Tarvitsisin vähän apua IO-Techin lakiemiehiltä.
Löysin nettimökistä mökin, joka sopisi meille loman viettoon. Jätin kyselyn palvelun lomakkeen kautta vuokraajalle ja kysyin saatavuutta ensi viikolle. Parin päivän päästä vuokraaja soitti, ja kertoi että mökki on saatavilla ensi viikoksi. Olin yllättynyt, koska nyt on kovin kesälomakausi ja varoitusaikaa melkko vähän. Vuokraaja pyysi, että vahvistan hänelle vuokrauksen vielä tekstiviestillä perään ja laitan siihen omat tietoni. Tein työtä pyydettyä. Vuokraaaja vastasi viestiin ja vahvisti tilaukseni.
Viesteistä tai vuokrailmoituksesta ei selviä mökistä muita tietoja kuin postinumero. Viesteistä ei selviä vuokraajan koko nimeä, osoitetta tai muita tietoja. Pelkkä etunimi, joka on viestien allekirjoituksena hänellä. Maksutietoja tai laskua ei ikinä kuulunut, vaikka vuokraaja ilmoitti että pitää maksaa etukäteen ja että hän laittaa laskun. Eli raha ei ole liikkunut. Ilmoituksessa ei ole vuokraus- tai varausehtoja.
Aloin vähän tutkimaan tätä vuokraajaa puhelinnumeron perusteella. Selvisi, että hänellä on osakeyhtiö, jolla on velkomustuomioita tältä kesältä. Vuokraaja on jo iäkäs, pitälle eläkeiän ylittänyt. Netin palstoilta löytyi yksi huono kokemus vuokraajan mökistä, joka oli ollut epäsiisti ja vuokranantaja aggressiivinen kun oli saanut palautetta. Hälytyskellot alkoi soida.
Tänään, siis sen jälkeen kun vuokraamisesta oli puhuttu puhelimessa, vuokraaja otti yhteyttä minuun vastaten sähköpostilla alkuperäiseen kyselyyni mökin saatavuudesta. Hän ilmoitti viestissä, että mökki on vapaana. Oli siis kokonaan unohtanut, että oli jo luvannut tämän samannimiselle henkilölle alle 24 tuntia sitten.
Itse epäilen muistisairautta tai petosta, jolla samaa mökkiä vuokrataan samaan aikaan lukuisille ihmisille ja kerätään rahaa ulosotossa oleviin rahoihin. Joka tapauksessa homma alkoi haiskahtaa, joten ilmoitin vuokraajalle tekstarilla, että perutaan koko juttu. En selitellyt syytä tms.
Vuokraaja vastasi tekstarilla, jossa hän ilmoittaa, että peruutus tulee liian myöhään, ja että minun pitää maksaa koko summa, ja että vuokra on ulosottokelpoinen ja hän pitää huolen, että homma viedään loppuun asti. Sävy oli saman tien erittäin uhkaava. En ole vastannut tuohon viestiin.
Vuokraaja tietää minun nimeni, puhelinnumeron ja kotiosoitteen.
Sen verran ehdin selvittää, että ainakin asuinhuoneiston vuokrauksessa tulisi selvitä sopimuksesta kohteen yksilöivät tiedot, eli ainakin osoite. Tämä ei ole minulle vielä selvinnyt. Ja että pitäisi olla myös vuokraajan tiedot, joita en ole saanut. En tiedä onko vuokraaja tuo yksityishenkilö vai se oy.
Kannattaako tästä nyt olla yhteydessä johonkin? Tarviiko pelätä ulosottomiestä tai perintätoimia? Onkohan lain mukaan meillä sopimusta syntynyt, jos on, niin onko se laillinen tai peruttavissa?