Intel Haswell (LGA1150 Z87/Z97) kellotukset & kokemukset!

Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
175
Meikäläiselläkin 4670K @ 4,2GHz 1,22V.
Korkkaus ei auttanu muussa kun lämmöissä.

Jotenkin seinä vaan pamahtaa vastaan tässä kohtaan, ei saa yhtään yli 4,2GHz järkevillä volteilla. Kokeiltu kaikkea mahdollista ja edes 4,4GHz 1.35V ei pysy vakaana vaikka lämmöt maksimissaan 60C näillä volteilla.

Tiedä sitten onko emolevystä kiinni vai onko vaan todella surkea silikonilotto käynyt:confused:
Itse koitin kanssa hetken aikaa 4,3ghz mut voltteja otti 1,35 ja niillä karkas lämmöt :( 1,3V oli ibt vakaa, mut pelit kippas:facepalm:
 

Jho

Tukijäsen
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
151
Itse koitin kanssa hetken aikaa 4,3ghz mut voltteja otti 1,35 ja niillä karkas lämmöt :( 1,3V oli ibt vakaa, mut pelit kippas:facepalm:
Joo, lievästi vituttaa kun ei mene millään yli 4,2GHz. Kai se on joku päivä taas yritettävä saada lisää irti:dead:
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Joo, lievästi vituttaa kun ei mene millään yli 4,2GHz. Kai se on joku päivä taas yritettävä saada lisää irti:dead:
Ei se oikeastaan ikävä kyllä siitä parane, vaikka kuinka rassaisi. Paska yksilö on paska yksilö ja siihen on tyydyttävä. 4690K:t kulkee keskimäärin paremmin ja itsellänikin oli 4.8ghz 1.3V yksilö. Piilotto on syvältä. :btooth:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Ei se oikeastaan ikävä kyllä siitä parane, vaikka kuinka rassaisi. Paska yksilö on paska yksilö ja siihen on tyydyttävä. 4690K:t kulkee keskimäärin paremmin ja itsellänikin oli 4.8ghz 1.3V yksilö. Piilotto on syvältä. :btooth:
Oma 4690K (jonka juuri myin pois) meni 4,6GHz @ 1.275, mutta tuosta ylöspäin ei mennyt millään vaikka aina 1,35V asti jaksoin kokeilla.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Oma 4690K (jonka juuri myin pois) meni 4,6GHz @ 1.275, mutta tuosta ylöspäin ei mennyt millään vaikka aina 1,35V asti jaksoin kokeilla.
Mulla tuli 4.8ghz tuo raja vastaan. 1.36V ei lämmöt olleet ongelma, mutta kippasi aina vaan.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Mulla tuli 4.8ghz tuo raja vastaan. 1.36V ei lämmöt olleet ongelma, mutta kippasi aina vaan.
Niin se oli itsellä myös, että lämmöt eivät olleet ongelma vaan se kippaus. Joko tuli Freeze 2 min sisään Primessä taikka sitten BSOD heti bootissa.
 

Shades

Soon™
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
19
Oma 4790k tuntuu kulkevan 4.7Ghz kun jänösiä on 1.285. korkkausta tuo vain varmaan vaatisi koska tuntuu että lämmöt karkaa samantien ku mennään yli 1.3v , joten ei oo tullu kunnolla edes kokeiltua että pääseekö sinne 4.8Ghz. Mitäs ohjelmistoa porukka suosittelee tuohon vakauden testaamiseen? Nyt oon ite pyöritelly Aida64:sta , 82c tais ottaa lämpöä viimekerralla kun pyöri sen viis tuntia putkeen. Pelatessa tuo tosin pysyy sielä 60-70c paikkeilla joka ei ilmeisesti oo liikaa.
 

Sepek

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 165
Xeon 1231 v3, 1.12V allcore 3,8GHz. Lämmöt jossakin 30-50C:n välissä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
77
Jänöt jotain 1.3xxV ilmalla 4790K, 4.9GHz. On kai tuo jotain vuoden jo ollut näillä kelloilla. 4.8 taitas mennä huomattavasti pienemmillä jänöillä kyllä, eli pientä kynnystä tuohon 4.9 tässä yksilössä. Testejä ajettu 5GHz ja winukkaan menee 5.1GHz.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
76
Ekaa kertaa päätin kokeilla oman i5 4670k:n kellottamista, ja nyt käytössä vakaaksi todettu 4.3GHz jännitteiden ollessa 1.25. Muihin asetuksiin en oo koskenu. Kysymys onkin, että unohdanko jotain oleellista vai onko osunut vaan huono prossu kohdalle, kun ei tunnu vakaasti pääsevän tuota korkeammalle paitsi nostamalla jännitettä yli 1.3 jolloin lämmöt alkaa olla esteenä.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
i7 4790k @ 4.7ghz ja maltillisilla 1.22v :cool: lämmöt idlenä 28 ja rasituksessa Max 45-50
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Ekaa kertaa päätin kokeilla oman i5 4670k:n kellottamista, ja nyt käytössä vakaaksi todettu 4.3GHz jännitteiden ollessa 1.25. Muihin asetuksiin en oo koskenu. Kysymys onkin, että unohdanko jotain oleellista vai onko osunut vaan huono prossu kohdalle, kun ei tunnu vakaasti pääsevän tuota korkeammalle paitsi nostamalla jännitettä yli 1.3 jolloin lämmöt alkaa olla esteenä.
Kokeile nostaa ring bus ratiota myös ylemmäs.

Jos sulla on vaikka kellot 4.6 niin kokeile ring bus ratiota 4.2 - 4.4.

Sit kans ring bus voltage 1.16-1.2 ja VRIN voltage ~1.8

Näitä asetuksia räpläämällä sain testiksi oman i5 4670k stabiiliksi 4.6ghz ~ 1.27v. Just myin täällä tämän kyseisen yksilön seuraavalle onnekkaalle omistajalle :)
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
C4D ei kerro vakaudesta kyllä yhtään mitään...
Et nyt tainnut ymmärtää.. En siis millään pahalla sano ollenkaan.

Ainut asia mihin mä tätä konetta käytän on melkeempä renderöinti työ/koulujuttuihin. Eli se että C4D on vakaa on mulle 100% riittävä. Miks mun pitäis yrittää kaataa tämä systeemi jollain primellä jos pyörii projektit kaatumatta hyvillä kelloilla..
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Et nyt tainnut ymmärtää.. En siis millään pahalla sano ollenkaan.

Ainut asia mihin mä tätä konetta käytän on melkeempä renderöinti työ/koulujuttuihin. Eli se että C4D on vakaa on mulle 100% riittävä. Miks mun pitäis yrittää kaataa tämä systeemi jollain primellä jos pyörii projektit kaatumatta hyvillä kelloilla..
Edelleen, koska C4D ei kerro vakaudesta mitään. Kannattaa testata useammalla rasitusohjelmalla, koska vain yhdellä ja etenkin kevyemmällä rasituksella ei saada vakautta testattua tarpeeksi.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Otan kantaa sen verran, että entäs jos tuleekin tilanne, että joutuu avx softaa pyörittämään. Bsod ja homma uusiksi. :rolleyes:
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Edelleen, koska C4D ei kerro vakaudesta mitään. Kannattaa testata useammalla rasitusohjelmalla, koska vain yhdellä ja etenkin kevyemmällä rasituksella ei saada vakautta testattua tarpeeksi.
Eipä sen tarvitsekaan vakaudesta mitään kertoa, toisinsanoen mua ei vois vähempää kiinnostaa miten se käyttäytyy kovemmassa rasituksessa.
Sillä vaan ei ole mulle minkäänlaista merkitystä koska prossu ei tule ikinä saamaan kovempaa rasitusta mitä se saa tuosta Cinema 4D:stä. :)


Mä oon konffannu tän vaan ja ainoastaan renderöinti tarkoitukseen niin millään muulla ei ole väliä. Vaikka kaatuiskin primellä niin en lähtis muuttamaan mitään koska renderöinti toimii täydellisesti.


Ja en ole varma onko esim after effects / premiere pro AVX softia mutta ei nekään ole mulla ikinä vielä kaatunut kun noita renderöintejä viimeistelen..
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Eipä sen tarvitsekaan vakaudesta mitään kertoa, toisinsanoen mua ei vois vähempää kiinnostaa miten se käyttäytyy kovemmassa rasituksessa.
Sillä vaan ei ole mulle minkäänlaista merkitystä koska prossu ei tule ikinä saamaan kovempaa rasitusta mitä se saa tuosta Cinema 4D:stä. :)


Mä oon konffannu tän vaan ja ainoastaan renderöinti tarkoitukseen niin millään muulla ei ole väliä. Vaikka kaatuiskin primellä niin en lähtis muuttamaan mitään koska renderöinti toimii täydellisesti.


Ja en ole varma onko esim after effects / premiere pro AVX softia mutta ei nekään ole mulla ikinä vielä kaatunut kun noita renderöintejä viimeistelen..
Eikun onnea valitsemallesi uralle. Kuitenkin kannattaa jatkossa mainita heti alkuun minkälaisella kuormalla sitä on rasitettu eikä liputtaa kuinka viileä ja vakaa prossu on, sillä vertailukohdat ovat kuin yö ja päivä.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Eikun onnea valitsemallesi uralle. Kuitenkin kannattaa jatkossa mainita heti alkuun minkälaisella kuormalla sitä on rasitettu eikä liputtaa kuinka viileä ja vakaa prossu on, sillä vertailukohdat ovat kuin yö ja päivä.
Ei mun sitä tarkoittanut liputtaa mitenkään erityisemmin.. Mä en vaan ymmärrä miks se pitäis väkisin jollain prime95:n rasituksella saada kaatumaan jos toimii kuitenkin 100% vakaudella ne asiat joita oikeasti käytän.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Ei mun sitä tarkoittanut liputtaa mitenkään erityisemmin.. Mä en vaan ymmärrä miks se pitäis väkisin jollain prime95:n rasituksella saada kaatumaan jos toimii kuitenkin 100% vakaudella ne asiat joita oikeasti käytän.
Jos se kone on vakaa se ei kaadu primen eikä muunkaan softan rasituksessa.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Jos se kone on vakaa se ei kaadu primen eikä muunkaan softan rasituksessa.
No siinä oot oikeassa, en mä sitä kiellä. Mä vähän etinkin vaan sellaista rajamaastoa että kunhan toimii omassa käytössä kaatumatta niin riittää mulle. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Tarvitsisin apuja 4670k kellotuksen kanssa. Olen tähän asti pärjännyt vakiokelloilla, mutta Kingdom Come: Deliverancessa prossu jarruttaa menoa kaupungeissa.

Tarkoituksena olisi kellottaa maltillisesti 4.2Ghz. Alkaa vain pää olemaan sekaisin, kun olen oppaita lueskellut. Niissä puhutaan kaikenmaailman Cacheista, Uncoreista ja kymmenistä eri volteista.

Mitä kaikkea kannattaa ja tulee säätää, jos lähtisin kokeilemaan 4.2Ghz kelloja. Volteiksi ajattelin laittaa aluksi 1.25 ja siitä sitten alaspäin 1.225, 1.20 jne. lämpöjä ja vakautta seuraten.

Laitanko ensin All Core multiplierin 42, sitten fixed CPU Vcore 1.25 ja pitääkö noiden lisäksi muuttaa muutakin ja jos pitää, niin mitä ja mihin? Haluaisin, että virransäästöominaisuudet toimii työpöydällä. Lisäksi kellojen ei pitäisi pienessä rasituksessa hypätä suoraan maksimiin. Emona on Asus Z87-A uusimmalla biosilla.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Tarvitsisin apuja 4670k kellotuksen kanssa. Olen tähän asti pärjännyt vakiokelloilla, mutta Kingdom Come: Deliverancessa prossu jarruttaa menoa kaupungeissa.

Tarkoituksena olisi kellottaa maltillisesti 4.2Ghz. Alkaa vain pää olemaan sekaisin, kun olen oppaita lueskellut. Niissä puhutaan kaikenmaailman Cacheista, Uncoreista ja kymmenistä eri volteista.

Mitä kaikkea kannattaa ja tulee säätää, jos lähtisin kokeilemaan 4.2Ghz kelloja. Volteiksi ajattelin laittaa aluksi 1.25 ja siitä sitten alaspäin 1.225, 1.20 jne. lämpöjä ja vakautta seuraten.

Laitanko ensin All Core multiplierin 42, sitten fixed CPU Vcore 1.25 ja pitääkö noiden lisäksi muuttaa muutakin ja jos pitää, niin mitä ja mihin? Haluaisin, että virransäästöominaisuudet toimii työpöydällä. Lisäksi kellojen ei pitäisi pienessä rasituksessa hypätä suoraan maksimiin. Emona on Asus Z87-A uusimmalla biosilla.
Ei tarvitse muuta, manuaalilla 1.25v tauluun ja halutut kellot, sen jälkeen vakautta testaamaan. Kun vakaus testattu ja ollaan halutulla tasolla, niin sen jälkeen volttien vaihto adaptiveen jolloin säätyvät rasituksen mukaan.
Mikä jäähy ja poweri sulla on?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Ei tarvitse muuta, manuaalilla 1.25v tauluun ja halutut kellot, sen jälkeen vakautta testaamaan.
Mikä jäähy ja poweri sulla on?
Thermalright Macho ja Super Flower Golden Green 550W.

Kannattaako lämmöt ja vakaus testata IBT:llä, Primellä vai jollain muulla?
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Thermalright Macho ja Super Flower Golden Green 550W.

Kannattaako lämmöt ja vakaus testata IBT:llä, Primellä vai jollain muulla?
Kannattaa testata useammalla eri testillä, primen 26.6 versiolla saa testattua hyvin ei-AVX vakauden, itse käytän myös Realbenchiä testaamiseen.
IBT, linx ja primen uudemmat versiot käyttävät AVX-käskyjä jolloin lämmöt ja voltit voi nousta hyvinkin korkealle.
Tuolla jäähyllä voit saada prossusta helposti enemmänkin kuin 4,2ghz irti, riippuen toki kiven menohaluista ja onko korkattu (suosittelen korkkaamaan, omalla 4790k sai lämpöjä sen 20c alemmas).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Parin minuutin testien jälkeen. 4670k vakiosta -> 4.2Ghz ja voltit 1.25. Prossun virrankulutus nousi 57w->87w. Cinebench tulos parani 15%. Täytyy kokeilla näillä volteilla vielä isompia kertoimia, kun lämmöt pysyvät kurissa. Lämmöt ovat n. 70 astetta Prime 26.6 versiossa. Vakiona lämmöt kävivät 54 asteessa.

E: 4.4Ghz samoilla volteilla meni Cinebench läpi. Tulokset nousivat vakiosta n. 18%. Lämmöt nousivat 74 asteeseen ja prossun virrankulutis Primessä 90w.

Onko tuo Prime nopein tapa testata vakaus, jonka jälkeen kokeilee peleissä vakautta. Kauanko tuota kannattaa ajaa, jos lähtee laskemaan voltteja vähitellen?
 
Viimeksi muokattu:

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Parin minuutin testien jälkeen. 4670k vakiosta -> 4.2Ghz ja voltit 1.25. Prossun virrankulutus nousi 57w->87w. Cinebench tulos parani 15%. Täytyy kokeilla näillä volteilla vielä isompia kertoimia, kun lämmöt pysyvät kurissa. Lämmöt ovat n. 70 astetta Prime 26.6 versiossa. Vakiona lämmöt kävivät 54 asteessa.
Kannattaa suoraan vaan kokeilla boottaako windows 4.5 GHz noilla volteilla ja ajella samat testit. Saa vähän käryä miten hyvin kellottuva yksilö on kyseessä. Voltit kuitenkin määrittää sen pääosin miten kuumana prossu käy.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Parin minuutin testien jälkeen. 4670k vakiosta -> 4.2Ghz ja voltit 1.25. Prossun virrankulutus nousi 57w->87w. Cinebench tulos parani 15%. Täytyy kokeilla näillä volteilla vielä isompia kertoimia, kun lämmöt pysyvät kurissa. Lämmöt ovat n. 70 astetta Prime 26.6 versiossa. Vakiona lämmöt kävivät 54 asteessa.

E: 4.4Ghz samoilla volteilla meni Cinebench läpi. Tulokset nousivat vakiosta n. 18%. Lämmöt nousivat 74 asteeseen ja prossun virrankulutis Primessä 90w.

Onko tuo Prime nopein tapa testata vakaus, jonka jälkeen kokeilee peleissä vakautta. Kauanko tuota kannattaa ajaa, jos lähtee laskemaan voltteja vähitellen?
Primessä sit Smallfft testillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Kannattaa suoraan vaan kokeilla boottaako windows 4.5 GHz noilla volteilla ja ajella samat testit. Saa vähän käryä miten hyvin kellottuva yksilö on kyseessä. Voltit kuitenkin määrittää sen pääosin miten kuumana prossu käy.
Kyllähän tuo 4.5Ghz kuulostaa paremmalta luvulta. Kone buuttasi työpöydälle ja Cinebench meni läpi. Kokeilen nyt Primeä. Cinebench tulos nousi 22% vakiosta. Tässähän ihan innostuu, kun en uskonut prossun kulkevan näin kovilla kelloilla.

E: Vaihdoin tuohon small ftt. Lämmöt nousivat 82 asteeseen. Kannattaako kokeilla vielä korkeampaa kerrointa ja katsoa, koska tulee nopeasti erroreita tai kone kaatuu? Lämpötahnat pitäisi varmaan vaihtaa. Nämä tahnat kaavin 2500k:n päältä, kun päivitin aikoinaan tilalle 4670k:n. :rofl: Pitäisi vain hommata pitkä ruuvimeisseli, että saisi Machon irti. Tämä on sen verran vanha malli, että mukana ei tullut vielä ruuvaria.

Prime ollut nyt pyörimässä 5min ilman erroreita. Tiedän kyllä, että tätä pitäisi pyörittää tunteja, mutta voisin kohta kokeilla 46 kerrointa, jos sillä boottaa työpöydälle.

E2: 46 kaatui bootissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 765
Kuinka korkeat lämmöt on vielä turvalliset pävittäisessä käytössä? Toiset puhuu 70 asteesta ja toiset sanoo kunhan pysyy maks 80 asteessa niin hyvä on. Mites muilla?
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kuinka korkeat lämmöt on vielä turvalliset pävittäisessä käytössä? Toiset puhuu 70 asteesta ja toiset sanoo kunhan pysyy maks 80 asteessa niin hyvä on. Mites muilla?
Jos prime95 max lämmöt alle 85 niin mitään ongelmaa ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
332
Näin vesijäähyyn vasta siirtyneenä kiinnostaisi tietää minkälaisia delta lämpöjä olette saaneet korkatulla ja kellotetulla Haswellilla? Itsellä Prime95 (ei AVX) rasituksessa 30c tuntuu menevän veden lämpötilojen yli, ja jos näyttiskin on leikissä mukana, niin prosessori heilahtaa jonnekin 70c paikkeille. Jotenkin tuntuu, että tuo lämpötila-anturi tuossa Haswellissa on aivan paska, kun sekunnin sisään lämpötila lämpötila heittelee +-5c.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Näin vesijäähyyn vasta siirtyneenä kiinnostaisi tietää minkälaisia delta lämpöjä olette saaneet korkatulla ja kellotetulla Haswellilla? Itsellä Prime95 (ei AVX) rasituksessa 30c tuntuu menevän veden lämpötilojen yli, ja jos näyttiskin on leikissä mukana, niin prosessori heilahtaa jonnekin 70c paikkeille. Jotenkin tuntuu, että tuo lämpötila-anturi tuossa Haswellissa on aivan paska, kun sekunnin sisään lämpötila lämpötila heittelee +-5c.
Millä volteilla ajat tuota? Ihan normaalia tuo Primen alla on, että lämpötilat sahaa +- 5 astetta kohtuu nopeasti. Ja aja vaan uusinta ja kovinta niin saat kaiken lämmön irti siitä kivestä. 70 astetta on vielä ihan hyvä lämpötila rasituksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
332
Millä volteilla ajat tuota? Ihan normaalia tuo Primen alla on, että lämpötilat sahaa +- 5 astetta kohtuu nopeasti. Ja aja vaan uusinta ja kovinta niin saat kaiken lämmön irti siitä kivestä. 70 astetta on vielä ihan hyvä lämpötila rasituksessa.
Taisipa olla 4,6GHz ja 1.300V. Vaihtuu asetukset biosissa niin tinkaan, että ei voi olla aivan varma :rolleyes:

Tuo uusin Prime95 nostaa voltit vaan jonnekin 1.4V tuntumaan, niin ei oikein kiinnostaisi niin paljoa antaa jännitettä kivelle. Hoksasin tuossa juuri, että minulla on in/out portit vissiin väärinpäin tuossa blockissa. Tuli tohinassa käännettyä virtaussuunta, kun säiliö istui niin paremmin, mutta unohdin vaihtaa letkut päikseen prossussa :oops:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
484
Kuinka paljon emolevy vaikuttaa prossun kulkuihin? Ymmärtääkseni vaikutusta alkaa olla vasta kun mennään yli 1.4V, jolloin virransyötöllä alkaa olla suurempi merkitys. Pitääkö siis paikkansa että jollain perus Z87-emolla ja Asus Maximus -emolla ei ole mitään eroavaisuutta prossun tarvitsemaan jännitteeseen, jos puhutaan vaikkapa i7-4770K 4,3GHz @1.3V?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Kuinka paljon emolevy vaikuttaa prossun kulkuihin? Ymmärtääkseni vaikutusta alkaa olla vasta kun mennään yli 1.4V, jolloin virransyötöllä alkaa olla suurempi merkitys. Pitääkö siis paikkansa että jollain perus Z87-emolla ja Asus Maximus -emolla ei ole mitään eroavaisuutta prossun tarvitsemaan jännitteeseen, jos puhutaan vaikkapa i7-4770K 4,3GHz @1.3V?
Emolla on väliä kaikilla volteilla. Paremmalla emolla voit saavuttaa samat kellot alemmilla volteilla. Ei koske siis pelkästään yli 1.4v.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
484
Emolla on väliä kaikilla volteilla. Paremmalla emolla voit saavuttaa samat kellot alemmilla volteilla. Ei koske siis pelkästään yli 1.4v.
Mielenkiintoista. Eli ei voida sanoa esimerkiksi, että joku tietty prossu vaatisi tarkalleen 1.26V @4,6GHz koska vaihtelee emolevyn mukaan? Kuinkahan suuria heittoja noissa emoissa voi sitten olla?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Mielenkiintoista. Eli ei voida sanoa esimerkiksi, että joku tietty prossu vaatisi tarkalleen 1.26V @4,6GHz koska vaihtelee emolevyn mukaan? Kuinkahan suuria heittoja noissa emoissa voi sitten olla?
Juuri näin, toisella emolla voi olla vaikka 1.15v vakaa ja toisella tarvitsee yli 1.2v. Virransyöttökin ratkaisee, halvemman pään emoilla ei välttämättä pääse samoihin kellotuksiin kuin paremmilla.
 

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Gigabyteltä saa Spectre/Meltdown korjattua biosia Z97:lle, jos osaa erikseen tuesta pyytää. Tukisivustolle sitä ei ole tulossa ladattavaksi:
The F8b BIOS is safe to use and it does support for i7-4790K CPU.

Our team is decided not to publish this Beta BIOS on Gigabyte website due to Intel Z97 Chipset is discontinued.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Ketjua sen verran lukematta:

olisiko olemassa (helppoja) ohjeita koneen kellottamiseen? Aiempaa kokemusta ei ole. Kone sigun mukainen.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 073
Ketjua sen verran lukematta:

olisiko olemassa (helppoja) ohjeita koneen kellottamiseen? Aiempaa kokemusta ei ole. Kone sigun mukainen.
Core voltage 1.25v ja kokeile millä core kertoimella menee vielä testit läpi, sitten vaan isompi kerroin ja lisää volttia 0.1v portaittain, kunnes on saavutettu haluttu kellotus tai lämmöt tulee vastaan tai ei enää prossu kulje enempää. Kun vakaat kellot löytynyt, sama toisinpäin eli volttien vähennys vaikka 0.05v kerrallaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Core voltage 1.25v ja kokeile millä core kertoimella menee vielä testit läpi, sitten vaan isompi kerroin ja lisää volttia 0.1v portaittain, kunnes on saavutettu haluttu kellotus tai lämmöt tulee vastaan tai ei enää prossu kulje enempää. Kun vakaat kellot löytynyt, sama toisinpäin eli volttien vähennys vaikka 0.05v kerrallaan.
Kiitos, vielä muutama askel taaksepäin eli millä softilla vai biossistako? Mikä tuo vähennyksen idea on? Ja miten järjestelmän vakaus testataan?

Aiheen vierestä: näyttiksen kellotus Asus GPU Tweak II:lla?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Kiitos, vielä muutama askel taaksepäin eli millä softilla vai biossistako? Mikä tuo vähennyksen idea on? Ja miten järjestelmän vakaus testataan?

Aiheen vierestä: näyttiksen kellotus Asus GPU Tweak II:lla?
Prossun kellotus joo biosista/uefista. Eka katsotaan millä kelloilla/volteilla boottaa windowsiin, sitten meneekö rasitustestit läpi. Ite tykkään käyttää x264 benchmarkkia koska tarpeeksi pitkään ajettuna näyttää vakauden mutta ei nosta lämpöjä yhtä korkealle kuin prime vaan samalle tasolle kuin pelit.

Ihan hyvä lähtökohta on tosiaan laittaa manuaalisesti 1.25 volttia ja kelloiksi vaikka 4.5GHz eli kerroin 45x ja base clock 100MHz. Jos sillä boottaa windowsiin niin voit kokeilla suoraan nostaa kerrointa yhdellä ja niin kauan kunnes ei boottaa ja sitten ottaa kerrointa taaksepäin yhden askeleen. Tarkoitus on tässä vaiheessa selvittää kuinka hyvin kulkeva yksilö on kyseessä. Jos sillä menee rasitustesti läpi vakaasti niin voi koittaa alentaa voltteja ja katsoa kuinka alhaisella jännitteellä boottaa windowsiin. Tavoite siis saada mahdollisimman korkea kellotaajuus mahdollisimman pienellä jännitteellä, koska isompi jännite tuottaa enemmän lämpöjä. Oma 4770k menee 4.5GHz 1.275v mutta 4.6 GHz vaatii jo huomattavan jännitteen noston niin en viitti käryttää turhaan virransyöttöä 24/7 käytössä.

Tässä hyvä ohje jos lontoo taittuu http://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1411077-haswell-overclocking-guide-statistics.html

Ite tykkään MSI afterburneria käyttää näyttiksen kellotukseen ja näyttiksen tuuletinsäätöön mutta kyllä toikin varmaan toimii. Toimii siis yhtä hyvin myös asuksen kortilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 487
Viestejä
4 192 721
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Dunlop

Hinta.fi

Ylös Bottom