Ilmalämpöpumput eli ILPit

- vesi alkoi tippua kun puhallinnopeus tiputettiin 2 -> 1
Mulle vasta sanoi pumppuasentaja, että kunnon helteillä kun ilmankosteus on kova niin puhallusta pitäisi aina olla yli minimin. Ainakin hän väitti, että puhelin soi koko ajan helteillä kun ihmiset kyselevät takuuhuoltoa vettä tiputtelevalle pumpulle ja ongelma poikkeuksetta poistuu kun puhallusnopeutta nostaa.

Olisi siis tuon asentajan mukaan ominaisuus eikä vika, tiedä sitten onko todella noin.

Tosin olettaisin tuollaisessa tapauksessa veden tulevan ennemmin puhallusilman mukana kuin seinän ja koneen välistä. Sikäli se poistoputken tukos kuulostaisi osuvammalta.
 
Mulle vasta sanoi pumppuasentaja, että kunnon helteillä kun ilmankosteus on kova niin puhallusta pitäisi aina olla yli minimin. Ainakin hän väitti, että puhelin soi koko ajan helteillä kun ihmiset kyselevät takuuhuoltoa vettä tiputtelevalle pumpulle ja ongelma poikkeuksetta poistuu kun puhallusnopeutta nostaa.

Olisi siis tuon asentajan mukaan ominaisuus eikä vika, tiedä sitten onko todella noin.

Tosin olettaisin tuollaisessa tapauksessa veden tulevan ennemmin puhallusilman mukana kuin seinän ja koneen välistä. Sikäli se poistoputken tukos kuulostaisi osuvammalta.
Ei kyllä kuulu toimia noin eikä ole käyttäjän tehtävä arpoa pitäisikö se puhalluksen olla 1 vai 5. Automaattiasetus hoitaa tarvittaessa.
Nuo tukosten tsekkaus taidetaan mainita ihan ohjekirjassa, jolloin tieto on (pitäisi olla) käyttäjällä asti.
 
@Rami_666 käyt puhaltamassa/imemässä (ihan omalla suulla) sieltä kondenssiletkun päästä silloin tällöin huoltotestimielessä, että onko varmasti auki. Ja voithan sä rassata sen letkun vaikka jollain muutaman euron rassilla ulkoota päinkin jos tahot. Ei ne mitään megapitkiä yleensä oo, niin hyvin helposti siitä on havaittavissa jos ei vedä tms... Kannattaa toki ehkä kattoo kourujen sisään, ettei joku "asentaja" oo vetäny sitä ruttuun esim. nippusiteellä kannakointi ja kireelle veto kylmäputkiin kiinni ja/tai perskaato.
 
Toshibassa taitaa olla lämmitysvastus aina pakkasella päällä? Eli hyötysuhde vähän kärsii.

Mulla on toisessa talossa Mitsu RW35 ja täällä viime lokakuussa asennettu Daikin Perfera 40N. Mitsu on toiminut pakkasillakin, eli on jo kai vähän uudempaa sarjaa, jossa sulatukset on jo korjattu. Silti Daikinissa on ilmeisesti vähän muita parempi sulatus.

Daikinin sovellus on hyvä ja Mitsussa melko huomattavasti "vanhanaikaisempi". Itse vertailin, niin Daikin oli ilmeisesti tehokkain. Daikin olo asennettuna 2440€, eli hintakin oli kohdallaan muihin verrattuna. Muistaakseni Toshiba olisi ollut aavistuksen kalliimpi ja Mitsu kallein. Panasonic sitten ehkä samoissa hinnoissa, kuin Mitsu. Aika pitkä takuu ainakin Daikinissa.

Kokemuksia siis Myös RW35. Mutta Daikinin sisäyksikkö on tarvittaessa noista kaikista tehokkain. On leveä sisäyksikkö Daikinissa. Daikinissa myös "järein" kompressori.

Talo on 1981 tehty ja 120m2. Daikinin teho riitti viime talven hyvin. Kahtena päivänä oli vaan takassa tuli ja sekin osittain vain huvikseen. Sijainti Etelä-Pohjanmaa.

Daikinin sovellus on toki myös suomeksi, mutta puhelimen kieli on englanniksi, niin sama kieli on sovelluksessa. Daikin näyttää kulutuksen hyvin tarkasti, kun vertaa sitä Shellyn kulutusmittaukseen.

Daikin:
Screenshot_2025-07-24-05-52-35-11.jpg

Screenshot_2025-07-24-05-56-12-02.jpg
Näitä käytännön kokemuksia on mukava kuulla, niin tietää miten nämä oikeasti toimii. Myyjien puheet nyt on mitä on. Tuo Daikin Perfera N 40 vaikuttaisi kyllä huokuttelevalta..
 
@Rami_666 käyt puhaltamassa/imemässä (ihan omalla suulla) sieltä kondenssiletkun päästä silloin tällöin huoltotestimielessä, että onko varmasti auki. Ja voithan sä rassata sen letkun vaikka jollain muutaman euron rassilla ulkoota päinkin jos tahot. Ei ne mitään megapitkiä yleensä oo, niin hyvin helposti siitä on havaittavissa jos ei vedä tms... Kannattaa toki ehkä kattoo kourujen sisään, ettei joku "asentaja" oo vetäny sitä ruttuun esim. nippusiteellä kannakointi ja kireelle veto kylmäputkiin kiinni ja/tai perskaato.
Tiedän tän vastaisuudessa, mutta koko ajan tuli myös oikeasta paikasta vettä, ja sitä toki aina ulkona ollessa kyttäänkin. Ainoa indikaatio tukoksesta oli se kun myös sisällä lorisi vesi.
 
Tiedän tän vastaisuudessa, mutta koko ajan tuli myös oikeasta paikasta vettä, ja sitä toki aina ulkona ollessa kyttäänkin. Ainoa indikaatio tukoksesta oli se kun myös sisällä lorisi vesi.
Melko varmaan perskaatoa siis jossain "vaakaosuudella" -> tulvii sisälle vaan kovimmilla kondenssikeleillä kun ei toimi viettoviemärinä putken ollessa täynnä.
 
Melko varmaan perskaatoa siis jossain "vaakaosuudella" -> tulvii sisälle vaan kovimmilla kondenssikeleillä kun ei toimi viettoviemärinä putken ollessa täynnä.
Joo, tai sitten ihan vaan tukos kun tässä on 2 kesää mennyt jo ilman ongelmia. Vaan täytyy kondenssiputken asetteluun myös tutustua.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
 
Kokemuksia Viessmann pumpuista? Lämpöykkönen tarjoaa tällaista. Vai pitäisikö mennä Mitubishillä? Pelkkään viilennykseen tulossa.

Keväällä tilasin viilennyskäyttöön Viessmann Vitoclima 220-S Eco+ 35:n Lämpöykköseltä. Kaupat ja asennus sujuivat mutkattomasti ja tuo malli on viilentänyt ~90 neliötä kahdessa kerroksessa tehokkaasti. Perusmalli perustoiminnallisuuksilla, yllätyin positiivisesti matalasta äänitasosta. Lisähinnasta tuohon sai seitsemän vuoden takuun, joten kannattaa kauppoja hieroessa kysellä moista.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
Lämmityksen olen saanut P40:n 40% tarveohjauksella minimin noin 300 wattiin. Sopivana päivänä on jurnuttanut noilla paikkeilla tasaisella tahdilla tuntikausia ilman sulattelua.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
Näyttää että nyt pyörisi 215W. Puhallin on 5/5, eli se voi ihan vähän lisätä kulutusta? Pumppu Daikin Perfera 40N.

Screenshot_2025-07-24-16-29-20-93_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg
 
Huoltoukko tulossa torstaina asian tiimoilta, jää nähtäväksi liittyykö noihin kylmäaineisiin.
Just kävi ILP-ukko mestoilla, totesi että paineet 2 bar alle designin ja lisäsi kylmäaineita. Äkkiseltään vaikuttaa heti paremmalta, puski nimittäin melko lehmän henkäystä aiemmin tuo laite.

Olin jo vähän henkisesti valmistautunut siihen että noinko menee koko laite vaihtoon tehokkaamman tieltä, mutta puskee ihan eri viileyden ilmaa nyt. 👍
 
Täällä huomasin, että viilennyksessä minulla oli puhallus aluksi 4/5. Nyt laitoin automaatille ja käy hiljaisesti, mutta tuntuu viilentävän paremmin...
 
Just kävi ILP-ukko mestoilla, totesi että paineet 2 bar alle designin ja lisäsi kylmäaineita. Äkkiseltään vaikuttaa heti paremmalta, puski nimittäin melko lehmän henkäystä aiemmin tuo laite.

Olin jo vähän henkisesti valmistautunut siihen että noinko menee koko laite vaihtoon tehokkaamman tieltä, mutta puskee ihan eri viileyden ilmaa nyt. 👍
Tuo on sikäli huolestuttavaa että yleensä ILPeissä pitäsi riittää kylmäaineet koko elinkaareks, joten jos jostain on karannut niin odotettavissa että karkaa jatkossakin. Ellei ole joku löysä liitos jne.
 
Tuo on sikäli huolestuttavaa että yleensä ILPeissä pitäsi riittää kylmäaineet koko elinkaareks, joten jos jostain on karannut niin odotettavissa että karkaa jatkossakin. Ellei ole joku löysä liitos jne.
Huoltoukko sanoikin että tässä joissain tämän mallin (Toshiba Seiya) yksilöissä on ollut häikkää noiden liitosten kanssa kun siellä on vaan joku yksittäinen O-rengas estämässä tuota aineen karkaamista. Tsekkasi jollain testerillä että se rekisteröi tuon suljetun venttiilin edestä sitä R32:sta, ja laitteli mitälie tiivisteainetta sulkiessaan tuon täytön jäljiltä.

Toivottavasti pitää jatkossa.
 
Huoltoukko sanoikin että tässä joissain tämän mallin (Toshiba Seiya) yksilöissä on ollut häikkää noiden liitosten kanssa kun siellä on vaan joku yksittäinen O-rengas estämässä tuota aineen karkaamista. Tsekkasi jollain testerillä että se rekisteröi tuon suljetun venttiilin edestä sitä R32:sta, ja laitteli mitälie tiivisteainetta sulkiessaan tuon täytön jäljiltä.

Toivottavasti pitää jatkossa.
Hyvä että selvisi, koska ei tuo ole normaalia, että erillinen ilpi ei jaksa kämppää kylmentää.

Meillä on PILP, missä tuloilman viilennys ja sekin jaksaa pitää asunnon 22-24c, vaikka sen pitää jäähdyttää siitä ulkoilmasta tulevasta kuumasta ilmasta. Tänään oli sisäilman tulo koneelle +32c ja sisälle tuli kanavista +20c ilmaa jäähdytyksen jälkeen ja kyllä tuon huomaa, että kovilla on viilennyksen kanssa kun lämpötilat alkaa nousemaan tuonne +28c yläpuolelle, kone käy 24/7 ja mietinkin tuossa talvella, että noinko hommaan erillisen ilpin vielä, mutta taidan jättää välistä kun tuo jaksaa pitää kämpän asuttavana jopa päivisin ja näitä yli 30c helteitä ei nyt niin montaa kuitenkaan ole. Se ilpi on sitten asukkaan vastuulla huoltoineen päivineen kun taas PILP on talonyhtiön vastuulla.
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Lähinnä mietityttää saako lattimalli kierrätettyä ilman niin tehokkaasti, että koko huone pysyy lämpimänä? Ylhäältä lämmintä ilmaa alas päin puhaltavan tavallisen sisäyksikön luulisi sekoittavan ilman tehokkaammin. Pelkään että lattiamalli johtaa kylmän ja lämpimän ilman kerrostumiseen. Lämpöä olisi kiva saada viereisiinkin huoneisiin asti, mitä on osaltaan vaikeuttamassa se, että ovien yläreunasta on vielä yli 1,5 metriä kattoon.
 
Maalämpötaloon olisi tarkoitus hankkia ensi kesäksi 1 tai 2 ilppiä viilennykseen kaksikerroksiseen 175m2 taloon. Mitä merkkejä/malleja kannattaisi tiirailla tai mitä välttää? Lähinnä yritän välttää huonoimpia merkkejä, jos niitä on. Tietoa kun näistä on aika 0.

Ja jos Pirkanmaalta (tarkemmin ottaen Tre länsipuoli) on kokemuksia hyvistä firmoista niin saa vinkkailla.
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Lähinnä mietityttää saako lattimalli kierrätettyä ilman niin tehokkaasti, että koko huone pysyy lämpimänä? Ylhäältä lämmintä ilmaa alas päin puhaltavan tavallisen sisäyksikön luulisi sekoittavan ilman tehokkaammin. Pelkään että lattiamalli johtaa kylmän ja lämpimän ilman kerrostumiseen. Lämpöä olisi kiva saada viereisiinkin huoneisiin asti, mitä on osaltaan vaikeuttamassa se, että ovien yläreunasta on vielä yli 1,5 metriä kattoon.
Paremmin lattiamalli lämmityksessä toimii kuin tavallinen katonrajassa oleva laite.
 
Multi-split laitteista kaipailisin edelleen risuja ja ruusuja.

Minkäkokosessa tilassa, monta sisäyksikköä, jaksaako painaa paukkupakkasilla / +30 helteillä miten?
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Toshiban Haorin saa millä tahansa kankaalla, niin luulisi sen sopivan mihin tahansa sisustukseen. Toki tuossa mallissa on jonkun verran "design -hintalisää".

 
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
Ei tuonne kuulu vettä poistoputken ulkopuolelle tulla. Mikä teippiliitos tuossa kohdassa oikein on. Asentaja takaisin korjaamaan työnsä jäljet.
 
Ei tuonne kuulu vettä poistoputken ulkopuolelle tulla. Mikä teippiliitos tuossa kohdassa oikein on. Asentaja takaisin korjaamaan työnsä jäljet.
Tuo kuva ensinnäkin niin epäselvästi otettu. Jos kosteus tulee kylmäaineputkista niin se on normaalia kondensoitumista, kun tietyt olosuhteet täyttyvät millaiset tällä hetkellä Suomessa on. Ja ainakin kuvassa näyttää siltä, että ne kylmäaineputket hikoilisivat kosteutta mitä tapahtuu aina, kun olosuhteet on sopivanlaiset ja monesti siihen ei vaan kiinnitetä huomiota, kun se tapahtuu siellä putken ja eristeen välissä. Toki on mahdollista, että se eristys on jostain kohtaa liikaa poissa ja sitten se kondensoituva vesi pääsee pinnalle tulemaan.

Ihan yhtälailla vesiputket, iv-putket ja muut vastaavat tekevät myös samaa, kun olosuhteet on oikeanlaiset.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
Mutuilen, että kämpässä on lievä alipaine ja kourua pitkin virtaa pihalta kosteaa ilmaa sisälle. Ja koska kylmäaineputkien eristys ei ole kovin hyvä, kondensoitu siitä virtavasta ilmasta kylmän putken pintaan kosteutta.
Tunge ulkoyksiköllä villasukka kourun päähän, estääksesi ilman virtauksen ja ongelma poistuu vähenee. Tuota teippausta kyllä kannattaa ihmetellä tarkemmin ja varmistaa, että ei vuoda.
 
Tuo kuva ensinnäkin niin epäselvästi otettu. Jos kosteus tulee kylmäaineputkista niin se on normaalia kondensoitumista, kun tietyt olosuhteet täyttyvät millaiset tällä hetkellä Suomessa on. Ja ainakin kuvassa näyttää siltä, että ne kylmäaineputket hikoilisivat kosteutta mitä tapahtuu aina, kun olosuhteet on sopivanlaiset ja monesti siihen ei vaan kiinnitetä huomiota, kun se tapahtuu siellä putken ja eristeen välissä. Toki on mahdollista, että se eristys on jostain kohtaa liikaa poissa ja sitten se kondensoituva vesi pääsee pinnalle tulemaan.

Ihan yhtälailla vesiputket, iv-putket ja muut vastaavat tekevät myös samaa, kun olosuhteet on oikeanlaiset.
Sitä varten ne eristeet juuri ovat, että kondensoitumista ei tapahtuisi. Varsinkin jos sitä vettä tulee lattialle asti, on eristeet laitettu puutteellisesti.
 
Tosiaan tuo teippiliitos kohta on siinä sen takia koska poistoputkea jatkettiin sisäyksiöltä poistopumpulle (koska rakenteiden takia ei saatu vedettä noita putkia suoraan vaan siinä tulee "S" mutka yhdessä kohtaa) koska alkuperäinen ei ollut tarpeeksi pitkä. Se ei siitä vuoda vaikka ulkopäin voin vähän hasardilta näyttää.

Katselin tuota vähän tarkemmin niin näyttäisi siltä että nuo kylmäaineputket jotenkin hikoilevat ja siitä nyt tuo kosketus käytännössä tulisi. Ulkoseinään läpivientiin on laitettu eristettä jo asennusvaiheessa ja kädelle kokeilen niin siinä ei ainakaan suoraa vedon tunnetta ollut.

Mutta joo, ei vissiin ihan normaali joten taidan laittaa suosiolla asennuspaikkaan viestiä.
 
Maalämpötaloon tarkoitus hankkia ilp pelkkään viilennykseen. Viilennettävää n. 100m2 yhdessä tasossa. Nyt pöydällä tarjoukset: Viessmann Vitoclima 220-S Eco+35 ja Mitsubishi Electric HR35. Viessmann asennettuna n. 200€ halvempi. Onko ko. laite miten laadukas, onko kokemuksia? Onko tietoa onko Viessmannin omaa tuotantoa vai jotain Greenon kiinavalmistusta?
 
Maalämpötaloon tarkoitus hankkia ilp pelkkään viilennykseen. Viilennettävää n. 100m2 yhdessä tasossa. Nyt pöydällä tarjoukset: Viessmann Vitoclima 220-S Eco+35 ja Mitsubishi Electric HR35. Viessmann asennettuna n. 200€ halvempi. Onko ko. laite miten laadukas, onko kokemuksia? Onko tietoa onko Viessmannin omaa tuotantoa vai jotain Greenon kiinavalmistusta?

Mitä itse löysin tietoa niin kokoonpanoa on Saksassa ja Puolassa, mutta osa osista tulee Kiinasta.
 
Tulipa viriteltyä lokaali WiFi-ohjaus Home Assistantista Mitsun pumppuun. Pitkän Googlettelun jälkeen löytyi kyllä todella helppo ratkaisu. Ei tarvinnut kuin kaksi tuotetta tilata M5Stackiltä.


Tuosta kaapelista pitää ILPin päästä toiselta puolelta nappasta sivuleikkureilla ”ohjuri” pois jonka jälkeen se sopii suoraan Mitsun CN105-liittimeen jättäen yhden ylimääräisen pinnin (12V) vapaaksi. Pinnien järjestys pumpussa ja mikrokontrollerissa on sattumalta sama joten ei vaadi mitään kolvailua tai askartelua. Sen jälkeen vaan piuhat kiinni ja piirin fläshäys ESPHomella. Asennuksessa meni noin vartti. ESPHomen kanssa joutui säätämään pitempään kun ei ollut tuttu palikka. Toimii kuin junan vessa.

IMG_1582.jpeg


Tätä käytin pohjana:
 
Maalämpötaloon tarkoitus hankkia ilp pelkkään viilennykseen. Viilennettävää n. 100m2 yhdessä tasossa. Nyt pöydällä tarjoukset: Viessmann Vitoclima 220-S Eco+35 ja Mitsubishi Electric HR35. Viessmann asennettuna n. 200€ halvempi. Onko ko. laite miten laadukas, onko kokemuksia? Onko tietoa onko Viessmannin omaa tuotantoa vai jotain Greenon kiinavalmistusta?
Tämä tietysti oma mielipiteeni, mutta jos olisin hankkimassa maalämpötalooni ilppiä niin laittaisin myös lämmityksen osaavan. Jos ns merkkipumppua haluaa niin hintaero aika pieni. Muutaman satasen maksaa siitä, että on se ilpin lämmitys varalla, jos maalämpöön tulee vika ( ja sehän tulee silloin, kun on pakkasta).
En tarkoita, että maalämpö olisi mitenkään vikaherkkää, mutta jos.
Tai sitten laittaisin halvimman jäähdyttävän mikä löytyy.
 
Mitäs suosittelisitte kerrostalokaksioon? Haussa olisi pitkä takuu, ajastintoiminto ja vain viilentävä malli jos halvempi, en tarvitse lämmitystoimintoa. Näiden jälkeen mitä halvempi sen parempi.

e: Pörssisähköohjaus olisi näppärä ominaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siinä olisi automaattinen ohjaus niin eihän sitä tarvitsisikaan miettiä :D
Neuvo oli oikeasti hyvä. Energiakulu on joka tapauksessa pieni ja pumpun tasainen huomaamaton toiminta on tavoiteltavaa. Jälkimmäistä ei kannata sotkea minkään viiden pennin säästön perässä.

Jos sitten kuitenkin sattuu käymään tammikuun alku 2024 uudelleen keskellä kesää, voi nuukana sammuttaa pumpun ihan manuaalisesti - jopa etänä kunhan jonkin sortin pilviohjaus on käyttöön otettuna.
 
Ihan hyvä neuvo, juu, tuli vain mieleen kun tuollaista ohjausta jotkut toimijat mainostaa, ja pikaisella laskelmalla siinä kyllä säästäisi esim vitosen kuussa pitämällä laitteen pois käytöstä parin-kolmen kalleimman tunnin ajan joka päivä, ihan kesän hinnoilla.
 
Jos siinä olisi automaattinen ohjaus niin eihän sitä tarvitsisikaan miettiä :D

Neuvo oli oikeasti hyvä. Energiakulu on joka tapauksessa pieni ja pumpun tasainen huomaamaton toiminta on tavoiteltavaa. Jälkimmäistä ei kannata sotkea minkään viiden pennin säästön perässä.
1,5krs 150m2 talon jäähdytys ottanut energiaa kahdella pumpulla 76,3kWh tässä helle heinäkuussa.
Pumput olleet kuivauksella kokoajan, sisälämpö pysyy 21,5-22,5. Ei isoja ikkunoita talossa. Aurinko paistaa lähes koko päivän talon katolle kyllä.

IMG_5958.jpeg
 
1,5krs 150m2 talon jäähdytys ottanut energiaa kahdella pumpulla 76,3kWh tässä helle heinäkuussa.
Pumput olleet kuivauksella kokoajan, sisälämpö pysyy 21,5-22,5. Ei isoja ikkunoita talossa. Aurinko paistaa lähes koko päivän talon katolle kyllä.

IMG_5958.jpeg
:thumbsup: Toi on kyllä huomattavasti vähemmän kilowatteja kuin kuvittelin, keskimääräinen kulutus jäähdyttäessä 0,12 kWh nyt 26 päivän ajalta.

E: ja ite pitäisin kesälämmön sisällä siinä 24C, niin sekin kuluttaisi sitten vähemmän.
 
Mitäs suosittelisitte kerrostalokaksioon? Haussa olisi pitkä takuu, ajastintoiminto ja vain viilentävä malli jos halvempi, en tarvitse lämmitystoimintoa. Näiden jälkeen mitä halvempi sen parempi.

e: Pörssisähköohjaus olisi näppärä ominaisuus.
Vain viilentävässä pumpussa on sekin hyvä puoli, että ulkoyksikön asennuskorkeuden ei tarvitse olla sama kuin lämmittävässä, kun ei tarvitse varautua alle kerääntyvään jäähän. Tommonen kun asennettiin, kertoi asentaja myös että käytännössä kaikki vain viilentävät pumput ovat tavallisia pumppuja joista on vain jätetty sulatusyksikkö pois, mikä on muutenkin se yleisin malli mitä maailmalla myydään. Hinta/speksisuhteessa paras viilentävä malli oli aikanaan Gree ja hyvin on toiminut. Joku appiskin siinä on, mutta en ole sitä asentanut kun ei ole ollut tarve, en kyllä usko että pörssisähköohjausta löytyy.
 
:thumbsup: Toi on kyllä huomattavasti vähemmän kilowatteja kuin kuvittelin, keskimääräinen kulutus jäähdyttäessä 0,12 kWh nyt 26 päivän ajalta.

E: ja ite pitäisin kesälämmön sisällä siinä 24C, niin sekin kuluttaisi sitten vähemmän.
Tietysti, jos on isot seinän kokoiset ikkunat etelään niin varmasti kulutusta on enemmän. Meillä vanha talo ja eteläpäädyssä parveke/terassi ja se antaa suojaa paahteelta talon seinää. Korvausilma tulee kyllä sitten raakana pihalta, koneellinen poisto.
Kuivauksella ei pysty lämpötilaa säätämään, mutta pumppu pitää sen kuitenkin hyvällä tasolla. Aamulla ei ole kylmä eikä päivällä kuuma sisällä. Mitään ei tarvitse säätää eikä puhallusta huudattaa.
 
1,5krs 150m2 talon jäähdytys ottanut energiaa kahdella pumpulla 76,3kWh tässä helle heinäkuussa.
Pumput olleet kuivauksella kokoajan, sisälämpö pysyy 21,5-22,5. Ei isoja ikkunoita talossa. Aurinko paistaa lähes koko päivän talon katolle kyllä.

IMG_5958.jpeg
Täällä vain 120m2 yksikerroksinen talo. 46.8kWh, joka sisältää lämmitystä 5.5kWh. sisälämpö on ollut hieman korkeampi, kun nytkin on 22.8 astetta (viilennyt pyynti 23.5). Eli ihan samassa suhteessa menee, vaikka teilläkin on kaksi pumppua käytössä.

Screenshot_2025-07-26-13-37-43-71.jpg

Daikinin mukaan tuotettu jäähdytys olisi noin 318.4kWh tänä vuonna.

Screenshot_2025-07-26-13-42-19-49.jpg
 
Pelkästään viilentävällä pumpulla ei pysty lämmittää kun sieltä puuttuu nelitieventtiili joka muuttaa kaasun kierto suuntaa.
Lisäksi mainittakoon lämmittämiseen kykenevät laitteet joita myydään vain viilentävinä, koska eivät oikein toimi lämmitykseen Suomen talvessa ja pahimmillaan hajoavat ensimmäiseen kovempaan pakkaseen. Itse pitäisin tällaista vähän vahingon hakemisena.
 
FT25 on ottanut meillä nyt hellepäivinä 2....2.5kwh per päivä, pörssi on halpaa kesällä, joten pieni maksu menee asumismukavuudesta vaan. Ja etenkin yöllä pystyy nukkumaan pyörimättä lakanat märkinä.
 
Daikin Perfera 30 on tuo virtaus ominaisuus. Tämä ilmeisesti ilman puhdistukseen /raikastamiseen? Miksi tuo on valinta laittaa päälle tai pois?, onko merkitystä vaikka olisi aina päällä?

Screenshot_2025-07-26-14-30-40-14_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
 
Daikin Perfera 30 on tuo virtaus ominaisuus. Tämä ilmeisesti ilman puhdistukseen /raikastamiseen? Miksi tuo on valinta laittaa päälle tai pois?, onko merkitystä vaikka olisi aina päällä?

Screenshot_2025-07-26-14-30-40-14_4bcafe9f204dac669a9d9795053a31bd.jpg
Minä tykkään, että ilma liikkuu aina ja laite sitä samalla suodattaa. Lämmittää / jäähdyttää sitten tarpeen mukaan.
 
Minä tykkään, että ilma liikkuu aina ja laite sitä samalla suodattaa. Lämmittää / jäähdyttää sitten tarpeen mukaan.
Onkos enemmän kokemuksia tuosta toiminnasta? Mainitsit, että ilma liikkuu aina eli eikö tuo tuuletin pysähdy koskaan jos virtaus ominaisuus päällä?
Sitten jos ilman suodattaminen aina on se hyvä juttu niin miksi on edes vaihtoehto valita se päälle ja pois (eli miksi ei olisi päällä aina automaattisesti). Koitan selvittää mitä kys asetus oikeastaan tekee ja kannattaako jättää päälle, huomaako jossain.
 
Mitäs suosittelisitte kerrostalokaksioon? Haussa olisi pitkä takuu, ajastintoiminto ja vain viilentävä malli jos halvempi, en tarvitse lämmitystoimintoa. Näiden jälkeen mitä halvempi sen parempi.

e: Pörssisähköohjaus olisi näppärä ominaisuus.
Itsellä olisi sama tilanne, pitäisi kerrostaloon saada viilennystä. Vertaillut esitteiden perusteella laitteita ja oma tämän hetkinen valintani olisi Mitsubishi Electric MSZ-HR25 ellei joku osaa ehdottaa parempaa. Näyttäisi olevan hiljaisempi kuin esim. Green laite, 21dB vs. 26 dB. Mitsu Innoairilla perusasennuksella 1750€, tähän lisäksi ulkoyksiön suojakotelo ( 200€ ) joka meillä yhtiössä on pakollinen.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 009
Viestejä
4 864 112
Jäsenet
78 501
Uusin jäsen
minaaw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom