• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Internetin paskamyrskyt

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Voi hyvänen aika. Tottakai se ilmaistaan tuolla tavalla, jotta ei tulisi tätä toista kohua joka nyt kuitenkin tuli. Aika sokea/naiivi pitää olla jos ei näe mistä tässä on oikeasti kyse. Tuskin jätän reissumiehiä kauppaan tämän vuoksi, mutta onhan tuo wokeilu naurettavaa ja jenkkien kehityksen huomioiden suorastaan edesvastuutonta.
Voi hyvänen aika. Fazerin kampanjaan kun tustuu, niin se on hyvin perusteltu eikä taustalla ole mitään pakottamista, kaukana siitä.
Jos oikeasti viitsisi perehty aiheeseen, niin huomaa että esim. uncel bens -asian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

En ole laittanut tähän linkkejä kampanjaan, koska pitäisi olla perusedellytys selvittää ja tutustua aiheseen, johon meinaa ottaa kantaa.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Voi hyvänen aika. Fazerin kampanjaan kun tustuu, niin se on hyvin perusteltu eikä taustalla ole mitään pakottamista, kaukana siitä.
Jos oikeasti viitsisi perehty aiheeseen, niin huomaa että esim. uncel bens -asian kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

En ole laittanut tähän linkkejä kampanjaan, koska pitäisi olla perusedellytys selvittää ja tutustua aiheseen, johon meinaa ottaa kantaa.
Jostain syystä aasialaiset ei näy medioissa tai kampanjoissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Hyvä on laitetaan tähän sitten linkki kampanjaan, niin selviää mistä on kyse: Reissumies-brändi kampanjoi miesten monimuotoisuuden ja suvaitsevaisuuden puolesta

Eli kyse on marraskuun kestävästä kampanjasta. Reissumiehen kuvaa eivät ole vaihtamassa pysyvästi.

Reissumies saa marraskuun ajaksi uudet, monimuotoisempaa mieskuvaa edustavat kasvot leipäpusseihinsa, joita tullaan valmistamaan miljoona kappaletta.
Syksyn Reissumiehinä toimivat monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, rap-artisti ja lasten jalkapallovalmentaja PastoriPike sekä kiekkolegenda Marko Jantunen. Jokainen heistä edistää omalla työllään monimuotoisuuden hyväksymistä, ja on siksi valikoitunut kampanjan kasvoiksi.


Kampanjan kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta kyse on vain pieni kampanja ja fazerin kannanotto ja reagointi heidän teettämään tutkimukseen.
Miehenä kuitenkin iloinen siitä, että joku kampanjoi välillä miesten puolesta.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Entä latinalaisen Amerikan ihmiset? Ei myöskään maorin edustajia ole näkynyt. Ehkä se tosin johtuu siitä, että nuo kulttuurit yleisesti eivät liity tähän wokeiluun, eikä näillä saa ilmaisia moraalisen jalustan nostamispisteitä.
Noin varmaan. Moni aasialainen painaa pitkää päivää, lähes orjuutta muistuttavien työtuntien parissa ja ei nostele kelatukia ja hengaile ostoskeskuksissa. Nämä jos jotkut pitäisi ottaa vahvasti näkyviin medioissa. Melkein tulee fiilis, että rasismista kyse, kun heidät sivuutetaan kokonaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Noin varmaan. Moni aasialainen painaa pitkää päivää, lähes orjuutta muistuttavien työtuntien parissa ja ei nostele kelatukia ja hengaile ostoskeskuksissa. Nämä jos jotkut pitäisi ottaa vahvasti näkyviin medioissa. Melkein tulee fiilis, että rasismista kyse, kun heidät sivuutetaan kokonaan.
Jep, jostain syystä ei näy aasialaisia ikinä valittamassa tai käyttäytymässä kuin somalit jossain stadin keskustassa. Mutta kaipa se vaan otetaan itsestäänselvyytenä, että asasialaiset vaan pärjää, osaa, viitsii ja tekee. Sitten on nämä Afrikan ja Lähi-idän ihmeet, joiden osaamisindeksi ja osaamishyöty onkin jotain toista maata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Pitäisi ne ruuat nyt vaan ruokina, ja jättäisi tällaiset turhat poliittiset tai kantaa ottavat jutut sinne yksityiselämänsä puolelle jonne ne kuuluvat. En oikein ymmärrä miten nämä menevät yleensä edes firmoissa läpi asti. Liikaa ihmisiä organisaatiossa joilla ei ole oikeaa tekemistä?

Sinänsä pyrin muutenkin ostamaaan kotimaisten pientuottajien valikoimasta, ja leipänikin mahdollisimman tuoreena, joten ihan sama miltä jokin Reissumies paketti näyttää. En sitä (enkä juurikaan muitakaan Fazerin tuotteita) muutenkaan osta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Pitäisi ne ruuat nyt vaan ruokina, ja jättäisi tällaiset turhat poliittiset tai kantaa ottavat jutut sinne yksityiselämänsä puolelle jonne ne kuuluvat. En oikein ymmärrä miten nämä menevät yleensä edes firmoissa läpi asti. Liikaa ihmisiä organisaatiossa joilla ei ole oikeaa tekemistä?
Ei ehkä kuulu ketjun aiheeseen, mutta fazerin mukaan tutkimuksessa tulee ilmi, että kolmannes miehistä koki brändien ja mainoksien vaikuttavan käsitykseen miehisyydestä. Ei tässä ole mitään uutta muutenkaan, että yritykset ovat vahvasti mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa monella tasolla ja etenkin siinä, että mainonnalla pyritään luomaan vahvoja mielikuvia.

Palatakseni ketjun aiheeseen, niin tyypillinen paskamyrsky lähtee siitä, että ensimmäisen twiitin jälkeen monellakaan ei olle käsitystä mistä edes on kyse. Tämä ei tainnut olla poikkeus.

Itse ainakin soisin nykyään enemmän kampanjoita juuri mieheille ja hieman absurdia oli lukea kommentteja reisssuhenkilöistä ym. Reissumiehen kampanja muistutti, että sukupuolet on yhä voimissaan ja tulee jatkossa olemaankin, vaikka toivottavasti ei liian tiukassa muotissa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Aina kun tekisi mieli ärsyyntyä woketuksesta, huomaan sen kiehauttavan ja pöyristävän täysin sen porukan, jonka kiehumisesta nautin :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Ei ehkä kuulu ketjun aiheeseen, mutta fazerin mukaan tutkimuksessa tulee ilmi, että kolmannes miehistä koki brändien ja mainoksien vaikuttavan käsitykseen miehisyydestä. Ei tässä ole mitään uutta muutenkaan, että yritykset ovat vahvasti mukana yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa monella tasolla ja etenkin siinä, että mainonnalla pyritään luomaan vahvoja mielikuvia.

Palatakseni ketjun aiheeseen, niin tyypillinen paskamyrsky lähtee siitä, että ensimmäisen twiitin jälkeen monellakaan ei olle käsitystä mistä edes on kyse. Tämä ei tainnut olla poikkeus.

Itse ainakin soisin nykyään enemmän kampanjoita juuri mieheille ja hieman absurdia oli lukea kommentteja reisssuhenkilöistä ym. Reissumiehen kampanja muistutti, että sukupuolet on yhä voimissaan ja tulee jatkossa olemaankin, vaikka toivottavasti ei liian tiukassa muotissa.
On tosiaan ollut lisääntyvästi havaittavissa yritysten suunnalta halua osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tästähän näissä "paskamyrskyissä" loppupeleissä on kyse. Yritykset pyrkivät pakottamaan poliittista ideologiaa. Ymmärrän hyvin että tuo on monesta vastenmielinen ilmiö. Vaikka kuinka vääntää ja kääntää "vaikuttaminen käsitykseen miehisyydestä" on tiettyjen ideologisten tahojen lempilapsi, tuosta ei pääse yli eikä ympäri.

Nyt täytyy muistaa myös ettei tuo "vaikuttaminen" ole ilmaista. Loppupeleissä kampanjoiden hinnan maksaa kuluttaja jossain yrityksen tuotteen katteessa. Itse soisin enemmän ihan vaan tuotteisiin liittyvää tietoa, jos mainostaa pakko on enkä tietyllä suuntausumisella sävytettyjä vaikuttamisyrityksiä. Uskon että suuri osa ihmisistä kun osaa ajatella ihan itsekkin, ja jos ovat woketuksesta kiinnostuneita niin tuskin tuntevat tarpeelliseksi saada Fatzerilta tuota tietoa lisää.

Sitä en siis kiellä etteikö hyvesignalointi yritysten suunnalta olisi nousussa. Onko tuo sitten positiivista, ja sataako lopulta ko. yritysten laariin, vai onko vaikutukseltaan lopulta merkityksetöntä, tai peräti negatiivista on hyvä kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 679
Palatakseni ketjun aiheeseen, niin tyypillinen paskamyrsky lähtee siitä, että ensimmäisen twiitin jälkeen monellakaan ei olle käsitystä mistä edes on kyse. Tämä ei tainnut olla poikkeus.
Minusta tuntuu, että sinä olet nyt tässä se joka ei tiedä mistä on kyse.

Aina kun tekisi mieli ärsyyntyä woketuksesta, huomaan sen kiehauttavan ja pöyristävän täysin sen porukan, jonka kiehumisesta nautin :think:
Käsitinkö oikein, eli että vaikka ärsyynnyt woketuksesta, niin siedät sitä siksi, koska se ärsyttää sellaista ihmisryhmää, joka ärsyttää sinua (ja se taas on sinulle nautinnollista)? Aika perverssi skenaario, jos minulta kysytään. :D
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Käsitinkö oikein, eli että vaikka ärsyynnyt woketuksesta, niin siedät sitä siksi, koska se ärsyttää sellaista ihmisryhmää, joka ärsyttää sinua (ja se taas on sinulle nautinnollista)? Aika perverssi skenaario, jos minulta kysytään. :D
Siedän? Emmekö me kaikki?

En näe muidenkaan tekevän mitään muuta kuin uhoavan boikotoinnista yms canceloinnista ja senkin vaan Siedän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Minusta tuntuu, että sinä olet nyt tässä se joka ei tiedä mistä on kyse.


Käsitinkö oikein, eli että vaikka ärsyynnyt woketuksesta, niin siedät sitä siksi, koska se ärsyttää sellaista ihmisryhmää, joka ärsyttää sinua (ja se taas on sinulle nautinnollista)? Aika perverssi skenaario, jos minulta kysytään. :D
Tuskin itse myönnät, mutta viesteistäsi näkee että sulla ei ollut hajuakaan mitä tulit kommentoimaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 679
Tuskin itse myönnät, mutta viesteistäsi näkee että sulla ei ollut hajuakaan mitä tulit kommentoimaan.
Mitä ihmettä nyt taas? Minä kommentoin tuota Fazerin woketusta, josta kampanjassa on ilmiselvästi kyse. Sitä ei Fazer tietenkään myönnä, vaan peittelevät sitä tuolla mieskuvatuuballa (joka näköjään uppoaa ainakin sinuun).

Siedän? Emmekö me kaikki?

En näe muidenkaan tekevän mitään muuta kuin uhoavan boikotoinnista yms canceloinnista ja senkin vaan Siedän.
Tarkoitin tuota kommenttiasi, että "aina kun tekisi mieli ärsyyntyä woketuksesta..."
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 461
Musta nainen näkee mustan hahmon lautapelissä -> paskamyrsky

Valkoinen mies näkee mustan hahmon leipäpussissa -> paskamyrsky

Mites tämä paljon huuhdeltu "woke-pakotus" käytännössä toimii. Onko opetussuunnitelmaan jo lisätty että tämän leipäpussin hahmoja käsitellään ala-asteella? Vai voisko vaan olla että jos ei halua asiaa ajatella niin voi jättää leivät kauppaan ja kukaan ei aamupalapöydässä asiaa sen enempää pakota.

Onko tässä nyt joku konservatiivien käänteis-cancel-kulttuuri menossa. Jos on meno liian monimuotoista ja näkyy muitakin kuin heteroita valkoihoisia niin välitön öyhötys ja boikotointi pystyyn.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
vihervasemmistolla on nyt kuppinurin joka päivä. Milloin mistäkin syystä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Mitä ihmettä nyt taas? Minä kommentoin tuota Fazerin woketusta, josta kampanjassa on ilmiselvästi kyse.
Ja minä sitä, että et ollut selkeästi tutustunut kohun aiheeseen, eikä tällä ole vertailukohtaa esittämiisi esimerkkeihin eikä pakotusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Onko tässä nyt joku konservatiivien käänteis-cancel-kulttuuri menossa. Jos on meno liian monimuotoista ja näkyy muitakin kuin heteroita valkoihoisia niin välitön öyhötys ja boikotointi pystyyn.
Ideologisessa mielessä tässä on minusta kyse se, ettei (minun kokemuseni mukaan) suurehko osa ihmisistä halua tuota USA:sta kopioitua "monimuotoisuutta" yhtään mihinkään. Olen tosin havainnut että tätä tällä hetkellä tyrkytetään ihan yritysten johtotasoille varsin aktiivisesti "hyvänä juttuna". Pidän ihan terveenä ilmiönä jos jostain ei pidä että siitä kommentoi. Toki jokin Reissumies paketti nyt on merkityksetön juttu kaiken kaikkiaan, mutta en minä tykkää siitä jos joku hieroo "paskaa" minun naamaani, vaikka se olisikin ihan vaan vähän ;)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 679
Ja minä sitä, että et ollut selkeästi tutustunut kohun aiheeseen, eikä tällä ole vertailukohtaa esittämiisi esimerkkeihin eikä pakotusta.
Jos "aiheeseen tutustuminen" tarkoittaa jotain muuta kuin uutisoinnin lukemista ja ihmisten kommentointia aiheesta eri medioista, niin sitten en tosiaan ole tutustunut aiheeseen haluamallasi tavalla.

Sanon silti että ehkä meidän on nyt vaan sovittava, että ollaan asiasta eri mieltä. Ja näyttääpä olevan moni muukin täällä ja muualla.

Reissumies-paketissa saa olla minun puolestani vaikka goatsen kuva ja sen kantaja saa olla minkä värinen tahansa, mutta kaikenlainen monikulttuurisuuden suvaitsevaisuuden ideologinen pakottaminen, jota myös woketukseksi kutsutaan, on negatiivinen ilmiö. Monikulttuurisuudessa itsessään ei ole mitään suoranaista vikaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 854
Ideologisessa mielessä tässä on minusta kyse se, ettei (minun kokemuseni mukaan) suurehko osa ihmisistä halua tuota USA:sta kopioitua "monimuotoisuutta" yhtään mihinkään.
Toki sen monimuotoisuuden voi tehdä "huomaamattomasti" kuten naisille suunnatuissa mainoksissa on tapahtunut tai en itse ainakana ole huomannut näistä nousevan paskamyrskyä. Olet varmaan huomannut, että esim. alusvaatemainoksiin on nykyään eksynyt eri ikäistä ja muotoista mallia. Itse pidän tätä ihan hyvänä kehityksenä.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Naurettavaa, laita musta mies leipäpussiin niin helvetti on irti ja täälläkin osa jauhaa jostain woketuspaskasta/pakotuksesta, hohhoijaa.
Mitäpä jos analysoisit asiaa syvällisemmin, tuollaisen pinnallisen reaktion sijaan. Kyllä siellä on syyt taustalla, miksi kukin henkilö sinne pussiin on valittu.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Voi hyvänen aika. Tottakai se ilmaistaan tuolla tavalla, jotta ei tulisi tätä toista kohua joka nyt kuitenkin tuli. Aika sokea/naiivi pitää olla jos ei näe mistä tässä on oikeasti kyse. Tuskin jätän reissumiehiä kauppaan tämän vuoksi, mutta onhan tuo wokeilu naurettavaa ja jenkkien kehityksen huomioiden suorastaan edesvastuutonta.
Mutta eikös tämä johda siihen, että pussissa voi olla vain se cisvhm koska syy muulle on väärä ja jos syy on joku muu/oikea, on se silti se väärä koska omat oletukset tai jotain.

Vähän kuin se vääntö viihteen "kiintiöhomoista" jollainen jollain ihmeen logiikalla jokainen on vaikka olisivat miten aliedustettuina.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
202
Mitäpä jos analysoisit asiaa syvällisemmin, tuollaisen pinnallisen reaktion sijaan. Kyllä siellä on syyt taustalla, miksi kukin henkilö sinne pussiin on valittu.
Minusta tässä ketjussa on kyllä niitä syitä puitukin, mutta vaikuttaa siltä että joidenkin mielestä mitään muutoksia pakkauksiin ei saa tehdä eikä minkäänlaista kampanjaa olla, jos siihen liittyy mitenkään joku muu kuin valkoihoinen suomalainen mies/nainen kumpi siinä alkuperäisessä designissa sitten on ollutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Toki sen monimuotoisuuden voi tehdä "huomaamattomasti" kuten naisille suunnatuissa mainoksissa on tapahtunut tai en itse ainakana ole huomannut näistä nousevan paskamyrskyä. Olet varmaan huomannut, että esim. alusvaatemainoksiin on nykyään eksynyt eri ikäistä ja muotoista mallia. Itse pidän tätä ihan hyvänä kehityksenä.
Itse olen pitkälti samaa mieltä, ja pidän myös terveenä kehityksenä että esim. noissa mainoksissa on eri-ikäisiä ja erikokoisia ihmisiä, niin pitkään kun tuo ei taasen mene överiksi. Esim. yltiömäinen "kehopositiivisuus" tai pakollisten värillisten ihmisten tai muiden vähemmistöjen väkisin liimaaminen joka paikkaan ihan vaan sen ihonvärin tai erilaisuuden takia ei ehkä ole ihan sitä terveintä ilmiötä.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
139
Ei yritys tee mitään ilman että laskee paljonko se tuottaa. Tässä on lähdetty ihan selkeästi hakemaan mainosarvoa ja ratsastetaan woke:lla. Mutta kyllä samalla on täytynyt miettiä julkisuuskuvaa niin ko. tuotteen kuin koko yrityksen kannalta ja arvioida myös ne tapaukset, jotka käy boikotoimaan tuotetta. Valitettavasti ihmisluonto on sellainen että "kaikki julkisuus on hyvästä" eli hetki tätä kohutaan, sitten myöhemmin kun Taavi Tavantallaaja menee leipähyllyn ohi, näkee hän Reissumies-paketin ja tajuamatta ollenkaan, miksi ko. paketti näyttää niin tutulta, nappaa hän sen ostoskoriinsa.
Jonkin verran on tullut tutustuttua mainosalaan sekä mm. tuotesijoitteluun ja myymäläsijoitteluun. Se on uskomattoman tarkkaa ja ennustettavaa touhua kun pistetään joku tuote tietyllä tavalla hyllyn päätyyn tai eniten käytetyn kulkuväylän varrelle. Myynti lisääntyy heti. Ja sama juttu kun mainostetaan jossain tuotetta, jonka hinta on mainoksessa täysin sama kuin aina ennenkin. Myynti lähtee laukalle.

Mielestäni on silti erittäin ärsyttävää käydä kikkailemaan myyntipakkausten kuvilla. Aina nimittäin joku loukkaantuu kun huomioidaan tai ei huomioida. Mutta kuten sanottua, raha ratkaisee ja tässä nimenomaisessa tapauksessa on laskettu että mainoskampanja tällä tavalla toteutettuna kannattaa.

Sain muuten tästä päivän parhaat naurut kun tuli pieni lukihäiriö... TOSI TUHMA :D :D :D


Päivittyykö uusi "reissari" tämän pussin kylkeen? Jos olisi edes hiven huumoria mukana, niin päivittyisi. Epäilen kyllä vahvasti....



 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
139
Itse olen pitkälti samaa mieltä, ja pidän myös terveenä kehityksenä että esim. noissa mainoksissa on eri-ikäisiä ja erikokoisia ihmisiä, niin pitkään kun tuo ei taasen mene överiksi. Esim. yltiömäinen "kehopositiivisuus" tai pakollisten värillisten ihmisten tai muiden vähemmistöjen väkisin liimaaminen joka paikkaan ihan vaan sen ihonvärin tai erilaisuuden takia ei ehkä ole ihan sitä terveintä ilmiötä.
Minusta voipaketin ja karkkipussin kyljessä voisi ihan hyvin kehopositiivisuuden nimissä keimistellä joku oikein lihava ihminen.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Minusta voipaketin ja karkkipussin kyljessä voisi ihan hyvin kehopositiivisuuden nimissä keimistellä joku oikein lihava ihminen.
Tämähän käytännössä olisi ihan kiva lisä. Tupakkapaketeissa on kuitenkin kaikkea syöpää ja kivaa kuvaa nykyisin, niin karkkeihin ja sipseihin jotain obeesia ihmistä olisi kans kivaa laittaa. "Tulet tällaiseksi, kun syöt tätä jälkiteollistettua roskaa". Itse en pistäisi pahaksi.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Fazer kampanjoi nimen omaan miesten puolesta ja mieskuvaa. Kanattaa tustua kampanjaan aiheeseen, niin tietää mistä on kyse.
Unohdin lisätä se-oli-vitsi -hymiön.

Jos totta puhutaan, niin ei voisi vähempää kiinnostaa mitä kuvia leipäpaketin kyljessä on., mutta aiheeseen liittyvä keskustelu ja ilmiöt ovat hupaisaa viihdetta.

Jos olisi pakko valita millaisia pakkaukset ovat, niin valkoisia joissa lukee mustalla arial-fontilla tuotteen nimi. RUISLEIPÄÄ. :smoke:
en saanut tekstin taustaväriä vaihdettua. Pystyykö edes vaihtamaan?
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Itsehän toivoisin paluuta Neuvostoliitto-tyyliseen ruskeaan paperiin, kaikki mitä kaupasta vahingossa sattui löytymään käärittiin sellaiseen. Leipä, kaali, porkkanat jne...
 

Max Cherry

Team Retro
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
534
Minun mielestä on hienoa että yritys torpedoi oman tuotteensa vaikkakin vain kuukaudeksi, pulinaa syntyy ja myynti kasvaa tai sitten ei. Tosta Reissumies leivästä on moni uusi tuote mennyt ohi maultaan niin ehkä tälläinen mainoskamppanja pitää tuotteen relevanttina niiden kymmenien eri ruisleipien rivissä siellä hypermarketissa. Ja kyllä, sen muovipussin voisi vaihtaa johonkin ympäristöystävällisempään. Kuvalla tai ilman.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 679
Päivittyykö uusi "reissari" tämän pussin kylkeen? Jos olisi edes hiven huumoria mukana, niin päivittyisi. Epäilen kyllä vahvasti....



Tämä on noista Oululainen-sarjan tuotteista ainoa Reissumies jota yleensä tulee ostettua. Tosi tumma olisi kyllä aika raflaava paketti sillä uusimmalla mieskuvalla varustettuna, mutta eivät varmaan uskalla heittäytyä niin suvaitseviksi. :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Jos ainoa mikä hiertää on se että pussissa on mustan miehen kuva, niin mistä muusta on kyse kuin rasismista? Fakta on se, että jos mustan miehen kuvan tilalla olisi ollut joku valkoihoinen puolijulkkis niin asiaa ei olisi tässä ketjussa puitu ollenkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 679
Jos ainoa mikä hiertää on se että pussissa on mustan miehen kuva, niin mistä muusta on kyse kuin rasismista? Fakta on se, että jos mustan miehen kuvan tilalla olisi ollut joku valkoihoinen puolijulkkis niin asiaa ei olisi tässä ketjussa puitu ollenkaan.
Jos kommentoit tuota minun edellistä viestiä, niin ei minua ainakaan haittaisi, jos "Tosi tumma" -nimisessä leipäpaketissa olisi tumman miehen kuva, mutta veikkaan että samalla tavalla se silti tökkisi suurille massoille, kuin jos blondi mies/nainen poseeraisi paketissa, jossa lukee "Kalman kalpea".

Kyllä tässä kokonaisuudessa se varsinainen mielensäpahoitus tulee siitä yrityksen melko selkeästä hyvesignaloinnista/politikoinnista, eikä siitä minkä värinen ihminen missäkin logossa on.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ihan sama sinänsä mitä reissumiehen kyljessä on varsinkin kun itse jätän tuollaisen ultraprosessoidun paskan yleensä hyllylle joka tapauksessa. Täytyy kuitenkin sanoa että Simo Grönroos toi esiin erittäin hyvän pointin. Miten tätä suvakkilehmä/SJW-"logiikkaa" pitäisi nyt tulkita?



Miten voi olla että aina jos jossain on musta ukko (Uncle Bens) tai Afrikka (Afrikan tähti) mainittu niin aina on kolonialismia, rodullistamista ja aina on jotain väärin ja pakko saada äkkiä kaikki pois kaupan hyllyltä, logot vaihdettua jne. mutta sitten kun jossain onkin valkoinen mies niin "buhuu missä diversiteetti"-ulina alkaa? Kyseessä on aivan äärimmäinen paradoksi.

Onko tämä jotain vihervasemmiston vittuuntumista siitä kun päinvastoin kuin heidän agendaa levittävät propagandatorvet ovat yrittäneet antaa ymmärtää, niin todellisuudessa jo 50-luvulla ja sitä ennen/sen jälkeen on ollut olemassa diversiteettiä ja positiivista kiinnostusta erilaisia ihmisiä, maita ja kulttuureja kohtaan? Nyt sitten tämä yritetään jollain tavalla pakottaa rasismiksi, hyväksikäytöksi yms. jotta voitaisiin saadaan täysin mustavalkoinen (no pun intended) kuva hirveästä menneisyydestä ja paremmasta liberaalista cuck-ajasta.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Eniten taitaa tässä paskamyrkyssä kaikkia ärsyttää se ettei edes tullut mitään paskamyrskyä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
204
Huomautus - jätä nämä toisten keskustelijoiden analysoimiset pois, keskity ketjun aiheeseen
Ei voi muuta kuin ihmetellä näitä ihmeellisiä kehitelmiä ja teorioita "woke-kulttuurista" ja "suvakkilehmistä" (hienoa keskustelua siellä taas — ja muuten, unohdit mainita aiemmin mainitsemasi "paskavähemmistöt", mitä ikinä niillä meinasitkaan.)

Ei tää oo niin monimutkaista. Mielikuvitus tuntuu kaiken maailman bladekilleillä vaan lähtevän näissä jutuissa laukalle. Jostain "wokeilusta" itkeminen kertoo ehkä eniten parkujasta itsestään.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Logiikka näyttää olevan niin, että tuote jossa on alunperin ollut valkoinen hahmo voidaan korvata värillisellä hahmolla, mutta tuotetta missä on alunperin ollut värillinen hahmo, ei voida korvata valkoisella, mutta värillisen hahmon voi (pitää?) poistaa.

Vai meneekö edelleen pieleen?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Logiikka näyttää olevan niin, että tuote jossa on alunperin ollut valkoinen hahmo voidaan korvata värillisellä hahmolla, mutta tuotetta missä on alunperin ollut värillinen hahmo, ei voida korvata valkoisella, mutta värillisen hahmon voi (pitää?) poistaa.
Miten niin ei voi?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Niin no en ole täysin varma. Pitäisi löytää tuote missä värillinen hahmo on korvattu valkoisella.
Pikemminkin pitäisi löytää jotain, joka sanoo ettei voi.

Jos lakukääreeseen olisi laitettu vaikka valkoinen lapsihahmo niin mikä ongelma siinä olisi ollut? Luultavasti se ei vaan ollut mitenkään markkinoinnin kannalta mielekäs vaihtoehto kun alkuperäisessä ideassa hahmon ihonväri rinnastui suoraan tuotteeseen.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Pikemminkin pitäisi löytää jotain, joka sanoo ettei voi.
Ei taida löytää mitenkään. Mutta jos värillinen->valkoinen vaihtoa ei ole tehty niin voiko niin tehdä? Esim. Uncle Bens. Mitä olisi käynyt jos hahmo olisi vaihdettu valkoiseen riisinviljelijään? Miksi ei vaihdettu?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ei taida löytää mitenkään. Mutta jos värillinen->valkoinen vaihtoa ei ole tehty niin voiko niin tehdä? Esim. Uncle Bens. Mitä olisi käynyt jos hahmo olisi vaihdettu valkoiseen riisinviljelijään? Miksi ei vaihdettu?
En tiedä, sun pitää varmaan kysyä Mars-konsernin tuotteistus/markkinointi -osastolta.

Mutta missään ei ole tietääkseni kielletty tuollaista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 250
Afrikan tähdestä
Tähän on pakko offtopicina todeta, että peli itsessään on kyllä aika paska, jos ei ole lapsi, tai jos ei pelaa ihan vaan kannatuksen vuoksi lapsen kanssa. Lapsille se opettaa yksinkertaista yhteen-ja vähennyslaskua ja siinäpä se sitten aika pitkälti onkin.
Lapsille se opettaa yksinkertaista yhteen-ja vähennyslaskua ja siinäpä se sitten aika pitkälti onkin.
Hämmästellyt tämän pelin ongelmallisuutta, mutta kun luin kommenttisi, niin se ongelma oikeastaan avautui.
Se on ollut ja on lapsille hyvin merkittävä vaikuttaja ko maanosasta syntyvään kuvaan.
Joten hyvin suuri merkitys on sillä mitä jossain harmittomalta vaikuttavassa pelissä on.

Itse en koe että olisi jotekin vääristänyt, mutta varmasti vahvistanus sitä mielikuvaa mikä omassa lapsuudessani ko maanosasta on ollut, orjat, sun muut, saarella voi jäädä ikuiseksi ajoiksi jos siellä ryöstetään, ryöstäminen todellinen vaara. Mutta en niitä rosvoja "mustiksi" aluperäis kansojen edustajiksi mieltänyt, vaan enemmän lännen tarinoista peräisin oleviksi länkkäreiksi. Jalokivien metstästäminen vähän sellaista tuke mielikuvaan kuin aarteenetsintä tarinoissa.

Kuvitus taasen tuki sitä mielikuvaa villeistä heimoista jotka keihäiden kanssa vaanii.

Historiallisena kuvauksena varmaan ihan ok, mutta miten tänäpäivänä lapsi sen käsittää, mieltääkö maanosan olevan edelleen samanlaista, kertoo aikuinen että siellä on jo pitkään modernia urbaania ympäristöä (no viimevuosikymennellä pohjoisafrikassa monen maan sisällisota tuhonnut)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 115
Viestejä
4 191 928
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom