Ilmastotieteessä on se huono puoli, että se aloitti taipaleensa alarmistisesti. Joten alkuvaiheessa tiedemiehet joko uskoivat herkkyyden olevan iso tai tuottivat tahallaan isoja tuloksia saadakseen äänensä kuulumaan.
Mielenkiintoinen väite tuo alleviivattu. Onko jotain näyttöä?
Joka tapauksessa, arviot ilmastoherkkyydestä ovat viimeisen 10 vuoden aikana pienentyneet merkittävästi - niin tutkimuksissa kuin IPCC:n raporteissakin.
Ks. Knutti, R., Rugenstein, M. A., & Hegerl, G. C. (2017). Beyond equilibrium climate sensitivity. Nature Geoscience, 10(10), 727. Linkki.
Kuva 2:
En löytänyt URL:na kuin tämän suttuisen version, mutta itse artikkelista löytyy parempi kuva selitteineen. Tihrustamalla tuosta kuitenkin saa aika hyvän kuvan siitä, missä arviot ovat milloinkin liikkuneet. Harmaa palkki osoittaa IPCC:n arvioimaa 1,5-4.5 luottamusväliä (66% luottamusväli).
Minä olen sitä mieltä että ilmastoherkkyys on jossain 1,5-2 välillä. Entä sinä?
Miksi ilmastoherkkyys on mielestäsi välillä 1,5-2? Yllä linkkaamani kuvan mukaan viimeisen 10 vuoden ajalla tutkimukset säännönmukaisesti asettavat ilmastoherkkyyden 90% tai 95% luottamusvälin huomattavasti laajemmalle, ja moodin, mediaanin tai parhaan arvion näköjään välille 2-3.