Intel Coffee Lake R + Z390 kellotukset ja kokemukset

Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Jaa no luulisi ettei ainakaan heti hard crashaa. Koita muistit vakiona, mitäs silloin sanoo?
Noi on "vakio" xmp profiili arvot

Largee 10min ja näyttäis maks jänöt 1.356v :/

Hei jos se onki toi mun powerlimit 220 arvo mikä on liian pieni??
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
@Makro16 siis kone kaatuu heti, virrat pois? Se on vrm joka sillon kyykkää ihan kokonaan mitä todennäköisimmin. Mulla oli Z370:lla Asuksen Strix heti launchissa, kun se oli ainoa saatavilla oleva emo, ja Prime 'sammutti' sen just tollai kun VRM:n rajat ylitty 180-190w kohdalla!
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Juu juu, mutta aja siis täysin ilman ylikelloja. Ei ne xmp asetukset automaattisesti ole 100 prossaa vakaat.

Jos ei auta, niin lisää vaan vcorea :lol:
Kyllä kai nyt b die kammat ton pitäis kestää ja kestäähän ne :)

@Makro16 siis kone kaatuu heti, virrat pois? Se on vrm joka sillon kyykkää ihan kokonaan mitä todennäköisimmin. Mulla oli Z370:lla Asuksen Strix heti launchissa, kun se oli ainoa saatavilla oleva emo, ja Prime 'sammutti' sen just tollai kun VRM:n rajat ylitty 180-190w kohdalla!
Se oli just tuo mitä hokasin eli olen pitäny 220 limittiä ja toi large veti jo 193w ja nyt kun laitoin 220-->255 niin ei kaatunut mut oli jossai 253 paikkeil =) Lasketaaa nyt sitte niitä jänöjä.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Se oli just tuo mitä hokasin eli olen pitäny 220 limittiä ja toi large veti jo 193w ja nyt kun laitoin 220-->255 niin ei kaatunut mut oli jossai 253 paikkeil =) Lasketaaa nyt sitte niitä jänöjä.
Aaa, hyvä ku selvis! Itselle ei ole koskaan käynyt, niin ei heti osannut yhdistää. Mutta käyhän tuo hyvin järkeenkin tarkemmin ajateltuna :) Joo lisää vcorea vaan, kyllä se sillä :facepalm:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Tässä vähän mun lämpöjä, en tiiä.. ei tunnu olevan teidän muiden kanssa linjassa?

Prime-95 small-fft, avx todella on, uusin versio:

prime-95-small-avx.PNG



Ja se vie tämän verran virtaa, eli 262w:


prime-95-small-avx_powerdraw.PNG



On ihan täysi mahdottomuus päästä lähellekkään 5Ghz prime-95 AVX small-fft :darra:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Prime95 small fft "avx" on hyvä löytämään corelle vakauden, mutta se ei löydä kovin hyvin virheitä esim cachesta. LinXiä kun käyttää sillä "max" asetuksella jonku 20 rundia, niin sillä näkee helposti tuonkin cachen vakauden. Aikanaan kun etsin kelloja 8700k:lleni 1,25V / 1,27V jännitteellä (mulla oli 2 prossua), niin prime95 rullasi ongelmitta tuntikausia, mutta LinXillä residualeissa oli randomilla heittoja. Asettamalla cachen max ratioksi 42 nuo residualien heitot hävisivät, eli cache ei ainakaan kahdella omalla 8700k:lla toiminut 4500MHz taajuudella 1,25v / 1,27v jännitteillä.
Itse olen pyöräyttänyt blendiä. Se kaataa muistiongelmiin ja cacheen mielestäni aika hyvin myös. Tyyliin vartti smaallfft ok. Neljä sekuntia blendiä ja nurin koko kone.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Tässä vähän mun lämpöjä, en tiiä.. ei tunnu olevan teidän muiden kanssa linjassa?

Prime-95 small-fft, avx todella on, uusin versio:




Ja se vie tämän verran virtaa, eli 262w:





On ihan täysi mahdottomuus päästä lähellekkään 5Ghz prime-95 AVX small-fft :darra:
Itsellä HWiNFO:n mukaan 5GHz 1.344v näyttäis ottavan 250W, eli sulla ilmeisesti selvästi enemmän virtaa vuotava (kuumempi) yksilö.:think:

Edit: Tuosta tulikin mieleen, omien laskelmien mukaan prossu haukkaisi noin 300W, eli oisko tuo virransyötön hyötysuhde luokkaa 80-85%? Voisko pitää kutinsa @The Stilt ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Tässä vähän mun lämpöjä, en tiiä.. ei tunnu olevan teidän muiden kanssa linjassa?

Prime-95 small-fft, avx todella on, uusin versio:




Ja se vie tämän verran virtaa, eli 262w:





On ihan täysi mahdottomuus päästä lähellekkään 5Ghz prime-95 AVX small-fft :darra:
upload_2018-10-31_16-20-49.png


Ihan sairasta touhua tämä, nyt +5min menny 5ghz

Pysy se viel pääl mut lopetin, en näe tossa mitään mieltä kun ei oo oikee realistinen. Tohon ku heittäis viel näyttikse pyörimää ni viimeistää sillo kaatuis kaikil...

Sain muute 5.3ghz cinessä 2260 pistettä ja taas 5.4ghz kerra winukkaa ja käynnistämää cine mut aika rajuil 1.42v tms. Kaatu heti ku alko cine pyörimää :D Joku kovan luokan cilleri tota tarvis jäähyttämää mut ei oo kiinnostusta =)
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Edit: Tuosta tulikin mieleen, omien laskelmien mukaan prossu haukkaisi noin 300W, eli oisko tuo virransyötön hyötysuhde luokkaa 80-85%? Voisko pitää kutinsa @The Stilt ?
Gene pääsee n. < 75% hyötysuhteeseen 1.2V jännitteellä ja 165A virralla, ja siinä on parhaat komponentit mitä rahalla saa.
Virrat on niin korkeat ja jännitteet keskimäärin niin pienet, että mikään toteutus edes hätyyttele 80% hyötysuhdetta näillä :tdown:
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210


Ihan sairasta touhua tämä, nyt +5min menny 5ghz

Pysy se viel pääl mut lopetin, en näe tossa mitään mieltä kun ei oo oikee realistinen. Tohon ku heittäis viel näyttikse pyörimää ni viimeistää sillo kaatuis kaikil...

Sain muute 5.3ghz cinessä 2260 pistettä ja taas 5.4ghz kerra winukkaa ja käynnistämää cine mut aika rajuil 1.42v tms. Kaatu heti ku alko cine pyörimää :D Joku kovan luokan cilleri tota tarvis jäähyttämää mut ei oo kiinnostusta =)
Paljonko jännitettä vaati tuo Cinebench @ 5.3GHz? Eihän tuo nyt niin huono yksilö olekkaan kun ensin annoit ymmärtää, mutta sulla taisikin olla aiemmin virranrajoitus päällä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
57
Hero XI:n uusimmas biossis lähti silicon quality kokonaan pois. Biossin tuoma dram stability ei auttanut omiin muisteihin mitenkään. Xmp I/II ei pelitä ja manuaalisesti pitää laittaa voltit 1.455 et toimii määrätyillä spekseil.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Lueskelin vuoden vanhaa (8gen) aihetta hardwareluxx:lla ja siellä joku väitti olevansa Intelin insinööri.

Väitti että keskellä oleva kirjaintunnus on kiekon lot. numero, mulla siis viikon 34 F, ja että viimeiset 3 numeroa olisivat sirun paikka kiekolla.

Isommat numerot olisivat kiekon ulkoreunalta ja pienemmät numerot sisäreunalta josta tulee yleensä paremmat sirut ja suuremmalla saannolla.

Vaikea uskoa koska silloin pitäisi olla juokseva batch numerointi joka prossussa.
Noita "insinöörejä" putkahtaa aina milloin mihinkin forumille kertomaan faktoja :vihellys:

Aika monta prossua saadaan yhdestä paikasta piikiekolla lohkottua :tdown:



FPO kertoo vaan erän, jossa prosessoriydin on asennettu paketointiin.
Ytimet valmistetaan eri paikoissa, kuin itse loppuasennus tehdään.

ATPO numero mahdollisesti voi sisältää jotain tietoa itse prosessoriytimen valmistusajasta / erästä, mutta FPO ei todellakaan.
Paljaasta prosessorista kokonaista ATPO:a ei saa ulos ilman kunnollista makrolinssiä, mutta retailien kanssa kyseinen koodi löytyy paketin tarrasta.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Seuraavassa HWInfon beta-versiossa katoaa sitten EC:n kautta raportoidut virransyötön lämpötilat, muilla kuin Maximus XI Apex, Extreme ja Gene emolevyillä.
Tämä siksi, että tällä hetkellä näytetty lämpötila ei ole virransyötön lämpötila eikä oikeaa lämpötilaa ole saatavilla EC:n kautta.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Seuraavassa HWInfon beta-versiossa katoaa sitten EC:n kautta raportoidut virransyötön lämpötilat, muilla kuin Maximus XI Apex, Extreme ja Gene emolevyillä.
Tämä siksi, että tällä hetkellä näytetty lämpötila ei ole virransyötön lämpötila eikä oikeaa lämpötilaa ole saatavilla EC:n kautta.
Pätee siis myös tätä Maximus X Apexia? Ainakin tuo vrm-lämpötila nousee loogisesti, 106°C Prime95 Small FTT's.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Pätee siis myös tätä Maximus X Apexia? Ainakin tuo vrm-lämpötila nousee loogisesti, 106°C Prime95 Small FTT's.
Koskee Maximus XI sarjan emolevyjä.
Vain Apexissa, Extremessä ja Genessä on sellaista rautaa josta virransyötön lämpötilan saa suoraan ulos.

Maximus X Apex tukee tuota myös, eikä mikään tule sillä muuttumaan.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Paljonko jännitettä vaati tuo Cinebench @ 5.3GHz? Eihän tuo nyt niin huono yksilö olekkaan kun ensin annoit ymmärtää, mutta sulla taisikin olla aiemmin virranrajoitus päällä?
No alkoi jossain kohtaan vähän usko loppua tämän kanssa mutta kyllä tämä nyt kohtalaiselta tosiaan vaikuttaisi :) Voltteja taisi olla jotain 1.38 tai 1.4 tolla 5.3ghz vedolla ja tosiaan kyllä, powerlimitti siellä oli vastassa. Tällä lankulla voi ainakin 300 laittaa arvoksi...

Se on harmi kun koittaa käyttää tuota uusinta HWinfoa ton Corsair Linkin kanssa, meinaan kun tuo Linkin tiedot näyttää puuta heinää jos toi HWinfo menee päälle. Onko hajua miten saisi ne keskustelemaan paremmin? Joskus ryzen setin kanssa sama ongelma mutta korjaantui lopulta kun aikani päivittelin tuota Linkin softaa. Voi olla että emolevyn biosin päivityskin auttoi??

Sen voisi tehdä tällekkin Aorus Masterille. Ootkos @Miro.Simounen päivittänyt omasi jo ja jos niin oliko hyötyä??

20181029_175947.jpg
Tuossa omasta kivestä kuva koska ajattelin että tuota tietoa vielä joskus tarvisi ja vaikea sitä enään on nähdä kun on tuolla loopin uumenissa :D
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
upload_2018-10-31_19-51-28.png


Paras veto 2204cb tähän mennessä 5ghz@1.25v bios voltit. Yritin laittaa muisteille 3600mhz 14 14 14 34 mutta ei antanut kuin 3466mhz 14 14 14 34 ja jänöä piti laittaa 1.35v-->1.5v. Tosa joku aika sitten koitin laittaa 4133mhz 17 18 18 arvoja mutta ei mennyt kuin 3766mhz eli miksi ei noussut enempää, biosista joku jossain väärin laitettu??
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 113
No alkoi jossain kohtaan vähän usko loppua tämän kanssa mutta kyllä tämä nyt kohtalaiselta tosiaan vaikuttaisi :) Voltteja taisi olla jotain 1.38 tai 1.4 tolla 5.3ghz vedolla ja tosiaan kyllä, powerlimitti siellä oli vastassa. Tällä lankulla voi ainakin 300 laittaa arvoksi...

Se on harmi kun koittaa käyttää tuota uusinta HWinfoa ton Corsair Linkin kanssa, meinaan kun tuo Linkin tiedot näyttää puuta heinää jos toi HWinfo menee päälle. Onko hajua miten saisi ne keskustelemaan paremmin? Joskus ryzen setin kanssa sama ongelma mutta korjaantui lopulta kun aikani päivittelin tuota Linkin softaa. Voi olla että emolevyn biosin päivityskin auttoi??

Sen voisi tehdä tällekkin Aorus Masterille. Ootkos @Miro.Simounen päivittänyt omasi jo ja jos niin oliko hyötyä??


Tuossa omasta kivestä kuva koska ajattelin että tuota tietoa vielä joskus tarvisi ja vaikea sitä enään on nähdä kun on tuolla loopin uumenissa :D
Meillä samikset :rofl:

rossutin.jpg
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
En tiiä oliko muita XI Formulan käyttäjiä minun lisäksi, mutta sanotaan nyt tiedoksi että tänään on tullu uus biossi, 0602. Tätä edellinen oli 05jotakin.

BIOS
Version 06022018/10/318.52 MBytes
ROG MAXIMUS XI FORMULA BIOS 0602
- Improved system stability and performance.
- Updated Microcode for 8-core CPU.
- Improved DRAM stability.
- Fixed USB device issue.

ROG MAXIMUS XI FORMULA BIOS & FIRMWARE | Motherboards | ASUS USA

Pitääpä asennella ja kattella että oisko LLC:en tullu jotain järkeä :) Samoin dram-stability lupaa hyvää, koska en oo saanu muisteja kulkemaan yhtä hyvin kuin Z370 Taichilla.


Tavallaan myös lisätty tuki 8-core prossuille varmaan ihan jees (/sarkasmi) :srofl:
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Ihan sairasta touhua tämä, nyt +5min menny 5ghz

Pysy se viel pääl mut lopetin, en näe tossa mitään mieltä kun ei oo oikee realistinen. Tohon ku heittäis viel näyttikse pyörimää ni viimeistää sillo kaatuis kaikil...

Sain muute 5.3ghz cinessä 2260 pistettä ja taas 5.4ghz kerra winukkaa ja käynnistämää cine mut aika rajuil 1.42v tms. Kaatu heti ku alko cine pyörimää :D Joku kovan luokan cilleri tota tarvis jäähyttämää mut ei oo kiinnostusta =)
Hyvä, että sullakin kulkee toi kivi lopulta :tup: Mutta mites kun säkin saat todella huomattavasti alhaisemman Cinen ku Asmola @5.3ghz? Tuus @Asmola selittää miksi sun Cinet on niin ylivoimaisia :lol:


Jaa jos sitä itse nyt alkais niitä muisteja sitten kiusimaan tosissaan :comp2:

Edit: Mustiksen testi ostettu, nyt ootellaan product keytä :nb:
Edit 2: Jaa sehän tuli nopeasti :)
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 963

Yritin laittaa muisteille 3600mhz 14 14 14 34 mutta ei antanut kuin 3466mhz 14 14 14 34 ja jänöä piti laittaa 1.35v-->1.5v. Tosa joku aika sitten koitin laittaa 4133mhz 17 18 18 arvoja mutta ei mennyt kuin 3766mhz eli miksi ei noussut enempää, biosista joku jossain väärin laitettu??
Prossu tuottaa niin paljon lämpöä että muistinohjainkin kärsii jo siitä?

Tosin pitäisinhän sen sentään bootata kun ei tule kuormaa prossulta vielä, paljon IO ja SA jännitteet?
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Hyvä, että sullakin kulkee toi kivi lopulta :tup: Mutta mites kun säkin saat todella huomattavasti alhaisemman Cinen ku Asmola @5.3ghz? Tuus @Asmola selittää miksi sun Cinet on niin ylivoimaisia :lol:


Jaa jos sitä itse nyt alkais niitä muisteja sitten kiusimaan tosissaan :comp2:

Edit: Mustiksen testi ostettu, nyt ootellaan product keytä :nb:
Prioriteetiksi reaaliaikainen (älä säikähdä, tuolla prioriteetilla testi ei etene ruudulla, mutta rullaa taustalla) ja piilota työpöydän kuvakkeet testin ajaksi, tietysti myös turhat taustasoftat pois testin ajaksi.:vihellys:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Prossu tuottaa niin paljon lämpöä että muistinohjainkin kärsii jo siitä?

Tosin pitäisinhän sen sentään bootata kun ei tule kuormaa prossulta vielä, paljon IO ja SA jännitteet?
Jotain on laittamatta, eikai sitä lämpöä siinä kohtaa paljon enempää ole kuin nesteen eli jotain +30c.

Ei mitään hajua boldatuista, aika varmaan autolla. Mitä ne kuuluis olla??

Bioskin päivitetty tuoreempaan F5, ehkä hiukan selkeämpi ja jotain ohjeita eri kohtiin. Muuten aika samankailtainen kuin F4
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Jotain on laittamatta, eikai sitä lämpöä siinä kohtaa paljon enempää ole kuin nesteen eli jotain +30c.

Ei mitään hajua boldatuista, aika varmaan autolla. Mitä ne kuuluis olla??

Bioskin päivitetty tuoreempaan F5, ehkä hiukan selkeämpi ja jotain ohjeita eri kohtiin. Muuten aika samankailtainen kuin F4
No mä olen loppuviimein hyvin vähän kellottanut muisteja manuaalisesti, mutta sen voin sanoa ettei ikinä autolle noita. Ampuu (emosta riippuen toki) tosi korkeelle ne. IO max suositus 1.20v ja SA 1.25v ellen väärin muista? Tuskin haittaapi paljon jos vähän yli menee.

Mulla mustanaamiot pyörii tällä hetkellä 1665%. Asetukset 17-17-17-37-2T. Dram voltage 1.4v. IO 1.2v ja SA 1.265.

Hei kertokaas, että kun nyt ehkä saan tällä runilla nää vakaaksi niin mites noiden kolmen volttien kiristykset? Lähinnä, että missä järjestyksessä vai onko väliä?
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 963
Muistit voi pitää ihan hyvin noilla 1.4V:lla, lasket vaikka IO/SA jännitteitä 0.025V molempia ja Mustistesti taas pyörimään jne. kunnes löytyy ne alimmat vakaat jännitteet.

Noi jänöt kun menee prossun muistinohjaimelle niin hieman vaikuttavat myös itse ytimien lämpöihinkin.

Vakio IO on 0.9-0.95V ja vakio SA 1.00V.

Ei mitään hajua boldatuista, aika varmaan autolla. Mitä ne kuuluis olla??
IO=VccIO ja SA=VccSA. Juu pois ne Auto asetukset, prossu kun kellotettu niin noi yleensä pomppaa yli 1.3V... :bored:

Edit.
IO jännite pidetään ~0.05V pienenpänä kuin SA jännite.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Ja uuteen kellottelupäivään! Muistin jännitteitä yhä testaamalla liikkeelle. IO 1.15 ja SA 1.20 asetuksilla biosista Mustiksen testi 5000%. Ihan jees, katotaan menekö paljon alas vielä. Onko toi 5000% nyt riittävällä varmuudella vakaa sitten? Varmaan saisi latenssejakin alas, mutta tää CL17 on nyt niin helppo että mennään tällä toistaiseksi :)

Kohta sit cachen kimppuun ja lopulliset tööttäykset :drool:

EDIT: No se olikin siinä. Alemmalla tulee erroria ram testissä. Jos sitä cachea sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Ihan mukavasti toimi tuo bf1 eilen kun pelasin netissä n. 2h putkeen. Jotenkin tästä bäfästä tuli nyt "kevyt" peli i9-9900k:lla kun kuormat on edelleen aika alhaalla näyttiksellä n. 56% maksimissaan ja prossullakin joku 30% :D Silti toimii hienosti 120fps mediumilla 1440p näytöllä v-syncillä. G synciä vois kans kokeilla mut toi v-sync auttoi yllättävän paljon sulavuuteen. Prossu on kiinteästi 5ghz (AVX 0- asetus) ja oikeat voltit vähän yli 1.25v. Lämmötkin hyvät molemmilla, todellisuudessa AB näytti prossulle jotain 50-56 ja näyttiksellä kokoajan 38c :)

Tämä riittää itelle 5ghz vakaudeksi tai ylipäätään mitä pelaan, jos toimii --> on vakaa. En paljoa anna ainakaan henk kohtasesti jollekkin p95 smallille arvoa.

bf1 n2h.jpg
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mä taidan jättää arkikelloiksi 5Ghz AVX ja 5.1Ghz non-avx (tai ehkä 5.2, pitää vielä testailla), pumppailkoot noita sit.

Prime95 small-FFT ei voi nyt sanoa olevan tällä 'vakaa'. Tai pysyyhän se pystyssä, mutta prossu throtlaa itteensä rajusti. Samoin Linx.

Mutta x264 näyttää about tältä tunnin ja vartin jälkeen, ja ajanu tuota tosiaan toissapäivänä kuutisen tuntia putkeen samoin tuloksin.:

5ghz_x264_benchi_1h_15min.PNG


Ihan hyväksyttävä tulos, ja kelpaa mulle :) AVX2 käskyt nostaa lämmöntuoton niin tappiin noissa testeissä ettei näillä mun "karvan vaille 1.3v" jännitteillä oo mitään jakoa pitää pystyssä throtlaamatta reilusti. Mutta realimaailmaan kytköksillä olevilla kuormilla tuntien jurnutuksen jälkeen lämmöt pyörii pääasiassa alle 80'C, ja välistä tulee nopeita 'mikropiikkejä' jossa nousee sekunniksi 80-85'C per core. Riittää enemmän kuin hyvin mulle.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Noita "insinöörejä" putkahtaa aina milloin mihinkin forumille kertomaan faktoja :vihellys:

Aika monta prossua saadaan yhdestä paikasta piikiekolla lohkottua :tdown:



FPO kertoo vaan erän, jossa prosessoriydin on asennettu paketointiin.
Ytimet valmistetaan eri paikoissa, kuin itse loppuasennus tehdään.

ATPO numero mahdollisesti voi sisältää jotain tietoa itse prosessoriytimen valmistusajasta / erästä, mutta FPO ei todellakaan.
Paljaasta prosessorista kokonaista ATPO:a ei saa ulos ilman kunnollista makrolinssiä, mutta retailien kanssa kyseinen koodi löytyy paketin tarrasta.
Jos haluaa askarrella niin jos saa tihrustettua paljain silmin sen matriisikoodin niin saa varmaan syötettyä sen esim. exceliin värjäämällä neliönmuotoisia soluja ja ottamalla niistä screenshotin/valokuvan, minkä voi sitten syöttää johonkin mikä noita koodeja purkaa.

Tuo ATPO... en äkkiseltään löytänyt kuin nelinumeroisia loppuja, se voisi viitata kiekkokoordinaatiin (XX,YY). Sopisi myös hyvin rikkinäiseen puhelimeen jossa mennyt sekaisin FPO:n kanssa. Prossuytimet ovat aika kookkaita, en usko että käytetyt kiekot ovat niin isoja että niihin mahtuisi yli 100 ydintä per kiekon akseli. Tätä teoriaa tukisi jos ATPO:ssa ei ole esim. yhdistelmää 0101 tai 8888 (molemmat pieniä tai isoja). Kiekko on kuitenkin pyöreä ja koordinaatisto neliö, joten tuollaiset yhdistelmät osuisivat varsinaisen kiekon ulkopuolelle.

Olen melko varma että prossulla on tiedossa oma kiekkokoordinaattinsa. Se, miten sen saisi kaivettua ulos sähköisesti on taas toinen asia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Mä taidan jättää arkikelloiksi 5Ghz AVX ja 5.1Ghz non-avx (tai ehkä 5.2, pitää vielä testailla), pumppailkoot noita sit.

Prime95 small-FFT ei voi nyt sanoa olevan tällä 'vakaa'. Tai pysyyhän se pystyssä, mutta prossu throtlaa itteensä rajusti. Samoin Linx.

Mutta x264 näyttää about tältä tunnin ja vartin jälkeen, ja ajanu tuota tosiaan toissapäivänä kuutisen tuntia putkeen samoin tuloksin.:



Ihan hyväksyttävä tulos, ja kelpaa mulle :) AVX2 käskyt nostaa lämmöntuoton niin tappiin noissa testeissä ettei näillä mun "karvan vaille 1.3v" jännitteillä oo mitään jakoa pitää pystyssä throtlaamatta reilusti. Mutta realimaailmaan kytköksillä olevilla kuormilla tuntien jurnutuksen jälkeen lämmöt pyörii pääasiassa alle 80'C, ja välistä tulee nopeita 'mikropiikkejä' jossa nousee sekunniksi 80-85'C per core. Riittää enemmän kuin hyvin mulle.
No noi alle 80c tulokset on vielä ihan ok ja jänniä noi mikropiikit. Mikäs tommonen x264 testi on jos sitä itekki viel kokeilis? Onko siis vakaa jos kestää vähän yli tunnin vai pitääkö varuiksi ajella 6h niin kuin teit?

Tuo 5ghz avx ja 5.1ghz non avx juttu niin eikö parempi oo vaa pitää avx 0:ssa ja pitää 5ghz. Näin itellä ainakin on :)
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
No noi alle 80c tulokset on vielä ihan ok ja jänniä noi mikropiikit. Mikäs tommonen x264 testi on jos sitä itekki viel kokeilis? Onko siis vakaa jos kestää vähän yli tunnin vai pitääkö varuiksi ajella 6h niin kuin teit?

Tuo 5ghz avx ja 5.1ghz non avx juttu niin eikö parempi oo vaa pitää avx 0:ssa ja pitää 5ghz. Näin itellä ainakin on :)
No, näköjään on suunnilleen samat voltit millä tää pysyy vakaana 5.1Ghz non-avx, ja avx:llä sit 5.0Ghz. Joten miksipä ei sit ajelis non-avx kuormia 100Mhz vikkelämmin?

X264 on prosessorin videopakkauskoodekki, samaa käyttää esim. OBS jos käyttää CPU:ta striimin pakkaamiseen. Tosta on overclockedin foorumilla turautettu tommonen stressi-benchi aikaiseksi, sen on siellä monet todennu hyväksi apuvälineeksi kun etsitään "reaalimaailman" kovimpia kuormia, sellaisia mihin nyt tavallinen "pelaaja" voi koneellaan törmätä.

https://redirect.viglink.com/?forma...op Functionality and Other Improvements v2.06
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Maalisuora häämöttää itselläkin ainakin toistaiseksi. Cache tosin osoittautui ärsyttäväksi vakauttaa. Joutuu 4.7 cacheen nostamaan kyllä vähän voltteja siitä 1.25vcoresta. Mulla onneksi on vielä varaa, niin ei tarvi tyytyä 4.6. Vcorella 1.26 vaikuttaisi olevan lähes vakaa, mutta Linxissä tulee pitkissä ajoissa pari poikkeamaa residualeihin. Illalla 20 kierrosta 1.265 vcorella ja katsotaan sitten. Noi voltit on jo sellaiset, että muutoin aika pomminvarmasti vakaa, sillä 1.25 voltilla pyöri jo primet ok.

Huomenna kuitenkin toki sitten grande finale:
-2h kutakin eri primeä full avx blast mode
-2h Realbench

Jotain muuta, mitä? Pitäskö se X264 paukauttaa kans menemään?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Normaalikuormista X265 enkoodaus on raskainta mitä olen itse tehnyt koneellani. Tätä voi tehdä itse suoraan Handbrakella tai sitten esimerkiksi: New advanced Benchmark - Doom9's Forum

Tuo Benchmark tekee ensin x264 enkoodausta, mutta hetken odottelun jälkeen ajaa X265 ja johan alkaa lämpöä tulla :)
Pitkälti samoja lukuja antaa ainakin toistaiseksi kuin X264 testi, tässä on nyt kai toi X265-vaihe menossa. Ainakin sanoo tuolla että AVX2:ta jne.

x265_bench_ei_lainkaan_yhta_paha_kuin_prime95smallfft.PNG
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
X264 ja X265 on suhteellisen raskaita reaalimaailman kuormia, muttei ne todellakaan ole mitään vakaustestejä.
X265:lla tehonkulutus on runsaasta AVX2 käytöstä huolimatta < 75% Prime95 (256b) lukemista. Virheentarkistusta ei luonnollisesti noissa ole ollenkaan.
 
Liittynyt
17.08.2017
Viestejä
176
Shit, kiiruspäissäni piti ostaa 8core, mutta sekoilin nimien kanssa ja ostin Osakasta 9600K:n. Maksais melkein tuplat täällä tuo 9700k, niin mitähän perkuletta sitä tekis.
 
Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Shit, kiiruspäissäni piti ostaa 8core, mutta sekoilin nimien kanssa ja ostin 200 eurolla Osakasta 9600K:n. Maksais melkein tuplat täällä tuo 9700k, niin mitähän perkuletta sitä tekis.
Aja sillä auringonlaskuun ja odota josko hinnat asettuisivat.

Eiköhän sillä kuudella ytimelläkin saa jotain tehtyä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Shit, kiiruspäissäni piti ostaa 8core, mutta sekoilin nimien kanssa ja ostin 200 eurolla Osakasta 9600K:n. Maksais melkein tuplat täällä tuo 9700k, niin mitähän perkuletta sitä tekis.
Jos netistä ostit niin palautat ja tilaat uuden?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Alkas olemaan vähän semmonen meininki että vois korkata 9900K:n vaikka sunnuntaina :hmm:


Mulla on nyt korkkaus-työkalu, löytyy hiomapaperia eri kovuuksina ja eri aineille, metallille ja graniitille sopivat lienee hyviä tälle pii-kakulle? Mulla on noita aina 2000-karkeuteen saakka, millä hinkataan sit jotain naarmuvaurioita veneiden kyljistä.

Sitten on tarkkuus-lämpömittari, ei mikään IR-vehje vaan tommonen thermal-couple lukulaite ja siihen johdot. Eli tommoset tuntosarvet kiinni palikkaan, ja mittaa 0.1'C tarkkuudella 1000'C saakka, jonka jälkeen tarkkuus 1'C 1300'C saakka. Ideana ois siis lämmittää CPU niin että indium-juotos on pehmeä, ja vaikka kuumailmapuhaltimella pitää lämpötilaa hyvänä samalla kun ruuvaa bauerin korkkaushärvelistä ruuvia kireemmälle.

On nestemetallia, on lämpötahnaa.

Sitten ois kaks uutta blokkia, toinen Barrowin uusi v2-rgb malli sekä EK:n uusi Velocity-rgb.

Mitä puuttuu ois toi shimmi, mutta jos ois rohkee ja mounttais ilman shimmiä. Ei kaisse pahasti voi vituiksi mennä, kallis avaimenperä korkeintaan?

Ja tarkkuus-mitta on myös millä mitata piikakun korkeutta kesken prosessin.


Tuleeko jollain mieleen mitään muuta mitä tässä tartteis? Osais huomenna vielä käydä kaupoilla jos jotain hyvää helpperiä ois tyrkyllä :)
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
669
Komeeta ja onnea matkaan kapteeni :tup:

Itsellä lähti viimeiset vakausrunit 5ghz full avx liikkeelle nyt. Osoittautui toi Linx isommaksi perkeleeksi kuin prime residual heittoineen. Nyt kuitenkin matkalla kohti maalia ja Linx 20 runia paukuttaa aika raakoilla lämmöillä :nb:

Illalla / myöhään yöllä full report!
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Muistit voi pitää ihan hyvin noilla 1.4V:lla, lasket vaikka IO/SA jännitteitä 0.025V molempia ja Mustistesti taas pyörimään jne. kunnes löytyy ne alimmat vakaat jännitteet.

Noi jänöt kun menee prossun muistinohjaimelle niin hieman vaikuttavat myös itse ytimien lämpöihinkin.

Vakio IO on 0.9-0.95V ja vakio SA 1.00V.


IO=VccIO ja SA=VccSA. Juu pois ne Auto asetukset, prossu kun kellotettu niin noi yleensä pomppaa yli 1.3V... :bored:

Edit.
IO jännite pidetään ~0.05V pienenpänä kuin SA jännite.
Palasin nyt arvoihin 3200mhz 14 14 14 34 2 ja 1.35v. Sitten en meinannu oikeen löytää io ja sa:ta mutta tosiaan cpu vccio oli io ja cpu system agent voltage oli sa. Nuo oli AUTO = 0.950v ja 1.050v. Laitoin ne nyt 1.2 ja 1.25 arvoihin.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Vois toki ottaa normaalin EK blokin ja viedä koneistukseen jossa pohja tehtäisi vastaamaan HS:ää. Ongelma taitaa olla se että coren kohdalta painettuna PCB taipuu vähän ja ei ota reunoilta hyvää kontaktia.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Se prosessorikannan alkuperäinen asennuskehys painaa prosessoria kantaan vähintään 31kg voimalla, joten nakuna ajaessa paketoinnin ja jäähdyttimen väliin on pakko laittaa jotain jolla asennuspainetta saadaan kohdennettua paketointiin.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Eipä välttämättä toimi edes nakuna,



Tällähän se saattaa mennä, toki coren paksuus on taas eri

Ncore V1-naked die cooling waterblock, designed by NUDEcnc
Vähän oon sitä mieltä että toi barrowin blokki, jossa siis ei oo mitään muuta kiinnikerautoja kun läpipultit, toimii aika varmasti nudena. Eli ei ole mitään jalkatappeja eikä mitään, pelkkä blokki + läpipultit. Eka pitää toki ruuvata irti se klipsi-homma millä prossu normaalisti kiinnittyy sockettiin. Tässä mun mallissa läpipulteilla oleva blokki pitää sit CPU:n socketissa :tup:

Se prosessorikannan alkuperäinen asennuskehys painaa prosessoria kantaan vähintään 31kg voimalla, joten nakuna ajaessa paketoinnin ja jäähdyttimen väliin on pakko laittaa jotain jolla asennuspainetta saadaan kohdennettua paketointiin.
Hmm, tähän vois olla apuna semmoset 0.2mm paksut 'asennuslevyt' joita mulla on muutama, leikkaa niistä nätit palaset shimmiksi? Jos tähtää siihen 0.4mm piikakkuun niin kaksi tommosta olis aika soiva peli.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
973
Vähän oon sitä mieltä että toi barrowin blokki, jossa siis ei oo mitään muuta kiinnikerautoja kun läpipultit, toimii aika varmasti nudena. Eli ei ole mitään jalkatappeja eikä mitään, pelkkä blokki + läpipultit. Eka pitää toki ruuvata irti se klipsi-homma millä prossu normaalisti kiinnittyy sockettiin. Tässä mun mallissa läpipulteilla oleva blokki pitää sit CPU:n socketissa :tup:

Hmm, tähän vois olla apuna semmoset 0.2mm paksut 'asennuslevyt' joita mulla on muutama, leikkaa niistä nätit palaset shimmiksi? Jos tähtää siihen 0.4mm piikakkuun niin kaksi tommosta olis aika soiva peli.
Kokeilla toki kannattaa, ite testasin aikanaan 3770K kivellä kanta modattuna, mutta ei lähtenyt toimimaan.
Heti kun laitto HS:n väliin alko toimimaan. Eli PCB:tä pitää painaa reunoilta sopivalla voimalla alaspäin, että pinnit saa kontaktin. Pelkan dien kohalta jos painaa niin tuskin toimii. ei ainakaan 3770k toiminut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 139
Viestejä
4 192 713
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom