Ilmalämpöpumput eli ILPit

Eli esim. rautasahalla kylmästi poikki, pala pois välistä ja takaisin liittäminen ulko- tai jatkoliittimellä? Tai pannalla? Ei ole mitään käryä onko tuolla missä kohdin valmiita jatkoja kun on kauttaaltaan eristettyjä nuo putket. Pitänee tutkia asiaa. Mieluummin yrittäisi ylivarustautua tätä hommaa varten, kuin että kaikki on levällään ja jotain oleellista palikkaa puuttuu :cool:


Joo edestä nousee ensin magneettikiinnitteinen suojapelti pois ja sen alla olla on kahdella sormiruuvilla kiinni oleva luukku jonka alta löytyy rinnakkain kasettisuodattimet. Takana tosiaan ehkä 15cm matalemmalla tuulettimet.


Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
 

Liitteet

  • 20240807_153350.jpg
    20240807_153350.jpg
    191,9 KB · Luettu: 198
Viimeksi muokattu:
Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
Kiitos näistä, pitääpä katsoa hommaa alkuun. Puukkosahakin löytyy, mutta on kyllä sen verran ahdas väli, että en tiedä sopiiko sen kanssa touhuamaan tuolla.

Kone on tosiaan veemäisessä paikassa, kun on nurkassa ja vasemmalla puolella kaappi. Näyttäisi kuitenkin, että asennusvaiheessa on kaapin seinä irrotettu ja tehty kuviosahalla reikää, että putket saa mahtumaan kunnolla, joten tuohon pitäisi vasemmalle puolelle tulla ihan hyvin tilaa kun kaapin tyhjää ja ottaa toisen seinän irti.

Ehkä pitää aloittaa siitä, että purkaa kaappia ja sitten leikkaa eristettä pois tieltä. Hyvällä säkällä tuossa voisi olla joku jatkos kohta tehtynä ja ei tarvi itse alkaa katkomis puuhiin. Ja kaikkihan me tiedetään, ettei niin hyvää säkää olekaan :think:

Se tässä nyt on oikeastaan paskamaisinta, että käytännössä on pakko ottaa puhallin pöydälle ennenkuin pääsen metsästämään oikeita laakereita. Lämpöpumput foorumia kun lueskelin, niin näissä on käytetty vuosien aikana eri puhaltimia ja siten eri laakereita, joten netissä mainitut laakerimallit ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla :oops:

Sekin vielä että kun vaihdat kunnon laakerit älä ihmettele jos ei kuulu mitään ääntä. Itsellä kakkosteholla oli niin hiljainen että oikeasti luulin puhaltimien olevan rikki. :btooth:
Näin siinä varmasti käy, kun on alkanut korva jo tottua tuohon jurinaan :lol:
 
Mä laitoin tämmöiset. Ei varmaan paras mutta sokkona ostin ja sopivat paikalleen. Eikä jurise ainakaan toistaiseksi..... :kippis:
 

Liitteet

  • Screenshot_20240808_100910_Klarna.jpg
    Screenshot_20240808_100910_Klarna.jpg
    36,3 KB · Luettu: 301
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.
 
Ei sille mitään käytännön estettä ole. Jos takuun alainen, niin lukisin sen pienellä präntätyn, jos siellä jotain mainittu mistään muutoksista, vaikka sen ei todellakaan pitäisi evätä mitään normaaleista oikeuksista.

Takuun/virhevastuun käytössä vain toivoen, että kuluttajariitalautakunta on kartalla, mitä todennäköisesti on.

Edit: eli saattaa mahdollisesti aiheuttaa ylimääräistä viivästymistä takuuseen. Varmista myyjältä/valmistajalta pysyäkseni turvallisella puolella.
 
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.
Suosittelisin kuitenkin harvarimaisen maalaamattoman ulkoyksikön suojakotelon hankkimista. Siitä pääsee aina eroon jos niin haluaa. Ulkoyksikön maalaaminen on lopullinen, onnistui maalaaminen tai ei. Kotelon voi maalata samalla värillä kuin talo ja kanavakotelon kannet saman tai lähes saman värisellä muovi spraymaalilla. Tässä esimerkki. Lämpöpumpun suoja: Rakenna itse! | teeitse.com Tuossa on rakennettu itse koko kotelo, mutta sen voi ostaa jo valmiina. Joku tämän tyylinen Scanoffice ulkoyksikön suojakotelo, musta kate - LVI-kauppa
 
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.

Missähän mä bongasin vinkin että sen ulkoyksiön voisi myös teipata sopivaan värisävyyn, ei olisi niin pysyvä. Oisko ollut niitä samoja teippiä millä autoja tuunataan tms.
 
Missähän mä bongasin vinkin että sen ulkoyksiön voisi myös teipata sopivaan värisävyyn, ei olisi niin pysyvä. Oisko ollut niitä samoja teippiä millä autoja tuunataan tms.

Auton maalipintojen teippi varmaan toimii hyvin siinä lämpöpumpun ulkoyksikössäkin. Onhan siinä askertelua saada se hyvin asennettua.

Tuskin ne mitään erillisiä ilpin ulkoyksikön teippejä edes kukaan tekee, vaan samoja teippejä ovat jos moisia on edes myynnissä.
 
Tässä esimerkki. Lämpöpumpun suoja: Rakenna itse! | teeitse.com Tuossa on rakennettu itse koko kotelo, mutta sen voi ostaa jo valmiina.
Tuon ohjeen aikoinaan löysin itsekin ja siitä innoittautuneena väkertelin oman kotelon:

20240731_173340731_iOS.jpg

Osalista:
Liimapuulevy 400x1000 - K-Rauta tai Puuilo
Väliseinätolppa - K-Rauta
Peitelista 12x42x2200 - K-Rauta
S0502-Y Ovi- ja ikkunamaali - Tokmanni
Kalustekulma 4kpl (valkoinen) - Puuilo

Koska laite on katetulla terassilla, niin halusin tasaisen pinnan viistävän sijaan, jotta sitä voi käyttää myös apupöytänä.
Täten väliseinätolppa vain neljään saman mittaiseen osaan; kannattaa laskea listan 42mm leveyden kertoimilla, tässä 8 rimaa edessä ja 8 sivuilla, eli 16x42 = ~672mm tolpat ja 2700mm tolpasta saa siis sopivasti neljä ja sahasivat pyynnöstä valmiiksi neljään osaan.
Rimat on 16kpl 40cm ja 8kpl 90cm, näin jälkiviisaana olisi ehkä voineet olla hieman pidemmätkin, koska nyt hieman tiukka sovitus, mutta meni kuitenkin. 10 listan paketti riittää hyvin.
Puulevyn ja listojen taustojen maalaus tuolla ovi- ja ikkunamaalilla ja kalustekulmilla sitten sisäpuolelta kansi kiinni runkoon. Eipä tuossa varmaan kummoisia säästänyt valmiiseen, kun piti työkalujakin hankkia, mutta ihan mukavaa näpertelyä :tup:
 
Tuli nyt sitten hankittua Puuilosta halpa kehikko ILP:in suojaksi, en lähtenyt kikkailemaan muovinmaalaus-/teippaushommilla. Pitää tämä kehikko vielä maalata mustaksi ja siten talon seinään sopivaksi.

Uusi pohdinta liittyy sitten tuon kehikon vaikutukseen ilmankiertoon. Onko rimoituksen tiheydestä mitään ohjearvoja tai kokemuksia siitä, onko kehikolla oikeasti vaikutusta ILP:in hyötysuhteeseen? Onko näitä markettiversioita millään tavalla varmistettu sopiviksi...? En nyt haluaisi tarkoituksella heikentää koneen tehoa, mutta jonkunlainen suoja tohon pitää saada ihan esteettisistä syistä.
 
Tuli nyt sitten hankittua Puuilosta halpa kehikko ILP:in suojaksi, en lähtenyt kikkailemaan muovinmaalaus-/teippaushommilla. Pitää tämä kehikko vielä maalata mustaksi ja siten talon seinään sopivaksi.

Uusi pohdinta liittyy sitten tuon kehikon vaikutukseen ilmankiertoon. Onko rimoituksen tiheydestä mitään ohjearvoja tai kokemuksia siitä, onko kehikolla oikeasti vaikutusta ILP:in hyötysuhteeseen? Onko näitä markettiversioita millään tavalla varmistettu sopiviksi...? En nyt haluaisi tarkoituksella heikentää koneen tehoa, mutta jonkunlainen suoja tohon pitää saada ihan esteettisistä syistä.
Tässä toiselta foorumilta lainattu tutkimus kotelon vaikutuksista. 300-KLAB-12-036.pdf (zinchouse.dk)
 
Vähän samaan aiheeseen liittyen, jos kaksi ulkoyksikköä laitetaan vierekkäin niin onko niiden välisessä etäisyydessä jotain minimiä etteivät lämmitä tai jäähdytä toisiaan?

Lisäksi, onko kukaan pk-seutulainen täältä asennuttanut Daikinia tai Mitsubishi Electriciä, onko viimeaikaista positiivista kokemusta jostakin toimijasta?
 
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg
 
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg

Kysy suoraan yritykseltä joka poraa reikiä kiveen (timanttiporaus) en usko että maksaa älyttömästi ja he tekevät oikeasti siistin reiän.

Saa tuohon reiän vaikka piikkausvasaralla (iskevä pyörivä pora) mutta jälki enemmän kiinni tuurista ja tekijästä.

Ja jos kävisi niin että hinta on älytön ja haluaisin itse kokeilla lähtisin liikkeelle jollain timanttiporalla mutta siinäkin tulee vastaan se että siistin reiän tekemiseen vaaditaan kunnon pora ja kunnon terä.

Kerran kun on porannut (rouhinut reiän) toinen onnistuu sitten jo paremmin. :cool:

Löytyi joku hinnastokin.

 
Viimeksi muokattu:
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg
Onko lattiantaso suunnilleen tuossa sokkelin ja alimmaisen vaakasuoran tiilirivin tasolla? Voi putket vetää sisälläkin ja ulos niin alhaalta kuin mahdollista. Timattiporalla tiilestä sisäpuolelta läpi suunnilleen punaisen ympyrän kohdalta. Ilp:ien putki ja sähköliitokset ovat oikeassa päädyssä. Jos haluat kaiken piiloon, niin ulkoyksikön päälle joku valkoinen siisti suojakotelo. Mihin meinasit kondenssivedet ohjata?
 

Liitteet

  • 1000018428.jpg
    1000018428.jpg
    504,7 KB · Luettu: 62
Onko lattiantaso suunnilleen tuossa sokkelin ja alimmaisen vaakasuoran tiilirivin tasolla? Voi putket vetää sisälläkin ja ulos niin alhaalta kuin mahdollista. Timattiporalla tiilestä sisäpuolelta läpi suunnilleen punaisen ympyrän kohdalta. Ilp:ien putki ja sähköliitokset ovat oikeassa päädyssä. Jos haluat kaiken piiloon, niin ulkoyksikön päälle joku valkoinen siisti suojakotelo. Mihin meinasit kondenssivedet ohjata?
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
 
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
Jommalla kummalla puolella seinää ne putkikanavat (kotelot) joka tapauksessa kulkee. Kumpi on sitten enemmän mieleen? Timanttiporauksessa on riskinä kun terä läpäisee seinän voi siitä samalla irrota reiän ympäriltä enemmän tai vähemmän tavaraa. Tämän voi välttää poraamalla reiän ulkopuolelta hiukan yläviistoon, eli tulee kaatoa ulospäin. Jos sisältä jotain irtoaa niin helpompi korjata, kuin esimerkiksi tiili ulkona. Asentajat valitettavasti usein asentavat sen heille helpoimman mukaan ja asennukset ei välttämättä ole asiakkaan kannalta optimaalisesti toteutettu. Sisäyksikön kondenssivesiputkea ei välttämättä tarvitse ulos vetää lainkaan. Putken voi erottaa kylmäaine putkinipusta ja johtaa vaikka sisäpuolella olevaan kanisteriin. Ulkoyksikön alle talveksi joku isompi kaukalo, muuttolaatikko tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
Meillä on vastaava rakenne talossa, tiiliverhoilu alaosassa ja ylhäällä puupanelointi. Putket tuotiin läpi puuosasta ja laskettiin alas ulkoyksikön taakse. Maatelineelle laitettiin myös meillä.

Mihin tuossa kondessivesipumppua tarvitaan?
 
Meillä on vastaava rakenne talossa, tiiliverhoilu alaosassa ja ylhäällä puupanelointi. Putket tuotiin läpi puuosasta ja laskettiin alas ulkoyksikön taakse. Maatelineelle laitettiin myös meillä.

Mihin tuossa kondessivesipumppua tarvitaan?

Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
 
Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
 
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
Ilp jo hankittu. Asiaa tutkailtua huomasin että ylin tiilirivi on jo valmiiksi irti, tippapeltiä kohottamalla saa tiilen irti:
1000018577.jpg


Tuo passaisi jo sisäyksikön asennuskorkeuden puolesta aika hyvin. Tuosta puuttuvan tiilen oikeasta reunasta putket ulos ja lyhennän tiilen sopivaan mittaan, sekä liimaan paikoilleen (sekä muut irrallaan olevat). Tuosta tippapellin alta varmasti saisi putkikourunkin siististi lähtemään alaspäin. Varmasti reiän "tukkiminen" onnistuisi myös jo sellainen tarve tulee. Tosin uusia tiiliä ei varmaan saa enää mistään.
 
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg
Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 10 mm/ 400 mm kiviterällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastia erikseen ottaa naamiointiinkaan.
Lisäedittiä. Sisäyksiköstä taitaa saada putket ulos myös suoraan päistä ja ne voi viedä sisäpuolella koteloituna siihen pisteeseen, josta ne vietävä ulos. Siellä kulkee myös kondenssivesiputki, joka olisi järkevintä hoitaa johonkin muualle, kuin erilliseen astiaan, jota pitää tyhjentää täysin random aikaisesti. Joskus tulee 10 L päivässä ja joskus ei edes viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 400 mm terällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastiaberikseen ottaa naamiointiinkaan.

Joo tuon reiän naamioinnin varmaan jätän tehtäväksi kun on eka ilp asentaja saanut pumpun paikoilleen ja läpiviennin oikein tehtyä. Tiilen katkaisu ja jollakin massalla raot umpeen luulisin. Siihenhän tulee sitten lopuksi kourun läpivientikappale kuitenkin päälle.
 
Joo. Mulla tuli varmaan 5 m koteloa yhteensä ulos. 3 m näennäisesti vaakaa, mutta pari senttiä laskee ja sieltä kulman ympäri vajaa 1/2m ja siitä veto alas loput. Kondenssiputki sitten ulkoyksikön kaukaloon, jonka laitoin ja vie vedet 1/2m sokkelista ulospäin. Eli lämmitystä tarvittaessa ulkokondenssi myös ohjaantuu pois sokkelista, vaikka alla onkin palju keräämässä, kun jäätikkökään ei kummoisesti kiinnosta alkaa tekemään. Autotallissa toinen kone kerää arviolta 500-1000 L talvessa jäätä ja omalla kohdalla on syytä hoitaa vedet esim 60 L paljuun ja kantaa jääharkkoja ajoittain sitten etäämmälle odottamaan kevättä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos näistä, pitääpä katsoa hommaa alkuun. Puukkosahakin löytyy, mutta on kyllä sen verran ahdas väli, että en tiedä sopiiko sen kanssa touhuamaan tuolla.

Kone on tosiaan veemäisessä paikassa, kun on nurkassa ja vasemmalla puolella kaappi. Näyttäisi kuitenkin, että asennusvaiheessa on kaapin seinä irrotettu ja tehty kuviosahalla reikää, että putket saa mahtumaan kunnolla, joten tuohon pitäisi vasemmalle puolelle tulla ihan hyvin tilaa kun kaapin tyhjää ja ottaa toisen seinän irti.

Ehkä pitää aloittaa siitä, että purkaa kaappia ja sitten leikkaa eristettä pois tieltä. Hyvällä säkällä tuossa voisi olla joku jatkos kohta tehtynä ja ei tarvi itse alkaa katkomis puuhiin. Ja kaikkihan me tiedetään, ettei niin hyvää säkää olekaan :think:

Se tässä nyt on oikeastaan paskamaisinta, että käytännössä on pakko ottaa puhallin pöydälle ennenkuin pääsen metsästämään oikeita laakereita. Lämpöpumput foorumia kun lueskelin, niin näissä on käytetty vuosien aikana eri puhaltimia ja siten eri laakereita, joten netissä mainitut laakerimallit ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla :oops:


Näin siinä varmasti käy, kun on alkanut korva jo tottua tuohon jurinaan :lol:
Mä laitoin tämmöiset. Ei varmaan paras mutta sokkona ostin ja sopivat paikalleen. Eikä jurise ainakaan toistaiseksi..... :kippis:
Sainpas eilen viimeinkin vaihdettua tuohon Nilanin poistopuhaltimeen laakerit. Useampana eri iltana sai puuhastella, kun ensin otti ja tutki paikat, että miten tähän hommaan ryhdytään. Toisella kerralla sitten eristeiden purkua ja yritystä saada putkia irti toisistaan, ei mennyt kaikki niinkuin Strömsössä ja ei saanut puhallinta mahtumaan pihalle. Ei muutakuin vehkeet takas kasaan, että saa lämmintä vettä ja raitista ilmaa taas tupaan. Kolmannella yrityskerralla sitten sai puhaltimen pöydälle, puhallin paloihin, että sai laakerin mallin varmistettua, puhallin takaisin kasaan ja sitten taas vehkeet takas kasaan ja laakereita metsästämään seuraavana päivänä. Neljännellä harrastuskerralla sitten pääsi vaihtamaan laakerit ja homma oli tullut jo niin tutuksi, että puhallin oli pöydällä ehkä 20 minuutissa.

Kyllähän se hiljeni, mutta nyt kun ei poistopuhallin pidä enää tuomionpäivän ääntä, niin huomasin että myös tulopuhallin ääntelee :itku: Onneksi ostin jo laakerit valmiiksi molempiin puhaltimiin, mutta näyttäisi tulopuhaltimen irrotus olevan kovempi urakka, kun joutuu muitakin putkia katkaista edestä, poistopuhaltimeen riitti pelkästään poistokanavan irrotus. Ja oli muuten hyvä säkä, kun tuo poistokanava oli niputettu useammasta palasta ja kaikki popniitit oli suht. järkevästi hollilla, niin sai niistä päät katkaistua ja sitä kautta kanavan palat irti toisistaan.

Tässä nyt sitten täytyy alkaa henkisesti valmistautua tuon tulopuolen puhaltimen irrotukseen, saa nähä kuinka miehen käy kun siihen ryhtyy :smoke:
 
Rivitalossa helppo vertailla ulkoyksiköiden äänentasoja, kun pääsee taka- ja sivupihoilla kulkemaan.

Yllätyin kuinka hiljainen naapurin Daikin on. Parin metrin päähän ei kuulu oikein mitään ja vieressäkin ääni on neutraali ilmanvirran ääni.
Meillä Toshiba Seiya+ 13 ja kuuluu helposti yli parin metrin päähän, koska ilmanvirran lisäksi äänessä on sellainen pieni korkeataajuuksinen "sirinä". Alle vuoden vanha laite on eli tuskin mitään kulumaa. Molemmissa laitteissa kuitenkin esitteen mukaan ulkoyksikön äänitasot on 43...48 dB.

Muilla foorumeilla olikin tuosta sirinästä näemmä keskustelu. Keskustelun mukaan sirinä on ominaisuus. Onpa harmi, vaikka ei nyt kovin paljon häiritse.
 
Rivitalossa helppo vertailla ulkoyksiköiden äänentasoja, kun pääsee taka- ja sivupihoilla kulkemaan.

Yllätyin kuinka hiljainen naapurin Daikin on. Parin metrin päähän ei kuulu oikein mitään ja vieressäkin ääni on neutraali ilmanvirran ääni.
Meillä Toshiba Seiya+ 13 ja kuuluu helposti yli parin metrin päähän, koska ilmanvirran lisäksi äänessä on sellainen pieni korkeataajuuksinen "sirinä". Alle vuoden vanha laite on eli tuskin mitään kulumaa. Molemmissa laitteissa kuitenkin esitteen mukaan ulkoyksikön äänitasot on 43...48 dB.

Muilla foorumeilla olikin tuosta sirinästä näemmä keskustelu. Keskustelun mukaan sirinä on ominaisuus. Onpa harmi, vaikka ei nyt kovin paljon häiritse.
Mihin aikaan vuodesta teit tämän vertailun?
 
On taas ruvennut Mitsubishi LN25 haisemaan viilennyksellä. Vuosi sitten puhdistin itse purkamalla kuoret + kennovaahto ja vettä. Nyt hajut taas palasi, vaikka en kesäisin sammuta konetta. Tai jos sammutan, nii pidän tuuletuksella jonkunaikaa. Kai se pitää tilata laajahuolto, jossa purkavat enemmän ja saavat puhdistettua tarkemmin. Taitaa vaan sen 300€ maksaa, mutta on laitteella ikää jo melkein 9.v joten samalla saa tarkistettua aineetkin.
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
 
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
Purkiko ne sen sisäyksikön tuossa huollossa?
 
Tuli teetettyä laajahuolto, kun myyjä sitä suositteli hajun takia "jotta saadaan haitta varmasti pois". Harmikseni haju on ja pysyy.... Huollolla ei ollut siis mitään vaikutusta vaivaan.
Eli edelleen viilennyksen aikana haju ei ole voimakas, mutta kun lopettaa viilennyksen (haluttu lämpötila saavutettu) ja alkaa pelkkä tuuletin pyöriä, haju ilmaantuu. Toki häviää kun on kenno kuivanut. Harmittaa kun ei ollut halpa huolto. Itse kun tein sain hajun pysymään vuoden poissa ,nyt ei pysynyt hetkeäkään. Mitähän seuraavaksi?
Purkiko tuo "huoltaja" oikeasti koneesta puhallinrummun ja pesi sen osat vai oliko kyseessä tuollainen vain tuollainen ns. "huuhtelija"? Itse pesin pumpun purkamalla puhaltimen -ei ollut paha homma ja tuli todella puhdas ->Myös kaikki hajut poistuivat. Youtubesta löytyy hyvin purkuvideoita. Varovainen täytyy purkaessa olla toki, mutta ei tuo mahdoton homma ainakaan tällaisia hommia ennenkin tehneelle ole. Toki jos laitteiden purkaminen ei muuten ole tuttua, niin voi olla viisasta maksaa ulkopuoliselle -mutta silloin pitää vaatia se, että kone puretaan ja puhdistetaan. Huuhtelemalla ei siitä hyvää tule, sanoo asentaja sitten mitä vain
 
Purkiko tuo "huoltaja" oikeasti koneesta puhallinrummun ja pesi sen osat vai oliko kyseessä tuollainen vain tuollainen ns. "huuhtelija"? Itse pesin pumpun purkamalla puhaltimen -ei ollut paha homma ja tuli todella puhdas ->Myös kaikki hajut poistuivat. Youtubesta löytyy hyvin purkuvideoita. Varovainen täytyy purkaessa olla toki, mutta ei tuo mahdoton homma ainakaan tällaisia hommia ennenkin tehneelle ole. Toki jos laitteiden purkaminen ei muuten ole tuttua, niin voi olla viisasta maksaa ulkopuoliselle -mutta silloin pitää vaatia se, että kone puretaan ja puhdistetaan. Huuhtelemalla ei siitä hyvää tule, sanoo asentaja sitten mitä vain
Kyllä purki, eli huuhteli kennon ja puhallinrummun. Itse vuosi sitten purin sen verran, että sain kennon pestyä ja silloin haju hävisi vuodeksi. Pitää kysellä liikkeestä mitä ovat mieltä.
 
Kyllä purki, eli huuhteli kennon ja puhallinrummun. Itse vuosi sitten purin sen verran, että sain kennon pestyä ja silloin haju hävisi vuodeksi. Pitää kysellä liikkeestä mitä ovat mieltä.
Jotenkin sitten on hutiloitu, kun tosiaan puhdas kone ei haise. Kannattaa tosiaan kysellä ja reklamoida, jos eivät suostu korjaamaan tuota työtään, eli tekemään uuden puhdistuksen
 
Viime talvien lumesta tukkoon meno-ongelmien takia jatkoin aikasempaa katosta että se on nyt suojus. Saa nähdä auttaako. Onneksi tein itse niin tuli tekijän näköinen:
20240901_124619.jpg
Pieni offtopic, mutta tuo kasvillisuus noin läheltä sokkeli/seinää kannattaisi kitkeä pois.
 
Viime talvien lumesta tukkoon meno-ongelmien takia jatkoin aikasempaa katosta että se on nyt suojus. Saa nähdä auttaako. Onneksi tein itse niin tuli tekijän näköinen:
20240901_124619.jpg
Miten tuo meni "lumesta tukkoon?" Kaikki mun vastuulla olevat ilpit ovat ihan paljaana, eikä niissä ole ikinä lumi tuottanut ongelmia.. Koneen päälle satanut keko lunta ja joskus puhaltimen lavat ovat aika kuurassa, mutta ainoat ongelmat ovat olleet alle kertyneestä jäästä, jos se on yltäänyt koneeseen asti.
 
Ainakin Mitsun ilmalämpöpumput onnistuvat tukkimaan itsensä lumi/jää/kuurapallon sisään, jos kylmäainetäyttö on jäänyt vajaaksi asennuksen yhteydessä. Siinä ei auttaneet mitkään katokset ulkoyksikön jäätymiseen. Vasta oikea määrä kylmäainetta sai pumput toimimaan.

Vajaanakin lämpöä kyllä tuli jonkin verran ja jäähdytys toimi riittävästi. Vajaatäytön huomasi vain ulkoyksiköstä.
 
Miten tuo meni "lumesta tukkoon?" Kaikki mun vastuulla olevat ilpit ovat ihan paljaana, eikä niissä ole ikinä lumi tuottanut ongelmia.. Koneen päälle satanut keko lunta ja joskus puhaltimen lavat ovat aika kuurassa, mutta ainoat ongelmat ovat olleet alle kertyneestä jäästä, jos se on yltäänyt koneeseen asti.
Varsinki tykkylumi tarttuu joka pintaan, ensimmäisenä menee tukkoon vasen laita, siinä varmaan kennon ja metallikuoren väli liian lyhyt niin sulatus ei saa metallikuoten jäätä sulatettua ja siihen jäämäärä kertyy ja kertyy. Sitten samalla takaa alhaalla kiinnityspisteiden kohdalla tekee samaa hommaa, eli sulutusjaksolla ei sula kokonaan ja jäämassa kasvaa koko ajan.

Sitten jostain syystä propelli on pitänyt tehdä lumelle magneettisesta materiaalista, joka kerryttää itseensä reippaasti lunta. Samaten kun tuohon pyöreään reikääm alkaa kerryttää vasempaan laitaan jäätä, kunnes propelli alkaa ottaa siihen kiinni. Sitten oli vielä että tuo etupuolen ritilän väliin tulee jäätä joka aiheutti ritilän ja metallikuoren iskeytymistä toisiin jatkuvasti ja kovaa ääntä siitä. Siihen pitikin laittaa pyörän sisäkumi väliin ja prikoilla isontaa väliä, että sai sen äänen pois. Nyt suihkutin propelliin ja moneen muuhun lunta keränneeseen paikkaan silikonispraytä että saa nähdä onko apua.

Saa nähä auttaako tänä kotelo kovaan kompressorin ääneen isolla pakkasella, tuskin kun rimoitus niin harva, että pitäääkö miettiä äänenvaimennusmaton laittamista ilpin metallikuoreen. Muttaa joo vajaa 3ke maksava laite ja tuntuu lähinnä rakennussarjalta eikä valmiilta tuotteelta. Vanha ilppi oli 12v vanha Panasonic ilman mitään katosta eikä mennyt tukkoon. Liekkö näissä sulatusjaksoväli liian pitkä että sulatusjaksolla ei kerkeä jäät sulaa, tai sitten Mitsu päätti tehdä tän vain että labramittauksissa näyttää hyvältä. Nyt tämän jälkeen en ostaisi kyllä Mitsua, vaan joko Daikin, Toshiba tai Panasonic.
 
Jos kunnolla tuiskuttaa lunta pumpun täyteen, niin ilmeisesti ollut porukoilla ongelmia. Meillä pumput leveän räystään alla ja ei ole ongelmia ollut.
 
Olisi harkinnassa ilmalämpöpumpun osto omakotitaloon ja asennuspaikaksi eteisen oven yläpuolelle josta puhaltaisi hyvin joka suuntaan, olisiko merkki/malli suosituksia? Talossa suorasähkö kattolämmitys / uusi pönttöuuni olkkarissa, olisi tarkoitus hankkia sellainen ilppi jolla hoitaisi myös hyvin lämmityksen talven kylmillä pakkasillakin! Ei tarvitsisi silti olla sieltä kalleimmasta päästä vaan hinta/laatusuhteeltaan järkevin!

Myös sisäyksikön asennuspaikalle voi ehdottaa muita ratkaisuja, toinen sijoitus mitä miettinyt olisi terassin oven yläpuolelle.
 

Liitteet

  • IMG_0470.jpeg
    IMG_0470.jpeg
    260,6 KB · Luettu: 101
Olisi harkinnassa ilmalämpöpumpun osto omakotitaloon ja asennuspaikaksi eteisen oven yläpuolelle josta puhaltaisi hyvin joka suuntaan, olisiko merkki/malli suosituksia? Talossa suorasähkö kattolämmitys / uusi pönttöuuni olkkarissa, olisi tarkoitus hankkia sellainen ilppi jolla hoitaisi myös hyvin lämmityksen talven kylmillä pakkasillakin! Ei tarvitsisi silti olla sieltä kalleimmasta päästä vaan hinta/laatusuhteeltaan järkevin!

Myös sisäyksikön asennuspaikalle voi ehdottaa muita ratkaisuja, toinen sijoitus mitä miettinyt olisi terassin oven yläpuolelle.
onko tuon oven yllä tarpeeksi tilaa? mä itse melkeen laittaisin olohuoneeseen, saunan puoleiselle seinälle ni sais takankin lämpöä paremmin levitettyä si. ehkä miltein jopa pesuhuoneen kohalle
 
onko tuon oven yllä tarpeeksi tilaa? mä itse melkeen laittaisin olohuoneeseen, saunan puoleiselle seinälle ni sais takankin lämpöä paremmin levitettyä si. ehkä miltein jopa pesuhuoneen kohalle

Tuo saunanpuoleinen seinä sinällään vähän huonopaikka kun puhaltaisi sitten suoraa sohvalle päin kun TV on tuossa keittiön ja OH:n seinässä kiinni ja sohva terassin ikkunoiden kohdalla mutta ei tuokaan paikka pois suljettu ole. Nopiasti mitattuna tuossa eteisen aulassa oven ja katon väli olisi 31cm ja OH:ssa oven & katon etäisyys 32cm. Minkä verran tuo sisäyksiköt yleisesti sitä tilaa tarvitsee?
 
Tuo saunanpuoleinen seinä sinällään vähän huonopaikka kun puhaltaisi sitten suoraa sohvalle päin kun TV on tuossa keittiön ja OH:n seinässä kiinni ja sohva terassin ikkunoiden kohdalla mutta ei tuokaan paikka pois suljettu ole. Nopiasti mitattuna tuossa eteisen aulassa oven ja katon väli olisi 31cm ja OH:ssa oven & katon etäisyys 32cm. Minkä verran tuo sisäyksiköt yleisesti sitä tilaa tarvitsee?
muistaakseni yläpuolelle jonkun 15-20cm.. eli itse laitteen alapinta ois si huomattavasti matalammalla...
joka koneessa on ne siivekkeet ko saa sivusuuntaa säädettyä ja ala/ylä asentoa, ni säätämällä saanee yli sohvan menemään mutta silti kierättää ilmaa jos takka päällä, ja lämmityskaudella tuskin ongelma et puhaltaa sohvalle ;) viilenyksessä ehkä enempi haittaa ko kylmä tulis suoraan, mutta viilennys saa mennä vaikka katto kohden ko viileä kuitenkin si painuu ales loppupeleissä, eli saattais hyvin mennä sohvan yllä ohi ja si laskeutua hitaasti muualla
 
Jeps, täytyypä tiistaina kysyä lvi asentajalta kun tulevat kytkemään tiskikoneen että mahtuisiko tuohon terassin oven yläpuolelle ilppi kun asentavat myös niitä ja jos ei niin sitten sijoitetaan tuohon miksun mainitsemaan paikkaan saunan ja oh seinälle. Olisiko porukalla mitään merkki/malli suosituksia?
 
Jeps, täytyypä tiistaina kysyä lvi asentajalta kun tulevat kytkemään tiskikoneen että mahtuisiko tuohon terassin oven yläpuolelle ilppi kun asentavat myös niitä ja jos ei niin sitten sijoitetaan tuohon miksun mainitsemaan paikkaan saunan ja oh seinälle. Olisiko porukalla mitään merkki/malli suosituksia?
merkki/malliin en ota kantaa kuin sen et itselläni ultimatemarketista osttetuja halpoja Green pumppuja (joka lienee suurin valmistaja) vanhin toiminut jo yli 10 vuotta.. on wifi ja saa kii kotiautiomatioon.. aika pitkälle alkaa menee jo pumpun ko pumpun osalta et si aletaan katsoo desimaaleja ja niistä tekee vertailuja.. kaikki alkaa nykyään olevan soivia pelejä (oma mutu) toiset haluu maksaa parin desimaalin paremmuudesta, toiset halpaa (kuten itse ja pettynyt en oo)
 
merkki/malliin en ota kantaa kuin sen et itselläni ultimatemarketista osttetuja halpoja Green pumppuja (joka lienee suurin valmistaja) vanhin toiminut jo yli 10 vuotta.. on wifi ja saa kii kotiautiomatioon.. aika pitkälle alkaa menee jo pumpun ko pumpun osalta et si aletaan katsoo desimaaleja ja niistä tekee vertailuja.. kaikki alkaa nykyään olevan soivia pelejä (oma mutu) toiset haluu maksaa parin desimaalin paremmuudesta, toiset halpaa (kuten itse ja pettynyt en oo)

Joo, muutamalla frendillä on kans Green pumppuja ja ovat kehuneet :thumbsup: toinen mitä miettinyt niin Toshiba
 
Kannattaa myös ajatella ulkoyksikön sijoitusta (ja kiinnitystä). Varsinkin jos tulee lämmityskäyttöön niin sulamisvesiä tuskin haluu suoraan terassille.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 105
Viestejä
4 502 161
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom