Anopin puolesta kyselen. Oli saanut tammikuussa puhelun jostain Suomen luonnonsuojelusta, numerosta 0409210469. Aluksi oli kysellyt kiinnostaako kierrätys ja pyytänyt luettelemaan mitä kierrättävät. Sen jälkeen oli sanonut että palkinnoksi kyselyyn osallistumisesta haluaa lähettää tutustumispaketin, joka ei sido mihinkään mutta halutessaan voi jatkaa tilausta hintaan 29,90€. Anoppi oli suostunut ottamaan tutustumispaketin vastaan mutta kieltäytyi mihinkään osallistumatta jatkotilauksiin. Vastaus oli että "hyvä, hyvä, ei sitä nyt tarvitsekaan päättää".
Noin viikon päästä tuli epämääräisessä kirjekuoressa bambuhammasharja. Kuoressa luki lähettäjänä Tikka Design, puhelinnumero 0451554018 ja sähköpostiosoite
info@tikkadesign.com. Mitään muuta hammasharjan lisäksi kuoressa ei ollut.
Tänään anoppi sai sitten uuden kirjeen. Kuoressa luki nyt Suomen luonnonsuojelu ja se sisälsi kolme bambuhammasharjaa ja laskun, eräpäivä tänään 28.2.:
Tämän jälkeen anoppi yritti soittaa kuoressa olevaan numeroon 0451554018 mutta numeroon ei saada yhteyttä. Hän lähetti sitten laskussa olevaan osoitteeseen sähköpostia, ettei ole tilannut mitään, eikä maksa laskua. Nopeasti napsahti sähköpostiin oheinen vastaus:
Sähköpostissa liitetiedostona puhelunauhoitus .mp3 muodossa.
No, tuota laskua hän ei tietenkään maksa. YTJ:stä laskulla olevalla y-tunnuksella 2975847-2 löytyy yksityinen elinkeinonharjoittaja, tunnus annettu 9.2.2019. Mutta ei mitään tietoja, osoitetta, henkilöä. Eihän tuo ole edes ALV rekisterissä ja silti yrittää ALVia periä.
Mitä sitten kannattaa tehdä? Mahdollisia vaihtoehtoja:
1) Antaa asian olla, mahdollisesti lähettävät karhulaskun ja sitten laittavat perintään. Pitää sitten alkaa Suomen perintätoimisto oy:n kanssa tappelemaan.
2) Tehdä rikosilmoitus asiasta ja ilmoitaa tästä sähköpostitse kirjeen lähettäjälle.
3) Jotain muuta, mitä?
Kysymys esitetty myös eräällä toisella forumilla