Sori pieni offtopic, mutta että kuinka?
Itellä korkkaamaton 7700K @ 5GHz, voltit 1.325V ja on aivan hiinä ja hiinä ettei Cinebenchiä ajaessa throttlaa. Coolerina Alphacool Eisbaer + 4x Corsair ML120 pushpullina.
Eipä tuo tuon kanssa mitään ongelmia ollut 5.3ghz/1.42v kanssa. Jännite pitää tosin olla vakaa biosin kautta, eli LLC pitää näyttää "suoraa viivaa".
Jos linkkaisin miun 2600k:n 5ghz tuloksen ketjusta, sielläkin ihmeteltiin lämpöjä. Tuo Noctua D14 ilman "silent fan" adaptereita on melkoinen peto ja
yksi syy siihen ettei mitään vaihtoehtojäähyjä ole syytä miettiä. Ainakaan täällä päässä
.
Pitää myös mainita että olen panostanut kotelon tuuletukseenkin, eli kotelon etupuolella on 3 fania työntämässä ilmaa sisään.
Kolmannen fanin laitto laski lämpöjä about 5c (bf1 ja pubg), eli merkittävästi. Tämä
BitFenix Ghost on hiljainen filttereillään, mutta huomasin että
yksi ylimääräinen tuuletin etupuolella auttaa merkittävästi komponettien jäähdyttämisessä koska ilmamassa ei vain ollut ihan riittävä D14 tuulettimien "kysynnän" kanssa
. Nyt hyvä balanssi hiljaisuuden/jäähdytyksen kanssa.
Edit: Tiedän että Cinebench ja 3dmark ei ole rasitusrääkkejä, nuo on vain testejä.
5ghz kanssa ajoin Prime95 small FFT pari tuntia ilman virheitä sekä Asus Reac bench- stressitestin. Nuo riitti minulle sen kanssa sillä kaikki pelaa viileänä ja oikein. Mitään järkeä ei ole tehdä omasta mielestäni 140% stressitestejä oikeaa käyttöä ajatellen.
Mutta tästä varmasti on moni muu muuta mieltä.
5.3ghz kanssa tulnee "löysät" housuun Prime95:n kanssa mutta mitäpä sillä rääkkäämään kun 24/7 on priority. 5Ghz:n kanssa olen saavuttanut tavoitteet
joten kaikki muu sen päälle tulevat onnistuneet testit on vain marginaalista plussaa.
Edit2: ja kuten Cinebench testissäni sanon:
S-KR tulos (5.3ghz: pelit , 3dmark, cinebench ynm testit vakaa, 24/7 käytän kuitenkin mielummin 5ghz-kellotuksia pienemmillä jännitteillä, CPU on korkkaamaton).
Cinebench R15-testituloksia V2.0
EDIT 3: Muistin väärin 2600Kn kanssa, oli 4.8ghz mutta kun katsoo käytettyjä voltteja pelatessa, tämän mainitun Noctua D14:n kanssa niin se on "linjassa" jäähdytystehon kanssa.Tuo nyt oli BF1:n kanssa tehty mutta 1.456v ja max 68c.
Höpisen siis tässä jo kokemuksesta, tuo järkäle on vain kova jäähdyttämään (etenkin ilman adaptereita)
Intel Sandy Bridge kellotukset&kokemukset