Ilmalämpöpumput eli ILPit

Oikea reuna. Yläreunan seinällä on vaarana, että lämpö jää takkahuoneeseen ja pumppu käy katkoa kun lämmitystarvetta ei havaita. Tuossa toisessa paikassa lämpöä saadaan paremmin myös ylös ja tehoja irti.
 
Vähän selvittelin ja ilmeisesti olisi mahdollista että sähköt tulevat sisäyksikön kautta ihan perus pistotulpallisella johdolla?

Viilennyskäyttöön kerrostaloasuntoon hankin ensi kesänä pumpun ja parvekkeella ei ole sähköjä joten tuollainen sisään pistotulpalla kytketyävä olisi todella hyvä niin ei tarvitsisi mitään sähkötöitä teettää.

Katselin esim gree merkkisiä, viilennys mallissa olisi wifit sun muut. Onko tuo järkevä? Ilmeisesti Mitsubishi olisi laadukkaan laitteen maineessa, mutta myös kallis? Kannattaako maksaa kovasti enempää kun Gree merkkisestä?
 
Vähän selvittelin ja ilmeisesti olisi mahdollista että sähköt tulevat sisäyksikön kautta ihan perus pistotulpallisella johdolla?

Viilennyskäyttöön kerrostaloasuntoon hankin ensi kesänä pumpun ja parvekkeella ei ole sähköjä joten tuollainen sisään pistotulpalla kytketyävä olisi todella hyvä niin ei tarvitsisi mitään sähkötöitä teettää.

Katselin esim gree merkkisiä, viilennys mallissa olisi wifit sun muut. Onko tuo järkevä? Ilmeisesti Mitsubishi olisi laadukkaan laitteen maineessa, mutta myös kallis? Kannattaako maksaa kovasti enempää kun Gree merkkisestä?
Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
 
Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Näköjään firmat tarjoavat maksutonta arvioköyntiäkin. Tuommoisen voisi tietysti ottaa niin asentaja voisi katsoa sitten mitä tarvitaan ja mikä pumppu on sopivin.

Tosiaan jos saisi sellaisen jossa sisäyksikössä perus sähköjohto olemassa olevaan pistorasiaan niin pääsisi aika helpolla. Seinään tulee taloyhtiön puolesta keväällä läpivienti valmiiksi joten asennus muuten on varsin helppo. Talo lämpiää maalämmöllä joka kuuluu vastikkeeseen niin ei tosiaan mitään lämmitysominaisuuksia sisältävää laitetta tarvitse.
 
Asuntona toimii 1999 valmistunut 82m2 rivari, joka on kahdessa kerroksessa (2 aikuista). Yläkertaa (noin 50m3) lämmittää ilmalämpöpumppu ja alakerrassa sähkököinen lattialämmitys eli suorasähköllä lämpiää koko asunto. Meillä ei ole mahdollisuuksia optimoida oikeastaan mitään, vesivaraaja käynnistyy 23.30. Lisäksi saunaa käytetään varmasti keskimääräistä enemmän ympäri vuoden, emmekä ole erityisen säästeliäitä lämmityksen suhteen, joten kotona on aina mukavan lämmintä.
Vastaan tänne koska poliittisen alueen ketjussa tämä olisi offtopicia. Haluaisin kuitenkin esittää valistuneen maallikkoarvauksen, että jo tuossa mittakaavassa ja noilla spekseillä kannattaisi vakavasti harkita toisen ilpun ostoa. Etenkin jos siirtohinnoittelu on Carunan tai jonkun vielä sitä ahneemman rosvon.

Saatan erehtyä ja asiahan saattaa olla perusteellisesti harkiten haudattu.

Sähkön syöttö riippuu hieman laitteesta. Ota asentaja joka voi tehdä sähkötyöt kunnolla.
En itse kyllä maksaisin Mitsun hintaa jäähdytyskäyttöön tulevasta pumpusta.
Tuntematta Mitsubishi Electricin mallistoa ihmettelen ajatusta. Kannattaako heikkolaatuisia tai edes keskinkertaisia ostaa - tai varsinkaan asentaa Suomen tapaisessa kalliin työn ja tarkkojen määräysten maassa?

Useilla laadukkailla merkeillä on "vain jäähdytyskäyttöön" tai miedompaan ilmastoon yleiskäyttöön soveltuvia malleja, jotka ovat erittäin ratkaisevasti halvempia kuin arktiseen/pohjoismaiseen/raskaaseen lämmityskäyttöön energiataloudellisesti ja luotettavasti käyvät mallit.
 
Viimeksi muokattu:
Itselleni sähkötyöt oli ulkoyksiköstä pistotulpan ulkorasiaan laittaminen (joka oli rt:n parvekkeen ulkoseinässä valmiiksi). Eli asentaja teki pelkän sisä- ja ulkoyksikön välisen kaapeloinnin. Lisähyötynä se, että saa vaivattomasti ukkosen alta halutessaan pois sen.
Osalla (Daikin muistaakseni) on sitten sisäyksiköstä molempiin sähköt. Mitsussa ei taida olla tulppa-asennusta.

Lämmittävää varten jos joutuu isompia sulakkeita harkitsemaan niin silloin se menee uudeksi vedoksi sähkötaululta.
 
Viimeksi muokattu:
Gree sp nordic pumppua miettinyt. 1500e asennettuna sais. Mitsu ja tossiba olisi yli 2000e.
Asennutin itselleni 2 kpl näitä.
Hyvin on kesän pelittänyt, plussaa erinomaisesta mobiilisovelluksesta.
Kätevä säätää kännykällä lämmöt yms. kohdilleen kun lähtee työkämpiltä kotia kohti.
 
Itsekin katselin Gree Bora 35 -mallia joka vaikuttaa kyllä hintaansa suhteutettuna erinomaiselta.

Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä? Meillä laite tulisi suoraan telkkarista vasemmalle sohvasta katsottuna, enkä usko, että haluamme viilevän ilman puhaltavan suoraan ketään kohti. Edellisessä asunnossa oli Samsungin pumppu jossa viilennystä sai kohdennettua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Lisäksi pumpussa oli kätevä Windfree -toiminto, eli vetodon viilennys.
 
Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Sellaisia on olemassa.

En tunne kyseistä laitetta, mutta olen muistaakseni tästä ketjusta oppinut, että joissakin sisäyksiköissä on sähköinen pystysuunnan ja manuaalinen sivusuunnan ilmanohjain.
Edellisessä asunnossa oli Samsungin pumppu jossa viilennystä sai kohdennettua ylös, alas, oikealle ja vasemmalle. Lisäksi pumpussa oli kätevä Windfree -toiminto, eli vetodon viilennys.
Mainittakoon, että saman valmistajan ei-windfree-malleissa voi myös olla "quiet mode" joka on varsin vedoton sekin, etenkin hyvällä suuntauksella.
 
Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä?
Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.
 
Osassa on manuaalinen sivusuuntaan säätö, jopa Toshiban Seiyassa.
Seiyassa voi sivuttaissuuntaa säätää vain manuaalisesti. Toisaalta eipä ole tarve edes sille pystysuuntaiselle säädölle (siis sähköiselle), kun sen kerran asettaa kuntoon, niin eipä ole tarve koskea.

Seiya on pelkästään viilentävä pumppu (Suomen oloissa), niin ei ole tarve "swingailla" ilmavirtaa kovinkaan paljon. Itse olen ymmärtänyt, että tällainen ilmavirran suunnan vaihtelu on lämmitettäessä tarpeellinen, koska on pistemäisiä ulkopuolisia lämmönlähteitä (takka, patterit), joiden tuottamaa lämpöä halutaan hajauttaa, samoin lämmityskaudella muodostuu helposti kylmiä nurkkia toisin kuin viilennyskaudella kuumia nurkkia - lisäksi lämmin ilma pyrkii ylös ja haluttaisiin ehkä enemmän myös sinne alemmas. Tällä ei ole juuri merkitystä viilennyksessä, kunhan ei renklaa koneen kanssa on/off jatkuvasti. Jos huoneisto on jo ehtinyt lämmetä liian kuumaksi, niin varmaan silloin ilmavirran suunnan vaihtelulla saavuttaa nopeammin tasaisen lämpötilan.

Nyt kahden kesän kokemuksella voisin sanoa, että keväällä laittaa asetukset kohdilleen ja koneen päälle, niin mihinkään ei tarvitse koskea kesän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?

Tuo olisi 10A sulakkeen vaatima malli. 16A mallia varten pitäisi tehdä sähkötöitä ja vetää johtoa joten hinta nousisi aika paljon.
 
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?
Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.
Hieman enemmän merkki- ja mallikohtaisia kokemuksia löytyy lampopumput.info -foorumilta.
 
Melkein mikä tahansa riittää Suomessa, kyse on lähinnä siitä onko kulloisen mallin minimiäänitaso hyväksyttävä. Mikä riippuu pääosin sijoituksesta. Esim. ulkoyksikön jos laittaa maatelineelle niin siinä on riskit minimoitu vrt. seinäasennus, joka voisi olla heiveröisemmässä rakenteessa jopa rämisevä (tosin lämmityskäytössä riski on suurempi). Sisäyksikön kohdalta ääntä ärsyttävämpää voi olla se ilman virtaus jos onnistuu liian lähelle ja kohti pääasiallista oleskelupaikkaa laittamaan.
Hieman enemmän merkki- ja mallikohtaisia kokemuksia löytyy lampopumput.info -foorumilta.
Eli siis 10A sulakkkeen malli riittää hyvin viilentämään 65 neliön asunnon?

Joku myyjä suositteli 16A mallia, mutta sitten tosiaan joutuisi tekemään paljon massiivisempia sähkötöitä, joka ei nyt oikein innosta.

Ilmeisen harvassa oli kuitenkin mallit joihin saa sähköt sisäyksikön kautta, mutta onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan? Samasta läpiviennistä siis mistä menee ne ilpin letkutkin. Parvekkeella kun ei pistorasiaa ole. Yksi vaihtoehto on haaroittaa sisärasiasta piuhat ja laittaa parvekkeelle se rasia, mutta sähkötöiden kannalta ilmainen vaihtoehto olisi vaan tuoda pumpun piuha läpiviennistä sisään.
 
onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan?
Laillisuudesta en tiedä, mutta vähän "venäläinen" asennus on. Vähän kuin se schukopistoke joita näki autojen keulassa roikkuvan, parhaimmillaan peilistä. Sisäpistorasiasta voi ottaa syötön ulos turvakytkimelle, mutta vaatii asentajan tai sitten se schuko pistoke sille sisäyksikölle siitä pistorasiasta.
Ja turhaa nuukailua, jos meinaa ostaa satojen eurojen pumpun niin ei siinä sähkärin käynti enää paljoa lisää tee, tulee ainakin vakuutusyhtiölle mieleinen asennus.
 
Sellaisia on olemassa.

En tunne kyseistä laitetta, mutta olen muistaakseni tästä ketjusta oppinut, että joissakin sisäyksiköissä on sähköinen pystysuunnan ja manuaalinen sivusuunnan ilmanohjain.

Jokseenkin käsittämätöntä. En olisi edes osannut ajatella, että on pumppuja joissa suuntausta ei voi ohjata oikea-vasen akselilla.

Mainittakoon, että saman valmistajan ei-windfree-malleissa voi myös olla "quiet mode" joka on varsin vedoton sekin, etenkin hyvällä suuntauksella.

Quiet mode oli käytössä omasa Windfree mallissa joka yö ja se tekee tosiaan laitteesta käytännössä äänettömän. Mutta sen funktio tuntui vähän erilaiselta kuin tuon Windfreen käyttö: Windfreeta käytin aina kun halusi vain vedottoman tunteen ja vähemmän melua. Ilmastointi tuntui kuitenkin selvästi tehokkaammalta Windfree päällä kuin laite Quiet modessa.

Aika monta sataa saa kyllä pistää euroja peliin, jotta saa Samsungin Windfree mallin. Tarjoukset niistä on tällä hetkellä 2300-2400€ asennettuina timanttiporauksella. Greeta saa asennettuna 1700€.
 
Eli siis 10A sulakkkeen malli riittää hyvin viilentämään 65 neliön asunnon?

Joku myyjä suositteli 16A mallia, mutta sitten tosiaan joutuisi tekemään paljon massiivisempia sähkötöitä, joka ei nyt oikein innosta.

Ilmeisen harvassa oli kuitenkin mallit joihin saa sähköt sisäyksikön kautta, mutta onko mitään estettä sille, että tuokin parvekkeelta ulkoyksiköstä pistokkeellisen sähköjohdon sisään läpiviennin kautta ja tökkää sisällä olevaan pistorasiaan? Samasta läpiviennistä siis mistä menee ne ilpin letkutkin. Parvekkeella kun ei pistorasiaa ole. Yksi vaihtoehto on haaroittaa sisärasiasta piuhat ja laittaa parvekkeelle se rasia, mutta sähkötöiden kannalta ilmainen vaihtoehto olisi vaan tuoda pumpun piuha läpiviennistä sisään.
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?

Tuo olisi 10A sulakkeen vaatima malli. 16A mallia varten pitäisi tehdä sähkötöitä ja vetää johtoa joten hinta nousisi aika paljon.
Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen? Joissain taloyhtiöissä on asetettu raja ulkoyksikön maksimi äänenpaineelle (esimerkiksi omassa taloyhtiössämme 49 dB(A)). Gree Bora 35:n ulkoyksikön maksimi on 51 dB(A) . Tietenkin se on naapurissa jo alempi, mutta kun muutostyö pitää joka tapauksessa hallituksessa/isännöitsijällä hyväksyttää niin tuossa voi mahdollisesti tulla ongelmia. 35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla. Itselläni on hiukan alle 80m2 kerrostaloasunnossa, joka ilman jäähdytystä on tukalan kuuma (ikkunat joka suuntaan) 25 sarjan laite, joka jäähdyttää kesäisin 24/7 minimiteholla. Tuossa Borasta lisää: Gree Bora 35 puhallus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
 
Viimeksi muokattu:
Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen?
Tuo on hyvä huomio ja jos ei ole kenelläkään muulla vielä niin se saattaa jumia vuosikokoukseen asti luvan saanti. Jos on jo jollakin niin ei ole mahdollista kieltää samoilla ehdoilla toimiessaan. Kt:n parvekkeen osalta on myös KKOn puoltava ennakkopäätös, rivarin osalta ei.

Mitä luultavimmin ei saa vetää sisään pistorasiaan ulkoyksikön tulppaa. Ja edelleen jos on kt/rt niin ei kannata miettiä omaan asuntoon kohdistuvia riskejä vaan myös muiden jos aikoo tyytyä epäkelpoihin ratkaisuihin. Niihin vahingon ulottuessa tulee konkka.
 
Viimeksi muokattu:
35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla
Joo, näin helposti viilennyskäytössä käy. Minulla on eri merkin 25-sarjan laite "käynyt katkolla" koko kesän. Siis siten, että lämpiminä päivinä käy pari kolme lyhyttä jaksoa iltapäivän mittaan, vähän viileämpinä aikoina lepää melkein viikon kerralla. Jos asuu sellaisessa hornanbunkkerissa, jossa kone käy tauotta syksyyn asti, on jo energiankulutuskin viilennyksestä merkittävä.
 
Kun laite tulee kerrostaloon, niin ilmeisesti ulkoyksikkö on tarkoitus asentaa parvekkeelle? Oletko jo tehnyt taloyhtiölle muutostyöilmoituksen? Joissain taloyhtiöissä on asetettu raja ulkoyksikön maksimi äänenpaineelle (esimerkiksi omassa taloyhtiössämme 49 dB(A)). Gree Bora 35:n ulkoyksikön maksimi on 51 dB(A) . Tietenkin se on naapurissa jo alempi, mutta kun muutostyö pitää joka tapauksessa hallituksessa/isännöitsijällä hyväksyttää niin tuossa voi mahdollisesti tulla ongelmia. 35 sarjan laite voi olla 65m2 asuntoon jopa ylitehoinen, joka voi aiheuttaa sen, että minimitehokin on jo liian tehokas ja alkaa käymään katkolla. Itselläni on hiukan alle 80m2 kerrostaloasunnossa, joka ilman jäähdytystä on tukalan kuuma (ikkunat joka suuntaan) 25 sarjan laite, joka jäähdyttää kesäisin 24/7 minimiteholla. Tuossa Borasta lisää: Gree Bora 35 puhallus | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
Kyllä kerrostalon parvekkeelle. Olen hallituksessa ja kaikki muut hallituksen jäsenet hankkivat myös pumpun ja oletettavasti moni muukin, joten virittelen myös mahdollista yhteishankintaa. Luvan saanti ei siis ole tässä ongelma ja parvekeremontin yhteydessä kaikille tehdään yhtiön puolesta läpivienti valmiiksi. Tosin tuo ääni asia toki pitää ottaa huomioon, mieluummin sellainen että ei kuulu naapureille mahdottomasti, vaikka siis voi olla että kaikki naapurit ottavat samanlaisen pumpun.

Tosiaan joku myyjä siis sanoi että siinä ja siinä riittääkö 65 neliön asuntoon tuo 35 malli ja suositteli sellaista mallia joka kytketään 16A sulakkeen taakse, mutta hyvä jos pienempi riittää.
 
Tosiaan joku myyjä siis sanoi että siinä ja siinä riittääkö 65 neliön asuntoon tuo 35 malli ja suositteli sellaista mallia joka kytketään 16A sulakkeen taakse, mutta hyvä jos pienempi riittää.
Itellä on Seiya 13 (12000 btu/h tai 3,3 kW) ja käytettävä 24 asteen pyynnillä lähes minimitehoilla 62 neliön rt:ssa (pääosa ajasta on quietilla). Ei tosin paista sisään juurikaan aurinko. Mutta alimitoittaminen on oikein viilentävällä kun Suomi ei ole erityisen kuuma tai kostea. Nämä viilentävät on suunnittelultaan ikään kuin Välimeren alueen lämmittäviä ilp-malleja. Eli ei kovin tehokkaita puolestaan lämmityspuolella, mitä siellä ei niinkään tarvita. Mutta sekin ero on oikeasti lähinnä sulatusveden ohjauksessa sen talvikäytössä tarvittavan pohjavastuksen puutteessa. Tehoarvot on objektiivisia ja kaikki viilentävät on oikeasti tarvittaessa / autolla käytettäessä myös lämmittäviä. Joissakin kt-asennuksissa halutaan siitä huolimatta vaatia, että "vain viilentävä" sallittu. Vähän Nordic-malleja mitoiltaan pienemmät ulkoyksiköt näissä tapaa olla.

Lampopumput.info-foorumilla osa on mitannut sähkön kulutusta ja Daikin ja Toshiba on parhaat osatehoilla (jopa alle 150w). Joidenkin Gree-mallien kerrotaan imaisevan jopa 400w luokkaa miniminä. Toshibasta kannattaa käydä kuuntelemassa se tavaramerkki ulkoyksikön korkeataajuuksinen sirinä tai vähintään youtubesta. Muutenhan se on ehkä kaikista hiljaisin. Sitten on myös se design-versio Haori vaihdettavilla kangasverhoiluilla (tehoiltaan Seiya 10 luokkaa). Daikinia ei ilmeisesti ole niin helposti saatavilla viilentävää kun siitä on niin vähän kokemuksia tarjolla. Lämmittävissä sitä pidetään jopa parhaana merkkinä. Panasonic ja Mitsubishi pitäisi olla ihan kelpo valintoja myös. Gree on sitten se halpa ja kelpo, mutta melutaso?. Toshiba Seiya Plus 13 jäähdyttävä pumppu - ulkoyksikön ääni
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään suositella asennusfirmaa Helsingissä? Tuntuu olevan miljoona ja yksi firmaa. Ja kannattaako tilata aina pumppu asennettuna vai onko järkevämpää tilata pumppu erikseen ja asennus erikseen? Ainakin ongelmien ilmetessä joko asennusvaiheessa tai takuuaikana ehkä helpompi jos on pumppu ja asennus samalla ostettuja?

Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua? Luultavasti maks 3h työ ja varmaan paljon nopeampikin jos kokenut henkilö tekee? Toki nuo tuntuu olevan aina könttäsummia nuo asennukset ja kohteita on paljon erilaisia niin ei voi tietää kauanko missäkin menisi.
 
Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua?
Kotitalousvähennyksellä myös hieman varmaan ratsastetaan ja pelataan vähän vilunkiakin. Kun tiedetään, että asiakas saa kotitalousvähennyksellä asennushinnasta hieman takaisin niin saattaa pitää hintoja korkealla. Asennushintaa jopa nostetaan siihen lopulliseen laskuun, jotta asiakas saa maksimaalisen hyödyn ja näin se korkea asennushinta hieman lievenee. Olisi hauska nähdä miten asennushinnat muuttuu, jos kotitalousvähennys lopetettaisiin?
Ei sillä etteikö siinä ole oma hommansa ja helposti puoli työpäivää menee pumppua asentaessa, mutta luulen, että hieman hinnat laskisi, jos tuota vähennystä ei saisi.
 
Onko kenelläkään suositella asennusfirmaa Helsingissä? Tuntuu olevan miljoona ja yksi firmaa. Ja kannattaako tilata aina pumppu asennettuna vai onko järkevämpää tilata pumppu erikseen ja asennus erikseen? Ainakin ongelmien ilmetessä joko asennusvaiheessa tai takuuaikana ehkä helpompi jos on pumppu ja asennus samalla ostettuja?

Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua? Luultavasti maks 3h työ ja varmaan paljon nopeampikin jos kokenut henkilö tekee? Toki nuo tuntuu olevan aina könttäsummia nuo asennukset ja kohteita on paljon erilaisia niin ei voi tietää kauanko missäkin menisi.
Noin 700€ on aika normaali hinta perusasennuksesta Helsingissä. Eikä sisällä mahdollista timanttiporausta (n.300€). Asennus kestää noin puolipäivää. Mahdollisten ongelmien hoitaminen on helpompaa, jos asennus ja laite ovat samasta putiikista. Ei kuitenkaan välttämätöntä. Itselläni ei ole antaa suositusta asentajasta, mutta tuolla jotakin: Täällä sain hyvää palvelua! Homma pelaa! Suosittelen! | Lampopumput - Keskustelua lämpöpumpuista
 
Mitä arvoa pitäisi katsoa pumpun viilennystehoa arvioitaessa? Edellisessä 61 asunnossa meidän pumpun viilennysteho oli 2,5Kw ja uusi asunto on 90 neliötä. Mietin, että pumpun viilennystehon tulisi olla ainakin 3,5kW, mutta näistähän ilmoitetaan vaikka mitäkin muita arvoja jotka ainakin itselle ovat täyttä hepreaa.
 
Miten jäähdytyskäyttöön tuleva pumppu pitää mitoittaa? Riittääkö Gree Bora 35 malli 65 neliön kerrostalo asuntoon?

Riittää, toki riippuu mihin asentaa sekä pohjasta (itsellä huomattavasti isompi kämppä ja juuri tuo malli riittää oikein hyvin. Mutta esim. makuuhuoneiden ovet on hyvä pitää auki ja pidän WC, Kodinhoito huone, Sauna, Pesuhuone ovet kiinni sekä tuulieteisen)


Itsekin katselin Gree Bora 35 -mallia joka vaikuttaa kyllä hintaansa suhteutettuna erinomaiselta.

Käyttöohjekirjaa tavatessa kuitenkin huomasin, että kaukosäätimestä löytyy ilmavirran säätö ylös ja alas, mutta ei oikealle ja vasemmalle. Ei kai oikeasti laite voi olla sellainen, että tuuletuksen suuntaa ei saa säädettyä? Meillä laite tulisi suoraan telkkarista vasemmalle sohvasta katsottuna, enkä usko, että haluamme viilevän ilman puhaltavan suoraan ketään kohti.

Siinä manuaalisesti voi kääntää tuota suuntaa sivuttain.

EDIT: lisätään nyt vielä että ideana tuo kaukosäädin on kiva, käytännön tasolla tuon yleensä laittaa päälle ~toukokuussa ja sammuttaa ~lokakuussa. Pyynnin ollessa jatkuvasti sen saman 23-24C (itsellä taitaa olla +23C nyt). Asia erikseen jos viikkojen lomalle lähtee, silloin se kannattaa sammuttaa. Mutta ei todellakaan jonkun päivän tai viikonlopun reissun takia.
 
Viimeksi muokattu:
Melko paljon asennus tuntuu kyllä maksavan, joku päälle 700€. Jotenkin hieman rahastuksen makua? Luultavasti maks 3h työ ja varmaan paljon nopeampikin jos kokenut henkilö tekee? Toki nuo tuntuu olevan aina könttäsummia nuo asennukset ja kohteita on paljon erilaisia niin ei voi tietää kauanko missäkin menisi.
Maakunnissakin on pohjahinta 595 ja 4h keskimäärin ottaa. Joten 700 on pks edullisin luultavasti, alle keskiarvon mitä täälläkin on useampi maksanut.

Vaikuttaahan se kotitalousvähennys. Viime vuosina kun oli kiire vaikutti varmaan lähinnä se että oli pyynnin mukisematta maksajia riittämiin ja sai taistella yleensä, että sai pumpun lähiaikoina.
Sesongin ulkopuolella vaikuttanee kilometrit ja onko järkevää kakkoskeikkaa heittää heti perään. Jos menee koko päivä yhden ilpin asennukseen siirtymisineen niin siinä ei vaurastu.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuinka yleinen tapa on puljailla asennuksen hinnassa. Meille tuli pari kk sitten uusi ilp. Vanhan pumpun irroitus ja uusi tilalle kaikkine tykötarpeineen maksoi 4100€ Laskuun oli merkattu laitteen hinnaksi 2900€ ja työlle 1200€ ja työ kesti pari päivää kun oli haastava kohde. Pumppu joka meille laitettiin(Mitsubishi MXZ-2F53VFHZ + 2kpl AY25 sisäyksikköä) niin mitä nopeasti katselin pelkkä ulkoyksikkö näyttäisi maksavan melkein yhtä paljon kuin koko laitteistolla on hintaa laskussa. En sitä asennuksen hintaa enempää ihmetellyt kun kokonaishinta vaikutti olevan kohdillaan. Saa ainakin mukavan kotitalousvähennyksen.
 
Maksimi henkilöltä 2250 -100 omavastuu, sitten "40 % työn osuudesta". Eli 440€ jos olisi työtä 1100€ edestä omavastuun jälkeen. Maksimiin pitäisi olla työlasku 5875 euroa.
Avo tai aviopuoliso voi myös vähentää jos menee yli vuoden määrät, sitten on taas 100€ omavastuu.
Eihän tuo 1200 ole kovin ihmeellistä kun siinä on 1 pois ja "melkein 2" tilalle.
Tuolla laitteen hinnalla tosin luulin, että olisi voinut olla myös esim. kiinalainen VILP. Täällä oli yksi toinen kokemus siitä: Mitsubishi MXZ-2F53VFHZ Multi R32 HypeRHeating
 
Viimeksi muokattu:
Jaahanssån. Kait se on tässä ennen pitkää harkittava ILPojen siirtämistä viilennykseltä lämmitykselle. Tai ehkä joksikin aikaa off-asentoon odottamaan todellista lämmitystarpeen alkua.

Näemmä n. 200 kWh on mennyt viilennykseen edellisen 4kk aikana toukokuun puolilta välein syyskuun puolille välein - alakerran pumppu syönyt n. 75 kWh ja yläkerran pumppu n. 125 kWh.

Pyyntinä ollut +23c tai +24c ja pumput olleet koko 4kk päällä, myös kesälomareissujen ajan.
 
Huomenna aamulla on vain 6 astetta lämmintä, niin saa varmaan laittaa Mitsu LN35:n lämmittämään jo. Alkaa se syksykin siis tulla.

Ei enää kyllä oikein muista mikä oli sopiva säätö tälle vuodenajalle. Ehkä 19 astetta jo riittää 21 huonelämpöön.
 
Ae-van, jossakin päin Suomea lämmityskauden alku alkaa olla jo ihan tosissaan käsillä.

Itellä on lämmityskaudella riittänyt yksi lämpötilapyynti läpi kauden - muistaakseni alakerrassa +19c ja yläkerrassa +18c.

Noilla pyynneillä sisälämmöt pysyvät lämmitystarvekauden ajan aika mukavasti +20c - +21c haarukassa.

Tarkkaan en muista, mutta voi olla, että viime talvena nostin pyyntiä asteella, kun oli pidempi kunnon pakkasjakso (-20c kieppeillä).
 
Itse pari kertaa jo pitänyt hellassa tulet, ei sähkön hinta kannusta ilpin käynnistämistä.
 
No pannahinen. Maininta sähkön hinnasta palautti mieleeni sellaisen seikan, että itselläkin on pörssisähkösopimus astunut voimaan ~viikko sitten.

Ei ole hintoja tullut seurattua maan aikoihin, kun ollut kiinteä sopimus. Näemmä ajoitus mennyt nappiin :thumbsup:
 
Jaahanssån. Kait se on tässä ennen pitkää harkittava ILPojen siirtämistä viilennykseltä lämmitykselle. Tai ehkä joksikin aikaa off-asentoon odottamaan todellista lämmitystarpeen alkua.
Huomenna aamulla on vain 6 astetta lämmintä, niin saa varmaan laittaa Mitsu LN35:n lämmittämään jo. Alkaa se syksykin siis tulla.

Ei enää kyllä oikein muista mikä oli sopiva säätö tälle vuodenajalle. Ehkä 19 astetta jo riittää 21 huonelämpöön.
Itse pari kertaa jo pitänyt hellassa tulet, ei sähkön hinta kannusta ilpin käynnistämistä.
Päätin nyt lauantai-iltana laittaa Samsung Geon lämmitykselle - juuri sähkön hinnan takia jo nyt eikä vasta maanantaina. Huomennahan on illalla jo kalliimpaa ja viikonloppua kalliimpaa on myös lähipäivinä odotettavissa. Hyvin on noussut lämpö melkein lattiatasossa(Adaxin matalan patterin HA sensorin mukaan) 18-20. Alkoikin jo tuntua siltä että kesästä talveen siirryttäessä viileä ei enää ole tavoite vaan pitäisi vähän lämpöä saada. Enkä halua patterien käynnistyvän kun ovat koko kesän olleet noin 16 asteen säädössä ja täten pois päältä. Saa vieläkin olla kunnes alkaa tulla vilu. Pyynö ilpussa on nyt 22 ja liki minimiteholla käy, katsotaan mihin eri huoneissa päätyy. Tällä laitteella ei vielä ole lämmitetty kuin lyhyt pätkä keväällä. Tätä asuntoa on vuosia lämmitetty suorasähköllä joten tavallaan ei ILP-käytössä syksyn lämpötiloissa kannattaisi juuri noteerata pörssisähkön hintaa. Lämmitys on joka tapauksessa halpaa kuin saippua jos laite vetää 200-300 wattia eikä sitäkään koko aikaa.

Ae-van, jossakin päin Suomea lämmityskauden alku alkaa olla jo ihan tosissaan käsillä.
Taitaa melko laajasti olla, koska Pirkanmaalla alkoi jo kämppä mennä igluksi eli alle 18,5 C. Tietysti joskus aiemmin betonibunkkerissa asuessa olisi varmaan helle vasta alkanut helpottaa ja tunkkainen tunnelma jatkunut vielä viikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on eri näin kerrostalossa. Seinät hohkaavat kuumaa vielä kuukausia ja patterit voi laittaa päälle ehkä joulukuussa, riippuen tietysti vähän millaisia lämpötiloja ulos tulee.

Saa nähdä muuttuuko asia miten sitten kun on ilppi jäähdyttämässä koko kesän, eli tarvitseeko sen jälkeen sitten myös lämmitystä enemmän kuin nyt.
 
Jaahanssån. Kait se on tässä ennen pitkää harkittava ILPojen siirtämistä viilennykseltä lämmitykselle. Tai ehkä joksikin aikaa off-asentoon odottamaan todellista lämmitystarpeen alkua.

Varo ettei talo homehdu kaken nappulaa painaessa kun kennossa voi olla lamellipinnoilla yhteensä 2 g vettä ja se muhii ja haihtuu ja nostaa sun huoneilman RH%:ia ainakin 0,1:llä ja kohta lukee taas Iltalehdessäkin miten kaikki pilasi kotinsa ilppiä väärin käyttämällä.
 
Taitaa melko laajasti olla, koska Pirkanmaalla alkoi jo kämppä mennä igluksi eli alle 18,5 C.

Pirkanmaa laaja alue, täällä viilennys edelleen käynnissä ja 23.5C näyttää olevan, pyynnin ollessa 23C. Toki rivari kyseessä mutta siltikin. Luonnollisesti lämmitys pois päältä. Täytyy nyt seurata että meneekö kuu loppuun vai pitäisikö jo hieman aiemmin sulkea pois.
 
Pirkanmaa laaja alue, täällä viilennys edelleen käynnissä ja 23.5C näyttää olevan, pyynnin ollessa 23C. Toki rivari kyseessä mutta siltikin. Luonnollisesti lämmitys pois päältä. Täytyy nyt seurata että meneekö kuu loppuun vai pitäisikö jo hieman aiemmin sulkea pois.
Ehkä maakuntaa enemmän vaihtelua onkin asunnon tyypin, rakenteen, varusteiden ja käytön perusteella. Omassa esimerkissäni on taloussähkön käyttö asunnon puolella kesäaikaan olemattoman vähäistä eli ei juuri muodostu hukkalämpöä. Eteläpuolen seinä on osittain varjostettu ja lautavuorattua hirttä. Katon kautta ei juuri lämpöä mökkiin virtaa. Auringon lämmittävä vaikutus on täten ihan olematon verrattuna kokemuksiini betonisista kerrostaloista.
 
Jeps. Rakennuksen vaipan tiiveys, lämmöneristyskyky ja kyky varata lämpöenergiaa itseensä näyttelevät merkittävää roolia. Kuten myös toissijaiset lämmönlähteet eli ihmiset, kodinkoneet, ATK jne. siellä vaipan sisällä. Unohtamatta ulkoisia lämpökuormia kuten auringonpaistetta. IV eli vaihdettavan ilman määrä ja mahdolliset LTO-ratkaisut vielä päälle yhtenä muuttujana.
 
Aamulla herätessä oli täällä Mansessa ulkolämpötila n. +3c.

Sisälämpötilat alakerrassa n. +19c - +20c ja yläkerrassa n. +21c.

Nuukana miehenä en laita vielä ILPoja päälle lämmittämään. Eilen siirsin ne jäähdytykseltä off-asentoon.
 
Aamulla herätessä oli täällä Mansessa ulkolämpötila n. +3c.

Sisälämpötilat alakerrassa n. +19c - +20c ja yläkerrassa n. +21c.

Nuukana miehenä en laita vielä ILPoja päälle lämmittämään. Eilen siirsin ne jäähdytykseltä off-asentoon.
Tästähän se alkaa ilpojen syysloma, riittää kun jonain päivinä lämmäyttää hieman uunia tai puuhellaa. Ilpot päälle sitten, kun tarvitaan jatkuvaa peruslämpöä.
 
Jo vain!

Äkkiä sisälämmöt nousivat +21c - +22c haarukkaan, kun väki kömpi pystyyn, itse täräytin etätyö-ATK:t päälle jne. Ja ennen kaikkea ulkoilma lämpeni n. +15c hujakoille.

Veikkaisin, että muutama viikko mennään näillä ja ILPot päälle siiten jossain kohtaa lokakuuta.

Kuivaa koivuklapiakin on takan vieressä ja pihalla reilusti lisää, jos niikseen.
 
Täällä asuttu viikon meille uudessa (vm 2018) puurakenteisessa omk:ssa. Pilp lämmitysmuotona (vesikiert lattialämmitys) ja lisäksi löytyy ilp ja takka. Lämmöt ovat nyt olleet ilman ilppiä 21-22c. Päivällä kun ruokaa tehdään ja lämmöt nousee niin 23c näyttää mittari. Ilp ollut nyt pois päältä.

Mites tuo ilpin oikeanlainen optimointi? Kannattaako aamulla laittaa muutamaksi tunniksi lämmitys päälle vai pitäisikö kenties jo koko ajan päällä? Haluaisin ilpin tekevän sen isoimman työn ja pilpin avustavan. Eli laitanko huoneiden termarit pienelle ja ilp pauhaamaan vai odotellako pakkasia?
 
Täällä asuttu viikon meille uudessa (vm 2018) puurakenteisessa omk:ssa. Pilp lämmitysmuotona (vesikiert lattialämmitys) ja lisäksi löytyy ilp ja takka. Lämmöt ovat nyt olleet ilman ilppiä 21-22c. Päivällä kun ruokaa tehdään ja lämmöt nousee niin 23c näyttää mittari. Ilp ollut nyt pois päältä.

Mites tuo ilpin oikeanlainen optimointi? Kannattaako aamulla laittaa muutamaksi tunniksi lämmitys päälle vai pitäisikö kenties jo koko ajan päällä? Haluaisin ilpin tekevän sen isoimman työn ja pilpin avustavan. Eli laitanko huoneiden termarit pienelle ja ilp pauhaamaan vai odotellako pakkasia?
Ei tohon osaa kukaan vastata ko ole kokemusta just siitä asunnosta.. mutta pilp ja ilp tekee samalla teholla noin. Mutta jos ilma tulee pilpin takia raakana se toki si on hävikin tekiä.mutta jokatapauksessa silloin imee lämpöä teet sen sisälle si takalla tai vilpillä tai sillä pilpillä. Paras ois pitää huolta et pilp pystyy olee mah tehokas (suodattimet yms puhtaana) ja si ehkä takalla mieluiten antaa sille lämpöä jota kierrättää takas taloon
 
Ei tohon osaa kukaan vastata ko ole kokemusta just siitä asunnosta.. mutta pilp ja ilp tekee samalla teholla noin. Mutta jos ilma tulee pilpin takia raakana se toki si on hävikin tekiä.mutta jokatapauksessa silloin imee lämpöä teet sen sisälle si takalla tai vilpillä tai sillä pilpillä. Paras ois pitää huolta et pilp pystyy olee mah tehokas (suodattimet yms puhtaana) ja si ehkä takalla mieluiten antaa sille lämpöä jota kierrättää takas taloon
Luulenpa, että siinä tapauksessa ilp saa olla aamulla muutaman tunnin lämmittämässä ihan mukavuusmielessä nyt. Kun pakkaset tulee niin pitääpi katsoa, ei tuota ilppiä parane kauheasti sammutella jos talvella on päällä.
 
Eli laitanko huoneiden termarit pienelle ja ilp pauhaamaan vai odotellako pakkasia?
Eikös pilp:iä kannata käyttää pääsääntöisesti ja ilp sitten lisäksi? Pilp:iä en mitenkään tunne, mutta eikös se pumppaa poistoilmasta sitä lämpöä? Parempi hyötysuhde?
 
Riippuu myös PILPistä. Esim Nilanin systeemissä se huonetermari ei vaikuta mitenkään lämpöpumpun toimintaan, vaan sillä otetaan vain suoraan sähköllä lisälämpöä, se varsinainen PILPin lämpö tulee ilmakanavaa pitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 486
Viestejä
4 558 223
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom