Seuraavanlainen case lyhykäisyydessään.
> Tehtiin pihalla kaivuutöitä lapiolla (varaston pohjia). Oltiin kyselty operaattorilta kaapelitiedot ennen kaivuita, mutta heillä ei ollut tarkempia kaapelitietoja antaa. Sanottiin, että johtotietopankista saa samat kaapelitiedot. Tiedot hankittu, mutta ei tarkkaa tietoa, että missä menee valokuitukaapeli, koska kuvat puutteelliset.
> Alettiin perustamaan varaston pohjia käsin.
> Illalla huomattiin, että netti ja tv ei toimi.
> Operaattorille ilmoitettu, että valokuitukaapelissa jotain vikaa.
> Lähettivät heidän yhteistyökumppaninsa tutkimaan vikaa ja ilmoitin hänelle, kun soitti matkalla, että kaapeli saattaa olla myös poikki.
> Viantutkija ilmoitti tässä vaiheessa siirtävänsä asian toiselle porukalle.
> Korjauskaveri tuli paikalle ja todettiin yhdessä, että kaapeli poikki tontin puolellamme (olin selvittänyt vian tässä välissä itse).
> Tilasi apukavereita itsenäisesti lisää tontille ja alkoivat samantien korjaamaan vikaa. Mikä oli itselleni ok.
> Soitin operaattorille ja kysyin, että kukahan maksaa ja mitäkin, kun emme korjaustyötä ole tilanneet ja mistään hinnoista ei ole mitään sovittu tai näitä hintoja meille esitetty. Heiltä sanottiin, että yleensä operaattori maksaisi nämä korjaukset itse, että jos lasku tulee kotiin, niin oltava heihin yhteydessä.
> Lasku tuli "yllätys, yllätys" meille, hinta n. 1700e.
> Operaattorin mielestä olemme velvollisia maksamaan laskun? Meille ei ilmoitettu missään vaiheessa, että kuka maksaa ja mitä maksaa mitäkin ja että toimisimme työn tilaajana tässä tapauksessa.
> Kiistin maksuvelvollisuuteni sillä, että en ole korjaustyötä tilannut, vain vianselvityksen operaattorin kautta. Ovat kuitenkin sitä mieltä, että meidän tulee lasku maksaa, vaikka emme ole korjaustyötä tilanneet.
> Vetoavat siihen, että olemme kaapelin rikkoneet, joten maksuvelvollisuus tästä syystä meidän. (Toki joo olemme kaapelin poikkaisseet se selvää)
> Rikkoutunut kaapeli kuitenkin meidän tontillamme.
Kuka oikeassa ja kuka maksaa? Periaatteesta kyrsii, että mitään hintoja ei ole meille esitetty alunperin ennen korjaustöiden aloitusta tai kerrottu, että toimimme työn tilaajana.