Hylkäyksen syyksi esitettiin puutteet työn objektiivisuudessa, mutta maisteriopiskelijan valitusketjua seuranneen Helsingin yliopiston tutkijan mukaan tapauksessa on kyse opiskelijan taivuttelusta itsesensuuriin.
--------
Gradun hylkääminen suomalaisessa yliopistossa on todella harvinaista.
Hylkääminen on erityisen ankara toimenpide sen vuoksi, että opiskelija ei voi työn palauttamisen jälkeen enää parannella työtä eikä myöskään kirjoittaa uutta työtä samasta aiheesta.
Helon mukaan opiskelijaa uhattiin jo ohjausvaiheessa lopputyön hylkäämisellä, mikäli hän ei poistaisi työstään noin 45 sivun pituista kriittistä analyysia intersektionaalisen tutkimusajattelun perusteista. Arvostelulausunnon mukaan kirjoittaja ei suhtaudu aiheeseen neutraalisti ja objektiivisesti, mikä lausunnon mukaan näkyisi monissa työn eri osa-alueissa.
Helo näkee, että opiskelijan graduohjaaja oli ehdoton tutkimusnäkökulmasta. Helo nosti omassa kirjoituksessaan esiin woke-politiikan:
– Ei gradu varsinaisesti mieltä ylentävää luettavaa woke-politiikan kannalta ollut. Siinä kerrottiin esimerkiksi transihmisten (tai sellaisiksi tekeytyneiden) tekemistä raiskauksista naisvankiloissa. On maailmalla tarinoita siitäkin, kuinka intersektionaaliseen feministijulkaisuun oli saatu läpi huijausartikkeli, johon oli napattu tekstiä suoraan Hitlerin Taisteluni-teoksesta vain vaihtamalla sana juutalainen mieheksi. Nämä esimerkit edustavat vain woke-kulttuurin lieveilmiöitä, mutta ilmeisesti sellaisistakaan ei ollut soveliasta intersektionaalisen tutkimuksen veteraaneja muistuttaa.
Helo sanoo, että gradunohjaajan mielestä opiskelijan kritiikki ei edustanut objektiivista, tieteellistä suhtautumista aiheeseen.
– Ohjaajan asenne oli täysin absurdi akateemisen keskustelun kannalta. Kyse oli nimenomaan siitä, mitä humanistisissa, pitkälti tulkinnallisissa tieteissä voidaan objektiivisena tietoväitteenä esittää, Helo kritisoi.
Helo on nähnyt opiskelijan ja hänen graduohjaajansa välisen viestinvaihdon. Viestissä ohjaaja kertoi lopettavansa ohjauksen, kun opiskelija ei suostunut poistamaan hänen pyytämäänsä kohtaa.
– [Viestissä] oli aivan suoraan vaadittu koko intersektionaalisen tutkimuksen kritiikin poistamista kokonaan työstä. Kun tähän ei suostuttu, ohjaaja ei käynyt työtä läpi enää lainkaan, vaan ilmoitti, ettei asiassa päästä eteenpäin ja työtä uhkaa hylkääminen, Helo väittää.
– Näin toimiessaan hän samalla laiminlöi työtehtävänsä työn ohjaajana – ellei (hylkäämisellä) uhkailua koeta osaksi ohjaustyötä. Eivät tutkinto-opiskelijat ehdoin tahdoin ryhdy opettajiensa kanssa riitelemään. Kyse on yleisen pelon ilmapiirin luomisesta humanistisessa tutkimuksessa.