Pointti oli, että saako yrittäjä valita asiakkaansa ja vastaus on että saa, kunhan ei syrji henkilön perusteella. Mustalaista ei saa estää asioimasta siksi, että tämä on mustalainen, mutta käyttäytymisen perusteella voi estää. Tässä tapauksessa maskittomuus menee juuri tuohon kategoriaan, eli jos myyjä selvästi ilmoittaa että meillä ei saa asioida ilman maskia (ja lisäksi tarjoaa maskin niille joilta se puuttuu), niin änkyrät voivat vapaasti asioida muualla, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista.
Ravintolat myöntävät porttikieltoja asiakkailleen melko usein, mutta harva tietää, että porttikielto voi rapsahtaa myös esimerkiksi ruokakauppaan. Kauppa voi itse määritellä omat pelisääntönsä ja niitä on syytä noudattaa. Kovin helposti ovia ei kuitenkaan asiakkailta suljeta.
yle.fi
Tuossa tapauksessa kauppiaalta paloi pinna ja tämä päätti heittää asiakkaat itse ulos, mutta toki tässä nykyisessä valivali-yhteiskunnassa olisi pitänyt ensin soitella paikalle vartija tai poliisi, joka sitten olisi voinut tehdä saman toimenpiteen. Sitten ei olisi tarvinnut kuunnella senkään vertaa ulinaa siitä kuinka myyjä teki väärin heittäessään urpon pihalle.
Asianajajamme palvelevat sinua rikos-, riita- ja yritysasioissa Turussa, Salossa ja Jämsässä.
lakihhr.fi
Terveysasemillakin on maskipakko ja ihan samalla tavalla siellä on "perustavaa laatua oleva oikeus käydä".
Maskin käyttämisestä saa jokainen olla mitä mieltä tahansa (toki mielellään tutkimuksiin pohjautuen), mutta minä haluan silti puolustaa henkeen ja vereen kauppiaan oikeutta valita kenelle myy ja mitä.