Onneksi välillisiä vahinkoja ei tarvi korvata. Aina tulee näitä sankareita jotka laskee tunnilleen 50 euroa hintaa ja pyytää korvausta menetetystä ajasta sen mukaan.
Voimia kaikille yrittäjille.
Meille tilattiin tuolta 300 eurolla kalaa. Tilaus sisään 6.12. ja valinta haku 23.12. noutopisteestä. Maksu etukäteen. Mainostettiin, että haku onnistuu jonottamatta ja koronaturvallisesti.
No 23.12. keskellä päivää jonoon ja kaupan walk in -jono jatkuu ulos, mutta yllätys on siinä, että jo maksettujen tilausten noutojono jatkuukin useiden kulmien yli. Jonossa siis varmasti ainakin satakunta taloutta. Seurattiin siinä jonon liikkumattomuutta noin 15 min, kunnes joku (ilmeisesti työvuoronsa lopettanut työntekijä) tuli meille jonon viimeisinä sanomaan, että tästä jonotus kestää ainakin 2,5-3 tuntia ja jokaisen tilauksen keräilyssä kestää 10-15 minuuttia, kun pusseja ei ole pakattuna.
Mentiin pois ja tultiin takaisin 24.12. klo 07, jolloin koko muu kaupunki tyhjä. Sen sijaan Kala-Kallen jonossa oli jo joku 30 ihmistä. Lähdettiin sitten siitäkin pois.
Myöhemmin selvisi, että jo maksettuja kaloja ei edes olisi saanut. 24.12. kaikki kala loppui jo ja jo 22.12. usealla ihmisellä oli esimerkiksi jo maksettu savusiika vaihtunut vaikkapa raakaan kokonaiseen siikaan. Firmalla ei ollut siis mitään näkemystä itsellään siitä mitä on myyty ja kuinka paljon ja firma myi siis olematonta kalaa kampanjalla koko joulukuun, jotka sitten myytiin toiseen kertaan jollekin toiselle. Anteeksipyyntö ja lupaus rahojen maksamisesta tuli vasta, kun joku ilmoitti asiasta MTV:lle, joka teki eilen ensimmäisen jutun.
Olen laittanut firmalle sähköpostia jo 23.12., mutta mitään vastausta ei ole vieläkään tullut. Olen kyllä luottanut, että rahat palautetaan viimeistään luottokorttiyhtiön toimesta eikä joulu pilalle mennyt tuosta. Kalakin riitti ihan kivasti. Ymmärrän kyllä myös hyvin, että tuosta on useampi rikosilmoitus tehty eikä luottamusta herätä tuon toimarin avautuminen, kuinka itketty on sielläkin sitä, että miten tämä nyt näin meni:
Jos on myyty 2000 tilausta ja jokaisen luovutus vie tuon suunnitellun 5 min (todellisuudessa siis 10-15 min) yhdeltä henkilöltä ja luovuttamassa on tosiaan se mainittu 2-3 hlö, kestää luovutuksessa vähimmilläänkin tälle remmille 55,6 tuntia ja realistisemmin joku 150 h. Kun kalat taas sai tilata noudettavaksi (tai toimitettavaksi) joko 24.12., 23.12 tai 22.12. ja kalakauppa nyt ei vaan ole auki yöllä, ei suunnitelmaa saa matemaattisesti loogiseksi mitenkään. Lisäksi mitään kellonaikoja tilauksen noutamiselle ei annettu, vain päivä valittiin. Enemmänhän tuo kuulostaa siltä, että on keksitty hyvä suunnitelma irtorahan ottamiseksi tilille ja muutosta välipäivinä Meksikoon ja tällaisesta saa mielestäni avautuakin.