Intel Coffee Lake R + Z390 kellotukset ja kokemukset

Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Kokeilla toki kannattaa, ite testasin aikanaan 3770K kivellä kanta modattuna, mutta ei lähtenyt toimimaan.
Heti kun laitto HS:n väliin alko toimimaan. Eli PCB:tä pitää painaa reunoilta sopivalla voimalla alaspäin, että pinnit saa kontaktin. Pelkan dien kohalta jos painaa niin tuskin toimii. ei ainakaan 3770k toiminut.
Aika jännä homma, kun itse ajoin vuoden verran directinä omaa 3770k prossuani :bored:. Ettei nyt vaan olisi ollut asentajassa vika? :rofl:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Aika jännä homma, kun itse ajoin vuoden verran directinä omaa 3770k prossuani :bored:. Ettei nyt vaan olisi ollut asentajassa vika? :rofl:
Saattaapi olla sekkiin vika, ihan ek blokilla ja suorilla ruuvilla koitin saada hommaa pelaamaan. Eikä muuten onnistunut tuossa linkkaamassa videossanikaan ilman säätöä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Juu kyllä mä meinasin siihen jotain shimmiksi laittaa, mulla on tosiaan noita "asennuslevyjä", tommosia todella ohuita metalli-liuskoja joita käytetään koneiden asennuksessa tassujen alle. Niitä on alle millin paksusina, voi aika iisisti leikata haluamansa kokosia/muotosia palasia. Reunat toki vähän kupruaa sillon, mut eiköhän ne siel blokin alla taivu sit suoraksi.

*edit*

Ja onhan mulle lähiviikkoina tulossa noita delid-die-guardeja kaks, tilasin alista. Mutta ei nyt jaksais odotella, kun on noi muut rensselit jo lähtövalmiina :)

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Saattaapi olla sekkiin vika, ihan ek blokilla ja suorilla ruuvilla koitin saada hommaa pelaamaan. Eikä muuten onnistunut tuossa linkkaamassa videossanikaan ilman säätöä.
EK oli täälläkin. Tarkka se oli kiristyksestä, eikä postannut jos veti liian kireään. Mutta kun sai kohdalleen, niin futasi hienosti.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
EK oli täälläkin. Tarkka se oli kiristyksestä, eikä postannut jos veti liian kireään. Mutta kun sai kohdalleen, niin futasi hienosti.
Mä runttasin tän 9900K:n jo nyt liian kireelle, ei postannu :)

Hölläsin sit vähän ja johan on toiminu. Käyny muutaman kerran ennenkin kun ollu näitä läpipultti-kuulereita. :D
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Nonniin, eiköhän tämä ala olemaan riittävän vakaa mulle @5ghz AVX. Menikin vähän säätämiseksi kun mukamas vakaa prossu antoikin yhden residual heiton ja toisen tänne Linxissä, vaikka Primekin tuntui jo kulkevan ok. Epäilin muistia ja cacheakin, mutta eipä siinä muuta ollut kun lisää vcorea vaan. Lopulta päädyin 1.27V (hwinfo 1.28 max) lukemaan ja cache jäi 4.6 ghz. Eli kyllä joutui jonnin verran tulemaan ylös alustavien testien 1.25V ja lämmötkin on nyt tietty vähän kovemmat. Ihan kelvollinen saavutus silti ja olen tyytyväinen. Seuraavassa kooste tämän päivän / illan testauksista:

VAKAUSLINX.png
Linx 20 rundia vetää lämmöt muistien kellotusten kanssa aikamoisen korkealle. Ja juu tiedän, että Gflops ei ole kohdillaan. Pitäisi noita muisteja jaksaa paremmin tässä säätää vielä :btooth:

VAKAUSSMALL.png
Small FFT Prime 2h testi. Hyhhyh kun alkaa käydä kuumana, mutta meneepä throttlaamatta. 92 korkeimmat lämmöt ja testi-illan huiput :dead:

VAKAUSLARGE.png
Large FFT 2h. No nyt helpottaa lämpöjen puolesta. Ei erityistä mainittavaa.

VAKAUSBLEND.png
Blend 2h. Ei mainittavaa, paitsi läpi kuten muutkin :)

VAKAUSCINE.png
Blendin päälle Cinet vielä :cigar2:

Realbench jäi pois, katotaan kun on aikaa. Tosin onhan se nyt vakaa näiden jälkeen. On vaan itselleni jotenkin perinteinen testi, niin pitää vetää kuitenkin. Onko vielä jotain oleellista mikä olisi ehdoton mielestänne? Testausaikojen pituudesta ei tarvitse mainita, mä en vaan kuulu siihen Primeä 24h tai ei vakaa porukkaan :joy:

Muttapa siinä sitten olisi BBS:n eka Primen täyden AVX loadin kestävä 9900K @ 5ghz. Mielenkiinnolla odotellaan mitä kuolio saa aikaan seuraavaksi :hungry:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Nonniin, eiköhän tämä ala olemaan riittävän vakaa mulle @5ghz AVX. Menikin vähän säätämiseksi kun mukamas vakaa prossu antoikin yhden residual heiton ja toisen tänne Linxissä, vaikka Primekin tuntui jo kulkevan ok. Epäilin muistia ja cacheakin, mutta eipä siinä muuta ollut kun lisää vcorea vaan. Lopulta päädyin 1.27V (hwinfo 1.28 max) lukemaan ja cache jäi 4.6 ghz. Eli kyllä joutui jonnin verran tulemaan ylös alustavien testien 1.25V ja lämmötkin on nyt tietty vähän kovemmat. Ihan kelvollinen saavutus silti ja olen tyytyväinen. Seuraavassa kooste tämän päivän / illan testauksista:


Linx 20 rundia vetää lämmöt muistien kellotusten kanssa aikamoisen korkealle. Ja juu tiedän, että Gflops ei ole kohdillaan. Pitäisi noita muisteja jaksaa paremmin tässä säätää vielä :btooth:


Small FFT Prime 2h testi. Hyhhyh kun alkaa käydä kuumana, mutta meneepä throttlaamatta. 92 korkeimmat lämmöt ja testi-illan huiput :dead:


Large FFT 2h. No nyt helpottaa lämpöjen puolesta. Ei erityistä mainittavaa.


Blend 2h. Ei mainittavaa, paitsi läpi kuten muutkin :)


Blendin päälle Cinet vielä :cigar2:

Realbench jäi pois, katotaan kun on aikaa. Tosin onhan se nyt vakaa näiden jälkeen. On vaan itselleni jotenkin perinteinen testi, niin pitää vetää kuitenkin. Onko vielä jotain oleellista mikä olisi ehdoton mielestänne? Testausaikojen pituudesta ei tarvitse mainita, mä en vaan kuulu siihen Primeä 24h tai ei vakaa porukkaan :joy:

Muttapa siinä sitten olisi BBS:n eka Primen täyden AVX loadin kestävä 9900K @ 5ghz. Mielenkiinnolla odotellaan mitä kuolio saa aikaan seuraavaksi :hungry:
Ite jouduin tulee 3466mhz muisteist takas 3200 kireillä latensseilla. Tuli ilmi kun 3x kaatu tuo forza horizon 4 demo. Cache on tolla 3200 14 14 14 34:lla 4700mhz. Nyt pelittää ja kun io ja sa:kin oikeat voltit niissäkin. Tuo peli muuten kuormittaa näyttistä kokoajan sen 98-100% ja prossuakin 30-40% eli sinänsä aika hyvä "testi ohjelma" sekin :)

Hwinfon mukaan maks voltit tolle 5ghz:leni AVX -0, näyttäisi olevan 1.32v mutta en tiedä onko kuinka hetkellistä, keskiarvo varmaan just joku 1.28v. Lämmöt pysyy kurissa ja pelit pyörii, se on riittävän vakaa se 5ghz itselleni. Ite en jaksa rääkätä omaa kiveäni +90c lämmöissä koska se ei vaan mun mielestä palvele ketään, ei edes käyttäjää itseään koska melko varmaan samassa rääkissä olisi myös näyttis mukana ja siinä se prossu viimetteeksi "kaatuisi".
Kukin tietysti tavallaan ja on hienoa että joku jaksaa enemmän perehtyä ja harrastaa, onhan sitä tietty jo tässäkin :)

@Kapteeni_kuolio juttuja odotellessa =)
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
11
Oma 9900k 5ghz all core vaikuttais olevan useamman cinebench ajon vakaa 1.225v load (1.235 bios).

Eikö tämä ole ihan lupaava startti?

Multitronicin erää eli L834F965
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
@Makro16 Joo kukin tavallaan, eihän siinä mitään. Syy miksi noita synteettisiä vedetään on se, että varmistetaan ettei kivi pääse käytännössä koskaan kippaamaan arkikäytössä. Saa mielenrauhan ja toki kyse on myös juurikin harrastamisesta :D Mutta en kyllä täysin ymmärrä miksi kivi mielestäsi kaatuisi kun gpu mukana? Tarkoitatko, että lämmöt nousisi sen kanssa niin ylös? Reaalimaailman kuormissa ne jää paljon alemmas + mulla ainakin kivi omassa kierrossa vs gpu.

Oma 9900k 5ghz all core vaikuttais olevan useamman cinebench ajon vakaa 1.225v load (1.235 bios).

Eikö tämä ole ihan lupaava startti?

Multitronicin erää eli L834F965
No jaa, omalla meni 1.14V läpi alimmillaan tuo Cine. Silti lopulta päädyin 1.27V, että ei tuo välttämättä erityisen lupaava ole. Koita jotain stressitestiä, niin alkaa selviämään.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Mutta en kyllä täysin ymmärrä miksi kivi mielestäsi kaatuisi kun gpu mukana? Tarkoitatko, että lämmöt nousisi sen kanssa niin ylös? Reaalimaailman kuormissa ne jää paljon alemmas + mulla ainakin kivi omassa kierrossa vs gpu.
Juurikin tuon takia eli lämmöt nousisi. Se on tosi että reaalimaailmassa jää paljon alemmas eli semmosta kuormaa ei tulekkaan, näin ollen ei tarvetta olekkaan ajaa noita synteettisiä noin paljon kun pelit on aika näyttis painotteisia. Uskon että bäfäkin toimisi hamaan tappiin saakka 24/7 vakaana omalla 5ghz vakaana jos/kun kuorma jotain 20% luokkaa ;) Jos jaksan pelata 2h putkeen edes ko peliä niin sekin olisi suoritus :D

Jos taas prossu painotteisia juttuja striimiä tms niin tällöin toistippäin eli sitten asia on eri.

Ai, sulla on 2 eri looppia, miksi? :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Vittu mitä "järkeilyä" porukalta, kun ei lämmöt pysy kurissa :rofl::facepalm:. Itsellä ei ainakaan riittäisi mielenkiinto, kun yhtäkkiä uuden pelin kanssa saattaa alkaa kone kaatuilemaan. Itse hakisin vakaat kellot heti alkuun, mitä sitten lämpöjen takia ovatkin, ja saisi unohtaa koko asian, ja keskittyä käyttöpuoleen :geek:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Vittu mitä "järkeilyä" porukalta, kun ei lämmöt pysy kurissa :rofl::facepalm:. Itsellä ei ainakaan riittäisi mielenkiinto, kun yhtäkkiä uuden pelin kanssa saattaa alkaa kone kaatuilemaan. Itse hakisin vakaat kellot heti alkuun, mitä sitten lämpöjen takia ovatkin, ja saisi unohtaa koko asian, ja keskittyä käyttöpuoleen :geek:
Ketäköhän tässä tarkoitat? Arkikäytössä ei onneksi ole lämmöt mitkä tulee vastaan jos suurinpiirtein on kärryillä paljonko voltteja pitää laittaa esim 5ghz:lle.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 995
Vittu mitä "järkeilyä" porukalta, kun ei lämmöt pysy kurissa :rofl::facepalm:. Itsellä ei ainakaan riittäisi mielenkiinto, kun yhtäkkiä uuden pelin kanssa saattaa alkaa kone kaatuilemaan. Itse hakisin vakaat kellot heti alkuun, mitä sitten lämpöjen takia ovatkin, ja saisi unohtaa koko asian, ja keskittyä käyttöpuoleen :geek:
Se on ihan äärimmäisen oikeaa järkeilyä että prime95 kuormat on täysin omalla asteikolla mihinkään muuhun. Voit toki hakea rajasi aivan miten haluat, mutta ei se estä muita saamasta toimivia systeemejä toisella tapaa.

P.s. Haen oman vakauden prime95:lla.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Se on ihan äärimmäisen oikeaa järkeilyä että prime95 kuormat on täysin omalla asteikolla mihinkään muuhun. Voit toki hakea rajasi aivan miten haluat, mutta ei se estä muita saamasta toimivia systeemejä toisella tapaa.

P.s. Haen oman vakauden prime95:lla.
Varmasti kyllä, mutta että edes ajaa niitä testejä, ja hakee sitä vakautta. Itse pystyisin laskemaan vcorea 0,1V, ja silti pelaamaan yms, mutta se ei tee tästä vakaata, ja esim tarpeeksi pitkässä Linx ajossa tulee virhettä. Itse en halua random kaatumisia.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Juurikin tuon takia eli lämmöt nousisi. Se on tosi että reaalimaailmassa jää paljon alemmas eli semmosta kuormaa ei tulekkaan, näin ollen ei tarvetta olekkaan ajaa noita synteettisiä noin paljon kun pelit on aika näyttis painotteisia. Uskon että bäfäkin toimisi hamaan tappiin saakka 24/7 vakaana omalla 5ghz vakaana jos/kun kuorma jotain 20% luokkaa ;) Jos jaksan pelata 2h putkeen edes ko peliä niin sekin olisi suoritus :D

Jos taas prossu painotteisia juttuja striimiä tms niin tällöin toistippäin eli sitten asia on eri.

Ai, sulla on 2 eri looppia, miksi? :)
Joo, se vakaus vaan ei aina ole lämmöistä tai 100% kuormasta kiinni ja yllätyksiä voi tulla. Mutta onhan nuo sellasta ihan varman päälle vetämistä ja ymmärrän ettei kaikki pidä noita tarpeellisina, vaikka suosittelisin ainakin suuntaa antavana edes vähän pyöräyttämään.

Löytyy EK:n Phoenix 360 ja 240 core modulet QD liittimillä. Prossu kiinni nyt tossa 240 yksinään, niin pysyy viileämpänä vs näyttisten kanssa samassa. Koitin noita toki yhdessäkin. Lopputulemana gpu lämmöt muistaakseni 4 astetta alas ja cpu reilusti ylös. Ei siis kannata pitää samassa kierrossa. Custom loopilla ei varmasti yleensä maksa vaivaa rakentaa dual looppia, paitsi ehkä just sli setupeissa.

Se on ihan äärimmäisen oikeaa järkeilyä että prime95 kuormat on täysin omalla asteikolla mihinkään muuhun. Voit toki hakea rajasi aivan miten haluat, mutta ei se estä muita saamasta toimivia systeemejä toisella tapaa.

P.s. Haen oman vakauden prime95:lla.
Juu, olen hyvin pitkälti samaa mieltä. Ymmärrän toisaalta myös DeLaHoyan mielipiteen ja itsekin aina stressitestaan melko tarkkaankin. Vähän ehkä voisi kärkevyyttä vaan leikata kommenteista. Pelinavaus "Vittu mitä järkeilyä" nyt ei ehkä se fiksuin mahdollinen.
 
  • Tykkää
Reactions: MrM
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Joo, se vakaus vaan ei aina ole lämmöistä tai 100% kuormasta kiinni ja yllätyksiä voi tulla. Mutta onhan nuo sellasta ihan varman päälle vetämistä ja ymmärrän ettei kaikki pidä noita tarpeellisina, vaikka suosittelisin ainakin suuntaa antavana edes vähän pyöräyttämään
Juu eihän se aina ole kiinni noista mutta todennäköisesti kyllä. Se näissä synteettisissäkin on että vähän keneltä kysytään että kauanko on VARMAsti 100% vakaa niin tulee eri vastauksia. Joku haluaa ajaa 2h, joku 12h joku 24h, siltinkin voi mennä joku bitti poikittain vaikka ajelisi viikon putkeen :) Kyllähän itekki näitä hetken olen kokeillu, tosin en ihan kaikkea tai ainakaan tarpeeksi kauaan. Ei viitsi huudattaa tuulettimiakaan enempää mitä normi pelaamisissa tarvetta on. Se että vetäisi 7x ml120 tuuletinta maksimilla että joku p95 smalli menisi järkevillä lämmöillä ei ole se ideaalisin itelle. Jos kone ei voi olla normi hiljanen ja viileä p95sen kanssa, annan olla enkä nosta kierroksia flekteille enempää :)

Kyllä testata saa jokainen ja ymmärrän kyllä että sitä tehdään. Ei tuo 5ghz itellekkää ole ihan vaan kerrointa nostettu ja thats it-->pelaamaan, mahdottomuus jo pelkästään tdp:n takia... :)

Btw, mainos miehet ei ainakaan hirveesti puuta heinää puhuneet tossa Gb aorus masterin tuotetiedoissa tuosta 5ghz:sta :D

Muuten, ei varmaan tuo prossu ole pullon kaula vielä 2x 2080tiitillesi @FrozenJuice
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 959
Mielipiteitä asiassa on monia, oma mielipide on että kyllä sen prosessorin pitää mitä vaan kuormaa kestää, vaikka AVX- ja AVX2-käskyillä ajelu tänä päivänä onkin vähän kyseenalaista ja kerrointa voi tarvittaessa ruuvata reilusti alaspäin. Aika paljon näkee erityisesti tuolla jenkkilän junttifoorumeilla näitä joissa ihmetellään kun kone on alkanut kippaamaan yhtäkkiä ja prossu degradoitunut ja mitä lie uliuli valitusta. Yleensä vaan sitä prosessoria ei ole alunperinkään testattu tarpeeksi vakaaksi.

Oma nyrkkisääntö nykyään on että prosessorin pitää olla vakaa prime95:ssä ilman AVX-käskyjä ainakin sen ajan mitä konetta päivässä käytän. Yleensä tosin en ehdi ajamaan Primeä kuin 2-4h, koska kone on joko sammutettuna tai käytössä muun ajan. Kellot jää matalammiksi kunnolla testaamalla mutta harvemmin on ollut ongelmia.

Niin ja kellotuksella en ainakaan yritä itse tehdä vakaasta koneesta epävakaata tieten tahtoen.
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Ite junttasin vain kertoimet kuosiin ja loput autolla, cinebench kuormalla vcore siinä 1.35-1.38 välil käy piikkejä yli 1.46.. lämmöt pysyy siinä 87 pintaan ilmalla. Pelatessa lämmöt varmaan siel 60-65 pintaan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Ite junttasin vain kertoimet kuosiin ja loput autolla, cinebench kuormalla vcore siinä 1.35-1.38 välil käy piikkejä yli 1.46.. lämmöt pysyy siinä 87 pintaan ilmalla. Pelatessa lämmöt varmaan siel 60-65 pintaan.
Tuosta ainakin voisi saada rutkasti viileämmän, jos viitsii käyttää aikaa testaamiseen, ja asettaa jännitteet käsin. Ja xmp- profiiliin en ainakaan itse luota pätkän vertaa... lykkää aivan tappovoltit Vccio:lle ja Vccsa:lle. Ei tosin kokemusta z390 kannasta.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 995
Mielipiteitä asiassa on monia, oma mielipide on että kyllä sen prosessorin pitää mitä vaan kuormaa kestää, vaikka AVX- ja AVX2-käskyillä ajelu tänä päivänä onkin vähän kyseenalaista ja kerrointa voi tarvittaessa ruuvata reilusti alaspäin. Aika paljon näkee erityisesti tuolla jenkkilän junttifoorumeilla näitä joissa ihmetellään kun kone on alkanut kippaamaan yhtäkkiä ja prossu degradoitunut ja mitä lie uliuli valitusta. Yleensä vaan sitä prosessoria ei ole alunperinkään testattu tarpeeksi vakaaksi.

Oma nyrkkisääntö nykyään on että prosessorin pitää olla vakaa prime95:ssä ilman AVX-käskyjä ainakin sen ajan mitä konetta päivässä käytän. Yleensä tosin en ehdi ajamaan Primeä kuin 2-4h, koska kone on joko sammutettuna tai käytössä muun ajan. Kellot jää matalammiksi kunnolla testaamalla mutta harvemmin on ollut ongelmia.

Niin ja kellotuksella en ainakaan yritä itse tehdä vakaasta koneesta epävakaata tieten tahtoen.
AVX-kertoimen ruuvauksessa on se ongelma edelleen että kellot pomppii ihan jatkuvalla syötöllä sen avx ja normikellon väliä.

Ja kuten todettua jotkut jossain peleissä huomaa tämän seurauksena stutterointiongelmaa. Ei hyvä ratkaisu ollenkaan aina siis.
 
Liittynyt
04.02.2018
Viestejä
237
Tuosta ainakin voisi saada rutkasti viileämmän, jos viitsii käyttää aikaa testaamiseen, ja asettaa jännitteet käsin. Ja xmp- profiiliin en ainakaan itse luota pätkän vertaa... lykkää aivan tappovoltit Vccio:lle ja Vccsa:lle. Ei tosin kokemusta z390 kannasta.
Mitkä voltit laittaisit?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Mitkä voltit laittaisit?
Kokeilemalla se selviää. Vccio ja Vccsa riippuu niin paljon muistikammoista, emosta ja prossusta, mutta en mielellään mene yli 1,25V. Vcorea sitten taas hakemaan alas tuosta mitä automaatilla tarjoaa. Nämä 9700K prossutkin ovat vakaita vähemmillä jännitteillä, ja niissä on vielä hyperthreading vaatimassa enemmän jännitettä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kokeilemalla se selviää. Vccio ja Vccsa riippuu niin paljon muistikammoista, emosta ja prossusta, mutta en mielellään mene yli 1,25V. Vcorea sitten taas hakemaan alas tuosta mitä automaatilla tarjoaa. Nämä 9700K prossutkin ovat vakaita vähemmillä jännitteillä, ja niissä on vielä hyperthreading vaatimassa enemmän jännitettä.
Näkeekö jostain mitä auto asento antaa io ja sa arvoiksi? Ite laitoin 1.2 ja 1.25. Paljonko on merkitystä jos noita laskisi, edellyttäen tietysti että on vakaat? Niin ja mikä merkitys cachella on?
Kampani ovat siis G skill ripjaws v 3200cl14 2x8gb

Lähdin nyt tota linxiä rullaamaan koska lämmöt siinä ok ja kestää n 1h. Ei riitä 1.27v biosista 5ghz kun n 7min. Pidin nuo jänöt ja heitin 4.9ghz tauluun. En halua kerta överi volteilla läpi mitään. Tuokin on jo hwmonitorin mukaan maksimissaan ollut 1.332v

Gflopseja antaa 158 jos tuosta kiinan kielestä mitään pystyy päättelemään :D Problem size: 40803 ja Memory: 12734 enkä paljon enempää saanut eikä varmaan tarvettakaan ole vai oletteko siitä(kin) eri mieltä?? :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
302
Hwmonitoristahan nuo vccio- ja vccsa-jännitteetkin näkee.

E: Eipä näykään kuin vccio ainakaan itsellä. HWinfo64 näyttää paremmin noi jännitteet, katso siitä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Hwmonitoristahan nuo vccio- ja vccsa-jännitteetkin näkee.

E: Eipä näykään kuin vccio ainakaan itsellä. HWinfo64 näyttää paremmin noi jännitteet, katso siitä.
Koitin sieltäkin mut ei pistäny silmää. Tarvii uudestaa kattoo mut eipä enää väliä ku ei oo autolla enää. Enkä muutenkaa käytä hwinfoa koska corsair linkin tiedot menee pipariksi. Sieltä lähinnä tuulettimien säädöt ja nesteen lämpötila :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Näkeekö jostain mitä auto asento antaa io ja sa arvoiksi? Ite laitoin 1.2 ja 1.25. Paljonko on merkitystä jos noita laskisi, edellyttäen tietysti että on vakaat? Niin ja mikä merkitys cachella on?
Kampani ovat siis G skill ripjaws v 3200cl14 2x8gb

Lähdin nyt tota linxiä rullaamaan koska lämmöt siinä ok ja kestää n 1h. Ei riitä 1.27v biosista 5ghz kun n 7min. Pidin nuo jänöt ja heitin 4.9ghz tauluun. En halua kerta överi volteilla läpi mitään. Tuokin on jo hwmonitorin mukaan maksimissaan ollut 1.332v

Gflopseja antaa 158 jos tuosta kiinan kielestä mitään pystyy päättelemään :D Problem size: 40803 ja Memory: 12734 enkä paljon enempää saanut eikä varmaan tarvettakaan ole vai oletteko siitä(kin) eri mieltä?? :)
Gflopsit kuulostaa TODELLA alhaisilta. 8700K @5Ghz antaa ~410Gflops tulosta. Onko muilla 9900K omistajilla samaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Mielipiteitä asiassa on monia, oma mielipide on että kyllä sen prosessorin pitää mitä vaan kuormaa kestää, vaikka AVX- ja AVX2-käskyillä ajelu tänä päivänä onkin vähän kyseenalaista ja kerrointa voi tarvittaessa ruuvata reilusti alaspäin.
Prosessori on vakaa silloin, kun se on vakaa kaikilla mahdollisilla kuormilla, tai sitten se ei ole.

Ilman avx-offsettia kellottaessa on hyvä muistaa se, että jos kellotaajuus jääkin vain siihen 5GHz nopeuteen, niin erot ovat häviävän pieniä ja merkityksettömiä verrattuna siihen, että ajaisikin prosessoria 5,1GHz nopeudella (+2%) tai 5,2GHz nopeudella (+4%). Se nyt kun vain on ihan sama, saako pelissä 30fps vs 31fps, 60fps vs 62fps tai 100fps vs 104fps. Tämä siis tietenkin olettaen, että kellotaajuus vaikuttaa lineaarisesti pelisuorituskykyyn, mikä ei kuitenkaan taida pitää paikkaansa.

Joidenkin ennätysten hakeminen onkin sitten jo ihan eri juttu.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Prosessori on vakaa silloin, kun se on vakaa kaikilla mahdollisilla kuormilla, tai sitten se ei ole.

Ilman avx-offsettia kellottaessa on hyvä muistaa se, että jos kellotaajuus jääkin vain siihen 5GHz nopeuteen, niin erot ovat häviävän pieniä ja merkityksettömiä verrattuna siihen, että ajaisikin prosessoria 5,1GHz nopeudella (+2%) tai 5,2GHz nopeudella (+4%). Se nyt kun vain on ihan sama, saako pelissä 30fps vs 31fps, 60fps vs 62fps tai 100fps vs 104fps. Tämä siis tietenkin olettaen, että kellotaajuus vaikuttaa lineaarisesti pelisuorituskykyyn, mikä ei kuitenkaan taida pitää paikkaansa.

Joidenkin ennätysten hakeminen onkin sitten jo ihan eri juttu.
Juurikin tämä, 5ghz tai vaikka vähemmän ei pelissä juuri ole tuon taivaallista merkitystä :)

@DeLaHoya saihan @FrozenJuice kin 138gflopsia 5ghz:lla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Se nyt kun vain on ihan sama, saako pelissä 30fps vs 31fps, 60fps vs 62fps tai 100fps vs 104fps.
Ehkä adaptive syncillä. Tavallisella v-syncillä on hitonmoinen ero pyöriikö 60hz näytöllä 60fps vai 58fps, tai 144hz näytöllä 142fps vai 144fps.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Makro my man se Gflops on siitä seuraava arvo ;)
Okei my frozen :D Joo my bad, toisaalta oli nii suuri kielimuuri tosa että :D

Se tulos oli 287. Vaikuttaako näihin glopseihin muistien nopeus kuinka paljon??

Vaikuttaa varmaan tuo problem size ja memoryn kokokin jotain??
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Okei my frozen :D Joo my bad, toisaalta oli nii suuri kielimuuri tosa että :D

Miksi se sitte olis noi alhanen? Vaikuttaako näihin glopseihin muistien nopeus kuinka paljon??
Niin paljon se nyt on vai onko oikeasti tuo 158? Ettei vaan tuo ole nyt se aika mikä yhteen rundiin meni? Siinä alhaalla lukee se Gflops peak. Jos 158 niin on TODELLA alhainen.

Saan minäkin kyllä alhaisia lukemia tolla. Nyt 4000 mhz CL16 testauksella vain 410 Gflops. Muistit tuntuu vaikuttavan kyllä paljon, pitää kai vaan timingeja säätää lisää. Voiko joku Linxin sielunelämää tunteva valottaa enemmän tätä?

EDIT: Niin joo kellot 4.9 vaikuttaa toki. Onhan tuo silti aika alhaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
@DeLaHoya @FrozenJuice

Tuosta sen nyt näkee miten kävi 20 runissa eli 287gflopsia oli se maksimi ja kellot 4.9ghz. Luulin tuota isompaa ajaksi kun joskus IBT:ssä se taisi olla jotain tommosta mitä meni yhteen runiin :)

Linx 20run 4.9ghz.jpg

Nyt myös ajelen tuota P95 Largea ja tällä hetkellä 1h vedetty ja 1h jäljellä. Hyvin tuntuisi pelittävän. Lämmöt packagella maks 82c ja muilla alle 80c tai 80c :) Vedetään sen jälkeen vaikka blendi jos tää menee läpi. Smallia mietin h a r k i t e n että ajanko..... ne 90c lämmöt ei hotsittais yhtään =)

Linxin jälkeen vedin suorilta cinebenchin 2101 pisteellä. Sen jälkeen tää P95 Large perään.

Testaillaan nyt sitten prkl :D :D
 
Viimeksi muokattu:

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Saan minäkin kyllä alhaisia lukemia tolla. Nyt 4000 mhz CL16 testauksella vain 410 Gflops. Muistit tuntuu vaikuttavan kyllä paljon, pitää kai vaan timingeja säätää lisää. Voiko joku Linxin sielunelämää tunteva valottaa enemmän tätä?

EDIT: Niin joo kellot 4.9 vaikuttaa toki. Onhan tuo silti aika alhaalla.
Ne muistien latenssit vaikuttaa siihen huomattavasti. Samasta syystä 5.4Ghz häviää 5.3Ghz:lle noissa bencheissä. :geek:

Liitteessä on tuo Asrock Timing Configurator millä näät windowssissa kaikki muistisetit mitä voi lähteä kiristelemään.

Sitten voitkin ajaa kaikki benchit uudestaan, kun on muisteista otettu mehut. :cigar2:
 

Liitteet

Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Ne muistien latenssit vaikuttaa siihen huomattavasti. Samasta syystä 5.4Ghz häviää 5.3Ghz:lle noissa bencheissä. :geek:

Liitteessä on tuo Asrock Timing Configurator millä näät windowssissa kaikki muistisetit mitä voi lähteä kiristelemään.

Sitten voitkin ajaa kaikki benchit uudestaan, kun on muisteista otettu mehut. :cigar2:
Kiitos Japa! Illaksi / yöksi taas projektia :lol:
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Kiitos Japa! Illaksi / yöksi taas projektia :lol:
Siinä voi jokunenkin yö mennä, riippuen miten intensiivisesti haluu kiristellä. :cigar2:

Pistä screenshottia jossain välissä ihan mielenkiinnosta. 1T kannattaa myös kokeilla saattaa mennä kitistä riippuen helpostikkin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
@FrozenJuice
Ne muistien latenssit vaikuttaa siihen huomattavasti. Samasta syystä 5.4Ghz häviää 5.3Ghz:lle noissa bencheissä. :geek:

Liitteessä on tuo Asrock Timing Configurator millä näät windowssissa kaikki muistisetit mitä voi lähteä kiristelemään.

Sitten voitkin ajaa kaikki benchit uudestaan, kun on muisteista otettu mehut. :cigar2:

Nyt meni 2h P95 Large läpi eli enää Blendi 2h ja ehkä smalli.

Niin ja mulle riittää itelle näitten kapuloiden nopeus kunhan kivi on vakaa ja eiköhän se jo oo.... Jatketaan Blendiä -->

p95 large 4.9ghz 2h.jpg
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
142


Näillä mennään toistaiseksi.
Tarttis näytönohjaimen, jotta voisi disaploida iGPU:n ja tehdä hienosäädön.

On rankat muistit noi Trident Z:t ! 3600->4300MHz samoilla XMP-asetuksilla vain jännitettä 1.35-> 1.5V ;)
 

Japa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128


Näillä mennään toistaiseksi.
Tarttis näytönohjaimen, jotta voisi disaploida iGPU:n ja tehdä hienosäädön.

On rankat muistit noi Trident Z:t ! 3600->4300MHz samoilla XMP-asetuksilla vain jännitettä 1.35-> 1.5V ;)
No nyt on kyllä primaryt kohdillaan. Pistäs Aida Memory Benchmark ihan piruuttas. :tup:
 
Liittynyt
04.05.2018
Viestejä
11
Varotuksen sana: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon vrm jäähytys vaikuttaisi olevan aika heikko (ei nyt varsinainen yllätys).

CPU packagen lähestyessä 200 wattia alkaa myös vrm iloisesti thermal throttleemaan.

Tokikaan hiukan kevyemmän kellottelun kanssa ei ongelmia ole ollut havaittavissa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Ja taas saatiin yksi testi, P95 Blendi maaliin 2h tai menin vähän kämmäämään kun katoin et alko 17.29 mut alkoki 17.36 eli 1h55min mut samapa tuo.
Aika viileänä kävi vaikka taas jänöt piikkas 1.34v, toki ei se piikkaus sitä kiveä kauheasti lämmitä :)

Enään olisi 2h p95 small ajamatta, sitten olisi täysin VAKAA 4.9ghz AVX -0 kivi :)

p95 blend 4.9ghz 2h.jpg

E1: lähdetty ajelemaan vielä tota kaikkien rakastamaa p95 smallia... :D
@FrozenJuice
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 666


Näillä mennään toistaiseksi.
Tarttis näytönohjaimen, jotta voisi disaploida iGPU:n ja tehdä hienosäädön.

On rankat muistit noi Trident Z:t ! 3600->4300MHz samoilla XMP-asetuksilla vain jännitettä 1.35-> 1.5V ;)
Ajas edes yks kierros LinXiä ja laita cinebench tulos myös pöytään. Ootko Mustanaamion Ramtestiä tai HCImemtestiä testannu?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 413
Viestejä
4 198 313
Jäsenet
70 904
Uusin jäsen
yayko8787

Hinta.fi

Ylös Bottom