Intel Alder Lake (LGA1700, Z690) kokemukset & emolevyt

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
Kuulostaa kyllä kovilta lukemilta. Millasessa kopassa nää nyt mahtaa mennä? NH-U12A jäähdyttää kyllä oikein mukavasti 12700K. NSRP tässä coolerissa noctuan mukaan 169W.

Mulla pysyyy cinebench ajossa alle 80c reilusti.

Ei tuo sun mohkäle nyt pitäisi niin paljon huonompi jäähy olla kuitenkaan. Vakiona taisi olla cinebench ajossa max 82c mulla.
Yks cinebench ajo kestää sen 30s, ei siinä ajassa lämmöt kerkeä nousta tappiin asti. Kokeiles Prime95 näillä asetuksilla vähintään puoli tuntia:

1637952152482.png

Ja jos vielä on CPU:n tehorajat käytössä niin ei lämpötila nouse edes kovin korkealle. Mulla oli em. tilanteissa tehorajat poissa päältä ja pitkät ajot Prime95:sta.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Aika kammottava kokemus saada tätä laitosta toimimaan (12900K, Z690 Maximus Hero). Jatkuvaa jäätyilyä sekä Windowsissa että memtest86:ssa (luulin ensin että muistit oli vialliset, mutta memtestia ajaessa näyttö jäätyy kiinni ja kone jää surraamaan tyhjää). Sitten rupesin jo pelkäämään sitä että TUFfi on sanonut sopimuksensa irti.

Luin OCN:stä että ne jäätymiset voi saada korjattua asettamalla itse PCH voltagen siihen speksattuun 1.05v. Noh, se näyttäisi auttaneen koska vielä tää tässä pyörii ja tässä kirjoittelen.

Nyt on uusi ongelma käsillä - Event Viewer on täynnä WHEA erroreita, näitä tulee tusinan verran per sekunti:

A corrected hardware error has occurred.

Component: PCI Express Root Port
Error Source: Advanced Error Reporting (PCI Express)

Primary Bus: Device:Function: 0x0:0x1:0x0
Secondary Bus: Device:Function: 0x0:0x0:0x0
Primary Device Name: DCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_86941043&REV_02
Secondary Device Name:
Google kertoo että kyseessä olisi
Name: Intel(R) PEG10 - 460D
Device ID: PCI\VEN_8086&DEV_460D&SUBSYS_86941043&REV_02\3&11583659&0&08
Piirisarjan juttuja vissiin? Katotaan nyt katoaako nämä windows updaten jälkeen...

Suunnitelma oli kellotella tänä iltana mutta tässä tehdään betatestaajan hommia nollapalkalla :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Ei oikein nätisti mennyt tuo Noctuan LGA1155 tjsp. backplate kiinni, vähän alkoi vääntymään kun ruuveja kiristi loppuun asti. Lämmöt idlessä on kuitenkin hyvät, joten tuskin on mountissa mitään varsinaista huomautettavaa. Prime95 SmallFFTs vetää vakioasetuksilla pelkän XMP:n kanssa coreja 100c, joten Primeä ei kyllä voi NH-D15S:llä ajella (ajan koska haluan). Aivan jäätäviä voltteja se tuntuu laittelevan jo 4.9 GHz kelloilla.

Cinebench R15:ssa vetää kovia pisteitä Windows 11:ssa, mutta vanhassa Windows 10:ssä tuntui tämä alusta toimivan aivan miten sattuu...sain Windows 10:ssa reilu 1200 CB ja Windows 11:ssa ~4000 CB. Asus Prime Z690-P Wifi DDR4 emolevy alla. Integroitu näyttis meni täysin sekaisin HDMI:n kautta kun asensi ajurit, kuva vain vilkkui muutaman sekunnin välein. DP:n kautta tuntui toimivan. No muutenkin ROG/WS emolevyihin tottuneena tuo Asuksen emolevy on aika karvalakkimalli ja tuo enemmän mieleen LGA775-emolevyt tms.

Tuntuu olevan turhan käyttisriippuvainen tämä alusta joten odottaisin erinäköisiä ongelmia olevan luvassa. Tässä vaiheessa pitäydyn varmasti pomminvarmassa X299-alustassa mutta hauska tämän kanssa on leikkiä. ;)

1637984557785.png
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Aika kammottava kokemus saada tätä laitosta toimimaan (12900K, Z690 Maximus Hero). Jatkuvaa jäätyilyä sekä Windowsissa että memtest86:ssa (luulin ensin että muistit oli vialliset, mutta memtestia ajaessa näyttö jäätyy kiinni ja kone jää surraamaan tyhjää). Sitten rupesin jo pelkäämään sitä että TUFfi on sanonut sopimuksensa irti.

Luin OCN:stä että ne jäätymiset voi saada korjattua asettamalla itse PCH voltagen siihen speksattuun 1.05v. Noh, se näyttäisi auttaneen koska vielä tää tässä pyörii ja tässä kirjoittelen.

Nyt on uusi ongelma käsillä - Event Viewer on täynnä WHEA erroreita, näitä tulee tusinan verran per sekunti:



Google kertoo että kyseessä olisi


Piirisarjan juttuja vissiin? Katotaan nyt katoaako nämä windows updaten jälkeen...

Suunnitelma oli kellotella tänä iltana mutta tässä tehdään betatestaajan hommia nollapalkalla :D
Itsellä oli kaatuiluja EVGA g3 powerilla ja kun sen vaihtoi niin alkoi hommat toimimaan. Ryzen setin kanssa vanha poweri toimi täysin ongelmitta, mutta Z690+12700k combo saattoi vain sammuttaa virrat ihan idlessäkin. En nyt usko että sulla johtuu just powerista, mutta tosiaan täälläkin oli outoja kaatumisia alkuun.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Itsellä oli kaatuiluja EVGA g3 powerilla ja kun sen vaihtoi niin alkoi hommat toimimaan. Ryzen setin kanssa vanha poweri toimi täysin ongelmitta, mutta Z690+12700k combo saattoi vain sammuttaa virrat ihan idlessäkin. En nyt usko että sulla johtuu just powerista, mutta tosiaan täälläkin oli outoja kaatumisia alkuun.
En jaksa uskoa että tässä on poweri kyseessä, virrat kun pysyvät päällä kun kone jäätyy.

WHEA errorit vähenevät kun PCI-E link state ja active state power managementit ottaa veke BIOSista, mutta jäätyilyyn se ei auta.

Otin näyttiksen veke ja pyöritin suoraan iGPUlla - ei WHEA erroreita, ei jäätyilyä, ei mitään häikkää.

Vaikuttaa siltä että emon PCI-E x16 slotissa on häikkää.

edit: jep, ongelmat katosivat kun testasin pelkällä integroidulla. Kun testasin korttia alemmassa PCI-E slotissa, homma pelittää mainiosti. Eli joko tuossa on joku random yhteensopivuusongelma joka saattaa korjautua bios-päivityksellä, tai sitten tuo eka PCI-E slotti on emossa paskana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
edit: jep, ongelmat katosivat kun testasin pelkällä integroidulla. Kun testasin korttia alemmassa PCI-E slotissa, homma pelittää mainiosti. Eli joko tuossa on joku random yhteensopivuusongelma joka saattaa korjautua bios-päivityksellä, tai sitten tuo eka PCI-E slotti on emossa paskana.
Eikös maximus z690 hero emolevyssä ole tuo 6-pin virtaliitin siellä ATX 24-pin virtaliittimen alapuolella? Ainakin emon manuaalista katsottuna tuo on nimeltään PD_12V_PWR ja jos siihen ei ole kytketty virtakaapelia, niin PCI-E 16x slotit antavat vain 27W 60W sijasta.

 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Eikös maximus z690 hero emolevyssä ole tuo 6-pin virtaliitin siellä ATX 24-pin virtaliittimen alapuolella? Ainakin emon manuaalista katsottuna tuo on nimeltään PD_12V_PWR ja jos siihen ei ole kytketty virtakaapelia, niin PCI-E 16x slotit antavat vain 27W 60W sijasta.

On joo, testasin auttaisko sen käyttö, mut se ei oo vaikuttanut mihinkään. Tällä hetkellä mulla ei ole siinä mitään kiinni, ja homma tosiaan pelittää nyt kun tuo kortti on alemmassa slotissa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Pitäis olla toinen kortti jolla koittaa sen 1 paikan toimivuutta.
Kertooko esim. laitehallinta mitään outoa kun kortti on ykkösessä (esim. virhettä, se keltainen kolmio tjsp)?

Onko Winukka uudelleen asennettu alustan vaihdon jälkeen.
 

Wzb

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
315
Yks cinebench ajo kestää sen 30s, ei siinä ajassa lämmöt kerkeä nousta tappiin asti. Kokeiles Prime95 näillä asetuksilla vähintään puoli tuntia:


Ja jos vielä on CPU:n tehorajat käytössä niin ei lämpötila nouse edes kovin korkealle. Mulla oli em. tilanteissa tehorajat poissa päältä ja pitkät ajot Prime95:sta.
R23 kestää sen 10min täyttä rasitusta.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Pitäis olla toinen kortti jolla koittaa sen 1 paikan toimivuutta.
Jep, käyn tässä joku päivä lainaamassa kaverin korttia. Kone nyt vaikuttaisi toimivan jokseenkin normaalisti kun kortti on kakkosslotissa, joten mitään tulipalokiirettä mulla henk koht tässä koko jupakassa ei ole. Haluan tietty saada sen kortin sinne ykkösslottiin ennemmin tai myöhemmin.

Kertooko esim. laitehallinta mitään outoa kun kortti on ykkösessä (esim. virhettä, se keltainen kolmio tjsp)?
Ei ollenkaan, kaikki on oikeastaan päältäpäin kondiksessa. Vasta tapahtumahallinnasta huomaa ettei kaikki pelitä koska WHEAta pukkaa kymmeniä per sekunti. Prossulle kun työntää kovempaa kuormaa niin kuva jäätyy näyttöön ennemmin tai myöhemmin, esim cinebenchiä kesti yksi looppi ennen kuin kone jäätyi.

Onko Winukka uudelleen asennettu alustan vaihdon jälkeen.
Juu, muutamaan otteeseen. Winukkaongelma tässä tuskin on kyseessä kun samaa jäätyilyä tapahtui ihan biosista ajettavan memtest86:n aikana.
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
302
Miten muilla on kulkenut DDR4-muistit Asus-emoilla? Itse en ole saanut 4400 MHz B-die Patriootteja kulkemaan millään asetuksilla yli 3700 MHz. Olen mm. nostanut SA-jännitettä, löysännyt ajastuksia, kokeillut gear 2:sta, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. 3700 MHz/CL14/1T/gear 1 on toiminut vakaasti. TUF Z690-plus emo siis itsellä, jossa uusin 0707 bios.
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Muillakin tuntuu olevan ongelmia saada xmp profiilit toimimaan vanhoilla muisteilla uuden piirisarjan kanssa niin tässä on rog foorumeilta kaverilta bioksia jotka on uudempia kuin viralliset asuksen sivujen versiot. Mulla ainakin Tuf z690 D4 plussaan ku ajoin tän kaverin uusimman bioksen, joka on 9 päivää uudempi kuin asuksensivujen virallinen, alkoi muistit jotenkuten jo toimimaan 3200 mhz kaatuilematta ja juuri ajelin ramtesterin 10000% asti ilman erroreita. enemmän joutui voltteja lyömään kuin xmp alunperin mutta toimii toistaseks. Näissä bioksissa on myös "legacy gaming mode" valinta mahdollinen jotta scroll lockilla voi parkkeerata e-coret lennosta kun alkaa pelaamaan.

 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Miten muilla on kulkenut DDR4-muistit Asus-emoilla? Itse en ole saanut 4400 MHz B-die Patriootteja kulkemaan millään asetuksilla yli 3700 MHz. Olen mm. nostanut SA-jännitettä, löysännyt ajastuksia, kokeillut gear 2:sta, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. 3700 MHz/CL14/1T/gear 1 on toiminut vakaasti. TUF Z690-plus emo siis itsellä, jossa uusin 0707 bios.
Kokeileppa täältä tota uusinta biosta Maximus Z690 and Alder Lake: Modern CPUs require Modern Overclocking Solutions - Page 2. Itellä sama emo ja asentelin tänään ja sain vihdoin toimimaan 3200 mhz mun gskillit ilman erroreita. XMP profiilit ei siis tosiaankaan toimi ainakaan mun tuffi plussalla. Vaan joko ei käynnisty kuin mustaa ruutua tai sit kaatuu johonkin random bsod heti ku lataa käyttistä tai viimeistään kun on käyttis päällä ja lataa softia käyntiin. Manuaalilla säädin target speedin 3200, voltit 1.39 ja loput autolle.
 

Liitteet

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Muillakin tuntuu olevan ongelmia saada xmp profiilit toimimaan vanhoilla muisteilla uuden piirisarjan kanssa niin tässä on rog foorumeilta kaverilta bioksia jotka on uudempia kuin viralliset asuksen sivujen versiot. Mulla ainakin Tuf z690 D4 plussaan ku ajoin tän kaverin uusimman bioksen, joka on 9 päivää uudempi kuin asuksensivujen virallinen, alkoi muistit jotenkuten jo toimimaan 3200 mhz kaatuilematta ja juuri ajelin ramtesterin 10000% asti ilman erroreita. enemmän joutui voltteja lyömään kuin xmp alunperin mutta toimii toistaseks. Näissä bioksissa on myös "legacy gaming mode" valinta mahdollinen jotta scroll lockilla voi parkkeerata e-coret lennosta kun alkaa pelaamaan.

Unohda prosentit ja katso RamTestin aikaa. Useinkin olen saanut sen virheen esiin 2-4h kohdilla. :kahvi: 4h kauemmin rullannut vain kun olen nukahtanut. Mutta ihan kätevähän tuo on testata kun on epäilystä lopullisesta vakaudesta, niin jättää suhisemaan ja kattelee aamulla mikä tilanne.
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Unohda prosentit ja katso RamTestin aikaa. Useinkin olen saanut sen virheen esiin 2-4h kohdilla. :kahvi: 4h kauemmin rullannut vain kun olen nukahtanut. Mutta ihan kätevähän tuo on testata kun on epäilystä lopullisesta vakaudesta, niin jättää suhisemaan ja kattelee aamulla mikä tilanne.
Tossa se rullas 2-3h äsken. Täytynee jättää yöks rullailee ja kattoa sitte joskos menee viel. Mut tosiaan jotain outoa on tässä uudessa chipsetissä miten kohtelee vanhoja muistiparkoja :D
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
1 487
Miten muilla on kulkenut DDR4-muistit Asus-emoilla? Itse en ole saanut 4400 MHz B-die Patriootteja kulkemaan millään asetuksilla yli 3700 MHz. Olen mm. nostanut SA-jännitettä, löysännyt ajastuksia, kokeillut gear 2:sta, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. 3700 MHz/CL14/1T/gear 1 on toiminut vakaasti. TUF Z690-plus emo siis itsellä, jossa uusin 0707 bios.
Itelle on tommoset tulossa, kuhan nyt saa ne kotia(ens viikolla pitäs tulla) ni voin vertailla Gigabyten Gaming X kanssa kulkuja, ainakin löytyy emon memory listalta noi et "pitäs" toimia mun emon kanssa..
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Jep, käyn tässä joku päivä lainaamassa kaverin korttia. Kone nyt vaikuttaisi toimivan jokseenkin normaalisti kun kortti on kakkosslotissa, joten mitään tulipalokiirettä mulla henk koht tässä koko jupakassa ei ole. Haluan tietty saada sen kortin sinne ykkösslottiin ennemmin tai myöhemmin.

Ei ollenkaan, kaikki on oikeastaan päältäpäin kondiksessa. Vasta tapahtumahallinnasta huomaa ettei kaikki pelitä koska WHEAta pukkaa kymmeniä per sekunti. Prossulle kun työntää kovempaa kuormaa niin kuva jäätyy näyttöön ennemmin tai myöhemmin, esim cinebenchiä kesti yksi looppi ennen kuin kone jäätyi.

Juu, muutamaan otteeseen. Winukkaongelma tässä tuskin on kyseessä kun samaa jäätyilyä tapahtui ihan biosista ajettavan memtest86:n aikana.
Tuli vaan mieleen että jos sulla on 2 muistikapulaa koneessa niin onhan ne sloteissa 2 ja 4 eli kauempana prossusta olevissa paikoissa?

Vaikka kone toimii kun korttisi on PCIe paikassa 2, voi toinen paikka käyttää eri mitä-lie muistinohjaus reittejä tjsp... eli toimisi siksi.

Ainakin Intelin 9th Genestä alkaen on ollut että kone jojoilee/kaatuilee jos ne on paikoissa 1 ja 3.
Paikat 1 ja 3 on tarkoitettu ainoastaan 4 kamman setuppeihin.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
Tähän mennessä ylivoimaisesti mielenkiintoisin testi. DDR5 6200C38 vs DDR4 4000C16 + OC Ryzen 5900X 3733C14. Näytönohjaimet 6800XT ja 3070Ti. Vielä kun olisivat oikeesti niinta latensseja viilaileet...
Edit: Onhan siellä viilailtu tosin DDR5 jäänyt kesken...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
The Ascent onkin ihan mielenkiintoinen peli, kun on UE4 peli, jossa RT hyvin raskas myös CPU:lle. Aika valtava ero suorituskyvyssä Alder Laken hyväksi tuossa.
Juu, näin on. Onhan siellä myös Amd leirin peli Rainbow Six Siege, tuskimpa se ihan sattumalta on "Very cache-heavy".
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 253
Miten muilla on kulkenut DDR4-muistit Asus-emoilla? Itse en ole saanut 4400 MHz B-die Patriootteja kulkemaan millään asetuksilla yli 3700 MHz. Olen mm. nostanut SA-jännitettä, löysännyt ajastuksia, kokeillut gear 2:sta, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. 3700 MHz/CL14/1T/gear 1 on toiminut vakaasti. TUF Z690-plus emo siis itsellä, jossa uusin 0707 bios.
Näillä asetuksilla olen viikon verran rullaillut samaisella emolevyllä ilman ongelmia. Prossuna 12700KF. Muistit 4x16 SR Crucial Ballistix 3600C16 Rev. B jotka osoittautuivat aikaisempien Ryzenien (5900X, 4700G) kanssa varsin sulavakäytöksisiksi muisteiksi muistiohjaimen taajuutta nostaessa. Uncore automaatilla, käy 4,5 GHz:ssa. Vakaustestejä en ole tehnyt sen enempää kuin Prime Large FFT:n, joka rullaili yön yli virheittä. Näissä prosessoreissa taitaa olla palautteen perusteella jonkun verran vaihtelua muistiohjaimien kuluissa. Lieneekö sinulla tuon 1T:n kanssa jotain tekemistä kulkupuoleen, voisit ehkä kokeilla jollain aivan kurapaska-asetuksilla muistiohjaimen rajoja 1:1. SA:n jännitteelle tässä emolevyssä ei ilmeisesti suoraa anturia ole, SA VIDiksi näyttää 1,35 V.

1.png
2.png
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Tuli vaan mieleen että jos sulla on 2 muistikapulaa koneessa niin onhan ne sloteissa 2 ja 4 eli kauempana prossusta olevissa paikoissa?
Juu, on toki.

OCN ja ROG foorumien puolella on on pari muuta joilla on sama ongelma eri ASUS emoilla. Yksi käyttäjä ROG foorumeilla oli saanut ongelman korjattua ottamalla best performance power planin käyttöön ja disabloimalla ASPM:n BIOSista. Viittaisi mielestäni siis siihen että kyseessä on yhteensopivuusongelma joka on ASUSin korjattavissa BIOS-päivityksellä.

Rullailen tällä setupilla nyt jonkun aikaa ja päivitellään BIOSia sitten kun sellaista pukataan ulos. En mitenkään jaksais laittaa RMA:ta menemään etenkin kun jimmsillä on Hero varastot tyhjänä ja sitten pitäisi asentaa koko roska uudestaan paikalle.

Nyt Windowsin uudelleenasennusta (taas), sieltä kun löytyi korruptuneita tiedostoja joita SFC ja DISM ei saanut korjattua. Windows updatekin lakkasi toimimasta. Olisin toivonut että olisin jo päässyt kellottelemaan prossua ja muisteja tässä vaiheessa, noh, ehkä ens viikonloppuna sitten. Eihän tässä edes saa nukuttua kunnolla kun ASUS-haamut kiertää unissa. :rofl:
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
302
Näillä asetuksilla olen viikon verran rullaillut samaisella emolevyllä ilman ongelmia. Prossuna 12700KF. Muistit 4x16 SR Crucial Ballistix 3600C16 Rev. B jotka osoittautuivat aikaisempien Ryzenien (5900X, 4700G) kanssa varsin sulavakäytöksisiksi muisteiksi muistiohjaimen taajuutta nostaessa. Uncore automaatilla, käy 4,5 GHz:ssa. Vakaustestejä en ole tehnyt sen enempää kuin Prime Large FFT:n, joka rullaili yön yli virheittä. Näissä prosessoreissa taitaa olla palautteen perusteella jonkun verran vaihtelua muistiohjaimien kuluissa. Lieneekö sinulla tuon 1T:n kanssa jotain tekemistä kulkupuoleen, voisit ehkä kokeilla jollain aivan kurapaska-asetuksilla muistiohjaimen rajoja 1:1. SA:n jännitteelle tässä emolevyssä ei ilmeisesti suoraa anturia ole, SA VIDiksi näyttää 1,35 V.

Nyt sain toimimaan muistit yli 3700 MHz, kun alensin jännitettä 1.45 volttiin. 4000 MHz CL16 vaikuttaisi vakaalta. Vanhasta tottumuksesta laitoin muisteille suoraan 1.5 V, mutta ei näemmä postaa, jos jännite on yli 1.475 V ja kellot yli 3733 MHz. Aika jännää, aikaisemmalla emolla/prossulla ei ollut näillä kapuloilla tällaista käytöstä :hmm:
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Millaisias lämpöjä jengillä vetelee 12900k ilmalla kun esim paukuttaa cinebenchi r23 multicoren? Mulla noctuan nh-d15 ja heittää peak lämmön about 93c. Käsittääkseni kuitenkin kohtuu ok tulos mulla jos miettii että asetukset on autolla eikä viilattu... hwinfo näyttää että imasee semmosen melkein 235W maksimilla toi cpu.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Nyt sain toimimaan muistit yli 3700 MHz, kun alensin jännitettä 1.45 volttiin. 4000 MHz CL16 vaikuttaisi vakaalta. Vanhasta tottumuksesta laitoin muisteille suoraan 1.5 V, mutta ei näemmä postaa, jos jännite on yli 1.475 V ja kellot yli 3733 MHz. Aika jännää, aikaisemmalla emolla/prossulla ei ollut näillä kapuloilla tällaista käytöstä :hmm:
Joka johtuu koska muistiohjain on nirsompi näissä ADL prossuissa kuin aiemmissa Geneissä joten liika jännite tappaa maksimi kulut herkemmin. Nämä kun on valmistettu 10nm prosessilla ( markkinamiesten "7nm" ) eikä enää 14nm++++++ prosessilla niin ei voi tökätä enää samoja jännitteitä tai tulee prosessien sisäisiä oikareita ja kulut loppuu.

Koska IMC on ollut jo pitkääään prosessorin sisällä niin itse CPU:n lämpötila vaikuttaa myös IMC:n kulkuun. Jos ajat prossua vakiona (=tuottaa vähemmän lämpöä) niin vastaavasti muistinohjain (=IMC) kestää kovempia muistien asetuksia (jos itse muisteissa kulkua piisaisi).

Kun kellotat prossua niin sen kasvanut lämmöntuotto alentaa muistinohjaimen kestävyyttä kovemmilla kellotaajuuksilla/latensseilla.

Huomasin asian selvästi kun ajelin suoralla kompuralla juuri vajaat 10 vuotta (kiertokangen laakeri hajosi 5/2021). Prossu vakiona ja reilusti pakkas-asteilla sain muistit paljon kireämmille latensseille (=muistit eivät olleet pullonkaulana) kuin prossu ylikellotettuna 9900K@5400Mhz tai tuosta edellinen setuppini 7700K@5400Mhz.

Itse panostin tossa pari tuntia itse prossun ylikelloihin muistien säätelyn jälkeen. 8C/16T ja CBr23 ja 21.5k eikä aivan prossu edes lämpöthrotlannut kertaakaan. 5.2Ghz AVX 0.
CPU_vakautta.jpg


Mutta nyt on muistini taas työn alla ja sanon jo etukäteen ettei ole mtn. järkeä mihinkään DualRank muisti-setuppiin panostaa jos primarynä ei ole päivittäistä käyttöä 32Gb RAM setupille.
Tulosta tulee myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Joka johtuu koska muistiohjain on nirsompi näissä ADL prossuissa kuin aiemmissa Geneissä joten liika jännite tappaa maksimi kulut herkemmin. Nämä kun on valmistettu 10nm prosessilla ( markkinamiesten "7nm" ) eikä enää 14nm++++++ prosessilla niin ei voi tökätä enää samoja jännitteitä tai tulee prosessien sisäisiä oikareita ja kulut loppuu.

Koska IMC on ollut jo pitkääään prosessorin sisällä niin itse CPU:n lämpötila vaikuttaa myös IMC:n kulkuun. Jos ajat prossua vakiona (=tuottaa vähemmän lämpöä) niin vastaavasti muistinohjain (=IMC) kestää kovempia muistien asetuksia (jos itse muisteissa kulkua piisaisi).

Kun kellotat prossua niin sen kasvanut lämmöntuotto alentaa muistinohjaimen kestävyyttä kovemmilla kellotaajuuksilla/latensseilla.

Huomasin asian selvästi kun ajelin suoralla kompuralla juuri vajaat 10 vuotta (kiertokangen laakeri hajosi 5/2021). Prossu vakiona ja reilusti pakkas-asteilla sain muistit paljon kireämmille latensseille (=muistit eivät olleet pullonkaulana) kuin prossu ylikellotettuna 9900K@5400Mhz tai tuosta edellinen setuppini 7700K@5400Mhz.

Itse panostin tossa pari tuntia itse prossun ylikelloihin muistien säätelyn jälkeen. 8C/16T ja CBr23 ja 21.5k eikä aivan prossu edes lämpöthrotlannut kertaakaan. 5.2Ghz AVX 0.


Mutta nyt on muistini taas työn alla ja sanon jo etukäteen ettei ole mtn. järkeä mihinkään DualRank muisti-setuppiin panostaa jos primarynä ei ole päivittäistä käyttöä 32Gb RAM setupille.
Tulosta tulee myöhemmin...
Tuntuu että käytettynä perus 32Gb 3200MHz CL14 B-diee saa yhtenään tuossa 150eur, eli 2x16Gb - Niin johtuen halvoista hinnoista, mielestäni ei ole juuri tolkkua 16Gb määrässä. Mutta ehkä tässä nyt kuitenkin vain laitan hankkien ne 4400MHz Patriotit lopulta, ovat niin helppo valinta pelikoneen muisteiksi ja saa kunnolla potkittua viiveitä tonttiin.

Kirjoitushetkellä Proshopissa G.Skill 3600 16-16-16-36 2x16Gb Neot 219e, mutta ite hieman skeptinen sen suhteen että onko kulkupuolessa edes eroa vs perus Flare-X 3200 C14 tai Tridentz 3200 C15-15-15- joka myös alemman kastin B-Dietä.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Myrsky varoitusta näin Sunnuntai iltaan...Maailmalla vetäneet kovia tuloksia mielestäni aika killeri jänöillä eikä millään turvallisilla 24/7 jännitteillä.

Mulla tässä vasta SA 1.42V, VDDQ TX 1.42V ja DRAM 1.54V.

Alkutesteinä tosin vain muutama minuutti Karhua, siis ilman että heti tulisi virhettä eli vakaaksi kyllä tulen saamaan ko. asetukset.

Varaakin on kiristää vielä latensseissa jonkun verran kun osa 3rd latensseista vielä autolla eli vakiona tuolle 4000Mhz lankun laittamat.

L2 lukunopeus jo aika kova, yli 1700GB/s (jossain toisessa vedossa taisi olla ~1800GB/s) sekä prossun L3 kakun latenssi näille ADL prossuille kireä 13.1ns.

Hiikeri_SuomiFInlandPerkele.jpg
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
@Hiikeri

4400MHz 19-19-19 viperit vai 4000MHz 15-16-16-36 G.Skill jos 16Gb kitti? Tekee mieli kovasti vertailla peruswanhaan 2017 32Gb (2x16) 3200MHz C14 Flarexeihin. Kattoo mitä joskus lopulta jääkään käyttöön.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
@Hiikeri

4400MHz 19-19-19 viperit vai 4000MHz 15-16-16-36 G.Skill jos 16Gb kitti? Tekee mieli kovasti vertailla peruswanhaan 2017 32Gb (2x16) 3200MHz C14 Flarexeihin. Kattoo mitä joskus lopulta jääkään käyttöön.
Jos noilla asetuksilla joutuisi ajelemaan niin toi 4000Mhz setti olisi nopeampi koska ainakin näillä ADL prossuilla ei muistiohjain kulje 4400 muisteilla Gear1.

Mutta jos meinaat että vaihtoehtoina tuollaiset muistit joiden XMP on noi vaihtoehdot niin aika paha kysymys.

Itse kyllä noin side silmillä kääntyisin tuohon 4000 CL15 kittiin koska 1 CL arvo vastaa karkeasti n.200Mhz kaistassa, mutta noi onkin XMP arvoja. Eri asia kuinka ne käytännössä kulkee, mutta toi 4000CL15 tuntuisi luotettavammalta vaihtoehdolta saada kireämmät eli pienempi latenssiset asetukset näille ADL prossuille = Enemmän FPS.

PS. Mulla tulee ensi viikolla myyntiin 2 high-bin DDR4 settiä, molemmat setit on 2 x 8 Gb. ;)
Toinen setti on pelaamiseen parempi ja toinen taas hyötykäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
100
koitin boot testiä 1.4vcore 5.8Ghz asti boottasi 8-P corella pääsi biossiin aina... 5.9Ghz sit ei bootannu enää... veden lämpö oli jotain 15c en kehannut koittaa edes wintoosaan millään kuhan testasin vaan...

alkoi kiinnostaa toi silicon quality mut ei näy tässä MSI laudassa sellasta lukua....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Mulla näyttää kippaavan koko Karhutesti pelkällä XMP:llä (4000 19-23-23-45-2T). :D

CB23 throttlaa aika nopeasti ja sitten kippaa myös. Ei sitten taida ollakaan kovin hyvä mountti NH-D15S:llä vanhoilla kiinnikkeillä.

Näyttää kyllä muutenkin siltä että tuo NH-D15S on vaan liian köykäinen jäähy 12900K:lle. Custom loop ja paksu 360-480 jäähdytinhän näille kelpaisi. Perhana pitää varmaan käydä hakemassa kellarista Dimastechin penkki EK XE 360:lla varustettuna jotta pääsee kunnolla testaamaan purkamatta pelikonetta/koneita. Vielä tarvitsisi vaan kiinnityksen EK:n blokille.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Mulla näyttää kippaavan koko Karhutesti pelkällä XMP:llä (4000 19-23-23-45-2T). :D

CB23 throttlaa aika nopeasti ja sitten kippaa myös. Ei sitten taida ollakaan kovin hyvä mountti NH-D15S:llä vanhoilla kiinnikkeillä.

Näyttää kyllä muutenkin siltä että tuo NH-D15S on vaan liian köykäinen jäähy 12900K:lle. Custom loop ja paksu 360-480 jäähdytinhän näille kelpaisi. Perhana pitää varmaan käydä hakemassa kellarista Dimastechin penkki EK XE 360:lla varustettuna jotta pääsee kunnolla testaamaan purkamatta pelikonetta/koneita. Vielä tarvitsisi vaan kiinnityksen EK:n blokille.
Onkos nuo Corsairin 32Gb (2x16Gb) kalikat? :joy: Ehkä kehnoimmat mitä ikinä olen testannut koneissani, mitä sampan beetä ollut. Ts. 3200 C16 ja 3200 C15 olleet huomattavasti paremmat noihin nähden ja ottaneet sen perus 3600 16-16-16-36. Mikäli ovat arvelemani Corsairit, en saanut tuota 3600 C16 vakaaksi vaikka olisi 1.55V.

Ja eivät olleet XMP:llä vakaat, joten periaattessahan ne on silloin RMA kamaa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Ei varmasti riitä 1.4V alkuunkaan 5.8Ghz. :)
Mulla ainakin Autolla heittää 1.5V jo TurboCore +3, on tosin vakaa TurboCore +2 ja 1.40V jossa vain pari ydintä boostaa tuon 54x ja loput 6 boostaa 52x. Mutta toki Cinessä kaikki ytimet koko ajan tuon 52X. Tuolloinkin kuormaa koko ajan jo päälle 270W.

Itsellä oli ekat 2 vkoa Noctuan DH15 yhdellä tuularilla eikä se riittänyt mihinkään kun ajelee CIne20:sta, saati Cine23:sta. Ajaa kyllä asiansa "peleissä" jotka imee vain sellaiset ~100W.
Lämmöt paukku rajoittimeen jo 50x AVX 0 melkein kaikilla ytimillä kun tarjosi CBr20:stä. AVX miinuksella -1 eli silloin ytimet 49x ja pari vielä boostasi tappiin jos oikein muistan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Onkos nuo Corsairin 32Gb (2x16Gb) kalikat? :joy: Ehkä kehnoimmat mitä ikinä olen testannut koneissani, mitä sampan beetä ollut. Ts. 3200 C16 ja 3200 C15 olleet huomattavasti paremmat noihin nähden ja ottaneet sen perus 3600 16-16-16-36. Mikäli ovat arvelemani Corsairit, en saanut tuota 3600 C16 vakaaksi vaikka olisi 1.55V.

Ja eivät olleet XMP:llä vakaat, joten periaattessahan ne on silloin RMA kamaa.
Nämä on 4x8 GB kammat. Nippa nappa XMP:llä sain vakaaksi 10900K:n kanssa, muilla ei toivoakaan...CPU-Z kertoo näiden tosin olevan Micronit.
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Nämä on 4x8 GB kammat. Nippa nappa XMP:llä sain vakaaksi 10900K:n kanssa, muilla ei toivoakaan...CPU-Z kertoo näiden tosin olevan Micronit.
Jahansas, CPU-Z tullut moinen toiminto? Ootko kokeillut mitä Typhoon juttelee?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
100
testiä....1.3v core flat ja p core boost +3 asennossa ja muistit tuunattu mitä voi. ainakin pelatessa toimi ja cine23r kehtasin myös koittaa 20 minuuttia eli AVX 5.2Ghz ja sit boostailee sinne 5.5Ghz kevyemmässä kuormassa. varmaan ois viel tuunattavaa jos innostuu hieroo:p cine20/23 watit siel 285W/max peak lämpö yksittäisellä corella 97c. pahin ongelma tuntuu olevan tällä että watit ja lämpö karkaa käsistä jos koittaa flattina kellottaa :/

Jäähynä
Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 280mm vesijäähdytyssarja prosessorille, musta
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.01.2021
Viestejä
198
Ootteko laittaneet noita AIO:ta imemään koteloon päin vai puhaltamaan ulos kotelosta?
 

Tony Ma

LAMAO
BANNED
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
504
Imemään jos edessä ja puhaltamaan ulos jos katossa
Ite en kyl anna mitään arvoa tälle ajattelumallille että lämpö nousee ylöspäin jne, joka kaiketi pointtina tuossa suunnanmuuttelussa? Kotelon litrat niin minimiä vaikka olisi Corsairin 1000D. Puhumattakaan jostain perus fractaleista/Lian Li dynamiceista. Kunhan poistoa löytyy tarpeeksi niin kaikki kunnossa, riippuen miten hatara kotelo onkaan että tarvitseeko edes tuulareita jotka puhaltelee sisään. :D Sehän atkin ilmanvaihdossa olennaista että lämpö saadaan ulos pienestä pöntöstä.

Aiolle tosin ainoa paikka johon sen asentaisin edes, on katto, koska ovat poikkeuksetta vajaatäytöllä. Yksi Freezer II 280 AiO löytyy mutta varmaankin takaisin normi nestejäähyihin, ei mitään valittamista, vaan päinvastoin. En harkitsisi edes ilmajäähyä tuon tuotteen koettuani.
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Ite en kyl anna mitään arvoa tälle ajattelumallille että lämpö nousee ylöspäin jne, joka kaiketi pointtina tuossa suunnanmuuttelussa? Kotelon litrat niin minimiä vaikka olisi Corsairin 1000D. Puhumattakaan jostain perus fractaleista/Lian Li dynamiceista. Kunhan poistoa löytyy tarpeeksi niin kaikki kunnossa, riippuen miten hatara kotelo onkaan että tarvitseeko edes tuulareita jotka puhaltelee sisään. :D Sehän atkin ilmanvaihdossa olennaista että lämpö saadaan ulos pienestä pöntöstä.

Aiolle tosin ainoa paikka johon sen asentaisin edes, on katto, koska ovat poikkeuksetta vajaatäytöllä. Yksi Freezer II 280 AiO löytyy mutta varmaankin takaisin normi nestejäähyihin, ei mitään valittamista, vaan päinvastoin. En harkitsisi edes ilmajäähyä tuon tuotteen koettuani.
Ite sit taas siirryin vesijäähystä takas ilmaan ihan siitä syystä et vainoharha vuodon mahdollisuudesta sai mut nykyisillä osien hinnoilla hulluks :D Kyllä tää Noctua DH-15D tuntuu tätä 12900k kohtuu hyvin kyllä jäähdyttävän. Pelaillessa lämmöt siel 60c maissa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Tuli lyötyä kakkosnäyttö integroituun näyttikseen kiinni. Onko tästä pelikäytössä mitään hyötyä/haittaa?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
267
Tosi tyytyväinen itse ollut myös NH-D15S:ään. 12700K on vielä vakiona tällä hetkellä mutta esim. BF2042 pelaillessa lämmöt enimmillään 60C.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
424
Proshopin BF-tilaus haettu postista. On se hurja kun nuo tray prossut on vaan pussissa kuplamuoviin käärittynä, jotenkin ajattelin tulevan laatikossa, mutta erona olevan vain coolerin puuttuminen.

Unohtivat myös laittaa pakettiin tilauksella olevat Arcticin LGA1700 kiinnikkeet... :kahvi:
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
23
Miten on muilla 12600k kulkenut? Nopeiden testien jälkeen jäi 4.8ghz. 5ghz vaati yli 1.4volttii ja cinebenchissä lämmöt +100. Gigabyte aorus pro ja liquid freezer ii 280.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 214
Miten on muilla 12600k kulkenut? Nopeiden testien jälkeen jäi 4.8ghz. 5ghz vaati yli 1.4volttii ja cinebenchissä lämmöt +100. Gigabyte aorus pro ja liquid freezer ii 280.
12700K 5GHz ja pikkuytimet 4GHz 1.25V. Adaptiivista käytän ja offset taitaa olla noin -0.12V. Välillä kyllä ottaa piikkiä sinne vähän päälle 1.3V, joten en tiedä voiko tuota nyt täysin 1.25V sanoa, mutta esim. cinessä ja XTU:n omalla testillä pyörii suurin piirtein siinä 1.25V paikkeilla.

Edit. tuolla toimii myös p95 small fft, mutta rupeaa niin nopeesti hakkaamaan vasten 100c limittiä, että ei ole kuin nopea kokeilu tehty.
 
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
78
Proshopin BF-tilaus haettu postista. On se hurja kun nuo tray prossut on vaan pussissa kuplamuoviin käärittynä, jotenkin ajattelin tulevan laatikossa, mutta erona olevan vain coolerin puuttuminen.

Unohtivat myös laittaa pakettiin tilauksella olevat Arcticin LGA1700 kiinnikkeet... :kahvi:
Mulle tuli proshopista 12900k ja oli pienessä pahvilaatikossa isojen pehmusteiden välissä :O aikamoista jos sulla oli kuplamuovissa... kai sit riippuu kuka sen on pakannu :O
 
Liittynyt
05.11.2018
Viestejä
315
Miten muilla on kulkenut DDR4-muistit Asus-emoilla? Itse en ole saanut 4400 MHz B-die Patriootteja kulkemaan millään asetuksilla yli 3700 MHz. Olen mm. nostanut SA-jännitettä, löysännyt ajastuksia, kokeillut gear 2:sta, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. 3700 MHz/CL14/1T/gear 1 on toiminut vakaasti. TUF Z690-plus emo siis itsellä, jossa uusin 0707 bios.
asus z690 tuf plus wifi d4, 0707 bios ja 4x8 patriot viper 4400:set kulkee 4000-16-16-16-32/gear1 vakaasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom