Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itse en ole koskaan tainnut tuota kuivausta käyttää tai edes kokeilla, mulla siis pöhöttää jäähdytysasetuksella, lämpöpyynnöllä 23 ja automaattisella tuulettimen nopeudella 24/7 varmaan noin 4kk ajan. Ei ole mun mielestä mitään kosteusongelmaa, nyt olen seuraillut vähän tarkemmin, kun tuli täällä puheeksi ja 55% on ollut suurin arvo, minkä olen bongannut, mikä toki on jo ihan kohtalaisen suuri. Mitään räppänöitä ei koskaan pidetä auki, ei kesällä eikä talvella.

Kosteutta ainakin poistuu, kun kondenssivettä tippuu parhaimmillaan lähes norona.

Voi olla joo. Tosin aika paljon sitä kondenssivettä tulee myös puhallin täysillä.

Eli joka tapauksessa ero ei olisi kovin suuri?
Johtuu koneesta.

Mulla Midea kuivattaa tehokkaasti myös täysillä, mutta Hitachin puhallin on niin tehokas että ei kuivata käytännössä lainkaan jos puhallin on täysillä.. Tosin metelikin on sellainen ettei sitä täysillä kukaan edes haluaisi pitää.

Ok. Mitä tällä tiedolla tekee? Onko se hyvä vai huono asia, jos laitteet ovat Sharpin valmistamia?

Valitettavasti 3000i:stä ei ole mitään keskustelua tuolla, joku oli kysellyt tästä laitteesta kokemuksia pari vuotta sitten, ei yhtäkään vastausta. Muutenkin aika epäaktiivinen ja vanhaa tietoa sisältävä foorumi.
Lähinnä tuo Boschin ilppien valmistaja on nippelitietoa, eikä sillä todellista merkitystä ole. Tuolla lämpöpumppufoorumilla kirjoittaa peruskäyttäjien lisäksi myös asentajiakin ja varsinkin teknisiin ongelmiin voi hyvinkin saada vastauksia merkistä riippumatta. Lisäksi tuolla on jaettu ilpit haun helpottamiseksi merkin ja jopa mallin mukaan. Käyttökokemukset, vaikka tuosta Bosch 3000i:stä ovat molemmilla foorumeilla arvokkaita ja hyödyttävät mahdollista uuden ilpin ostajaa.

Kosteuden poistoon tehokkaampi tapa on jättää se puhallus pienelle. Täydellä puhalluksella se kennon pintalämpö ei välttämättä laske alle kastepisteen, jolloin laite ei juurikaan kuivata. Viilentää toki tehokkaammin.

Testattu on laittamalla ämpäri kondenssiputken alle. Yli kolmasosa tulee enemmän vettä tunnissa kun antaa olla jäähdytyksellä ja puhallinnopeus kovalla. Kosteudenpoistotoiminto on hyvä ajatus, mutta ei ainakaan suuremmassa tilassa kierrätä ilmaa tarpeeksi, jolloin ilmanvaihdon sisääntuoma kosteus jyrää ILP:n kyvyn kosteudenpoistotoimintoa käytettäessä. Pumppuna Mitsun 25 sarjalainen. Jos kennon pinnan lämpötila ei riitä viilennyksellä ja kovalla puhallinnopeudella kosteudenpoistoon, on pumppu joko epäkunnossa tai muuten vaan *aska. Tällä hetkellä huushollissa kastepiste 13 astetta ja kennosta tuleva ilmavirtakin jo 12,5 asteista, eli kenno enemmän kuin riittävän kylmä poistamaan kosteutta.

Daikin ja kuivaustila. Aamusta laitoin 40% tarveohjauksen (tehonrajoitus), niin tasaisemmin käy. Ei näy siis portaita tuossa sähkönkulutuksessa.

Screenshot_2025-07-30-12-38-02-88_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg

Ja vaikka olikin vain pienellä kuivauksella, niin kondenssiveden poistoputkesta tuli silti tippoja vettä jatkuvalla syötöllä.

En muista paljun kokoa, mutta nyt se palju on vasta täynnä. Vettä varmaan haihtunutkin siitä pois? Laitoin siis paljun aivan huvikseen siihen alle, niin saa vaikka kasteluvettä otettua siitä.

En muista paljun kokoa, mutta nyt se palju on vasta täynnä. Vettä varmaan haihtunutkin siitä pois? Laitoin siis paljun aivan huvikseen siihen alle, niin saa vaikka kasteluvettä otettua siitä.
Itse olen harkinnut tilaavani tälläisen sademäärälaskurin ja jonkinlaisen ESP32 piirin asennettavaksi kondenssivesiputken alle. Eihän tuosta mitään hyötyä olisi, mutta saisi jonkinlaista vertailudataa siitä, paljonko kondenssivettä eri tilanteissa syntyy.

Testattu on laittamalla ämpäri kondenssiputken alle. Yli kolmasosa tulee enemmän vettä tunnissa kun antaa olla jäähdytyksellä ja puhallinnopeus kovalla. Kosteudenpoistotoiminto on hyvä ajatus, mutta ei ainakaan suuremmassa tilassa kierrätä ilmaa tarpeeksi, jolloin ilmanvaihdon sisääntuoma kosteus jyrää ILP:n kyvyn kosteudenpoistotoimintoa käytettäessä. Pumppuna Mitsun 25 sarjalainen. Jos kennon pinnan lämpötila ei riitä viilennyksellä ja kovalla puhallinnopeudella kosteudenpoistoon, on pumppu joko epäkunnossa tai muuten vaan *aska. Tällä hetkellä huushollissa kastepiste 13 astetta ja kennosta tuleva ilmavirtakin jo 12,5 asteista, eli kenno enemmän kuin riittävän kylmä poistamaan kosteutta.
No ei tuo Hitachi erityisen hyvä ILPpi ole, mutta mielestäni itse koneistossa ei ole vikaa, vaan pikemminkin softa on aika hiomaton.

Kyllä tuo varmaan sitä kosteutta poistaa täysilläkin jonkun verran, mutta se kyllä myös viilentää niin nopeasti että huoneen suhteellinen kosteus kasvaa... En ole kyllä mitenkään vesisangon kanssa kellotellut miten paljon vettä tulee, mutta huoneen suhteellista kosteutta seuraamalla pienempi puhallusnopeus on eduksi.

Tosiaan tuo teippiliitos kohta on siinä sen takia koska poistoputkea jatkettiin sisäyksiöltä poistopumpulle (koska rakenteiden takia ei saatu vedettä noita putkia suoraan vaan siinä tulee "S" mutka yhdessä kohtaa) koska alkuperäinen ei ollut tarpeeksi pitkä. Se ei siitä vuoda vaikka ulkopäin voin vähän hasardilta näyttää.

Katselin tuota vähän tarkemmin niin näyttäisi siltä että nuo kylmäaineputket jotenkin hikoilevat ja siitä nyt tuo kosketus käytännössä tulisi. Ulkoseinään läpivientiin on laitettu eristettä jo asennusvaiheessa ja kädelle kokeilen niin siinä ei ainakaan suoraa vedon tunnetta ollut.

Mutta joo, ei vissiin ihan normaali joten taidan laittaa suosiolla asennuspaikkaan viestiä.
Ratkesiko tämä? Vastaava ongelma itsellä ja asentaja kävi eristeitä vähän laittamassa uudelleen, mutta sama ongelma jatkuu. Kyseessä tosin jo ainakin 10 vuotta vanha pumppu ja ei tietoa, että kuinka pitkään ongelma on jo ollut olemassa (muutettiin taloon vuoden alussa).

Ratkesiko tämä? Vastaava ongelma itsellä ja asentaja kävi eristeitä vähän laittamassa uudelleen, mutta sama ongelma jatkuu. Kyseessä tosin jo ainakin 10 vuotta vanha pumppu ja ei tietoa, että kuinka pitkään ongelma on jo ollut olemassa (muutettiin taloon vuoden alussa).
Tein huolto pyynnön Gigantin sivuilta, joka meni alihankkijalle josta vastattiin että ei varmuutta että kuuluuko heille, koska kyseessä eristeet eikä itse pumppu. Sen jälkeen olin yhteydessä suoraan Gigantti josta ei vielä kuulunut mitään.

Laitoin aamulla viiden aikaan pumput kokeeksi jäähdytykselle niin kosteudet lähti nousuun. Daikinin kuivausmoodi on kyllä hyvä. Ulkona 93%.
Yläkerran kone alkoi pätkimään käyntiä, kun kuivauksella käy koko aika pikkuteholla.

IMG_6015.jpeg

IMG_6014.jpeg

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 220
Jäsenet
78 551
Uusin jäsen
repsekti

Hinta.fi

Back