Joka johtuu koska muistiohjain on nirsompi näissä ADL prossuissa kuin aiemmissa Geneissä joten liika jännite tappaa maksimi kulut herkemmin. Nämä kun on valmistettu 10nm prosessilla ( markkinamiesten "7nm" ) eikä enää 14nm++++++ prosessilla niin ei voi tökätä enää samoja jännitteitä tai tulee prosessien sisäisiä oikareita ja kulut loppuu.
Koska IMC on ollut jo pitkääään prosessorin sisällä niin itse CPU:n lämpötila vaikuttaa myös IMC:n kulkuun. Jos ajat prossua vakiona (=tuottaa vähemmän lämpöä) niin vastaavasti muistinohjain (=IMC) kestää kovempia muistien asetuksia (jos itse muisteissa kulkua piisaisi).
Kun kellotat prossua niin sen kasvanut lämmöntuotto alentaa muistinohjaimen kestävyyttä kovemmilla kellotaajuuksilla/latensseilla.
Huomasin asian selvästi kun ajelin suoralla kompuralla juuri vajaat 10 vuotta (kiertokangen laakeri hajosi 5/2021). Prossu vakiona ja reilusti pakkas-asteilla sain muistit paljon kireämmille latensseille (=muistit eivät olleet pullonkaulana) kuin prossu ylikellotettuna 9900K@5400Mhz tai tuosta edellinen setuppini 7700K@5400Mhz.
Itse panostin tossa pari tuntia itse prossun ylikelloihin muistien säätelyn jälkeen. 8C/16T ja CBr23 ja 21.5k eikä aivan prossu edes lämpöthrotlannut kertaakaan. 5.2Ghz AVX 0.
Mutta nyt on muistini taas työn alla ja sanon jo etukäteen ettei ole mtn. järkeä mihinkään DualRank muisti-setuppiin panostaa jos primarynä ei ole päivittäistä käyttöä 32Gb RAM setupille.
Tulosta tulee myöhemmin...