Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Ei tuonne kosteaa ilmaa juurikaan mene, ne menevät ulos.
Saanko kysyä, että oliko sulla jotain varsinaista agendaa tolla alkuperäsellä postauksella, kun tuntuu kaikki muiden havainnot ja huomiot olevan kuitenkin täysin selvillä, eikä mitään ongelmaa kuitenkaan ole?
 
Rakennus on 7 metriä korkea? eli yläkerran hormi ei kovin pitkä venttiilistä ? (2 kerroksinen talo, ei kellaria).

Painerolla tässä ilmeisesti tarkoitat laskennallista termistä paine-ero 7 metrin matkalla vajaan 20c asteen lämpötilaerossa, ei sitä mikä alipaine hormi venttiilillä on. Jos poistoventiiliissä alipaine ja ylhäällä ja se tarpeeksi väljä, niin se vesi ei menisi ikkunanväliin. ja alakerran koneellinen poisto alipaineistaa alakertaa, riippuen sen tehosta ja kuinka hyvin korvausilmat reitit toimii.


Oliko siellä yläkerrassa vain yksi huone ja yläkerrassa vain yksi poisto. Yläkertaan jotkin rappauset ja ylhäällä joku tasenne/pieni aula, jossa ei poistoa, eikä tuloa. Tuosta tasenteelta ovi tuonne makuuhuoneeseen, jossa siis yläkerran ainoa painovoimainen poisto

Onko nämä raput, tasanne lämmintä tilaa, vai jotain puoliviileetä ?
Esim.= esimerkiksi. Se ylipaine on vain muutamia pascaleita rakennuksien yläkerrassa.
Loppuihin en edes vaivaudu vastaamaan.
 
Saanko kysyä, että oliko sulla jotain varsinaista agendaa tolla alkuperäsellä postauksella, kun tuntuu kaikki muiden havainnot ja huomiot olevan kuitenkin täysin selvillä, eikä mitään ongelmaa kuitenkaan ole?
Lähinnä millä tuota ilmiötä voisi pienentää. Jos yläkertaa lämmittäisi enemmän se vähentäisi ilmavirtausta alakerrasta, mutta onkohan tuo silti +-0 ?

Hormin vetoa olisi helppo parantaa laittamalla venttiilin tilalle poistopuhaltimen? Onhan niitä myös tuulessa pyöriviä vedonlisääjiä. Mutta onko sellaisesta lopulta mitään iloa kun piipun reikä pienenisi samalla...
 
Loppuihin en edes vaivaudu vastaamaan.
Onko tämä nyt jotain laivanupotuspeliä, missä lukijat joutuu heitteleen jotain, ja sitten ilmoitellaan että ohi meni, ja osumaankin todetaan että en kerro.

Lähinnä millä tuota ilmiötä voisi pienentää. Jos yläkertaa lämmittäisi enemmän se vähentäisi ilmavirtausta alakerrasta, mutta onkohan tuo silti +-0 ?

Hormin vetoa olisi helppo parantaa laittamalla venttiilin tilalle poistopuhaltimen? Onhan niitä myös tuulessa pyöriviä vedonlisääjiä. Mutta onko sellaisesta lopulta mitään iloa kun piipun reikä pienenisi samalla...
Meillä on nyt rakennus jossa alakerrassa kylpyhuoneessa jossa tehoton koneellinen poisto ja toisessa kerroksessa makuuhuone jossa painovoimainen poisto jossain hormissa. (ei mitään tietoa millainen, miten) ja korvausilman reitti ikkunan välistä.

Ehkä siihen hormiin eteen kannattaa laittaa vaikka vappuhyrrä ja vetää makkari ovi uretaanilla umpeen.

Huippari, kylpyhuoneeseen että makkariin voisi olla vakavampi ehdotus. Siinä se etu että jos hormissa on vuotoja, niin homma toimii silti ilman pahempia riskejä, vs puhallin ventiiliin tilalle.

Tekee miten tekee, niin se mitä muuta pitää tehdä, riippuu paljon mm noista salaisista jutuista. Eli voi toki olla paha juttu jos vain noin tekee.

Paikallista ammattilaista ehdotettu, jos kohteeseen ei syystä voi ketään päästää, sekään ei ole tie apuun, mutta jos voi tavata ja piirustuksen näyttää tuettuna kuvilla niin se kortti kannattaa käyttää.

Jos kyse omasta kiinteistöstä, ja ongelma ikkunoiden kastuminen, niin ihan heittona, jos tekisi seinään raitisilma venttiilin. Toki jos puruseinä niin omat haasteensa.
 
Lähinnä millä tuota ilmiötä voisi pienentää. Jos yläkertaa lämmittäisi enemmän se vähentäisi ilmavirtausta alakerrasta, mutta onkohan tuo silti +-0 ?

Hormin vetoa olisi helppo parantaa laittamalla venttiilin tilalle poistopuhaltimen? Onhan niitä myös tuulessa pyöriviä vedonlisääjiä. Mutta onko sellaisesta lopulta mitään iloa kun piipun reikä pienenisi samalla...
Noissa imua lisäävissä järjestelmissä kannattaa varmaan konsultoida jotain ammattilaista, koska jos esimerkiksi huippuimurilla nopeutettaisiin ilmanvaihtoa ja sitä kautta alipaineistetaan sitä kämppää, niin silloin on riskinä, että erinäiset ilmavuodot löytää tiensä rakenteiden läpi ja aiemmin sellasena hitaana kostean ilman kulkureittinä toimiva paikka onkin jatkossa alipaineisena sellanen hitaasti sisäänpäin oleva reitti ja mahdolliset normaalitilanteessa sisäilman laatuun vaikuttamattomat alkavat kosteusongelmat saattavatkin tuoda mikrobeja sisäilmaan. Monissa esimerkiksi sisäilmaltaan vähän huonommissa koulurakennuksissa tms on korjausten yhteydessä tehty käsittääkseni ylipaineista ilmanvaihtoa ihan vaan sisäilman laadun parantamisen takia juuri tuosta syystä. Muutoksia kannattaa siis tehdä harkiten.

Jos ainoana ongelmana on se, että saat huonetilaan ilmanvaihtoa lähinnä muista huoneista syyskeleillä niin kannattaa varmaan vaan tehdä se arvio toimenpiteiden tarpeellisuudesta sen perusteella, mikä se yläkerran huoneen korvausilmareitti sitten todellisuudessa on, eli tuleeko se lähinä puhtaiden tilojen kautta se ilma. Itse asuin lapsuuteni ja nuoruuteni painovoimaisen ilmanvaihdon omaavan kämpän yläkerrassa, eikä siellä kyllä mitään sisäilmaongelmia tai huonoa ilmanlaatua ollut ilman mitään kikkailuja.
 
Lyhyt, ehkä hölmö kysymys: miten todeta, että huippuimuri toimii?
Löytyy poistot (parhaan arvaukseni mukaan) saunasta/kylpyhuoneesta yläkerrassa, ja alhaalla keittiön katonrajassa ja vessassa. Yläkerrassa seinässä tommonen pyöritettävä tehonsäädin.
- Muuttaessa n. vuosi sitten hyrrää pyörittelemällä sai juuri ja juuri kuultavan äänen aikaiseksi, nykyään enää ei. Mutta voi olla, että "noise floor" on noussut liiaksi.
- Kädellä tai vessapaperilla en pysty havaitsemaan mitään.
- Pari kertaa saatu kuningasidea kuivata pyykkiä (kylmässä, tietty) saunassa ja siellä alkaa pyykit vuorokaudessa haista ja ilmankosteus on suorastaan tyrmäävä.
- Muuten en kyllä huomaa ilmassa "valittamista"
Vuokrakämppä siis, niin voisi vaan soitella, mutta loppujen lopuksi mistä aiheesta? Siitä ettei pyykki kuivu 2 neliön saunakopissa? Onko toi vessapaperi pomminvarma kikka, tai onko jotain muuta selvää keinoa. Katolle en mielellään lähtis.
 
Vuokrakämppä siis, niin voisi vaan soitella, mutta loppujen lopuksi mistä aiheesta? Siitä ettei pyykki kuivu 2 neliön saunakopissa? Onko toi vessapaperi pomminvarma kikka, tai onko jotain muuta selvää keinoa. Katolle en mielellään lähtis.
Kuvauksen perusteella ei toimi, joten oikeastaan viipymättä ilmoitettava.
Kerrot sen mitä tiedät, missään poisto venttiileissä ei ole imua edes WC paperia pitään (oletus että täyttää aukon) ja sauna ei kuivu, pyyhkeet ei kuivu puku/pesuhuoneessa.
 
Noissa imua lisäävissä järjestelmissä kannattaa varmaan konsultoida jotain ammattilaista, koska jos esimerkiksi huippuimurilla nopeutettaisiin ilmanvaihtoa ja sitä kautta alipaineistetaan sitä kämppää, niin silloin on riskinä, että erinäiset ilmavuodot löytää tiensä rakenteiden läpi ja aiemmin sellasena hitaana kostean ilman kulkureittinä toimiva paikka onkin jatkossa alipaineisena sellanen hitaasti sisäänpäin oleva reitti ja mahdolliset normaalitilanteessa sisäilman laatuun vaikuttamattomat alkavat kosteusongelmat saattavatkin tuoda mikrobeja sisäilmaan. Monissa esimerkiksi sisäilmaltaan vähän huonommissa koulurakennuksissa tms on korjausten yhteydessä tehty käsittääkseni ylipaineista ilmanvaihtoa ihan vaan sisäilman laadun parantamisen takia juuri tuosta syystä. Muutoksia kannattaa siis tehdä harkiten.

Jos ainoana ongelmana on se, että saat huonetilaan ilmanvaihtoa lähinnä muista huoneista syyskeleillä niin kannattaa varmaan vaan tehdä se arvio toimenpiteiden tarpeellisuudesta sen perusteella, mikä se yläkerran huoneen korvausilmareitti sitten todellisuudessa on, eli tuleeko se lähinä puhtaiden tilojen kautta se ilma. Itse asuin lapsuuteni ja nuoruuteni painovoimaisen ilmanvaihdon omaavan kämpän yläkerrassa, eikä siellä kyllä mitään sisäilmaongelmia tai huonoa ilmanlaatua ollut ilman mitään kikkailuja.
Ongelmien välttämiseksi ilmanvaihtoa pitäisi lisätä vain niin vähän että korvausilmaa alkaa tulemaan myös ylimmästä venttiilistä.

Ilma yläkertaan tulee väärää reittiä ja sitä tulee liian vähän. Siksi lisäsin yhden venttiilin.
 
Onko tämä nyt jotain laivanupotuspeliä, missä lukijat joutuu heitteleen jotain, ja sitten ilmoitellaan että ohi meni, ja osumaankin todetaan että en kerro.


Meillä on nyt rakennus jossa alakerrassa kylpyhuoneessa jossa tehoton koneellinen poisto ja toisessa kerroksessa makuuhuone jossa painovoimainen poisto jossain hormissa. (ei mitään tietoa millainen, miten) ja korvausilman reitti ikkunan välistä.

Ehkä siihen hormiin eteen kannattaa laittaa vaikka vappuhyrrä ja vetää makkari ovi uretaanilla umpeen.

Huippari, kylpyhuoneeseen että makkariin voisi olla vakavampi ehdotus. Siinä se etu että jos hormissa on vuotoja, niin homma toimii silti ilman pahempia riskejä, vs puhallin ventiiliin tilalle.

Tekee miten tekee, niin se mitä muuta pitää tehdä, riippuu paljon mm noista salaisista jutuista. Eli voi toki olla paha juttu jos vain noin tekee.

Paikallista ammattilaista ehdotettu, jos kohteeseen ei syystä voi ketään päästää, sekään ei ole tie apuun, mutta jos voi tavata ja piirustuksen näyttää tuettuna kuvilla niin se kortti kannattaa käyttää.

Jos kyse omasta kiinteistöstä, ja ongelma ikkunoiden kastuminen, niin ihan heittona, jos tekisi seinään raitisilma venttiilin. Toki jos puruseinä niin omat haasteensa.
Edelleenkään ongelmana ei ole ikkunoiden kastuminen. Kph poiston määrään taas vaikuttaa keli, vaikka se on puhaltimella toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyt, ehkä hölmö kysymys: miten todeta, että huippuimuri toimii?
Löytyy poistot (parhaan arvaukseni mukaan) saunasta/kylpyhuoneesta yläkerrassa, ja alhaalla keittiön katonrajassa ja vessassa. Yläkerrassa seinässä tommonen pyöritettävä tehonsäädin.
- Muuttaessa n. vuosi sitten hyrrää pyörittelemällä sai juuri ja juuri kuultavan äänen aikaiseksi, nykyään enää ei. Mutta voi olla, että "noise floor" on noussut liiaksi.
- Kädellä tai vessapaperilla en pysty havaitsemaan mitään.
- Pari kertaa saatu kuningasidea kuivata pyykkiä (kylmässä, tietty) saunassa ja siellä alkaa pyykit vuorokaudessa haista ja ilmankosteus on suorastaan tyrmäävä.
- Muuten en kyllä huomaa ilmassa "valittamista"
Vuokrakämppä siis, niin voisi vaan soitella, mutta loppujen lopuksi mistä aiheesta? Siitä ettei pyykki kuivu 2 neliön saunakopissa? Onko toi vessapaperi pomminvarma kikka, tai onko jotain muuta selvää keinoa. Katolle en mielellään lähtis.
Kyllä sen pitäisi minimilläkin sen verran imeä että vessapaperi tarraa venttiiliin kiinni. Eli selvästikään ei pyöri. Onko sulake tarkastettu?
 
Kuvauksen perusteella ei toimi, joten oikeastaan viipymättä ilmoitettava.
Kerrot sen mitä tiedät, missään poisto venttiileissä ei ole imua edes WC paperia pitään (oletus että täyttää aukon) ja sauna ei kuivu, pyyhkeet ei kuivu puku/pesuhuoneessa.
Joo kyllä mä tosta soittelen. Sauna kuivuu kyllä saunomisen jälkeen jopa hyvin, enkä muista niissä parissa pyyhkeessäkään olleen ongelmaa. Et vähän "väärinkäytön" puolelle menee tuo pyykin kuivaus. Ei vaan mitään hahmotusta noihin ilmavirtoihin, että miltä se sitten näyttää/tuntuu/kuulostaa kun on oikein.
 
Kyllä sen pitäisi minimilläkin sen verran imeä että vessapaperi tarraa venttiiliin kiinni. Eli selvästikään ei pyöri. Onko sulake tarkastettu?
Joo ja siitä säätimestä myös, sekä mitattu että sinne sulakkeen kannalle tulee jännite. Just näin pitkälle mä oon valmis menemään ettei tarvii vaivata toista.
 
Ongelmien välttämiseksi ilmanvaihtoa pitäisi lisätä vain niin vähän että korvausilmaa alkaa tulemaan myös ylimmästä venttiilistä.

Ilma yläkertaan tulee väärää reittiä ja sitä tulee liian vähän. Siksi lisäsin yhden venttiilin.
Joo, se voi vaan olla, että kun painovoimaisesti se yläkerta ylipaineistuu ja se ilmanvaihdon vauhti riippuu siitä, että paljonko se ylipaine työntää ilmaa sieltä poistohormista, niin voi vaan olla niin ettei noista yläkerran korvausilmaventtiileistä kovin herkästi tule ilmaa sisälle. Paine-eronhan pitäis olla koko kämpässä negatiivinen, ulkoilmaan nähden, jotta korvausilmaa tulisi sisälle myös yläkerrasta. Frendillä on koneellisella poistoilmanvaihdolla 3 kerroksinen kämppä, niin siinäkin on pienemmillä puhallinnopeuksilla sellanen tilanne, että yläkerta ylipaineistuu sopivilla keleillä ja kertoi että pitää talvella aika paljon niillä kovemmilla asetuksilla ja haaskaa toki samalla lämpöä, ettei noita yläkerran ylipaineongelmia tule.
 
Ilma yläkertaan tulee väärää reittiä ja sitä tulee liian vähän. Siksi lisäsin yhden venttiilin.
Siellä makkarissa nyt kaksi korvausilma venttiiliä ?


Ongelmien välttämiseksi ilmanvaihtoa pitäisi lisätä vain niin vähän että korvausilmaa alkaa tulemaan myös ylimmästä venttiilistä.
Ehkä siitä toista lisäänty ilmamäärä, jos se toinen lisäsi poistoa.

Mutta jos haluat hormin poistoa lisätä, niin se huippari, mutta sitä ennen katsoa voiko sitä painovoimaista lisätä, millainen venttiili ja onko se hormi missä kunnossa. Ilmeisesti hormia ei ole helppo pidentään.

Onko hormin poisto millä korkeudella, jos siis alhaalla, niin sen siirtäminen ylemäksi, sillä edellytyksellä että se helpo tehdä yllemmäksi.
 
Joo kyllä mä tosta soittelen. Sauna kuivuu kyllä saunomisen jälkeen jopa hyvin, enkä muista niissä parissa pyyhkeessäkään olleen ongelmaa. Et vähän "väärinkäytön" puolelle menee tuo pyykin kuivaus. Ei vaan mitään hahmotusta noihin ilmavirtoihin, että miltä se sitten näyttää/tuntuu/kuulostaa kun on oikein.
Saunassa noin normaalisti ei pyykit happane, mutta voin kuvitella saunan joka kylmä jossain kellarissa ja sinne korvausilma tulee jostain mikä ei kovin hyvää kuivatukseen. Kovin isoja ilmamääriä saunassa ei välttämättä ole. Meni ohi oliko puu vai sähkösauna.

Mutta jos kosteiden tilojen poistot ei noin muutenkaan toimi, normi venttiileissä suht pienelläkin ilmamäärällä kyllä wc paperi pysyy.

Liite, jos ei ihan tajuttoman iso.
 

Liitteet

  • kuva_2023-11-07_133157089.png
    kuva_2023-11-07_133157089.png
    78,4 KB · Luettu: 3
Joo, se voi vaan olla, että kun painovoimaisesti se yläkerta ylipaineistuu ja se ilmanvaihdon vauhti riippuu siitä, että paljonko se ylipaine työntää ilmaa sieltä poistohormista, niin voi vaan olla niin ettei noista yläkerran korvausilmaventtiileistä kovin herkästi tule ilmaa sisälle. Paine-eronhan pitäis olla koko kämpässä negatiivinen, ulkoilmaan nähden, jotta korvausilmaa tulisi sisälle myös yläkerrasta. Frendillä on koneellisella poistoilmanvaihdolla 3 kerroksinen kämppä, niin siinäkin on pienemmillä puhallinnopeuksilla sellanen tilanne, että yläkerta ylipaineistuu sopivilla keleillä ja kertoi että pitää talvella aika paljon niillä kovemmilla asetuksilla ja haaskaa toki samalla lämpöä, ettei noita yläkerran ylipaineongelmia tule.
Lämpöisemmällä kelillä sieltä kyllä tuli ilmaa, ettei se nyt ihan turha lisäys ollut. Se nyt ei sinäänsä haittaisi vaikka lämpöä menisi enemmän harakoille.
 
Siellä makkarissa nyt kaksi korvausilma venttiiliä ?



Ehkä siitä toista lisäänty ilmamäärä, jos se toinen lisäsi poistoa.

Mutta jos haluat hormin poistoa lisätä, niin se huippari, mutta sitä ennen katsoa voiko sitä painovoimaista lisätä, millainen venttiili ja onko se hormi missä kunnossa. Ilmeisesti hormia ei ole helppo pidentään.

Onko hormin poisto millä korkeudella, jos siis alhaalla, niin sen siirtäminen ylemäksi, sillä edellytyksellä että se helpo tehdä yllemmäksi.
Ne vaihtoehdot ovat poistopuhallin hormiin, tai tuulessa pyörivä tehostin. Muut keinot menevät turhan hankalaksi.
 
Ne vaihtoehdot ovat poistopuhallin hormiin, tai tuulessa pyörivä tehostin. Muut keinot menevät turhan hankalaksi.
Meinaat jotain tälläistä .taloon.com/poistoilmapuhaltimet
Jos kanava ja venttiili "avattu" niin paljon kun saa ja jos hormin pidentäminen pois suljettu , samoin huippari horminpäähän, ja ventiilin siirtominen ylöspäin hormissa, niin tuo taitaa jäädä.

tsekkaa sen hormin kunnon, jos tiivis niin puhaltaa ulosasti. Ja oletus että samassa hormissa ei ole mitään muuta.

Esim puhallin-pax-calima , max vapaalla puhalluksella 30 litraa/s tiedä sitten mitä käytännön kohteessasi, jos puolet niin perus makkariin riittää.
 
Saunassa noin normaalisti ei pyykit happane, mutta voin kuvitella saunan joka kylmä jossain kellarissa ja sinne korvausilma tulee jostain mikä ei kovin hyvää kuivatukseen. Kovin isoja ilmamääriä saunassa ei välttämättä ole. Meni ohi oliko puu vai sähkösauna.

Mutta jos kosteiden tilojen poistot ei noin muutenkaan toimi, normi venttiileissä suht pienelläkin ilmamäärällä kyllä wc paperi pysyy.

Liite, jos ei ihan tajuttoman iso.
Sähkösauna ja yläkerrassa, vähän ihmeellisesti. Mun käsityksen mukaan n. puolet koko asunnon poistosta pitäis mennä tota kautta niin siitä arvelin alkuun että vois olla hyvä paikka kuivata. Koko tarina siis sellainen, että kuivaaminen siirrettiin kesällä tuonne, kun ikkunaa pidettiin auki. Sit syksymmällä ikkuna kiinni ja mukamas ilmanvaihto täysille niin hirveä haju vaan tuloksena. Kuvan mukaset räppänät on suihkussa, saunassa, vessassa ja keittiön (no koko alakerta on sitä keittiötä) katossa. Lisäksi suihkussa ja saunassa on mun arvailun mukaan vähän erinäköiset venttiilit, vissiin jonkinlainen suora korvausilma. Kivasti vierekkäin katossa, mut miksipä nyt ei. Muuten on sitten molemmissa kerroksissa ulkoseinässä suljettavat venttiilit, ja ne on nyt viikon verran olleet ummessa eikä tänne vieläkään kyllä tukehdu. Vastaus mun kysymykseen on saatu, mutta tällee langan hengessä ja jos muuten kiinnostaa, niin liitteenä karsea kuva kämpästä, joka sattu netistä löytymään.
1699357508764.png
 
Meinaat jotain tälläistä .taloon.com/poistoilmapuhaltimet
Jos kanava ja venttiili "avattu" niin paljon kun saa ja jos hormin pidentäminen pois suljettu , samoin huippari horminpäähän, ja ventiilin siirtominen ylöspäin hormissa, niin tuo taitaa jäädä.

tsekkaa sen hormin kunnon, jos tiivis niin puhaltaa ulosasti. Ja oletus että samassa hormissa ei ole mitään muuta.

Esim puhallin-pax-calima , max vapaalla puhalluksella 30 litraa/s tiedä sitten mitä käytännön kohteessasi, jos puolet niin perus makkariin riittää.
Huipparia ei voi asentaa helposti. Se kyllä kävi mielessä miten tiivis hormi mahtaa olla. Toisaalta reikä on sen verran iso ettei sinne mitään ihmeempää ylipainetta muodostune.

Tuollainen pax puhaltaa 8.3l/s, voisi olla vieläkin vähemmän.
 
Sähkösauna ja yläkerrassa, vähän ihmeellisesti. Mun käsityksen mukaan n. puolet koko asunnon poistosta pitäis mennä tota kautta niin siitä arvelin alkuun että vois olla hyvä paikka kuivata. Koko tarina siis sellainen, että kuivaaminen siirrettiin kesällä tuonne, kun ikkunaa pidettiin auki. Sit syksymmällä ikkuna kiinni ja mukamas ilmanvaihto täysille niin hirveä haju vaan tuloksena. Kuvan mukaset räppänät on suihkussa, saunassa, vessassa ja keittiön (no koko alakerta on sitä keittiötä) katossa. Lisäksi suihkussa ja saunassa on mun arvailun mukaan vähän erinäköiset venttiilit, vissiin jonkinlainen suora korvausilma. Kivasti vierekkäin katossa, mut miksipä nyt ei. Muuten on sitten molemmissa kerroksissa ulkoseinässä suljettavat venttiilit, ja ne on nyt viikon verran olleet ummessa eikä tänne vieläkään kyllä tukehdu. Vastaus mun kysymykseen on saatu, mutta tällee langan hengessä ja jos muuten kiinnostaa, niin liitteenä karsea kuva kämpästä, joka sattu netistä löytymään.
1699357508764.png
Alakerran wc -10, kylpyhuone -15, saunasta ihan tolkkua ottanut, mutta jos tolkulliset venttiilit niin wc, kylppäri pitäisi wc paperi pysyä.

Jos kuvitellaan että huippari toimisi, niin homman voisi kaataa se että jostain on venttiili irti.
 
Tuollainen pax puhaltaa 8.3l/s, voisi olla vieläkin vähemmän.
Ok, ei osunut silmään, ynnäilin tuosta vapaapuhallus tiedosta.
Mutulla makkariin kai pitäisi saada se 12l/s, jos ei kovin iso. ja tässä kai vähän mutkistaa se että halutaan nimenomaan raitistailmaa makkarin tuloventtiilistä. eli jos se tuo toimii myös muiden tilojen poistona.

Jos ja kun asennus makkariin, niin hiljaisuus tärkeä, tämä johdattelee siihen että hiljainen tehokas ei ehkä pakota käyttää maximitehoa, joka usein äänekkäin.

edit
Ja tuo ei ollut suositus, en tiedä minkäkoinen kanava, ja venttiili reikä on, tuo taisi olla aika pieneen aukkoon, eli isompaa kannattaa katsoa jos iso aukko.

On tuolla isompiakin,
Puhallin Thermex Silent 300 CZ n 150mm reikään ja tuossa jotain käyriäkin. nopeasti ei osunut silmään miten tehoasäädetään
 
Viimeksi muokattu:
Mitä jos vaan jatkaisi hormia teräsputkella + tuulitehostimella? Eihän se tietysti kaunis ole jos putki tulee +metrin sadesuojan yli...
 
Mitä jos vaan jatkaisi hormia teräsputkella + tuulitehostimella? Eihän se tietysti kaunis ole jos putki tulee +metrin sadesuojan yli...
Jos se venttiiliä ei voi ylemmäksi siirtää ? jos se nyt ei ole ?
Nyt tuli vähän olo että se poisto on enemmän vajaa mitä ehkä aiemmin ajateltu, joten hormia pidentämällä ei ehkä saavuta riittävää parannus. Mutta jos tuota on into kokeilla, mikäs siinä. (maadotuistarpeisiin en ota kantaa).
Tekee loppullisen päätöksen kokeilun jälkeen, ilman mittaria voi olla vähän hataraa, mittarillakkin pienen vaiktuksen arviointi ole suoraviivaista.

Teräsputkiestä tuli mieleen, haluatko kertoa onko se makkarin hormi ihan tiilumuurattu hormi.

Jos katolle valmis touhuileen ja rakenteleen, niin sitten se huipparikin voisi olla vaihtoehto.
 
Jos se venttiiliä ei voi ylemmäksi siirtää ? jos se nyt ei ole ?
Nyt tuli vähän olo että se poisto on enemmän vajaa mitä ehkä aiemmin ajateltu, joten hormia pidentämällä ei ehkä saavuta riittävää parannus. Mutta jos tuota on into kokeilla, mikäs siinä. (maadotuistarpeisiin en ota kantaa).
Tekee loppullisen päätöksen kokeilun jälkeen, ilman mittaria voi olla vähän hataraa, mittarillakkin pienen vaiktuksen arviointi ole suoraviivaista.

Teräsputkiestä tuli mieleen, haluatko kertoa onko se makkarin hormi ihan tiilumuurattu hormi.

Jos katolle valmis touhuileen ja rakenteleen, niin sitten se huipparikin voisi olla vaihtoehto.
Yläkerrassa hormit ovat väkisinkin lyhyempiä.
Huipparia ei tuohon voi asentaa.

Mitenhän toimisi joku 40mm läpivienti katonrajassa tasaamaan paine-eroa?
 
Huipparia ei tuohon voi asentaa.
Nyt sati minut kuvitteleen että millainenhan erikoisuus siellä on. vai vai tarkoitatko ettei saa lupaa asentaa.

Mitenhän toimisi joku 40mm läpivienti katonrajassa tasaamaan paine-eroa?
Jos se ylipaine on pieni, niin ei se ainakaan huononna, se saavuttaako sillä riittävät ilmamäärät yhdessä nykyisen kanssa on mysteeri.

Mutta jos sinne saat tehty asiallisen läpiviennin niin samalla voisi toki tehdä ihan kunnollisen (siis ihan kunnon kokoisen putken, 40mm ei paljoa mene vaikka olisi imuri) ja siihen lättästä sen huipparin, niin saa sen ilman vaihdon haltuun eri säillä, myös kesällä.

Jos se huippari on kielletty, niin tekee silti kunnollisen, ja ventiilillä sitten ottaa homman haltuun. (silti voisi tehdä varausta sähköreitille) ja pitää ns huippari option.

Tässä meillä oli toki mysteeri se yläkerta, rappukäytävä muuten, väkisin ajatukset kääntyy jälleen niihin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sati minut kuvitteleen että millainenhan erikoisuus siellä on. vai vai tarkoitatko ettei saa lupaa asentaa.


Jos se ylipaine on pieni, niin ei se ainakaan huononna, se saavuttaako sillä riittävät ilmamäärät yhdessä nykyisen kanssa on mysteeri.

Mutta jos sinne saat tehty asiallisen läpiviennin niin samalla voisi toki tehdä ihan kunnollisen ja siihen lättästä sen huipparin, niin saa sen ilman vaihdon haltuun eri säillä, myös kesällä.

Jos se huippari on kielletty, niin tekee silti kunnollisen, ja ventiilillä sitten ottaa homman haltuun. (silti voisi tehdä varausta sähköreitille) ja pitää ns huippari option.

Tässä meillä oli toki mysteeri se yläkerta, rappukäytävä muuten, väkisin ajatukset kääntyy jälleen niihin.
Tätä keskustelua on aika turhauttavaa seurata kun ei taida kukaan tietää mistä on kyse. Eikö @petepeluri voisi antaa niitä moneen kertaan kysyttyjä lisätietoja, jolloin asialla voisi olla jotain yleisempääkin kiinnostavuutta. Muussa tapauksessa voisi perustaa uuden ketjun jossa arvuutellaan toimivia ratkaisuja tuntemattomiin kohteisiin. ;)

Edit: sori vastasin vahingossa @pulatunnus ksen viestiin, vaikka oli tarkoitus vastata @petepeluri lle.
 
Tätä keskustelua on aika turhauttavaa seurata kun ei taida kukaan tietää mistä on kyse. Eikö @petepeluri voisi antaa niitä moneen kertaan kysyttyjä lisätietoja, jolloin asialla voisi olla jotain yleisempääkin kiinnostavuutta. Muussa tapauksessa voisi perustaa uuden ketjun jossa arvuutellaan toimivia ratkaisuja tuntemattomiin kohteisiin. ;)

Edit: sori vastasin vahingossa @pulatunnus ksen viestiin, vaikka oli tarkoitus vastata @petepeluri lle.
Tää keskustelu arvuuttelun ja petepelurin vastailun välillä on tosiaan vähän turhaa, kun mitään varsinaista sisältöä ei tule.

Pulatunnuksella on painovoimaisella ilmanvaihdolla oleva rintamamiestalo, missä ylemmän kerroksen makkarin korvausilmaventtiili ei jaksa näillä syyskeleillä vetää ilmaa kun yläkerrassa on ulkoilmaan nähden ylipaine ja korvausilma tulee muualta kämpästä ellei ovi ole kiinni ja tiivistetysti, jolloin paikallinen paine-ero hormiin kääntää tilanteen.

Eihän tuossa taida ollakaan muuta ratkaisua kuin hyväksyä ominainen toiminta kyseisen ikäluokan kämpälle tai remppailla ilmanvaihtoa.
 
Tätä keskustelua on aika turhauttavaa seurata kun ei taida kukaan tietää mistä on kyse. Eikö @petepeluri voisi antaa niitä moneen kertaan kysyttyjä lisätietoja, jolloin asialla voisi olla jotain yleisempääkin kiinnostavuutta. Muussa tapauksessa voisi perustaa uuden ketjun jossa arvuutellaan toimivia ratkaisuja tuntemattomiin kohteisiin. ;)

Edit: sori vastasin vahingossa @pulatunnus ksen viestiin, vaikka oli tarkoitus vastata @petepeluri lle.
Se on kerrottu. Yläkerran korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa kun keli kylmenee, ylipaineen takia. Kysymys on mitä tehdä asialle? Hormi vetää muttei riittävästi, ja huipparia ei voi asentaa.
 
Se on kerrottu. Yläkerran korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa kun keli kylmenee, ylipaineen takia. Kysymys on mitä tehdä asialle? Hormi vetää muttei riittävästi, ja huipparia ei voi asentaa.
Se kannattaa ymmärtää että lukijoilla ei mitään todellista tietoa kohteesta, joten jokainen käyttää mielikuvitusta. Pienet tiedonjyväset muuttaa tarinaa, joskus se tietovihjekkin niin niukka että sen ymmärtää väärin.

Me ei tiedetä onko kyse vanhasta kansakoulusta, yli satavuotta vanhasta karjatilan päärakennuksesta, perus rintsikasta, siirtolapuutarhamökistä. vanha leirintäalueen saunamökki Ei tiedetä onko kellaria.

Mainitut ilmamäärät, kanava suunnitelmat tuo ensisijaisesti mieleen siirtolapuutarhamökin, saunamökin, jossa huipparikielto.

Kerrottu
- 7metriä joku korkeus
- Ylkerrassa makkari ja siellä mahdollisesti yksi tuntematon painovoimainen poistokanava. (*
- Yläkerran makkarissa ikkunna jossa raitisilmakanava ikkunan välistä.
- Tehty jokin uusi raitisilmakanava joskus. Jonekkin, ehkä yläkerran makkariin, ehkä ei
- Alakerrassa (mitä sitten tarkoittaa) on kylppäri jossa koneellinen tehoton poisto

- Ongelma siirtoilma on laadutonta
- Ikkunan raitisilmakanava toimii jo viileillä plus keleillä poistokanava, ja ikkuna kastuu (huurtuu)


(*
(poisto)Käytety sanat tuo mieleen muuraatun hormin, mutta sitä ei ole haluttu vahvistaa, koosta ei mitään mielikuvaa, venttiileistä ei mitään mielikuvaa, niiden sijainnista ei mielikuvaa. Voi olla että todellakkin on joku muurattu hormi, josta sitten jollain satasen kurttuputken pätkälle vedetty makkariin, tosin sekin voi olla tuota nelikymppistä.


Jos tekee katolle uuden riittävän ison poiston, niin tuskin huonontaa, se onko sopiva poistoa 125 putkella vai jotain muuta, tuolla vaivalla jos ei huipparilla ota, niin ainakin sellainen setti että siihen saa sen huipparin helposti, maasta katsellen ulkonäköero on pieni. Tässä se tärkeää että on oikeasti osaava ja huolellinen kaveri tekemässä. ettei myöhemmin synny kosteusvahinkoja.

(Edit:
Uusi poistokanava voi olla se järkevin ratkaisu, mutta voidaan kuitenkin kuvitella tilanne missä se ei ole, voidaan kuvitella tilanne että korjaus voi olla helpompi, halvempi ja sellainen joka myös korjaa perusongelmaa paremmin)
 
Viimeksi muokattu:
Se on kerrottu. Yläkerran korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa kun keli kylmenee, ylipaineen takia. Kysymys on mitä tehdä asialle? Hormi vetää muttei riittävästi, ja huipparia ei voi asentaa.
Asialle ei varmaankaan kannata lähtökohtaisesti tehdä mitään, koska toi painovoimasen ilmanvaihdon paineen nousu korkeuden mukaan on ihan vaan fysikaalinen ilmiö, eikä sitä voi muuttaa ellei kämppä kauttaaltaan alipaineistu koneellisen ilmanvaihdon seurauksena. Jos haluat tiivistää sen huoneen oven kunnolla niin, että ovi kiinni alipaine huoneeseen muodostuu iv-kanavan paine-eron takia, niin se toki toimii ja saat sitä suoraan ulkoa otettua ilmaa korvausilmaksi. Ei ole kuitenkaan jossain kotiolosuhteissa kovinkaan kriittistä siitä, tuleeko jokaiseen tilaan se korvausilma nimenomaan ulkoa, kunhan se ilma ylipäänsä vaihtuu ja kunhan se korvausilma tulee muista puhtaista tiloista, eli yleensä tarkoittaa siis poistoilmakanavia vessoissa, märkätiloissa, keittiössä. Jos siis jonkun porraskäytävän kautta tulee olohuoneen korvausilmaventtiilin ilmaa tms sinne yläkertaan niin samaa "puhtaaksi" luokiteltavaa ilmaa se kuitenkin on.

Tuossahan nyt on vaan valittu vanhempi talo, jossa on ajan mukaiset ratkaisut ja mikäli talo on muuten terveeksi havaittu, niin harvoinpa noita asioita kannattaa liikaa säätää. Jos haluaa optimaaliset ilmanvaihdot jokaiseen huoneeseen niin ostaa vaan kämpän koneellisella tulo ja poistoilmanvaihdolla, missä on tulokanavat huonekohtaisesti. Tässä ilmeisesti mitkään isommat parantelutoimet eivät tulleet kyseeseen, jos huipparia ei voi asentaa ja harvoin toki jotain rintamamiestaloa kannattaakaan isolla rahalla peruskorjailla ja kunnostella vaan ehkä sitten, kun alkaa talosta aika jättää, laittaa vähän kauttaaltaan modernimman tilalle.
 
Se on kerrottu. Yläkerran korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa kun keli kylmenee, ylipaineen takia. Kysymys on mitä tehdä asialle? Hormi vetää muttei riittävästi, ja huipparia ei voi asentaa.
Syitä voi olla monia, ja oikean ratkaisun tarjoaminen vaatii ymmärrystä kokonaisuudesta, kuten @pulatunnus on ymmärtääkseni yrittänyt selittää.
 
Toimiiko perhospelti painovoimaisen ilmanvaihdon kanavassa vai pysyykö siivet kiinni?
 
Kyllä se kiinni pysyy, sen verta on jousissa vastusta.
Tyypilissä taitaa se ideakin olla se että estää sen painovoimaisen virtauksen.
Olikos painovoimaisiin sitten niitä kevyempiä ratkaisuja joiden idea estää vääräänsuuntaan virtaus.
 
Swegon W4 tuloilma nyt ilmojen viilentyessä aiheuttaa ihmetystä. Laite on Comfort moodissa, ja tuloilman pyynniksi on asennettu 17 C. Tämä toimii 90% ajasta näin hyvin, laite näyttää että sisään puhalletaan n. 17 C ilmaa. Syystä tai toisesta, laite rupeaa välillä nostamaan tuota sisään tulevan ilman lämpötilaa. Tälläkin hetkellä 22,5 C (ulkolämpötila +1). No, se johtaa tietysti siihen että sisälämpötila nousee ja mielestäni ilmanlaatukin heikkenee. Ainakin aiheuttaa minulle päänsärkyä. Tätä toiminnollisuutta jatkuu päivän tai pari ja sitten laite palaa ”ruotuun”. Tilanteen ”aloittaa” ilmeisesti jokin joka nostaa normaalia huonelämpötilaa hieman. Esim ruuan laitto (uuni pitkään päällä) tms. Kovia pakkasia täällä etelässä ei ole vielä ollut, mutta ulkona olisi kuitenkin tarjolla 0 asteen molemmin puolin. Huurteen poisto toimintokaan ei liene päällä näin matalilla lämpötiloilla (Tänäänkin ulkona plussan puolella..) Mitään arvailuja mistä tämmöinen tuloilman lämmityshalu yli asetetun arvon ohi voisi syntyä ?
 
Huurteen poisto toimintokaan ei liene päällä näin matalilla lämpötiloilla (Tänäänkin ulkona plussan puolella..)
Tätä silti ensimmäisenä varmistaisin. Toimiiko "huurteen" tunnistus hyvin. en googlannut miten se tuossa koneessa on tehty, siinä on erilaisia systeemejä, joista jotkin ovat herkempiä häiriöille. Joissain on jonkinlainen "valokeno" lämmänvaihtimessa joka voi sekoilla jos liikaantunut, huonossa asennossa jne.

Ilmanlaadun huonontuminen voi huurteenpoistoon liittyä, mutta siitä tuli mieleen että jos siellä lämmöntalteenoton ohitus, joka jumittaa, jonka seurauksena vuotaa, kiertää, jolle voisi keksiyhteyden esim siihen että sisälämpötila ylittää ns "yö viilennys" rajan. ja päällä edeleen on joku yö viilennys ominaisuus. (ei käsin poiskyketty, eikä automatiikka pois kytkenyt)

Muitakin tulee mieleen, mutta ehkä menee jo sitten aika villiksi.
 
Tätä silti ensimmäisenä varmistaisin. Toimiiko "huurteen" tunnistus hyvin. en googlannut miten se tuossa koneessa on tehty, siinä on erilaisia systeemejä, joista jotkin ovat herkempiä häiriöille. Joissain on jonkinlainen "valokeno" lämmänvaihtimessa joka voi sekoilla jos liikaantunut, huonossa asennossa jne.

Edellisenä talvena tuo huurteen poisto meni päälle, kun lämpötila tippui nopeasti reilusti pakkasen puolelle (kosteus tiivistyi). Laitehan tästä ei mitään kerro, mutta energiamittari pistokkeessa kertoi kun vastus kävi aika ajoin päällä. Pitäisin outona, jos nyt olisi päättänyt ruveta poistamaan huurretta nostamalla lämpötilaa laitteen sisällä, käyttämättä vastusta. Toki, laite ei kerro missään mitä tekee . Tai no, kosteudenpoistoautomatiikka ilmoittaa itsestään suihkussa käymisen jälkeen.
Kesäyön viilennys toiminta ei ole päällä. Softabugin vuoksi olen poistanut laitteesta virratkin, mutta haluaa jatkaa siinä tilassa jossa oli.
 
Edellisenä talvena tuo huurteen poisto meni päälle, kun lämpötila tippui nopeasti reilusti pakkasen puolelle (kosteus tiivistyi). Laitehan tästä ei mitään kerro, mutta energiamittari pistokkeessa kertoi kun vastus kävi aika ajoin päällä. Pitäisin outona, jos nyt olisi päättänyt ruveta poistamaan huurretta nostamalla lämpötilaa laitteen sisällä, käyttämättä vastusta. Toki, laite ei kerro missään mitä tekee . Tai no, kosteudenpoistoautomatiikka ilmoittaa itsestään suihkussa käymisen jälkeen.
Kesäyön viilennys toiminta ei ole päällä. Softabugin vuoksi olen poistanut laitteesta virratkin, mutta haluaa jatkaa siinä tilassa jossa oli.
Huutelen, ilman että olisin laitteen prujuja kaivannut esiin.

Eli se ei lähde lämittään, mutta lämmöntalteenotto toimii, ja lämpö leviää ympärikämppää. (oletus että sähkölämmiteinen ja ongelma tilanteessa ei energiankulutus nouse)

Jos huonoilmanlaatu tunne on enemmän lämpötilasta johtu tunne, kuin siitä että vuotaisi likaista ilmaa tuloon.

Jos olisi tuosta kyse niin se ihan tyypillinen toimintatapa tuloilma ohjatuista, eli se tulolämpötila yritetään pitää asetus arvon yläpuolella tarvittassa lisälämittämällä. mutta ei jäähdytetä talvella, ettei tule sitä tilaa että kämppää lämmitetään ja ilmanvaihdolla jäähdytetään.

Jos sitä lämpökuormaa tulee, niin sitä voisi helpottaa käyttää samaan aikaan tehostustilaa, jolloin ilmamäärät kasvaa.

Jos siellä joku talvipelti, niin sen toiminnan voi tarkistaa.

Sen kuvittelin että kiinteä lämmönvaihdin, ja jäi vähän epävarmaksi onko liesikupu liitetty tuohonkoneeseen, vai ei.

En sitäkään selvittänyt millainen sulatusautomatiikka tuossa on, ei harvinaista että "optiset" alkaa toimiin väärin, jos liikantuneet, tai eivät ole kunnolla paikallaan.

Yksituli mieleen, suodattimet on varmaan vaihdettu/puhtaat/oikeat, mutta ulkosäleiköt voisi tarkistaa, onko tuloilmasäleikkö puhdas. Sen tukkoisuus voi kaataa tuloilman. Ilmeisesti puhaltimet toimii, venttiileeissä jotain liikettä.


Edit:
Anturit ilmeisesti toimii, eli jos laite kertoo ne ja niissä järkevän oloisia arvoja.

Edit2
Piti sitten etsia prujuja, ilmeisesti sillä mukavuus asetuksella yhdessä eco asetuksen kanssa pelaa tuolla ohitusläpällä. mutta en ihan varma oliko oikein mallin ja oikean kapulan pruju, koska isosti kaikkea löytyy.
Joku tuote pruju. Casa w4 xs ? tiedosto W3W4_XS_e_FI-t

Se että lämminvaihtimella saisi tuloilman pysymään lämpimänä vuorokauden, niin tarvii jostain sitä ulkopuolista lämmitystä, vaikka matalaenergiatalo olisi. Ei tuo kuitenkaa 99 prosentin hyötysuhde ole.


Jos sinulla mittari, niin sähkökoneessa näkyy kyllä vastus kulutuksessa, siis ymmärsin ettei ole vesikone.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisenä talvena tuo huurteen poisto meni päälle, kun lämpötila tippui nopeasti reilusti pakkasen puolelle (kosteus tiivistyi). Laitehan tästä ei mitään kerro, mutta energiamittari pistokkeessa kertoi kun vastus kävi aika ajoin päällä. Pitäisin outona, jos nyt olisi päättänyt ruveta poistamaan huurretta nostamalla lämpötilaa laitteen sisällä, käyttämättä vastusta. Toki, laite ei kerro missään mitä tekee . Tai no, kosteudenpoistoautomatiikka ilmoittaa itsestään suihkussa käymisen jälkeen.
Kesäyön viilennys toiminta ei ole päällä. Softabugin vuoksi olen poistanut laitteesta virratkin, mutta haluaa jatkaa siinä tilassa jossa oli.
Tuossa on ilmeisesti sekä etu- että jälkivastukset? Jos tuloilman lämpötila nousee kummallisen korkeaksi, niin ei siihen muuta selitystä ole kuin että jompi kumpi vastuksista (tai molemmat) on päällä liikaa. Parilla lämpömittarilla ja/tai kulutusmittarilla selviää aika helposti mikä sitä lämpöä tekee.
 
Tuossa on ilmeisesti sekä etu- että jälkivastukset? Jos tuloilman lämpötila nousee kummallisen korkeaksi, niin ei siihen muuta selitystä ole kuin että jompi kumpi vastuksista (tai molemmat) on päällä liikaa. Parilla lämpömittarilla ja/tai kulutusmittarilla selviää aika helposti mikä sitä lämpöä tekee.
Edellisessä kämpässä hajos joku ohjaus, jonka takia jälkilämmitysvastukset oli kokoajan päällä. Ei sitä talvella huomannu mitenkään, mut keväällä huollon yhteydessä ruvettiin ihmetteleen miks ne on kuumat. Joku Ilton malli oli kyseessä.
 
Tuossa on ilmeisesti sekä etu- että jälkivastukset? Jos tuloilman lämpötila nousee kummallisen korkeaksi, niin ei siihen muuta selitystä ole kuin että jompi kumpi vastuksista (tai molemmat) on päällä liikaa. Parilla lämpömittarilla ja/tai kulutusmittarilla selviää aika helposti mikä sitä lämpöä tekee.
Energiamittari on laitteen töpselissä kiinni ja ei kuluta ylimääräistä virtaa. Se kyllä kertoo isompaa lukemaa, jos vaikka puhallin nopeutta kasvattaa. Sama tasainen kulutus on koko ajan, kuin laitteen pyöriessä normaalinopeudella.
 
Energiamittari on laitteen töpselissä kiinni ja ei kuluta ylimääräistä virtaa. Se kyllä kertoo isompaa lukemaa, jos vaikka puhallin nopeutta kasvattaa. Sama tasainen kulutus on koko ajan, kuin laitteen pyöriessä normaalinopeudella.
No ei se laite tyhjästä voi lämpöä tehdä. Jos tuloilma on 22,5 kuten kirjoitit, niin joko sitä lämmitetään jollain tai sitten laite kierrättää poistoilman suoraan takaisin sisään. Jälkimmäinen ei vain taida olla edes mahdollista kun tuskin siellä mitään sellaista ohjauspeltiä on mikä noin voisi tehdä.

Edit: Vai olisiko tässä ongelmana, että tulopuhallin ei pyöri ollenkaan? Tuo tulon lämpötila ei ilmeisesti ollut mitattu venttiilistä vaan laitteen ilmoittama? Tuleeko venttiileistä ylipäänsä ilmaa silloin kun ongelma ilmenee?
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Zigh, post: 13867541, member: 819"

Edit: Vai olisiko tässä ongelmana, että tulopuhallin ei pyöri ollenkaan? Tuo tulon lämpötila ei ilmeisesti ollut mitattu venttiilistä vaan laitteen ilmoittama? Tuleeko venttiileistä ylipäänsä ilmaa silloin kun ongelma ilmenee?
[/QUOTE]

Laitteen diagnostiikka kyllä ilmoittaa että sekä sisääntulo että poistopuhallin puhaltaa, kertoo kierrosnopeuden molemmille. Ja jos laitteen luukun aukaisee niin kova veto siellä käy..Ja huoneeseenkin asti puhaltaa.
Laitteen sisältä bluetooth mittarilla mitattuna lämpötilat ovat samoja kuin laitteen itse ilmoittamat, sieltä mistä ne on helppo mitata. Tuloilmasuodattimella on ulkolämpötila. Poistoilmasuodattimella on se lämpötila jonka laite ilmoittaa poistoilman lämpötilaksi. Se mitä siinä kennolla tapahtuu ennenkuin puhalletaan sisälle on mysteeri. Huoneistostakin venttiileistä olen mitannut ja nekin lukemat pitävät paikkansa laitteen ilmoittamaan.

Itse olen alkanut epäillä juuri tuota että laite kierrättää tuota poistoilmaa suoraan takaisin sisälle, kun ilmiö on itse itseään ruokkiva. Mitä enemmän huoneen lämpötila nousee, sitä kuumempaa ilmaa huoneeseen aletaan puhaltaa. Aivan kuin tuo ulkona odotteleva ilma jätettäisiin sekoittumatta siihen mukaan kokonaan.
Mutta, tämän ilmiönhän pitäisi olla täysin mahdotonta.

Aukaisin laitteen. Suodattimet vaihdettu viimeksi syyskuussa, eli ei kovin kauan sitten. Tuloilmasuodatin oli keskeltä kostea. Lienee kuitenkin normaalia kun ulkoahan sitä ilmaa siihen tulee. Laitoin kuitenkin uuden setin niin on tuokin poissuljettu…
 
Laitteen diagnostiikka kyllä ilmoittaa että sekä sisääntulo että poistopuhallin puhaltaa, kertoo kierrosnopeuden molemmille. Ja jos laitteen luukun aukaisee niin kova veto siellä käy..Ja huoneeseenkin asti puhaltaa.
Laitteen sisältä bluetooth mittarilla mitattuna lämpötilat ovat samoja kuin laitteen itse ilmoittamat, sieltä mistä ne on helppo mitata. Tuloilmasuodattimella on ulkolämpötila. Poistoilmasuodattimella on se lämpötila jonka laite ilmoittaa poistoilman lämpötilaksi. Se mitä siinä kennolla tapahtuu ennenkuin puhalletaan sisälle on mysteeri. Huoneistostakin venttiileistä olen mitannut ja nekin lukemat pitävät paikkansa laitteen ilmoittamaan.

Itse olen alkanut epäillä juuri tuota että laite kierrättää tuota poistoilmaa suoraan takaisin sisälle, kun ilmiö on itse itseään ruokkiva. Mitä enemmän huoneen lämpötila nousee, sitä kuumempaa ilmaa huoneeseen aletaan puhaltaa. Aivan kuin tuo ulkona odotteleva ilma jätettäisiin sekoittumatta siihen mukaan kokonaan.
Mutta, tämän ilmiönhän pitäisi olla täysin mahdotonta.

Aukaisin laitteen. Suodattimet vaihdettu viimeksi syyskuussa, eli ei kovin kauan sitten. Tuloilmasuodatin oli keskeltä kostea. Lienee kuitenkin normaalia kun ulkoahan sitä ilmaa siihen tulee. Laitoin kuitenkin uuden setin niin on tuokin poissuljettu…
Jos huoneista imetty poistoilma on lämmintä, niin se lämmitys on jossain muualla kuin koneessa. Ja jos on sähkökone (ei vesipatteria) ja kone ei kuluta sähköä, niin sekin sitä tukee.

Aiemmin kun sen jonkin prujun selailin, niin asetukset ilmeisesti sellaiset ettei se kone nyt jäähdytä, eli se mukavuus asetus aseteltu niin ettei viilennä tapauksessasi.

Muistelen että tuota kesti suhteellisen pitkään vuorokauden, eli vaatii matalaenergiatalon jossa turhan paljon hukkalämmöntuottoa, tai matalaenergia tallo ja jossain lämmitetään liikaa. jos ei ihan saunapäällä, mutta melkein. Tietenkin jos on tulisijoa niin ei tavatonta.

Lämmönvaihtimen hyötysuhde tuskin on niin ihmeellinen että tiiviiskään talo ei jäähtyisi tilapäisestä lämpökuormasta jos ilmamäärät kohdillaan.


Itse olen alkanut epäillä juuri tuota että laite kierrättää tuota poistoilmaa suoraan takaisin sisälle, kun ilmiö on itse itseään ruokkiva. Mitä enemmän huoneen lämpötila nousee, sitä kuumempaa ilmaa huoneeseen aletaan puhaltaa. Aivan kuin tuo ulkona odotteleva ilma jätettäisiin sekoittumatta siihen mukaan kokonaan.
Mutta, tämän ilmiönhän pitäisi olla täysin mahdotonta.

Aukaisin laitteen. Suodattimet vaihdettu viimeksi syyskuussa, eli ei kovin kauan sitten. Tuloilmasuodatin oli keskeltä kostea. Lienee kuitenkin normaalia kun ulkoahan sitä ilmaa siihen tulee. Laitoin kuitenkin uuden setin niin on tuokin poissuljettu…
Jos ongelma alkoi suodattimien vaihdon yhteydessä, niin onko samalla putsattu lämmönvaihdinta, ym. Eli vahingossa kasattu väärin, ja ilma tosiaan kiertää.

Muistaakseni mainitsit että ilmanlaatu huononee, joka sinänsä tukisi tuota.

Se meni ohi tarkistitko ne säleiköt, ritilät, sieltä ulkoa mistä otetaan ilmaa, ulospuhallus yleensä pysyy auki, mutta jos tulo voi tukkeutua , varsinkin jos tiheä verkko.

Tuokin menisi myös ilmanlaatu heikkenemiseen, jos se ilme revitään muista reiteistä. ja se miksi kestää jäähty niin voisi osittain selittyä sillä että ilmanvaihto alimittainen, ja energaitiivis talo.

Samaa voisi aiheuttaa se jos uudet suodattimet selkesti vääränlaiset, eli ne vastustaa ilmanvirtausta selkeästi enemmän.

Mutta jos ne lämmöt pysyy pitkään korkealla, niin jostain se lämpö pitää tulla, jos joku pieni osake jossa vain yksi viileseinä, ja energiatehokas, niin ihmisetkin voi lämittää , mutta omakotitalossa energatehokas (eristys) ja sitä lämpöä tulee ihmisesitä, ja muuista kodinkoneista, niin aika paljon saa tulla että nolla keleilla lämmöt vain nousee.
 
Samaa voisi aiheuttaa se jos uudet suodattimet selkesti vääränlaiset, eli ne vastustaa ilmanvirtausta selkeästi enemmän.

Mutta jos ne lämmöt pysyy pitkään korkealla, niin jostain se lämpö pitää tulla, jos joku pieni osake jossa vain yksi viileseinä, ja energiatehokas, niin ihmisetkin voi lämittää , mutta omakotitalossa energatehokas (eristys) ja sitä lämpöä tulee ihmisesitä, ja muuista kodinkoneista, niin aika paljon saa tulla että nolla keleilla lämmöt vain nousee.

Ei nyt ihan yksiö, rivitalo 75m2. Toki uusi ja tiivis.

Noh, tällä kertaa tuota ”lämpöä” kesti reilu 2 päivää. Siinä välissä laitoin tehostetun tuuletuksenkin päälle, mutta ei sillä juuri vaikutusta. Toki hieman tiputti tulolämpöjä mutta pysyi n 21 C kieppeillä.

Jossain vaiheessa päivällä oli taas palannut ”ruotuun” ja rupesi puhaltelemaan sisään asetettua 17 C.

Ulkolämpötilakin kerkesi tuossa parin päivän aikana sahata muutamasta plus asteesta -9 pakkaselle ja takaisin nollaan.

Ärsyttää liian fiksut laitteet, jotka ei kerro mitään toiminnastaan, eikä niiden toimintaan voi vaikuttaa.
 
Onkos jollakin tietoa liesituulettimen poistoputken säädöksistä? Siis olen ymmärtänyt että läpivienti yläpohjaan pitää olla eristetty, mutta nyt kyse olisi ihan uuden liesituulettimen vaihdosta. Uudessa tuulettimessa on putken paikka eri kohtaa, joten pikkumuutoksia pitää putkelle tehdä. Jotkut sanoo, että putki pitää olla ns. kovaa putkea ja toiset sanoo että saa olla taipuvaa putkea, jos se on RST? Tietääkö joku oikeesti? Eli kyse on siis vain maustekaapin takana olevasta putkesta. Pitääkö sitä muuten eristää jotenkin?
 
Onkos jollakin tietoa liesituulettimen poistoputken säädöksistä? Siis olen ymmärtänyt että läpivienti yläpohjaan pitää olla eristetty, mutta nyt kyse olisi ihan uuden liesituulettimen vaihdosta. Uudessa tuulettimessa on putken paikka eri kohtaa, joten pikkumuutoksia pitää putkelle tehdä. Jotkut sanoo, että putki pitää olla ns. kovaa putkea ja toiset sanoo että saa olla taipuvaa putkea, jos se on RST? Tietääkö joku oikeesti? Eli kyse on siis vain maustekaapin takana olevasta putkesta. Pitääkö sitä muuten eristää jotenkin?
Saa olla taipuisaa, mutta sen pitää olla tällaista paloluokiteltua: Taipuisa kanava HST D 125 1,5m

Sitä pätkää mikä kulkee lämpimässä tilassa ei tarvitse eristää.
 
Saa olla taipuisaa, mutta sen pitää olla tällaista paloluokiteltua: Taipuisa kanava HST D 125 1,5m

Sitä pätkää mikä kulkee lämpimässä tilassa ei tarvitse eristää.

Kiitokset vastauksesta! Kysyn vielä tarkennuksen tuohon HST-putken käyttöön, kun sen ohjeissa lukee, että on käytettävä tiivisteillä olevaa liitososaa, niin käykö siihen ihan perus liitososa? Siis semmoinen galvanoitu (?) kumitiivisteillä oleva halpis, vai pitääkö olla jotain spesiaalia?
 
Kiitokset vastauksesta! Kysyn vielä tarkennuksen tuohon HST-putken käyttöön, kun sen ohjeissa lukee, että on käytettävä tiivisteillä olevaa liitososaa, niin käykö siihen ihan perus liitososa? Siis semmoinen galvanoitu (?) kumitiivisteillä oleva halpis, vai pitääkö olla jotain spesiaalia?
No en ole mikään asiantuntija joten pienellä varauksella, mutta eiköhän se juuri tarkoita että liitoksissa pitää olla tiivisteet, että mikään jesariviritys ei kelpaa. Eli nuo perus kovapeltiset iv-kanavaosat on siis ihan ok. Ei kai niitä mitään erikoisempia edes ole jos nyt ei mihkään teollisuusjärjestelmiin mennä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 131
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom