Ilmalämpöpumput eli ILPit

- vesi alkoi tippua kun puhallinnopeus tiputettiin 2 -> 1
Mulle vasta sanoi pumppuasentaja, että kunnon helteillä kun ilmankosteus on kova niin puhallusta pitäisi aina olla yli minimin. Ainakin hän väitti, että puhelin soi koko ajan helteillä kun ihmiset kyselevät takuuhuoltoa vettä tiputtelevalle pumpulle ja ongelma poikkeuksetta poistuu kun puhallusnopeutta nostaa.

Olisi siis tuon asentajan mukaan ominaisuus eikä vika, tiedä sitten onko todella noin.

Tosin olettaisin tuollaisessa tapauksessa veden tulevan ennemmin puhallusilman mukana kuin seinän ja koneen välistä. Sikäli se poistoputken tukos kuulostaisi osuvammalta.
 
Mulle vasta sanoi pumppuasentaja, että kunnon helteillä kun ilmankosteus on kova niin puhallusta pitäisi aina olla yli minimin. Ainakin hän väitti, että puhelin soi koko ajan helteillä kun ihmiset kyselevät takuuhuoltoa vettä tiputtelevalle pumpulle ja ongelma poikkeuksetta poistuu kun puhallusnopeutta nostaa.

Olisi siis tuon asentajan mukaan ominaisuus eikä vika, tiedä sitten onko todella noin.

Tosin olettaisin tuollaisessa tapauksessa veden tulevan ennemmin puhallusilman mukana kuin seinän ja koneen välistä. Sikäli se poistoputken tukos kuulostaisi osuvammalta.
Ei kyllä kuulu toimia noin eikä ole käyttäjän tehtävä arpoa pitäisikö se puhalluksen olla 1 vai 5. Automaattiasetus hoitaa tarvittaessa.
Nuo tukosten tsekkaus taidetaan mainita ihan ohjekirjassa, jolloin tieto on (pitäisi olla) käyttäjällä asti.
 
@Rami_666 käyt puhaltamassa/imemässä (ihan omalla suulla) sieltä kondenssiletkun päästä silloin tällöin huoltotestimielessä, että onko varmasti auki. Ja voithan sä rassata sen letkun vaikka jollain muutaman euron rassilla ulkoota päinkin jos tahot. Ei ne mitään megapitkiä yleensä oo, niin hyvin helposti siitä on havaittavissa jos ei vedä tms... Kannattaa toki ehkä kattoo kourujen sisään, ettei joku "asentaja" oo vetäny sitä ruttuun esim. nippusiteellä kannakointi ja kireelle veto kylmäputkiin kiinni ja/tai perskaato.
 
Toshibassa taitaa olla lämmitysvastus aina pakkasella päällä? Eli hyötysuhde vähän kärsii.

Mulla on toisessa talossa Mitsu RW35 ja täällä viime lokakuussa asennettu Daikin Perfera 40N. Mitsu on toiminut pakkasillakin, eli on jo kai vähän uudempaa sarjaa, jossa sulatukset on jo korjattu. Silti Daikinissa on ilmeisesti vähän muita parempi sulatus.

Daikinin sovellus on hyvä ja Mitsussa melko huomattavasti "vanhanaikaisempi". Itse vertailin, niin Daikin oli ilmeisesti tehokkain. Daikin olo asennettuna 2440€, eli hintakin oli kohdallaan muihin verrattuna. Muistaakseni Toshiba olisi ollut aavistuksen kalliimpi ja Mitsu kallein. Panasonic sitten ehkä samoissa hinnoissa, kuin Mitsu. Aika pitkä takuu ainakin Daikinissa.

Kokemuksia siis Myös RW35. Mutta Daikinin sisäyksikkö on tarvittaessa noista kaikista tehokkain. On leveä sisäyksikkö Daikinissa. Daikinissa myös "järein" kompressori.

Talo on 1981 tehty ja 120m2. Daikinin teho riitti viime talven hyvin. Kahtena päivänä oli vaan takassa tuli ja sekin osittain vain huvikseen. Sijainti Etelä-Pohjanmaa.

Daikinin sovellus on toki myös suomeksi, mutta puhelimen kieli on englanniksi, niin sama kieli on sovelluksessa. Daikin näyttää kulutuksen hyvin tarkasti, kun vertaa sitä Shellyn kulutusmittaukseen.

Daikin:
Screenshot_2025-07-24-05-52-35-11.jpg

Screenshot_2025-07-24-05-56-12-02.jpg
Näitä käytännön kokemuksia on mukava kuulla, niin tietää miten nämä oikeasti toimii. Myyjien puheet nyt on mitä on. Tuo Daikin Perfera N 40 vaikuttaisi kyllä huokuttelevalta..
 
@Rami_666 käyt puhaltamassa/imemässä (ihan omalla suulla) sieltä kondenssiletkun päästä silloin tällöin huoltotestimielessä, että onko varmasti auki. Ja voithan sä rassata sen letkun vaikka jollain muutaman euron rassilla ulkoota päinkin jos tahot. Ei ne mitään megapitkiä yleensä oo, niin hyvin helposti siitä on havaittavissa jos ei vedä tms... Kannattaa toki ehkä kattoo kourujen sisään, ettei joku "asentaja" oo vetäny sitä ruttuun esim. nippusiteellä kannakointi ja kireelle veto kylmäputkiin kiinni ja/tai perskaato.
Tiedän tän vastaisuudessa, mutta koko ajan tuli myös oikeasta paikasta vettä, ja sitä toki aina ulkona ollessa kyttäänkin. Ainoa indikaatio tukoksesta oli se kun myös sisällä lorisi vesi.
 
Tiedän tän vastaisuudessa, mutta koko ajan tuli myös oikeasta paikasta vettä, ja sitä toki aina ulkona ollessa kyttäänkin. Ainoa indikaatio tukoksesta oli se kun myös sisällä lorisi vesi.
Melko varmaan perskaatoa siis jossain "vaakaosuudella" -> tulvii sisälle vaan kovimmilla kondenssikeleillä kun ei toimi viettoviemärinä putken ollessa täynnä.
 
Melko varmaan perskaatoa siis jossain "vaakaosuudella" -> tulvii sisälle vaan kovimmilla kondenssikeleillä kun ei toimi viettoviemärinä putken ollessa täynnä.
Joo, tai sitten ihan vaan tukos kun tässä on 2 kesää mennyt jo ilman ongelmia. Vaan täytyy kondenssiputken asetteluun myös tutustua.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
 
Kokemuksia Viessmann pumpuista? Lämpöykkönen tarjoaa tällaista. Vai pitäisikö mennä Mitubishillä? Pelkkään viilennykseen tulossa.

Keväällä tilasin viilennyskäyttöön Viessmann Vitoclima 220-S Eco+ 35:n Lämpöykköseltä. Kaupat ja asennus sujuivat mutkattomasti ja tuo malli on viilentänyt ~90 neliötä kahdessa kerroksessa tehokkaasti. Perusmalli perustoiminnallisuuksilla, yllätyin positiivisesti matalasta äänitasosta. Lisähinnasta tuohon sai seitsemän vuoden takuun, joten kannattaa kauppoja hieroessa kysellä moista.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
Lämmityksen olen saanut P40:n 40% tarveohjauksella minimin noin 300 wattiin. Sopivana päivänä on jurnuttanut noilla paikkeilla tasaisella tahdilla tuntikausia ilman sulattelua.
 
Onko kellään kokemusta kuinka pienelle jatkuvalle teholle Perfera 40 tai RW35 pääsee (ennen katkokäyntiä)?

Meidän yläkerran RW25 pääsee n. 200W teholle. Alakerran vanha ja kohta uusittava FD25 pääsee n. 330W teholle kunnes siirtyy katkokäyntiin. Matalasta jatkuvasta tehosta on merkittävä etu hyötysuhteen kannalta.
Näyttää että nyt pyörisi 215W. Puhallin on 5/5, eli se voi ihan vähän lisätä kulutusta? Pumppu Daikin Perfera 40N.

Screenshot_2025-07-24-16-29-20-93_0ac2addf979993c0e494aa40c40dbf6e.jpg
 
Huoltoukko tulossa torstaina asian tiimoilta, jää nähtäväksi liittyykö noihin kylmäaineisiin.
Just kävi ILP-ukko mestoilla, totesi että paineet 2 bar alle designin ja lisäsi kylmäaineita. Äkkiseltään vaikuttaa heti paremmalta, puski nimittäin melko lehmän henkäystä aiemmin tuo laite.

Olin jo vähän henkisesti valmistautunut siihen että noinko menee koko laite vaihtoon tehokkaamman tieltä, mutta puskee ihan eri viileyden ilmaa nyt. 👍
 
Täällä huomasin, että viilennyksessä minulla oli puhallus aluksi 4/5. Nyt laitoin automaatille ja käy hiljaisesti, mutta tuntuu viilentävän paremmin...
 
Just kävi ILP-ukko mestoilla, totesi että paineet 2 bar alle designin ja lisäsi kylmäaineita. Äkkiseltään vaikuttaa heti paremmalta, puski nimittäin melko lehmän henkäystä aiemmin tuo laite.

Olin jo vähän henkisesti valmistautunut siihen että noinko menee koko laite vaihtoon tehokkaamman tieltä, mutta puskee ihan eri viileyden ilmaa nyt. 👍
Tuo on sikäli huolestuttavaa että yleensä ILPeissä pitäsi riittää kylmäaineet koko elinkaareks, joten jos jostain on karannut niin odotettavissa että karkaa jatkossakin. Ellei ole joku löysä liitos jne.
 
Tuo on sikäli huolestuttavaa että yleensä ILPeissä pitäsi riittää kylmäaineet koko elinkaareks, joten jos jostain on karannut niin odotettavissa että karkaa jatkossakin. Ellei ole joku löysä liitos jne.
Huoltoukko sanoikin että tässä joissain tämän mallin (Toshiba Seiya) yksilöissä on ollut häikkää noiden liitosten kanssa kun siellä on vaan joku yksittäinen O-rengas estämässä tuota aineen karkaamista. Tsekkasi jollain testerillä että se rekisteröi tuon suljetun venttiilin edestä sitä R32:sta, ja laitteli mitälie tiivisteainetta sulkiessaan tuon täytön jäljiltä.

Toivottavasti pitää jatkossa.
 
Huoltoukko sanoikin että tässä joissain tämän mallin (Toshiba Seiya) yksilöissä on ollut häikkää noiden liitosten kanssa kun siellä on vaan joku yksittäinen O-rengas estämässä tuota aineen karkaamista. Tsekkasi jollain testerillä että se rekisteröi tuon suljetun venttiilin edestä sitä R32:sta, ja laitteli mitälie tiivisteainetta sulkiessaan tuon täytön jäljiltä.

Toivottavasti pitää jatkossa.
Hyvä että selvisi, koska ei tuo ole normaalia, että erillinen ilpi ei jaksa kämppää kylmentää.

Meillä on PILP, missä tuloilman viilennys ja sekin jaksaa pitää asunnon 22-24c, vaikka sen pitää jäähdyttää siitä ulkoilmasta tulevasta kuumasta ilmasta. Tänään oli sisäilman tulo koneelle +32c ja sisälle tuli kanavista +20c ilmaa jäähdytyksen jälkeen ja kyllä tuon huomaa, että kovilla on viilennyksen kanssa kun lämpötilat alkaa nousemaan tuonne +28c yläpuolelle, kone käy 24/7 ja mietinkin tuossa talvella, että noinko hommaan erillisen ilpin vielä, mutta taidan jättää välistä kun tuo jaksaa pitää kämpän asuttavana jopa päivisin ja näitä yli 30c helteitä ei nyt niin montaa kuitenkaan ole. Se ilpi on sitten asukkaan vastuulla huoltoineen päivineen kun taas PILP on talonyhtiön vastuulla.
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Lähinnä mietityttää saako lattimalli kierrätettyä ilman niin tehokkaasti, että koko huone pysyy lämpimänä? Ylhäältä lämmintä ilmaa alas päin puhaltavan tavallisen sisäyksikön luulisi sekoittavan ilman tehokkaammin. Pelkään että lattiamalli johtaa kylmän ja lämpimän ilman kerrostumiseen. Lämpöä olisi kiva saada viereisiinkin huoneisiin asti, mitä on osaltaan vaikeuttamassa se, että ovien yläreunasta on vielä yli 1,5 metriä kattoon.
 
Maalämpötaloon olisi tarkoitus hankkia ensi kesäksi 1 tai 2 ilppiä viilennykseen kaksikerroksiseen 175m2 taloon. Mitä merkkejä/malleja kannattaisi tiirailla tai mitä välttää? Lähinnä yritän välttää huonoimpia merkkejä, jos niitä on. Tietoa kun näistä on aika 0.

Ja jos Pirkanmaalta (tarkemmin ottaen Tre länsipuoli) on kokemuksia hyvistä firmoista niin saa vinkkailla.
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Lähinnä mietityttää saako lattimalli kierrätettyä ilman niin tehokkaasti, että koko huone pysyy lämpimänä? Ylhäältä lämmintä ilmaa alas päin puhaltavan tavallisen sisäyksikön luulisi sekoittavan ilman tehokkaammin. Pelkään että lattiamalli johtaa kylmän ja lämpimän ilman kerrostumiseen. Lämpöä olisi kiva saada viereisiinkin huoneisiin asti, mitä on osaltaan vaikeuttamassa se, että ovien yläreunasta on vielä yli 1,5 metriä kattoon.
Paremmin lattiamalli lämmityksessä toimii kuin tavallinen katonrajassa oleva laite.
 
Multi-split laitteista kaipailisin edelleen risuja ja ruusuja.

Minkäkokosessa tilassa, monta sisäyksikköä, jaksaako painaa paukkupakkasilla / +30 helteillä miten?
 
Onko kokemuksia lattiamallin ILPistä? Täytyisi saada ILP lämmittämään salia vanhassa maatilan päärakennuksessa. Huone on 8x8 metriä ja 4 metriä korkea. Normaali seinälle asennettava sisäyksikkö ei mitenkään sovi tyyliin, mutta lattiamalli voisi olla siedettävä.

Toshiban Haorin saa millä tahansa kankaalla, niin luulisi sen sopivan mihin tahansa sisustukseen. Toki tuossa mallissa on jonkun verran "design -hintalisää".

 
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
Ei tuonne kuulu vettä poistoputken ulkopuolelle tulla. Mikä teippiliitos tuossa kohdassa oikein on. Asentaja takaisin korjaamaan työnsä jäljet.
 
Ei tuonne kuulu vettä poistoputken ulkopuolelle tulla. Mikä teippiliitos tuossa kohdassa oikein on. Asentaja takaisin korjaamaan työnsä jäljet.
Tuo kuva ensinnäkin niin epäselvästi otettu. Jos kosteus tulee kylmäaineputkista niin se on normaalia kondensoitumista, kun tietyt olosuhteet täyttyvät millaiset tällä hetkellä Suomessa on. Ja ainakin kuvassa näyttää siltä, että ne kylmäaineputket hikoilisivat kosteutta mitä tapahtuu aina, kun olosuhteet on sopivanlaiset ja monesti siihen ei vaan kiinnitetä huomiota, kun se tapahtuu siellä putken ja eristeen välissä. Toki on mahdollista, että se eristys on jostain kohtaa liikaa poissa ja sitten se kondensoituva vesi pääsee pinnalle tulemaan.

Ihan yhtälailla vesiputket, iv-putket ja muut vastaavat tekevät myös samaa, kun olosuhteet on oikeanlaiset.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Kuinkas paljon teillä tulee kosteutta noihin läpivienti kaukaloiden sisään? Huomasin että vessan lattialle oli tippunut jonkin verran vettä ja se oli tullut ilp läpiviennistä. No avasin sen sen muovin siitä ja olihan siellä aika paljon vettä / kosteutta. Pumppu toimii muuten hyvin, viilentää, puskee litroittaan vettä. Ongelmaa ei ollut alkukesästä vaikka viilennys oli käytössä eli selvästi tapahtuu vain kun ovat nämä kunnon helteet. Kuva nyt vai yhdestä paikasta, mutta käytännössä noin märkää koko osuudelta.

1753449471869.png

Onko itse tehtävissä vai pitääkö kutsua paikalle ammattilainen? Pumpulla ja asennuksella vielä vuosi takuuta jäljellä.

Edit: pyynti 21
Mutuilen, että kämpässä on lievä alipaine ja kourua pitkin virtaa pihalta kosteaa ilmaa sisälle. Ja koska kylmäaineputkien eristys ei ole kovin hyvä, kondensoitu siitä virtavasta ilmasta kylmän putken pintaan kosteutta.
Tunge ulkoyksiköllä villasukka kourun päähän, estääksesi ilman virtauksen ja ongelma poistuu vähenee. Tuota teippausta kyllä kannattaa ihmetellä tarkemmin ja varmistaa, että ei vuoda.
 
Tuo kuva ensinnäkin niin epäselvästi otettu. Jos kosteus tulee kylmäaineputkista niin se on normaalia kondensoitumista, kun tietyt olosuhteet täyttyvät millaiset tällä hetkellä Suomessa on. Ja ainakin kuvassa näyttää siltä, että ne kylmäaineputket hikoilisivat kosteutta mitä tapahtuu aina, kun olosuhteet on sopivanlaiset ja monesti siihen ei vaan kiinnitetä huomiota, kun se tapahtuu siellä putken ja eristeen välissä. Toki on mahdollista, että se eristys on jostain kohtaa liikaa poissa ja sitten se kondensoituva vesi pääsee pinnalle tulemaan.

Ihan yhtälailla vesiputket, iv-putket ja muut vastaavat tekevät myös samaa, kun olosuhteet on oikeanlaiset.
Sitä varten ne eristeet juuri ovat, että kondensoitumista ei tapahtuisi. Varsinkin jos sitä vettä tulee lattialle asti, on eristeet laitettu puutteellisesti.
 
Tosiaan tuo teippiliitos kohta on siinä sen takia koska poistoputkea jatkettiin sisäyksiöltä poistopumpulle (koska rakenteiden takia ei saatu vedettä noita putkia suoraan vaan siinä tulee "S" mutka yhdessä kohtaa) koska alkuperäinen ei ollut tarpeeksi pitkä. Se ei siitä vuoda vaikka ulkopäin voin vähän hasardilta näyttää.

Katselin tuota vähän tarkemmin niin näyttäisi siltä että nuo kylmäaineputket jotenkin hikoilevat ja siitä nyt tuo kosketus käytännössä tulisi. Ulkoseinään läpivientiin on laitettu eristettä jo asennusvaiheessa ja kädelle kokeilen niin siinä ei ainakaan suoraa vedon tunnetta ollut.

Mutta joo, ei vissiin ihan normaali joten taidan laittaa suosiolla asennuspaikkaan viestiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 851
Viestejä
4 857 869
Jäsenet
78 478
Uusin jäsen
anttith

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom