Kiitos
@Pezqu vastauksesta. On kyllä käynyt mielessä, että ostaja yrittää kalastella rahaa eikä ole viemässä asiaa eteenpäin. Sanoi mm. että myin yritykselle ja hänellä "on oikeusturvavakuutus. Joten rikosilmoitus ja käräjille?". Tutkisin vähän nettiä ja tuollainen oikeusturvavakuutus on validi vain jos rikos tms. liittyy oleellisesti yrityksen toimintaan ja summa on huomattavan iso. En jaksa uskoa, että vakuutusyhtiö maksaa lakimiehet kun asiakas alkaa tappelemaan 500 euron tietokoneesta, joka on ostettu käytettynä yksityiseltä. Viime viikolla sain vielä ostajalta viestin "En jaksa uskoa että tietoisesti haluat huijata, tämä nyt on vaan huonoa tuuria" ja tässä sitä taas ollaan, syytösten keskellä.
Ja tosiaan eilen kun laittoi taas viestiä asian tiimoilta, niin viesti oli luokkaa "Hei. Otin yhteyttä lakimieheen. Kyseessä on yleiseen sopimusoikeuteen perustuva sopimusrikkomus jos myydyssä tuotteessa on laatuvirhe. Sain juuri huollosta diagnoosin. Koneen kunto ei vastaa myynti-ilmoitusta. Jotta asia ei etenisi tuomioistuimeen nimikkeellä petos erehdyttämällä, voi kaupan joko purkaa tai koneen korjata myyjän kustannuksella." Ja hänen lakimiehen mukaan myynti-ilmoituksessa kirjoittamani teksti "näytönohjain toimii hienosti" oli tuo erehdys. Niin no, minulla se toimi hienosti. Sitä on kaksi ihmistä (minä+kaveri) testannut samana päivänä kun myynti-ilmoitus on tehty, juuri sen takia kun noissa on tyyppivikana näyttiksen hajoaminen enkä halua myydä rikkinäistä tavaraa juuri tällaisten seurausten takia. Ja tästä löytyy ihan tekstarit ja kuvat kun kaverikin oli todennut koneen toimivaksi. Testaus oli siis niinkin simppeli, kuin virranhallinnasta integroitu näyttis pois käytöstä ja sen jälkeen Youtubesta videoita pyörimään. Ei oireita, ei grafiikkavirheitä.
Minilexistä löytyi tällainen pätkä "Tavarassa on virhe myös, mikäli myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista, joista myyjän täytyy olettaa tienneen ja joista ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon." Eli jos ostaja vetoaa tuohon "emolevyssä korjausjälkiä" niin voiko olettaa, että olisin ollut tietoinen asiasta? Olen itsekin ostanut koneen käytettynä ja tuollaisten korjausjälkien huomaaminen vaatii laitteen avaamista ja mahdollisesti laitteita joita löytyy vain alan korjausliikkeistä. Niin ja yksi viesti ostajalta oli "oon taas koko aamun yrittänyt buuttailla ja fiksata". Että ei sitä tiedä mitä ostajan omat "fiksaukset" ovat olleet.
Kaupanpurkua koskeva lainaus Minilexistä "Lisäksi edellytetään, että ostaja on reklamoinut kaupan kohteessa olevasta virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitessaan tai siitä, kun hänen olisi pitänyt virhe havaita. Toisin sanoen ostajan edellytetään tarkastavan kaupan kohteen, kun kohde on luovutettu. Jos hän laiminlyö tarkastusvelvollisuutensa, menettää hän oikeuden vedota kaupan kohteena olevaan virheeseen." Miten tuonkin nyt ottaa, kun ostaja on hakenut koneen postista keskiviikkona, sanoo että toimi pari päivää, viikonlopun yritti saada toimimaan ja maanantaina ottaa yhteyttä ja ilmoittaa viasta.
Ei kai siinä. Mennään käräjille jos vastapuoli niin haluaa. En usko että tästä maasta löytyy syyttäjää, joka lähtee tätä keissiä ajamaan. Ostaja itse sanoi että kone toimi ja hajosi parin päivän päästä varoittamatta, joten miten olisin voinut tietää viasta jos se ilmenee varoittamatta?