Ilmalämpöpumput eli ILPit

Meillä on vastaava rakenne talossa, tiiliverhoilu alaosassa ja ylhäällä puupanelointi. Putket tuotiin läpi puuosasta ja laskettiin alas ulkoyksikön taakse. Maatelineelle laitettiin myös meillä.

Mihin tuossa kondessivesipumppua tarvitaan?

Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
 
Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
 
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
Ilp jo hankittu. Asiaa tutkailtua huomasin että ylin tiilirivi on jo valmiiksi irti, tippapeltiä kohottamalla saa tiilen irti:
1000018577.jpg


Tuo passaisi jo sisäyksikön asennuskorkeuden puolesta aika hyvin. Tuosta puuttuvan tiilen oikeasta reunasta putket ulos ja lyhennän tiilen sopivaan mittaan, sekä liimaan paikoilleen (sekä muut irrallaan olevat). Tuosta tippapellin alta varmasti saisi putkikourunkin siististi lähtemään alaspäin. Varmasti reiän "tukkiminen" onnistuisi myös jo sellainen tarve tulee. Tosin uusia tiiliä ei varmaan saa enää mistään.
 
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg
Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 10 mm/ 400 mm kiviterällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastia erikseen ottaa naamiointiinkaan.
Lisäedittiä. Sisäyksiköstä taitaa saada putket ulos myös suoraan päistä ja ne voi viedä sisäpuolella koteloituna siihen pisteeseen, josta ne vietävä ulos. Siellä kulkee myös kondenssivesiputki, joka olisi järkevintä hoitaa johonkin muualle, kuin erilliseen astiaan, jota pitää tyhjentää täysin random aikaisesti. Joskus tulee 10 L päivässä ja joskus ei edes viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 400 mm terällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastiaberikseen ottaa naamiointiinkaan.

Joo tuon reiän naamioinnin varmaan jätän tehtäväksi kun on eka ilp asentaja saanut pumpun paikoilleen ja läpiviennin oikein tehtyä. Tiilen katkaisu ja jollakin massalla raot umpeen luulisin. Siihenhän tulee sitten lopuksi kourun läpivientikappale kuitenkin päälle.
 
Joo. Mulla tuli varmaan 5 m koteloa yhteensä ulos. 3 m näennäisesti vaakaa, mutta pari senttiä laskee ja sieltä kulman ympäri vajaa 1/2m ja siitä veto alas loput. Kondenssiputki sitten ulkoyksikön kaukaloon, jonka laitoin ja vie vedet 1/2m sokkelista ulospäin. Eli lämmitystä tarvittaessa ulkokondenssi myös ohjaantuu pois sokkelista, vaikka alla onkin palju keräämässä, kun jäätikkökään ei kummoisesti kiinnosta alkaa tekemään. Autotallissa toinen kone kerää arviolta 500-1000 L talvessa jäätä ja omalla kohdalla on syytä hoitaa vedet esim 60 L paljuun ja kantaa jääharkkoja ajoittain sitten etäämmälle odottamaan kevättä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä, pitääpä katsoa hommaa alkuun. Puukkosahakin löytyy, mutta on kyllä sen verran ahdas väli, että en tiedä sopiiko sen kanssa touhuamaan tuolla.

Kone on tosiaan veemäisessä paikassa, kun on nurkassa ja vasemmalla puolella kaappi. Näyttäisi kuitenkin, että asennusvaiheessa on kaapin seinä irrotettu ja tehty kuviosahalla reikää, että putket saa mahtumaan kunnolla, joten tuohon pitäisi vasemmalle puolelle tulla ihan hyvin tilaa kun kaapin tyhjää ja ottaa toisen seinän irti.

Ehkä pitää aloittaa siitä, että purkaa kaappia ja sitten leikkaa eristettä pois tieltä. Hyvällä säkällä tuossa voisi olla joku jatkos kohta tehtynä ja ei tarvi itse alkaa katkomis puuhiin. Ja kaikkihan me tiedetään, ettei niin hyvää säkää olekaan :think:

Se tässä nyt on oikeastaan paskamaisinta, että käytännössä on pakko ottaa puhallin pöydälle ennenkuin pääsen metsästämään oikeita laakereita. Lämpöpumput foorumia kun lueskelin, niin näissä on käytetty vuosien aikana eri puhaltimia ja siten eri laakereita, joten netissä mainitut laakerimallit ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla :oops:


Näin siinä varmasti käy, kun on alkanut korva jo tottua tuohon jurinaan :lol:
Mä laitoin tämmöiset. Ei varmaan paras mutta sokkona ostin ja sopivat paikalleen. Eikä jurise ainakaan toistaiseksi..... :kippis:
Sainpas eilen viimeinkin vaihdettua tuohon Nilanin poistopuhaltimeen laakerit. Useampana eri iltana sai puuhastella, kun ensin otti ja tutki paikat, että miten tähän hommaan ryhdytään. Toisella kerralla sitten eristeiden purkua ja yritystä saada putkia irti toisistaan, ei mennyt kaikki niinkuin Strömsössä ja ei saanut puhallinta mahtumaan pihalle. Ei muutakuin vehkeet takas kasaan, että saa lämmintä vettä ja raitista ilmaa taas tupaan. Kolmannella yrityskerralla sitten sai puhaltimen pöydälle, puhallin paloihin, että sai laakerin mallin varmistettua, puhallin takaisin kasaan ja sitten taas vehkeet takas kasaan ja laakereita metsästämään seuraavana päivänä. Neljännellä harrastuskerralla sitten pääsi vaihtamaan laakerit ja homma oli tullut jo niin tutuksi, että puhallin oli pöydällä ehkä 20 minuutissa.

Kyllähän se hiljeni, mutta nyt kun ei poistopuhallin pidä enää tuomionpäivän ääntä, niin huomasin että myös tulopuhallin ääntelee :itku: Onneksi ostin jo laakerit valmiiksi molempiin puhaltimiin, mutta näyttäisi tulopuhaltimen irrotus olevan kovempi urakka, kun joutuu muitakin putkia katkaista edestä, poistopuhaltimeen riitti pelkästään poistokanavan irrotus. Ja oli muuten hyvä säkä, kun tuo poistokanava oli niputettu useammasta palasta ja kaikki popniitit oli suht. järkevästi hollilla, niin sai niistä päät katkaistua ja sitä kautta kanavan palat irti toisistaan.

Tässä nyt sitten täytyy alkaa henkisesti valmistautua tuon tulopuolen puhaltimen irrotukseen, saa nähä kuinka miehen käy kun siihen ryhtyy :smoke:
 
Rivitalossa helppo vertailla ulkoyksiköiden äänentasoja, kun pääsee taka- ja sivupihoilla kulkemaan.

Yllätyin kuinka hiljainen naapurin Daikin on. Parin metrin päähän ei kuulu oikein mitään ja vieressäkin ääni on neutraali ilmanvirran ääni.
Meillä Toshiba Seiya+ 13 ja kuuluu helposti yli parin metrin päähän, koska ilmanvirran lisäksi äänessä on sellainen pieni korkeataajuuksinen "sirinä". Alle vuoden vanha laite on eli tuskin mitään kulumaa. Molemmissa laitteissa kuitenkin esitteen mukaan ulkoyksikön äänitasot on 43...48 dB.

Muilla foorumeilla olikin tuosta sirinästä näemmä keskustelu. Keskustelun mukaan sirinä on ominaisuus. Onpa harmi, vaikka ei nyt kovin paljon häiritse.
 
Rivitalossa helppo vertailla ulkoyksiköiden äänentasoja, kun pääsee taka- ja sivupihoilla kulkemaan.

Yllätyin kuinka hiljainen naapurin Daikin on. Parin metrin päähän ei kuulu oikein mitään ja vieressäkin ääni on neutraali ilmanvirran ääni.
Meillä Toshiba Seiya+ 13 ja kuuluu helposti yli parin metrin päähän, koska ilmanvirran lisäksi äänessä on sellainen pieni korkeataajuuksinen "sirinä". Alle vuoden vanha laite on eli tuskin mitään kulumaa. Molemmissa laitteissa kuitenkin esitteen mukaan ulkoyksikön äänitasot on 43...48 dB.

Muilla foorumeilla olikin tuosta sirinästä näemmä keskustelu. Keskustelun mukaan sirinä on ominaisuus. Onpa harmi, vaikka ei nyt kovin paljon häiritse.
Mihin aikaan vuodesta teit tämän vertailun?
 
On taas ruvennut Mitsubishi LN25 haisemaan viilennyksellä. Vuosi sitten puhdistin itse purkamalla kuoret + kennovaahto ja vettä. Nyt hajut taas palasi, vaikka en kesäisin sammuta konetta. Tai jos sammutan, nii pidän tuuletuksella jonkunaikaa. Kai se pitää tilata laajahuolto, jossa purkavat enemmän ja saavat puhdistettua tarkemmin. Taitaa vaan sen 300€ maksaa, mutta on laitteella ikää jo melkein 9.v joten samalla saa tarkistettua aineetkin.
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
 
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
Purkiko ne sen sisäyksikön tuossa huollossa?
 
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
Purkiko tuo "huoltaja" oikeasti koneesta puhallinrummun ja pesi sen osat vai oliko kyseessä tuollainen vain tuollainen ns. "huuhtelija"? Itse pesin pumpun purkamalla puhaltimen -ei ollut paha homma ja tuli todella puhdas ->Myös kaikki hajut poistuivat. Youtubesta löytyy hyvin purkuvideoita. Varovainen täytyy purkaessa olla toki, mutta ei tuo mahdoton homma ainakaan tällaisia hommia ennenkin tehneelle ole. Toki jos laitteiden purkaminen ei muuten ole tuttua, niin voi olla viisasta maksaa ulkopuoliselle -mutta silloin pitää vaatia se, että kone puretaan ja puhdistetaan. Huuhtelemalla ei siitä hyvää tule, sanoo asentaja sitten mitä vain
 
Purkiko tuo "huoltaja" oikeasti koneesta puhallinrummun ja pesi sen osat vai oliko kyseessä tuollainen vain tuollainen ns. "huuhtelija"? Itse pesin pumpun purkamalla puhaltimen -ei ollut paha homma ja tuli todella puhdas ->Myös kaikki hajut poistuivat. Youtubesta löytyy hyvin purkuvideoita. Varovainen täytyy purkaessa olla toki, mutta ei tuo mahdoton homma ainakaan tällaisia hommia ennenkin tehneelle ole. Toki jos laitteiden purkaminen ei muuten ole tuttua, niin voi olla viisasta maksaa ulkopuoliselle -mutta silloin pitää vaatia se, että kone puretaan ja puhdistetaan. Huuhtelemalla ei siitä hyvää tule, sanoo asentaja sitten mitä vain
Kyllä purki, eli huuhteli kennon ja puhallinrummun. Itse vuosi sitten purin sen verran, että sain kennon pestyä ja silloin haju hävisi vuodeksi. Pitää kysellä liikkeestä mitä ovat mieltä.
 
Kyllä purki, eli huuhteli kennon ja puhallinrummun. Itse vuosi sitten purin sen verran, että sain kennon pestyä ja silloin haju hävisi vuodeksi. Pitää kysellä liikkeestä mitä ovat mieltä.
Jotenkin sitten on hutiloitu, kun tosiaan puhdas kone ei haise. Kannattaa tosiaan kysellä ja reklamoida, jos eivät suostu korjaamaan tuota työtään, eli tekemään uuden puhdistuksen
 
Viime talvien lumesta tukkoon meno-ongelmien takia jatkoin aikasempaa katosta että se on nyt suojus. Saa nähdä auttaako. Onneksi tein itse niin tuli tekijän näköinen:
20240901_124619.jpg
Pieni offtopic, mutta tuo kasvillisuus noin läheltä sokkeli/seinää kannattaisi kitkeä pois.
 
Viime talvien lumesta tukkoon meno-ongelmien takia jatkoin aikasempaa katosta että se on nyt suojus. Saa nähdä auttaako. Onneksi tein itse niin tuli tekijän näköinen:
20240901_124619.jpg
Miten tuo meni "lumesta tukkoon?" Kaikki mun vastuulla olevat ilpit ovat ihan paljaana, eikä niissä ole ikinä lumi tuottanut ongelmia.. Koneen päälle satanut keko lunta ja joskus puhaltimen lavat ovat aika kuurassa, mutta ainoat ongelmat ovat olleet alle kertyneestä jäästä, jos se on yltäänyt koneeseen asti.
 
Ainakin Mitsun ilmalämpöpumput onnistuvat tukkimaan itsensä lumi/jää/kuurapallon sisään, jos kylmäainetäyttö on jäänyt vajaaksi asennuksen yhteydessä. Siinä ei auttaneet mitkään katokset ulkoyksikön jäätymiseen. Vasta oikea määrä kylmäainetta sai pumput toimimaan.

Vajaanakin lämpöä kyllä tuli jonkin verran ja jäähdytys toimi riittävästi. Vajaatäytön huomasi vain ulkoyksiköstä.
 
Miten tuo meni "lumesta tukkoon?" Kaikki mun vastuulla olevat ilpit ovat ihan paljaana, eikä niissä ole ikinä lumi tuottanut ongelmia.. Koneen päälle satanut keko lunta ja joskus puhaltimen lavat ovat aika kuurassa, mutta ainoat ongelmat ovat olleet alle kertyneestä jäästä, jos se on yltäänyt koneeseen asti.
Varsinki tykkylumi tarttuu joka pintaan, ensimmäisenä menee tukkoon vasen laita, siinä varmaan kennon ja metallikuoren väli liian lyhyt niin sulatus ei saa metallikuoten jäätä sulatettua ja siihen jäämäärä kertyy ja kertyy. Sitten samalla takaa alhaalla kiinnityspisteiden kohdalla tekee samaa hommaa, eli sulutusjaksolla ei sula kokonaan ja jäämassa kasvaa koko ajan.

Sitten jostain syystä propelli on pitänyt tehdä lumelle magneettisesta materiaalista, joka kerryttää itseensä reippaasti lunta. Samaten kun tuohon pyöreään reikääm alkaa kerryttää vasempaan laitaan jäätä, kunnes propelli alkaa ottaa siihen kiinni. Sitten oli vielä että tuo etupuolen ritilän väliin tulee jäätä joka aiheutti ritilän ja metallikuoren iskeytymistä toisiin jatkuvasti ja kovaa ääntä siitä. Siihen pitikin laittaa pyörän sisäkumi väliin ja prikoilla isontaa väliä, että sai sen äänen pois. Nyt suihkutin propelliin ja moneen muuhun lunta keränneeseen paikkaan silikonispraytä että saa nähdä onko apua.

Saa nähä auttaako tänä kotelo kovaan kompressorin ääneen isolla pakkasella, tuskin kun rimoitus niin harva, että pitäääkö miettiä äänenvaimennusmaton laittamista ilpin metallikuoreen. Muttaa joo vajaa 3ke maksava laite ja tuntuu lähinnä rakennussarjalta eikä valmiilta tuotteelta. Vanha ilppi oli 12v vanha Panasonic ilman mitään katosta eikä mennyt tukkoon. Liekkö näissä sulatusjaksoväli liian pitkä että sulatusjaksolla ei kerkeä jäät sulaa, tai sitten Mitsu päätti tehdä tän vain että labramittauksissa näyttää hyvältä. Nyt tämän jälkeen en ostaisi kyllä Mitsua, vaan joko Daikin, Toshiba tai Panasonic.
 
Jos kunnolla tuiskuttaa lunta pumpun täyteen, niin ilmeisesti ollut porukoilla ongelmia. Meillä pumput leveän räystään alla ja ei ole ongelmia ollut.
 
Olisi harkinnassa ilmalämpöpumpun osto omakotitaloon ja asennuspaikaksi eteisen oven yläpuolelle josta puhaltaisi hyvin joka suuntaan, olisiko merkki/malli suosituksia? Talossa suorasähkö kattolämmitys / uusi pönttöuuni olkkarissa, olisi tarkoitus hankkia sellainen ilppi jolla hoitaisi myös hyvin lämmityksen talven kylmillä pakkasillakin! Ei tarvitsisi silti olla sieltä kalleimmasta päästä vaan hinta/laatusuhteeltaan järkevin!

Myös sisäyksikön asennuspaikalle voi ehdottaa muita ratkaisuja, toinen sijoitus mitä miettinyt olisi terassin oven yläpuolelle.
 

Liitteet

  • IMG_0470.jpeg
    IMG_0470.jpeg
    260,6 KB · Luettu: 109
Olisi harkinnassa ilmalämpöpumpun osto omakotitaloon ja asennuspaikaksi eteisen oven yläpuolelle josta puhaltaisi hyvin joka suuntaan, olisiko merkki/malli suosituksia? Talossa suorasähkö kattolämmitys / uusi pönttöuuni olkkarissa, olisi tarkoitus hankkia sellainen ilppi jolla hoitaisi myös hyvin lämmityksen talven kylmillä pakkasillakin! Ei tarvitsisi silti olla sieltä kalleimmasta päästä vaan hinta/laatusuhteeltaan järkevin!

Myös sisäyksikön asennuspaikalle voi ehdottaa muita ratkaisuja, toinen sijoitus mitä miettinyt olisi terassin oven yläpuolelle.
onko tuon oven yllä tarpeeksi tilaa? mä itse melkeen laittaisin olohuoneeseen, saunan puoleiselle seinälle ni sais takankin lämpöä paremmin levitettyä si. ehkä miltein jopa pesuhuoneen kohalle
 
onko tuon oven yllä tarpeeksi tilaa? mä itse melkeen laittaisin olohuoneeseen, saunan puoleiselle seinälle ni sais takankin lämpöä paremmin levitettyä si. ehkä miltein jopa pesuhuoneen kohalle

Tuo saunanpuoleinen seinä sinällään vähän huonopaikka kun puhaltaisi sitten suoraa sohvalle päin kun TV on tuossa keittiön ja OH:n seinässä kiinni ja sohva terassin ikkunoiden kohdalla mutta ei tuokaan paikka pois suljettu ole. Nopiasti mitattuna tuossa eteisen aulassa oven ja katon väli olisi 31cm ja OH:ssa oven & katon etäisyys 32cm. Minkä verran tuo sisäyksiköt yleisesti sitä tilaa tarvitsee?
 
Tuo saunanpuoleinen seinä sinällään vähän huonopaikka kun puhaltaisi sitten suoraa sohvalle päin kun TV on tuossa keittiön ja OH:n seinässä kiinni ja sohva terassin ikkunoiden kohdalla mutta ei tuokaan paikka pois suljettu ole. Nopiasti mitattuna tuossa eteisen aulassa oven ja katon väli olisi 31cm ja OH:ssa oven & katon etäisyys 32cm. Minkä verran tuo sisäyksiköt yleisesti sitä tilaa tarvitsee?
muistaakseni yläpuolelle jonkun 15-20cm.. eli itse laitteen alapinta ois si huomattavasti matalammalla...
joka koneessa on ne siivekkeet ko saa sivusuuntaa säädettyä ja ala/ylä asentoa, ni säätämällä saanee yli sohvan menemään mutta silti kierättää ilmaa jos takka päällä, ja lämmityskaudella tuskin ongelma et puhaltaa sohvalle ;) viilenyksessä ehkä enempi haittaa ko kylmä tulis suoraan, mutta viilennys saa mennä vaikka katto kohden ko viileä kuitenkin si painuu ales loppupeleissä, eli saattais hyvin mennä sohvan yllä ohi ja si laskeutua hitaasti muualla
 
Jeps, täytyypä tiistaina kysyä lvi asentajalta kun tulevat kytkemään tiskikoneen että mahtuisiko tuohon terassin oven yläpuolelle ilppi kun asentavat myös niitä ja jos ei niin sitten sijoitetaan tuohon miksun mainitsemaan paikkaan saunan ja oh seinälle. Olisiko porukalla mitään merkki/malli suosituksia?
 
Jeps, täytyypä tiistaina kysyä lvi asentajalta kun tulevat kytkemään tiskikoneen että mahtuisiko tuohon terassin oven yläpuolelle ilppi kun asentavat myös niitä ja jos ei niin sitten sijoitetaan tuohon miksun mainitsemaan paikkaan saunan ja oh seinälle. Olisiko porukalla mitään merkki/malli suosituksia?
merkki/malliin en ota kantaa kuin sen et itselläni ultimatemarketista osttetuja halpoja Green pumppuja (joka lienee suurin valmistaja) vanhin toiminut jo yli 10 vuotta.. on wifi ja saa kii kotiautiomatioon.. aika pitkälle alkaa menee jo pumpun ko pumpun osalta et si aletaan katsoo desimaaleja ja niistä tekee vertailuja.. kaikki alkaa nykyään olevan soivia pelejä (oma mutu) toiset haluu maksaa parin desimaalin paremmuudesta, toiset halpaa (kuten itse ja pettynyt en oo)
 
merkki/malliin en ota kantaa kuin sen et itselläni ultimatemarketista osttetuja halpoja Green pumppuja (joka lienee suurin valmistaja) vanhin toiminut jo yli 10 vuotta.. on wifi ja saa kii kotiautiomatioon.. aika pitkälle alkaa menee jo pumpun ko pumpun osalta et si aletaan katsoo desimaaleja ja niistä tekee vertailuja.. kaikki alkaa nykyään olevan soivia pelejä (oma mutu) toiset haluu maksaa parin desimaalin paremmuudesta, toiset halpaa (kuten itse ja pettynyt en oo)

Joo, muutamalla frendillä on kans Green pumppuja ja ovat kehuneet :thumbsup: toinen mitä miettinyt niin Toshiba
 
Kannattaa myös ajatella ulkoyksikön sijoitusta (ja kiinnitystä). Varsinkin jos tulee lämmityskäyttöön niin sulamisvesiä tuskin haluu suoraan terassille.
 
Takkahuoneeseen miettinyt ilmalämpöpumppua. Kummalle seinälle kannattaa asentaa teidän mielestä?
 

Liitteet

  • Screenshot_20240419_222427.jpg
    Screenshot_20240419_222427.jpg
    144,8 KB · Luettu: 152
Oikea reuna. Yläreunan seinällä on vaarana, että lämpö jää takkahuoneeseen ja pumppu käy katkoa kun lämmitystarvetta ei havaita. Tuossa toisessa paikassa lämpöä saadaan paremmin myös ylös ja tehoja irti.
 
Vähän selvittelin ja ilmeisesti olisi mahdollista että sähköt tulevat sisäyksikön kautta ihan perus pistotulpallisella johdolla?

Viilennyskäyttöön kerrostaloasuntoon hankin ensi kesänä pumpun ja parvekkeella ei ole sähköjä joten tuollainen sisään pistotulpalla kytketyävä olisi todella hyvä niin ei tarvitsisi mitään sähkötöitä teettää.

Katselin esim gree merkkisiä, viilennys mallissa olisi wifit sun muut. Onko tuo järkevä? Ilmeisesti Mitsubishi olisi laadukkaan laitteen maineessa, mutta myös kallis? Kannattaako maksaa kovasti enempää kun Gree merkkisestä?
 
Vähän selvittelin ja ilmeisesti olisi mahdollista että sähköt tulevat sisäyksikön kautta ihan perus pistotulpallisella johdolla?

Viilennyskäyttöön kerrostaloasuntoon hankin ensi kesänä pumpun ja parvekkeella ei ole sähköjä joten tuollainen sisään pistotulpalla kytketyävä olisi todella hyvä niin ei tarvitsisi mitään sähkötöitä teettää.

Katselin esim gree merkkisiä, viilennys mallissa olisi wifit sun muut. Onko tuo järkevä? Ilmeisesti Mitsubishi olisi laadukkaan laitteen maineessa, mutta myös kallis? Kannattaako maksaa kovasti enempää kun Gree merkkisestä?
Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
 
Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Näköjään firmat tarjoavat maksutonta arvioköyntiäkin. Tuommoisen voisi tietysti ottaa niin asentaja voisi katsoa sitten mitä tarvitaan ja mikä pumppu on sopivin.

Tosiaan jos saisi sellaisen jossa sisäyksikössä perus sähköjohto olemassa olevaan pistorasiaan niin pääsisi aika helpolla. Seinään tulee taloyhtiön puolesta keväällä läpivienti valmiiksi joten asennus muuten on varsin helppo. Talo lämpiää maalämmöllä joka kuuluu vastikkeeseen niin ei tosiaan mitään lämmitysominaisuuksia sisältävää laitetta tarvitse.
 
Asuntona toimii 1999 valmistunut 82m2 rivari, joka on kahdessa kerroksessa (2 aikuista). Yläkertaa (noin 50m3) lämmittää ilmalämpöpumppu ja alakerrassa sähkököinen lattialämmitys eli suorasähköllä lämpiää koko asunto. Meillä ei ole mahdollisuuksia optimoida oikeastaan mitään, vesivaraaja käynnistyy 23.30. Lisäksi saunaa käytetään varmasti keskimääräistä enemmän ympäri vuoden, emmekä ole erityisen säästeliäitä lämmityksen suhteen, joten kotona on aina mukavan lämmintä.
Vastaan tänne koska poliittisen alueen ketjussa tämä olisi offtopicia. Haluaisin kuitenkin esittää valistuneen maallikkoarvauksen, että jo tuossa mittakaavassa ja noilla spekseillä kannattaisi vakavasti harkita toisen ilpun ostoa. Etenkin jos siirtohinnoittelu on Carunan tai jonkun vielä sitä ahneemman rosvon.

Saatan erehtyä ja asiahan saattaa olla perusteellisesti harkiten haudattu.

Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Tuntematta Mitsubishi Electricin mallistoa ihmettelen ajatusta. Kannattaako heikkolaatuisia tai edes keskinkertaisia ostaa - tai varsinkaan asentaa Suomen tapaisessa kalliin työn ja tarkkojen määräysten maassa?

Useilla laadukkailla merkeillä on "vain jäähdytyskäyttöön" tai miedompaan ilmastoon yleiskäyttöön soveltuvia malleja, jotka ovat erittäin ratkaisevasti halvempia kuin arktiseen/pohjoismaiseen/raskaaseen lämmityskäyttöön energiataloudellisesti ja luotettavasti käyvät mallit.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni sähkötyöt oli ulkoyksiköstä pistotulpan ulkorasiaan laittaminen (joka oli rt:n parvekkeen ulkoseinässä valmiiksi). Eli asentaja teki pelkän sisä- ja ulkoyksikön välisen kaapeloinnin. Lisähyötynä se, että saa vaivattomasti ukkosen alta halutessaan pois sen.
Osalla (Daikin muistaakseni) on sitten sisäyksiköstä molempiin sähköt. Mitsussa ei taida olla tulppa-asennusta.

Lämmittävää varten jos joutuu isompia sulakkeita harkitsemaan niin silloin se menee uudeksi vedoksi sähkötaululta.
 
Viimeksi muokattu:
Gree sp nordic pumppua miettinyt. 1500e asennettuna sais. Mitsu ja tossiba olisi yli 2000e.
Asennutin itselleni 2 kpl näitä.
Hyvin on kesän pelittänyt, plussaa erinomaisesta mobiilisovelluksesta.
Kätevä säätää kännykällä lämmöt yms. kohdilleen kun lähtee työkämpiltä kotia kohti.
 
Itsekin katselin Gree Bora 35 -mallia joka vaikuttaa kyllä hintaansa suhteutettuna erinomaiselta.

Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä? Meillä laite tulisi suoraan telkkarista vasemmalle sohvasta katsottuna, enkä usko, että haluamme viilevän ilman puhaltavan suoraan ketään kohti. Edellisessä asunnossa oli Samsungin pumppu jossa viilennystä sai kohdennettua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Lisäksi pumpussa oli kätevä Windfree -toiminto, eli vetodon viilennys.
 
Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Sellaisia on olemassa.

En tunne kyseistä laitetta, mutta olen muistaakseni tästä ketjusta oppinut, että joissakin sisäyksiköissä on sähköinen pystysuunnan ja manuaalinen sivusuunnan ilmanohjain.
Edellisessä asunnossa oli Samsungin pumppu jossa viilennystä sai kohdennettua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Lisäksi pumpussa oli kätevä Windfree -toiminto, eli vetodon viilennys.
Mainittakoon, että saman valmistajan ei-windfree-malleissa voi myös olla "quiet mode" joka on varsin vedoton sekin, etenkin hyvällä suuntauksella.
 
Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.
 
Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.
Seiyassa voi sivuttaissuuntaa säätää vain manuaalisesti. Toisaalta eipä ole tarve edes sille pystysuuntaiselle säädölle (siis sähköiselle), kun sen kerran asettaa kuntoon, niin eipä ole tarve koskea.

Seiya on pelkästään viilentävä pumppu (Suomen oloissa), niin ei ole tarve "swingailla" ilmavirtaa kovinkaan paljon. Itse olen ymmärtänyt, että tällainen ilmavirran suunnan vaihtelu on lämmitettäessä tarpeellinen, koska on pistemäisiä ulkopuolisia lämmönlähteitä (takka, patterit), joiden tuottamaa lämpöä halutaan hajauttaa, samoin lämmityskaudella muodostuu helposti kylmiä nurkkia toisin kuin viilennyskaudella kuumia nurkkia - lisäksi lämmin ilma pyrkii ylös ja haluttaisiin ehkä enemmän myös sinne alemmas. Tällä ei ole juuri merkitystä viilennyksessä, kunhan ei renklaa koneen kanssa on/off jatkuvasti. Jos huoneisto on jo ehtinyt lämmetä liian kuumaksi, niin varmaan silloin ilmavirran suunnan vaihtelulla saavuttaa nopeammin tasaisen lämpötilan.

Nyt kahden kesän kokemuksella voisin sanoa, että keväällä laittaa asetukset kohdilleen ja koneen päälle, niin mihinkään ei tarvitse koskea kesän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?

Tuo olisi 10A sulakkeen vaatima malli. 16A mallia varten pitäisi tehdä sähkötöitä ja vetää johtoa joten hinta nousisi aika paljon.
 
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?
Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.
Hieman enemmän merkki- ja mallikohtaisia kokemuksia löytyy lampopumput.info -foorumilta.
 
Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.
Hieman enemmän merkki- ja mallikohtaisia kokemuksia löytyy lampopumput.info -foorumilta.
Eli siis 10A sulakkkeen malli riittää hyvin viilentämään 65 neliön asunnon?

Joku myyjä suositteli 16A mallia, mutta sitten tosiaan joutuisi tekemään paljon massiivisempia sähkötöitä, joka ei nyt oikein innosta.

Ilmeisen harvassa oli kuitenkin mallit joihin saa sähköt sisäyksikön kautta, mutta onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan? Samasta läpiviennistä siis mistä menee ne ilpin letkutkin. Parvekkeella kun ei pistorasiaa ole. Yksi vaihtoehto on haaroittaa sisärasiasta piuhat ja laittaa parvekkeelle se rasia, mutta sähkötöiden kannalta ilmainen vaihtoehto olisi vaan tuoda pumpun piuha läpiviennistä sisään.
 
onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan?
Laillisuudesta en tiedä, mutta vähän "venäläinen" asennus on. Vähän kuin se schukopistoke joita näki autojen keulassa roikkuvan, parhaimmillaan peilistä. Sisäpistorasiasta voi ottaa syötön ulos turvakytkimelle, mutta vaatii asentajan tai sitten se schuko pistoke sille sisäyksikölle siitä pistorasiasta.
Ja turhaa nuukailua, jos meinaa ostaa satojen eurojen pumpun niin ei siinä sähkärin käynti enää paljoa lisää tee, tulee ainakin vakuutusyhtiölle mieleinen asennus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 606
Viestejä
4 784 252
Jäsenet
77 635
Uusin jäsen
Osmuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom