Ilmalämpöpumput eli ILPit

Millä selität sen, että palju oli tullu puolilleen vettä ja uusi pumppu alkoi roiskia sisälle ja kun letkun pää nostettiin pois niin sieltä tuli reilusti vettä
Yksi mahdollinen selitys on, että se ruusunmarja tai vastaava irtosi, kun letku nostettiin vedestä.
 
No kyllä se vesi nyt vaan on painavampaa ko ilma, jos tosiaan pullotalo ni kandeis tehä jotain sillä ei si siellä oo kiva asua jos alipainetta kertyy niin et jopa kondensiovesi lähtee ylöspäin. Vesi ko normaalisti valuu putkesta niin kauvan kunnes pinta jossa putki on saavuttaa korkeuden josta lähtö...
Edit sit toki lähtee toiseen suuntaan koska lappo... Ilman liiallista alipainetta näin ei tule käymään, enkä silti usko et niin pulloa saatu tehä, jos on niin on kyllä si suunittelun kukkanenkn. Ja johan si ois ovien aukominen yhtä perkelettä ko suomessa määräys et ovet aukee ulos.. ni saisit repiä melkoisesti sitä ovea et kulkemaan pääsee

Edit2. Katsoisin ihan eka ettei ois joku pieni nousu jääny putkelle, jonka letkun pään nosto sai taas lappoomaan
Edit 3 ja jos tosiaan alipaine tulis ois vikaa korvausilman järjestelmässä.. koska niiden pitää kohdata siellä pullossakin
 
Viimeksi muokattu:
jopa kondensiovesi lähtee ylöspäin.
Ei se vesi lähde sieltä astiasta ylöspäin, eihän kenenkään talo ole niin alipaineinen. Vaan kun se letkun pää jää veden alle ja siinä astiassa on vettä sopiva määrä niin sen vastus ja ilmanpaine-ero saa kondenssiveden virtauksen loppumaan, tulee pattitilanne, vesi menee sinne mihin se helpoiten pääsee eli kaukalo sisäyksikössä tulvii. Jos googlaatte asiaa niin monissa ilmalämpöpumppujen asennusohjeissa tms artikkeleissa huomautetaan tästä ettei letkun päätä kannata jättää sinne astiaan veden alle. Jopa TM Rakennusmaailman jutussa mainittiin tämä yhtenä riskitekijänä ilmalämpöpumpun aiheuttamiin vesivahinkoihin.
 
Siinä tilanteessa, kun jäähdytetään ja kondensssia tulee suuri määrä niin tulee varmaan samanlainen tilanne kuin, jos laitan putken pätkän vesiastiaan ja putki täyttyy kokonaan ja yläpäässä pitää peukaloa ettei se saa ilmaa niin vesi pysyy putkessa vaikka putkea nostaa pois astiasta niin kauan kunnes se saa jommasta kummasta päästä ilmaa. Eli siinä tulee jostain syystä häiriö ettei sinne putkeen pääse ilmaa.
 
Ei se vesi lähde sieltä astiasta ylöspäin, eihän kenenkään talo ole niin alipaineinen. Vaan kun se letkun pää jää veden alle ja siinä astiassa on vettä sopiva määrä niin sen vastus ja ilmanpaine-ero saa kondenssiveden virtauksen loppumaan, tulee pattitilanne, vesi menee sinne mihin se helpoiten pääsee eli kaukalo sisäyksikössä tulvii. Jos googlaatte asiaa niin monissa ilmalämpöpumppujen asennusohjeissa tms artikkeleissa huomautetaan tästä ettei letkun päätä kannata jättää sinne astiaan veden alle. Jopa TM Rakennusmaailman jutussa mainittiin tämä yhtenä riskitekijänä ilmalämpöpumpun aiheuttamiin vesivahinkoihin.
Jos tuleva vesi on korkeamalla se menee alemmas. Jos taas nousu edes jossain kohtaan (riittää et kiertää mmjn yltä siinä vaakassa, jollei laskua tarpeeksi läpivienissä) aiheuttaa sen.. jos kondensio putki on kokoajan suuntana alaspäin se vesi ei nouse mihkään ennen ko taso johka vesi laskee on korkeammalla kuin mistä se kondensio lähtee!!!
 
Siinä tilanteessa, kun jäähdytetään ja kondensssia tulee suuri määrä niin tulee varmaan samanlainen tilanne kuin, jos laitan putken pätkän vesiastiaan ja putki täyttyy kokonaan ja yläpäässä pitää peukaloa ettei se saa ilmaa niin vesi pysyy putkessa vaikka putkea nostaa pois astiasta niin kauan kunnes se saa jommasta kummasta päästä ilmaa. Eli siinä tulee jostain syystä häiriö ettei sinne putkeen pääse ilmaa.
Tämä SAATTAA olla mahdollinen tilanne jos kondensiovesiputki on luokaa pienin kanyylin neula.. koska silloin se tippa sulkisi sen, kun veden viskositeetti ylittäisi tilavuuden jossa kulkee.. mutta oletan et kukaan ei ole asentanut kondensioputkea joka niin ahdas et sulkeutuis siksi.. jos on niin taas suunnittelun kukkanen..
Edit lisäksi jos astia johka vesi menee ei ole suljettu, se alkaa siellä valumaan eka pois. Jolloinka taas korkeammalta putkesta tulevalla on tilaa valua..
Jos sun kuvailema ois totta ei ois vesivaakaa ees.. eikä lappoa

Edit oletetaan et yks kerros talo.. pihalla on saavi.. vedä letku noin 30-40cm huoneen kattokorkeudesta sinne.. koita ime se sisälle! Koita kaataa vettä letkuun.. miten käy?

Mun ilpin poisto taitaa olla noin 1cm... Ja vaikka mitkä kelit ja kuinka huutais ei sieltä tuu huihkuamalla, ainostaan tipottain...
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni oli käynyt niin, että kondenssiletku oli laastipaljussa ja jäi kunnolla veden alle. Yleensä vesi ehtii haihtua, mutta silloin oli ollut jo parin viikon ajan todella kostea ja lämmin helle ja kondenssia tuli hyvin paljon ja olin unohtanut letkun paikalleen. Ei letkussa mitään tukosta ollut ja homma meni kuten B170 tuossa on pähkäillyt. Nostin sen vedestä ja valutin vedet paljuun ja jos siellä olisi oikeasti ollut jotain isoa roskaa niin olisin sen myös huomannut. Sen verran paljon sitä tuli, että oli varmasti letkun mitallinen + mitä sisäyksikön kaukalossa oli.
 
Jos googlaatte asiaa niin monissa ilmalämpöpumppujen asennusohjeissa tms artikkeleissa huomautetaan tästä ettei letkun päätä kannata jättää sinne astiaan veden alle. Jopa TM Rakennusmaailman jutussa mainittiin tämä yhtenä riskitekijänä ilmalämpöpumpun aiheuttamiin vesivahinkoihin.
Kyllähän sen jokainen ymmärtää, että tuollainen turaus on riski vesivahingolle vaikkapa sen ruusunmarjan tai nuuskapussin takia. On aivan älytön tilanne jos sisäyksikön poistoletku on pakko ulkona laittaa ämpärin sisään just because. Kukaan normaali ihminen ei rakentaisi tuollaista räpellystä. Jos kuitenkin rakentaa, sen pitäisi toimia. Ei se oikein vastaa normaalia arkhimediaanista tai newtonilaista käsityskykyä, että vesi nousee sisälle metrejä.
 
Ei se oikein vastaa normaalia arkhimediaanista tai newtonilaista käsityskykyä, että vesi nousee sisälle metrejä.
Edelleen, ei se vesi sieltä astiasta mihinkään nouse :lol:vaan sen virtaus estyy sinne astiaan päin. Ei siinä mitään fysiikan lakeja kumota. En vaan pysty itsekään niin tieteellisesti sitä selittämään kuin tämän foorumin tuntien pitäisi, mutta mielenkiintoinen ilmiö siinä syntyy.
 
ILP seinällä käytävällä ja makuuhuoneen ovi siitä metrin päässä mutta suoraan sivulla. Kylmä ilmavirta menee tuosta oviaukosta suoraan ohi eikä viilennä makuuhuonetta ihan toivotusti. Onko kukaan askarrellut jotain ilmavirran ohjainta vastaavaan tai löytyisikö suoraan kaupasta? Sisäyksikössä on lapojen säätö mutta vain ylös-alas suunnassa.
 
ILP seinällä käytävällä ja makuuhuoneen ovi siitä metrin päässä mutta suoraan sivulla. Kylmä ilmavirta menee tuosta oviaukosta suoraan ohi eikä viilennä makuuhuonetta ihan toivotusti. Onko kukaan askarrellut jotain ilmavirran ohjainta vastaavaan tai löytyisikö suoraan kaupasta? Sisäyksikössä on lapojen säätö mutta vain ylös-alas suunnassa.
Itselläni on tornituuletin vähän vastaavassa käytössä.
 
Kokeilin tavallista pöytätuuletinta lattialla mutta aika tehottomalta tuntui. Onko tuollainen torni paljonkin parempi?
 
Kokeilin tavallista pöytätuuletinta lattialla mutta aika tehottomalta tuntui. Onko tuollainen torni paljonkin parempi?
Pystyakseloitu tornituuletin on muistakin syistä kätevä ja vähemmän tiellä jos joutuu hätäaputuuletusta tekemään huoneesta toiseen ja laite on lattialla kulkureitin varressa.

Ilmamäärän vertailua varten pitäisi melkein nähdä laitteet vierekkäin jolloin pystyy jo kokeilemaan. Kokohan tuulettimissa määrää paljon, eli kärjistäen pienistä lähtee ääntä ja isot siirtävät ilmaa. Noin yleisesti ottaen tyypillinen torni on tehokkaampi kuin pienehkö pöytämallinen propelli.
 
Pumppu olisi tarkoitus uusia ennen talvea, mikä on tämän hetken go-to pumppu lämmittämiseen. Pitää saada liitettyä kotiautomaatioon, mielellään lokaalisti. LN25/35 on mahdollista saada toimimaan lokaalisti CN105 liitännän kautta mikäli olen oikein ymmärtänyt?


Talona 1 krs 119m2 omakotitalo.
 
Wilfa tarjoaa apiksi Ewpe smart nimistä sovellusta. Onko tuohon olemassa jotain toista, hyväksi todettua ratkaisua?
 
Pumppu olisi tarkoitus uusia ennen talvea, mikä on tämän hetken go-to pumppu lämmittämiseen. Pitää saada liitettyä kotiautomaatioon, mielellään lokaalisti. LN25/35 on mahdollista saada toimimaan lokaalisti CN105 liitännän kautta mikäli olen oikein ymmärtänyt?
Home assistantiin on muitakin kytkettävissä, esim. Toshiba.
 
Home assistantiin on muitakin kytkettävissä, esim. Toshiba.
Myös Samsung on integroitavissa, mutta käsittääkseni jokusen vuoden takaisen degeneroitumisen takia lokaalisti vain vanhemmat versiot. Omassa systeemissä pilvi-integraatiolla.

Tai siis voihan melkein mitä tahansa liittää kotiautomaatioon lokaalisti, jos infrapunaohjaimen kautta tekee. Yksisuuntaisessa kommunikaatiossa tämä tietysti jättää paljon arvailujen varaan ja on kaikkiaan ruma tapa. Muiden anturien kautta voi toki päätellä, meneekö käsky perille. Voisin kuvitella että joku on jopa mikrofonilla moista kokeillut.
 
Meillä olisi kanssa ajatuksissa uusia 15-vuotias Sanyo ennen talvea. Paikallisilta asentajilta saisi Mitsubishia ja Daikinia. Onko noista merkeistä jompi kumpi selkeästi toista parempi vaihtoehto? Kaveri laittoi Mitsubishin LN-mallin, ja siinä tuntui olevan ongelmia pakkasella sulatuskierron kanssa. RW-sarjassa ilmeisesti tätä ongelmaa ei ole?

Omakotitalo, 160 neliötä, suorasähkölämmitys ja sijainti Oulun korkeudella eli talvet ovat kylmiä.

Edit: löytyy lisäksi varaava leivinuuni ja takka, jotka sijaitsevat melko lailla optimipaikalla ilmalämpöpumpun puhalluksen kohdalla. Eli hyvä takkatoiminto olisi plussaa
 
Meillä olisi kanssa ajatuksissa uusia 15-vuotias Sanyo ennen talvea. Paikallisilta asentajilta saisi Mitsubishia ja Daikinia. Onko noista merkeistä jompi kumpi selkeästi toista parempi vaihtoehto? Kaveri laittoi Mitsubishin LN-mallin, ja siinä tuntui olevan ongelmia pakkasella sulatuskierron kanssa. RW-sarjassa ilmeisesti tätä ongelmaa ei ole?

Omakotitalo, 160 neliötä, suorasähkölämmitys ja sijainti Oulun korkeudella eli talvet ovat kylmiä.
Kunhan on RW25 malli, RW35:sessa ongelmia talvella ja ootellaa yhä vastausta maahantuojalta.. Jollei nyt syksyllä tule korjausta niin puretaan kauppa sitten ja toinen merkki tilalle.
 
Meillä olisi kanssa ajatuksissa uusia 15-vuotias Sanyo ennen talvea. Paikallisilta asentajilta saisi Mitsubishia ja Daikinia. Onko noista merkeistä jompi kumpi selkeästi toista parempi vaihtoehto? Kaveri laittoi Mitsubishin LN-mallin, ja siinä tuntui olevan ongelmia pakkasella sulatuskierron kanssa. RW-sarjassa ilmeisesti tätä ongelmaa ei ole?

Omakotitalo, 160 neliötä, suorasähkölämmitys ja sijainti Oulun korkeudella eli talvet ovat kylmiä.

Edit: löytyy lisäksi varaava leivinuuni ja takka, jotka sijaitsevat melko lailla optimipaikalla ilmalämpöpumpun puhalluksen kohdalla. Eli hyvä takkatoiminto olisi plussaa

Daikin Perfera 40:stä kyllä todella paljon suosittelen lämmityskäyttöön. Itsellä 120m2 paritalon ainoana lämmön lähteenä - kovimmilla pakkasillakin lämmittää hyvin.

Naapurilla mitsu LN35 ja kuulemma suorasähkölämmitystä pitää jonkunverran käyttää talvella.
 
Kunhan on RW25 malli, RW35:sessa ongelmia talvella ja ootellaa yhä vastausta maahantuojalta.. Jollei nyt syksyllä tule korjausta niin puretaan kauppa sitten ja toinen merkki tilalle.

Millä perusteella päädyitte juuri tuohon RW35 -malliin?

Daikin Perfera 40:stä kyllä todella paljon suosittelen lämmityskäyttöön. Itsellä 120m2 paritalon ainoana lämmön lähteenä - kovimmilla pakkasillakin lämmittää hyvin.

Naapurilla mitsu LN35 ja kuulemma suorasähkölämmitystä pitää jonkunverran käyttää talvella.

Itselle on juuri tärkeää tuo, että myös kovemmilla pakkasilla tulisi lämpöä pumpusta. Vanhassa Sanyossa on ilmeisesti ohjelmoitu pakkasrajaksi -20 astetta, jonka alapuolella se ei edes yritä lämmittää. Viime talven pakkasjaksoilla piti turvautua kattolämmityksen käyttöön mikä kyllä näkyi sähkölaskussa.
 
Kokemuksia gree sp nordic pumpusta?
Tuota tarjottiin 1500e hintaan sis asennus. Mitsun ft pumppu oli 2250e hinta. Onko mitsu niin hyvä, että kannattaa maksaa noin paljon..?

Ei mitään hajua tuosta Greestä, mutta kaksi kappaletta löytyy noita ft25 mitsuja. Hyvin pitivät talon lämpimänä kovillakin pakkasilla (-30) viime talvena täällä oulun seudulla. Ei ole omalle kohdalle ainakaan sattunut enkä ole muiltakaan kuullut mitään sulatusongelmia yms. jotka saattaa vaivata noiden ln-mallien kanssa ja rw35:sta. Tuossahan on ainakin sama kompressori kuin rw25:ssa ja ln35:ssa. Sisäyksikössä ei ole mitään i-see ominaisuuksia yms. hienouksia. Aika raju on tuo hintaero Green hyväksi, joten saattaisin kallistua siihen jos olisin pumppua ostamassa, mutta tuo ft on kyllä ainakin toimivuuden kannalta varma valinta.
 
Millä perusteella päädyitte juuri tuohon RW35 -malliin?



Itselle on juuri tärkeää tuo, että myös kovemmilla pakkasilla tulisi lämpöä pumpusta. Vanhassa Sanyossa on ilmeisesti ohjelmoitu pakkasrajaksi -20 astetta, jonka alapuolella se ei edes yritä lämmittää. Viime talven pakkasjaksoilla piti turvautua kattolämmityksen käyttöön mikä kyllä näkyi sähkölaskussa.

Monessa RW35 pumpussa ongelmia talvella, ettei lämmitä - 21 jälkeen ennää. Maahantuojan kanssa asiaa ihmetellää, kuulemma parisensataa muutakin ongelmatapausta.. En tiennyt noista ongelmista kun tuota tilasin.
Lämpöpumppufoorumilla ainakin lisätietoa asiasta ja keskustelua.
 
Meillä olisi kanssa ajatuksissa uusia 15-vuotias Sanyo ennen talvea. Paikallisilta asentajilta saisi Mitsubishia ja Daikinia. Onko noista merkeistä jompi kumpi selkeästi toista parempi vaihtoehto? Kaveri laittoi Mitsubishin LN-mallin, ja siinä tuntui olevan ongelmia pakkasella sulatuskierron kanssa. RW-sarjassa ilmeisesti tätä ongelmaa ei ole?

Omakotitalo, 160 neliötä, suorasähkölämmitys ja sijainti Oulun korkeudella eli talvet ovat kylmiä.

Edit: löytyy lisäksi varaava leivinuuni ja takka, jotka sijaitsevat melko lailla optimipaikalla ilmalämpöpumpun puhalluksen kohdalla. Eli hyvä takkatoiminto olisi plussaa
Itsellä meni Mitsu LN35 huoltoon, eikö ole tullut vielä laskua. Sisäkenno pestiin, mutta itsekin olisi voinut ostaa "pesupullon". Sitten seuraavalla kerralla joskus vuoden päästä. Ikää 5 vuotta. Oli siinä huollossa kyllä muutakin. En siis kovin tyytyväinen ole, koska noin "tuore" pumppu.

Toisessa talossa Mitsu RW35 vanhan Mitsun lisänä, koska vähän isompi talo. Mutta tosiaan kuulemma mukaan sitä ei kannata ostaa, vaan RW25 on parempi hankinta. RW sarjaa itse suosisin, koska se on uudempi (ei RW35). Täällä tuo RW35 ilmeisesti toimi? Tai sitten ei vaan huomattu mitään outouksia jostain syystä. Välttäisin kyllä sitä, kun RW25 on halvempi. Sama teho kuin LN35 mallissa. Joku muu merkki sitten, jos haluaisi RW35 tehoja?

Edit: RW sarjassa siis sisä- ja ulkoyksikkö on isompia kuin LN sarjassa. Toki LN sarjan sisäyksikkökään ei ole mikään kovin pieni.
 
Mulla on 2 kappaletta RW25 kotona ja mökillä Fujitsun ASYG12LZCAN, joka vastaa teholtaan Mitsun 35 sarjalaisia. RW25 autotallin lämmityksessä ja toinen talon viilennyksessä. Hyvin toimii molemmat ja tehoa on riittänyt ihan rapsakkaasti 80 neliön autotalliinkin. Mökin Fujitsusta rupesi sisäyksikkö laakeri raahaamaan, mutta takuuna hoitui korjaus vielä 4 v asennuksen jälkeen ihan enempiä kyselemättä. Molemmissa noissa koneissa on suht törkeän kokoinen sisäyksikkö, mutta toisaalta sitten myös on tehoa löytynyt erinomaisesti. Fujitsu on Itä-Suomen pakkasissa joutunut jo vähän kovempaankin työhön, mutta pyörinyt vuodet ympäri kuitenkin ilman sähköpatteri- tukea ylläpitolämmöissä. RWt on etelän lämmöissä mennyt helpolla työllä ilman mitään huomioita. Varsinkin tietysti viilennyksessä oleva. RW35 on sensijaan tuottanut kuulema joillekin ongelmia, kun esim Ivalon tasolla ei lämpöä olekaan enää tarpeeksi irronnut, vaikka mainoksissa luvataan -30 asteessa vielä lähtevän hyvin tehoja. Nämä nyt on kuitenkin ILPpejä, niin luulisi vähän edes raksuttavan, että mitä näiltä kannattaa edes odottaa ihan siellä äärirajojen lähellä. Lämmitysjärjestelmät on sitten erikseen, joilla voi odottaa vähän enemmänkin.
 
Onkos kukaan onnistunut teetättämään "osittaisasennusta" ILP:ille? Ajatuksena siis, että tekisi itse seinien porailut, sisä- ja ulkoyksiköiden paikalleen virittelyt sun muut ja asentaja kävisi sitten lähinnä tekemässä lopuksi kylmäainekytkennät? Eipä nuo kylmäainekytkennätkään sinänsä mitään mustaa magiaa ole, mutta lähinnä ei vaan löydy omasta takaa tarpeeksi hyvää tyhjiöpumppua, tai kiinnosta lähteä sellaista hankkimaan yhtä asennusta varten.

Lähinnä olen miettinyt, että laittaisi vielä jonkun suhteellisen edullisen ja pienehkön pumpun kellaritilaa (n. 35 m2) lämmittämään, ettei tarvitsisi enää talvisin laulattaa noita kellarin kohtuullisen rapeita 3 kW lattialämmitysvastuksia. Ei vaan viitsisi maksaa suunnilleen saman verran asennuksesta kuin itse pumpusta, varsinkin kun kyseessä on tuollainen vähän sekundaaritila (jossa kylläkin oleskellaan ja varmaan oleskeltaisiin enemmänkin jos perse kestäisi lämmittää sitä enemmän talvella).
 
Onkos kukaan onnistunut teetättämään "osittaisasennusta" ILP:ille? Ajatuksena siis, että tekisi itse seinien porailut, sisä- ja ulkoyksiköiden paikalleen virittelyt sun muut ja asentaja kävisi sitten lähinnä tekemässä lopuksi kylmäainekytkennät? Eipä nuo kylmäainekytkennätkään sinänsä mitään mustaa magiaa ole, mutta lähinnä ei vaan löydy omasta takaa tarpeeksi hyvää tyhjiöpumppua, tai kiinnosta lähteä sellaista hankkimaan yhtä asennusta varten.

Lähinnä olen miettinyt, että laittaisi vielä jonkun suhteellisen edullisen ja pienehkön pumpun kellaritilaa (n. 35 m2) lämmittämään, ettei tarvitsisi enää talvisin laulattaa noita kellarin kohtuullisen rapeita 3 kW lattialämmitysvastuksia. Ei vaan viitsisi maksaa suunnilleen saman verran asennuksesta kuin itse pumpusta, varsinkin kun kyseessä on tuollainen vähän sekundaaritila (jossa kylläkin oleskellaan ja varmaan oleskeltaisiin enemmänkin jos perse kestäisi lämmittää sitä enemmän talvella).
Aikalailla kaikilla on kiinteä asennuksen hinta, oli laite sitten laatikossa tai valmiiksi paikallaan. Tuskin lähtee firmat tinkaamaan kun hommia riittää ilmankin.
 
Aikalailla kaikilla on kiinteä asennuksen hinta, oli laite sitten laatikossa tai valmiiksi paikallaan. Tuskin lähtee firmat tinkaamaan kun hommia riittää ilmankin.

No tämähän se. Vähintään 600€ vaikka olisi kuinka simppeli asennus, eikä tosiaan tuollaisen "hupipumpun" kanssa viitsisi lähteä maksamaan tuollaisia summia.
 
No tämähän se. Vähintään 600€ vaikka olisi kuinka simppeli asennus, eikä tosiaan tuollaisen "hupipumpun" kanssa viitsisi lähteä maksamaan tuollaisia summia.
Kannattaa kokeilla laittaa Urakkamaailmaan tarjouspyyntö

Itse kun tuossa keväällä pumppua olin laittamassa, niin kokeilin minkäänlaista tarjousta saisi, kun oli hämminkiä pumpun myyneen kaupan asennuskumppaneiden ja taloyhtiön säännösten kanssa, niin tuolta halvimmillaan taisi olla 400€ tarjoukset koko asennukselle, osittaiselle saattaisi olla vielä edullisemmin.

Toki asentajasta / asennusfirmasta kannattanee tarkistaa Tukesin sivuilta, että kylmäluvat kunnossa jne.
 
Onkos kukaan onnistunut teetättämään "osittaisasennusta" ILP:ille? Ajatuksena siis, että tekisi itse seinien porailut, sisä- ja ulkoyksiköiden paikalleen virittelyt sun muut ja asentaja kävisi sitten lähinnä tekemässä lopuksi kylmäainekytkennät?
Juu, 20 vuotta sitten. Silloin kylmätyöntekijän sai jopa nopeammin ja helpommin paikalle, kun itse teki varsinaisen asennuksen. Ensimmäinen kysymys oli puhelimessa "onhan sulla laitteet jo kiinni"? Hintakin oli tyhjiöinnistä ja kylmäaineiden vapautuksesta 40€.
Muutama vuosi sitten lankomies yritti samaa niin eräs ei suostunut tulemaan ollenkaan, kun laitteet oli jo paikalla ja seuraava otti 250€.
 
tuota, eikös kaikissa ole jo aineet sisällä? ei niitä tarvii ko tyhjiöidä... et jos ovat laskuttaneet ainestakin...
 
tuota, eikös kaikissa ole jo aineet sisällä? ei niitä tarvii ko tyhjiöidä... et jos ovat laskuttaneet ainestakin...

Aineet on ulkoyksikössä joo, mutta putket ja sisäyksikön pää pitää tyhjiöidä. Ei toki pakko, mutta jää muuten melkoiset määrät ilmaa systeemiin varsinkin jos on yhtään pidemmät putkivedot

[edit]

Vois myös esim. opetella lukemaan, eli eipä mitään. Rahastusta on tosiaan jos jostain täytöstä laskuttaa, ellei kyseessä sitten käytetty pumppu.
 
Aineet on ulkoyksikössä joo, mutta putket ja sisäyksikön pää pitää tyhjiöidä. Ei toki pakko, mutta jää muuten melkoiset määrät ilmaa systeemiin varsinkin jos on yhtään pidemmät putkivedot

[edit]

Vois myös esim. opetella lukemaan, eli eipä mitään. Rahastusta on tosiaan jos jostain täytöstä laskuttaa, ellei kyseessä sitten käytetty pumppu.
käytettyynkin ne saa ajettua sisälle takaisin ulkoyksikköön ennen ko irroittaa
 
Juu, 20 vuotta sitten. Silloin kylmätyöntekijän sai jopa nopeammin ja helpommin paikalle, kun itse teki varsinaisen asennuksen. Ensimmäinen kysymys oli puhelimessa "onhan sulla laitteet jo kiinni"? Hintakin oli tyhjiöinnistä ja kylmäaineiden vapautuksesta 40€.
Muutama vuosi sitten lankomies yritti samaa niin eräs ei suostunut tulemaan ollenkaan, kun laitteet oli jo paikalla ja seuraava otti 250€.
Jos on kalenterissa täyttä niin kai se kannattaa tuottavaa työtä silpun sijaan tehdä. 250€:lla ajo eri osoitteeseen kai jo kannattaa.

Jos käyvät kerran paikan päällä arvioimassa ja sitten ottaa sen 600 perusasennuksen niin eivät välttämättä ota siitä katselmuksesta. Mutta kovimmassa sesongissa kuka tietää miten vähän kiinnostaa liikahdella ylimääräistä ilman varmaa tiliä.
 
Jos on kalenterissa täyttä niin kai se kannattaa tuottavaa työtä silpun sijaan tehdä. 250€:lla ajo eri osoitteeseen kai jo kannattaa.
juuh kalliimmaksi se tulee menetetty aika/kilsat yms pikkuasian takia, jos asentajat aina ajelis kaikki pikkunakitkin ni jäis aikavähän työtunteja, ni pakko siitä silpusta si on laskuttaakin, joka taas kuluttajan näkökulmasta tuntuu kohtuuttomalta..
 
Aineet on ulkoyksikössä joo, mutta putket ja sisäyksikön pää pitää tyhjiöidä. Ei toki pakko, mutta jää muuten melkoiset määrät ilmaa systeemiin varsinkin jos on yhtään pidemmät putkivedot

[edit]

Vois myös esim. opetella lukemaan, eli eipä mitään. Rahastusta on tosiaan jos jostain täytöstä laskuttaa, ellei kyseessä sitten käytetty pumppu.

Juu no piti sanoa "käyttöönotto". Vaikkakin tosin itellä keissi oli semmonen että ostin torista "uuden" pumpun, niin fakta oli että siitä oli jo kaasut päästetty ulos, tai myyjä ottanu ne itelleen tai jotain vastaavaa. Tyhjä oli kuitenki, vaikka ois pitäny olla kaasut ulkoyksikössä. Oli ite tarkotus asentaa loppuun asti niin jäi ton takia tekemättä. Ei tullu pihaustakaan kaasuja ulos..

Muistaakseni kilometrikorvaus oli varmaan puolet hinnasta tai aika paljon kuitenkin kun joutuuivat syrjäseudulle ajamaan kaupungista. Eli se kyllä huomioidaan hinnassa!
 
Niin olikos porukalla kokemuksia noista kahden sisäyksikön ja yhden ulkoyksikön komboista? Onko noissa järkeä/tehoa tarpeeksi/jotainmitäennyttähänosaasanoa?

Tulevaan talliin pitäisi pumppu saada lämmittämään/jäähdyttämään, kokoa noin ~50m2 ja sitten kotitoimisto, jolla kokoa ehkä 25m2.
Noilla yksi väliseinä välissä, ja molemmissa ns. samalle seinustalle saa sisäyksiköt, joten asennuksen puolesta olisi hyvinkin helppo.
 
Vaihdoin tänään Nilan Ec9 koneeseen ilmanvaihdon moottoreihin laakerit ja joo o.

Kone on nyt 10v vanha ja kerran noin neljä vuotta sitten vaihdettu moottorit (vakuutus maksoi niin suuren osan) Nyt kun vaihdoin laakereita niin alkuperäiset mallia "Indonesia" ja uudet laitoin SKF.

Kone niin hiljainen että luultiin ettei edes pyöri puhaltimet. Miksi helvetissä tän hintaisiin laitteisiin laitetaan noita paskimpia laakereita? Niin no tietysti siksi että tilataan varaosia.

Anteeksi vuodatus mutta kyllä itku meinaa päästä kun miettii mistä romusta aikoinaan maksoi pienen omaisuuden.

Ps. Seuraava kone on Bosch tai sitten vaihdan maalämpöön kun tästä joskus kompura posahtaa.

Nyt otan lasin viiniä olusen.....olusten päälle ja nautin hiljaisuudesta. :kippis:

Tiedä sitten onko edes oikea ketju mutta näin humalassa jaksa paremmin etsiä. :x3:


Lisätään taas kokemuksia Nilanista. EC9 PILP

Ohjainkortti sanoi sopimuksen irti ja onneksi löysin käytetyn tilalle. Taas mennään.

Huoltoon soitin niin oli kommentti "ei noin vanhaa (11v) kannata enää korjata. Kompura ja kortti pitäisi ainakin vaihtaa ja se kompura hajoaa kohta uudelleen kun pääsee roskia järjestelmään. Uusi MARKKINOIDEN paras kone noin 10000€ asennettuna"

En tiedä mitä näillä säästää mutta silloin kun ostin en tiennyt että korjausten jälkeenkin 11v on koneen käyttöikä.

Anteeksi taas vuodatus, otin ja otan pari olutta lisää "korjatun koneen" kunniaksi. :kippis:
 
Naurettavaa jos huollosta yritetään väittää että uusi (vaikka kuinka olisi markkinoiden paras) ilppi maksaisi asennettuna sen 10 000€.
Mitä lueskellut netistä niin totta, joillakin voi ilppi porsia kohtuu nopeastikin, keskimääräinen käyttöikä on noin 15 vuotta mutta osalla mennyt päälle 20 ja lähemmäs 30 vuotta jo käytössä..
( " 18 Maaliskuu 2022
Hei
Carrier 012 38YL-12B/ AHX305H, käyttöönotto 12.12.1996, luovuttaa vanhimman laitteen statuksen.

15.3 2022 laite purettiin ja korvattiin Mitsubishi Electric RW35VGHZ-SC laitteella. Vanha Carrier purettiin käytössä olevana laitteena. Lämmitti asentajien tuloon asti, jotka kuoletti laitteen ja veivät lämpöpumppujen hautausmaalle.
")
 
Naurettavaa jos huollosta yritetään väittää että uusi (vaikka kuinka olisi markkinoiden paras) ilppi maksaisi asennettuna sen 10 000€.
Mitä lueskellut netistä niin totta, joillakin voi ilppi porsia kohtuu nopeastikin, keskimääräinen käyttöikä on noin 15 vuotta mutta osalla mennyt päälle 20 ja lähemmäs 30 vuotta jo käytössä..
( " 18 Maaliskuu 2022
Hei
Carrier 012 38YL-12B/ AHX305H, käyttöönotto 12.12.1996, luovuttaa vanhimman laitteen statuksen.

15.3 2022 laite purettiin ja korvattiin Mitsubishi Electric RW35VGHZ-SC laitteella. Vanha Carrier purettiin käytössä olevana laitteena. Lämmitti asentajien tuloon asti, jotka kuoletti laitteen ja veivät lämpöpumppujen hautausmaalle.
")
Hän puhuikin Pilpistä, ei ilpistä. Poistoilmalämpöpumpun hinta on aika uskottavasti 10ke asennettuna. Luultavasti voi tonnin tai pari saada kilpailuttamalla siitä vähennettyä.
 
Toivon kans, ettei nuo käyttöiät pyöri 10 vuoden hujakoilla, nyt on Niben MLP puksuttanut vajaat 5 vuotta (ens keväälle varailtava lopputarkastusta talolle) ja otettiin juuri viilennykäyttöön Wilfan ILP mallia Narvik 25 V2. MLP:tä ei saa wifiin, ei pilveen eikä edes ethernetillä tai Modbusilla mihinkään (modbus-palikan hinta tais olla luokkaa 2 kiloa), ainut inputti on releohjaus käyrän nostolle tai luksus-tilan aktivoimiselle.

Sähkäri käväsi Wilfan about puolessa päivässä heittämässä seinään ja käyntiin, siihen löytyi mukavan simppeli sovellus Ewpe Smart johon laitteen naittaminen oli yllättävän nopeaa ja helppoa. Sain sen säätymään ensin äpillä ihan nätisti, mutta kun vaimoke teki perässä se lakkasi minun äppiä tottelemasta. Eli kun lähdetään reissuun pitää aina toiselle sanoa että laitahan sinä nyt ILP etänä kiinni kun ei ole helteitä tai laitahan ILP päälle ettei koirat läkähdy.

Tuo äppi ois varmaan järkevällä logiikalla voinut seurata viimeisintä ohjetta kahdelta eri älylaitteeltakin (se vähä mitä logiikkaohjelmointia on tullut tehtyä). Varsinkin kun siltä luonnistuu totella vuorotellen kaukosäädintä ja äppiä viimeisimmän komennon mukaan.
 
Toivon kans, ettei nuo käyttöiät pyöri 10 vuoden hujakoilla, nyt on Niben MLP puksuttanut vajaat 5 vuotta (ens keväälle varailtava lopputarkastusta talolle) ja otettiin juuri viilennykäyttöön Wilfan ILP mallia Narvik 25 V2. MLP:tä ei saa wifiin, ei pilveen eikä edes ethernetillä tai Modbusilla mihinkään (modbus-palikan hinta tais olla luokkaa 2 kiloa), ainut inputti on releohjaus käyrän nostolle tai luksus-tilan aktivoimiselle.

Sähkäri käväsi Wilfan about puolessa päivässä heittämässä seinään ja käyntiin, siihen löytyi mukavan simppeli sovellus Ewpe Smart johon laitteen naittaminen oli yllättävän nopeaa ja helppoa. Sain sen säätymään ensin äpillä ihan nätisti, mutta kun vaimoke teki perässä se lakkasi minun äppiä tottelemasta. Eli kun lähdetään reissuun pitää aina toiselle sanoa että laitahan sinä nyt ILP etänä kiinni kun ei ole helteitä tai laitahan ILP päälle ettei koirat läkähdy.

Tuo äppi ois varmaan järkevällä logiikalla voinut seurata viimeisintä ohjetta kahdelta eri älylaitteeltakin (se vähä mitä logiikkaohjelmointia on tullut tehtyä). Varsinkin kun siltä luonnistuu totella vuorotellen kaukosäädintä ja äppiä viimeisimmän komennon mukaan.
Ei ilppiä kannata sammuttaa. Antaa sen olla vaikkapa 25 asteella viilentämässä koko ajan. Jos sitä sammuttelee kun ei ole kotona niin vie vain paljon enemmän energiaa kun joutuu jäähdyttämään kerralla paljon. Järkevämpi pitää talo viileänä koko ajan.
 
Ei ilppiä kannata sammuttaa. Antaa sen olla vaikkapa 25 asteella viilentämässä koko ajan. Jos sitä sammuttelee kun ei ole kotona niin vie vain paljon enemmän energiaa kun joutuu jäähdyttämään kerralla paljon. Järkevämpi pitää talo viileänä koko ajan.
No se on ihan totta sinänsä, mutta nytkin kun sadekelejä on ollut koko heinäkuun pois lukien pari aurinkoista päivää niin annan olla pitkiä aikoja pois päältä ettei ihan turhaan puhaltele kun lämmöt ei sisällä ole nousseet taas viikkoon yli 23°C sisällä. Se ei siis vedä sähköttömäksi vaan sama kuin kaukosäätimestä sammuttaisi eli menee vain "nukkumaan".
 
Ei ilppiä kannata sammuttaa. Antaa sen olla vaikkapa 25 asteella viilentämässä koko ajan. Jos sitä sammuttelee kun ei ole kotona niin vie vain paljon enemmän energiaa kun joutuu jäähdyttämään kerralla paljon. Järkevämpi pitää talo viileänä koko ajan.
Juuri näin. Periaatteessa mitään sähkölaitteita ei kannata pitää päällä valvomatta etenkin jos siihen liittyy pienen vesivahingon riski, mutta ILP on kyllä suunniteltu jatkuvasti päällä pidettäväksi, joten ainakin itse jätän ilpin päälle, vaikka talo tyhjenisi useammaksikin päiväksi.
 
Maahantuoja vastasi vihdoin näin, tämän mitsun RW35:sen ongelmien kanssa:
"
Laitteistoon vaihdetaan ulkoyksikön piirikortti, johon tehdas on tehnyt uuden ohjelmiston. Vaihto tehdään jälleenmyyjän toimesta heti kun saamme erän uusia piirikortteja tehtaalta.



Nyt en osaa luvata tapahtuuko tämä elo- vai syyskuussa, mutta kuitenkin enne talvea."
 
Juuri näin. Periaatteessa mitään sähkölaitteita ei kannata pitää päällä valvomatta etenkin jos siihen liittyy pienen vesivahingon riski, mutta ILP on kyllä suunniteltu jatkuvasti päällä pidettäväksi, joten ainakin itse jätän ilpin päälle, vaikka talo tyhjenisi useammaksikin päiväksi.
Juu eihän siitä mitään haittaa ole. Tosin tuo kaukosäädin/äppi on ns. softi sammutus eli jos ei puhallinta halua pyöritellä niin talvellakin riittää että jättää sähköihin jolloin kone voi hoitaa omat sulatusjaksonsa yms edelleen mutta puhallin ei pyöri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 416
Viestejä
4 775 045
Jäsenet
77 612
Uusin jäsen
Mrosqvist

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom