• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Internetin paskamyrskyt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
590
Ja eikös tuossa yritetty ampua ensin emää, jota vasa seurasi? En ole metsästäjä, mutta mutulla mietin, että ainakin joskus vasan kanssa liikkuneen emän ampumisesta mentiin käräjille ihan oletuksena.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
30
Ja eikös tuossa yritetty ampua ensin emää, jota vasa seurasi? En ole metsästäjä, mutta mutulla mietin, että ainakin joskus vasan kanssa liikkuneen emän ampumisesta mentiin käräjille ihan oletuksena.
Nähdäkseni myös yritti emää ampua ensin. Nykylainsäädännössä emän saa ampua ensin. Tämä jos mikä on sairasta.
Tosin vakiintuneimissa metsästäjäpiireissä vasa kaadetaan aina ensin.

Täytyy sanoa kyllä että en ehkä olisi halunnut julkaistavaksi tilannetta jossa en osunut tiellä ehkä vain 80m päässä käytännössä seisovaan hirveen. Ja vaikuttaa ainakin minun silmiini melko isolta ja hyvältä tieltä ollakseen yksityistie jossa saa metsästää.
Tämä tapahtumapaikka on yksityistie keskellä korpea ja tällä voi laillisesti metsästää.

Kyseisessä jutussa kuulosti siltä, että se tie oli metsästysalueen ulkoraja. Siinä tapauksessa siinä syyllistyttiin metsästysrikokseen kun hirveä yritettiin ampua tielle eikä yli metrin päähän tien ojasta tai luiskasta.
Tämä tie (Pikku-rata ks. Google) kulkee metsästysalueen reunalla siten että tiestä on muutama sata metriä alueen rajaan. Eli senkään suhteen ei laittomuuksia tapahtunut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Joo kyllä kovasti näyttää yleiseltä tieltä, eli siinä todennäköisesti rikottiin metsästyslakia. Toki miehissäkin on sählääjiä, ja sukupuoleen katsomatta tuollainen perseily pistää vihaksi. Menee kaikkien vastuullisienkin metsästäjien maine pilalle.
Kyllä tuo minusta näyttää selkeästi todennäköisemmin yksityistieltä, mutta ei se ole tärkeää.

Olen aivan samaa mieltä, ja tuo oli melkoista tampiointia. Ei sitä tarvitse pehmentää toteamalla, että "kyllä miehetkin". Naisten voimaantumistalkoot on nähty ihan tarpeeksi pitkälle. Tuollaista sikailua ei ole metsästys ollut yleisesti edes 70- tai 80-luvuilla, kun vähän viinaakin ukot ottivat. Haastattelu tilanteen jälkeen kertoo ihan kaiken. Virhe on aina mahdollinen, mutta jos tuollaisella etäisyydellä ei osu ja osu hyvin, sen pitäisi olla äärimmäinen poikkeus, surkea tapaus ja häpeällinen moka. Näille tädeille se taisi olla ihan another day at the office, eikä akka huomannut mitään ihmeellistä.

Tämä oli kyllä silmiä avaava pätkä, jota melkein toivoisin Ylen lavastamaksi(ei, en ole niin foliohattu). Ei tuollaista vaan tapahdu minun maailmassani.

Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy. :smoke: Eikä se oikeasti ole sukupuolikysymys, mutta siihenhän on jokin syy, että vihamieliset femakot eivät voi metsästää normaaleissa porukoissa normaalein säännöin. Heillä taitaa olla jotain seksistisiä ongelmia, ja vieläpä omivat kulttuuria.

Valitettavasti tämäkin saadaan puhuttua jotenkin pahojen metsästäjien eli valkoisten miesten syyksi, eikä ollenkaan nähdä että tässähän intersektionaaliset feministit kusevat toisten päälle. En yllättyisi, jos tuo porukka olisi jokin Luonto-Liiton tai muu neukkujen peiteoperaatio.

Tokihan tuollaista tapahtuu päivittäin metsästysaikana ympäri Suomea, mutta harva moisella tavalla tv-kameran edessä hölmöilee.
No ei tietenkään tapahdu. Millaisena roskaväkenä metsästäjiä oikein pidät?

Sellainen kutina, että em. tätien Yleisradion mestästysjutusta riittää poliiseillekkin tutkittavaa ja aseluvatkin voi lähteä.
Ei Suomessa naisille tule seuraamuksia rikoksista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Oho, melkoinen oksennus yhden ääliön räiskinnän perusteella.
Onelinerisi jättää hyvin epäselväksi, mitä viestiä kommentoit, miksi ja millä tavalla. Viitsitkö tarkentaa?

Oletko kenties eri mieltä siitä, että tuo ei ole tavallinen metsästysporukka vai kenties siitä, että metsästyksessä ei tapahdu vastuutonta räiskintää päivittäin läpi syksyn?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
590
"Naisten voimaantumistalkoot on nähty ihan tarpeeksi pitkälle"
"Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy."
"Eikä se oikeasti ole sukupuolikysymys, mutta siihenhän on jokin syy, että vihamieliset femakot eivät voi metsästää normaaleissa porukoissa normaalein säännöin. Heillä taitaa olla jotain seksistisiä ongelmia, ja vieläpä omivat kulttuuria."

En nyt edes viitsi boldata oleellisia sanoja lainaamissani virkkeissä. Joku outo asenteellisuus noissa lyö silmille, liekö liittyy edes metsästykseen :facepalm:
Kuten aiemmin sanoin, en ole itse metsästäjä. Harrastus kuitenkin kiinnostaa ja olen seurannut Eränkävijät -sarjaa alusta saakka.
Aivan asiallisesti naiset tuossa metsästävät ja kalastavat, vai onko tuokin sitten ylen propagandaa mielestäsi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
"Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy."
Ehkä kritiikki tästä otsikoinnista kannattaa suunnata sille Ylen toimittelijalle, joka päätti näillä sanoilla kehystää sen räiskintävideon.

Tuollaiselle porukalle sukupuoli näyttää(tai siis ei vain näytä vaan asetelma huutaa sitä) olevan isokin juttu jahdissa. Minulle tai tuntemilleni naismetsästäjille ei. Ehkä se "outo asenteellisuus" ei olekaan minussa vaan siinä, joka viestini lukee niin puusilmällä että sitä innostuu oksennukseksi kehumaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Miettikääpä: tutkisiko poliisi hirvikeissin, jos joku lihava mies olisi räiskinyt menemään ja sanonnut perään, että "Kyllähän minä tiesin, etten minä siihen osu."

Nyt pahemmalta paskamyrskyltä suojaa se, että kyseessä nainen.

Aika on otollinen kunnon paskamyrskylle, kun pari onnettomuutta sattunut, joista yhdessä yksi ulkopuolinen on kuollut - mikä on äärimmäisen harvinaista Suomessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Miettikääpä: tutkisiko poliisi hirvikeissin, jos joku lihava mies olisi räiskinyt menemään ja sanonnut perään, että "Kyllähän minä tiesin, etten minä siihen osu."
Varmaan ihan yhtä isolla todennäköisyydellä tutkisi molemmissa tapauksissa.

Veikkaisin että enemmän paskamyrskyä aiheuttaa se että kyseessä oli nainen joka mokasi. Miehet nyt on sekoillut metsässä jo pitkään muutenkin niin tuo olisi kuitattu sillä että poliisi tutkii, ei mitään nähtävää.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Varmaan ihan yhtä isolla todennäköisyydellä tutkisi molemmissa tapauksissa.

Veikkaisin että enemmän paskamyrskyä aiheuttaa se että kyseessä oli nainen joka mokasi. Miehet nyt on sekoillut metsässä jo pitkään muutenkin niin tuo olisi kuitattu sillä että poliisi tutkii, ei mitään nähtävää.
Olet varmaan oikeassa, mutta veikkaan että julkinen paine tapauksen tutkimikseksi poliisin toimesta olisi korkeampi, jos kyseessä ei olisi nainen.

Jälkimmäisestä eri mieltä. Miehet eivät ole "sekoilleet metsässä jo pitkään". Suurin osa miehistä on metsästäjiä, joten on selvä, että suurin osa onnettomuuksista on miehien auheuttamia.

Et taida itse metsästää?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Olet varmaan oikeassa, mutta veikkaan että julkinen paine tapauksen tutkimikseksi poliisin toimesta olisi korkeampi, jos kyseessä ei olisi nainen.

Jälkimmäisestä eri mieltä. Miehet eivät ole "sekoilleet metsässä jo pitkään". Suurin osa miehistä on metsästäjiä, joten on selvä, että suurin osa onnettomuuksista on miehien auheuttamia.

Et taida itse metsästää?
Olen kyllä metsästämässä käynyt ja vaikka suurin osa on ihan fiksua porukkaa, niin aika paljon sääntöjä rikotaan, koska kukapa niitä olisi valvomassa. Hirviporukat erikseen, kun siellä on (onneksi) aika tiukka kontrolli ja vouhottajat laitetaan ulos. Tuo ylläoleva keissi nyt on aika ihmeellinen ja sietäisi eukko joutua jäähylle metsähommista.

Edit. Tähän minun näkökulmaani toisaalta vaikuttaa varmasti se, että olen enimmäkseen ollut metillä nuorempana ja kaveritkin ollut nuoria, joten järkeä ei kaikilla ollut vielä kertynyt tarpeeksi
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Olen kyllä metsästämässä käynyt ja vaikka suurin osa on ihan fiksua porukkaa, niin aika paljon sääntöjä rikotaan, koska kukapa niitä olisi valvomassa. Hirviporukat erikseen, kun siellä on (onneksi) aika tiukka kontrolli ja vouhottajat laitetaan ulos. Tuo ylläoleva keissi nyt on aika ihmeellinen ja sietäisi eukko joutua jäähylle metsähommista.

Edit. Tähän minun näkökulmaani toisaalta vaikuttaa varmasti se, että olen enimmäkseen ollut metillä nuorempana ja kaveritkin ollut nuoria, joten järkeä ei kaikilla ollut vielä kertynyt tarpeeksi
"Olen kyllä metsästämässä käynyt" --> et siis metsästä.

Aika kova statement, että "aika paljon sääntöjä rikotaan". Mitä sääntöjä tarkalleen?
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Nauratti jo ennen räiskintää kauniit puheet luonnon kunnioittamisesta ja erähenkisyydestä, kun on citymaasturilla ajettu kaupungin laidalle talousmetsään soratien varteen nokipannukahveille tonnin vaatteet päällä. Kivasti vahvistaa jo valmiita stereotypioita. Ikävästi Yle tuli tahattomasti näyttäneeksi vähän tahatonta komediakultaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
"Olen kyllä metsästämässä käynyt" --> et siis metsästä.

Aika kova statement, että "aika paljon sääntöjä rikotaan". Mitä sääntöjä tarkalleen?
Niin, nuorempana metsästin, mutta se harrastus on jäänyt.

Enimmäkseen sääntöjen rikkominen näkyi huviampumisena ja lintujen ampumisena ennen sen varmaa tunnistamista. Asutusta ja yleisiä teitä ei myöskään aina jakseta kunnioittaa. Silloin kun on metso nätisti hollilla, niin ei siinä välttämättä kaikki jaksa alkaa metrejä mittaamaan. Itse olen todistanut lähinnä tuota että ammuskellaan huvikseen tai ennen tunnistamista. Kyllähän noita juttuja kuulee ja en usko että kaikki on keksittyjä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Niin, nuorempana metsästin, mutta se harrastus on jäänyt.

Enimmäkseen sääntöjen rikkominen näkyi huviampumisena ja lintujen ampumisena ennen sen varmaa tunnistamista. Asutusta ja yleisiä teitä ei myöskään aina jakseta kunnioittaa. Silloin kun on metso nätisti hollilla, niin ei siinä välttämättä kaikki jaksa alkaa metrejä mittaamaan. Itse olen todistanut lähinnä tuota että ammuskellaan huvikseen tai ennen tunnistamista. Kyllähän noita juttuja kuulee ja en usko että kaikki on keksittyjä.
Ok, puhut siis lyhyen harrastamisen perusteella nuorempana ja vedät tästä laajemmankin yleistyksen. Oletko varma, ettei kertonut enemmänkin omasta sakistasi/lähipiiristäsi?

Sehän on selvä, että metsästäjiä on niin paljon, että porukkaan mahtuu kaikenlaista, mutta keskimäärin pidän metsästäjien moraalia ja aseenkäsittelyä varsin asiallisena - noin valtakunnan tasolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Ok, puhut siis lyhyen harrastamisen perusteella nuorempana ja vedät tästä laajemmankin yleistyksen. Oletko varma, ettei kertonut enemmänkin omasta sakistasi/lähipiiristäsi?

Sehän on selvä, että metsästäjiä on niin paljon, että porukkaan mahtuu kaikenlaista, mutta keskimäärin pidän metsästäjien moraalia ja aseenkäsittelyä varsin asiallisena - noin valtakunnan tasolla.
Kertoo varmasti myös lähipiiristäni, mutta uskon että näiden suhteen on alueellisiakin eroja. Näillä harvemmin asutuilla alueilla, missä on paljon lääniä, ei tarvitse tarkastajia/poliiseja/muita ihmisiä niin paljoa pelätä, niin voi olla että otetaan vähän rennommin.

Mutta olen jokatapauksessa aika pitkälti samaa mieltä sinun kanssa. Pääsääntöisesti porukka on kyllä ihan fiksua.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 725
Kuinka moni nainen on muuten tähän mennessä ampunut ihmistä luullessaan tätä hirveksi, teereksi tai mitälie eläintä kuvitteli metsästäneensä? Mä luulen että tähän mennesssä ne on kaikki olleet miehiä.

Nyt kun joku nainen on onnistunut ampumaan ilmaa tai kenties huonosti hirveä, niin se onkin kamalaa! Vika on naismetsästäjissä erityisesti eikä metsästäjissä ylipäätään.

Mulla ei ole koskaan riittänyt mielikuvitus siihen että miten ihmisen kokoista otusta luullaan hirveksi. Aina olen ihmetellyt ettei noista silloin tällöin tapahtuvista vahingoista tunnu kukaan välittävän tai ihmettelevän että mikä meininki siellä seurassa on kun annetaan jonkun umpisokean tyypin vielä olla mukana.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Kuinka moni nainen on muuten tähän mennessä ampunut ihmistä luullessaan tätä hirveksi, teereksi tai mitälie eläintä kuvitteli metsästäneensä? Mä luulen että tähän mennesssä ne on kaikki olleet miehiä.

Nyt kun joku nainen on onnistunut ampumaan ilmaa tai kenties huonosti hirveä, niin se onkin kamalaa! Vika on naismetsästäjissä erityisesti eikä metsästäjissä ylipäätään.

Mulla ei ole koskaan riittänyt mielikuvitus siihen että miten ihmisen kokoista otusta luullaan hirveksi. Aina olen ihmetellyt ettei noista silloin tällöin tapahtuvista vahingoista tunnu kukaan välittävän tai ihmettelevän että mikä meininki siellä seurassa on kun annetaan jonkun umpisokean tyypin vielä olla mukana.
Missä tästä on nyt tehty niin kamalaa tuon naisen sukupuolen vuoksi? Itsellä mennyt tämä sukupuoliaspekti vähän ohi, jos sellaista on ollut.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
215
"Olen kyllä metsästämässä käynyt" --> et siis metsästä.

Aika kova statement, että "aika paljon sääntöjä rikotaan". Mitä sääntöjä tarkalleen?
Itse metsästän ja aika paljon niitä sääntöjä rikotaan, mitä kuulee kylillä. Esim.
- ammutaan liian vaikeita tilanteita tai haulikantaman ulkopuolelle (näitä tapahtuu paljon)
- ollaan passissa ymyrikännissä.
- ammutaan kanahaukkoja tai valkkareita luvattomasti
- ammutaan hirviä alueen ulkopuolella

On seuroja jossa ei missään nimessä sallittaisi mitään yllä mainituista ja sitten on seuroja jotka harrastavat kaikkea yllämainituista. Prosenteista on vaikea sanoa, mutta tietty prosentti perseilee asiassa kuin asiassa. Tota paskoihin tilanteisiin ampumista("yrittämistä") nyt näkee jo kun katsoo vaikka ihan noita suomalaisia metästys tubekanavia. Itse en edes paljon käy metsällä, mutta silti olen osaa näitä havainnut joko valtion mailla kanametsällä ollessa, tai sitten kaverien puheista, joissa yleensä kertovat mitä omat kaverinsa metsällä tehneet. Tai sitten ihan vain juttelemalla metsästyksestä eri tilanteissa metsästäjien kanssa, jossa avoimesti kertovat näitä tarinoitaan häpeilemättä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Itse metsästän ja aika paljon niitä sääntöjä rikotaan, mitä kuulee kylillä. Esim.
- ammutaan liian vaikeita tilanteita tai haulikantaman ulkopuolelle (näitä tapahtuu paljon)
- ollaan passissa ymyrikännissä.
- ammutaan kanahaukkoja tai valkkareita luvattomasti
- ammutaan hirviä alueen ulkopuolella

On seuroja jossa ei missään nimessä sallittaisi mitään yllä mainituista ja sitten on seuroja jotka harrastavat kaikkea yllämainituista. Prosenteista on vaikea sanoa, mutta tietty prosentti perseilee asiassa kuin asiassa. Tota paskoihin tilanteisiin ampumista("yrittämistä") nyt näkee jo kun katsoo vaikka ihan noita suomalaisia metästys tubekanavia. Itse en edes paljon käy metsällä, mutta silti olen osaa näitä havainnut joko valtion mailla kanametsällä ollessa, tai sitten kaverien puheista, joissa yleensä kertovat mitä omat kaverinsa metsällä tehneet. Tai sitten ihan vain juttelemalla metsästyksestä eri tilanteissa metsästäjien kanssa, jossa avoimesti kertovat näitä tarinoitaan häpeilemättä.
Tottahan se on, että siellä on monennäköistä. Ampumaetäisyyksistä ja -tilanteista hankala vetää mielestäni selkeää rajaa hyväksyttävyydestä, koska ampujien taitotasot vaihtelevat. Hauliaseilla kokemuksen ja harjoittelun kautta kyllä muodostuu aika selkeä kuva, mihin omalla ase-supistaja-patruuna-taidot -kombolla kannattaa yrittää. Osa on sitä mieltä, että linnun pitää suurinpiirtein istua kannonnokassa 15 metrissä, että sitä saa haulikolla ampua ja toinen yrittää aina. Suurin osa sitten jotain tältä väliltä.

Erit. hirvihommiin tuntuu liittyvän älyttömästi kateutta ja eripuraa naapuriseurojen kanssa. Siksi itse väistelin sitä pitkään, kunnes löytyi asiallinen porukka, jossa selvät säännöt ja hyvä johtaja. Viimeksi viime viikonloppuna oli jotain sanaharkkaa naapuriseuran kanssa, kun majoittuivat meidän seuran mailla jollain esihistoriallisella luvalla edesmenneeltä omistajalta. Poliisitkin mainittiin jo keskustelussa. :)

Mutta se olennainen pointti on mielestäni se, että metsästäminen ja aseenkäsittely on Suomessa hyvällä tolalla ja luontoon mahtuvat jatkosakin sekä metsästäjät että muut siellä kulkijat. On selvä, että nollaan ei onnettomuusmäärissä ikinä päästä - kyse on siitä, mikä on hyväksytty taso - samoin kuin liikenteessä. Sitten on paljon niitä, jotka kysyvät perään, että miksei sitä metsästystä voi kieltää ja perusteena ovat
- viimeaikaiset onnettomuudet
- kenenkään ei tarvitse (enää) metsästää elääkseen
- tappaminen nyt vaan on väärin

Mielestäni metsästys on hieno harrastus ja jollain tavalla kai osa myös suomalaista kulttuuria eikä näillä perustein hommaa ole tarve rajata yhtään enempää. Ja tietysti hirvenmetsästyksen perustelu on vielä helpompaa liikenneonnettomuusmäärien vuoksi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 725
Missä tästä on nyt tehty niin kamalaa tuon naisen sukupuolen vuoksi? Itsellä mennyt tämä sukupuoliaspekti vähän ohi, jos sellaista on ollut.
Kyllähän tuon yksittäisen metsästäjän sukupuoli on hyvin tuotu esille.

vvv.mtvuutiset.fi/artikkeli/naismetsastaja-raiski-aseellaan-hirvia-kohti-holtittomasti-kesken-ylen-haastattelun-kyllahan-ma-tiesin-etta-ma-en-osu-siihen-riistakeskus-ihmettelee-ampujan-toimintaa/7973874 (www vaihdettu vvv jotta foorumi ei tee upotetta)

Uutisen otsikosta on myöhemmin korvattu se naismetsästäjä pelkällä metsästäjällä, mutta näkyy edelleen tuossa sivun osoitteessa.

"Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy"

Tämä on sen koko ylen lyhyen uutisklipin mistä juttu lähti liikkeelle, otsikko ja kantava teema ylipäätään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
"Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy"

Tämä on sen koko ylen lyhyen uutisklipin mistä juttu lähti liikkeelle, otsikko ja kantava teema ylipäätään.
Niin on. Se sukupuolen korostaminen oli ihan ok siinä vaiheessa, kun tämän piti olla siistiä ja voimaannuttavaa. Toisinpäin se pitäisikin vaieta.

Ylellä kävi selvästi sellainen työtapaturma, että joku umpityhmä lukutaidoton sivistymätön mulkku ei tajunnut tuota materiaalia mitenkään epätavalliseksi ja paheksuttavaksi. Ehkä siinä oli yksi cityvihreä ihan ensimmäistä kertaa soratiellä.

Metsästysvastaisen propagandan hyvinkin puna-yleltä ymmärtäisin, mutta tässä ei ollut siitä kysymys. Sellaista ei ikipäivänä tehtäisi naisesittäjillä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Kyllähän tuon yksittäisen metsästäjän sukupuoli on hyvin tuotu esille.

vvv.mtvuutiset.fi/artikkeli/naismetsastaja-raiski-aseellaan-hirvia-kohti-holtittomasti-kesken-ylen-haastattelun-kyllahan-ma-tiesin-etta-ma-en-osu-siihen-riistakeskus-ihmettelee-ampujan-toimintaa/7973874 (www vaihdettu vvv jotta foorumi ei tee upotetta)

Uutisen otsikosta on myöhemmin korvattu se naismetsästäjä pelkällä metsästäjällä, mutta näkyy edelleen tuossa sivun osoitteessa.

"Metsästyskulttuuri muuttuu, kun naisten määrä lisääntyy"

Tämä on sen koko ylen lyhyen uutisklipin mistä juttu lähti liikkeelle, otsikko ja kantava teema ylipäätään.
Ok. Itse en ole sitä kovin edes huomannut. Ehkä sinulle naisena kolahti enemmän?

Niin on. Se sukupuolen korostaminen oli ihan ok siinä vaiheessa, kun tämän piti olla siistiä ja voimaannuttavaa. Toisinpäin se pitäisikin vaieta.

Ylellä kävi selvästi sellainen työtapaturma, että joku umpityhmä lukutaidoton sivistymätön mulkku ei tajunnut tuota materiaalia mitenkään epätavalliseksi ja paheksuttavaksi. Ehkä siinä oli yksi cityvihreä ihan ensimmäistä kertaa soratiellä.

Metsästysvastaisen propagandan hyvinkin puna-yleltä ymmärtäisin, mutta tässä ei ollut siitä kysymys. Sellaista ei ikipäivänä tehtäisi naisesittäjillä.
Ihan samaa mieltä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Kaikkea sitä. Yliopistossakin kielitiede runnoo biologian päälle. Sateenkaarifoorumeilta tämän voisi jotenkin vielä ymmärtää, mutta ei korkeakouluilta.

"Opiskelija kyseenalaisti yliopiston opetuksen ”miesten kuukautisista” – seurauksena somekohu ja äkkilähtö kurssilta".


Kurssina "YKTM01 Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa. Pakollinen tai puolipakollinen suoritus filosofian, historian, pol. tutkimuksen, psykologian, sosiaalityön ja yhteiskuntatutkimuksen opiskelijoille. "





1605192112827.png
 
Viimeksi muokattu:

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Kaikkea sitä. Yliopistossakin kielitiede runnoo biologian päälle. Sateenkaarifoorumeilta tämän voisi jotenkin vielä ymmärtää, mutta ei korkeakouluilta.

"Opiskelija kyseenalaisti yliopiston opetuksen ”miesten kuukautisista” – seurauksena somekohu ja äkkilähtö kurssilta".


Kurssina "YKTM01 Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa. Pakollinen tai puolipakollinen suoritus filosofian, historian, pol. tutkimuksen, psykologian, sosiaalityön ja yhteiskuntatutkimuksen opiskelijoille. "





Siirtyikö tuomiopäivän kello juuri 12:00??
Ei vaan ymmärrä miten biologian yli voidaan ajaa tasa-arvon nimissä. Tuossahan olisi ollut täydellinen paikka KESKUSTELLA asiasta täysin oikealla kurssilla.
Miesten kuukautiset >>>> Transmiesten kuukautiset, eikö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 199
Kaikkea sitä. Yliopistossakin kielitiede runnoo biologian päälle. Sateenkaarifoorumeilta tämän voisi jotenkin vielä ymmärtää, mutta ei korkeakouluilta.
Tuo kuvakaappauksen kommentti kuvaa kyllä hyvin millaista yliopistossa on nykyään:
"mulle ainakin ehti tulemaan epämukava olo tästä keskustelusta joakimin puheiden johdosta" :facepalm:
Onhan se kauheaa kun joutuu kohtaamaan asioita oman kuplan ulkopuolelta. Onneksi yliopistolta löytyy safe spacet ja unisex vessat. Lisäksi miesten vessasta pitää löytyä roskis tamponeille.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Nämä on kyllä yksi asia mikä ei mun ymmärrykseen mene. En millään tapaa ole ahdasmielinen ja mun mielestä jokainen saa olla ihan mitä haluaa. MUTTA. On olemassa naisia ja miehiä. Se, että omasta mielestä ei sovi siihen biologiseen muottiin mihin on syntynyt ei muuta sitä faktaa, että on joko mies tai nainen. Jos musta rupeaa tuntumaan yksi aamu siltä, että olen koira ja pukeudun semmoiseksi, leikkautan vaikka naamarinkin uuteen uskoon niin se ei minusta koiraa tee vaikka kuinka yrittäisin. Olisin silti mies jolla on koiran naama.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Amerikkalaiset tykkää äänestää. Samalla periaatteellahan ne veti pressan vaalitkin. Vielkin laskevat että onko tää uppvote vai downvote.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
Kyllähän tuo on ihan varmasti provona nuo chatti viestit kirjottanut. Jos on yliopistossa kursilla jonka nimi on "Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa" niin kyllä sen tietää ihan 100% että mikä siellä on reaktio kun alkaa puhumaan tuossa yhtetydessä biologisista miehistä jne.
Naurettavaa tuossa on se että yliopistoa myöten porukka tarttunut noin selkeään provoon ja antanut vaan aineksia jatkaa provoilua ihan uutisissa jne.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Kyllähän tuo on ihan varmasti provona nuo chatti viestit kirjottanut. Jos on yliopistossa kursilla jonka nimi on "Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa" niin kyllä sen tietää ihan 100% että mikä siellä on reaktio kun alkaa puhumaan tuossa yhtetydessä biologisista miehistä jne.
Naurettavaa tuossa on se että yliopistoa myöten porukka tarttunut noin selkeään provoon ja antanut vaan aineksia jatkaa provoilua ihan uutisissa jne.
...ja yliopistonhan pitäisi nimenomaan olla paikka, jossa on erilaisia mielipiteitä ja toisten mielipiteitä pitäisi haastaa. "Vihapuhe", "turvallinen tila" jne. ovat mielestäni vain keinoja vaientaa erilaiset mielipiteet - kunnon Pohjois-Korea -meininkiä.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 228
Kyllähän tuo on ihan varmasti provona nuo chatti viestit kirjottanut. Jos on yliopistossa kursilla jonka nimi on "Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa" niin kyllä sen tietää ihan 100% että mikä siellä on reaktio kun alkaa puhumaan tuossa yhtetydessä biologisista miehistä jne.
Naurettavaa tuossa on se että yliopistoa myöten porukka tarttunut noin selkeään provoon ja antanut vaan aineksia jatkaa provoilua ihan uutisissa jne.
Ei ihan selviä uutisessa, oliko tuo hänelle pakollinen kurssi, mutta jos oli, niin mitä muuta hän voi tehdä? Ymmärrän että tällaisten kurssien kierto kaukaa voisi olla vaihtoehto, mutta se että pitäisi hiljaa istua ja niellä valheet virtuaalisessa takapulpetissa on vähän liikaa vaadittu.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Mitäs mieltä tästä poliitikosta jonka päälle roiskui uimahallin altaassa vettä --> veti herneet nenään kun uimavalvoja ei ollut backuppina toista uimaria ojentamassa ja vaatii nyt 500€ korvauksia. Mistä näitä sikiää?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Kyllähän tuo on ihan varmasti provona nuo chatti viestit kirjottanut. Jos on yliopistossa kursilla jonka nimi on "Yhdenvertaisuus ja sukupuolten tasa-arvo yhteiskunnassa" niin kyllä sen tietää ihan 100% että mikä siellä on reaktio kun alkaa puhumaan tuossa yhtetydessä biologisista miehistä jne.
Naurettavaa tuossa on se että yliopistoa myöten porukka tarttunut noin selkeään provoon ja antanut vaan aineksia jatkaa provoilua ihan uutisissa jne.
Taisi mennä sinulta itse asia ohi kokonaan? Ensinnäkin tuo kurssi on monille opiskelijoille pakollinen ja vaikka ei olisikaan, niin onhan se nyt ihan perseestä, jos tieteen ja avoimuuden kehdossa ei voi kyseenalaistaa jotain opetukseen liittyvää asiaa lentämättä kurssilta pellolle.

Oli kyse provosta tai ei, niin Yliopisto on viimeinen paikka missä pitäisi alkaa kieltämään jostakin asiasta puhumista siksi että joku toinen ei pidä siitä oman elämänkatsomuksensa vuoksi.

Mitäs mieltä tästä poliitikosta jonka päälle roiskui uimahallin altaassa vettä --> veti herneet nenään kun uimavalvoja ei ollut backuppina toista uimaria ojentamassa ja vaatii nyt 500€ korvauksia. Mistä näitä sikiää?
Siinä on taas niin sekopäinen tapaus, että ei sanat riitä. Lehtijuttujen mukaan täti on sekoillut vuosien varrella enemmänkin. Perusmallin Karen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
...ja yliopistonhan pitäisi nimenomaan olla paikka, jossa on erilaisia mielipiteitä ja toisten mielipiteitä pitäisi haastaa. "Vihapuhe", "turvallinen tila" jne. ovat mielestäni vain keinoja vaientaa erilaiset mielipiteet - kunnon Pohjois-Korea -meininkiä.
Pitäs olla joo mutta näin ei valitettavasti ole ja sen käytännössä kaikki, varsinkin ne jotka yliopistolla opiskelee, tietävät. Pointtina tuossa olikin se että ihan varmasti tuo kaveri tiesi miten noihin sen viesteihin porukka tulee vastaamaan kun kirjoitti ne.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Pitäs olla joo mutta näin ei valitettavasti ole ja sen käytännössä kaikki, varsinkin ne jotka yliopistolla opiskelee, tietävät. Pointtina tuossa olikin se että ihan varmasti tuo kaveri tiesi miten noihin sen viesteihin porukka tulee vastaamaan kun kirjoitti ne.
Vaikka näin olisikin, niin mitä sitten? Jos tuollaista ei saisi sanoa pelkäämättä että saa niskaansa paskamyrskyn ja kenkää kurssilta, niin olisi kyllä meno aika Pohjois-Korea taas. Tai siis nythän se vähän niin juuri onkin, mutta oletan että lopulta tuollakin joku tulee järkiinsä ja ojentaa opettajaa.

Ihan oikein että näitä kuplia nostetaan välillä pintaan. Täysin ansaittua julkisuutta sairaalle asialle, eli sille ettei saisi ääneen sanoa että miehellä ei voi olla kuukautisia, jos kyse tosiaan on biologiselta sukupuoleltaan miehestä. Nämä nykypäivän lumihiutaleiden omassa päässä keksityt sukupuoli-identiteetit ovat eri asia, mutta nyt puhutaan kuitenkin biologisesta miehestä, joka ei ole mikään mielipidekysymys.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Tuo kuvakaappauksen kommentti kuvaa kyllä hyvin millaista yliopistossa on nykyään:
"mulle ainakin ehti tulemaan epämukava olo tästä keskustelusta joakimin puheiden johdosta" :facepalm:
Onhan se kauheaa kun joutuu kohtaamaan asioita oman kuplan ulkopuolelta.
Juurikin näin! Yliopistotutkimusen pitäisi olla puolueetonta ja asioita lähestyä jokaiselta näkökannalta, omista intresseistä välittämättä. Tuo vaikuttaa joltain aivopesulta.

Ja niin moni heti hyökkäsi Joakimin viestiä vastaan hullun raivolla. Kenelläkään ei ollut yhtään faktoja heittää, ainoastaan uhoamista ja haukkumista. Jos opiskellaan yliopistotasolla, niin olisi voinut kertoa että miten sieltä miehen peniksestä tulee kuukautisveret?:hmm: Ai ei mitenkään. Aah, eli veri tuleekin vaginasta, mutta naisen... siis miehen... korvien välissä on se vika ja hän onkin siis omasta mielestään mies jonka vaginasta tulee kuukautiset:rofl:

Että tuollaista on yliopistojen humanistinen koulutus... joo, olisihan se pitänyt toki arvata, mihin muualle kaikenmaailman lumihiutaleransut menisi kuin lukemaan jonkin täysin turhan humanistisen tutkinnon ja sitten sossun kassalle lopuksi iäksi hakemaan kansalaispalkkaa ja sit on hyvin aikaa kaikelle muulle huuhaalle. Yksi onnellinen noista on joskus päässyt ihan yliopistolehtoriksi jakamaan noita sairaita tarinoitaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 708
Naurettavaksi on mennyt nykyaika kun saat identifoida itsesi taisteluhelikopteriksi ja saada peppukivut siitä jos joku kyseenalaistaa asian. VMP.
Itse asiassa tuohan olisi vielä ihan ok. Ongelma tulee siitä, kun muut ympärillä pahoittavat mielensä sen taisteluhelikopterin puolesta ja alkavat rajoittamaan asiasta keskustelemista ja vääristämään tiedettä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Itse asiassa tuohan olisi vielä ihan ok. Ongelma tulee siitä, kun muut ympärillä pahoittavat mielensä sen taisteluhelikopterin puolesta ja alkavat rajoittamaan asiasta keskustelemista ja vääristämään tiedettä.
Ja vielä isompi ongelma on se, että niiden mielensäpahoittajien mielen pahoittamiseen ylipäätään reagoidaan potkimalla mielenpahoituksen aiheuttaneet kurssilta pois.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Maton alle lakaiseminen tuntuu olleen usein se tehokkain tapa hoitaa ikävät asiat.
Niin, onko se sitten maton alle lakaisemista, jos vain sanoisi, että keskustellaan tästä ja kaverilla on erilainen mielipide. Johtaisi vain kurssilla keskustelua ja käskisi pitää linjan asiallisena, että ketään ei henkilökohtaisesti oikeasti loukata, mutta asioista voidaan puhua - tiukkaankin sävyyn.

Mutta joo, sillä tavalla nämä mielensäpahoittajien jutut saisi noin yleisemmin lakaista maton alle, että niistä ei tehtäisi aina lehtijuttuja ja kerrottaisi, miten on noussut "kohu". Liittyy lähinnä näihin kulttuurisen omimisen, transfobian ym. keisseihin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Maton alle lakaiseminen tuntuu olleen usein se tehokkain tapa hoitaa ikävät asiat.
Pää pensaaseen -argumentointi taitaa olla ainoa mikä mieleen tulee kun ei muuhun pysty. Johan sen pienet lapsetkin ovat havainneet toimivaksi kun kädet pistää korville ja alkaa huutamaan niin ei tarvi kuunnella epämiellyttäviä tosiasioita.

Tosin tyhmempi voisi luulla, että jos yliopistolle on päässyt jollakin tavalla opettamaan kursseja, niin olisi oppinut jo muullakin tavalla keskustelemaan tai väittelemään ja puolustamaan näkökantojaan. Tosin voihan se olla että on otettu sinne kurssia pitämään esimerkiksi vammaisten omasta kiintiöstä ja sosiaaliset ja muut taidot ovat pienen lapsen tasolla.

Eihän tuo veijari näköjään ymmärrä sitäkään, että Suomen lain mukaan omat keskustelut joissa on ollut osallisena saa julkaista ihan vapaasti vaikka sunnuntai Hesarin etusivulla. Ihan sama onko ne keskustelut käyty puhuttuna, kirjallisesti tai vaikka viittomakielellä.

EmfTAttXYAIzuJi.jpg
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 839
Jotenkin tulee mieleen tuosta yliopistosta tämä "Rento feministiryhmä":

(Sitä en uskalla edes ajatella millainen tavallinen feministiryhmä sitten on tai joku hc-tiukkojen feministien ryhmä.)

DffAAH3X4AEH0Mz.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
Vaikka näin olisikin, niin mitä sitten? Jos tuollaista ei saisi sanoa pelkäämättä että saa niskaansa paskamyrskyn ja kenkää kurssilta, niin olisi kyllä meno aika Pohjois-Korea taas. Tai siis nythän se vähän niin juuri onkin, mutta oletan että lopulta tuollakin joku tulee järkiinsä ja ojentaa opettajaa.

Ihan oikein että näitä kuplia nostetaan välillä pintaan. Täysin ansaittua julkisuutta sairaalle asialle, eli sille ettei saisi ääneen sanoa että miehellä ei voi olla kuukautisia, jos kyse tosiaan on biologiselta sukupuoleltaan miehestä. Nämä nykypäivän lumihiutaleiden omassa päässä keksityt sukupuoli-identiteetit ovat eri asia, mutta nyt puhutaan kuitenkin biologisesta miehestä, joka ei ole mikään mielipidekysymys.
En tarkoittanut että siitä mitään erikoista seuraisi. Kunhan huomioin että ihan varmasti koitti tarkoituksella provota porukkaa ja tiesi mitä tulee tapahtumaan.
Siitä olen ihan samaa mieltä että tämä meno on mennyt ihan naurettavaksi. Ja kuten sanoinkin niin kaikkein naurettavainta on se että jopa itse yliopisto lähtee tuohon suvakki perseilyyn mukaan vaikka oikeasti pitäisi koittaa rauhoittaa tilanne ilman että tukahdutetaan keskustelua.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 898
Taisi mennä sinulta itse asia ohi kokonaan? Ensinnäkin tuo kurssi on monille opiskelijoille pakollinen ja vaikka ei olisikaan, niin onhan se nyt ihan perseestä, jos tieteen ja avoimuuden kehdossa ei voi kyseenalaistaa jotain opetukseen liittyvää asiaa lentämättä kurssilta pellolle.
Kurssilta pellolle lentämisen taisi kuitenkin aiheuttaa opiskelijachatin keskuteluiden jakaminen pitkin mitälie ylilautoja, ei itse kyseenalaistaminen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 595
Viestejä
4 205 637
Jäsenet
70 923
Uusin jäsen
Rezponze

Hinta.fi

Ylös Bottom