- Liittynyt
- 26.11.2020
- Viestejä
- 68
Harvemmin tuolla tulee istuttua.. Yläkerrassa vietetään kaikki aika.En oleskelutilaan laittaisi sisäyksikköä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harvemmin tuolla tulee istuttua.. Yläkerrassa vietetään kaikki aika.En oleskelutilaan laittaisi sisäyksikköä.
Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.Vähän selvittelin ja ilmeisesti olisi mahdollista että sähköt tulevat sisäyksikön kautta ihan perus pistotulpallisella johdolla?
Viilennyskäyttöön kerrostaloasuntoon hankin ensi kesänä pumpun ja parvekkeella ei ole sähköjä joten tuollainen sisään pistotulpalla kytketyävä olisi todella hyvä niin ei tarvitsisi mitään sähkötöitä teettää.
Katselin esim gree merkkisiä, viilennys mallissa olisi wifit sun muut. Onko tuo järkevä? Ilmeisesti Mitsubishi olisi laadukkaan laitteen maineessa, mutta myös kallis? Kannattaako maksaa kovasti enempää kun Gree merkkisestä?
Näköjään firmat tarjoavat maksutonta arvioköyntiäkin. Tuommoisen voisi tietysti ottaa niin asentaja voisi katsoa sitten mitä tarvitaan ja mikä pumppu on sopivin.Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Vastaan tänne koska poliittisen alueen ketjussa tämä olisi offtopicia. Haluaisin kuitenkin esittää valistuneen maallikkoarvauksen, että jo tuossa mittakaavassa ja noilla spekseillä kannattaisi vakavasti harkita toisen ilpun ostoa. Etenkin jos siirtohinnoittelu on Carunan tai jonkun vielä sitä ahneemman rosvon.Asuntona toimii 1999 valmistunut 82m2 rivari, joka on kahdessa kerroksessa (2 aikuista). Yläkertaa (noin 50m3) lämmittää ilmalämpöpumppu ja alakerrassa sähkököinen lattialämmitys eli suorasähköllä lämpiää koko asunto. Meillä ei ole mahdollisuuksia optimoida oikeastaan mitään, vesivaraaja käynnistyy 23.30. Lisäksi saunaa käytetään varmasti keskimääräistä enemmän ympäri vuoden, emmekä ole erityisen säästeliäitä lämmityksen suhteen, joten kotona on aina mukavan lämmintä.
Tuntematta Mitsubishi Electricin mallistoa ihmettelen ajatusta. Kannattaako heikkolaatuisia tai edes keskinkertaisia ostaa - tai varsinkaan asentaa Suomen tapaisessa kalliin työn ja tarkkojen määräysten maassa?Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Asennutin itselleni 2 kpl näitä.Gree sp nordic pumppua miettinyt. 1500e asennettuna sais. Mitsu ja tossiba olisi yli 2000e.
Sellaisia on olemassa.Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Mainittakoon, että saman valmistajan ei-windfree-malleissa voi myös olla "quiet mode" joka on varsin vedoton sekin, etenkin hyvällä suuntauksella.Edellisessä asunnossa oli Samsungin pumppu jossa viilennystä sai kohdennettua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Lisäksi pumpussa oli kätevä Windfree -toiminto, eli vetodon viilennys.
Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Seiyassa voi sivuttaissuuntaa säätää vain manuaalisesti. Toisaalta eipä ole tarve edes sille pystysuuntaiselle säädölle (siis sähköiselle), kun sen kerran asettaa kuntoon, niin eipä ole tarve koskea.Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.
Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?
Eli siis 10A sulakkkeen malli riittää hyvin viilentämään 65 neliön asunnon?Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.
Hieman enemmän merkki- ja mallikohtaisia kokemuksia löytyy lampopumput.info -foorumilta.
Laillisuudesta en tiedä, mutta vähän "venäläinen" asennus on. Vähän kuin se schukopistoke joita näki autojen keulassa roikkuvan, parhaimmillaan peilistä. Sisäpistorasiasta voi ottaa syötön ulos turvakytkimelle, mutta vaatii asentajan tai sitten se schuko pistoke sille sisäyksikölle siitä pistorasiasta.onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan?
Sellaisia on olemassa.
En tunne kyseistä laitetta, mutta olen muistaakseni tästä ketjusta oppinut, että joissakin sisäyksiköissä on sähköinen pystysuunnan ja manuaalinen sivusuunnan ilmanohjain.
Mainittakoon, että saman valmistajan ei-windfree-malleissa voi myös olla "quiet mode" joka on varsin vedoton sekin, etenkin hyvällä suuntauksella.
Eli siis 10A sulakkkeen malli riittää hyvin viilentämään 65 neliön asunnon?
Joku myyjä suositteli 16A mallia, mutta sitten tosiaan joutuisi tekemään paljon massiivisempia sähkötöitä, joka ei nyt oikein innosta.
Ilmeisen harvassa oli kuitenkin mallit joihin saa sähköt sisäyksikön kautta, mutta onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan? Samasta läpiviennistä siis mistä menee ne ilpin letkutkin. Parvekkeella kun ei pistorasiaa ole. Yksi vaihtoehto on haaroittaa sisärasiasta piuhat ja laittaa parvekkeelle se rasia, mutta sähkötöiden kannalta ilmainen vaihtoehto olisi vaan tuoda pumpun piuha läpiviennistä sisään.
Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen? Joissain taloyhtiöissä on asetettu raja ulkoyksikön maksimi äänenpaineelle (esimerkiksi omassa taloyhtiössämme 49 dB(A)). Gree Bora 35:n ulkoyksikön maksimi on 51 dB(A) . Tietenkin se on naapurissa jo alempi, mutta kun muutostyö pitää joka tapauksessa hallituksessa/isännöitsijällä hyväksyttää niin tuossa voi mahdollisesti tulla ongelmia. 35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla. Itselläni on hiukan alle 80m2 kerrostaloasunnossa, joka ilman jäähdytystä on tukalan kuuma (ikkunat joka suuntaan) 25 sarjan laite, joka jäähdyttää kesäisin 24/7 minimiteholla. Tuossa Borasta lisää: Gree Bora 35 puhallus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuistaMiten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?
Tuo olisi 10A sulakkeen vaatima malli. 16A mallia varten pitäisi tehdä sähkötöitä ja vetää johtoa joten hinta nousisi aika paljon.
Tuo on hyvä huomio ja jos ei ole kenelläkään muulla vielä niin se saattaa jumia vuosikokoukseen asti luvan saanti. Jos on jo jollakin niin ei ole mahdollista kieltää samoilla ehdoilla toimiessaan. Kt:n parvekkeen osalta on myös KKOn puoltava ennakkopäätös, rivarin osalta ei.Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen?
Joo, näin helposti viilennyskäytössä käy. Minulla on eri merkin 25-sarjan laite "käynyt katkolla" koko kesän. Siis siten, että lämpiminä päivinä käy pari kolme lyhyttä jaksoa iltapäivän mittaan, vähän viileämpinä aikoina lepää melkein viikon kerralla. Jos asuu sellaisessa hornanbunkkerissa, jossa kone käy tauotta syksyyn asti, on jo energiankulutuskin viilennyksestä merkittävä.35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla
Kyllä kerrostalon parvekkeelle. Olen hallituksessa ja kaikki muut hallituksen jäsenet hankkivat myös pumpun ja oletettavasti moni muukin, joten virittelen myös mahdollista yhteishankintaa. Luvan saanti ei siis ole tässä ongelma ja parvekeremontin yhteydessä kaikille tehdään yhtiön puolesta läpivienti valmiiksi. Tosin tuo ääni asia toki pitää ottaa huomioon, mieluummin sellainen että ei kuulu naapureille mahdottomasti, vaikka siis voi olla että kaikki naapurit ottavat samanlaisen pumpun.Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen? Joissain taloyhtiöissä on asetettu raja ulkoyksikön maksimi äänenpaineelle (esimerkiksi omassa taloyhtiössämme 49 dB(A)). Gree Bora 35:n ulkoyksikön maksimi on 51 dB(A) . Tietenkin se on naapurissa jo alempi, mutta kun muutostyö pitää joka tapauksessa hallituksessa/isännöitsijällä hyväksyttää niin tuossa voi mahdollisesti tulla ongelmia. 35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla. Itselläni on hiukan alle 80m2 kerrostaloasunnossa, joka ilman jäähdytystä on tukalan kuuma (ikkunat joka suuntaan) 25 sarjan laite, joka jäähdyttää kesäisin 24/7 minimiteholla. Tuossa Borasta lisää: Gree Bora 35 puhallus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
Itellä on Seiya 13 (12000 btu/h tai 3,3 kW) ja käytettävä 24 asteen pyynnillä lähes minimitehoilla 62 neliön rt:ssa (pääosa ajasta on quietilla). Ei tosin paista sisään juurikaan aurinko. Mutta alimitoittaminen on oikein viilentävällä kun Suomi ei ole erityisen kuuma tai kostea. Nämä viilentävät on suunnittelultaan ikään kuin Välimeren alueen lämmittäviä ilp-malleja. Eli ei kovin tehokkaita puolestaan lämmityspuolella, mitä siellä ei niinkään tarvita. Mutta sekin ero on oikeasti lähinnä sulatusveden ohjauksessa sen talvikäytössä tarvittavan pohjavastuksen puutteessa. Tehoarvot on objektiivisia ja kaikki viilentävät on oikeasti tarvittaessa / autolla käytettäessä myös lämmittäviä. Joissakin kt-asennuksissa halutaan siitä huolimatta vaatia, että "vain viilentävä" sallittu. Vähän Nordic-malleja mitoiltaan pienemmät ulkoyksiköt näissä tapaa olla.Tosiaan joku myyjä siis sanoi että siinä ja siinä riittääkö 65 neliön asuntoon tuo 35 malli ja suositteli sellaista mallia joka kytketään 16A sulakkeen taakse, mutta hyvä jos pienempi riittää.
Kotitalousvähennyksellä myös hieman varmaan ratsastetaan ja pelataan vähän vilunkiakin. Kun tiedetään, että asiakas saa kotitalousvähennyksellä asennushinnasta hieman takaisin niin saattaa pitää hintoja korkealla. Asennushintaa jopa nostetaan siihen lopulliseen laskuun, jotta asiakas saa maksimaalisen hyödyn ja näin se korkea asennushinta hieman lievenee. Olisi hauska nähdä miten asennushinnat muuttuu, jos kotitalousvähennys lopetettaisiin?Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua?
Noin 700€ on aika normaali hinta perusasennuksesta Helsingissä. Eikä sisällä mahdollista timanttiporausta (n.300€). Asennus kestää noin puolipäivää. Mahdollisten ongelmien hoitaminen on helpompaa, jos asennus ja laite ovat samasta putiikista. Ei kuitenkaan välttämätöntä. Itselläni ei ole antaa suositusta asentajasta, mutta tuolla jotakin: Täällä sain hyvää palvelua! Homma pelaa! Suosittelen! | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuistaOnko kenelläkään suositella asennusfirmaa Helsingissä? Tuntuu olevan miljoona ja yksi firmaa. Ja kannattaako tilata aina pumppu asennettuna vai onko järkevämpää tilata pumppu erikseen ja asennus erikseen? Ainakin ongelmien ilmetessä joko asennusvaiheessa tai takuuaikana ehkä helpompi jos on pumppu ja asennus samalla ostettuja?
Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua? Luultavasti maks 3h työ ja varmaan paljon nopeampikin jos kokenut henkilö tekee? Toki nuo tuntuu olevan aina könttäsummia nuo asennukset ja kohteita on paljon erilaisia niin ei voi tietää kauanko missäkin menisi.
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?
Itsekin katselin Gree Bora 35 -mallia joka vaikuttaa kyllä hintaansa suhteutettuna erinomaiselta.
Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä? Meillä laite tulisi suoraan telkkarista vasemmalle sohvasta katsottuna, enkä usko, että haluamme viilevän ilman puhaltavan suoraan ketään kohti.
Maakunnissakin on pohjahinta 595 ja 4h keskimäärin ottaa. Joten 700 on pks edullisin luultavasti, alle keskiarvon mitä täälläkin on useampi maksanut.Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua? Luultavasti maks 3h työ ja varmaan paljon nopeampikin jos kokenut henkilö tekee? Toki nuo tuntuu olevan aina könttäsummia nuo asennukset ja kohteita on paljon erilaisia niin ei voi tietää kauanko missäkin menisi.
Jaahanssån. Kait se on tässä ennen pitkää harkittava ILPojen siirtämistä viilennykseltä lämmitykselle. Tai ehkä joksikin aikaa off-asentoon odottamaan todellista lämmitystarpeen alkua.
Huomenna aamulla on vain 6 astetta lämmintä, niin saa varmaan laittaa Mitsu LN35:n lämmittämään jo. Alkaa se syksykin siis tulla.
Ei enää kyllä oikein muista mikä oli sopiva säätö tälle vuodenajalle. Ehkä 19 astetta jo riittää 21 huonelämpöön.
Päätin nyt lauantai-iltana laittaa Samsung Geon lämmitykselle - juuri sähkön hinnan takia jo nyt eikä vasta maanantaina. Huomennahan on illalla jo kalliimpaa ja viikonloppua kalliimpaa on myös lähipäivinä odotettavissa. Hyvin on noussut lämpö melkein lattiatasossa(Adaxin matalan patterin HA sensorin mukaan) 18-20. Alkoikin jo tuntua siltä että kesästä talveen siirryttäessä viileä ei enää ole tavoite vaan pitäisi vähän lämpöä saada. Enkä halua patterien käynnistyvän kun ovat koko kesän olleet noin 16 asteen säädössä ja täten pois päältä. Saa vieläkin olla kunnes alkaa tulla vilu. Pyynö ilpussa on nyt 22 ja liki minimiteholla käy, katsotaan mihin eri huoneissa päätyy. Tällä laitteella ei vielä ole lämmitetty kuin lyhyt pätkä keväällä. Tätä asuntoa on vuosia lämmitetty suorasähköllä joten tavallaan ei ILP-käytössä syksyn lämpötiloissa kannattaisi juuri noteerata pörssisähkön hintaa. Lämmitys on joka tapauksessa halpaa kuin saippua jos laite vetää 200-300 wattia eikä sitäkään koko aikaa.Itse pari kertaa jo pitänyt hellassa tulet, ei sähkön hinta kannusta ilpin käynnistämistä.
Taitaa melko laajasti olla, koska Pirkanmaalla alkoi jo kämppä mennä igluksi eli alle 18,5 C. Tietysti joskus aiemmin betonibunkkerissa asuessa olisi varmaan helle vasta alkanut helpottaa ja tunkkainen tunnelma jatkunut vielä viikkoja.Ae-van, jossakin päin Suomea lämmityskauden alku alkaa olla jo ihan tosissaan käsillä.
Jaahanssån. Kait se on tässä ennen pitkää harkittava ILPojen siirtämistä viilennykseltä lämmitykselle. Tai ehkä joksikin aikaa off-asentoon odottamaan todellista lämmitystarpeen alkua.
Taitaa melko laajasti olla, koska Pirkanmaalla alkoi jo kämppä mennä igluksi eli alle 18,5 C.
Ehkä maakuntaa enemmän vaihtelua onkin asunnon tyypin, rakenteen, varusteiden ja käytön perusteella. Omassa esimerkissäni on taloussähkön käyttö asunnon puolella kesäaikaan olemattoman vähäistä eli ei juuri muodostu hukkalämpöä. Eteläpuolen seinä on osittain varjostettu ja lautavuorattua hirttä. Katon kautta ei juuri lämpöä mökkiin virtaa. Auringon lämmittävä vaikutus on täten ihan olematon verrattuna kokemuksiini betonisista kerrostaloista.Pirkanmaa laaja alue, täällä viilennys edelleen käynnissä ja 23.5C näyttää olevan, pyynnin ollessa 23C. Toki rivari kyseessä mutta siltikin. Luonnollisesti lämmitys pois päältä. Täytyy nyt seurata että meneekö kuu loppuun vai pitäisikö jo hieman aiemmin sulkea pois.
Tästähän se alkaa ilpojen syysloma, riittää kun jonain päivinä lämmäyttää hieman uunia tai puuhellaa. Ilpot päälle sitten, kun tarvitaan jatkuvaa peruslämpöä.Aamulla herätessä oli täällä Mansessa ulkolämpötila n. +3c.
Sisälämpötilat alakerrassa n. +19c - +20c ja yläkerrassa n. +21c.
Nuukana miehenä en laita vielä ILPoja päälle lämmittämään. Eilen siirsin ne jäähdytykseltä off-asentoon.
Ei tohon osaa kukaan vastata ko ole kokemusta just siitä asunnosta.. mutta pilp ja ilp tekee samalla teholla noin. Mutta jos ilma tulee pilpin takia raakana se toki si on hävikin tekiä.mutta jokatapauksessa silloin imee lämpöä teet sen sisälle si takalla tai vilpillä tai sillä pilpillä. Paras ois pitää huolta et pilp pystyy olee mah tehokas (suodattimet yms puhtaana) ja si ehkä takalla mieluiten antaa sille lämpöä jota kierrättää takas taloonTäällä asuttu viikon meille uudessa (vm 2018) puurakenteisessa omk:ssa. Pilp lämmitysmuotona (vesikiert lattialämmitys) ja lisäksi löytyy ilp ja takka. Lämmöt ovat nyt olleet ilman ilppiä 21-22c. Päivällä kun ruokaa tehdään ja lämmöt nousee niin 23c näyttää mittari. Ilp ollut nyt pois päältä.
Mites tuo ilpin oikeanlainen optimointi? Kannattaako aamulla laittaa muutamaksi tunniksi lämmitys päälle vai pitäisikö kenties jo koko ajan päällä? Haluaisin ilpin tekevän sen isoimman työn ja pilpin avustavan. Eli laitanko huoneiden termarit pienelle ja ilp pauhaamaan vai odotellako pakkasia?
Luulenpa, että siinä tapauksessa ilp saa olla aamulla muutaman tunnin lämmittämässä ihan mukavuusmielessä nyt. Kun pakkaset tulee niin pitääpi katsoa, ei tuota ilppiä parane kauheasti sammutella jos talvella on päällä.Ei tohon osaa kukaan vastata ko ole kokemusta just siitä asunnosta.. mutta pilp ja ilp tekee samalla teholla noin. Mutta jos ilma tulee pilpin takia raakana se toki si on hävikin tekiä.mutta jokatapauksessa silloin imee lämpöä teet sen sisälle si takalla tai vilpillä tai sillä pilpillä. Paras ois pitää huolta et pilp pystyy olee mah tehokas (suodattimet yms puhtaana) ja si ehkä takalla mieluiten antaa sille lämpöä jota kierrättää takas taloon
Eikös pilp:iä kannata käyttää pääsääntöisesti ja ilp sitten lisäksi? Pilp:iä en mitenkään tunne, mutta eikös se pumppaa poistoilmasta sitä lämpöä? Parempi hyötysuhde?Eli laitanko huoneiden termarit pienelle ja ilp pauhaamaan vai odotellako pakkasia?