Kysytään vielä Techbbs tietäjiltä tilanteesta.
Tilanne: Sukulainen osti taksisopimuksen, mutta myyjä vaihtoi tietämättään sopimuspohjan. Sukulainen kaikessa ylpeydessä allekirjoitti tietämättään "uuden" sopimuspohjan.
Tyhmyttään tajusi tilanteen jälkeenpäin ja halusi peruuttaa kaupan, mutta myyjä naureskeli ja sanoi tilanteen olevan hyvin selkeä "nykyisessä sopimus pohjassa" ja selkeästi luettavaa suomenkieltä".
Sukulainen maksoi 7000€ kaupparahan ja tajuttuaan virheen sanoi peruvansa kaupan ja jätti jäljelle jäävän osuuden maksamatta. Tuon uuden sopimuksen myyjä ja oikeus ymmärtääkseni tulkitsi tilanteen nyt evätyksi, koska koko kauppasummaa ei ole maksettu. Minä soitin myyjälle ja hän hihitteli ja sanoi "elämä on", ottakoon opiksi ensi kerralla lukee kunnolla, mihin allekirjoittaa.
Se oikea sopimus, mitä ei kirjattu ei ole "hyväksyttävä" todiste kuulema, koska ei sisällä kummankaan allekirjoitusta ja voi olla "ns itseprintattu" ymmärtääkseni.
Eli taitaa nykyään olla "laillista" vaihtaa sopimuspohja ostajan huomaamatta ilman seuraamuksia. Yritin selittää myyjälle tuommoisen käytöksen olevan törkeetä ja se vain hihitteli "puhut hyvää suomea, miksi ei sukulaisesi itse ymmärrä, välillä pitää kärsiä?!" Yritin ehdottaa jos voisi myydä sopimuksen mulle jos maksan puuttuvan kolme tonnia, mutta myyjä ei suostunut ja kysyin voiko sukulainen maksaa eräpäivän korkoineen ja ei suostunut siihenkään. Niin onko nyt siis vain yksinkertaisesti kustu 7000€ kankkulan kaivoon.
Jos joku "luotettava" tahtoo tulla väliin puhujaksi neuvottelemaan, niin mielelläni annan myyjän ja sukulaisen tiedot/puh ja kauppasopparin ilman sensuuria, sekä tietenkin omat tietoni.
Voimme tehdä vaikka whatsapp ryhmän, jossa kaikki osapuolet.
Päivitystä, tuli myyjältä ja sukulaiselta uutta selvennystä:
Sukulaisesi sai aikaisemmin taksilaitteet, joita piti kuukauden panttina ja perui myöhemmin kaupat. Lisäksi hän jätti mittariasennukset maksamatta. Tuona aikana minulle ei kertynyt myyntiä. Pitäisikö minun nyt maksaa 7000€ takaisin, koska sukulaisesi on sekava? En huijannut sukulaistasi missään kohtaan.(Kiistää täysin myös aikaisemmat sanan vaihtelut puhelussa kanssani). En myöskään ole vaihtanut mitään sopimuspohjaa missään kohtaa joten ymmärrätkö että sukulaisesi kertoo tarinoita ihan omasta päästään. Siis kaiken edellämainitun mukaanko minun vielä pitäisi palauttaa jotakin? Mitä taas kielitaitoon tulee, eihän myyjä ole vastuussa mitä ostaja ymmärtää tai ei ymmärrä. Kauppakirjassa on mainittu selvästi mitä kauppa koskee, samanlaisella kauppakirjalla on sopimuksia myyty satoja kappaleita. En myöskään ole tehnyt mitään sopimuksia vaan kauppakirjan jossa yksiselitteisesti mainitaan mitä kauppa koskee. Kertoiko sukulaisesi jonkun juristina esittäytyneen, jo ottaneen minuun yhteyttä joka myös totesi ettei löydy perusteita palautukselle.
Sukulainen:
Taksilaitteet ei toiminut hyvin ja siitä on ikuisuus aikaa ja itse sanoi silloin voi palauttaa takaisin. Ei esittänyt vaatimuksia taksimittarin maksulle tai asennukselle. Hän huijasi minua ja en ole sekaisin, vaan myyjä huijaa ja käyttää hyväksi, huonoa suomenkielen osaamistani.
Minä kolmantena osapuolena pohdin: "Miten asiassa edetään?" (Kysyn techbbs lakimiehiltä neuvoa kokemattomana)
Uutta päivitystä:
Kyseessä yritysten välinen kauppa, koska molempien firmojen tunnarit oli kauppakirjaan kirjattu.
Ehdotin myyjälle jos ilmoittaa, paljonko mielestään ansaitsisi aikaisemmasta tappiosta ja pidättäisi sen osuuden tai maksaisi kokonaisuudessa takaisin, (Toivon että ymmärtäisi tekonsa törkeyden, mutta selkeästi kyseessä periaate.)