Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Noista kahdesta paxista (17l/s) tulee kuukaudessa luokkaa 90kWh lisää lämmitystarvetta 22c lämpötila-erolla. Ilpillä ero on muutama kymmenen kwh.
Miten laskit? Itse saan 326kWh

17l ilmaa on 0,0204kg => ominaislämpökapasiteetti 1008 J/Kkg, aste-ero 22
=> 0,0204 * 22 * 1008
=> 452J => 0,126Wh
0,126Wh * 60*60*24*30 => 326kWh

Näyttää Pax Caliman speksit, että vapaavirtaus on 110 kuutiota tunnissa, eli ~30l/s. Mistä tuon 17l repäisit?

Lämpöhukka voi siis olla vielä paljon enemmän kuin tuo 326. Tosin lämpöero ei nyt vielä syyskuussa varmaan keskimäärin mitään 22 astetta ollut vaan paljon vähemmän.
 
Miten laskit? Itse saan 326kWh

17l ilmaa on 0,0204kg => ominaislämpökapasiteetti 1008 J/Kkg, aste-ero 22
=> 0,0204 * 22 * 1008
=> 452J => 0,126Wh
0,126Wh * 60*60*24*30 => 326kWh

Näyttää Pax Caliman speksit, että vapaavirtaus on 110 kuutiota tunnissa, eli ~30l/s. Mistä tuon 17l repäisit?

Lämpöhukka voi siis olla vielä paljon enemmän kuin tuo 326. Tosin lämpöero ei nyt vielä syyskuussa varmaan keskimäärin mitään 22 astetta ollut vaan paljon vähemmän.
Meni yksiköt sekaisin... Yksinkertaisin tapa laskea 0.33 x 22c x 61.2m3= 0.444kWh, kuukaudessa 320kWh noin laskettuna. Ilpillä lämmittämällä tuon voi jakaa kolmella.

Paxin specsit revin paxin sivuilta :kahvi:
 
Paxin specsit revin paxin sivuilta :kahvi:
Joo, niinhän tuo näyttää olevan, 8,5l/s normaalitilassa per laite.

Mutta jos ajatellaan, että syyskuussa lämpötilaero Lapissa on ollut oikeasti ehkä jossain 10 asteen kieppeillä (oli aika lämmin syyskuu), niin lämpöhukka olisi silloin puolet pienempi => ~160kWh

@Eräilves Tässä on varmaan yhdistelmä monta asiaa, mistä se kulutuksen nousu tulee. Mobairit vie varmasti jotain, kannattaa tutkia niiden toimintaa tarkemmin. Ilmanvaihdon tehostaminen nostaa aina kulutusta. ILPin asennuksen olisi toki pitänyt selvästi pienentää sitä, mutta onko jotain muutakin muuttunut? Polttelitko esim. uunia/takkaa enemmän viime syyskuussa?
 
Joo, niinhän tuo näyttää olevan, 8,5l/s normaalitilassa per laite.

Mutta jos ajatellaan, että syyskuussa lämpötilaero Lapissa on ollut oikeasti ehkä jossain 10 asteen kieppeillä (oli aika lämmin syyskuu), niin lämpöhukka olisi silloin puolet pienempi => ~160kWh

@Eräilves Tässä on varmaan yhdistelmä monta asiaa, mistä se kulutuksen nousu tulee. Mobairit vie varmasti jotain, kannattaa tutkia niiden toimintaa tarkemmin. Ilmanvaihdon tehostaminen nostaa aina kulutusta. ILPin asennuksen olisi toki pitänyt selvästi pienentää sitä, mutta onko jotain muutakin muuttunut? Polttelitko esim. uunia/takkaa enemmän viime syyskuussa?
Ivalon lentoasemalla syyskuun ka +9.4c, viimevuonna +6.4c. Luokkaa 140kWh/kk lisää energiantarvetta paxeilla. Mobair tai joku muu lämmitin siellä hohkaa.
 
Joo, niinhän tuo näyttää olevan, 8,5l/s normaalitilassa per laite.

Mutta jos ajatellaan, että syyskuussa lämpötilaero Lapissa on ollut oikeasti ehkä jossain 10 asteen kieppeillä (oli aika lämmin syyskuu), niin lämpöhukka olisi silloin puolet pienempi => ~160kWh

@Eräilves Tässä on varmaan yhdistelmä monta asiaa, mistä se kulutuksen nousu tulee. Mobairit vie varmasti jotain, kannattaa tutkia niiden toimintaa tarkemmin. Ilmanvaihdon tehostaminen nostaa aina kulutusta. ILPin asennuksen olisi toki pitänyt selvästi pienentää sitä, mutta onko jotain muutakin muuttunut? Polttelitko esim. uunia/takkaa enemmän viime syyskuussa?


Juu, säädettävät on nuo paxit. Kesällä oli isommalla, nyt pienimmillään eli 10L / s näyttää sovellus ainakin. (toki automaattisesti 12h välein menee täysille puoleksi tunniksi)

En enempääsä ole lämmittänyt silloin takkaakaan, ehkä pariin kertaan se ero menee vuan viime vuotee verrattuna.



Hirmuttaa vuan, mitähän talvella kovilla pakkasilla sitten mahtaa olla.. kun muutin tänne, niin meni max 2200 kwh / kuukausi, ja viime talvena ennätys kun lämmitti paljon takkaa niin 1580kwh pahimmilla pakkas kausilla.

Jos nuo mobairit sähköä vie niin paljon, niin onko järkevämpää ottaa "raakana" se ilma sitten sisälle? Sitten sisällä toki pitää lämmittää se ilma.
 
Juu, säädettävät on nuo paxit. Kesällä oli isommalla, nyt pienimmillään eli 10L / s näyttää sovellus ainakin. (toki automaattisesti 12h välein menee täysille puoleksi tunniksi)

En enempääsä ole lämmittänyt silloin takkaakaan, ehkä pariin kertaan se ero menee vuan viime vuotee verrattuna.



Hirmuttaa vuan, mitähän talvella kovilla pakkasilla sitten mahtaa olla.. kun muutin tänne, niin meni max 2200 kwh / kuukausi, ja viime talvena ennätys kun lämmitti paljon takkaa niin 1580kwh pahimmilla pakkas kausilla.

Jos nuo mobairit sähköä vie niin paljon, niin onko järkevämpää ottaa "raakana" se ilma sitten sisälle? Sitten sisällä toki pitää lämmittää se ilma.
Tuloilmaa ei kannata lämmittää suorasähköllä, ilpillä energiaa menee vähintään puolet vähemmän talvessa. Jos vedontunne häiritsee niin kättä taskuun...
 
Miten tuloilmaventtiilit pitäisi olla suunnattu että vedon tunteen huoneessa minimoi, eikö pitäisi katon rajaa pitkin puhaltaa että sekoittuu lämpimään ilmaan?

E: jostain syystä silloin kun sataa niin vedon tunne oli poissa, liekö tuo meinaa sitten että vaihdossa on liikaa alipainetta.
 
Viimeksi muokattu:
Iv koneen (ilto 300) äänentaso mielestäni vähän heijailee. Eli välillä saattaa pitää vähän isompaa ääntä ja välillä vähän pienempää. Sen verran olen aiheesta lukenut että ilmeisesti puhaltimien laakereista kannattaa lähteä liikkeelle, ne kun maksavat vaan pari euroa/kpl. Se vaan kun en tiedä millaiset laakerit pitäisi ostaa, mutta lukeeko niissä puhaltimissa niiden tyyppi että osaan netistä etsiä oikeaan puhaltimeen laakerit? Sen verran diy henkeä mussa on että ajattelin tuon itse hoitaa, ei taida olla paharasti eikä vissiin vaadi erikoistyökaluja?:)
 
Iv koneen (ilto 300) äänentaso mielestäni vähän heijailee. Eli välillä saattaa pitää vähän isompaa ääntä ja välillä vähän pienempää. Sen verran olen aiheesta lukenut että ilmeisesti puhaltimien laakereista kannattaa lähteä liikkeelle, ne kun maksavat vaan pari euroa/kpl. Se vaan kun en tiedä millaiset laakerit pitäisi ostaa, mutta lukeeko niissä puhaltimissa niiden tyyppi että osaan netistä etsiä oikeaan puhaltimeen laakerit? Sen verran diy henkeä mussa on että ajattelin tuon itse hoitaa, ei taida olla paharasti eikä vissiin vaadi erikoistyökaluja?:)
 
Iv koneen (ilto 300) äänentaso mielestäni vähän heijailee. Eli välillä saattaa pitää vähän isompaa ääntä ja välillä vähän pienempää. Sen verran olen aiheesta lukenut että ilmeisesti puhaltimien laakereista kannattaa lähteä liikkeelle, ne kun maksavat vaan pari euroa/kpl. Se vaan kun en tiedä millaiset laakerit pitäisi ostaa, mutta lukeeko niissä puhaltimissa niiden tyyppi että osaan netistä etsiä oikeaan puhaltimeen laakerit? Sen verran diy henkeä mussa on että ajattelin tuon itse hoitaa, ei taida olla paharasti eikä vissiin vaadi erikoistyökaluja?:)
 
Iv koneen (ilto 300) äänentaso mielestäni vähän heijailee. Eli välillä saattaa pitää vähän isompaa ääntä ja välillä vähän pienempää. Sen verran olen aiheesta lukenut että ilmeisesti puhaltimien laakereista kannattaa lähteä liikkeelle, ne kun maksavat vaan pari euroa/kpl. Se vaan kun en tiedä millaiset laakerit pitäisi ostaa, mutta lukeeko niissä puhaltimissa niiden tyyppi että osaan netistä etsiä oikeaan puhaltimeen laakerit? Sen verran diy henkeä mussa on että ajattelin tuon itse hoitaa, ei taida olla paharasti eikä vissiin vaadi erikoistyökaluja?:)
Pari viikkoa sitten vaihdoin kolmisataseen laakerit, loppu se jurnutus. Ao. videolla aika hyvä kuvaus operaatiosta. Se pikkunen pölykuppi (5:40) kannattaa vaikka sopivalla hylsyllä painaa takasin, se menee aika helposti ruttuun tai mutkalle.

Laakerihan oli 608ZZ, vaan saattaahan noissa olla muitakin ropeleita sisällä. Ite purin harjoittelun vuoksi ja varmistin laakerit mallin.

 
Pari viikkoa sitten vaihdoin kolmisataseen laakerit, loppu se jurnutus. Ao. videolla aika hyvä kuvaus operaatiosta. Se pikkunen pölykuppi (5:40) kannattaa vaikka sopivalla hylsyllä painaa takasin, se menee aika helposti ruttuun tai mutkalle.

Laakerihan oli 608ZZ, vaan saattaahan noissa olla muitakin ropeleita sisällä. Ite purin harjoittelun vuoksi ja varmistin laakerit mallin.


Joo no katoin minkä malliset puhaltimet tuossa on, tuo mun kone onkin ilto 350 ja googlen perusteella tähänkin menee tuo 608zz laakerit ja kävin äsken hakemassa motonetistä. Muutenkin nuo puhaltimet melkosen törkyset, pitäisi puhallella paineilmalla ne..Onko suositeltavaa käyttää pesuainetta ja juoksevaa vettä noiden pesemisessä?
 
Joo no katoin minkä malliset puhaltimet tuossa on, tuo mun kone onkin ilto 350 ja googlen perusteella tähänkin menee tuo 608zz laakerit ja kävin äsken hakemassa motonetistä. Muutenkin nuo puhaltimet melkosen törkyset, pitäisi puhallella paineilmalla ne..Onko suositeltavaa käyttää pesuainetta ja juoksevaa vettä noiden pesemisessä?
Itselleni vastaan: Täältä loppui kans rohinat tyystin kun pesi puhaltimet ja vaihtoi laakerit. Täytyy muistaa välillä noita puhaltimiakin putsailla ettei pelkästään suodattimia vaihdella.
 
Tuolla yläkerrassa on toinen pax calima, ja sen edessä pax:in oma tuulisuoja. Kävin nyt kattomassa siellä kun päivän ollut kovaa tuulta / myräkkää..


Tuntuu kädelläkin oikein kun puhaltaa väärään suuntaan nyt ilmaa sitten. Luulin että tuulisuoja ois sen estäny.. Eli kova tuuli puhaltaa ulkoa ilmaa sitä kautta.

Onkos tuosta haittaa tuolle tuulettimelle itsessään, kun koittaa edelleen ulospäin sitä ilmaa puhaltaa? Pitäisikö laittaa pois päältä, ettei vaurioidu tms?

Vai pitäisikö se olla maksimilla sitte.. vai antaako vaan olla normaalisti?
 
Kylmällä kelillä makkarin korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa. Tuohon ei varmaan muu auta kuin tiivistää ovi?
 
Kylmällä kelillä makkarin korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa. Tuohon ei varmaan muu auta kuin tiivistää ovi?
Muulloin tulee ? eikä ko ventiilissä ole mitään lämpötilan mukaan säätymisominaisuuksia. (tälläisiä on)
Varmistaisin ensin että poisto toimii.
Ja ettei se korvausilmatulo ole jotenkin mennyt tukkoon, jollain kelillä suodattimet, tiheä verkko voi ehkä huurtua. Mutta jos säännön mukaisesti (ei nyt joku tämän syksyn erikoisuus), niin ehkä vähän kaukaa haettu.

Ovi , väliovi? no ehkä ajatus että sieltäkin tulee ilmaa jos ei ole tiiviksi tehty. ulko-ovi ? jos pakkasella(kylmällä) kutistuu väljäksi, niin ehkä paikallaan....

Joku muu väliovi, jos johonkin tilaan mistä tulee hallitsemattomasti korvaus ilmaa, niin miettiä vähän kokoonpanoa.

Niin siis lyheyesti.

-poiston toimivuuden tarkastus
-ko tuloilman venttiilin ja sen ilmareitin tarkastus
-mistä ja miksi alkaisia korvausilmaan saada helpommin. Makkarrin osalta, ja laajemmin jos ei sieltä löydy.



Onko makkarissa oma poisto, eli jos korvausilmaa tulee riittävästi, niin jollakin voi olla tahto että kylmällä makkariin souraa vähemmän.
 
Muulloin tulee ? eikä ko ventiilissä ole mitään lämpötilan mukaan säätymisominaisuuksia. (tälläisiä on)
Varmistaisin ensin että poisto toimii.
Ja ettei se korvausilmatulo ole jotenkin mennyt tukkoon, jollain kelillä suodattimet, tiheä verkko voi ehkä huurtua. Mutta jos säännön mukaisesti (ei nyt joku tämän syksyn erikoisuus), niin ehkä vähän kaukaa haettu.

Ovi , väliovi? no ehkä ajatus että sieltäkin tulee ilmaa jos ei ole tiiviksi tehty. ulko-ovi ? jos pakkasella(kylmällä) kutistuu väljäksi, niin ehkä paikallaan....

Joku muu väliovi, jos johonkin tilaan mistä tulee hallitsemattomasti korvaus ilmaa, niin miettiä vähän kokoonpanoa.

Niin siis lyheyesti.

-poiston toimivuuden tarkastus
-ko tuloilman venttiilin ja sen ilmareitin tarkastus
-mistä ja miksi alkaisia korvausilmaan saada helpommin. Makkarrin osalta, ja laajemmin jos ei sieltä löydy.



Onko makkarissa oma poisto, eli jos korvausilmaa tulee riittävästi, niin jollakin voi olla tahto että kylmällä makkariin souraa vähemmän.
Ilma virtaa nyt välioven kautta alakerrasta. Yläkerta on selvästi ylipaineinen kun ulkolämpötila laskee. Alimmassa kerroksessa on taas alipaine kun kph tuuletin puhaltaa ulos paljon heikommin.
 
Ilma virtaa nyt välioven kautta alakerrasta. Yläkerta on selvästi ylipaineinen kun ulkolämpötila laskee. Alimmassa kerroksessa on taas alipaine kun kph tuuletin puhaltaa ulos paljon heikommin.
Mikä sen yläkerran tekee ylipaineiseksi ? koneellista tuloilmaa ?

Edit:
Vai onko yläkerran poistossa ongelmia, poisto sammuu/hyytyy kylmällä ilmalla ? oliko tuo kph nimenomaan yläkerran kph, jossa poisto hyytyy kylmällä ? (no ei se hyytyminen lisää alipainetta alakertaankaan)

Eli silloin korjata ne poistot kuntoon, niin että alipaineisuus syntyy.

Jos makkari oli yläkerrassa ja yläkerta ylipaineinen, niin siitä raitisilmakanavasta tulikin poisto.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sen yläkerran tekee ylipaineiseksi ? koneellista tuloilmaa ?

Edit:
Vai onko yläkerran poistossa ongelmia, poisto sammuu/hyytyy kylmällä ilmalla ? oliko tuo kph nimenomaan yläkerran kph, jossa poisto hyytyy kylmällä ? (no ei se hyytyminen lisää alipainetta alakertaankaan)

Eli silloin korjata ne poistot kuntoon, niin että alipaineisuus syntyy.

Jos makkari oli yläkerrassa ja yläkerta ylipaineinen, niin siitä raitisilmakanavasta tulikin poisto.
Sää.

Yläkerran poistohormi kyllä imee, mutta tuloilmaräppänästä ei silti tule ilmaa.

Kph on alimmassa kerroksessa ja sen poistopuhallin puhaltaa huonommin alipaineen takia.
 
Sää.

Yläkerran poistohormi kyllä imee, mutta tuloilmaräppänästä ei silti tule ilmaa.

Kph on alimmassa kerroksessa ja sen poistopuhallin puhaltaa huonommin alipaineen takia.
Jos poistot toimii, ja kämppä muuttuu ylipaineiseksi, niin jostain tulee ilmaa (koneellisesti?) enemmän kuin poistoja.
Jos alakerta on alipaineisempi kuin pitäisi olla, niin joku sieltä imee.

Pakkasella kyllä syntyy ns hormivaikutusta, jos kerroksia, niin alipaine voi kastaa, en tiedä millasia pakkasia pohjoisessa, mutta etelämmässä ollut vasta "hallaa"...

Siis oletus että tämä on nyt uusiilmiö, niin tulee mieleen että olisko siellä poistopuhalin, tullut tiensäpäähän. ja "imu" lähinnä painovoimaista.

Ehkä nyt pitää käydä katolla katsomassa (oletus että huipparit) että varmasti toimii.

Onko ns kaksinopeus, vai miten säätö, eli jos ei pyöri, niin voi toki olla säädinkin.

Mites keittiö, liesikupu, kummassa kerroksessa, jos yläkerrassa, niin jos se on simahtanut(läppä jumissa, moottori rikki, suodatimet tukossa), niin se voisi selittää vajaata poistoa.

Edit:
Varmistetaan vielä
- Ongelma siis tämän syksyn juttu, ja asunto on siis vanha tuttu, eikä kesän muutto.
- Kasari kämppä, eikä siis joku vanha painovoimainen, jota vuosien saatossa remppailtu, mutta ei koskaan ilmanvaihtoa oikeasti saneerattu , saati säädetty.
- Eikä viimeaikoina ole tehty remppaa, tai muutettu lämmitys tapaa/käyttäytymistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaks kerroksisessa talossa jos alhaalla on paljon lämmitystä niin ilma nousee ylös ja tekee yläkertaan ylipainetta. eli alakerrassa voi olla alipainetta ja yläkerrassa sitten ylipainetta jos ei ole tarpeeks poistoreittejä.
 
Asuttiin ennen kaksikerroksisessa talossa, jossa oli alakerrassa kaksi poistoa ja yläkerran kylppärissä kolmas. Toinen yläkerran rakoventtiileistä porrasaulan vieressä toimi raitisilmatulona ja toinen yläkerran perukoilla ollut puhalsi talvella hormivaikutuksen johdosta aina ilmaa ulos. Poistot oli yhden huipparin perässä kaikki.
 
Jos poistot toimii, ja kämppä muuttuu ylipaineiseksi, niin jostain tulee ilmaa (koneellisesti?) enemmän kuin poistoja.
Jos alakerta on alipaineisempi kuin pitäisi olla, niin joku sieltä imee.

Pakkasella kyllä syntyy ns hormivaikutusta, jos kerroksia, niin alipaine voi kastaa, en tiedä millasia pakkasia pohjoisessa, mutta etelämmässä ollut vasta "hallaa"...

Siis oletus että tämä on nyt uusiilmiö, niin tulee mieleen että olisko siellä poistopuhalin, tullut tiensäpäähän. ja "imu" lähinnä painovoimaista.

Ehkä nyt pitää käydä katolla katsomassa (oletus että huipparit) että varmasti toimii.

Onko ns kaksinopeus, vai miten säätö, eli jos ei pyöri, niin voi toki olla säädinkin.

Mites keittiö, liesikupu, kummassa kerroksessa, jos yläkerrassa, niin jos se on simahtanut(läppä jumissa, moottori rikki, suodatimet tukossa), niin se voisi selittää vajaata poistoa.

Edit:
Varmistetaan vielä
- Ongelma siis tämän syksyn juttu, ja asunto on siis vanha tuttu, eikä kesän muutto.
- Kasari kämppä, eikä siis joku vanha painovoimainen, jota vuosien saatossa remppailtu, mutta ei koskaan ilmanvaihtoa oikeasti saneerattu , saati säädetty.
- Eikä viimeaikoina ole tehty remppaa, tai muutettu lämmitys tapaa/käyttäytymistä.
Sää/lämpötila aiheuttaa tuon. Nyt kun ilmat viilenivät huomasin ettei tuosta venttiilistä tule enää ilmaa. Yläkerran hormi kyllä vetää mutta ilma tulee oven kautta eikä ulkoa. Jos välioveen laittaisi tiivisteet ilman olisi pakko tulla ulkoa?
 
Kaks kerroksisessa talossa jos alhaalla on paljon lämmitystä niin ilma nousee ylös ja tekee yläkertaan ylipainetta. eli alakerrassa voi olla alipainetta ja yläkerrassa sitten ylipainetta jos ei ole tarpeeks poistoreittejä.
Alipainetta kyllä tulee kun kph poistossa pysyy kesällä vessapaperi, ja nollan tuntumassa ei ilman nopeuden nostoa.
 
Kylmällä kelillä makkarin korvausilmaventtiilistä ei tule ilmaa. Tuohon ei varmaan muu auta kuin tiivistää ovi?
Sulla on siis koneellinen poisto, mutta ei koneellista tuloa ja kaksikerroksinen kämppä ja nyt isommalla lämpötilaerolla korvausilmaa imeytyy alakerran makkariin alakerrasta, ja siellä makkarissa on siis poisto?

Painovoimaisestihan kämpän sisäisesti alakerrassa on isompi alipaine mitä yläkerrassa, jolloin korvausilmaa pitäisi kaiken järjen mukaan kyllä tulla korvausilmaventtiilistä samaan tapaan kuin painovoimaisella ilmanvaihdolla tulisi, mutta kun ei tarkalleen tiedä missä on poistot ja missä on lämmitykset niin ei tohon suoraan voi mitään sanoa. Jos jostain syystä makkarin korvausilma kämpän muista sisätiloista imettynä on "likaista" niin sitten oven tiivistyksellä nyt ainakin saa asian kuntoon, mutta tuskinpa tuosta käytännössä on haittaa ilmanvaihtojärjestelmälle vaikkei tietynlaisella kelillä tiettyyn huoneeseen tulisi korvausilmaa ulkoa.
 
Sulla on siis koneellinen poisto, mutta ei koneellista tuloa ja kaksikerroksinen kämppä ja nyt isommalla lämpötilaerolla korvausilmaa imeytyy alakerran makkariin alakerrasta, ja siellä makkarissa on siis poisto?

Painovoimaisestihan kämpän sisäisesti alakerrassa on isompi alipaine mitä yläkerrassa, jolloin korvausilmaa pitäisi kaiken järjen mukaan kyllä tulla korvausilmaventtiilistä samaan tapaan kuin painovoimaisella ilmanvaihdolla tulisi, mutta kun ei tarkalleen tiedä missä on poistot ja missä on lämmitykset niin ei tohon suoraan voi mitään sanoa. Jos jostain syystä makkarin korvausilma kämpän muista sisätiloista imettynä on "likaista" niin sitten oven tiivistyksellä nyt ainakin saa asian kuntoon, mutta tuskinpa tuosta käytännössä on haittaa ilmanvaihtojärjestelmälle vaikkei tietynlaisella kelillä tiettyyn huoneeseen tulisi korvausilmaa ulkoa.
Painovoimainen iv. Mh on yläkerrassa ja korvausilma tulee välioven kautta, ylipaine estää sen tulemisen ulkoa. Mielummin sitä ottaisi raikasta ilmaa ulkoa.
 
Painovoimainen iv. Mh on yläkerrassa ja korvausilma tulee välioven kautta, ylipaine estää sen tulemisen ulkoa. Mielummin sitä ottaisi raikasta ilmaa ulkoa.
Joo okei, toi kuulostaa loogisemmalta. Jos sulla on tosiaan oma poisto siitä makkarista niin sit vaan ovi tiiviiksi. Jos se menee jonnekin yhteiseen kanavaan niin sit kannattaa ainakin testata et ilma vaihtuu tok operaation jälkeen ettei siinä käy sit sellasta että se huone ei kunnolla alipaineistu sit kuitenkaan.
 
Sää/lämpötila aiheuttaa tuon. Nyt kun ilmat viilenivät huomasin ettei tuosta venttiilistä tule enää ilmaa. Yläkerran hormi kyllä vetää mutta ilma tulee oven kautta eikä ulkoa. Jos välioveen laittaisi tiivisteet ilman olisi pakko tulla ulkoa?
Onko tämä nyt tämän syksyn ongelma, lapin pakkasissa, vai etelän nolla keleissä.

Tulee kyllä mieleen että siellä on poistopuhallin pimeneenä, joko tilttaa sään takia, tai sitten vain on pimeenä ja pieni poisto on painovoimaista. Eli tarkista ne ensin.
Samoin tarkista se liesituuletin.

Jos välioveen laittaisi tiivisteet ilman olisi pakko tulla ulkoa?
Jos ovet ei ole tiivistettyjä alunperin, niin ilmanvaihto on suunniteltu niin että ovissa on raot joista ilma kulkee suunniteltuun suuntaan.

Varmistan nyt vielä että kyse on jostain kasari,ysäri kämpästä jossa koneellinen poistoilmanvaihto
 
Edit:
Painovoimainen iv.
Tämän olisi voinut kertoa jo ihan alussa, viimeistään kun sitä kysyttiin.

Sitten arvaillaan onko rintiskka, jossa 50 luvun ilmanvaihto, sen jälkeen onko puolitoista kerroksinen + kellari.

Nyt vielä vähän epäselvää onko tämä jjokavuotinen ilmiö, vai tämän syksyn uusi juttu.
Painovoimainen iv. Mh on yläkerrassa ja korvausilma tulee välioven kautta, ylipaine estää sen tulemisen ulkoa. Mielummin sitä ottaisi raikasta ilmaa ulkoa.
Painovoimaisissa kesällä yleensä heikko ilmanvaihto, ja se tehostuu säiden kylmetessä.

Jos kohde on joku rintiskka, ja siellä on tehty pari lämmitysremppaa ja yläkertaa täydennys rankennettu, alkuperäisestä suunnitelmasta kadonneet ne pönttöuunit ja keittion pesäkin käytössä harvoin, yläkertaa lisärakennettu, ja eristetty.

Eikä ole 30 vuoteen tehty mitään suunnilteltu ilmanvaihdolle, niin nyt ehkä olisi paikka.

Koska väliovia ei ole suunniteltu tiiveiksi, niin silloin niissä kuuluu olla riittävät ilmaraot. Jos yläkerto on ylipaineinen ja tiivistät yhden makkarin oven, niin se ylipaine ei siitä ainakaan helpota, päinvastoin.

Jos mennään rintisikka oletuksessa niin siellä yläpohjassa voi olla riski toteutuksia, varsinkin ylipaineisia tilanteita ajatellen.

Eli yritä saada ne poistot toimiin jos se on painovoimainen, niin konstit lähinnä tarkistaa ettei hormeissa ole tukkeita, ja että venttiilit auki, jos mennään rintisikka oletuksena, niin voi melkein olettaa että niitä on jopa tukittu , laitettu ahtaita ventiileitä. Jos ja kun yläkerrassa painovoimaisen hormin pituus jää lyhyeksi, niin onko se raitisilma venttiili lattianrajassa (patterin takana) vai katonrajassa ?



ja kysele vähän apuja paikallisilta IV toimijoilta. niin saa käsityksen ilmamääristä.


Jos välioveen laittaisi tiivisteet ilman olisi pakko tulla ulkoa?

Jostain se ilma tulee, jos kyse on rintsikasta jossa kellarin lisäksi puolitoista kerrosta, niin mistä korvaus ilma tulee alempiin kerroksiin. jos se tulee raitisilmakanavista, niin suht raitista sen pitäisi olla. lämpiää matkalla makkariin.

Sään kylmetessä painovoimaisessa poisto yleensä tehostuu, kerroit että alakerrassakin se päinvastoin pienenee, niin se on vähän hämmentävää.

Alipainetta kyllä tulee kun kph poistossa pysyy kesällä vessapaperi, ja nollan tuntumassa ei ilman nopeuden nostoa.
Miten muut poistot, mukaan lukien keittiön liesituuletin.

Vessapaperi testi pienessä ventiilissä kertoo onko suunta oikein, määrää sillä vaikea arvioida.

Jos mennään tuossa rintsikka kuvitelmassa ja tuo on joku lisäpoisto, omalla kanavalla katolle jossa huippari, niin jos sitä huipparia ajetaan pienellä, tyristöohjauksella, niin ehkä se jopa pysähtynyt, tosin moottorin vauriovaara.

Jos alakerrassa on lisäksi painovoimaisia poistoja muurattuun hormiin, niin sään viileneminen voi tehostaa niiden toimintaa (kesällä toki kuivauksen mukaan voi käydä hmm. hassusti), no joka tapauksessa tärkeää pitää huoli että kylpyhuoneessa on riittävä poisto. Ilman mittaria sen arvioiminen on aika vaikeaa.


ylipaine estää sen tulemisen ulkoa.
Miten ylipaineen olet mitannut, arvioinut ? Vessapaperi aiemmin mainittu, niin onko tämä vessapaperitestillä (imeytyy raitisilma kanavaan?)
 
Viimeksi muokattu:
Joo okei, toi kuulostaa loogisemmalta. Jos sulla on tosiaan oma poisto siitä makkarista niin sit vaan ovi tiiviiksi. Jos se menee jonnekin yhteiseen kanavaan niin sit kannattaa ainakin testata et ilma vaihtuu tok operaation jälkeen ettei siinä käy sit sellasta että se huone ei kunnolla alipaineistu sit kuitenkaan.
Oma poisto on.
 
Edit:

Tämän olisi voinut kertoa jo ihan alussa, viimeistään kun sitä kysyttiin.

Sitten arvaillaan onko rintiskka, jossa 50 luvun ilmanvaihto, sen jälkeen onko puolitoista kerroksinen + kellari.

Nyt vielä vähän epäselvää onko tämä jjokavuotinen ilmiö, vai tämän syksyn uusi juttu.

Painovoimaisissa kesällä yleensä heikko ilmanvaihto, ja se tehostuu säiden kylmetessä.

Jos kohde on joku rintiskka, ja siellä on tehty pari lämmitysremppaa ja yläkertaa täydennys rankennettu, alkuperäisestä suunnitelmasta kadonneet ne pönttöuunit ja keittion pesäkin käytössä harvoin, yläkertaa lisärakennettu, ja eristetty.

Eikä ole 30 vuoteen tehty mitään suunnilteltu ilmanvaihdolle, niin nyt ehkä olisi paikka.

Koska väliovia ei ole suunniteltu tiiveiksi, niin silloin niissä kuuluu olla riittävät ilmaraot. Jos yläkerto on ylipaineinen ja tiivistät yhden makkarin oven, niin se ylipaine ei siitä ainakaan helpota, päinvastoin.

Jos mennään rintisikka oletuksessa niin siellä yläpohjassa voi olla riski toteutuksia, varsinkin ylipaineisia tilanteita ajatellen.

Eli yritä saada ne poistot toimiin jos se on painovoimainen, niin konstit lähinnä tarkistaa ettei hormeissa ole tukkeita, ja että venttiilit auki, jos mennään rintisikka oletuksena, niin voi melkein olettaa että niitä on jopa tukittu , laitettu ahtaita ventiileitä. Jos ja kun yläkerrassa painovoimaisen hormin pituus jää lyhyeksi, niin onko se raitisilma venttiili lattianrajassa (patterin takana) vai katonrajassa ?



ja kysele vähän apuja paikallisilta IV toimijoilta. niin saa käsityksen ilmamääristä.




Jostain se ilma tulee, jos kyse on rintsikasta jossa kellarin lisäksi puolitoista kerrosta, niin mistä korvaus ilma tulee alempiin kerroksiin. jos se tulee raitisilmakanavista, niin suht raitista sen pitäisi olla. lämpiää matkalla makkariin.

Sään kylmetessä painovoimaisessa poisto yleensä tehostuu, kerroit että alakerrassakin se päinvastoin pienenee, niin se on vähän hämmentävää.


Miten muut poistot, mukaan lukien keittiön liesituuletin.

Vessapaperi testi pienessä ventiilissä kertoo onko suunta oikein, määrää sillä vaikea arvioida.

Jos mennään tuossa rintsikka kuvitelmassa ja tuo on joku lisäpoisto, omalla kanavalla katolle jossa huippari, niin jos sitä huipparia ajetaan pienellä, tyristöohjauksella, niin ehkä se jopa pysähtynyt, tosin moottorin vauriovaara.

Jos alakerrassa on lisäksi painovoimaisia poistoja muurattuun hormiin, niin sään viileneminen voi tehostaa niiden toimintaa (kesällä toki kuivauksen mukaan voi käydä hmm. hassusti), no joka tapauksessa tärkeää pitää huoli että kylpyhuoneessa on riittävä poisto. Ilman mittaria sen arvioiminen on aika vaikeaa.



Miten ylipaineen olet mitannut, arvioinut ? Vessapaperi aiemmin mainittu, niin onko tämä vessapaperitestillä (imeytyy raitisilma kanavaan?)
Makkarin hormissa on vetoa kädellä kokeiltaessa, mutta se ei riitä imemään ilmaa ulkoa. Sen tuntee kädellä ettei venttiilistä tule ilmaa, tai liekillä.
 
Makkarin hormissa on vetoa kädellä kokeiltaessa,
Nyt kuvittelen jonkin rintsikka hormin, jossa on joku enemmän tai vähemmän avoin räppänä.

Jos se poisto on huono, niin sitä pitäisi saada parannettua.

Sen tuntee kädellä ettei venttiilistä tule ilmaa, tai liekillä.
Tämä siis koskee tuota raitisilma ventiiliä, eli välttämättä ei ole ylipainetta, mutta saattaa olla. Onko venttiili miten sijoitettu, seinästä pihalle, lämmitys patterin tuntumassa, vai seinällä jossain ylhäällä.

Miten ne yläkerran muut poistot, onko niissä mitään henkeä aistinvaraisesti ? Vai onko ainoa poisto tuolla makkarissa ?


entä muut korvausilma venttiilit, onko niissä mitään henkeä, se voi vähän vaihdella tuulen mukaan miltä puolelta tulee reippaammin.


Tuskin vastaat, mutta nyt mielkivussa kuvittelen jonkin rintsikan, ja nämä poistot on siinä keskelläolevassa "piipussa" ja siellä joku liitteen näköinen räppänä. Joista vaikea arvioida määriä.

Liestituuletin ei ilmeisesti ole, ja s kylpyhuoneen poisto on nyt täysillä ?
 

Liitteet

  • kuva_2023-10-24_152207810.png
    kuva_2023-10-24_152207810.png
    135,7 KB · Luettu: 13
  • kuva_2023-10-24_152418358.png
    kuva_2023-10-24_152418358.png
    310 KB · Luettu: 13
Nyt kuvittelen jonkin rintsikka hormin, jossa on joku enemmän tai vähemmän avoin räppänä.

Jos se poisto on huono, niin sitä pitäisi saada parannettua.


Tämä siis koskee tuota raitisilma ventiiliä, eli välttämättä ei ole ylipainetta, mutta saattaa olla. Onko venttiili miten sijoitettu, seinästä pihalle, lämmitys patterin tuntumassa, vai seinällä jossain ylhäällä.

Miten ne yläkerran muut poistot, onko niissä mitään henkeä aistinvaraisesti ? Vai onko ainoa poisto tuolla makkarissa ?


entä muut korvausilma venttiilit, onko niissä mitään henkeä, se voi vähän vaihdella tuulen mukaan miltä puolelta tulee reippaammin.


Tuskin vastaat, mutta nyt mielkivussa kuvittelen jonkin rintsikan, ja nämä poistot on siinä keskelläolevassa "piipussa" ja siellä joku liitteen näköinen räppänä. Joista vaikea arvioida määriä.

Liestituuletin ei ilmeisesti ole, ja s kylpyhuoneen poisto on nyt täysillä ?
Hormissa on poistoa, mutta paine-eron takia ilma tulee alakerrasta eikä makkarin korvausilmaventtiilistä. Muissa venttiileissä ei ole ongelmaa paitsi makkarin, mikä on myös ylimpänä.
 
Hormissa on poistoa, mutta paine-eron takia ilma tulee alakerrasta eikä makkarin korvausilmaventtiilistä. Muissa venttiileissä ei ole ongelmaa paitsi makkarin, mikä on myös ylimpänä.
Onko kyse perus rintsikasta ?

Olen nyt jumittunut tuohon rintsikkaan, niin motako poistoventtiiliä siellä yläkerrassa on ja onko kaikki tuossa samassa piipussa, vai onko osalle tehty oma kanava katolle ? Tämä nyt on tälläistä lypsämistä, mutta sitä yläkerran tilannetta yrittää hahmottaa.

Nyt viestistä jäi olo että siellä ylhäällä ei ole kuin tuo yksi raitisilma kanava, jos alhaall on enemmän, niin tuulen suunta voi vaikuttaa.

Jos poistoa riittävästi ja korvausilmaa tulee , niin onko se ongelma että se tulee alhaalta. Usein talvella se on mielyttävämpää kuin se kerkiää lämmitä matkalla.

Muissa venttiileissä ei ole ongelmaa paitsi makkarin, mikä on myös ylimpänä.
Tarkoitatko tässä korvausilma venttiiliä, etkä poistoa, eli yläkerran muista korvausilmanventtileistä aistinvaraisesti tulee ilmaa sisään, ja ne ovat alempana kuin tuo makkarin, eli makkarissa ilmeisesti aika ylhäällä. Täm tuskin ongelma, jos se ilma kiertää sen makkarin kauttakin pois.
 
Viimeksi muokattu:
Joo okei, no jos on oma poisto, niin silloin tossa ei nyt ainakaan huonetta tiivistämällä käy niin, että ilma ei enää vaihdu mihinkään, ettei sieltä poistohormeista löydy sitä pienempää paine-eroa ja imu vahvistuisi muualla, joten oven tiivistäminen on ihan validi ratkaisu kyllä hoitaa tuo homma. Tuossa ei oikeestaan ole edes eroa onko koneellinen vai painovoimainen ilmanvaihto. Kannattaa huomioida, että oven tiivistämällä tossa yksittäisessä huoneessa on sitten yläkertaan nähden jonkin verran paine-eroa jos sitä lähdetään painovoimaisesti tasaamaan ulkoilmasta. En osaa suorilta kyllä sanoa, että mikä tollasissa tapauksissa olisi se yleinen perusratkaisu, mutta ainakin ne useampikerroksiset kämpät mihin olen törmännyt eivät ole sisältäneet mitään tiivistettyjä ovia, joten on täysin mahdollista, että vähintäänkin osa korvausilmasta tulee useissa tapauksissa tuolta oven raoista.

Tuossa varmaan kannattaisi ennen oven tiivistämistä tehdä pieni kartoitus, että mistä sitä korvausilmaa kylmällä ulkoilmalla sisään pääsee ja arvioida onko se korvausilma sieltä oven raoista poikkeuksellisen likaista poistoilmaa vai kuitenkin ns kodin "puhtaiden" tilojen kautta kulkevaa. Tuossa nykytilanteessa ei kuitenkaan ole mitään taloteknisen toiminnan riskejä esim homeongelmien kanssa vaan kyse on enemmänkin tuosta sisäilman laadusta, joten tilannetta ehtii puntaroida kaikessa rauhassa.
 
Joo okei, no jos on oma poisto, niin silloin tossa ei nyt ainakaan huonetta tiivistämällä käy niin, että ilma ei enää vaihdu mihinkään, ettei sieltä poistohormeista löydy sitä pienempää paine-eroa ja imu vahvistuisi muualla, joten oven tiivistäminen on ihan validi ratkaisu kyllä hoitaa tuo homma. Tuossa ei oikeestaan ole edes eroa onko koneellinen vai painovoimainen ilmanvaihto. Kannattaa huomioida, että oven tiivistämällä tossa yksittäisessä huoneessa on sitten yläkertaan nähden jonkin verran paine-eroa jos sitä lähdetään painovoimaisesti tasaamaan ulkoilmasta. En osaa suorilta kyllä sanoa, että mikä tollasissa tapauksissa olisi se yleinen perusratkaisu, mutta ainakin ne useampikerroksiset kämpät mihin olen törmännyt eivät ole sisältäneet mitään tiivistettyjä ovia, joten on täysin mahdollista, että vähintäänkin osa korvausilmasta tulee useissa tapauksissa tuolta oven raoista.

Tuossa varmaan kannattaisi ennen oven tiivistämistä tehdä pieni kartoitus, että mistä sitä korvausilmaa kylmällä ulkoilmalla sisään pääsee ja arvioida onko se korvausilma sieltä oven raoista poikkeuksellisen likaista poistoilmaa vai kuitenkin ns kodin "puhtaiden" tilojen kautta kulkevaa. Tuossa nykytilanteessa ei kuitenkaan ole mitään taloteknisen toiminnan riskejä esim homeongelmien kanssa vaan kyse on enemmänkin tuosta sisäilman laadusta, joten tilannetta ehtii puntaroida kaikessa rauhassa.
Tiivistin oven ja ilmaa tulee silloin räppänästä. Taitaa hormi vaan vetää turhan vähän vielä tässä kelissä.

Korvausilma tulee oven kautta toisesta räppänästä/alakerrasta. Ongelma tuossa on että ilma tulee väärästä päästä sisään.
 
tuloilmaventtiili-flaktgroup-cleanvent-stqa.jpg


Onko tämäntyyppisissä venttiileissä tarkoitus olla jotain säätöteippejä? Rassaa uudessa asunnossa kun ei tunnu olevan mitään säätöä tuossa ja puhaltaa selvästi enemmän alareunasta eli suoraan naamalle makkarissa. Varmasti riittäisi vähempikin lämpö kuin 24C ettei tarvitse pipoa pitää päässä, jos ei tuntuisi tuo puhallus. Ainakin toimistolla ne venttiilit on selvästi säädetty niin että puhallus ohjautuu yläviistoon, mikä tuntuisi loogiselta jos halutaan ettei tule vetoa.

LTO-kennon päällä oleva tiiviste ei myöskään ollut kiinni siinä kulmapellissä missä pitäisi ohjeen mukaan, joten liekö vaikuttanut muutenkin mittauksiin... Valloxin ohjeessa ainakin painotetaan että pitää olla talviasennossa LTO-kennon kautta kun mittauksia tehdään.
 
Tulee venttiilin mukana pari teippiä millä voi peittää reikiä.

Reikiä peitetään säädettäessä ilmavirtaus sopivaksi iv-mittauksen yhteydessä. Jälkikäteen ei ole tarkoitus muuttaa venttiilien asetusta peittämällä reikiä vedon poistamiseksi.
 
Tulee venttiilin mukana pari teippiä millä voi peittää reikiä.

Tuli mieleen vähän vastaava tapaus aikoinaan työpaikkani toimipisteellä, jolloin paperilla ja teipillä väsäsin ohjurin suuntaamaan ilman kulun enemmän kattoa kohden. Ei mikään nätti viritys, mutta työpaikkalla sillä ei olut niin väliä.
 
Reikiä peitetään säädettäessä ilmavirtaus sopivaksi iv-mittauksen yhteydessä. Jälkikäteen ei ole tarkoitus muuttaa venttiilien asetusta peittämällä reikiä vedon poistamiseksi.
Ei noihin venttiileihin muutenkaan pidä koskea kuin puhdistuksen verran.
Ei se ilmanvaihto saa aihettaa vedon tunnetta niinkuin tässä tapauksessa.
 
Ei noihin venttiileihin muutenkaan pidä koskea kuin puhdistuksen verran.
Ei se ilmanvaihto saa aihettaa vedon tunnetta niinkuin tässä tapauksessa.

Juuh. Tuonlaiset venttiilit liian matalassa tilassa voi aiheuttaa vedontunnetta.
 
Tiivistin oven ja ilmaa tulee silloin räppänästä. Taitaa hormi vaan vetää turhan vähän vielä tässä kelissä.

Korvausilma tulee oven kautta toisesta räppänästä/alakerrasta. Ongelma tuossa on että ilma tulee väärästä päästä sisään.
Onko tämäntyyppisissä venttiileissä tarkoitus olla jotain säätöteippejä? Rassaa uudessa asunnossa kun ei tunnu olevan mitään säätöä tuossa ja puhaltaa selvästi enemmän alareunasta eli suoraan naamalle makkarissa. Varmasti riittäisi vähempikin lämpö kuin 24C ettei tarvitse pipoa pitää päässä, jos ei tuntuisi tuo puhallus. Ainakin toimistolla ne venttiilit on selvästi säädetty niin että puhallus ohjautuu yläviistoon, mikä tuntuisi loogiselta jos halutaan ettei tule vetoa.
Jos oletetaan että ilmamääräd säädetty, ja jos silloin siinä ei ole, niin ok.
Jos joku nykinyt pois, niin oletetaan että pielessä ja jonkun pitäisi säätää.
Koska tulo, niin myös vaara että alipaineisuus ei ole varma. ei tarvi pelästyä, ehkä lähinnä tuloilma enimäkseen siirtynyt venttiililtä toisella ja alipaineisuudessa marginaalia sen verran ettei ylipaineen puolelle heitä. Mutta jos vähänkin tuntuu esim ikkunanraosta että suunta ei ole selvä, niin ei kannata liianpitkiä aikoja odotella.


LTO-kennon päällä oleva tiiviste ei myöskään ollut kiinni siinä kulmapellissä missä pitäisi ohjeen mukaan, joten liekö vaikuttanut muutenkin mittauksiin... Valloxin ohjeessa ainakin painotetaan että pitää olla talviasennossa LTO-kennon kautta kun mittauksia tehdään.
Tästä en ihan varma mikä tiiviste, jos se ohitus läppä niin kai malli kohtaista millaisia tiivisteitä tai onko mitään. ja onko iso juttu.

Mutta tuo venttiilin "asento", montko riviä tukittu, taitaa löytyä siitä mittauspoöytäkirjasta, jos joku kerrostalo, rivari, niin asukkaalla tuskin on niitä.
 
Tiivistin oven ja ilmaa tulee silloin räppänästä. Taitaa hormi vaan vetää turhan vähän vielä tässä kelissä.
Menee sokkona kommentointiin, mutta noin lähtökohtaisesti väliovia ei suositella tiivistettäväkisi, se onko se ongelma riippuu kohteesta.

Et halua kertoa kohteesta, mutta rintsikka mielikuva, niin tuossa on riskinsä.


Korvausilma tulee oven kautta toisesta räppänästä/alakerrasta. Ongelma tuossa on että ilma tulee väärästä päästä sisään.
Yläkerrassa yksi korvausilma venttiili, tuon voi tulkita myös niin että alakerrassa vain yksi, joka sitten tosi iso.

Se ei tullut selville mikä ongelma on siinä että korvausilma tulee alhaalta.

Mutta jos ei muuta niin pidä ainakin huoli että kylpyhuoneessa kunnon poisto, jos se alakerran poisto on kokonaan sen varassa. Jos nyt joku rintsikka niin siellä kuitenkin on kylpparin lisäksi parihuonetta ja keittiö. ja niissä alunperin ollut tulisijat.

Voihan tämä olla joku siirtolapuutarha mökkikin.
 
Lapetekin liesituuletin lakkasi toimimasta, eli kun on/off napista käynnistää huipparin niin merkkivalot kyllä sytttyy mutta nothing happens. Otin suodattimet irti ja kurkkasin hormiin, niin tuon takaisiniskuventtiilin läpät ei avaudu lainkaan. Ulkona ollut melkoinen lumimyräkkä, joten onkohan kuitenkin huippuimuri jäässä tai muutoin jumissa? Kannattaako tuon venttiilin läpät työntää käsin auki ja puhaltaa hiustenkuivaajalla hormiputkeen vai tekeekö vaan vahinkoa jos noita läppiä lähtee ronklaamaan. Voi kai tuo olla myös vaan että liesituulettimen moottori mennyt rikki.

Takaisiniskuventtiili käsittääkseni tämä:
1698833414122.png
 
Lapetekin liesituuletin lakkasi toimimasta, eli kun on/off napista käynnistää huipparin niin merkkivalot kyllä sytttyy mutta nothing happens. Otin suodattimet irti ja kurkkasin hormiin, niin tuon takaisiniskuventtiilin läpät ei avaudu lainkaan. Ulkona ollut melkoinen lumimyräkkä, joten onkohan kuitenkin huippuimuri jäässä tai muutoin jumissa? Kannattaako tuon venttiilin läpät työntää käsin auki ja puhaltaa hiustenkuivaajalla hormiputkeen vai tekeekö vaan vahinkoa jos noita läppiä lähtee ronklaamaan. Voi kai tuo olla myös vaan että liesituulettimen moottori mennyt rikki.

Takaisiniskuventtiili käsittääkseni tämä:
1698833414122.png
Jos huippari ei lähde päälle, niin jäässä, ja tai rikki. "Täysillä" ilmeisesti kokeillut, ettei kyse siitä että pinimmällä ei jaksa lähteä.

Jos läpät liikkuu sormin, aukeaa kokonaan, niin siinä ei ilmeisesti mitään vikaa.
 
Jos huippari ei lähde päälle, niin jäässä, ja tai rikki. "Täysillä" ilmeisesti kokeillut, ettei kyse siitä että pinimmällä ei jaksa lähteä.

Jos läpät liikkuu sormin, aukeaa kokonaan, niin siinä ei ilmeisesti mitään vikaa.

Joo, kokeiltu useampaan otteeseen eri tehoilla eli T4 napista täysille. Napit (kts. kuva) tuntuu toimivan ihan normaalisti ja kuuluu naksahdus kun tuosta T2 napista kytkee huipparin päälle. Tuo automaattinen testaus ei myöskään tee mitään eli minkäänlaista imua hormiin / huminaa ei tule.

Läpät liikkui manuaalisesti työntämällä ihan "yläasentoon" asti. Eli olisko se sitten huippari vai voiko vika olla myös liesituulettimen moottorissa? Tuossa lukee "Mikäli huippuimuri ei ole käynnissä, + ja - painikkeet eivät toimi."

Nyt ollut melkoinen lumimyräkkä joten oisko mahdollista myös että katon puolelta lumi pakkaantuva nollakelin lumi tehny tepposet huipparille tai hormille.

1698837180052.png
 
Eli olisko se sitten huippari vai voiko vika olla myös liesituulettimen moottorissa? Tuossa lukee "Mikäli huippuimuri ei ole käynnissä, + ja - painikkeet eivät toimi."
Ei kai siinä liesikuvussa omaa moottoria ole jos katolla on huippari joka imee?
Kyllähän se vika siinä huipparissa nyt selvästi on. Ja vian syy ei varmaan selviä kuin kiipeämällä katolle.
 
Joo, kokeiltu useampaan otteeseen eri tehoilla eli T4 napista täysille. Napit (kts. kuva) tuntuu toimivan ihan normaalisti ja kuuluu naksahdus kun tuosta T2 napista kytkee huipparin päälle. Tuo automaattinen testaus ei myöskään tee mitään eli minkäänlaista imua hormiin / huminaa ei tule.

Läpät liikkui manuaalisesti työntämällä ihan "yläasentoon" asti. Eli olisko se sitten huippari vai voiko vika olla myös liesituulettimen moottorissa? Tuossa lukee "Mikäli huippuimuri ei ole käynnissä, + ja - painikkeet eivät toimi."

Nyt ollut melkoinen lumimyräkkä joten oisko mahdollista myös että katon puolelta lumi pakkaantuva nollakelin lumi tehny tepposet huipparille tai hormille.

1698837180052.png
Jos huippari ei herää, niin ensimmäisenä tulee mieleen, joko huippari sökö/jumissa, tai kupu söko.

Jumissa voinut muuttua joko huipparin tai kuvun hajoamiseksi, eikä kuvauksen perusteella ole poissuljettu että molemmat on rikki.

Jos tee se itse korjaan, niin ensin varmistaa ja tarvittaessa korjata huippari.
 
Kannattaa myös huipparin sulake tarkistaa ennen kuin kiipeää katolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 273
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom