkinto joka taipuu hekposti kansainväliseen muotoon (amk, yo kandi, yo maisteri)
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
758
Amerikkaan jos haluat niin vihreäkorttilotto tai firman sisäinen siirto on helpoimmat keinot. Vihreäkorttilotto kerran vuodessa tähän aikaan vuodesta. Ilmainen, ei ole pakko ottaa vihreäkorttia vastaan. Kannattaa hakea just nyt heti osallistua, jos kiinnostaa: Find out if you are eligible for the Diversity Visa (DV) Lottery and how to register | USAGov

Todellisuus koodaushommissa, että asiat muuttuu ja on pakko joko omalla ajalla tai hyvässä duunissa oppia uutta tai muuttuu dinosaurukseksi. Toki on poikkeuksia missä asiat muuttuu niin hitaast ettei tule "isoja" murroksia. Vaikka joku ajureiden kehittäminen aika samanaista nyt kuin menneisyydessä.

Jos miettii vaikka viimosen 25v suomea niin oli jotain aika kökköä kehityshommaa 90-luvun alkupuolella, feature phone/symbian/wanha webbi, mobiilit(ios/android), moderni frontti+backi+konesaliasiat ja nyt uutena murroksena konealgoritmien kehittäminen ja ai:n soveltaminen. Maailma muuttuu melko vauhdilla, jos perspektiivi on kymmeniä vuosia.
Kannattaa pitää mielessä että vihreän kortin saatuasi Amerikan verokarhu ottaa omansa sinulta. Asut sitten missäpäin tahansa tai tienaat rahasi mistäpäin maailmaa tahansa. Tämä verovelvollisuus on vaikka et asuisi jenkeissä tai koskaan olisit asunutkaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Kannattaa pitää mielessä että vihreän kortin saatuasi Amerikan verokarhu ottaa omansa sinulta. Asut sitten missäpäin tahansa tai tienaat rahasi mistäpäin maailmaa tahansa. Tämä verovelvollisuus on vaikka et asuisi jenkeissä tai koskaan olisit asunutkaan.
Suomella ja USA:lla on verosopimus jonka avulla maksat verot vain suomi tai usa. Ei tuplaverotusta suomi keissin kanssa. USA:n verotus suomea keveämpi. Vihreäkortin menettää/voi antaa pois jos pysyvä asuinpaikka ei ole amerikka(tilapäisesti voi asua muualla, monimutkainen asia). Verokarhu lopettaa jahtaamisen, kun vihreäkortin antaa/otetaan pois. Kansalaisuuden jos saa/ottaa niin sitten on naimisissa verottajan kanssa.

Verojutut lienee aika off topic tässä ketjussa. Vastasin kuitenkin tän verran, että pahin väärinkäsitys vältetään.
 
Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
11
Tätä en ihan ymmärrä. Tuttavapiirissä on useita 40-50v uudelleenkouluttautujia, jotka ovat istuneet itsensä esim. lääkäreiksi. Eli ei iän pitäisi olla mikään este kouluun menemiselle, jos muutoin on motivaatio kunnossa. Nykyään alanvaihtajia on paljon ja on enemmän kuin todennäköistä, että joku itseä vanhempi opiskelee myös. Eli ennakkoluulot hiiteen tuon osalta. Jos haluaa tutkinnon ja jos talous sen kestää, niin ehdottomasti opiskelemaan! Se on parhaimmillaan kivaa ja motivoivaa hommaa ja lisää työllistymisen tai uralla etenemisen mahdollisuuksia.

Muutoin ei voi kuin onnitella että pääsit pikakurssille ja luultavasti työelämään!
Juu olisin varmaan voinut avata omaa pohdiskelua tuossa vähän paremmin; kerkesin olla pidemmän siivun pelkän tt-tuen varassa niin isona kannustimena sen suhteen, että pääsisi jollain keinolla mahdollisimman suoraan alan työelämään kiinni, oli ihan puhtaasti oma taloustilanne. 300-400e kuukausibudjetti nykyisessä taloustilanteessa kävi vähän joka suunnalta rankaksi, siinä kapeni oma elämänpiiri miltei olemattomaksi. Kuten siellä viestini loppupäässä pohdiskelin, niin jo oman mielenrauhan takaamiseksi loppupeleissä haluaisin itselleni kyllä jonkun alalle soveltuvan tutkinnon hommata. Jos saisi vaikka sen ~2 vuoden verran hyväksiluettua noita omia aiempia opintoja, niin eihän tuossa välttämättä olisi edes mahdottoman pitkä taival edessä vaikka monimuoto AMK inssitutkinnon loppuun viemiseksi.

Onneks meillä on tätäkin varten oma keskusteluketju. Lyhyesti, on mahdollista suorittaa myös työn ohessa jos energia riittää ja haluja on.
Ammattitutkintoja tuskin ulkomailla juurikaan tunnistetaan, jos ulkomaantöitä varten haluaa tutkintoa niin lienee turvallisinta opiskella joku korkeakoulututkinto joka taipuu hekposti kansainväliseen muotoon (amk, yo kandi, yo maisteri)
Ja kiitti tästäkin vinkistä, ehottomasti omassa tilanteessa oleellista infoa sisältävä keskustelu tämäkin!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 856
Kuten siellä viestini loppupäässä pohdiskelin, niin jo oman mielenrauhan takaamiseksi loppupeleissä haluaisin itselleni kyllä jonkun alalle soveltuvan tutkinnon hommata. Jos saisi vaikka sen ~2 vuoden verran hyväksiluettua noita omia aiempia opintoja, niin eihän tuossa välttämättä olisi edes mahdottoman pitkä taival edessä vaikka monimuoto AMK inssitutkinnon loppuun viemiseksi.
Toi on hyvä tavoite ja jos hyvin käy, työnantaja saattaa tukea opintoja jollain tavalla. Ja älä tosiaan ikää mieti tippaakaan vaikka tämä toteutuisi vasta kun olet 60v. Iällä ei mitään väliä.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
758
Suomella ja USA:lla on verosopimus jonka avulla maksat verot vain suomi tai usa. Ei tuplaverotusta suomi keissin kanssa. USA:n verotus suomea keveämpi. Vihreäkortin menettää/voi antaa pois jos pysyvä asuinpaikka ei ole amerikka(tilapäisesti voi asua muualla, monimutkainen asia). Verokarhu lopettaa jahtaamisen, kun vihreäkortin antaa/otetaan pois. Kansalaisuuden jos saa/ottaa niin sitten on naimisissa verottajan kanssa.

Verojutut lienee aika off topic tässä ketjussa. Vastasin kuitenkin tän verran, että pahin väärinkäsitys vältetään.
Näin, veroilmoituksen atlantin yli joutuu joka tapauksessa tekemään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 089
Näin, veroilmoituksen atlantin yli joutuu joka tapauksessa tekemään.
Vain, jos ottaa sen vihreäkortin vastaan ja muuttaa amerikkaan. Tilanne ei liene eroa mitenkään siitä, että muuttaisi töiden perässä vaikka viroon. Vero tuossa tilanteessa, että muutat amerikkan töihin suomesta on nettovoitto, kun suomen verotus on mitä on,...

Se miksi nostin vihreäkorttiloton ketjuun on, että tuo on hyvin helppo tie it-alan töihin amerikkaan, jos voittaa lotossa ja jos ottaa vihreäkortin vastaan. Lisäksi tuo lotto on auki just nyt. Hyvä tie hommata mahdollisuus, jos amerikka työpaikkana kiinnostaa.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
758
Vain, jos ottaa sen vihreäkortin vastaan ja muuttaa amerikkaan. Tilanne ei liene eroa mitenkään siitä, että muuttaisi töiden perässä vaikka viroon. Vero tuossa tilanteessa, että muutat amerikkan töihin suomesta on nettovoitto, kun suomen verotus on mitä on,...
Niinhän mä sanoin?
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
635
USA-verokeskusteluun ei ole lisättävää, mutta:
Se miksi nostin vihreäkorttiloton ketjuun on, että tuo on hyvin helppo tie it-alan töihin amerikkaan, jos voittaa lotossa ja jos ottaa vihreäkortin vastaan. Lisäksi tuo lotto on auki just nyt. Hyvä tie hommata mahdollisuus, jos amerikka työpaikkana kiinnostaa.
En ole ihan varma tuosta kohdasta "hyvin helppo". Mun mielestä vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä USA:ssa IT/STEM-alan avoimia työpaikkoja on tosi vähän verrattuna hakijoihin. Redditistä yms. voi lukea kuinka IT-alan vastavalmistuneet joutuu lähettämään satoja hakemuksia eikä siltikään välttämättä löydy mitään. Itse olen viimeisen parin vuoden aikana satunnaisesti lähetellyt hakemuksia joihinkin kiinnostaviin paikkoihin, mutta en ole saavuttanut mitään menestystä, eli ei edes haastatteluja tms.

Olen myös huomannut, että monet ilmoitukset esim. linkedinissä pysyy aktiivisena kuukausia senkin jälkeen kun sieltä on tullut negatiivinen vastaus, vaikka ilmoitus on sellainen, että täytin (ja varmaan moni muukin täytti) kaikki esitetyt vaatimukset. Eli ikään kuin haamuilmoituksia joihin ei ole tarkoituskaan palkata ketään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 418
Viestejä
4 236 754
Jäsenet
71 209
Uusin jäsen
Liftari

Hinta.fi

Ylös Bottom