Vähän erityisempi case. Yritän mahdollisimman lyhyesti kertoa:
Tein 2022 lopulla Ukko.fi palveluun toiminimen/y-tunnuksen, koska tuolloin tein shopifyyn erästä verkkokauppaa. 2023 puolella lopetin koko kaupan, ja käytännössä peruin kaikki maksulliset sopimukset siihen paikkaan, sekä verottajallekin ilmoitin, että tää on kuopattu.
Nyt satuin VASTA tänään huomaamaan, että ukko.fi palvelu on veloittanut multa 18kk ajalta 22€+ALV/kk jotain kirjanpitomaksuja siis täysin tyhjästä. No olihan sinne linkattu mun henkilökohtainen pankkitili ja yrityksen tiedoissa oli vielä täysin kuopattu verkkokauppa. Enkä mä edes saanut laskuilmoituksia mihinkään, koska kyseisen verkkokauppaan liitetty sähköpostipalvelu oli myös kuopattu, ja kaikki kirjeet olivat tyhjässä bittiavaruudessa. Toisinsanoen, Ukko laskutti multa joka kuukausi vajaa 30€ tililtä ilman, että mä sain mihinkään tositetta. Pienet fläsärit tuli siitä, että kerran jos toisenkin ihmettelin tuota veloitusta jälkikäteen tilisiirroista, mutta kun OP oli merkannut sen ravintolapalveluksi, joten ajattelin, että liekö ravintolassa käynyt vaan syömässä.
Kolme tuntia brainstormasin palvelun kirjautumistunnuksia ja jollain ilmeellä pääsin kirjautumaan sisälle - siellähän se "ei käytössä" oleva sähköposti edelleen oli ja muokkasin toki erilaiseksi, mutta vahinko jo tapahtunut. Jos yksikin laskun kuitti olisi tullu eri paikkaan, olisin välittömästi tämän huomannut ja peruuttanut palvelun.
Kokonaissummaksi kertynyt 518€.
Tein tietenkin reklamaation ja pyysin rahojen palautusta siinä toivossa, että en ole käyttänyt palvelua lainkaan, sitten edes kirjautunut sinne. Koko tili oli lukossa siellä vielä, koska oli "käsittelemättömiä" tapahtumia. Liikevaihto tasan 0€.
Mietin, että nyt tykitän kovilla ja kohta tulee fyffee, kunnes huomasin sivuilla tälläsen jonkun linkin alla:
Joka tapauksessa. Voiko tälläsestä tapauksesta jos Ukko ei tule palauttamaan senttiäkään, pyytää esim. pankilta, vakuutuksista tai vaikka kuluttajansuojalain puitteissa jotain korvauksia?