Ilmanvaihto eli IV-keskustelu

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
Muh Ilmava 100. Ei jaksa enää tapella. Laakerit hankala vaihtaa kun johdot menevät suoraan kattoon eikä niitä kuulemma osannut useampi kaveri vaihtaa. Patteri rikki. Säätöanturi rikki vai mikä lie.
Joku tämäntapainen kone
(lähde)

eikä niitä kuulemma osannut useampi kaveri vaihtaa.
Jos joitain firmoja käytetty , niin heiltä luulisi helpoiten saavan vaihtotarjouksen, kun paikka tuttu.


Edit: Onko vesipatteri, vai puhdas sähkökone ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
Mä olen omasta muh 120 koneesta ottanut puhaltimet jo pariin kertaan irti vaan puhdistuksen takia, jolloin sen laakerinkin olisi vaihtanut samalla. Tuossa tosin puhaltimella on töpseli siinä vieressä joka irrotetaan ensin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
466
Joku tämäntapainen kone
(lähde)


Jos joitain firmoja käytetty , niin heiltä luulisi helpoiten saavan vaihtotarjouksen, kun paikka tuttu.


Edit: Onko vesipatteri, vai puhdas sähkökone ?
Juuri tämä. Eipä siihen suostunut edes muutama kaveri mitään tekemään puhaltimille, eikä meitäkään kiinnostaa. Halutaan uusi tilalle. Nyt tuo on täysin jäässä kun ylikuumenemissuoja laukeaa päivittäin. Ja puhaltimien johdot menevät tosiaan suorina johtoina johonkin. Sähkökone
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
Juuri tämä. Eipä siihen suostunut edes muutama kaveri mitään tekemään puhaltimille, eikä meitäkään kiinnostaa. Halutaan uusi tilalle. Nyt tuo on täysin jäässä kun ylikuumenemissuoja laukeaa päivittäin. Ja puhaltimien johdot menevät tosiaan suorina johtoina johonkin. Sähkökone
Jos ei nuo huoltamassa käynneet innostu koneen vaihdosta, eikä anna suosituksia, niin alkaa kuullostaa siltä että siirryttävä isoihin firmoihin ja niiden hinnoitteluun. Olis varmaan ollut kiva saada jouluksi kuntoon, mutta ehkä seuraava kiva olisi saada hinta haarukka tänävuonna ja joku arvio asennusaijasta.

Tai sitten arvioida miksi yksikään neljästätoista firmasta ei innostunut, ainoa mikä innostu oli PK seudulta. Siis tarkoitan sitä että jos saisi lähempää tekijän, voinut olla vain kyse siitä etteivät tehneet tarjousta kun olettivat että häviävät jokatapauksessa, varsinkin jos aikataulu toiveesta kysymys.(jouluksi valmiiksi)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
466
Jos ei nuo huoltamassa käynneet innostu koneen vaihdosta, eikä anna suosituksia, niin alkaa kuullostaa siltä että siirryttävä isoihin firmoihin ja niiden hinnoitteluun. Olis varmaan ollut kiva saada jouluksi kuntoon, mutta ehkä seuraava kiva olisi saada hinta haarukka tänävuonna ja joku arvio asennusaijasta.

Tai sitten arvioida miksi yksikään neljästätoista firmasta ei innostunut, ainoa mikä innostu oli PK seudulta. Siis tarkoitan sitä että jos saisi lähempää tekijän, voinut olla vain kyse siitä etteivät tehneet tarjousta kun olettivat että häviävät jokatapauksessa, varsinkin jos aikataulu toiveesta kysymys.(jouluksi valmiiksi)
Tarjouksessa pyysin hintaa koneen vaihdolle ja ilmamäärien tarkastamiselle ja yhden pistokepaikan lisäämiselle koska uusissa vain pistokepaikka. Nykyistä ohjataan valonkatkaisimesta ja ilmaa liesituulettimesta. Aikataulutoivetta en tehnyt, kysyin aikataulua. Ei omasta mielestäni voi näin haastava homma olla, kun he ovat alalla ja näkevät näitä päivittäin. Mutta enhän minä asiasta mitään tiedä. Luulisi että näitä Ilmavia menee juuri nyt vaihtoon.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
Tarjouksessa pyysin hintaa koneen vaihdolle ja ilmamäärien tarkastamiselle ja yhden pistokepaikan lisäämiselle koska uusissa vain pistokepaikka. Nykyistä ohjataan valonkatkaisimesta ja ilmaa liesituulettimesta. Aikataulutoivetta en tehnyt, kysyin aikataulua. Ei omasta mielestäni voi näin haastava homma olla, kun he ovat alalla ja näkevät näitä päivittäin. Mutta enhän minä asiasta mitään tiedä. Luulisi että näitä Ilmavia menee juuri nyt vaihtoon.
Ihan arvailuksi menee miksi vain yksi antoi hintaa. Varsinkin jos jokaisen kanssa käyty keskustelu. Pistokepaikka ilmaisesti pistorasia. Mutta en sitä en ihmettele että osa firmosita ei innostu tuollaisista tekemään kirjallista tarjousta. Mutta jos joukossa vähän isompia jotka nimenomaan markkinoi OK talojen IV saneerauksia, niin heillä luulisi olevan sapluunat ja pohjat millä usktavat tarjota.

Moni firma taasen ei jätä tarjouksia jos eivät usko voittavansa sitä, tai jos sen tekeminen on riksi ja eivät kehtää tarjota sellaiseen hintaan millä uskaltavat.

Tietenkin jos kyselyyn saa mahdollisimman hyvin oleellisen tiedon, mutta kuitekin ytimekkään.

Menee taasen raskaaksi jos palkkaat jonkin tekemään suunnittelun, samalla kinuaa jonkun vaan tekeen koko homman.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
466
Ihan arvailuksi menee miksi vain yksi antoi hintaa. Varsinkin jos jokaisen kanssa käyty keskustelu. Pistokepaikka ilmaisesti pistorasia. Mutta en sitä en ihmettele että osa firmosita ei innostu tuollaisista tekemään kirjallista tarjousta. Mutta jos joukossa vähän isompia jotka nimenomaan markkinoi OK talojen IV saneerauksia, niin heillä luulisi olevan sapluunat ja pohjat millä usktavat tarjota.

Moni firma taasen ei jätä tarjouksia jos eivät usko voittavansa sitä, tai jos sen tekeminen on riksi ja eivät kehtää tarjota sellaiseen hintaan millä uskaltavat.

Tietenkin jos kyselyyn saa mahdollisimman hyvin oleellisen tiedon, mutta kuitekin ytimekkään.

Menee taasen raskaaksi jos palkkaat jonkin tekemään suunnittelun, samalla kinuaa jonkun vaan tekeen koko homman.
En tiedä mitä tarkoitat suuremmilla firmoilla. Vain muutama näistä firmoista olivat ns. yhden tai kahden miehen paikkoja. Toinen tarjouksista tuli nimenomaan yhdeltä mieheltä joka tekee yksin, mutta ei olisi tehnyt kuin puolet hommista eikä tuntenut uusien laitteiden toimintaa. Loput ihan kunnon isompia nimiä tai firmoja. Heillä kaikilla mainostettiin myös sähkötyöt ohessa, joten yhdestä pistorasiasta tuskin jää kiinni. Uudessa Vallox 125:ssä tulee myös kosketusnäyttö seinään, joten sähkötöiltä ei voi edes välttyä laitteen kanssa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 836
Uudessa Vallox 125:ssä tulee myös kosketusnäyttö seinään, joten sähkötöiltä ei voi edes välttyä laitteen kanssa.
Se ohjauspaneeli ei varmaankaan käytä verkkojännitettä niin sen asentamiseen ei sähkäriä tarvitse.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
Se nykyaikaisen iv koneen ohjauspaneeli ei tosiaan ole sähkötyötä, vaan usein esim rj45 liittimellä tms. Vanhat iv koneet kyllä ohjattiin kovalla sähköllä.

Perus IV firmoilla on usein "laitesähköoikeudet", eli saavat sen iv koneen sähkön kytkeä, mutta yleiskäyttöinen pistorasia edellyttää jo sähköurakointilupaa, johon ei joka firmalla, ja tai firman kaikilla työntekijöillä ole mahdollisuutta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
En tiedä mitä tarkoitat suuremmilla firmoilla. Vain muutama näistä firmoista olivat ns. yhden tai kahden miehen paikkoja. Toinen tarjouksista tuli nimenomaan yhdeltä mieheltä joka tekee yksin, mutta ei olisi tehnyt kuin puolet hommista eikä tuntenut uusien laitteiden toimintaa. Loput ihan kunnon isompia nimiä tai firmoja. Heillä kaikilla mainostettiin myös sähkötyöt ohessa, joten yhdestä pistorasiasta tuskin jää kiinni. Uudessa Vallox 125:ssä tulee myös kosketusnäyttö seinään, joten sähkötöiltä ei voi edes välttyä laitteen kanssa.
Suuremmilla firmoilla tarkoitin näitä jotka markkinoi omakotitalo saneerauksia.

Jos tuosta tarjouspyyntöjen jättämisestä on pitkä aika ja sen jättöaika päättynyt, niin tuskin enään jättävät. Tai jos ei aikarajaa, mutta pyynnöstä aikaa, niin sama juttu. Kannattaa, tai siis joudut tekemään uuden kierroksen.
Tsekkaa vielä se mitä keskusteluissa olli tullut ilmi, eli millaisessa kyselyllä olisi helpompi tarjota. ja älä kerro että 15 firmasta kyselet.

Jos yrityksellä joku nettilomake, josta liitteet sun muut saa tuupattua tarjouskyselyyn, niin tuskin katosi sähköpostisuodatukseen, mutta maililla lähetetyt voi yksittäisen kohdalla jäädä matkalle eikä tavoita koskaan tarjouslaskiaa.

No varmaan uusisoitto kierros paikallaan, niin on vuorovaikutteista ja päästä niin pitkälle että päätellä että kiinnostaa oikeasti.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 929
En oikein ymmärrä, mitä ihmeellistä asennettavaa uusissa koneissa on vs. vanha. Jos pömpelin saa mahtumaan paikalleen ja putkivedotkin vielä tehtyä niin ilmamäärien säätö on koneen puolelta hyvin yksinkertaista ja Valloxilta löytyy kyllä siihen ihan käypä ohje.

Uudet koneet puoltaa olemassaoloaan sillä, että niissä on edes jollain tasolla järkevämpi kennon sulatuslogiikka jos puhutaan ristivirtakennoista. Vanhoissahan on monesti jatkuvasti katkova tuloilmapuhallin tai sitten käytetään etuvastusta, ettei kenno pääse pakkaselle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
En oikein ymmärrä, mitä ihmeellistä asennettavaa uusissa koneissa on vs. vanha. Jos pömpelin saa mahtumaan paikalleen ja putkivedotkin vielä tehtyä niin ilmamäärien säätö on koneen puolelta hyvin yksinkertaista ja Valloxilta löytyy kyllä siihen ihan käypä ohje....
Tämä varmaan tuohon NxTH tapaukseen ?

Päivitykset voi olla "helppoja" tai ei niin helppoja, tai todella työläitä. Jotain jännä riskiä saattaa olla, jos siellä on paikanpäällä käyty, kurkittu välikatolle arvioitu että pintoja pitää purkaa. Luonollisesti meillä ei ole kuvia ja prujuja mitä urakoitsijoille annettu. kymppitonnin muistaakseni oli se tarjous mikä saatu, Liesikupuohjauskin taisi olla.

Joku kalusteiden ja katon purkaminen tietenkään mitään vaikeaa ole osaavalle, isossa firmassa varmaan sitä varten omat heput. säätäminen, jos mittauspöytäkirjat ja kuvat epäilyttää, niin voisihan ne tarjota tuntityönä.

Monet vaan välttelee hommia missä on yllätysvaara, jotkut taasen ei, suorastaan kerää lisätöitä.

Sen kuvittelin kerrotusta että varsinaisia kanavamuutoksia ei tarvi koneelle tehdä, mutta jostain jäi oli että jotain haastetta on, ettei siihen parissa tunnissa uutta lättäse. Sähkökone, ettei putkariatarvi.

Toivottavasti vain siitä kyse että pyyntihetkellä firmoilla ei ollut kiinnostusta, mutta myöhemmin ehkä on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
466
Tämä varmaan tuohon NxTH tapaukseen ?

Päivitykset voi olla "helppoja" tai ei niin helppoja, tai todella työläitä. Jotain jännä riskiä saattaa olla, jos siellä on paikanpäällä käyty, kurkittu välikatolle arvioitu että pintoja pitää purkaa. Luonollisesti meillä ei ole kuvia ja prujuja mitä urakoitsijoille annettu. kymppitonnin muistaakseni oli se tarjous mikä saatu, Liesikupuohjauskin taisi olla.

Joku kalusteiden ja katon purkaminen tietenkään mitään vaikeaa ole osaavalle, isossa firmassa varmaan sitä varten omat heput. säätäminen, jos mittauspöytäkirjat ja kuvat epäilyttää, niin voisihan ne tarjota tuntityönä.

Monet vaan välttelee hommia missä on yllätysvaara, jotkut taasen ei, suorastaan kerää lisätöitä.

Sen kuvittelin kerrotusta että varsinaisia kanavamuutoksia ei tarvi koneelle tehdä, mutta jostain jäi oli että jotain haastetta on, ettei siihen parissa tunnissa uutta lättäse. Sähkökone, ettei putkariatarvi.

Toivottavasti vain siitä kyse että pyyntihetkellä firmoilla ei ollut kiinnostusta, mutta myöhemmin ehkä on.
Kyseessä on tarkastajan mukaan operaatio, jossa vanha kone otetaan pois, ja uusi syötetään suoraan vanhan paikalle samoihin putkiin. Tämän jälkeen mitataan ilmamäärät. Yläpohjassa kaikki oli mallikkaasti, eikä mitään muutoksia tarvi tehdä. Ainoastaan muutaman sentin villakerros lisää.

Tarkastaja oli eri henkilö, kuin se iso firma joka sisäkaton purkamisella pelotteli ilman että kävi edes paikalla; Puhtaasti kuvien perusteella sanoi että otetaan koko katto irti. Tämä toisen firman tarkastaja joka kävi paikalla taas sanoi, että vanha pois ja uusi tilalle, se siitä. He eivät vain koskaan saaneet aikaiseksi lähettää tarjoustaan, joka olisi kuulemma ollut noin 4000 euroa. Kysyin perään pari kertaa "juu juu, on tulossa"

Vaikuttaa nyt siltä että tekijä on kuitenkin löytynyt, jos ei peruutusta tule.

Kyllä tässä omaan nenään (tietämättömänä) haisee enemmän se että jos annetaan tarjous, se heitetään samantien taivaisiin ilman tutustumiskäyntiä (pelkkä IV-kone (Vallox 125) hinnoitellaan 4000 euroon ovh:n ollessa 2800 koska asiakasta pidetään idioottina) ja puhutaan heti sisäkattojen irrotuksista. Loput eivät sitten vastaa tarjouksiin ollenkaan, sillä suurella todennäköisyydellä hommat on buukattu täyteen jo ensi kesälle asti. Lienee siis selvää, ettei IV-koneen rikkoutumista kannata odottaa, vaan tehdä tarjouspyyntö firmoille ajoissa ja olettaa että asennus tapahtuu noin vuoden päästä. Nyt tosin ehkä kävi tuuria ja homma hoituu nopeimmillaan ennen joulua. Tämän hetken hinta-arvio koko työlle noin ~4500€, verrattaen toiseen tarjoukseen sisäkaton repijöiltä, joka oli *alkaen 10K. Yksi toinen tarjous tuli vielä, kuvia katsomatta alkaen 7000€. Kaveri joka olisi asentanut koneen, mutta ei olisi tehnyt mittauksia, olisi ottanut noin 3300€, mutta ei tuntenut uusia laitteita ollenkaan eikä osannut oikein suorilta vastata kysymyksiin. Hän ei olisi myöskään halunnut mennä välikatolle.

Tämä on verrattavissa autohuoltoon. Kestää varmaan hetki löytää sellainen paikka joka ei keksi päästään laskutettavaa ja vaihdettavaa. Sitäkään en ymmärrä miten oman alan asiat voivat tekijöille olla vaikeita kun se on kirjaimellisesti heidän erikoisalaa. Miten ei voi esimerkiksi tuntea uusia IV-koneita, jos niitä asentaa työkseen niin paljon ettei ole aikaa uusille tarjouksille? Mitä koneita he sitten asentavat, kymmenen vuotta vanhojako? Kääntöpuolella ihmettelen sitä, miksi ilman käyntiä lähdetään liikkeelle yli 10 000 euron summasta. Oletetaan varmaan että asiakas on epätoivoinen. Kyllä jokainen tekee vähintään sen verran taustatyötä, että tietää mitä IV-kone maksaa. Se että hinnoittelet sen saman koneen 1200 euroa kalliimmaksi, on varsin törkeää.

Yksi herra hihitteli jo puhelimessa Ilmava 100:sta ja kertoi kuinka kalliiksi vaihto tulee ja 'voi että sentään kuinka monia haasteita tulemme kohtaamaan näiden monimutkaisten laitteiden kanssa'. Kun kerroin että tarkastaja sanoi että vanha otetaan pois, uusi laitetaan samoihin putkiin ja ilmamäärät tarkastetaan, herra meni vaikeaksi eikä osannut enää kertoa miksi se on vaikeaa. Kyllä näistä moni jotka tarjouksen jättää, koittavat pelata siihen ettei asiakas tiedä mistään mitään. Onneksi tarkastaja joka täällä kävi, kertoi rehellisesti tilanteen. Se tuli suureksi eduksi.

Kuten tässäkin sanoin kahdelle tarjouksen jättäjälle, että mennään urakkahinnalla projekti, ja jos tulee jotain yllättävää niin ne lisätään tuntitöinä päälle keskusteluiden jälkeen (60-70e /h). Tällöin ei tarvitse lähteä 10 000 euron urakasta jolloin liike saattaa tehdä 6000 euroa lisävoittoa ilman että hyödyn siitä asiakkaana mitenkään jos asennus meneekin kuten suunniteltu ja varsinainen arvo on tuossa 4000 euron liepeillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 929
Tahtoo olla asennustöissä juuri tuollaista kuvaamaasi menoa.

Itse kun vaihdatin vanhan ilmalämmityskoneen uuteen, ostin laitteen itse valmiiksi ja kysyin paikalliselta LVI-yhdistykseltä, kuka pienempi toimija tekee sekä asennuksen, kanavien puhdistuksen että ilmamäärien säädöt. En olisi tätä tekijää löytänyt ilman vinkkiä ja hintakin pysyi kohtuullisena.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
Useinhan tilanne on se että ne hyvät ja asialliset asentajat eivät ole kiinnostuneita yksityisasiakkaista, joten eivät millään lailla pidä itsestään ääntä siihen suuntaan.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
52
Omakin kysymys olisi varaavan uunin korvausilmasta.

Lähtötilanne, asunto koneellisella LTO iv:llä, ei ainakaan merkittävästi epätasapainossa. IV sammutus tai norminopeus ei vaikuta uunin polttoon. Uuni itsessään ei ole kovin hyvä vetämään, eli reagoi nopeasti savuttamalla sisään jos korvausilma tyrehtyy. Alkuperäisessä IV suunnitelmassa on uunin yläpuolella katossa naruventtiili josta saa korvausilmaa. Heti venttiilin takana 90 mutka ja suora putki pihallusvillan seassa ulkoseinään. Tuo ei toimi, vaan muodostaa imun jos luukun avaa. Ei ole kytketty IV poistoon vahingossa.

Uunin ja ulkoseinän välissä on vaatehuone. Ajattelin että tuon vaatehuoneen lattiaa pitkin kanavan ulkoa ja uunin vierestä väliseinästä läpi. Sulkupelti vaatehuoneeseen heti ulkoseinän viereen, ja kanavan eristys ja kotelointi. Onko tuossa ideassa vikaa?

Olkkarissa on myös takaovi, johon olisi helppo tehdä korvausilmaventtiili, mutta silloin kylmä korvausilma kulkisi oleskelutilan läpi, vai onko tuolla uunin vieressä olevalla venttiilillä ihan sama vilustusvaikutus?
Meillä on koneellinen ilmanvaihto sisään ja ulos. Taloon laitettu myöhemmin piippuimuri savupiipun päähän. Laitetaan se päälle takkaa sytyttäessä sekä luukkua avatessa luukkua kun takassa palaa. Helppoa ja toimivaa ainakin meille. Imuri auttaa erityisesti kylmän piipun kanssa, kun voi varmistaa, että savut menee ulos ihan vaan pitämällä imuria päällä.
Toki korvausilma tulee sitten vaan "jostain" eikä hallitusti yhdestä säädettävästä paikasta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
534
onko joku käyttänyt/laittanut kattoasennuslevyä ennen lto koneen asennusta ? onko siitä "mitään hyötyä" ? tai haittaa ? kokemuksia kaipaan
poistaako tuo jotenkin tarpeen myös laippatiivistyksiltä ko kohtaa eli tuleeko osaksi kattoa siten ettei juuri laippa tiivistyksia tarvita yms ?


esim
Meillä on kattoasennuslevy siitä syystä että ei voitu asentaa suoraan takana olevaan seinään kiinni. Eli ei siitä nyt paljon hyötyä muuten olisi ainakaan meille muuta kuin että saa koneen vähän seinästä pois missä on meidän tapauksessa putkia joita ei halua turhaan korjata.
 
Liittynyt
06.12.2023
Viestejä
1
Ihana swegon casa w80/100 ec menee katkolle jo -10 c, luulen että vastukset on pimeinä, valikoista olen kyllä vastukset kytkenyt päälle mutta vahva epäilys on että ne on pimeinä. Olisiko kellään suositella huoltokorjaajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 307
Onko LTO koneen jälkilämmitysvastuksella mitään muuta funktiota kuin saada huoneen tuloilma tuntumaan lämpimämmältä?
Nyt kun oli näitä kunnon pakkasia, niin ei ollut jälkilämmitysvastus päällä enkä huomannut asumismukavuudessa yhtään mitään eroa. ILPit kuitenkin lämmittävät huoneilmaa ja neliöitä on sen verran että missään nuo tuloilmaventtiilit ei ole niin lähellä oleskelupaikkoja että mitään vedon tunnetta syntyisi. Eli onko tuota järkeä pitää päällä sitten lainkaan? Ihan turhaa sähkönkulutusta ellei sillä nyt ole jotain muuta toiminnallista merkitystä.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
168
Onko LTO koneen jälkilämmitysvastuksella mitään muuta funktiota kuin saada huoneen tuloilma tuntumaan lämpimämmältä?
Nyt kun oli näitä kunnon pakkasia, niin ei ollut jälkilämmitysvastus päällä enkä huomannut asumismukavuudessa yhtään mitään eroa. ILPit kuitenkin lämmittävät huoneilmaa ja neliöitä on sen verran että missään nuo tuloilmaventtiilit ei ole niin lähellä oleskelupaikkoja että mitään vedon tunnetta syntyisi. Eli onko tuota järkeä pitää päällä sitten lainkaan? Ihan turhaa sähkönkulutusta ellei sillä nyt ole jotain muuta toiminnallista merkitystä.
Omasta mielestä jälkilämmitysvastukset on pelkästään vedontunteen poistoon/muuhun asumismukavuuteen.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
408
Omasta mielestä jälkilämmitysvastukset on pelkästään vedontunteen poistoon/muuhun asumismukavuuteen.
Omassa reilu 20-vuotiaassa koneessa on merkintä, että saa säätää minimissään kymmeneen asteeseen. Tuota olen itse ihmetellyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Mulla sama 10 astetta minimi. Liittyisköhän johonkin sellaseen että hormit ei höngi pakkasilmaa niin pienempi riski kondensoida huoneilmasta kosteutta niiden venttiilien suuaukoille tms
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
Käytännössä se lämmitys on vain asumismukavuuden takia, mutta periaatteessa joissain tilanteissa se voi alkaa kondensoimaan jos tuloilma on hyvin kylmää, käytännössä yleensä ei, koska ilma myös kuivuu pakkasella.

Tosin on olemassa koneita joissa on esilämmitysvastukset estämässä lämmönvaihtimen jäätymistä.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
168
Joo kondessio ongelma varmaan tulee jos tuloilma tippuu alle n.10-13 asteeseen, mutta oma suht uusi kampe selvittää tuon pelkästään Kennon avulla ympärivuotisesti. Asunnossa melkein 23 aina, jopa huippupakkasilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 687
Joo kondessio ongelma varmaan tulee jos tuloilma tippuu alle n.10-13 asteeseen, mutta oma suht uusi kampe selvittää tuon pelkästään Kennon avulla ympärivuotisesti. Asunnossa melkein 23 aina, jopa huippupakkasilla.
Pelkällä lto kennolla ei kovin lämmintä ilmaa saa pakkasilla aikaiseksi vaan tuo sun kämpn lämpö johtuu lämmityksestä.

Onhan tuossa toki se, että sisäilman kosteus voisi kondensoida sinne kennoon ja pahimmillaan jäätyä jos se kennon tulopuoli olisi rajusti pakkasella. Itse en ole viitsinyt tuota asetusta sorkkia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
Ihana swegon casa w80/100 ec menee katkolle jo -10 c, luulen että vastukset on pimeinä, valikoista olen kyllä vastukset kytkenyt päälle mutta vahva epäilys on että ne on pimeinä. Olisiko kellään suositella huoltokorjaajaa.
Jos pelkkäsähkökone (ei vesipatteria), ja perushuollot olet itse tehnyt, niin tarkista ylilämpösuoja(t), ja kesäpellin asento. Suodattimet varmaan tarkistettu.
Pakkasella toki huortumisen esto voi aiheuttaa katkoja, riippuen miten mallisi toimii. etulämmityksen toimimattomuus lisää niitä.

Käytännössä se lämmitys on vain asumismukavuuden takia, mutta periaatteessa joissain tilanteissa se voi alkaa kondensoimaan jos tuloilma on hyvin kylmää, käytännössä yleensä ei, koska ilma myös kuivuu pakkasella.
Joo,ei se kylmä(kuiva) ilma kondensoidu, varsinkin kun se lämpiää matkalla, niin päinvastoin. Mutta kylmiin pintoihin kondensoituu sitä vettä lämpimästä kosteasta sisäilmasta. Jos kanavat eristetty, niin se lämminilman ei pääsee kylmiin pintoihin.

Jossa kosteissa tiloissa voi tuloilma venttiiliin tiivistyä joissain venttiilityypeissä.

Muuten lämmöntalteenoton jälkeen tosiaan kyse asumismukavuudesta, ehkä jossain tapauksissa ilmanliikkeistä. Poikkeus sitten ne missä kyse myös lämmityksestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 307
Omasta mielestä jälkilämmitysvastukset on pelkästään vedontunteen poistoon/muuhun asumismukavuuteen.
Ok, kiitos kaikille vastauksista. Taidanpa jättää pois päältä, aivan turhaa hommaa sitten pitää niitä päällä jos näin on.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
448
Ok, kiitos kaikille vastauksista. Taidanpa jättää pois päältä, aivan turhaa hommaa sitten pitää niitä päällä jos näin on.
Jonkin asteinen mahdollisuus on, että sisäilmasta tiivistyy kosteutta höyrynsulun sisäpuolella kulkevien tuloputkien ulkopintaan. Eli siis ainakin useampi kerroksisissa taloissa syytä ottaa huomioon.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 288
Jonkin asteinen mahdollisuus on, että sisäilmasta tiivistyy kosteutta höyrynsulun sisäpuolella kulkevien tuloputkien ulkopintaan. Eli siis ainakin useampi kerroksisissa taloissa syytä ottaa huomioon.
Kannattaa vielä lukea myös se käyttöohje ja noudattaa sitä ensisijaisesti.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
432
Jatketaan vielä tätä LTO-keskustelua. Muutettiin kesällä vm 2014 kaukolämpörivariin ja syksyllä kun kelit viileni 0 tienoille, niin alkoi sähköä kulumaan tuplat kesästä. No syylliseksi paljastui Iloxair LTO kone ja sen sähkövastus. Joku edellisistä omistajista (tai mistä sitä tietää kuka) oli kääntänyt termarin 30 asteeseen. Huoneisiin puhaltava ilma oli 24 asteista. Säätelin termaria niin, että puhallus oli enää 17 astetta, mutta heti kun kelit meni pakkasen puolelle, niin sähkövastus oli koko ajan päällä. Sitten säädin ilman 14 asteeseen, joka toimi ilman vastuksia kunnes kelit putosi -10 asteeseen. Onkos nämä LTO:t tämmösiä, vai onko syy ilman määrässä, koska laite pöhisee kylppärissä aika äänekkäästi ja puhallus huoneisiin on aika reilun tuntuinen? Tämä siis normi asennossa. Pois kotoa -asento jotenkin tuntuisi järkevämmältä melun ja puhaltavan ilman määrän kannalta? Siis silloinkin tuntuu huonesuuttimissa ihan reilu puhallus.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
778
No kyllä siitä aina jonkunlainen humina lähtee. Paljonko neliöitä ja montako asukasta?
Jos siinä on säätö 1-4 niin stetson-kalibroinnilla sanoisin että kakkonen on minimi.
Ja aina se pakkasella tuppaa vastuksella lämmittämään ettei kenno vedä jäähän.
Itse olen omassa talossani laittanut tulon 13 astetta ja 1-8 säädöllä 2-3.
Neliöitä vajaa parisataa ja kaksi aikuista.
En ole kokenut vedon tunnetta, lattia on kuitenkin lämmin pakkasella.

Edit. tänään sulatin kennon suihkussa kun oli vähän jäässä. Mitä enemmän kennossa on jäätä sitä huonompi on hyötysuhde.
Kurkkaa sinne koneen sisään, ei se mitään avaruustekniikkaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
432
No kyllä siitä aina jonkunlainen humina lähtee. Paljonko neliöitä ja montako asukasta?
Jos siinä on säätö 1-4 niin stetson-kalibroinnilla sanoisin että kakkonen on minimi.
Ja aina se pakkasella tuppaa vastuksella lämmittämään ettei kenno vedä jäähän.
Huoneita 3 ja 64 neliöö, 2 ihmistä. Säätöjä katkaisijassa on normaali, tehostettu ja pois kotoa. Jotenkin vaan tuntuu tyhmältä, että menee n. 10 kWh/vrk ilman lämmitykseen kaukolämpökämpässä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
778
Huoneita 3 ja 64 neliöö, 2 ihmistä. Säätöjä katkaisijassa on normaali, tehostettu ja pois kotoa. Jotenkin vaan tuntuu tyhmältä, että menee n. 10 kWh/vrk ilman lämmitykseen kaukolämpökämpässä.
No voit sä kokeilla pitää sitä "poissa kotona" asennossa kun on enempi pakkasta.
Ei sieltä kuitenkaan kämpästä "ilma lopu". Ja saunomisen/suihkun jälkeen tehostaa jos kylppärin lattia kuivuu hitaasti.
Nyt näyttää mulla suhteellinen ilmankosteus 20% mikä on ihan helvetin vähän. Kaikki kuivuu vaikkei olis edes vehje päällä.
Mut tosiaan kun on nollan lämpöisellä puolella kantsii pitää se kone normaaalissa kun ulkoilmakin on kosteaa ihan toiseen malliin.
Liesituuletin lienee ihan oma yksikkönsä omine säätöineen eikä ole yhteydessä LTO?
En osaa sanoa sitäkään kuinka tehon tiputtaminen vaikuttaa teidän tapauksessa kennon jäätymiseen, kannattaa sinne koneeseen kurkata varsinkin kovien pakkasten kestäessä.
 
Liittynyt
12.07.2023
Viestejä
477
Jatketaan vielä tätä LTO-keskustelua. Muutettiin kesällä vm 2014 kaukolämpörivariin ja syksyllä kun kelit viileni 0 tienoille, niin alkoi sähköä kulumaan tuplat kesästä. No syylliseksi paljastui Iloxair LTO kone ja sen sähkövastus. Joku edellisistä omistajista (tai mistä sitä tietää kuka) oli kääntänyt termarin 30 asteeseen. Huoneisiin puhaltava ilma oli 24 asteista. Säätelin termaria niin, että puhallus oli enää 17 astetta, mutta heti kun kelit meni pakkasen puolelle, niin sähkövastus oli koko ajan päällä. Sitten säädin ilman 14 asteeseen, joka toimi ilman vastuksia kunnes kelit putosi -10 asteeseen. Onkos nämä LTO:t tämmösiä, vai onko syy ilman määrässä, koska laite pöhisee kylppärissä aika äänekkäästi ja puhallus huoneisiin on aika reilun tuntuinen? Tämä siis normi asennossa. Pois kotoa -asento jotenkin tuntuisi järkevämmältä melun ja puhaltavan ilman määrän kannalta? Siis silloinkin tuntuu huonesuuttimissa ihan reilu puhallus.
Kyllähän tuo korkealta kuulostaa. Itsellä 64 neliön uudisasunnossa Vallox jossa 17 astetta tuloilma auto-asennossa.

Nyt kun mentiin tuonne lähemmäs -20C pakkasiin ja olin lomailemassa, niin kesään verrattuna tyhjän kämpän kulutus nousi 1,25kWh/vrk -> 4kWh/vrk.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
432
Kyllähän tuo korkealta kuulostaa. Itsellä 64 neliön uudisasunnossa Vallox jossa 17 astetta tuloilma auto-asennossa.

Nyt kun mentiin tuonne lähemmäs -20C pakkasiin ja olin lomailemassa, niin kesään verrattuna tyhjän kämpän kulutus nousi 1,25kWh/vrk -> 4kWh/vrk.
Niin minustakin kuullostaa korkealta, toki tuo ilmanvaihdon määrä vaikuttaa oleellisesti (kuva). Täytyy tutkia sitä.

IMG_4168.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 836
Ja aina se pakkasella tuppaa vastuksella lämmittämään ettei kenno vedä jäähän.
Ei jälkilämmitys vaikuta mitenkään kennon jäätymiseen. Siitä tässä varmaan oli kyse.

Etuvastus jos on niin silloin kyllä, mutta harvoissa uudemmissa koneissa sellaista on. Kenno sulatetaan tuloa pätkimällä tai kennon ohituksella.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 883
Ei jälkilämmitys vaikuta mitenkään kennon jäätymiseen. Siitä tässä varmaan oli kyse.

Etuvastus jos on niin silloin kyllä, mutta harvoissa uudemmissa koneissa sellaista on. Kenno sulatetaan tuloa pätkimällä tai kennon ohituksella.
Jotkut uudetkin koneet nykyisin sulatuksessa lämmittää tuloilman sähköllä asunnon alipainestamisen välttämiseksi.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 836
Jotkut uudetkin koneet nykyisin sulatuksessa lämmittää tuloilman sähköllä asunnon alipainestamisen välttämiseksi.
Joo, mutta ei niissä etuvastusta ole vaan kennon ohitus ja jälkikämmitys kuten kirjoitin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
778
Ei jälkilämmitys vaikuta mitenkään kennon jäätymiseen. Siitä tässä varmaan oli kyse.

Etuvastus jos on niin silloin kyllä, mutta harvoissa uudemmissa koneissa sellaista on. Kenno sulatetaan tuloa pätkimällä tai kennon ohituksella.
? Jaa mulla on Vallox Digit SE jossa on nimenomaan etuvastus estämään kennon jäätymistä muttei jälkilämmitystä.
Pätkiihän sekin toki kun rupeaa menemään elohopea enempi pakkasta kuin -25.
Toki onhan se jo vanha kone. 10-15 vuotta.
Vai onko se sittenkin jälkilämmitys?
 
Viimeksi muokattu:

Mönssi

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
115
? Jaa mulla on Vallox Digit SE jossa on nimenomaan etuvastus estämään kennon jäätymistä muttei jälkilämmitystä.
Pätkiihän sekin toki kun rupeaa menemään elohopea enempi pakkasta kuin -25.
Toki onhan se jo vanha kone. 10-15 vuotta.
Vai onko se sittenkin jälkilämmitys?
Digit SE:ssä on jälkilämmitys ja lto ohitus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 307
Kannattaa vielä lukea myös se käyttöohje ja noudattaa sitä ensisijaisesti.
käyttöohjeessa ei varsinaisesti kehoteta jälkilämmityksen käyttöön. Todetaan ainoastaan että jälkilämmitysvastus lämittää tuloilmaa ja poistaa vedon tunnetta ja suositus jälkilämmitykselle on 15-20c.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 175
kappas, korjasin 87 vuoden Iiwari LTO koneen sulatus vammailun (ei katkonu käyntiä , eli kenno jäässä pakkasilla aina). Nyt sitten leivinuunin lämmityksen ajaksi pakko sammuttaa pakkasilla koko vekotin kun pätkiminen tekee alipaineen ja savut tulee pirttiin. Ei riitä 75mm korvausilma putki joka tulee ulkoa leivinuunin eteen.

Liekö haittaa jos kone on seis uunin lämmityksen ajan?
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
275
Eikös Valloxin MV koneet säilytä tulo- ja poistosuhteen oikeana myös poissa tai tehostus tilassa? Mikäli talon hiilidioksidi ja kosteus arvot pysyvät kurissa onkohan mitään estettä käyttää poissa-tilaa vaikka olisikin kotona?

Vallox 145MV koneen 52% puhallinnopeus tuntuu nyt talvella vähän reilulta kahden hengen talouteen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 289
Eikös Valloxin MV koneet säilytä tulo- ja poistosuhteen oikeana myös poissa tai tehostus tilassa? Mikäli talon hiilidioksidi ja kosteus arvot pysyvät kurissa onkohan mitään estettä käyttää poissa-tilaa vaikka olisikin kotona?

Vallox 145MV koneen 52% puhallinnopeus tuntuu nyt talvella vähän reilulta kahden hengen talouteen.
Joo, tosin sen tasapainon pystyy myös säätämään.

Kyllä sitä ilmanvaihdon voi pistää naksun pienemmälle kuivalla pakkaskelillä. Uudessa asunnossa ilmaan tulee vielä epäpihtauksia, mutta parin vuoden jälkeen ilmanvaihdon ensisijainen tarkoitus on hiilidioksidin poisto ja pesutilojen kuivatus.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
275
Joo, tosin sen tasapainon pystyy myös säätämään.

Kyllä sitä ilmanvaihdon voi pistää naksun pienemmälle kuivalla pakkaskelillä. Uudessa asunnossa ilmaan tulee vielä epäpihtauksia, mutta parin vuoden jälkeen ilmanvaihdon ensisijainen tarkoitus on hiilidioksidin poisto ja pesutilojen kuivatus.
Aika hyvin tuntuu pysyvän hiilidioksidi taso noin 500ppm poissa-tilassakin. Reitittimen logista huomasin että Vallox 145 MV katkoo ethernet yhteyttä säännöllisesti. Onkohan tämä jokin vika vai ominaisuus? Onko muut huomanneet samaa Valloxin koneilla?

Koodi:
Vallox connected to Home on Switch Port 6. Connection Info: Link Speed FE, 192.168.2.11. Today at 4:30
Vallox disconnected from Home on Switch Port 6. Today at 4:45
Vallox connected to Home on Switch Port 6. Connection Info: Link Speed FE, 192.168.2.11. Today at 5:00
Vallox disconnected from Home on Switch Port 6. Today at 5:14
Vallox connected to Home on Switch Port 6. Connection Info: Link Speed FE, 192.168.2.11. Today at 5:29
Vallox disconnected from Home on Switch Port 6. Today at 5:44
Vallox connected to Home on Switch Port 6. Connection Info: Link Speed FE, 192.168.2.11. Today at 5:58
Vallox disconnected from Home on Switch Port 6. Today at 6:13
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 038
Kannattaa vielä lukea myös se käyttöohje ja noudattaa sitä ensisijaisesti.
Tässä puhe kylmästä tuloilmasta, eristämätön kanava , itse laitteen käyttöohje voi asiasta mainita tai olla mainitsematta. Ensimmäinen asukas ehkä koulutettu tai sitten ei, ehkä mainittu muissa papereissa tai sitten ei.

Eli jos missään ei varoiteta liiankylmästä tuloilma-asetuksesta, niin sitä ei kannata käyttää ennenkuin tiedostanut mahdolliset riskit.

Eikös Valloxin MV koneet säilytä tulo- ja poistosuhteen oikeana myös poissa tai tehostus tilassa? Mikäli talon hiilidioksidi ja kosteus arvot pysyvät kurissa onkohan mitään estettä käyttää poissa-tilaa vaikka olisikin kotona?

Vallox 145MV koneen 52% puhallinnopeus tuntuu nyt talvella vähän reilulta kahden hengen talouteen.
Monet nuukailee ja ajelee aliteholla, osassa seuraa ongelmia, osassa ei. riittävän aikainen kosteus ja CO2 seuranta reakoi jos ne arvo alkaa paukkuun , jos ei sitä pysyvänä ratkaisuna pidä.

Asunnonkoollakkin merkitystä, jos ei mikään iso niin kahden hengen talous on aika eriasia kuin tyhjillään oleva kämppä. Siksi voi olla vaikea saada keneltäkään "virallista" hyväksyntään, mutta ihan arjessa moni perhe vetelee "minimillä" ilman mitään automatiikkaa ja osalla ei isoja ongelma , osalla on. Modernissa talossa todennäköisesti tasapaino säädetty aika tarkalle, mutta modernitalot on myös tiiviitä, tosin modernissa talossa energiatehokkuus hyvä, joten kustannustentakia tuskin tarvii nuukailla kuin pahimpiin hintapiikkeihin.


CO2 rajaa jos vetää alas, niin sekin voi reakoida, tyypillisesti aika korkealla oletuksena, varsinkin jos neliöitä on reilusti kahdelle hangelle.
 
Liittynyt
06.02.2023
Viestejä
1 218
Jouduin itse pitämään ilmanvaihtoa poissa-asennossa öisin, koska se piti matallimmallakin kotona-asennolla niin kovaa ääntä etten saanut nukuttua. Nostin poissa-asetuksen tehoa sen verran kun äänen puolesta antoi myöten, olisiko ollut 45 %:iin. Muuten ihan jees, mutta koska nukun makuuhuoneen ovi kiinni, niin kyllä siellä happi kävi vähiin. Nyt kone ja venttiilit on säädetty paremmin ja koneen kierrokset laskivat merkittävästi, joten ei ole ongelmia äänitason kanssakaan vaan voin nukkua kotona-asetuksen ollessa päällä. Vaikka prosentuaalisesti ero ei ollut suuren suuri, niin käytännössä se oli kuitenkin huomattava; makkari pysyy öisin viileämpänä ja aamulla herätessäkin on huoneessa raitis ilma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 185
Ilmanvaihtokoneet ominaisuuksineen on kyllä melko hankala aihe asiasta mitään ymmärtämättömälle ja googlettamallakin tuntuu löytyvän lähinnä kaupallisia artikkeleita. Miten ihmeessä tavallinen saman kokoluokan LTO-kone voi maksaa joko alle 1000 tai yli 3000 euroa? Etäohjaus ja co2-anturi nyt tulee itselle mieleen lisäominaisuuksina mutta mitkä muut asiat selittävät hintaerot? Kuitenkin toimintaperiaate, materiaalit jne. lienevät melko lailla samoja kaikissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 703
Viestejä
4 268 462
Jäsenet
71 546
Uusin jäsen
Artgsm

Hinta.fi

Ylös Bottom