Intel Raptor Lake (LGA1700, Z790) kokemukset & emolevyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Asuksen b660-f:ää ainakin heti saatavilla, toki en tiedä millä budjetilla oot liikentees, mut löytyy bios flash backit, ddr5, kunnollinen virransyöttö jne.

Sellainen 1200 euroa, sisältäen emo+prossu, muistit, nvme, cooleri. Täytyy kattella tuota.
 
Joo, reilu 1400 euroa meni kankkulan kaivoon, eikä kumpikaan mennyt ylikellotuksista, toinen prossu ei ikinä edes postannut, eka oli toiminnassa 1 kuukauden ja käynnistin koneen uudestaan kun latasi W10 päivityksen eikä kone enää käynnistynyt.

Kumpikaan prossu ei mennyt takuuseen kun Jimms väitti että asennusvirhe.

Sanoin että mikä asennusvirhe jos kuukauden oli 12900K jo käytössä eikä kone enää postannut yhtä äkkiä.

Piti vielä maksaa heille ~90e extraa että sain raadot takaisin; aiheettomasta takuu tarkistuksesta + pk.

Eli yhteensä reissu maksanut mulle ~1500euroa.

Paska lafka enkä ikinä tuolta osta mitään enkä missään suosittele heitä kenellekkään.
Viimeisen 10+ vuoden aikana varmaan 10ke ostanut tuolta tavaraa, en enää.

13600KF tulossa Verkkiksestä.
Miten tämä asennusvirhe perusteltiin? Näkyikö prossuissa jotain jälkiä? Jos mitään ei päällepäin näy, niin pistää miettimään että minkälaisessa tapauksessa rikkoutuneen kiven saa takuuseen.
 
Miten tämä asennusvirhe perusteltiin? Näkyikö prossuissa jotain jälkiä? Jos mitään ei päällepäin näy, niin pistää miettimään että minkälaisessa tapauksessa rikkoutuneen kiven saa takuuseen.
Jimmssiltä saa täyden palautuksen nykyään vain käräjien kautta, jos pakkaus on avattu. Vastaavista kusetuksista takuuasioissa on paljon juttua esim googlen arvosteluissa. Hiikerin tapaus sopii kuvaan täysin.
 
EVGA Supernova 750w (nykyinen virtalähde); uhka vai mahdollisuus 13700K + 3080ti kombolla? 2 nvme tulisi lähinnä emoon kiinni 280mm AIOn lisäksi, siinä kaikki.

PSU Calculatorin mukaan rajoilla mennään, mutta suosittelee silti juurikin EVGA 750w Supernovaa, MUTTA jos laitan settiin kovalevynkin lisää niin suositus muuttuu 850 wattiin.

Help me! :)
 
Jaahas, saattas olla viikonlopuksi hommia tiedossa.. :nb:



8ca63186-de99-4c36-be0a-879da8e9572b.jpeg
 
Uusi kone suunnitelmissa ja prosessoriksi olen ajatellut joko 13600 tai 13700. Emolevyksi Asrock H670M-ITX/ax.
Tuo emolevy ei tue ylikellotusta, joten prosessorin K-versio olisi turha. Versioita ilman K:ta ei kuitenkaan ole vielä julkaistu, ja 13600 ilman K:ta tulee ilmeisesti olemaan edelliseen sukupolveen perustuva.

Mietinkin nyt, että mitä oikeastaan pitäisi tehdä? Mahtavatko ei-K:t olla merkittävästi halvempia ja miten on suorituskyky verrattuna kellottamattomaan K-malliin?
 
Uusi kone suunnitelmissa ja prosessoriksi olen ajatellut joko 13600 tai 13700. Emolevyksi Asrock H670M-ITX/ax.
Tuo emolevy ei tue ylikellotusta, joten prosessorin K-versio olisi turha. Versioita ilman K:ta ei kuitenkaan ole vielä julkaistu, ja 13600 ilman K:ta tulee ilmeisesti olemaan edelliseen sukupolveen perustuva.

Mietinkin nyt, että mitä oikeastaan pitäisi tehdä? Mahtavatko ei-K:t olla merkittävästi halvempia ja miten on suorituskyky verrattuna kellottamattomaan K-malliin?

Nuo asrockit on onnettomalla virransyötöllä varustettuja. Tai no en tuota mallia katsonut erikseen. Olen vain noita z690 versioita ihmetellyt. Tuossa pienemmässä on sama että virtapuolella ei ole edes jäähdytystä. Mutta epäilen että 13700k maksimivakiokelloillakin ja kulutuksella kuumentaa tuota melkoisen rajoille.
 
Nuo asrockit on onnettomalla virransyötöllä varustettuja. Tai no en tuota mallia katsonut erikseen. Olen vain noita z690 versioita ihmetellyt. Tuossa pienemmässä on sama että virtapuolella ei ole edes jäähdytystä. Mutta epäilen että 13700k maksimivakiokelloillakin ja kulutuksella kuumentaa tuota melkoisen rajoille.

Tosiaan katselin tuossa valikoiman ollessa suppeaa tuota Datatronicin Asrock Pro RS mallia. Itellä tarkoituksena on tällä kertaa vältellä kellotusta, mutta vähän ottaisi vastaan muutenkin kyseinen emo. Pitää varmaan odotella vielä, että saatavuus paranee muissa malleissa. Asus, Aorus tai MSI Pro oisi mielessä.
 
Nuo asrockit on onnettomalla virransyötöllä varustettuja. Tai no en tuota mallia katsonut erikseen. Olen vain noita z690 versioita ihmetellyt. Tuossa pienemmässä on sama että virtapuolella ei ole edes jäähdytystä. Mutta epäilen että 13700k maksimivakiokelloillakin ja kulutuksella kuumentaa tuota melkoisen rajoille.
Ei vaan tunnu olevan paljon muita vaihtoehtoja, jos haluaa kaksi M.2-paikkaa. Joitain Z690-levyjä löytyy, mutta maksaa lähes tuplat.

Mutta eikö virransyöttöön pysty kehittelemään itse parempaa jäähdytystä? Kun prosessorin jäähdyttää AIOlla, niin tilaakin pitäisi olla jollekin siilille tai tuulettimelle virransyöttöä varten.
 
Ei vaan tunnu olevan paljon muita vaihtoehtoja, jos haluaa kaksi M.2-paikkaa. Joitain Z690-levyjä löytyy, mutta maksaa lähes tuplat.

Mutta eikö virransyöttöön pysty kehittelemään itse parempaa jäähdytystä? Kun prosessorin jäähdyttää AIOlla, niin tilaakin pitäisi olla jollekin siilille tai tuulettimelle virransyöttöä varten.

VRM on tuossakin huono, mutta on siinä sentään siilit vakiona.
 
Jimmssiltä saa täyden palautuksen nykyään vain käräjien kautta, jos pakkaus on avattu. Vastaavista kusetuksista takuuasioissa on paljon juttua esim googlen arvosteluissa. Hiikerin tapaus sopii kuvaan täysin.
Jep, sentakia vaan yritys kuten @Datatronic on todella hyvä vaihtoehto ja kilpailee hinnoissa makeasti. Ne mitä ei löydy valikoimasta niin saadaan varmasti listoille. :):thumbsup:
 
Jimmssiltä saa täyden palautuksen nykyään vain käräjien kautta, jos pakkaus on avattu. Vastaavista kusetuksista takuuasioissa on paljon juttua esim googlen arvosteluissa. Hiikerin tapaus sopii kuvaan täysin.
Tämä on kyllä erittäin huolestuttava tieto. Takuun toimiminen on tärkeää.

Liittyykö tämä nyt pelkästään prossuihin? Voisi kuvitella että kivissä kun ei ole liikkuvia osia, ne aika harvoin hajoavat normaalissa käytössä. Ehkäpä usein rikkoutunut kivi johtuu liiasta voltista tai lämmöstä (lämmön ei tietenkään pitäisi kiveä rikkoa).
Silti myyjällä pitäisi tietysti olla konkreettinen peruste evätä takuu, eli siis näyttöä väärinkäytöstä, ja jos sitä ei ole, niin tietysti tuotetakuun tulee olla voimassa.

Vai onko näitä ongelmia avattujen pakkauksien palauttamisen kanssa ollut muillakin tuotteilla Jimm'sin kanssa?

Tämä on toki rankasti offtopiccia, mutta haluan kysyä koska asia on tärkeä minulle ostajana.
 
Mitenkäs porukka on optimoinu noita 13600K prossuja? 360mm AIO niin disabloin enhanced turbon ja laitoin jonkun idle virransäästön päälle. Peleissä lämmöt max 70-80, suurimmaks osaks siell 50-60 paikkeilla, peliä kun latailee niin lyö tonne tj maxiin eli sataseen. 2080ti on pullonkaulana komeesti WZ ja CS go, GPU saa pyäriä iha täysillä utilityllä :D Näyttistä ootellessa...
 
Tämä on kyllä erittäin huolestuttava tieto. Takuun toimiminen on tärkeää.

Liittyykö tämä nyt pelkästään prossuihin? Voisi kuvitella että kivissä kun ei ole liikkuvia osia, ne aika harvoin hajoavat normaalissa käytössä. Ehkäpä usein rikkoutunut kivi johtuu liiasta voltista tai lämmöstä (lämmön ei tietenkään pitäisi kiveä rikkoa).
Silti myyjällä pitäisi tietysti olla konkreettinen peruste evätä takuu, eli siis näyttöä väärinkäytöstä, ja jos sitä ei ole, niin tietysti tuotetakuun tulee olla voimassa.

Vai onko näitä ongelmia avattujen pakkauksien palauttamisen kanssa ollut muillakin tuotteilla Jimm'sin kanssa?

Tämä on toki rankasti offtopiccia, mutta haluan kysyä koska asia on tärkeä minulle ostajana.

Koskee kaikkia tuotteita. Tässä muutama esimerkki arvosteluista ja lisää löytyy: jimms - Google-haku

- Ostin näppäimistön, joka toimi hyvin, mutta kun kytkin katkesi valmistus virheen takia en saanut korvausta, vaikka taakuu oli edelleen voimassa. En osta enään mitään tästä kaupasta.
- En suosittele,takuut ei päde,eikä vastuut virheistä, sysäävät viat asiakkaan niskoille, ja väittävät asiakkaan ne aiheuttaneen, joka harrastanut koneenkasausta yli 20v.. että silleen, kuvat ei liity tapaukseen, lähinnä osaamistani kuvantamassa.
- Ostin näytön ja sen saavuttua sekä käynnistettyäni huomasin siinä aivan selvän painauman, joka näkyy jatkuvasti näyttöä käyttäessä. Lähetin tästä kuvan Jimmsille sähköpostilla, johon mainoksissaan väittävät vastaavan 48h sisällä. Vastasivat parin VIIKON päästä, että ei kyllä kuvassa oikein näy mitään ja että puhelimella otettu kuva korostaa jälkeä (todellisuudessahan juuri päinvastoin, oikeasti näyttää vain pahemmalta livenä). Sanoivat kuitenkin sitten, että jos siinä sun mielestä on vikaa niin hoida asia Acerin kanssa, meitä ei kiinnosta. Eipä tarvi uudestaan tilailla Jimmsiltä.
-Antaisin nolla tähteä jos voisin. Tilasin Jimmssiltä läppärin, jossa oli huono näyttö ja halusin palauttaa koneen kokeilun jälkeen. Jimm's hyväksyi tuotteen palautettavaksi, mutta koska olin jo ehtinyt hävittämään paketin sisällä olleen pienen pahvin palan, Jimm's ei suostunut palauttamaan tuotteen summasta kuin 80% ja vähensi palautettavasta summasta 200€ ja käsittelykulut 30€. Asiakaspalvelun kanssa sai vääntää asiasta ihan kunnolla ja silti Jimm's piti päätöksensä. En usko että konetta on myyty puutteellisena vaan ihan täyteen hintaan seuraavalle asiakkaalle. Siirsin asian kuluttaja-asiamiehelle. Kuluttajalautakunta neuvoo, että jos pakkaus ei ole olennainen osa tuotetta ts. ei liity sen käyttöön mitenkään tuotteen voisi palauttaa vaikka ilman pakettia ja olla silti oikeutettu täysimääräiseen korvaukseen. Lisäksi Jimm's itse lähetti tuotteen pelkässä myyntipakkauksessa, vaikka vaatii asiakasta palauttamaan tuotteen myyntipakkauksen lisäksi toisessa paketissa, jottei myyntipakkaus vaurioituisi. Tässä vielä eräs kuluttajalautakunnan ratkaisu vastaavasta tapauksesta, jossa alkuperäinen pakkaus oli hävitetty tilatusta tuotteesta: tässä kuluttajaviraston ratkaisu riitaan, jossa asiakas osti lampun ja hävitti alkuperäisen pakkauksen ja palautti lampun ilman pakkausta:

Kuluttaja osti verkkokaupasta lampun ja lampunvarjostimen. Hän palautti tuotteet ilman alkuperäispakkausta. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että kuluttaja ei ollut menettänyt peruuttamisoikeuttaan, vaikka alkuperäispakkaus oli hävitetty.
(KRIL 4030/36/2010)

En voi suositella liikettä kenellekkään, varsinkin jos lukee myös muiden arvosteluita ja kokemuksia palvelusta. Huvittavinta oli että asiakaspalvelija myönsi itse ettei allekirjoita yrityksen toimintatapoja, mutta ei voi muuta koska on siellä töissä. Eli jos tilaat Jimssiltä, varaudu että takuu tai palautusasioissa sinä häviät.
-Ostamani pc kotelo oli muuten hyvässä kunnossa ja koko tilausprosessi sujui hyvin kunnes asennusvaiheessa etu-usbtä yhdistäessä emolevyyn johdon muoviosa jäi emolevyyn kiinni ja käteen jäi johto paljaine pinneineen. Voimaa johdon kanssa ei käytetty vaan irroitus oli varovainen.

Asiakaspalveluun ottaessani yhteyttä sain erittäin huonoa vastakaikua vaan mahdollisuus valmistuvirheeseen kiellettiin heti ja syy oli varomattoman asennuksen eikä minkään muun. Vänkäsivät vastaan kun kerroin tapahtumaa tarkemmin ja avasin keskustelua missä syy johdon rikkoutumiselle mahdollisesti olisi.

Olin myöhemmin yhteydessä Corsairin omaan takuupalveluun, pahoittelivat ja harmittelivat heti että näin pääsi käymään ja lähettivät uuden johdon postissa veloituksetta. Onneksi ainakin he olivat vastuullisia myymistään tuotteista.

En aio ostaa Jimmssiltä enää mitää vaikka ilmaiseksi saisin, enkä todellakaan suosittele kenellekään. Tuotteiden takuut ovat vain koristeena sivuilla.
- Kehno asiakaspalvelukokemus. Tyly vastaus kun yritin saada ymmärrystä ja joustoa siihen kun epähuomiossa laitoin tilaukseem yritykseni y-tunnuksen, minkä johdosta minulle koitui 100 euron lisämaksu tuotepalautuksista (perivät 20 % käyttämättömien tuotteiden hinnasta). En suosittele, enkä tule asioimaan täällä jatkossa.
- Jos ostat vain tavaraa ulos niin kaikki onnistuu, mutta jos aijot palauttaa esim minun tapauksessa näytönohjaimen niin säilö AIVAN KAIKKI pikku pikku asiat jotka sieltä tulee. Itse tein sen virheen että palautin näytönohjaimen ilman laatikkoa ja se laatikko tuli kalliiksi, noin päälle 200€. Ja voin melkein käsi sydämellä taata että kyseinen näytönohjain näinä aikoina myydään noin parikymmentä euroa halvemmalla, joten maksan 200€ ilmaa koska syyt. Hyvin menee mutta menköön. Tahdon itse henkilökohtaisesti nähdä tämän henkilön joka näinä aikoina valittaa siitä ettei saa pahvilaatikoa mukaan.
Huonoa asiakaspalvelua ja laitonta toimintaa, lähetin takuuseen tyyppivikaisen (hyvin yleinen fyysinen tyyppivika luin netistä), sanoivat että olivat testanneet mutta vikaa he kuulemma eivät löytäneet. Itse olin todennut vian 3 erillissellä laitteella jotka toimivat muissa vertaus laitteissa. Pitivät panttina kunnes olisin maksanut 80 euroa 100 euron tuotteesta. Olin yhteydessä kuluttaja neuvontaan mutta Jimm's ei kuunnelut heidän suositusta. Susi firma siis todellakin.

Kun palautat tuotteen, Jimms väittää, että tuote on rikki (asiakkaan rikkoma). Olen varma että palauttamani näytönohjain on toimiva mutta Jimms väittää että se on rikki. He eivät anna rahoja takaisin palautuksista. Menetin yli 400€ tämän takia.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha emo+prossu kombo hajosi ja hätäpäissään kun piti jotain ostaa niin verkkokaupasta lähti mukaan tuollainen kombo. Muistina vanha 32 GB DDR4 3600MHz setti, kun ei raaskinut siirtyä DDR5:een.

Asus TUF GAMING Z790-PLUS D4 ATX -emolevy 329,99
Intel Core i5-13600K -suoritin 429,99

En ole vuosikausiin harrastanut ylikellottamista, joten kysyisinkin nyt foorumilaisilta hiukan neuvoja uuden setin suhteen. En ole siis vielä mitään asetuksia BIOSista muuttanut. Emolevy laittoi vakiona power limitit rajattomiksi: PL1 ja PL2 4095W HWInfon mukaan. Jäähynä Noctuan NH-D15. Cinebench R23 10 min stressitestin ajoin ja koko testin ajan pysyivät kaikki P-coret 5,1 GHz ja E-coret 3,9 GHz. Lämmöt kohosivat P-corejen osalta 87 asteeseen ja E-corejen osalta 80 asteeseen. Kiinnitin huomiota siihen että vakiona tuntuu tämä emo syöttävän aika paljon voltteja. Vcore on idlessä 1.250 HWInfon mittaamana, cinebenchin aikana täydessä rasituksessa laski 1.217 volttiin. Maksimaalinen CPU Package Power -arvo oli 162 W. Äkkiseltään ylikellotusjuttuja googlattua vaikuttaisi siltä että tällaisilla volteilla pitäisi 13600k:n pystyä korkeampaankin kellotaajuuteen.

Vaikuttaako siltä että emolevy turhaan puskee tarpeettoman paljon voltteja prossulle? Jos vaikuttaa, onko järkevää vain laskea hiukan Vcore-arvoa BIOSissa ja testata prosessorin vakautta vai pitääkö minun tällöin Vcoren lisäksi muuttaa muitakin asetuksia?

Entäpä jos haluaisin ylikellottaa kyseisellä emo+prossukombolla yksinkertaisesti (ei tavoitellen maksimaalisia tuloksia vaan hyvin maltillista lisätehoa), riittäisikö pelkkä P-corejen maksimaalisen turbotaajuuden nosto esim 5.1 -> 5.3 tai 5.4 GHz ja vastaavasti Vcoren säätö niin että prossu pysyy vakaana stressitestissä? Vai onko näiden uudempien P+E-coreja sisältävien prossujen maltillisessakin kellotuksessa aina huomioitava lisäksi E-corejen turbotaajuus, Ring/LLC taajuus sekä muutkin jännitearvot Vcoren lisäksi? Eli yksinkertaistettuna: voiko tämän sukupolven prossuilla harrastaa maltillista peruskellotusta pelkillä Vcore- ja P-core turbotaajuus -arvoja muuttamalla? Jos ei, olisin kiitollinen linkistä jonkinlaiseen oppaaseen jossa asiaa selostettaisiin helposti ymmärrettävällä tavalla.
 
Vanha emo+prossu kombo hajosi ja hätäpäissään kun piti jotain ostaa niin verkkokaupasta lähti mukaan tuollainen kombo. Muistina vanha 32 GB DDR4 3600MHz setti, kun ei raaskinut siirtyä DDR5:een.

Asus TUF GAMING Z790-PLUS D4 ATX -emolevy 329,99
Intel Core i5-13600K -suoritin 429,99

En ole vuosikausiin harrastanut ylikellottamista, joten kysyisinkin nyt foorumilaisilta hiukan neuvoja uuden setin suhteen. En ole siis vielä mitään asetuksia BIOSista muuttanut. Emolevy laittoi vakiona power limitit rajattomiksi: PL1 ja PL2 4095W HWInfon mukaan. Jäähynä Noctuan NH-D15. Cinebench R23 10 min stressitestin ajoin ja koko testin ajan pysyivät kaikki P-coret 5,1 GHz ja E-coret 3,9 GHz. Lämmöt kohosivat P-corejen osalta 87 asteeseen ja E-corejen osalta 80 asteeseen. Kiinnitin huomiota siihen että vakiona tuntuu tämä emo syöttävän aika paljon voltteja. Vcore on idlessä 1.250 HWInfon mittaamana, cinebenchin aikana täydessä rasituksessa laski 1.217 volttiin. Maksimaalinen CPU Package Power -arvo oli 162 W. Äkkiseltään ylikellotusjuttuja googlattua vaikuttaisi siltä että tällaisilla volteilla pitäisi 13600k:n pystyä korkeampaankin kellotaajuuteen.

Vaikuttaako siltä että emolevy turhaan puskee tarpeettoman paljon voltteja prossulle? Jos vaikuttaa, onko järkevää vain laskea hiukan Vcore-arvoa BIOSissa ja testata prosessorin vakautta vai pitääkö minun tällöin Vcoren lisäksi muuttaa muitakin asetuksia?

Entäpä jos haluaisin ylikellottaa kyseisellä emo+prossukombolla yksinkertaisesti (ei tavoitellen maksimaalisia tuloksia vaan hyvin maltillista lisätehoa), riittäisikö pelkkä P-corejen maksimaalisen turbotaajuuden nosto esim 5.1 -> 5.3 tai 5.4 GHz ja vastaavasti Vcoren säätö niin että prossu pysyy vakaana stressitestissä? Vai onko näiden uudempien P+E-coreja sisältävien prossujen maltillisessakin kellotuksessa aina huomioitava lisäksi E-corejen turbotaajuus, Ring/LLC taajuus sekä muutkin jännitearvot Vcoren lisäksi? Eli yksinkertaistettuna: voiko tämän sukupolven prossuilla harrastaa maltillista peruskellotusta pelkillä Vcore- ja P-core turbotaajuus -arvoja muuttamalla? Jos ei, olisin kiitollinen linkistä jonkinlaiseen oppaaseen jossa asiaa selostettaisiin helposti ymmärrettävällä tavalla.
En ole itse ehtinyt vielä rakentaa laitteistoa säätökuntoon, ja omat räpellykset on myös historiassa.

Pari hyvää YouTube-pätkää löytyy, muistaakseni nämä:


Joka tapauksessa, etenkin ilmalla alivoltitus kannattaa, koska tällöin lämpöjen puolesta on kellotaajuudella tilaa nousta.

Sitten vielä näiden kieroksi vetävä kiinnitystapa, contact framea kannattaa vahvasti harkita.
 
Kiitokset videoista. Päätin että ensi alkuun yritän vain alivoltittamista lämpötilojen pudottamiseksi, vakio turbotaajuuksilla 5.1/3.9 GHz. Kuitenkin näistä videoista ja googlailun seurauksena totesin, että tähänkin on olemassa lukuisia eri tapoja:

- Alkuun pitäisi valita käyttääkö Adaptive voltage vai fixed voltage -moodia (molempia näkyy käytetyn). Valinnan perusteella sitten joko aletaan tiputtaa Vcorea hiljalleen tai vaihtoehtoisesti pidetään tämä adaptivella ja aletaan hiljalleen tiputtaa Voltage offsettia.
- Yllä oleville vaihtoehtoisesti osa kehottaa säätämään LLC-jänniteasetuksia (tämä keino jäi itselleni epäselväksi ja vaikutti hankalalta)
- Jotkut myös suosittelevat käyttämään emolevyissä valmiina tulevia "CPU lite mode" tms asetuksia, jotka ilmeisesti antavat emolevyn itse valita paljonko se jännitteitä tiputtaa milläkin kuormalla.

Ymmärsin että samat periaatteet sinänsä ovat päteneet jo edellisissä 12. sukupolven prosessoreissa z690-alustalla. Onko jollain foorumilaisella kokemusta 12. tai 13. sukupolven prossujen alivoltittamisesta?
 
Kiitokset videoista. Päätin että ensi alkuun yritän vain alivoltittamista lämpötilojen pudottamiseksi, vakio turbotaajuuksilla 5.1/3.9 GHz. Kuitenkin näistä videoista ja googlailun seurauksena totesin, että tähänkin on olemassa lukuisia eri tapoja:

- Alkuun pitäisi valita käyttääkö Adaptive voltage vai fixed voltage -moodia (molempia näkyy käytetyn). Valinnan perusteella sitten joko aletaan tiputtaa Vcorea hiljalleen tai vaihtoehtoisesti pidetään tämä adaptivella ja aletaan hiljalleen tiputtaa Voltage offsettia.
- Yllä oleville vaihtoehtoisesti osa kehottaa säätämään LLC-jänniteasetuksia (tämä keino jäi itselleni epäselväksi ja vaikutti hankalalta)
- Jotkut myös suosittelevat käyttämään emolevyissä valmiina tulevia "CPU lite mode" tms asetuksia, jotka ilmeisesti antavat emolevyn itse valita paljonko se jännitteitä tiputtaa milläkin kuormalla.

Ymmärsin että samat periaatteet sinänsä ovat päteneet jo edellisissä 12. sukupolven prosessoreissa z690-alustalla. Onko jollain foorumilaisella kokemusta 12. tai 13. sukupolven prossujen alivoltittamisesta?
Kauheasti kirjoitat, mutta et jaksa lukea yhdeksää sivua viestejä tästä langasta? Jos satut omistamaan Asusin laudan, niin sivulle 7 olen linkannut kattavan ohjeen näiden säätämisestä.
 
Kauheasti kirjoitat, mutta et jaksa lukea yhdeksää sivua viestejä tästä langasta? Jos satut omistamaan Asusin laudan, niin sivulle 7 olen linkannut kattavan ohjeen näiden säätämisestä.

Olen lukenut tämän ketjun jokaisen sivun. Olen myös selaillut läpi sivulla 7 linkkaamasi oppaan (ennen kuin lähetit tämän viestin). Kyseinen opas on pitkä ja siinä neuvotaan useita erilaisia tapoja ylikellottaa tai alivoltittaa prosessoria. Nämä eri tavat mainitsin äskeisessä viestissäni. Osa oppaassa neuvotuista tavoista on monimutkaisempia kuin toiset, jonka vuoksi kyselinkin sitä millä tavalla tämän foorumin jäsenet itse ovat prosessoreitaan alivoltittaneet.
 
Olen lukenut tämän ketjun jokaisen sivun. Olen myös selaillut läpi sivulla 7 linkkaamasi oppaan (ennen kuin lähetit tämän viestin). Kyseinen opas on pitkä ja siinä neuvotaan useita erilaisia tapoja ylikellottaa tai alivoltittaa prosessoria. Nämä eri tavat mainitsin äskeisessä viestissäni. Osa oppaassa neuvotuista tavoista on monimutkaisempia kuin toiset, jonka vuoksi kyselinkin sitä millä tavalla tämän foorumin jäsenet itse ovat prosessoreitaan alivoltittaneet.
Hyvä. Siinä on alussa "for beginners" tjsp. Siitä lähdet liikkeelle. Ei sitä sen yksinkertaisemmaksi oikein saa. Yrität vaan lukea ajatuksella, jos et meinaa ymmärtää. Ja suosittelen pitämään vakiot virtarajat päällä.
 
Hyvä. Siinä on alussa "for beginners" tjsp. Siitä lähdet liikkeelle. Ei sitä sen yksinkertaisemmaksi oikein saa. Yrität vaan lukea ajatuksella, jos et meinaa ymmärtää. Ja suosittelen pitämään vakiot virtarajat päällä.
Olen yhdesti lukenut tuon ja ei siinä varsinaisesti mitään beginner modea ole.

Lisäksi siinä vaikuttaisi olevan hämmetäviä (copy-paste?) virheitä. Esimerkiksi DC_LLC:n säätäminen. Isojen teorisointien ja mittauselirysten jälkeen hän on sitä mieltä että extremessä on ”If you use LLC #4 then the DC_LL should be 0.98.”

Mutta myöhemmässä säätövaiheessa:
So let set the folowing:
  • Enforce All Limits (If you desire you can remove all limits) *
  • LLC#4
  • DC_LL = 1.02
  • AC_LL = 0.2
  • IA VR Voltage limit = AUTO (or 1700 if you desire) *
 
Olen yhdesti lukenut tuon ja ei siinä varsinaisesti mitään beginner modea ole.

Lisäksi siinä vaikuttaisi olevan hämmetäviä (copy-paste?) virheitä. Esimerkiksi DC_LLC:n säätäminen. Isojen teorisointien ja mittauselirysten jälkeen hän on sitä mieltä että extremessä on ”If you use LLC #4 then the DC_LL should be 0.98.”

Mutta myöhemmässä säätövaiheessa:
So let set the folowing:
  • Enforce All Limits (If you desire you can remove all limits) *
  • LLC#4
  • DC_LL = 1.02
  • AC_LL = 0.2
  • IA VR Voltage limit = AUTO (or 1700 if you desire) *
Tuo opas oli vielä keskeneräinen kun sitä käytin itse. Ehkä se on sitten muuttunut siitä jonkin verran.
Eikö siinä kuitenkin neuvota hakemaan itse sopiva DC LL asetus yhä? Eihän nuo asetukset yleensä heittämällä ole kaikille samat, vaan riippuu komponenteista.
Oppaan alussa on kuitenkin kevyempi osio, jonka jälkeen pääsee sitten tarkempaan säätämiseen, jos haluaa.
 
Tuo opas oli vielä keskeneräinen kun sitä käytin itse. Ehkä se on sitten muuttunut siitä jonkin verran.
Eikö siinä kuitenkin neuvota hakemaan itse sopiva DC LL asetus yhä? Eihän nuo asetukset yleensä heittämällä ole kaikille samat, vaan riippuu komponenteista.
Oppaan alussa on kuitenkin kevyempi osio, jonka jälkeen pääsee sitten tarkempaan säätämiseen, jos haluaa.
En edelleenkän näe mitään oppaan alun kevyempää osaa. Alku on täynnä konseptien ja teorioiden selittämistä. Joista osa on siis tärkeitä, kuten itsekin sanoit. Juuri tuo DC_LL:n hakeminen. About keskiosassa itse säätöjen tekemisen alku on alivoltituskappale ja sinänsä joo ”helppo”. Muttaa vaatii sekin jo sen että teoriaosasta on LLC asiat hallussa.
 
En edelleenkän näe mitään oppaan alun kevyempää osaa. Alku on täynnä konseptien ja teorioiden selittämistä. Joista osa on siis tärkeitä, kuten itsekin sanoit. Juuri tuo DC_LL:n hakeminen. About keskiosassa itse säätöjen tekemisen alku on alivoltituskappale ja sinänsä joo ”helppo”. Muttaa vaatii sekin jo sen että teoriaosasta on LLC asiat hallussa.
Omasta mielestä se säätäminen alkaa nimenomaan siitä alivoltituksesta. Alussa on tosiaan sitä teoriaa. Tein itse alivoltituksen, sitten TVB +2 käyttöön, säätöä DC LL:n suhteen, ringiä ylös, ja sitten adaptive voltage käyttöön. Helppoa, ja kuitenkin viimeinen oma kokemus oli 9000- sarjasta, joka oli aivan erilainen ja huomattavasti simppelimpi.
 
Oppaan kirjoittaja selvitti mielestäni teoriaosuudessa hyvin mihin eri asetukset ja kellottaessa säädettävät arvot perustuvat. Siellä kerrotaan miten tulisi yrittää selvittää sopiva DC_LL asetus.

"To find the LLC impedance, you need to test (under load) one by one LLC and change the DC_LL until the VRM power matches the CPU power and the VID matches the Vcore. Once they match, you found LLC impedance.
AC_LL is a parameter that compensates for voltage loss due to your load line impedance, and you need to guess and test a different number for each LLC.
---
If your system is not stable, incrase the AC_LL. You can try 0.3. All depends on your CPU quality."

Kun tullaan kohtaan jossa aloitetaan käytännön alivoltittaminen vakiokelloilla, on kehotetaan oppaassa lähtemään liikkeelle asetuksista: LLC#4, DC_LL 1.02 ja AC_LL 0.2. Opas kuitenkin koskee lähtökohtaisesti 13900k:n kellottamista, joten ilmeisesti nämä arvot tulisi yrittää selvittää itse 13600k:n ja oman emolevyni suhteen? Kuitenkin hieman epäselväksi jää uskallanko eri prossun ja emon kanssa lähteä liikkeelle siis noilla esimerkkiasetuksilla ja tarvittaessa säätää DC_LL asetusta jos power- ja VID/Vcore mittaukset eivät täsmää, ja lopulta säätää AC_LL asetusta kunnes saavutetaan vakaa järjestelmä?

edit. päivitin hieman. Uskon kyllä että näillä konsteilla pääsee kaikkein parhaimpaan lopputulokseen. Ei kuitenkaan näytä olevan helpommasta päästä toteuttaa joten voltage offset esim -0.05V muuten vakioasetuksilla alkaa vaikuttaa houkuttelevalta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan helpointa aloittaa adaptive jännitteellä ja offsettiä -0.020 ~ -0.050 V. LLC:tä niin pieneksi kuin saa ettei kaadu ja ettei Cinebench tulokset ja muut pisteet tipu alemmaksi kuin ennen säätöjä. Tuosta voi alkaa sitten säätämään lisää.

Roberton opasta en itse ole edes lukenut kun tuntuu kommenttien perusteella hakevan pelikohtaisia vakaita asetuksia tyyliin ”kaikki coret ei kumminkaan ole peleissä aina käytössä niin pysyy vakaana” jne.
 
Varmaan helpointa aloittaa adaptive jännitteellä ja offsettiä -0.020 ~ -0.050 V. LLC:tä niin pieneksi kuin saa ettei kaadu ja ettei Cinebench tulokset ja muut pisteet tipu alemmaksi kuin ennen säätöjä. Tuosta voi alkaa sitten säätämään lisää.

Roberton opasta en itse ole edes lukenut kun tuntuu kommenttien perusteella hakevan pelikohtaisia vakaita asetuksia tyyliin ”kaikki coret ei kumminkaan ole peleissä aina käytössä niin pysyy vakaana” jne.
Kertalukemisella ei yhtään avatunut mikä olisi etu tuolla alivoltituksella vs kuvailemasi perinteinen menetelmä. Asiaa oli sen verran että kaikki ei tarttunut.

Miksi siis yleensä tuo menetelmä kuvataan tuolla? Mikä etu olisi missäkin tilanteessa varsinaisesti?

Epäselvempi se on ainakin pysyä kärryillä mikä on jännitearvo mitä on koittamassa seuraavaksi…
 
Täytyy kyl sanoo et nyt on hyvä! 13600k:lle tein seuraavat stepit: enhanced turbo veke ja voltage offsettiä -0.05, on muute nätit lämmöt! Pelit pyörii 40-60 välillä ja latausruudut peakkaa tonne 80 paikkeille. :)
 
Päädyin nyt itsekin kokeilemaan tuota helppoa polkua eli ainoa muutos minkä tein vakioon oli voltage offset -0.05. Tulos: max lämmöt tippuivat cinebench 10 minuutin testissä P-coreilla 87 -> 78 astetta ja E-coreilla 80 -> 71 astetta (kuumimmat ytimet). Cinebench score nousi 23600 -> 23800. HWinfon mittaama Vcore laski 1.217 -> 1.172 eli hiukan vähemmän kuin tuo asettamani 0.05 offset.

Pitää vielä testata vakaus mutta eiköhän tämä lämpöjen tiputus 9 asteella jo riitä itselleni alkuun. Jatkossa jos haluan hilata kelloja ylös niin sitten mennään pidemmän kaavan kautta tuon oppaan mukaan.
 
Vanhempina aikoina jos heitti asukseen adaptive voltage ja ac load line jäi autolle, niin se saattoi olla maksimiväärä ja voltit ihan mitä sattuu. Nyt, ellette muuttaneet sitä, pelkälle adaptivelle heittäminen ei räjäytä kaikkea. Hyvä niin!
 
Kannattaa muuten CB23 ohella ajaa myös CB15, vaikkei vakauden testauksen kanssa oikein mitään tekemistä niin itselläni ainakin CB23 vakaat kellot kippasivat muutaman hassun sekunnin ajossa CB15:ssa.
 
itse tuolla "ohjeella" saanut ok tulokset, en käynyt ihan loppuun mutta profile 2+ käytössä ja vf curve 7-10 0.07v+. 13700kf z690 Hero, r23 cinepelissä vakaana single core 2350 ja multi 32162. R15 single 340 ja multi 4845.
 
Ajattelin hankkia B660-emon 13600K:n kaveriksi ja jättää kellottamisen muille tällä kertaa. Tarve mATX+WIFI, joten ASUS PRIME B660M-A WIFI D4 vaikuttaa kelvolliselta. Mutta gen 13 -tuki on lisätty vasta bios-päivityksellä, joten joutuukohan tässä biosin päivityshommiin toisella prosessorilla ennen kuin kokoonpanon saa käyntiin? Onko kellään tietoa, toimiiko vanhemmallakin biosilla sen verran, että saa uuden päivitettyä vai voiko tässä luottaa jo, että vähintään elokuinen bios-versio on jo myytävissä emoissa sisässä? (Vai pitäisikö säästää rahaa ja mennä 12600:lla tms...)
 
Ajattelin hankkia B660-emon 13600K:n kaveriksi ja jättää kellottamisen muille tällä kertaa. Tarve mATX+WIFI, joten ASUS PRIME B660M-A WIFI D4 vaikuttaa kelvolliselta. Mutta gen 13 -tuki on lisätty vasta bios-päivityksellä, joten joutuukohan tässä biosin päivityshommiin toisella prosessorilla ennen kuin kokoonpanon saa käyntiin? Onko kellään tietoa, toimiiko vanhemmallakin biosilla sen verran, että saa uuden päivitettyä vai voiko tässä luottaa jo, että vähintään elokuinen bios-versio on jo myytävissä emoissa sisässä? (Vai pitäisikö säästää rahaa ja mennä 12600:lla tms...)
Jimmsillä ainakin ollut ostettava BIOSin päivityspalvelu. Saa siihen oheen, jos sieltä ostat emon.
 
Ajattelin hankkia B660-emon 13600K:n kaveriksi ja jättää kellottamisen muille tällä kertaa. Tarve mATX+WIFI, joten ASUS PRIME B660M-A WIFI D4 vaikuttaa kelvolliselta. Mutta gen 13 -tuki on lisätty vasta bios-päivityksellä, joten joutuukohan tässä biosin päivityshommiin toisella prosessorilla ennen kuin kokoonpanon saa käyntiin? Onko kellään tietoa, toimiiko vanhemmallakin biosilla sen verran, että saa uuden päivitettyä vai voiko tässä luottaa jo, että vähintään elokuinen bios-versio on jo myytävissä emoissa sisässä? (Vai pitäisikö säästää rahaa ja mennä 12600:lla tms...)

@Datatronic myös löytyy:
 
Mitäs porukka tuumaa tuollaisesta combosta? Prossu 13900k, Emo Asus Rog Strix Z790 D4, Näyttis MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO ja muisteina menis G.Skill 32GB 16-16-16-36.
Muistit olisi jo entuudestaan ja uusittavaksi ei menisi kuin kyseinen emo ja prossu. Vesille tietenkin koko setti.

Tuossa hintaluokassa myisin DDR4-muistit suosiolla pois ja siirtyisin suoraan DDR5-alustalle. 13900K on tässä kohtaa lähinnä prossu niille jotka haluaa kaikista nopeimman nyt ja heti kuluista riippumatta. Kaikissa muissa vaihtoehdoissa löytyy järkevämpiä valintoja nyt tai ensi vuoden puolella X3D:n myötä.


Itse sain nyt oman 13600K:n ja Z690 Aorus Elite DDR4:n asenneltua, mutta en ole ehtinyt vielä benchmarkkailemaan kunnolla kun piti Windows pistää sileäksi kun vanha asennus oli vielä MBR-kamaa. Taitaa jäädä toistaiseksi kellottelut vain alivoltituksen tasolle kun 4K:lla pelailen ja 6900XT jää kuitenkin pullonkaulaksi. Muisteja voisi koettaa vielä viilailla kun on vanhat 2x8 Gt 3200 MHz tikut, tuplata ne tai sitten suosiolla ostaa 2x16 Gt uudemmat 3600 tikut.
 
Tuossa hintaluokassa myisin DDR4-muistit suosiolla pois ja siirtyisin suoraan DDR5-alustalle. 13900K on tässä kohtaa lähinnä prossu niille jotka haluaa kaikista nopeimman nyt ja heti kuluista riippumatta. Kaikissa muissa vaihtoehdoissa löytyy järkevämpiä valintoja nyt tai ensi vuoden puolella X3D:n myötä.


Itse sain nyt oman 13600K:n ja Z690 Aorus Elite DDR4:n asenneltua, mutta en ole ehtinyt vielä benchmarkkailemaan kunnolla kun piti Windows pistää sileäksi kun vanha asennus oli vielä MBR-kamaa. Taitaa jäädä toistaiseksi kellottelut vain alivoltituksen tasolle kun 4K:lla pelailen ja 6900XT jää kuitenkin pullonkaulaksi. Muisteja voisi koettaa vielä viilailla kun on vanhat 2x8 Gt 3200 MHz tikut, tuplata ne tai sitten suosiolla ostaa 2x16 Gt uudemmat 3600 tikut.
Onkos tuossa DDR5 muisteista vielä tällä hetkellä niin suurta etua että kannattaa niihin panostaa? Häviääkös DDR4 versioilla todellakin niin paljon että ei kannata niitä enää käyttää? Vaikka tuo 13900K nyt onkin se nopein niin myös itse olen aina kasatessa hommannut tehokkaimman version lähes aina jolla pärjää pitkälle. Ja tuo AMDn leiri ei minusta saa asiakasta ;)
Tarkoituksena vielä mennä väriteemalla eli valkoinen/hopea joka tuunauksen puolesta sopii hyvin valkoiseen Lian Lin O11 Dynamic XL | ROG Certified koppaan :)

Lähinnä tuo DDR4 vs. DDR5 asetelma mietityttää itseäni että meneekö ihan puihin jos ei uudemman mallin muisteja heti hommaa..

Tottakai etua saa ilmeisemmin lisää jos siirtyy W11 malliin jota itsellä ei vielä käytössä. Eikös se niin ollut että e ja p coret mätsää paremmin W11 kanssa kuin W10?
 
Onkos tuossa DDR5 muisteista vielä tällä hetkellä niin suurta etua että kannattaa niihin panostaa? Häviääkös DDR4 versioilla todellakin niin paljon että ei kannata niitä enää käyttää? Vaikka tuo 13900K nyt onkin se nopein niin myös itse olen aina kasatessa hommannut tehokkaimman version lähes aina jolla pärjää pitkälle. Ja tuo AMDn leiri ei minusta saa asiakasta ;)
Tarkoituksena vielä mennä väriteemalla eli valkoinen/hopea joka tuunauksen puolesta sopii hyvin valkoiseen Lian Lin O11 Dynamic XL | ROG Certified koppaan :)

Lähinnä tuo DDR4 vs. DDR5 asetelma mietityttää itseäni että meneekö ihan puihin jos ei uudemman mallin muisteja heti hommaa..

Tottakai etua saa ilmeisemmin lisää jos siirtyy W11 malliin jota itsellä ei vielä käytössä. Eikös se niin ollut että e ja p coret mätsää paremmin W11 kanssa kuin W10?
Onhan siinä muistikaistassa 2-3 kertainen ero. Riippuu mitä virittelee.
 
Lähinnä tuo DDR4 vs. DDR5 asetelma mietityttää itseäni että meneekö ihan puihin jos ei uudemman mallin muisteja heti hommaa..
Kunhan sisällä on Hynixin muistipiirejä. Jos tavoite on 6000-7000 niin m-die jos enemmän niin a-die. Kaikkein huonoin skenaario on 13900K + Apex Z790 + Micron :lol:
 
Onhan siinä muistikaistassa 2-3 kertainen ero. Riippuu mitä virittelee.

Kunhan sisällä on Hynixin muistipiirejä. Jos tavoite on 6000-7000 niin m-die jos enemmän niin a-die. Kaikkein huonoin skenaario on 13900K + Apex Z790 + Micron :lol:
Kiitoksia :) Kai sitä täytyy viisaisiin ääniin luottaa niin paljon että voisi harkita emoa johon ddr5 sopii. Olisko antaa ehdotuksia? Väri täytyisi olla se valkoinen/hopea emolla ja siihen sopiva kitti kampoja. Tietenkin potenttiaalia kellotusta varten oltava emossa.
 
Kiitoksia :) Kai sitä täytyy viisaisiin ääniin luottaa niin paljon että voisi harkita emoa johon ddr5 sopii. Olisko antaa ehdotuksia? Väri täytyisi olla se valkoinen/hopea emolla ja siihen sopiva kitti kampoja. Tietenkin potenttiaalia kellotusta varten oltava emossa.
En tiedä kuin yhden valkoisen emon. Msi z690 force. Se maksaa jimssissä 419 eur. Oli bf-tarjouksessa paljon halvempi.
 
Kiitoksia :) Kai sitä täytyy viisaisiin ääniin luottaa niin paljon että voisi harkita emoa johon ddr5 sopii. Olisko antaa ehdotuksia? Väri täytyisi olla se valkoinen/hopea emolla ja siihen sopiva kitti kampoja. Tietenkin potenttiaalia kellotusta varten oltava emossa.

Parasta mitä rahalla saa, yksi maailman kovimmista ylikellotus emolevyistä.
 
Täytyypi tuota emoa vielä pähkäillä, Maximus kuitenkin aika hintava ;) Vaikka eihän tämä harrastus muutenkaan ole ilmaista. Kiitoksia ehdotuksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom