Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Ei nyt ihan yksiö, rivitalo 75m2. Toki uusi ja tiivis.

Noh, tällä kertaa tuota ”lämpöä” kesti reilu 2 päivää. Siinä välissä laitoin tehostetun tuuletuksenkin päälle, mutta ei sillä juuri vaikutusta. Toki hieman tiputti tulolämpöjä mutta pysyi n 21 C kieppeillä.

Jossain vaiheessa päivällä oli taas palannut ”ruotuun” ja rupesi puhaltelemaan sisään asetettua 17 C.

Ulkolämpötilakin kerkesi tuossa parin päivän aikana sahata muutamasta plus asteesta -9 pakkaselle ja takaisin nollaan.

Ärsyttää liian fiksut laitteet, jotka ei kerro mitään toiminnastaan, eikä niiden toimintaan voi vaikuttaa.
Jos rivari, siis asuntoyhtiö, niin eikö tuo kuulu yhtiönvastuulle.

Se taisi jäädä kirjaamatta mikä oli huoneesta poistettavan ilman lämpötila. ja paljonko ulospuhallettavan ilman lämpötila.

Jos se laite ei vie sähköä, ja tiedät ettei siinä ole patteri lämmitystä, ja nuo viittaamasi ulkolämpötilat olivat tuon IV koneen raitisilmakanavasta mitattuja lämpötila (kanava mistä tulee ulkoa se raitisilma), eikä keittiön ulkomittarin.

Eli silloin se lämpö tulee jostain laitteen ulkopuolelta.

Niitä ulkojuttuja et ilmeisesti vielä kerinnyt vilaseen.

Taloyhtiö, niin on toki teoriatasolla voi olla isompikin moka, mutta jos tämä on nyt uusi-ilmiö ja naapuritkaan ei ole muuttaneet elämäntapaa, niin se että olisi jotenkin sählätty kämpissä asioita ristiin taitaa olla jo kovasti kaukana, vaikka ei ainutlaatuinen.

Edit. jos vielä kovin uusikohde, niin voi olla vielä vastuita, tekijöillä.

Edit:
Onko tuo huonelämpötila mikä, siis elle tuon 21 c astetta, vai sitä luokkaa/ vähän yli ?

Jos sinne ilmanotto ritilään on vaikea päästä katsomaan, niin en yllätty vaarantaan, vaan siirtä pallo yhtiölle.

Kirjaile ylös noita eri lämpötiloja, Koneen kertomat, tuloilma (huoneeseen puhallettava), sisäilma (Huoneen poisto), Ulkoilma (ulkoimettävä ilma), jäteilme (ulospuhallettava ilma).

Eli normaali tilanteessa, että "vika" tilanteessa. Jos sinulla erillinen ulkolämpömittari ja sisälämpömitareita , niin voi niitäkin kirjailla samalle riville.

Tuloilma venttiileistä on vaikea arpo ilman mittaria ilmamääriä, se voi tuntua kämmenselässä, vaikka olisi hyvin niukka, toki jos tukkalepattaa, niin sitten on toki reilusti.

Moderni uusi kohde on hyvin eristetty ja jos siellä asunnossa on lämmöntuottoa, niin lämmöt voi pysyä korkealla, mutta jos kyse siitä että välillä tuloilma 21 astetta, mutta jossain välissä tippuu 17c asteeseen, niin joko siellä sauna sammunut, tai sitten liittyy touhon toisteltuun ettei , saa sitä raitisilmaa kunnolla, ja välillä saa. (ei ainoa, mutta sen mielellään pois sulkis ennen seuraavaa arvontaa)
 
Rakenteilla olevaan autotalliin olisi tarkoitus laittaa Enerventin LTR-3 ilmanvaihtokone. Tuon voisi laittaa käyttöullakon viereen kattoristikoitten väliin. Ohjeessa käsketään vain lisäeristämään kone kylmään tilaan asennettaessa.

Hiukan kuitenkin tuo asennus epäilyttää. Pohjassa on kondenssivedelle propu, joka tietysti pitäisi putkittaa höyrynsulun läpi. Mutta millainen riski tuo asennus silti on, eli voiko kondensoida sinne höyrynsulun päälle? Pitäisikö höyrynsulku jättää koneen alapuolelta pois ja yhdistää Finfoam-koteloon?

Miten muilla, joilla kone on kylmässä tilassa: Onko höyrynsulun päällä vai alla? Onko kosteuden kanssa tai muutoin ollut ongelmia?
 
Kyseessä on vissiin koneellinen tulo ja poistoilmakone lämmön talteenotolla? Tuossa varmaankin halutaan lisäeristys kylmässä tilassa sen takia, että laitteen hyötysuhde pysyy parempana ja lämpimästä sisäilmasta siirretään enemmän siihen tuloilmaan lämpöä. Varsinaisia kondenssiongelmiahan tollasen kanssa nyt ei pitäisi pahemmin olla, koska tuolla ei kuitenkaan kesäkaudella lämmintä ilmaa viilennetä. Ongelmallinen käyttötilanne myös kotelon kondensoinnin osalta olisi, jos lämmin ulkoilma kohtaa kylmän kotelon. Periaatteessa tuossa on varmaankin vastaavaa riskiä, kuin jossain peltikatossa kondenssin osalta. Laittaisin ihan vaan ohjeen mukaan eristetysti ja vetäisin kondenssiveden putken jonnekin, jos tuollaiselle on ohjeiden mukaan tarve. Sillä ei isoa merkitystä ole tuleeko se höyrynsulun läpi autotalliin.
 
Rakenteilla olevaan autotalliin olisi tarkoitus laittaa Enerventin LTR-3 ilmanvaihtokone. Tuon voisi laittaa käyttöullakon viereen kattoristikoitten väliin. Ohjeessa käsketään vain lisäeristämään kone kylmään tilaan asennettaessa.

Hiukan kuitenkin tuo asennus epäilyttää. Pohjassa on kondenssivedelle propu, joka tietysti pitäisi putkittaa höyrynsulun läpi. Mutta millainen riski tuo asennus silti on, eli voiko kondensoida sinne höyrynsulun päälle? Pitäisikö höyrynsulku jättää koneen alapuolelta pois ja yhdistää Finfoam-koteloon?

Miten muilla, joilla kone on kylmässä tilassa: Onko höyrynsulun päällä vai alla? Onko kosteuden kanssa tai muutoin ollut ongelmia?
Eihän noita IV-koneita ennen 90-luvun loppua paljon muualle asennettukaan kuin ullakoille. Ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan sen boksin lisäeristää ja huolehtii kondessiputken viemäriin.

Mutta jos nyt on ihan uutta rakentamassa, niin miksi se kone pitäisi ullakolle laittaa? Huollon kannaltakin paljon helpompaa jos se on sisätiloissa.
 
Eihän noita IV-koneita ennen 90-luvun loppua paljon muualle asennettukaan kuin ullakoille. Ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan sen boksin lisäeristää ja huolehtii kondessiputken viemäriin.

Mutta jos nyt on ihan uutta rakentamassa, niin miksi se kone pitäisi ullakolle laittaa? Huollon kannaltakin paljon helpompaa jos se on sisätiloissa.

Onhan tuo ruma peltilaatikko ja putkilähdöt molemmissa päissä vaikka autotalliin tuleekin :rofl: Sama kone muutoin kuin Pingvin, mutta pois näkyvistähän tuo on suunniteltu. Käytettynä siis muutamalla kympillä tuon sain ja talossa tuo Pingvin, niin osatkin käyvät hätätilassa ristiin.

Käyttöullakko tuohon talliin tosiaan tulee, niin ei sinällään kovin hankalaan paikkaan tule. Hankalampi voisi olla katonrajassa. Ullakolla ei tarvitse noita putkiakaan viedä ensin pois sisätilasta. Riittää, että poiston ja tulon putkittaa sisälle.
 
Rakenteilla olevaan autotalliin olisi tarkoitus laittaa Enerventin LTR-3 ilmanvaihtokone. Tuon voisi laittaa käyttöullakon viereen kattoristikoitten väliin. Ohjeessa käsketään vain lisäeristämään kone kylmään tilaan asennettaessa.

Hiukan kuitenkin tuo asennus epäilyttää. Pohjassa on kondenssivedelle propu, joka tietysti pitäisi putkittaa höyrynsulun läpi. Mutta millainen riski tuo asennus silti on, eli voiko kondensoida sinne höyrynsulun päälle? Pitäisikö höyrynsulku jättää koneen alapuolelta pois ja yhdistää Finfoam-koteloon?

Miten muilla, joilla kone on kylmässä tilassa: Onko höyrynsulun päällä vai alla? Onko kosteuden kanssa tai muutoin ollut ongelmia?
Normaali tapa asentaa IV kone yksikerroksisessa talossa on se että jokainen iv putki menee höyrynsulusta läpi, kiten myös ne IV koneelta lähtevät ja tulevat putket.

Se että IV kone itsessään olisi höurynsulun ulkopuolella ei vaikuta tilanteeseen mitenkään, koska iv kone itsessään on tiivis. Se pohjan kondenssivesipoisto pitää luonnollisesti putkittaa asianmukaisesti, sieltä tulee vettä ja jos sen valuttelee vaan ullakon lattialle/rakenteisiin ja höyrynsulkumuovin päälle, niin varmasti on ongelmia. Jos ullakko on lisäksi täysin kylmä, pitää poisto olla suojattu jäätymiseltä. Kaikki IV pitkwt pitää olla luonnollisesti myös eristetty, jottei ne ala kondensoimaan, eikä se konsensoimattomankaan pitkwn lämpöhukka ole eduksi.
 
Omakin kysymys olisi varaavan uunin korvausilmasta.

Lähtötilanne, asunto koneellisella LTO iv:llä, ei ainakaan merkittävästi epätasapainossa. IV sammutus tai norminopeus ei vaikuta uunin polttoon. Uuni itsessään ei ole kovin hyvä vetämään, eli reagoi nopeasti savuttamalla sisään jos korvausilma tyrehtyy. Alkuperäisessä IV suunnitelmassa on uunin yläpuolella katossa naruventtiili josta saa korvausilmaa. Heti venttiilin takana 90 mutka ja suora putki pihallusvillan seassa ulkoseinään. Tuo ei toimi, vaan muodostaa imun jos luukun avaa. Ei ole kytketty IV poistoon vahingossa.

Uunin ja ulkoseinän välissä on vaatehuone. Ajattelin että tuon vaatehuoneen lattiaa pitkin kanavan ulkoa ja uunin vierestä väliseinästä läpi. Sulkupelti vaatehuoneeseen heti ulkoseinän viereen, ja kanavan eristys ja kotelointi. Onko tuossa ideassa vikaa?

Olkkarissa on myös takaovi, johon olisi helppo tehdä korvausilmaventtiili, mutta silloin kylmä korvausilma kulkisi oleskelutilan läpi, vai onko tuolla uunin vieressä olevalla venttiilillä ihan sama vilustusvaikutus?
 
Omakin kysymys olisi varaavan uunin korvausilmasta.

Lähtötilanne, asunto koneellisella LTO iv:llä, ei ainakaan merkittävästi epätasapainossa. IV sammutus tai norminopeus ei vaikuta uunin polttoon. Uuni itsessään ei ole kovin hyvä vetämään, eli reagoi nopeasti savuttamalla sisään jos korvausilma tyrehtyy. Alkuperäisessä IV suunnitelmassa on uunin yläpuolella katossa naruventtiili josta saa korvausilmaa. Heti venttiilin takana 90 mutka ja suora putki pihallusvillan seassa ulkoseinään. Tuo ei toimi, vaan muodostaa imun jos luukun avaa. Ei ole kytketty IV poistoon vahingossa.

Uunin ja ulkoseinän välissä on vaatehuone. Ajattelin että tuon vaatehuoneen lattiaa pitkin kanavan ulkoa ja uunin vierestä väliseinästä läpi. Sulkupelti vaatehuoneeseen heti ulkoseinän viereen, ja kanavan eristys ja kotelointi. Onko tuossa ideassa vikaa?

Olkkarissa on myös takaovi, johon olisi helppo tehdä korvausilmaventtiili, mutta silloin kylmä korvausilma kulkisi oleskelutilan läpi, vai onko tuolla uunin vieressä olevalla venttiilillä ihan sama vilustusvaikutus?
Oletko kokeillut niin että avaat tuuletusikkunaa ja kun uunissa on kunnon tulet suljet ikkunan ja avaat tuon naruventtiilin?
 
MUH Ilmava 100 jäässä sisältä, eli kenno jään peitossa ja yläpuoliset suodattimet märkänä. Alkoi sulaa kun kytkin pois päältä ja otin etukannen irti. +10- +25 asetussäädin on laitettu +20-asetukselle, josta se ei pyöri isommaksi. Onko laite vihdoin entinen?

Edit: on entinen. Laitoin pyyntöjä firmoille laitteen korvaamisesta jo aiemmin, mutta eipä oikein vastauksia tule.
 

Liitteet

  • muh.png
    muh.png
    1,1 MB · Luettu: 152
Viimeksi muokattu:
Oletko kokeillut niin että avaat tuuletusikkunaa ja kun uunissa on kunnon tulet suljet ikkunan ja avaat tuon naruventtiilin?
Joo. Tuuletuikkuna on pakko avata sytytyksessä. Sen täyden palon aikana se korvausilma kyllä periaatteessa toimii, mutta kun tuli laantuu, ja tulee tarve ronkkia hiillosta, niin tulee savut sisään jos katon venttiili on auki.

Tai en oikesstaan tiedä toimiiko tuo korvausilma edes täydessä tulessa, mutta jostain se kuitenkin saa riittävästi ilmaa.
 
Joo. Tuuletuikkuna on pakko avata sytytyksessä. Sen täyden palon aikana se korvausilma kyllä periaatteessa toimii, mutta kun tuli laantuu, ja tulee tarve ronkkia hiillosta, niin tulee savut sisään jos katon venttiili on auki.

Tai en oikesstaan tiedä toimiiko tuo korvausilma edes täydessä tulessa, mutta jostain se kuitenkin saa riittävästi ilmaa.

Meillä on LTO-talo, mutta ei erillistä korvausilmaa takalle. Savut tulee sisälle takkaa kohentaessa, vaikka pitäisi viereistä ulko-ovea auki, jos kohentamisen tekee liian aikaisin. Teen itse seuraavasti: tuhkaluukku kiinni, ovi raolleen, tulipesän luukku raolleen ja sieltä rakosesta siirrän hiilloksen arinan päälle loppuunpolttoa varten. Kohennuksen teen vasta, kun keltainen liekki sammunut. Hyvin huomaa kipinöistä ja tuhkasta millainen turbulenssi tulipesään muodostuu. Ei mikään uhme, että käryä päätyy aina myös vähän sisälle. LTO-koneen sammuttaminen ei vaikuta lopputulokseen. Oleellisinta on mielestäni avata ovi, sulkea tuhkaluukku ja jättää kohennus hiillosvaiheeseen.
 
Meillä on LTO-talo, mutta ei erillistä korvausilmaa takalle. Savut tulee sisälle takkaa kohentaessa, vaikka pitäisi viereistä ulko-ovea auki, jos kohentamisen tekee liian aikaisin. Teen itse seuraavasti: tuhkaluukku kiinni, ovi raolleen, tulipesän luukku raolleen ja sieltä rakosesta siirrän hiilloksen arinan päälle loppuunpolttoa varten. Kohennuksen teen vasta, kun keltainen liekki sammunut. Hyvin huomaa kipinöistä ja tuhkasta millainen turbulenssi tulipesään muodostuu. Ei mikään uhme, että käryä päätyy aina myös vähän sisälle. LTO-koneen sammuttaminen ei vaikuta lopputulokseen. Oleellisinta on mielestäni avata ovi, sulkea tuhkaluukku ja jättää kohennus hiillosvaiheeseen.
Tuon kohennuksen kanssakin pärjäisi vielä, mutta tuo päästää sytytysvaiheessa savut todella helposti sisään. Tiedän että tuo toimisi paljon paremmin nin sillä olisi vain parempi korvausilma.
 
Tuon kohennuksen kanssakin pärjäisi vielä, mutta tuo päästää sytytysvaiheessa savut todella helposti sisään. Tiedän että tuo toimisi paljon paremmin nin sillä olisi vain parempi korvausilma.
Ilmeisesti ei ole ns takkakytkintä. No sitä yleensä käytetään sytyttämisen aikana, eikä niinkään pesän korvausilmana.

Maalikkona tuo vaatehuoneenkautta lattiaa pitkin tuonti kuullosti potenttiaaliselta, mukavuuden kannalta kivempi tuoda se korvaus ilma suoreen pesän läheisyyteen, vs se että jostain ikkunankautta kylmä korvausilma.

Jäi askarruttaa tuo kattokorvausilman idea, olisko ajatus joku sen tapainen että sekoittuu lämpimään ilmaan, kylmällä kaudella.

Onko tilanne pahentunut, vai ollut uudesta saakka, tuli mieleen että jos tila kovin alipaineinen, oliko ikkunan karmeissa tai jossain muualla niitä pieniä korvausilman räppäniä. jos siis tämän vuosituhannen matalaenerigataloja.
 
Ilmeisesti ei ole ns takkakytkintä. No sitä yleensä käytetään sytyttämisen aikana, eikä niinkään pesän korvausilmana.

Maalikkona tuo vaatehuoneenkautta lattiaa pitkin tuonti kuullosti potenttiaaliselta, mukavuuden kannalta kivempi tuoda se korvaus ilma suoreen pesän läheisyyteen, vs se että jostain ikkunankautta kylmä korvausilma.

Jäi askarruttaa tuo kattokorvausilman idea, olisko ajatus joku sen tapainen että sekoittuu lämpimään ilmaan, kylmällä kaudella.

Onko tilanne pahentunut, vai ollut uudesta saakka, tuli mieleen että jos tila kovin alipaineinen, oliko ikkunan karmeissa tai jossain muualla niitä pieniä korvausilman räppäniä. jos siis tämän vuosituhannen matalaenerigataloja.
No niin mäkin ajattelin että korvausilma heti uunin viereen olisi se mukavin vaihtoehto.

Ei tilanne ole sen kummemmin mihinkään ajan kanssa muuttunut, tuo on aina ollut herkkä savuttamaan. Eikä tila mun nähdäkseni ole merkittävän alipaineinen, koska IV koneen sammutus ei oikeastaan muuta tilannetta mihinkään, vaan talo on vaan suhteellisen tiivis, eikä mitään tarkoituksellisia vuotoräppäniä ole, siksi tuo nimenomainen korvausilmakanava.
 
Onko tuo uuni paikalle muurattu vai valmismalli ja onko nuohoojalta kysytty tuosta huonosta vedosta ja savutuksesta?Voi olla että uuni on huono malli tai siinä on jokin tekovika.Ammattitaitoinen nuohooja osaisi tarkastaa tuon kunnon,ainakin meidän huohooja vastaa kysymyksiin mielellään ja tarkistaa uunin kunnon.
 
No niin mäkin ajattelin että korvausilma heti uunin viereen olisi se mukavin vaihtoehto.

Ei tilanne ole sen kummemmin mihinkään ajan kanssa muuttunut, tuo on aina ollut herkkä savuttamaan. Eikä tila mun nähdäkseni ole merkittävän alipaineinen, koska IV koneen sammutus ei oikeastaan muuta tilannetta mihinkään, vaan talo on vaan suhteellisen tiivis, eikä mitään tarkoituksellisia vuotoräppäniä ole, siksi tuo nimenomainen korvausilmakanava.
Ilmeisesti teillä ei ole IV koneessa sitä takkakytkintä kytketty, jos laite tukee ja siinä sellaiset säädöt/asetukset että sen pystyisi itseottamaan käyttöön, niin harkitsisin sitä. sen korvausilmareitin lisäksi.

Jos tiiviinaikakauden talo, niin todennäköisesti on aikanaan säädetty suht pienelle alipaineelle, mutta voi silti vähän aistia onko esim oven raossa millainen veto (kun ei polteta), tässä nyt haen sitä että jos alipaina turhan reilu, niin voisko tuo suunniteltu korvausilma takkakytkimen kanssa toimia.
 
Onko tuo uuni paikalle muurattu vai valmismalli ja onko nuohoojalta kysytty tuosta huonosta vedosta ja savutuksesta?Voi olla että uuni on huono malli tai siinä on jokin tekovika.Ammattitaitoinen nuohooja osaisi tarkastaa tuon kunnon,ainakin meidän huohooja vastaa kysymyksiin mielellään ja tarkistaa uunin kunnon.
On sitä varmaan joskus kysytty, on tuo kuitenkin jo neljännesvuosisadan tuossa ollut. Sille uunille en kuitenkaan mitään tehdä, koska se kyllä toimii kun saa korvausilmaa.
Ilmeisesti teillä ei ole IV koneessa sitä takkakytkintä kytketty, jos laite tukee ja siinä sellaiset säädöt/asetukset että sen pystyisi itseottamaan käyttöön, niin harkitsisin sitä. sen korvausilmareitin lisäksi.

Jos tiiviinaikakauden talo, niin todennäköisesti on aikanaan säädetty suht pienelle alipaineelle, mutta voi silti vähän aistia onko esim oven raossa millainen veto (kun ei polteta), tässä nyt haen sitä että jos alipaina turhan reilu, niin voisko tuo suunniteltu korvausilma takkakytkimen kanssa toimia.
Ei noissa 90 luvun lto koneissa mitään takkakytkintä ole. Tietysti sen pystyisin sinne rakentamaan lisäämällä jonkun kuristimen tms poistopuhaltimelle. Ja tosiaan koko IV koneen sammutus ei muuta tilannetta mihinkään.

Tuo takkakytkin pitäisi lisäksi kytkeä jonkinlaiseen ajastimeen, mielellään vielä mekaaniseen munakelloajastimeen, josta voisi käydä ruuvaamassa lisäaikaa jos polttelee kaksi pesällistä. Pelkkä kytkin unohtuu päälle.

Tuo korvauskanava olisi siinämielessä uskoakseni parempi että sieltä tulisi ylimääräistä kylmää ilmaa asuntoon vain suunnilleen sen alipaineen verran, jos se unohtuu auki. Tuollainen pitkä putki ei ala vaihtamaan ilmaa kumpaankin suuntaan kuten jokin oveen asennettu venttiili, eikä tietääkseni muodosta imua, kun on vaakatasossa..

Tosin eipä sen nykyisenkään vaakakanavan pitäisi muodostaa imua, mutta ehkä se siellä katossa lämpimän uunin päällä sa aikaan sen että lämpimällä ylöspyrkivällä ilmalla on vaan reitti jota pitkin kulkea.
 
Ei noissa 90 luvun lto koneissa mitään takkakytkintä ole. Tietysti sen pystyisin sinne rakentamaan lisäämällä jonkun kuristimen tms poistopuhaltimelle. Ja tosiaan koko IV koneen sammutus ei muuta tilannetta mihinkään.

Tuo takkakytkin pitäisi lisäksi kytkeä jonkinlaiseen ajastimeen, mielellään vielä mekaaniseen munakelloajastimeen, josta voisi käydä ruuvaamassa lisäaikaa jos polttelee kaksi pesällistä. Pelkkä kytkin unohtuu päälle.
Ajastin ehdottomasti, ettei käy mokaa. Laitteen käyttö/tehovalinta kytkin varmaan ihan muualla kuin tulipesä, niin ilman johdon vetoa varmaan modernimmat langattomat systeemit, millä sitten samalla saisi sen ajastuksen. Jos "mekaaninen" kone eikä valmiina liitintä, niin hetki kannattaa miettiä releiden kanssa. ja katsoa mittauspöytäkirjoja (jos siis kotona tulo teho ja poisto sitten sopivaan)

Jos 90 luvun toteutus, niin voi se säädetty alipainekkin olla vähän reilumpi (no tämän siihen suunniteltuun korvausilmareittiin liittyen).

No siltikin maalikkona se ajatuksesi siitä kanavan vetämisestä vaatehuoneen lattiankautta kuullostaa ihan potenttiaaliselta. Tiedä sitten kuinka paljon vierasta työtä maineet käyttää, jos IV heppuja, niin tsekkaavat samalla painetasapainon.

Mutta jos vetää huonosti, niin takkakytkintä se myös kaipaa,
 
Ajastin ehdottomasti, ettei käy mokaa. Laitteen käyttö/tehovalinta kytkin varmaan ihan muualla kuin tulipesä, niin ilman johdon vetoa varmaan modernimmat langattomat systeemit, millä sitten samalla saisi sen ajastuksen. Jos "mekaaninen" kone eikä valmiina liitintä, niin hetki kannattaa miettiä releiden kanssa. ja katsoa mittauspöytäkirjoja (jos siis kotona tulo teho ja poisto sitten sopivaan)

Jos 90 luvun toteutus, niin voi se säädetty alipainekkin olla vähän reilumpi (no tämän siihen suunniteltuun korvausilmareittiin liittyen).

No siltikin maalikkona se ajatuksesi siitä kanavan vetämisestä vaatehuoneen lattiankautta kuullostaa ihan potenttiaaliselta. Tiedä sitten kuinka paljon vierasta työtä maineet käyttää, jos IV heppuja, niin tsekkaavat samalla painetasapainon.

Mutta jos vetää huonosti, niin takkakytkintä se myös kaipaa,
Itse teen kaiken, jos oikein hifistelyksi menee niin lainaan mittarin jolla nuo IV virtaukset saa mitattua.

Ehkä tuo takkakytkin voisi olla se järkevin ratkaisu, mutta jotenkin tuo "mekaaninen" putki tuntuu silti ajatuksena parhaalta, mutta kun en ilman liikkumista niin hyvin tunne, niin lähinnä kaipailin tietoa onko tuo ajatus lattiapitkin tulevasta korvausilmaputkesta toimimaton.
 
Itse teen kaiken, jos oikein hifistelyksi menee niin lainaan mittarin jolla nuo IV virtaukset saa mitattua.
Jos (paine) mittarin tulkkeineen saat ja vähän opastusta sen käyttöön, niin saat sitä vaipanylieroakin mitattu, varsinkn jos takkakytkintä alat säätään.

Ehkä tuo takkakytkin voisi olla se järkevin ratkaisu, mutta jotenkin tuo "mekaaninen" putki tuntuu silti ajatuksena parhaalta, mutta kun en ilman liikkumista niin hyvin tunne, niin lähinnä kaipailin tietoa onko tuo ajatus lattiapitkin tulevasta korvausilmaputkesta toimimaton.
Rakentaessa kai usein tuodaan alapuolelta, ja onhan tuo lattianpinnassa itse pesänalapuolella. (myös ilman otto ulkoa lattiantasolta). Maalikona tulee mieleen että on senverran suora ettei ainakaan jää mitään taskuja mihin mahdollinen vesi jäisi, eli jos vähän kaatoa.

Nykyään sellaisia missä tuodaan suoraan sinne pesään. jos jotain kuvia ja venttiili juttuja oikein tulkinnut.
 
Jos (paine) mittarin tulkkeineen saat ja vähän opastusta sen käyttöön, niin saat sitä vaipanylieroakin mitattu, varsinkn jos takkakytkintä alat säätään.


Rakentaessa kai usein tuodaan alapuolelta, ja onhan tuo lattianpinnassa itse pesänalapuolella. (myös ilman otto ulkoa lattiantasolta). Maalikona tulee mieleen että on senverran suora ettei ainakaan jää mitään taskuja mihin mahdollinen vesi jäisi, eli jos vähän kaatoa.

Nykyään sellaisia missä tuodaan suoraan sinne pesään. jos jotain kuvia ja venttiili juttuja oikein tulkinnut.
Joo, tuo suoraan uunin sisääntuleva korvausilma olisi optimaalisin, kun ei sotketa sitä ulkoilmaa lainkaan sisälle, mutta tuo edellyttäisi uunin modaamista, jota en ala tekemään, vaikka se nyt periaatteessa mahdollista olisikin. Sieltä vaatehuoneesta voisi porata reiän suoraan uunin tuhkapesään, jota kautta normaali paloilmakin kulkee.

E: Niin tai voisihan sitä tietysti kaivaa talonalle maakellarin ja tuoda sitäkautta korvausilman suoraan alhaalta.. :D
 
Itse teen kaiken, jos oikein hifistelyksi menee niin lainaan mittarin jolla nuo IV virtaukset saa mitattua.

Ehkä tuo takkakytkin voisi olla se järkevin ratkaisu, mutta jotenkin tuo "mekaaninen" putki tuntuu silti ajatuksena parhaalta, mutta kun en ilman liikkumista niin hyvin tunne, niin lähinnä kaipailin tietoa onko tuo ajatus lattiapitkin tulevasta korvausilmaputkesta toimimaton.

Itse jos vastaavaa väkästelisin, niin varaisin option tuloilmaputken kanavapuhaltimelle. Virtaustekniikka on välillä aika metkaa, vaikka maalaisjärjellä vastaus tuntuisi olevan itsestään selvä. Kun takka imee sitä ilmaa googlen mukaan 20 l/s, niin se on ihan herran hallussa kuinka paljon siitä tuon suunnitelemasi kanavan kautta vapaasti virtaavana tulisi.
 
Itse jos vastaavaa väkästelisin, niin varaisin option tuloilmaputken kanavapuhaltimelle. Virtaustekniikka on välillä aika metkaa, vaikka maalaisjärjellä vastaus tuntuisi olevan itsestään selvä. Kun takka imee sitä ilmaa googlen mukaan 20 l/s, niin se on ihan herran hallussa kuinka paljon siitä tuon suunnitelemasi kanavan kautta vapaasti virtaavana tulisi.
Tuosta takkakytkimestä oli puhetta, niin tuolla saisi senkin hoidettua. Jos siis mittarin saa, niin säätää ensin ylipaineiseksi että sytyttäminen sujuu ja toinen teho sitten tasapainoisemmaksi korvausilmaksi.

Savupiipunpäähän puhallin menee jo työläämmäksi.
 
Ne piippuimurit ovat lisäksi äänekkäitä. Sitä ilmaa liikkuu vähän hemmetisti tuollaisessa savupiipussa.

Tuon vanhan lto koneen modaaminen useammalle ylioainemoodille ei hirveästi kyllä hotsittaisi.
 
Omakin kysymys olisi varaavan uunin korvausilmasta.

Lähtötilanne, asunto koneellisella LTO iv:llä, ei ainakaan merkittävästi epätasapainossa. IV sammutus tai norminopeus ei vaikuta uunin polttoon. Uuni itsessään ei ole kovin hyvä vetämään, eli reagoi nopeasti savuttamalla sisään jos korvausilma tyrehtyy. Alkuperäisessä IV suunnitelmassa on uunin yläpuolella katossa naruventtiili josta saa korvausilmaa. Heti venttiilin takana 90 mutka ja suora putki pihallusvillan seassa ulkoseinään. Tuo ei toimi, vaan muodostaa imun jos luukun avaa. Ei ole kytketty IV poistoon vahingossa.

Uunin ja ulkoseinän välissä on vaatehuone. Ajattelin että tuon vaatehuoneen lattiaa pitkin kanavan ulkoa ja uunin vierestä väliseinästä läpi. Sulkupelti vaatehuoneeseen heti ulkoseinän viereen, ja kanavan eristys ja kotelointi. Onko tuossa ideassa vikaa?

Olkkarissa on myös takaovi, johon olisi helppo tehdä korvausilmaventtiili, mutta silloin kylmä korvausilma kulkisi oleskelutilan läpi, vai onko tuolla uunin vieressä olevalla venttiilillä ihan sama vilustusvaikutus?
Jos otat korvausilmaa uunille/takalle/tms suoraan ulkoa esim sytytysvaiheessa, niin toki sieltä tulee enemmän tai vähemmän sama määrä sitä ilmaa aina. Olen itse tyytynyt takkaa sytyttäessä vain avaamaan olohuoneen ulko-oven raolleen ja kun takka palaa, niin lyön oven kiinni. Tollanen katonrajan korvausilmaventtiili on tosiaan siinä mielessä huono, että painovoimaisesti lämmin sisäilma pyrkii ylös. En tiedä maksaako korvausilmalle tehty erillinen järjestely vaivaa vs oven availu, jos sitä korvausilmaputkeakin pitää jollain keinoilla availla ja sulkea. Toi kylmän ilman virtaus oleskelutilan läpi on vähän makuasia, sen kesto nyt yleensä on muutamia minuutteja.

Mulla sama tilanne eli lto talo pari vuotta sitten nuohottuna ja tasapainotettuna.
 
Jos otat korvausilmaa uunille/takalle/tms suoraan ulkoa esim sytytysvaiheessa, niin toki sieltä tulee enemmän tai vähemmän sama määrä sitä ilmaa aina. Olen itse tyytynyt takkaa sytyttäessä vain avaamaan olohuoneen ulko-oven raolleen ja kun takka palaa, niin lyön oven kiinni. Tollanen katonrajan korvausilmaventtiili on tosiaan siinä mielessä huono, että painovoimaisesti lämmin sisäilma pyrkii ylös. En tiedä maksaako korvausilmalle tehty erillinen järjestely vaivaa vs oven availu, jos sitä korvausilmaputkeakin pitää jollain keinoilla availla ja sulkea. Toi kylmän ilman virtaus oleskelutilan läpi on vähän makuasia, sen kesto nyt yleensä on muutamia minuutteja.

Mulla sama tilanne eli lto talo pari vuotta sitten nuohottuna ja tasapainotettuna.
Tuossa ikkunankin hyvin hollilla, ei tarvii ovea avata, mutta aika tehokkaasti se ikkunan avaaminen kyllä laskee myös lämmintä ulos. Sopivalla kelillä näkee kun ikkunan yläreunasta pihaltaa lämmintä ilmaa ulos ja alhaalta kylmää sisään. Tuo putki estäisi tuon ylimääräisen lämmön työntymisen suoraan ulos, se pakollinen hukka menisi piipun kautta.

Ja tosiaan tuolla ikkunan avauksella uuni ei savuta, joten siinä mielessä olen kyllä valmis "maksamaan" sen uuden korvausilmaputken tekemisen vaivan.
 
Kyllähän noihin vanhoihin koneisiin kuten Ilton 300/400 saa laitettua takkakytkimen, tosin ainankin tuossa Ilton tapauksessa sammuttaa pelkästään poistopuhaltimen.
 
Tuossa ikkunankin hyvin hollilla, ei tarvii ovea avata, mutta aika tehokkaasti se ikkunan avaaminen kyllä laskee myös lämmintä ulos. Sopivalla kelillä näkee kun ikkunan yläreunasta pihaltaa lämmintä ilmaa ulos ja alhaalta kylmää sisään. Tuo putki estäisi tuon ylimääräisen lämmön työntymisen suoraan ulos, se pakollinen hukka menisi piipun kautta.

Ja tosiaan tuolla ikkunan avauksella uuni ei savuta, joten siinä mielessä olen kyllä valmis "maksamaan" sen uuden korvausilmaputken tekemisen vaivan.
1m^3 eli kuutiometri ilmaa painaa karkeasti 1kg ja sen ominaislämpökapasiteetti on n. 1000J/(kg*K) josta saadaan kätevästi sellanen karkea suuruusluokka, että yhden kuutiometrin ilmaa lämmittäminen yhdellä asteella kuluttaa n. 1000 joulea energiaa. Jos ajatellaan, että korvausilmaksi otetaan -10 asteista ilmaa ulkoa ja se pitää sitten lämmittää 20 asteiseksi, niin tuosta saataisiin, että yhden kuution ilmaa lämmittäminen huoneenlämpöön kuluttaa huimat 0,008kWh eli yhteen kilowattituntiin pitäisi haaskata ilmaa ton tuuletusräppänän kautta karkeasti 100 kuutiota. En usko, että raollaan olevasta ikkunasta etenkin jos imetään alipaineiseen kämppään takalle korvausilmaa karkaa mitenkään merkittäviä määriä ilmaa sinä aikana kun syttyminen tapahtuu, joten ihan puhtaasti tuosta syystä en alkaisi turhaan rakennushommiin. Jos tuntuu siltä, että tuollanen korvausilmaputki tarvitaan niin en tokikaan sellaista kiellä tekemästä, mutta asiat on hyvä laittaa mittasuhteisiin ennen kuin lähtee turhaan väkertelemään.
 
1m^3 eli kuutiometri ilmaa painaa karkeasti 1kg ja sen ominaislämpökapasiteetti on n. 1000J/(kg*K) josta saadaan kätevästi sellanen karkea suuruusluokka, että yhden kuutiometrin ilmaa lämmittäminen yhdellä asteella kuluttaa n. 1000 joulea energiaa. Jos ajatellaan, että korvausilmaksi otetaan -10 asteista ilmaa ulkoa ja se pitää sitten lämmittää 20 asteiseksi, niin tuosta saataisiin, että yhden kuution ilmaa lämmittäminen huoneenlämpöön kuluttaa huimat 0,008kWh eli yhteen kilowattituntiin pitäisi haaskata ilmaa ton tuuletusräppänän kautta karkeasti 100 kuutiota. En usko, että raollaan olevasta ikkunasta etenkin jos imetään alipaineiseen kämppään takalle korvausilmaa karkaa mitenkään merkittäviä määriä ilmaa sinä aikana kun syttyminen tapahtuu, joten ihan puhtaasti tuosta syystä en alkaisi turhaan rakennushommiin. Jos tuntuu siltä, että tuollanen korvausilmaputki tarvitaan niin en tokikaan sellaista kiellä tekemästä, mutta asiat on hyvä laittaa mittasuhteisiin ennen kuin lähtee turhaan väkertelemään.
Joo, ja tuon koko homman ideahan on se että sieltä uunista kuitenkin tulee lämpöenergiaa huoneistoon, eli ei tuossa häviölle jää vaikka sitä ikkunaa avaakin..

Tuossa on siis kaksi tavoitetta:
1) uuni olisi helppo käyttää, eikä edellyttäisi aktiivista vahtimista ettei savut tule sisään.
2) uuni olisi myös mukava käyttää, eikä ikkunoita tarvitsisi pitää pakkasilla auki..

Nykyisellään sitä on kokoajan pidettävä silmällä että mitä se aikoo. Kun ikkunan on sulkenut sytyttämisen jälkeen liian pieneksi hiipuva liekki vielä kun puuta on jäljellä kertoo että kohta se aivastaa, ja jos sitä ei havaitse ennen kuin pölläyttää, sen vedon käynnistäminen uudelleen on hankalaa ja edellyttää käytännössä kummankin oven avaamista selälleen, ja palohälytin testiä, (Uusien palohälyttimien hälytyksen saa vaimennettya nappia painamalla, mutta jos hälytin on ihan harmaan savun keskellä se painike ei enää hiljennä sitä.) josta varsinkin elukat tykkää ihan erityisesti.
 
Kyllähän noihin vanhoihin koneisiin kuten Ilton 300/400 saa laitettua takkakytkimen, tosin ainankin tuossa Ilton tapauksessa sammuttaa pelkästään poistopuhaltimen.
Saa kyllä, mä toteuttaisin sen vaan hidastamalla sitä poistoa.. tai ehkä lisäämällä tuloa, en kokonaan sammuttamalla, mutta nuo vanhat koneet ovat kyllä yksinkertaisia modata. Tosin kovemmilla pakkasilla jolloin tulenpolttokin on aktiivisempaa tuo kone myös menee nykyisellään helpommin sulatukselle. Se sulatus kyllä saa varmasti savut sisään, eli siihenkin tuo voisi mahdollisesti auttaa.
 
Tuntuu jotenkin hölmöltä ajaa ilmanvaihtoa -15c pakkasella, kun laite sulattelee 1,5h välein.
Propellit pyörii 80W teholla ja tuloilmaa lämmitetään arviolta 50W teholla eli keskimääräinen teho 130W, jos kennoa pitää sulatella, kuluttaa laite tunnin aikana 650Wh. 24h aikana kulunut 11kWh.

Laitteena Vallox 145MV. Kostautuuko tässä nyt vaan laitteen lto-tehokkuus? Päästäisiinkö parempaan lopputulokseen, jos kennoa yritettäisiin pitää jatkuvasti +1c vastuksilla tai tuloilmaa laskemalla?
 
Tuntuu jotenkin hölmöltä ajaa ilmanvaihtoa -15c pakkasella, kun laite sulattelee 1,5h välein.
Propellit pyörii 80W teholla ja tuloilmaa lämmitetään arviolta 50W teholla eli keskimääräinen teho 130W, jos kennoa pitää sulatella, kuluttaa laite tunnin aikana 650Wh. 24h aikana kulunut 11kWh.

Laitteena Vallox 145MV. Kostautuuko tässä nyt vaan laitteen lto-tehokkuus? Päästäisiinkö parempaan lopputulokseen, jos kennoa yritettäisiin pitää jatkuvasti +1c vastuksilla tai tuloilmaa laskemalla?

Kyseisen valmistajan IV-koneista on pitkät keskustelut lämpöpumput-palstalla samaisesta ilmiöstä niin kannattaa käydä lukaisee.
 
Saa kyllä, mä toteuttaisin sen vaan hidastamalla sitä poistoa.. tai ehkä lisäämällä tuloa, en kokonaan sammuttamalla, mutta nuo vanhat koneet ovat kyllä yksinkertaisia modata. Tosin kovemmilla pakkasilla jolloin tulenpolttokin on aktiivisempaa tuo kone myös menee nykyisellään helpommin sulatukselle. Se sulatus kyllä saa varmasti savut sisään, eli siihenkin tuo voisi mahdollisesti auttaa.
Tuo sulattelu oli muuten hyvä nosto, toki jos poisto pois, niin ei sinne sitä kosteutta kierry.
 
Moderni uusi kohde on hyvin eristetty ja jos siellä asunnossa on lämmöntuottoa, niin lämmöt voi pysyä korkealla, mutta jos kyse siitä että välillä tuloilma 21 astetta, mutta jossain välissä tippuu 17c asteeseen, niin joko siellä sauna sammunut, tai sitten liittyy touhon toisteltuun ettei , saa sitä raitisilmaa kunnolla, ja välillä saa. (ei ainoa, mutta sen mielellään pois sulkis ennen seuraavaa arvontaa)

Tein tukikysymyksen Swegonille ja sain yllättäen vastauksekin. Lähettelin sinne kuvia kun -9C pakkasella laite puhalteli sisälle +23C ilmaa, ilman että etuvastus olisi päällä. Tuo etuvastuksen päälläolo oli heidänkin ensimmäinen vastauksensa, mutta muuttui sitten lopulta ”Tuo comfort säädön kennon ohituksessa on raja lämpötilana +5C, jolloin tuota kylmemmällä ulkoilmalla ohituspelti ei avaudu estäen kanavien kondenssiongelmien syntymistä”.

No, toki kuulostaisi loogiselta että tuollainen lämpötila raja olisi. Jos sellainen on, niin se ei ole tuo +5C, koska on tuo toiminut pienellä pakkasellakin tuolla kennon osittaisella ohituksella, oman huomion mukaan -10 kelilläkin. Voisiko tuohon uskoa ? Ja jos uskoo, niin miten +5C kylmemmillä ilmoilla saa viileää ilmaa taloon sisälle ? Kennon ohitus jos on pois käytöstä, niin pukkaa lämmintä (kuten olen huomannut).
 
Tein tukikysymyksen Swegonille ja sain yllättäen vastauksekin. Lähettelin sinne kuvia kun -9C pakkasella laite puhalteli sisälle +23C ilmaa, ilman että etuvastus olisi päällä. Tuo etuvastuksen päälläolo oli heidänkin ensimmäinen vastauksensa, mutta muuttui sitten lopulta ”Tuo comfort säädön kennon ohituksessa on raja lämpötilana +5C, jolloin tuota kylmemmällä ulkoilmalla ohituspelti ei avaudu estäen kanavien kondenssiongelmien syntymistä”.



No, toki kuulostaisi loogiselta että tuollainen lämpötila raja olisi. Jos sellainen on, niin se ei ole tuo +5C, koska on tuo toiminut pienellä pakkasellakin tuolla kennon osittaisella ohituksella, oman huomion mukaan -10 kelilläkin. Voisiko tuohon uskoa ? Ja jos uskoo, niin miten +5C kylmemmillä ilmoilla saa viileää ilmaa taloon sisälle ? Kennon ohitus jos on pois käytöstä, niin pukkaa lämmintä (kuten olen huomannut).
Jotain prujua silloin aiemmin tavailin, ehkä ero versio, mutta muistelin että siinä olisi asetusarvo tuolla rajalle.

Eli ilmeisesti asuntosi on hyvin eristetty ja siellä ylimääräistä lämmöntuottoa niin paljon että asuntolämpiää liiankin lämpöiseksi. Tosin tarkistaisin vielä lämmityksen, lämittääkö joku liikaa, esim jos on lattiakeirtoja joissa ei ole termaria. Idea ns talviasennossa on se ettei ilmanvahitokoneella jäähdytetä kalliilla lämittettyä kämppää.

Se poistoilman (huoneesta imettävän) lämpötila kiinnostaa, vaikka noilla keleillä hyötysuhde olisi hyvä, niin se että puhaltaa 23 asteista, vaatisi kyllä varsin lämmintäpoistoilmaa. Ilma kuitekin tarkoitus vaihtaa parintunnin välein, niin tilapäinenkin lämpökuorma pitäisi tasaantua. Jos ei siis jotain muureja ym massiivista ole lämmitetty.
 
Tuntuu jotenkin hölmöltä ajaa ilmanvaihtoa -15c pakkasella, kun laite sulattelee 1,5h välein.
Propellit pyörii 80W teholla ja tuloilmaa lämmitetään arviolta 50W teholla eli keskimääräinen teho 130W, jos kennoa pitää sulatella, kuluttaa laite tunnin aikana 650Wh. 24h aikana kulunut 11kWh.

Laitteena Vallox 145MV. Kostautuuko tässä nyt vaan laitteen lto-tehokkuus? Päästäisiinkö parempaan lopputulokseen, jos kennoa yritettäisiin pitää jatkuvasti +1c vastuksilla tai tuloilmaa laskemalla?
Vaikea sitä kennoa on plussalla pitää pienellä teholla, loppuviimein LTO:n normaali käyttö lienee kuitenkin se tehokkaampi tapa. Tuloilman määrän reilu vähentäminen taas aiheuttaa omat ongelmansa kun korvausilmaa alkaa tulla sisään hallitsemattomasti mistä sattuu, esim. takan hormin kautta.
 
Se poistoilman (huoneesta imettävän) lämpötila kiinnostaa, vaikka noilla keleillä hyötysuhde olisi hyvä, niin se että puhaltaa 23 asteista, vaatisi kyllä varsin lämmintäpoistoilmaa. Ilma kuitekin tarkoitus vaihtaa parintunnin välein, niin tilapäinenkin lämpökuorma pitäisi tasaantua. Jos ei siis jotain muureja ym massiivista ole lämmitetty.

Poistoilmassa on se ongelma, että se otetaan pois wc ja kylpyhuonetiloista, että (tupa)keittiöstä.
WC / Kylpuhuonetiloissa lämpötila on korkeampi, eikä edes huonekotaista säätöä ole. Olohuoneissa
ja makuuhuoneissa lämpötila on 20-22 välillä normaalisti. Se on kyllä mielenkiintoista että lukemat olivat esim.
ulkoilma -9,6 C
Tuloilma 23 C
Poistoilma 22,6 C
Jäteilma 8,2 C

Selittynee jonkunlaisena mittaushäiriönä. Eihän noihin absoluuttisina pidäkään suhtautua, suuntaa antavina.
Isompi lämpökuorma tasaantuu yön aikana, mutta ei kyllä parissa tunnissa.
 
Poistoilmassa on se ongelma, että se otetaan pois wc ja kylpyhuonetiloista, että (tupa)keittiöstä.
WC / Kylpuhuonetiloissa lämpötila on korkeampi, eikä edes huonekotaista säätöä ole. Olohuoneissa
ja makuuhuoneissa lämpötila on 20-22 välillä normaalisti. Se on kyllä mielenkiintoista että lukemat olivat esim.
ulkoilma -9,6 C
Tuloilma 23 C
Poistoilma 22,6 C
Jäteilma 8,2 C

Selittynee jonkunlaisena mittaushäiriönä. Eihän noihin absoluuttisina pidäkään suhtautua, suuntaa antavina.
Isompi lämpökuorma tasaantuu yön aikana, mutta ei kyllä parissa tunnissa.
Arvailen että mittaa lämpötilat itse koneessa, mikä ehkä vähän tuo omaa väriä. Mutta jos poistoilma on suurinpiirtein sama kuin tuloilma, mutta jätäilma ja ulkoilma ero noin iso, niin jos ilmamäärät suht samat niin ei oikein täsmää. Tulee mieleen että poisto on reippaasti isompi. Tuskin se puhallin noin paljon lämittää, jos siellä nyt sitä ilmaa liikkuu kunnolla.

Joissain kytkennöissä voi olla erillinen ulkoanturi, jolloin jollain kanavareitillä voisi ajatella että se raitisilma lämpiäisi jonkinverran. Mutta tässä kuvittelen että suht lyhyt reitti pihalla ja asiallisesti eristetty ja kanava mitoitus tolkullinen.

Jos ajaa jolla poissaolo asetuksella niin ilmamäärät voivat olla pieniä vs perheellisen kotona asetus.

Eikös tämä ollut taloyhtiökohde, uudiskohde tuosta voisi informoida taloyhtiötä inha info mielessä, Ja kysästä vähän naapurikokemuksia. Siis ihan siltä varalta että joku hama käynyt säätämisessä, niin tuo olisi sinulla vastuuvapautus.

Nuo postaamasi lämpötilalukemat ihan hyvä viesti, Lissätä vielä että voi kestää vuorokaudenkin, vai kuinka pitkää se välillä kesti.
 
onko joku käyttänyt/laittanut kattoasennuslevyä ennen lto koneen asennusta ? onko siitä "mitään hyötyä" ? tai haittaa ? kokemuksia kaipaan
poistaako tuo jotenkin tarpeen myös laippatiivistyksiltä ko kohtaa eli tuleeko osaksi kattoa siten ettei juuri laippa tiivistyksia tarvita yms ?


esim
1701465880574.png
 
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.

Sama kokemus alueella alan tarjouspyynneistä. Repair hoiti lopulta putsauksen ja säädön. Asentavat myös koneita. Tarjouksen saanet soittamalla.

Edit.
Muistan heidän aikoinaan kertoneen, että vaikka Vallox väittää korvaavan koneen käyvän suoraan Ilmavan paikalle, ei se kuitenkaan käytännössä niin mene ja sitämyöten ei ole suurta väliä minkä koneen vanhan tilalle valitsee.
 
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.
Keero mikä kone tuli tilalle ja mitä tulee lopuksi maksamaan. Täälläkin varmaan parin vuoden sisällä tilanne edessä kun nyt LTO vuodelta -92
 
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.
Mikä se vanha kone on? Yleensähän nää vanhat on siitä hyviä kun ei näissä juuri hajoavia osia ole (esim. piirikortteja tai muuta). Laakereita ja kondensaattoreita voi joutua uusimaan mutta ne ei paljon maksa.

Mutta jos uusi menee suoraan vanhan paikalle niin tilaa pelkkä kone ja laita itse paikalleen. Sitten joku säätämään ilmamäärät.
 
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.
Moni käsistään kätevä kaveri ei tykkää paperitöistä ja niin pitkään kun tekemistä riittää niitä sysitään johonkin myöhempään ajankohtaan.

Se hinta-arviokin on sitova siinämielessä että merkittävä ylitys on ilmoitettava, olikohan se nyt jos näyttää että mennään 20% yli.

Samalla myös ainakin mun tekemissä töissä arvioitu ja tuntitöinä tehtävät hommat ovat asiakkaalle edullisempia, tarjouksessa joutuu ottamaan huomioon aina ne yllätykset, joita ei välttämättä tulekaan.

Tuo 5h helsingistä lempäälään on sisältää taas sen puolen tunnin viivästyksen, jolloon se matka-aika on mun korvaan ihan asiallinen 2 tunnin arvio.
 
Pirkanmaalla ei tunnu olevan tekijöitä IV-koneen vaihtoon ja ilmamäärien mittaamiseen. Vanha kone 90-luvulta hajonnut lähes täysin nyt pakkasilla. Yhdestä paikasta tuli ukko katsomaan yläpohjan ja koneen. Laitoin 15 eri paikkaan tarjouspyynnön, kun olin ensin soitellut asiasta. Viikkoja myöhemmin yksi tarjous tullut ja toinen tarjous jossa olisi asennettu vain kone eikä tehty mitään muuta. Kaveri myös sanoi ettei tunne uusia koneita. Tuo toinen tarjous oli luokkaa alkaen 10K, pelkkä laitteen hinta 4K kun kalleimman yhteensopivan laitteen ovh. on 2800e. Olisivat myös repineet koko huoneen sisäkaton irti jostain ihmeen syystä ja laskuttaneet 5 tunnin yhdensuuntaisen ajomatkan Helsingistä Lempäälään. Ei hyvää päivää. Muutostöitäkään ei tarvitse tehdä, kun uusi sopisi suoraan vanhan paikalle.

Onko kukaan saanut palvelua yhdestäkään paikasta? En ymmärrä että jos soitan ja teen perään tarjouspyynnön, siihen ei viitsitä edes vastata. Yksi paikka josta lupailivat noin 4000 euron hintaa, ei koskaan saanut sitten sitä varsinaista tarjousta tehtyä vaikka usean soiton jälkeen lupaili.

Helvetin ärsyttävää hommaa.
Luulis jo kiireiden vähentyneet (rakentamisen taantuma), jos joku käynyt ja hommasta 15 firman kanssa keskusteltu, niin joku tuossa vieroksuttaa. Työläs, riskejä pitävä, ehkä lopulliseen tarjouspyyntöön tullut ehtoja/asioida jotka sen siirtänyt roskiin samoin tein. Jos sen tänävuonna haluat, kiinteään hintaan, ilmainen tarjouslaskenta, niin ehkä siihen tartuu sitten ne jotka heittää hintariskittömän nopeasti hihasta.

Kone + tarvikkeet tuntihommina, vaatis sitten jonkun ok tekijän jota joku suositellut, kohtaako aikatalutoiveet, pienellä firmalla jos muiden hommien välissä, niin jos hommat jatkuu päivienpäästä, niin ei ehkä ihan toivottavaa kummallekkaan.



Mikä se vanha kone on? Yleensähän nää vanhat on siitä hyviä kun ei näissä juuri hajoavia osia ole (esim. piirikortteja tai muuta). Laakereita ja kondensaattoreita voi joutua uusimaan mutta ne ei paljon maksa.
Ne jotka jaksaa korjailla voi olla vuosien saatossa vähentyneet, ja jos kone on viimeisillään, niin on toki hetki miettiä vaihtoa, jos vanha on vanha ja haluaa paremman hyötysyhteen ja ennenkaikkea modernimman.

Voihan tuo vaihto olla työmäärältään vaikeasti ennustettava, riippuen toki mitä vaihdetaan ja miten sen vaha sijoitettu, jos jossain väljässä teknisessä tilassa, tai jonnekkin ahtaaseen paikkaana, missä pitää purkaa, tai jossain välikatolla. Jos kanavatkin vaatii muutoksia (ilmeisesti sellaisiakin arvioita), koneen takia ja sen takia että aikanaan on tehty miten on tehty.

Jos tarjous vain asennus ja mittaukset toiselle, niin vähän viestii että siellä säätämispuolella on urakkariskejä. Muistettava että asiakkaana on kuluttaja, eikä firma.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä se vanha kone on? Yleensähän nää vanhat on siitä hyviä kun ei näissä juuri hajoavia osia ole (esim. piirikortteja tai muuta). Laakereita ja kondensaattoreita voi joutua uusimaan mutta ne ei paljon maksa.

Mutta jos uusi menee suoraan vanhan paikalle niin tilaa pelkkä kone ja laita itse paikalleen. Sitten joku säätämään ilmamäärät.
Muh Ilmava 100. Ei jaksa enää tapella. Laakerit hankala vaihtaa kun johdot menevät suoraan kattoon eikä niitä kuulemma osannut useampi kaveri vaihtaa. Patteri rikki. Säätöanturi rikki vai mikä lie.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 476
Viestejä
4 558 137
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom