Kertakäyttösuodattimet ILP:ssä, empä ole tollasesta kuullutkaan?
Pahoin pelkään ettei ole moni moisen laitteen omistajakaan. Eihän moni edes tiedä että normaali suodatinverkko kuuluisi joskus pestä tai imuroida eikä "joskus" tarkoita joulua. Saati mistään pesuista. Ei ILP ole ainoa kone joka jätetään huoltamatta koska homman kuuluu olla helppoa eikä evääkään liikauteta. Ajavathan jotkut rikkinäisellä autollakin ihan säälimättä vuosia rutinaa ja kolinaa kuunnellen jos sen vaan saa leimaan.
www.samsunglampopumput.fi
Esimerkiksi tuotteiden "Nordic Geo ja Nordic Wind-Free Geo" käyttöohjeessa sivu 40, "kolmitoimisuodattimen vaihtaminen".
Mä luulen, että ILP:n puhalluskuvia vaikuttaisi tohon ja miten lien käy oviaukon läpipuhallettaessa sen seuraavan huoneen nurkissa?
Varmasti vaikuttaa paljon. Ilmavirran säätövaihtoehdot ja puhallusteho vaihtelevat, samoin suuri ero tulee siitä käytetäänkö kiinteää suuntausta, oskillointia tai ehkä jopa sensorin tai muun älyn perusteella tähtäilevää toimintoa.
E: Unohtui mainita taas se kattotuuletin.
Ne ovat ihan aliarvostettua marginaalia Suomessa. Jos ilpistä seuraavassa huoneessa(tai ylipäänsä ei-sisäyksikköhuoneessa) on sellainen, niin sehän voi jatkaa ilman sekoittumista vaikka suora puhallus ei enää sitä tee. Kuulemma tapauskohtaista, "kannattaako" sitä pyörittää kesä- vai talviasennossa. Variaatioita erilaisiin porrasauloihin varmaan on. Toki talvi- eli käänteinen toiminta aiheuttaa hurjasti vähemmän sitä kammoksuttua "vedon tunnetta", itse asiassa ideanahan on lopputuloksena vähentää sitä.
En ole huomannut mitään tarvetta sisälämpötila-antureille. Tosin se vaatii, että vesipatterit on esisäädetty ko. talon lämpöprofiilille. Näin ollen sisälämpötila
ei vaihtele juurikaan (jossain 0,5-1,0 asteen sisällä). Kun säädöt ovat OK- talon seinien jäähtyminen/lämpenenimen hoituu tuolla ulkolämpötilaan reakoivalla 3-tieventiilillä. Pannuhuoneessa sitten vielä pitää hakea sille automatiikalle oikea talokohtainen säätökäyrä, eikä siihen tarvitse sen jälkeen vältämättä vuosikymmeniin koskea. Termostaatitikin ovat pääosin turhia, keittiö ja Olohuone ehkä poikkeuksena, joissa toi 1-aste voi heitellä.
Eihän sille varsinaisesti ole tarvetta. Se voi kuitenkin periaatteessa korvata viivästetyn lämpökäyrän. Patteritermostaatit ovatkin pitkäli "turhia" tai siis monen lämmönlähteen tapauksessa väärä ja huono tapa säätää keskuslämmitystä. Etenkin jos yritän esittää että tämä liittyy aiheeseen, niin vilpin tapauksessa lienee jopa oleellista repiä moiset terroristit pois, ja tarpeellisin osin korvata säätönupeilla.
Silikonilla läträämisen olen kokenut aivan turhaksi eikä se siellä monen jääklöntin aikaa pysy vaan lähtee mukana. Pari nappakkaa iskua kumivarasalla laatikon reunoihin niin aina on irronnut.
Luulen ettei se pahitteeksi ole kerran vuodessa. Ainakin haluaisin uskoa että se edesauttoi hiirisatoa paljun sisällön ollessa vielä sulaa. Kulunut käytetty palju ei varmasti ollut kovin liukas ennen käsittelyä.
Kovin suuri läträäminen siinä ei ollut. Päästin kerran aerosolitölkistä kun laitoin paljun syksyllä.