• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Intel Haswell (LGA1150 Z87/Z97) kellotukset & kokemukset!

Hsu

Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
128
Itellä vähän huono kivi, 4,4GHz @ 1,25V.
4,5GHz ei millää oo vakaa edes 1,3V.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Täällä oli ennen 4.3Ghz 1,26V:llä arkikäytössä, sittemmin on joutunut tiputtamaan 4.2Ghz. Adaptiivinen käytössä. Lämmöt on ollut aina ihan ok rasituksessakin halppis marketti-nestekierrolla. Nestemetalli hyllyssä odottamassa korkkausta ja macho jäähdyttelyä varten. Sitten vois katsoa uudestaan josko sais edes 4.3 Ghz takaisin. :lol:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Mulla pysyy muuten tämä kone pystyssä 4,3GHz ja kaikki voltaget Autolla. Muisteja kellottelen ja nyt 1600 MHz muistit 2200 MHz 1,6V:lla.

Näytönohjainta en ole kellottanut, mutta sen lämmöt nousee pelatessa 75 asteeseen melkein heti. Onko tämä ok?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ihan gpu:sta kiinni haittaako vai ei. Ei tuo 75C ole kova luku, mutta Nvidian 1000:t ei toimi maksimikelloilla enää noilla lämmöillä.

Cpun voltit kannattaa aina säätää käsin kohdalleen ja laittaa adaptive päälle vakaustestien jälkeen. Autoasetukset menee aika pitkälti huonoimpien yksilöiden mukaan ja omalle suht huonolle 4770K:lle tuli vakiona autoasetuksilla 0,1V liikaa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
No nyt ärsytin konetta liikaa, kun laitoin muisteille alemmat timingit. Kone on käynnistysloopissa: yrittää aina pari sekuntia, virrat pois ja sama uudestaan. Mikä neuvoksi? Ei siis mahdollisuutta päästä biosiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Yleensä kannattaa antaa loopata kunnes kone vetää autoasetukset kolmannen? epäonnistuneen bootin jälkeen päälle. Jos ei itsekseen lähde, niin clear cmos.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Yleensä kannattaa antaa loopata kunnes kone vetää autoasetukset kolmannen? epäonnistuneen bootin jälkeen päälle. Jos ei itsekseen lähde, niin clear cmos.
Veti vajaa kymmenen kertaa sitä samaa, niin vedin piuhan irti seinästä. Youtubessa oli näemmä clear CMOS -ohjeet, tänks.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 378
Tuollaista 3-pinnistä clear CMOS -jutskaa ei ollut mun emossa eikä kyllä nappiakaan löytynyt. Pariston poistaminen emosta pariksi minuutiksi ei auttanut mitään. Poistin Kingstonin muistit (Corsairit otin jo aiemmin pois) ja laitoin Corsairit tilalle. Nyt kone lähtee päälle. Meniköhän tuossa nyt pari muistikampaa paschkaksi?

E: itse itselleni vastaten: eipä mennyt. Tosiaan CMOS:n clearaaminen ei onnistunut edes paristoa irroittamalla. Vaihdoin muistikampoja ja kone lähti käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.05.2018
Viestejä
19
Ihan käyttäjien kertomuksiin ja omaan kokemukseeni. Ajelin ainakin 4770K:ta 1.33V ilman ongelmia. Toisaalta kannattaa etsiä sweetspot millä tuon kakun saat kulkemaan mahdollisimman kovaa suhteessa jännitteeseen niin ei turhaa puske lämpöä. Ero 4000Mhz vrt. 4200MHz on melko pieni.
Itsekin olen miettinyt kovasti tuota turvallista rajaa Vringille. Olen sinänsä yllättynyt tuosta määrittelystä, että 1.33V olisi turvallinen yleisesti, vaikka sinulla se on toiminut ongelmitta. En siis halua tässä kiistää sitä, että se olisi turvallinen. Mitä olen kerennyt lukemaan 5 vuoden aikana vringin turvarajasta mm. eri forumeilla, niin useimmiten on suositeltu max 1.25V, vielä useammin 1.2V. Itsellänikin gigabyten emolevyllä muuttuu slideri keltaiseksi jo 1.2V jälkeen. Vcorella slideri muuttuu keltaiseksi 1.5V jälkeen muistaakseni, joka on ehdottomasti vaaravyöhykettä jo reippaasti. Voihan se olla että tuo emolevyn oma varottelukuvaus keltaisella voi olla perseellään Vringin kohdalla (tai sitten vcorella, tiedä sitten mitä se keltainen haluaakaan ilmaista). En kiistä sitäkään. Omalla 4670k:lla uncore pysyy vakaana suurinpiirtein 4,2ghz 1.2V, 4,3ghz 1.25V, ja 4,4ghz 1,31V. Nyt on tullut pohdittua, että mitä noista käyttäisi, kun se hyötykin taitaa useimmissa ohjelmissa/peleissä olla todella merkityksetön suurempiin kelloihin mentäessä. Onko tuo yli 1.25V vring todettu ihan viimeaikoina täysin turvalliseksi?

Toinen asia mitä olen tässä nyt huomannut täällä monien kirjoittavan on, että aina pitäisi testata primellä vakaudet. Ainakin overclock.net:ssä prime on haudattu huonona vaihtoehtona ainakin, jos menee korkeammille volteille ja lämmöille. X264 on heidän ajattelun mukaan realistinen ja tarkoituksenmukainen vakaustesti, joka mahdollistaa löytämään suuret kellot ilman kaatuilua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Ei siitä kakusta kannata liikaa välittää. Jännitteet kakulle 1:1 vcoren kanssa ja sit hilaa sen niin ylös kun kulkee. Aikamoinen slaideri jos 1.5V kohdilla muuttuu vasta vcore keltaiseksi. :D

Kannattaa myös cpu input voltagea kokeilla nostaa, se ainakin vaikutti cachen vakauteen. 2.0V voi ainakin helposti pitää kun hakee vakaita kelloja.

Itellä toimi lopullisen vakauden testaajana XTU n. 12h pyörityksellä. Primet ynnä muut rullas hyvin mutta XTU tuntu olevan herkin.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Itsekin olen miettinyt kovasti tuota turvallista rajaa Vringille. Olen sinänsä yllättynyt tuosta määrittelystä, että 1.33V olisi turvallinen yleisesti, vaikka sinulla se on toiminut ongelmitta. En siis halua tässä kiistää sitä, että se olisi turvallinen. Mitä olen kerennyt lukemaan 5 vuoden aikana vringin turvarajasta mm. eri forumeilla, niin useimmiten on suositeltu max 1.25V, yleisimmin 1.2V. Itsellänikin gigabyten emolevyllä muuttuu slideri keltaiseksi jo 1.2V jälkeen. Vcorella slideri muuttuu keltaiseksi 1.5V jälkeen muistaakseni, joka on ehdottomasti vaaravyöhykettä jo reippaasti. Voihan se olla että tuo emolevyn oma varottelukuvaus keltaisella voi olla perseellään Vringin kohdalla. En kiistä sitäkään. Omalla 4670k:lla uncore pysyy vakaana suurinpiirtein 4,2ghz 1.2V, 4,3ghz 1.25V, ja 4,4ghz 1,31V. Nyt on tullut pohdittua, että mitä noista käyttäisi, kun se hyötykin taitaa useimmissa ohjelmissa/peleissä olla todella merkityksetön suurempiin kelloihin mentäessä. Onko tuo yli 1.25V vring todettu ihan viimeaikoina täysin turvalliseksi?

Toinen asia mitä olen tässä nyt huomannut täällä monien kirjoittavan on, että aina pitäisi testata primellä vakaudet. Ainakin overclock.net:ssä prime on haudattu huonona vaihtoehtona ainakin, jos menee korkeammille volteille ja lämmöille. X264 heidän ajattelun mukaan olevan realinen vakaustesti, joka mahdollistaa löytämään suuret kellot ilman kaatuilua.
Edelleen perustan myös siihen, että nyky prossuissa kaikissa on jännitteensäätö molemmille samasta napista ja sama jännite molemmille menee.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Ihan käyttäjien kertomuksiin ja omaan kokemukseeni. Ajelin ainakin 4770K:ta 1.33V ilman ongelmia. Toisaalta kannattaa etsiä sweetspot millä tuon kakun saat kulkemaan mahdollisimman kovaa suhteessa jännitteeseen niin ei turhaa puske lämpöä. Ero 4000Mhz vrt. 4200MHz on melko pieni.
Tuosta kellotaajuudesta sen verran, että itse sain jonkinlaisen boostin vaihtamalla I5-4570 -> I7-4790K prossuun. No eihän ne kellotaajuudet yksin selitä eroja, HT-ominaisuus vaikuttaa myös.

Mut joo 4.6/4.7GHz oli aivan liikaa CS:GO pelissä eli kone kaatu 10min ja taas kaikki ytimet 4.2GHz pystyy pelaamaan ties kuinka kauan. Pitäisi korkata prossu. 4.4GHz intelburntrstissä lämmöt nousee sinne 100asteeseen vaikka jäähynä on Phanteks PH-TC14PE ja olen kahteen kertaan tarkistanut, että tahnat on hyvin. Ja pelkästään voltteja laskemalla oon saanut intelburntestin aikana pahimmillaan lähtemään jopa 10 astetta pois ja huomasin, jopa HT-tuen poisotto laskee ilman voltteihin koskemista tyyliin 10 astetta.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tuosta kellotaajuudesta sen verran, että itse sain jonkinlaisen boostin vaihtamalla I5-4570 -> I7-4790K prossuun. No eihän ne kellotaajuudet yksin selitä eroja, HT-ominaisuus vaikuttaa myös.

Mut joo 4.6/4.7GHz oli aivan liikaa CS:GO pelissä eli kone kaatu 10min ja taas kaikki ytimet 4.2GHz pystyy pelaamaan ties kuinka kauan. Pitäisi korkata prossu. 4.4GHz intelburntrstissä lämmöt nousee sinne 100asteeseen vaikka jäähynä on Phanteks PH-TC14PE ja olen kahteen kertaan tarkistanut, että tahnat on hyvin. Ja pelkästään voltteja laskemalla oon saanut intelburntestin aikana pahimmillaan lähtemään jopa 10 astetta pois ja huomasin, jopa HT-tuen poisotto laskee ilman voltteihin koskemista tyyliin 10 astetta.
Prosessorit ovat yksilöitä. Joku menee 5ghz ja toinen jää 4.5ghz. Korkkaamalla tuon lämmöistä saat -20 astetta pois ja samalla saat vakaasti hilattua kellotaajuutta ylöspäin. Ei se taajuus nosta lämpötilaa vaan se jännite * virta ja sen mukainen lämmöntuotto.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Prosessorit ovat yksilöitä. Joku menee 5ghz ja toinen jää 4.5ghz. Korkkaamalla tuon lämmöistä saat -20 astetta pois ja samalla saat vakaasti hilattua kellotaajuutta ylöspäin. Ei se taajuus nosta lämpötilaa vaan se jännite * virta ja sen mukainen lämmöntuotto.
Tiiän, että korkkaus tekee ihmeitä, mutta takuun takia en viitti korkata. Olikos se 0.1v laskeminen tosiaan teki sen 10 astetta. Mutta vissiin aika tasaisesti purkkatahnat, kun ytimien välillä se 1-3 asteen eroja.

Oli jossain vaiheessa jäänyt kaikki ytimet 4.4GHz asetukseen, ei pahakaan lämmöt peleissä tai ei ainakaan kaatuillut muistaakseni.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Aloitin pelaamaan taas Batman Arkham Knightiä ja yllätyksekseni huomasin, ettei kyseisessä pelissä i5-4690K riitä 60 fps:ään. Olin kuitenkin vaihtanut prosessorin jäähdyttimen 360 mm nestekiertoon edellisten kellotusten jälkeen, joten päätin kokeilla saisiko kelloja vielä ylemmäs. Saihan niitä. Nyt on 4,9 GHz ja vain 1,35 volttia jännitettä. Välimuisti on 4,5 GHz ja 1,315 V. Ikävä kyllä 5 GHz vaatii 1,46 V jota en kehtaa pitää jatkuvasti päällä. Tällöin myös prosessori vie ~160 W enkä ole ihan varma mitä emolevyn virransyöttö tykkää tuosta, joten jätin 4,9 GHz:iin. Nyt prosessori hörppii enimmillään ~130 wattia.

Täytyy silti sanoa, että tuo Batman on käsittämättömän raskas peli. Ylivoimaisesti vaativin prosessorille mitä omista kokoelmistani löytyy. Kuitenkin julkaistu 2015 jolloin muistaaksini paras prosessori ollut i7-4790K. Ehkä se sitten vaatii sen 8 säiettä. Ei nyt kuitenkaan viitsisi tuota i7-4790K hankkia, vaan vaihdan sitten joskus johonkin DDR4 systeemiin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 346
Edit: Jaa eipä ollukkaan muusta kuin biosin power limittien nostosta kiinni.. Luulin että mieto n. 20% nostelu ois riittäny, mutta tappiinhaan nuo kannattaa nostaa niinkuin aina ennenkin..

Nestemetallien kanssa delidattu ja vesijäähdytetty 4790k ja 4,6 GHz taitaa olla järkevä max. Mutta tietääkö kukaan tällaisesta että max. kellot rasituxessa onkin enää 2600 MHz..? Vcore on vähän alle 1 V silloin. Biosista on 1,25 v ja 4,5 GHz laitettuna. Mistä tällainen voi johtua? Parin päivän ikäinen Win 10 asennus. Ei mitään tavallisuudesta poikkevia ohjelmia asennettuna. Kokeilin Power Planin laittaa Performancelle, ei vaikutusta. Ei oo tämmönen ongelma kyllä entuudestaan tuttu :- /
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
63
Apua,
Z87 A 4670k
ainoat muutokset on

-Adaptive voltage CPU
-Core ratio: Sync all cores 4,2Ghz

Voltit on about v0.709 Perus JA sitten 1.087 -1.150 käytössä 4,2ghz kun esim editoi yms raskas käyttö? onko tuo hyvä?
pääsiskö tällä 4,6 asti?

(pyydän neuvoja kellotukseen niiltä kellä Haswell prossut,mistä voisin aloittaa, nimen omaan foorumin käyttäjiltä neuvoja)

Joo Miten poistan tämän, Turha li kysyä apua, 4,2 on ihan jees kellot
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 924
Aloitin pelaamaan taas Batman Arkham Knightiä ja yllätyksekseni huomasin, ettei kyseisessä pelissä i5-4690K riitä 60 fps:ään. Olin kuitenkin vaihtanut prosessorin jäähdyttimen 360 mm nestekiertoon edellisten kellotusten jälkeen, joten päätin kokeilla saisiko kelloja vielä ylemmäs. Saihan niitä. Nyt on 4,9 GHz ja vain 1,35 volttia jännitettä. Välimuisti on 4,5 GHz ja 1,315 V. Ikävä kyllä 5 GHz vaatii 1,46 V jota en kehtaa pitää jatkuvasti päällä. Tällöin myös prosessori vie ~160 W enkä ole ihan varma mitä emolevyn virransyöttö tykkää tuosta, joten jätin 4,9 GHz:iin. Nyt prosessori hörppii enimmillään ~130 wattia.

Täytyy silti sanoa, että tuo Batman on käsittämättömän raskas peli. Ylivoimaisesti vaativin prosessorille mitä omista kokoelmistani löytyy. Kuitenkin julkaistu 2015 jolloin muistaaksini paras prosessori ollut i7-4790K. Ehkä se sitten vaatii sen 8 säiettä. Ei nyt kuitenkaan viitsisi tuota i7-4790K hankkia, vaan vaihdan sitten joskus johonkin DDR4 systeemiin.
Joo ei tuo 4690k riitä moneen muuhunkaan peliin. Watch Dogs 2, Ghost Recon: Wildlands ja AC Origins pahimmasta päästä.

Täällä prossu huilaa 4,4GHz 1,23v jännitteellä lämpöjen pysyessä 70 tasolla kovassa rääkissä. Tuosta ylemmäs mentäessä alkaa volttitasot olla turhan korkealla ilmajäähylle. 4,5GHz vaatii 1,28v, 4,6GHz 1,32v ja 4,7GHz menee vielä 1,35V mutta lämmöt menee IBT:ssä jo lähelle sataa astetta kaikilla ytimillä. Prossua ei ole korkattu joten sieltä saisi vähän parannusta mutta ei maksa vaivaa koska prossu alkaa olla eilispäivää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Mitä tossa yhen youtube videon katoin, prossuna 1700 ryzen ja tuollakin droppas alle 60 fps:n, eli mikähän prossu pitää olla ettei tuo droppalis? Mut olihan tää pc versio arkham knight:sta täys katastrofi eli ehkä sitä ei vaan koskaan täysin kuntoon saatukkaan?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Joo ei tuo 4690k riitä moneen muuhunkaan peliin. Watch Dogs 2, Ghost Recon: Wildlands ja AC Origins pahimmasta päästä.

Täällä prossu huilaa 4,4GHz 1,23v jännitteellä lämpöjen pysyessä 70 tasolla kovassa rääkissä. Tuosta ylemmäs mentäessä alkaa volttitasot olla turhan korkealla ilmajäähylle. 4,5GHz vaatii 1,28v, 4,6GHz 1,32v ja 4,7GHz menee vielä 1,35V mutta lämmöt menee IBT:ssä jo lähelle sataa astetta kaikilla ytimillä. Prossua ei ole korkattu joten sieltä saisi vähän parannusta mutta ei maksa vaivaa koska prossu alkaa olla eilispäivää.
Voi, olla. En vain omista edes uudempia pelejä jotka olisivat AK:ta raskaampia prossun osalta. Noissa Ubisoftin peleissä taisi olla joku DRM kopiosuojaus joka sai sen raskauden aikaan. Tiedä sitten onko sitä korjattu.

Mitä tossa yhen youtube videon katoin, prossuna 1700 ryzen ja tuollakin droppas alle 60 fps:n, eli mikähän prossu pitää olla ettei tuo droppalis? Mut olihan tää pc versio arkham knight:sta täys katastrofi eli ehkä sitä ei vaan koskaan täysin kuntoon saatukkaan?
Omien testien mukaan muistien ylikellotus auttaa myös reilusti. 8 Gt DDR3 1866 MHz nosto 2400 MHz nostaa kymmenkunta fps:ää. En sitten tiedä auttaisko se tuossa tapauksessa. Mutta voihan se tosiaan olla, että jotain optimointeja on jäänyt vähän keskeneräisiksi.

Kaverilla 8700K jolla olisi ihan mielenkiintoista koittaa... :think:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Apua,
Z87 A 4670k
ainoat muutokset on

-Adaptive voltage CPU
-Core ratio: Sync all cores 4,2Ghz

Voltit on about v0.709 Perus JA sitten 1.087 -1.150 käytössä 4,2ghz kun esim editoi yms raskas käyttö? onko tuo hyvä?
pääsiskö tällä 4,6 asti?

(pyydän neuvoja kellotukseen niiltä kellä Haswell prossut,mistä voisin aloittaa, nimen omaan foorumin käyttäjiltä neuvoja)

Joo Miten poistan tämän, Turha li kysyä apua, 4,2 on ihan jees kellot
Ei viestiä tarvitse poistaa. :) Jos haluat kellottaa, niin laitan tähän jonkinlaiset ohjeet joilla pääsee alkuun.

Oletetaan, että bios on vakioasetuksissaan. Minulla on Z97-Ar emolevy, mutta tuskin sen bios poikkeaa tuosta omastasi, joten samat vaiheet ja termit sopivat luultavasti siihenkin.

1. Paina F7 jotta pääset Advanced Modeen
2. Siirry Ai Tweaker välilehdelle
3. Aseta Ai Overclock Tuner --> Manual
4. Aseta CPU Core Ratio --> Sync All Cores
5. Laita 1-Core Ratio Limit kohtaan haluttu kerroin. Esim 45 tarkoittaisi 45 x 100 MHz = 4,5 GHz.
6. Aseta CPU Core Voltage --> Adaptive Mode
7. Aseta Offset Mode Sign --> +
8. Laita Additional Turbo Mode CPU Core Voltage kenttään haluttu jännite. Esim 1.350 V.
9. Paina F10 ja tallenna ja käynnistä kone uudelleen.

----------

Jos oletetaan, ettei jäähdytyksestä tarvitse välittää ts. se ei ole rajoittava tekijä, lähtisin liikkeellee asettemalla korkeimman halutun jännitteen. Tämä voisi olla vaikkapa tuo 1,35 volttia. Sitten laitetaan kerrointa niin ylös kuin mahdollista. Esim 44 ja mennään windowsiin, ajetaan stressitestiä (itse käytän Intel BurnTestiä koska se on pieni ja ei tarvitse asentaa), jos kaatuu, niin lasketaan kerrointa 43 ja kokeillaan uudelleen. Jos ei kaadu muutamassa minuutissa niin nostetaan kerrointa 45 ja niin edelleen. Kunnes kerrointa ei voi vakaasti enää nostaa, aletaan laskea jännitettä esim 0,01 V pykälin kunnes kaatuu. Sitten nostaa sen 0,01 V takaisin ja valmista tuli.

Mikäli jäähdytys ei riitä eli lämmöt nousevat BurnTestissä sanotaan nyt, että yli 90 asteen alle halutulla maksimi jännitteellä, täytyy vain valita alempi jännite ja toistaa yllä oleva prosessi.

Lopullinen vakaus kannattaa toki testata pitemmällä ajolla. Itse käytän joku puolituntia Intel BurnTestiä ja sitten vain pelaan ja käytän konetta normaalisti. Jos kippaa, niin nostamaan jännitettä hieman tai mikäli tämä ei ole lämpöjen puolesta mahdollista, lasken kerrointa.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
63
Ei viestiä tarvitse poistaa. :) Jos haluat kellottaa, niin laitan tähän jonkinlaiset ohjeet joilla pääsee alkuun.

Oletetaan, että bios on vakioasetuksissaan. Minulla on Z97-Ar emolevy, mutta tuskin sen bios poikkeaa tuosta omastasi, joten samat vaiheet ja termit sopivat luultavasti siihenkin.

1. Paina F7 jotta pääset Advanced Modeen
2. Siirry Ai Tweaker välilehdelle
3. Aseta Ai Overclock Tuner --> Manual
4. Aseta CPU Core Ratio --> Sync All Cores
5. Laita 1-Core Ratio Limit kohtaan haluttu kerroin. Esim 45 tarkoittaisi 45 x 100 MHz = 4,5 GHz.
6. Aseta CPU Core Voltage --> Adaptive Mode
7. Aseta Offset Mode Sign --> +
8. Laita Additional Turbo Mode CPU Core Voltage kenttään haluttu jännite. Esim 1.350 V.
9. Paina F10 ja tallenna ja käynnistä kone uudelleen.

----------

Jos oletetaan, ettei jäähdytyksestä tarvitse välittää ts. se ei ole rajoittava tekijä, lähtisin liikkeellee asettemalla korkeimman halutun jännitteen. Tämä voisi olla vaikkapa tuo 1,35 volttia. Sitten laitetaan kerrointa niin ylös kuin mahdollista. Esim 44 ja mennään windowsiin, ajetaan stressitestiä (itse käytän Intel BurnTestiä koska se on pieni ja ei tarvitse asentaa), jos kaatuu, niin lasketaan kerrointa 43 ja kokeillaan uudelleen. Jos ei kaadu muutamassa minuutissa niin nostetaan kerrointa 45 ja niin edelleen. Kunnes kerrointa ei voi vakaasti enää nostaa, aletaan laskea jännitettä esim 0,01 V pykälin kunnes kaatuu. Sitten nostaa sen 0,01 V takaisin ja valmista tuli.

Mikäli jäähdytys ei riitä eli lämmöt nousevat BurnTestissä sanotaan nyt, että yli 90 asteen alle halutulla maksimi jännitteellä, täytyy vain valita alempi jännite ja toistaa yllä oleva prosessi.

Lopullinen vakaus kannattaa toki testata pitemmällä ajolla. Itse käytän joku puolituntia Intel BurnTestiä ja sitten vain pelaan ja käytän konetta normaalisti. Jos kippaa, niin nostamaan jännitettä hieman tai mikäli tämä ei ole lämpöjen puolesta mahdollista, lasken kerrointa.
¨¨

Kiitos! mahtavaa! Pääsin tällä 4,4 Ghz, se on sopiva, Ja juuri ja juuri 144fps pystyy nyt ylläpitämään (oli 138fps ja nyt pysyy 144fps ja näyttö 144hz niin ei ole Tering/stuttering)

Kiitos! Mahtava asia, Kiitos paljon, se turbo voltti additional juttu oli se juttu :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
¨¨

Kiitos! mahtavaa! Pääsin tällä 4,4 Ghz, se on sopiva, Ja juuri ja juuri 144fps pystyy nyt ylläpitämään (oli 138fps ja nyt pysyy 144fps ja näyttö 144hz niin ei ole Tering/stuttering)

Kiitos! Mahtava asia, Kiitos paljon, se turbo voltti additional juttu oli se juttu :D
Hyvä, että sait toimii :tup:
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Onko Espoo/HKI alueelta ketään H97/Z97 omistajaa joka haluaisi auttaa? Deliddausprojektin yhteydessä olen mahdollisesti onnistunut hajoittamaan emoni ja nyt pitäisi varmistaa että deliddattu prossu ainakin toimii (emo hajosi ilmeisesti prossun irroituksen yhteydessä eikä suostu enään postaamaan, kaikki temput kokeiltu).

Eli ei tarvitse muuta kuin lyödä 5775c kiinni, katsoa että näkyy oikein BIOSissa ja että pääsee vielä windowsiinkin. Minä toimitan ja noudan prosessorin. Pieni korvaus vaivannäöstä luvassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Onko Espoo/HKI alueelta ketään H97/Z97 omistajaa joka haluaisi auttaa? Deliddausprojektin yhteydessä olen mahdollisesti onnistunut hajoittamaan emoni ja nyt pitäisi varmistaa että deliddattu prossu ainakin toimii (emo hajosi ilmeisesti prossun irroituksen yhteydessä eikä suostu enään postaamaan, kaikki temput kokeiltu).

Eli ei tarvitse muuta kuin lyödä 5775c kiinni, katsoa että näkyy oikein BIOSissa ja että pääsee vielä windowsiinkin. Minä toimitan ja noudan prosessorin. Pieni korvaus vaivannäöstä luvassa.
En vaikuta sielä päin, mutta menikö siitä emosta pinnit vinoon vai mitä tapahtui?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
@aild Ei oikein tiedä, yksi pinni on hieman erilaisen näkönen, kärähtänyt tms. mutta onko se ongelmien syy en tiedä. DRAM led palaa buutatessa eikä postaa ollenkaan. On kokeiltu molemmilla palikoilla erikseen molemmissa sloteissa, ilman muisteja, patteri otettu pois jne ei auta mikään. Nostin emon vielä pois koneesta jos olisi joku ihme maadoitusongelma mutta eipä sekään auta. Ei siis pääse edes biosiin, kuvaa ei tule ulos emolta eikä näyttiksestä.

Koneena siis Asus Z97I Plus, 5775c, 2x8GB 2400 ja jäähynä Arcticin 120mm AIO.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Reikien välissä keskellä kuvaa joku on tapahtunut.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
63
Kertokaa, onko hyvä jos 4670k tossa Asus Z87 A, kellottuu 4,7ghz 1.250v
ja että 4,4ghz 1.141 voltilla? Lottovoitto prossu? menee testit läpi aida extereme yms. (Ilmajäähyllä,kesällä vieläpä, alle 70c)

päätin tässä testailla. (kuvat tulossa testeistä,könnykästä vaan siirtää)
¨

onko hyvää erää siis?
(kun yleensä porukka sanoo että 4,4 ja 1.20 volttia on saavutus.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kertokaa, onko hyvä jos 4670k tossa Asus Z87 A, kellottuu 4,7ghz 1.250v
ja että 4,4ghz 1.141 voltilla? Lottovoitto prossu? menee testit läpi aida extereme yms. (Ilmajäähyllä,kesällä vieläpä, alle 70c)

päätin tässä testailla. (kuvat tulossa testeistä,könnykästä vaan siirtää)
¨

onko hyvää erää siis?
(kun yleensä porukka sanoo että 4,4 ja 1.20 volttia on saavutus.
Ensinnäkin heitä se aida mäkeen ja Linx tai prime käyttöön. Linxin uusimmalla versiolla 10 roundia niin alat näkemän mitä lämpöjä sieltä voi pahimmillaan nähdä. Jos vakaa noilla ajettuna niin ihan ok prossu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Kertokaa, onko hyvä jos 4670k tossa Asus Z87 A, kellottuu 4,7ghz 1.250v
ja että 4,4ghz 1.141 voltilla? Lottovoitto prossu? menee testit läpi aida extereme yms. (Ilmajäähyllä,kesällä vieläpä, alle 70c)

päätin tässä testailla. (kuvat tulossa testeistä,könnykästä vaan siirtää)
¨

onko hyvää erää siis?
(kun yleensä porukka sanoo että 4,4 ja 1.20 volttia on saavutus.
Kyllä tuo hyvä yksilö on, ei siitä pääse mihinkään, vielä kun on 4670k eikä 4690k, täälä 4.4ghz @ 1.27v
 
Liittynyt
04.07.2018
Viestejä
24
GA-Z87X-D3H
Noctua ND-H14
Super Flower 550w, Golden Green Pro, 80Plus Gold
i7-4770K ( atm 4.4ghz, 1.31vcore) (korkattu)

Atm siis 24/7 käytössä 4.4ghz ja 1.31vcore(stable), lämmöt rasituksessa noin 75c. Eli kysymyksenä vain että kannattaako tuota 4.5ghz lähteä yrittämään ? tarvii luultavasti 1.35-1.4vcore? onko tuo liikaa 24/7 käyttöön ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
GA-Z87X-D3H
Noctua ND-H14
Super Flower 550w, Golden Green Pro, 80Plus Gold
i7-4770K ( atm 4.4ghz, 1.31vcore) (korkattu)

Atm siis 24/7 käytössä 4.4ghz ja 1.31vcore(stable), lämmöt rasituksessa noin 75c. Eli kysymyksenä vain että kannattaako tuota 4.5ghz lähteä yrittämään ? tarvii luultavasti 1.35-1.4vcore? onko tuo liikaa 24/7 käyttöön ?
Kuuleman mukaan 1.35V ei kannattaisi ylittää, pysyisin tuossa 4.4ghz.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
952
Minä olen käyttänyt kyllä korkeampiakin jännitteitä. Joku 1,45 käy kyllä jos lämpötilat antaa myöten. Laittaa vain adaptiivisen jännitteen, ettei jännite ole koko ajan tapissaan.

Mutta tietysti kukin toimiii oman harkinnan mukaan.
 

Jho

Tukijäsen
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
Kertokaa, onko hyvä jos 4670k tossa Asus Z87 A, kellottuu 4,7ghz 1.250v
ja että 4,4ghz 1.141 voltilla? Lottovoitto prossu? menee testit läpi aida extereme yms. (Ilmajäähyllä,kesällä vieläpä, alle 70c)

päätin tässä testailla. (kuvat tulossa testeistä,könnykästä vaan siirtää)
¨

onko hyvää erää siis?
(kun yleensä porukka sanoo että 4,4 ja 1.20 volttia on saavutus.
Onhan tuo hyvä tulos. Nyt ainakin selvis että toi mun 4670K on vaan paska kellottumaan koska sama emolevy ja prossu ja ei kule yli 4,2GHz ei sitten millään vaikkakin on korkattu:rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
GA-Z87X-D3H
Noctua ND-H14
Super Flower 550w, Golden Green Pro, 80Plus Gold
i7-4770K ( atm 4.4ghz, 1.31vcore) (korkattu)

Atm siis 24/7 käytössä 4.4ghz ja 1.31vcore(stable), lämmöt rasituksessa noin 75c. Eli kysymyksenä vain että kannattaako tuota 4.5ghz lähteä yrittämään ? tarvii luultavasti 1.35-1.4vcore? onko tuo liikaa 24/7 käyttöön ?
Jos vaan lämmöt antaa myöten niin, kyllä. Erityisesti emon virransyötön lämmöt.
 

Excelsior

Näkymätön
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
56
Kannattaako i5 4690K päivittää saman arkkitehtuurin i7? Tän sukupolven i7 liikkuu jonku verran käytettynä.

Ja näin liittyen aiheeseen:

Mulla on 4690k vakio kelloilla tällä hetkellä ja sitä jäähdyttää corator ds, emolevynä toimii Gigabyte Z97X Gaming 5. Muu kokoonpano on 1070 gtx sekä 450w 80+ gold niin mitkä olisi turvalliset kellot ajella vakaasti. Ei muistaakseni ole korkattu prossu.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 076
Kannattaako i5 4690K päivittää saman arkkitehtuurin i7? Tän sukupolven i7 liikkuu jonku verran käytettynä.

Ja näin liittyen aiheeseen:

Mulla on 4690k vakio kelloilla tällä hetkellä ja sitä jäähdyttää corator ds, emolevynä toimii Gigabyte Z97X Gaming 5. Muu kokoonpano on 1070 gtx sekä 450w 80+ gold niin mitkä olisi turvalliset kellot ajella vakaasti. Ei muistaakseni ole korkattu prossu.
Kannattaa, 4770k ja 4790k jaksavat vielä hyvin pyörittää pelejä nykypäivänäkin. Virtalähde tosin on aika tiukilla jos meinasit prossua ja näyttistä kellotella. Turvalliset kellot riippuu ihan siitä miten kivi kulkee milläkin jännitteillä...
 

Excelsior

Näkymätön
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
56
Kannattaa, 4770k ja 4790k jaksavat vielä hyvin pyörittää pelejä nykypäivänäkin. Virtalähde tosin on aika tiukilla jos meinasit prossua ja näyttistä kellotella. Turvalliset kellot riippuu ihan siitä miten kivi kulkee milläkin jännitteillä...
Lähinnä ajattelin että jos ajelisi vakiovolteilla niin ei oikestaan pitäs olla mahdollisuutta kusta. :D
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Lähinnä ajattelin että jos ajelisi vakiovolteilla niin ei oikestaan pitäs olla mahdollisuutta kusta. :D
Jos "vakiovolteilla" tarkoitat emon autovoltagea niin ehdottomasti parempi vaihtoehto on hakea itse turvallinen jännite manuaalilla. Tuo auto-jännite saattaa tyrkätä prossulle ihan mitä vaan 0.9-1.5V väliltä, jos taajuutta nostaa.
 

Excelsior

Näkymätön
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
56
Laitoin turbon pois päältä, prossulle kerrointa 45, voltit 1.28. Eli nyt on 4.5GHz. Rog Realbench sekä IBT virheettä läpi, ekalla lämmöt max 74 ja tokalla max 94. Prime 95 kaatu 10min ajon jälkeen.

En muista onko korkattu saattaa olla.

Uskoisin että noilla pystyy pelaileen kun raskain peli mitä pelaan on GTA V.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Laitoin turbon pois päältä, prossulle kerrointa 45, voltit 1.28. Eli nyt on 4.5GHz. Rog Realbench sekä IBT virheettä läpi, ekalla lämmöt max 74 ja tokalla max 94. Prime 95 kaatu 10min ajon jälkeen.

En muista onko korkattu saattaa olla.

Uskoisin että noilla pystyy pelaileen kun raskain peli mitä pelaan on GTA V.
Kannattaa se yrittää saada prime -vakaaksi. Monesti BF1 kippaa, jos ei kestä prime95 ajoa Small FFT:llä
 

Excelsior

Näkymätön
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
56
Kannattaa se yrittää saada prime -vakaaksi. Monesti BF1 kippaa, jos ei kestä prime95 ajoa Small FFT:llä
Kyseistä peliä ei löydy valikoimastani. Bf4 sen sijaan löytyy, voishan tuota huvikseen ajella ja testata että mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
253
Päivitin viikko pari sitten i5-4670K prossun i7-4770k malliin. Eilen kokeilin kellottaa ilmajäähyllä ja ostin kylkeen Noctua D15 mallin. Rasitustesteinä kokeilin Destiny 2 peliä, Heavenia ja Firestrikeä sekä ajoin 4 kpl 4K videoita. Tulokset ihan ok pelaamiskäyttöön, eli pystyn pelaamaan koneen kaatumatta ollenkaan tuntitolkulla 4.6ghz 1.24v max temp 73. Mutta tykkään hieman alemmista lämmöistä, niin pudotin 4.3ghz 1.128v jolloin max lämpö hetkellisesti 63, mutta pääsääntöisesti 50-55.

GTX 1080:n kanssa vääntöä kyllä löytyy yllättävän paljon. PUBG ei juurikaan putoa alle sadan fps missään vaiheessa ja fps heiluu keskimäärin 120-200 hujakoilla. Joskus ylikin about 220.

edit. useamman päivän kone toimi moitteettomasti, mutta pari päivää sitten tuli Destiny 2 peliä striimatessa bluescreen. Nostin jännitettä 1.128:sta suoraan 1.15 arvoon ja ajoin IBT Maximum rasituksella puoli tuntia ja prime95 small FFT asetuksella vuorokauden ilman ongelmia. Lämmöt kävi korkeimmillaan 80 asteessa IBT:llä.

edit2. päätin sitten pudottaa päivittäiseen käyttöön kellot 4.2ghz 1.120 jännitteellä. Ajoin IBT:n maksimirasituksella 10 min, max temp 78.

edit3. testailun jälkeen nostin sittenkin kellot 4.5ghz core/cache voltage 1.190 arvoon. Lämmöt ei pelirasituksessa nouse yli 60 asteen, joten näillä mennään.

edit4. näköjään 30 min. IBT max ja 30 min. RealBench ei riitä testiajoksi. Kuuden tunnin pelisessio kaatoi koneen. Jännitteen nosto 1.21 @ 4.5ghz ja nyt kone ei kaadu millään. Monituntisen pelirasituksen aikana korotetulla jännitteellä lämmöt 67 korkeimmillaan, mutta keskiarvo jossain 55 asteen hujakoilla pelatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
27
On nyt ollut jo ehkä vähän pidemmän aikaa seuraavanlainen ongelma i5-4670K:n kanssa. Muistaakseni tapahtunut aiemminkin, mutta en muista mikä silloin ratkaisi ongelman.

Eli prossu kellotettu 4.5GHz ja jännite 1.186V (vähän säätövaraa, kun pidin pidemmän aikaa enemmän kelloja, niin en ole jaksanut hakea millilleen oikeita säätöjä). No tämä siis tehty käyttäen offset-toimintoa, jolloin volttien ja kellojen pitäisi idlessä laskea, mutta jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan ne pysyvät samassa koko ajan, vaikka ytimillä olisi alle 10% loadia.

Emo: Gigabyte Z87X-D3H

Kuvasta näkyy tuo offset sekä ongelma.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
On nyt ollut jo ehkä vähän pidemmän aikaa seuraavanlainen ongelma i5-4670K:n kanssa. Muistaakseni tapahtunut aiemminkin, mutta en muista mikä silloin ratkaisi ongelman.

Eli prossu kellotettu 4.5GHz ja jännite 1.186V (vähän säätövaraa, kun pidin pidemmän aikaa enemmän kelloja, niin en ole jaksanut hakea millilleen oikeita säätöjä). No tämä siis tehty käyttäen offset-toimintoa, jolloin volttien ja kellojen pitäisi idlessä laskea, mutta jostain syystä näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan ne pysyvät samassa koko ajan, vaikka ytimillä olisi alle 10% loadia.

Emo: Gigabyte Z87X-D3H

Kuvasta näkyy tuo offset sekä ongelma.

Onko windowsin virranhallinnasta, paras suoritusteho päällä? Kokeile ottaa pois jos on. Itellä tuo asetus sekoitteli pakkaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom