Ilmalämpöpumput eli ILPit

mitsua miettiny 120 neliöiseen omakotitaloon, pitäis kuulemma toimia täällä lapissakin. lukasin tämmösen artikkelin: Esittelyssä Mitsubishi LN35 – Huippuluokan ilmalämpöpumppu
onko muilla kokemuksia näistä vehkeistä`
Kokemuksena etelästä on sen verran, että itsellä LN25. Harmillisesti puhallusnopeus ei pysy edes manuaaliasetuksella vakiona, vaan puhallus soutaa isommalle ja pienemmälle. Asetusarvo on ilmeisesti siten maksimipuhallus -itse haluaisin että taustakohina pysyy vakioana, on sitten ILP:n pyynti lämpöä, kylmää tai pelkkää puhallusta. Sitä en tiedä onko tuohon jotakin säätöä, mutta oletusasetuksilla ainakin menee näin. Muuten on useamman vuoden pumppu pöhistellyt jo hienosti menemään eikä ylimääräisiä rohinoita tms ole ollut
Edit. Oma on Scanofficen maahantuoma. "harmaatuonti" koneita en tiedä, niistä puuttuu ilmeisesti jokin sulanapitovastus ja voivat siten jäätyä pakkkasilla kalikaksi
 
Itsellä ollut mitsun ap25 ja siinä puhallusnopeus menee johonkin ylläpitonopeuteen silloin kun pumppu idlaa. Ja kun alkaa tekemään taas töitä puhallusnopeus nousee asetettuun.
 
Laitetaas nyt tänne kuvat jos jollain muullakin on Gree Fairy 25 ja sisäyksikön moottorin laakerit ovat alkaneet pitää ääntä.
Koitin aukaista moottorin takakannen jotta saisin vaihdettua laakerit, mutta olivat perkuleet liimanneet takakanteen piirilevyn kiinni ja kannen mukana lähti komponentti jalkoineen irti.
Kaippas tuon voisi saada kikkailtua ohkaisen veitsen kanssa irti aukaisun yhteydessä, tähän malliin ei ainakaan ole helppo homma tuo laakereiden vaihto.
Uusi moottori ainakin korjasi vian.
gree fairy 25.jpggree.jpg
 
Laitetaas nyt tänne kuvat jos jollain muullakin on Gree Fairy 25 ja sisäyksikön moottorin laakerit ovat alkaneet pitää ääntä.
Koitin aukaista moottorin takakannen jotta saisin vaihdettua laakerit, mutta olivat perkuleet liimanneet takakanteen piirilevyn kiinni ja kannen mukana lähti komponentti jalkoineen irti.
Kaippas tuon voisi saada kikkailtua ohkaisen veitsen kanssa irti aukaisun yhteydessä, tähän malliin ei ainakaan ole helppo homma tuo laakereiden vaihto.
Uusi moottori ainakin korjasi vian.
gree fairy 25.jpggree.jpg
Aliexpressistä näyttäisi löytyvän yhteensopivia tarvikemoottoreita 30€ paikkeilla kun etsii FN20V-ZL. laadusta en sitten tiedä.
 
Kokemuksena etelästä on sen verran, että itsellä LN25. Harmillisesti puhallusnopeus ei pysy edes manuaaliasetuksella vakiona, vaan puhallus soutaa isommalle ja pienemmälle. Asetusarvo on ilmeisesti siten maksimipuhallus -itse haluaisin että taustakohina pysyy vakioana, on sitten ILP:n pyynti lämpöä, kylmää tai pelkkää puhallusta. Sitä en tiedä onko tuohon jotakin säätöä, mutta oletusasetuksilla ainakin menee näin.
Sama vika, mallina HR35. Olis kova tietää, voiko tän jotenki muuttaa.
 
Kokemuksena etelästä on sen verran, että itsellä LN25. Harmillisesti puhallusnopeus ei pysy edes manuaaliasetuksella vakiona, vaan puhallus soutaa isommalle ja pienemmälle. Asetusarvo on ilmeisesti siten maksimipuhallus -itse haluaisin että taustakohina pysyy vakioana, on sitten ILP:n pyynti lämpöä, kylmää tai pelkkää puhallusta. Sitä en tiedä onko tuohon jotakin säätöä, mutta oletusasetuksilla ainakin menee näin. Muuten on useamman vuoden pumppu pöhistellyt jo hienosti menemään eikä ylimääräisiä rohinoita tms ole ollut
Edit. Oma on Scanofficen maahantuoma. "harmaatuonti" koneita en tiedä, niistä puuttuu ilmeisesti jokin sulanapitovastus ja voivat siten jäätyä pakkkasilla kalikaksi
Jos kaukosäätimestä löytyy Circulate nappula (eli laite on uudempaa versiota) sillä pitäisi pysyä puhalluksen vakiona vaikka lämmitystarvetta ei olisi.
 
Nappula onkin Circulator eikä Circulate.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240520_195636_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20240520_195636_Adobe Acrobat.jpg
    483,3 KB · Luettu: 50
Eipä taida olla sellaista nappia tässä? Joku pyöritys mode ohjaimen modeissa on, mutta en tiedä mitä se tekee
IMG_20240520_195629060_HDR~2.jpg
Laitoitkin manuaalista kuvan. Tässä kyllä mainostettiin takkatoimintoa, mutta nappi kuitenkin puuttuu... Olisinkohan sitten saanut vanhaa mallia. Ei nähtävästi onnistu tuo edes ohjelmistopäivityksellä melcloudista, sillä uudempaa versiota ei ole saatavilla (sanoo olevan uusin).

Mutta hyvä tieto tuleville laitteen hankkijoille!
 
Viimeksi muokattu:
Ilppiä noin 50m2 autotalliin? Mitä ottaa huomioon jne?
Tulisi pääasialliseksi lämmönlähteeksi talvella. Toki kesällä sitten jäähdyttämään.
 
Ens viikolla tulee tosiaan Daikinin (perfera N 30) asentaja ja mietin vaan että kun sille riittää 10A sulake ja varmaan tohoon lähimpään pistorasiaan sen kytkee niin pitääkö mun nyt tietää jotain että mitä kaikkee muuta on kytketty samaan sulakkeeseen että sulake varmasti kestää jos ilppi puhisee täydellä teholla? Varmaan ihan ääliömäinen kysymys mut en ymmärrä sähköasioista mitään. Mietin vaan et jos on muitakin laitteita samassa eikä toi 10A ihan kauheesti kestä (2200W?) niin luulis et ilppikin veis jo ton verran kun puhisee. Nojoo ehkä se asentaja tietää mitä tekee...
 
Ens viikolla tulee tosiaan Daikinin (perfera N 30) asentaja ja mietin vaan että kun sille riittää 10A sulake ja varmaan tohoon lähimpään pistorasiaan sen kytkee niin pitääkö mun nyt tietää jotain että mitä kaikkee muuta on kytketty samaan sulakkeeseen että sulake varmasti kestää jos ilppi puhisee täydellä teholla? Varmaan ihan ääliömäinen kysymys mut en ymmärrä sähköasioista mitään. Mietin vaan et jos on muitakin laitteita samassa eikä toi 10A ihan kauheesti kestä (2200W?) niin luulis et ilppikin veis jo ton verran kun puhisee. Nojoo ehkä se asentaja tietää mitä tekee...

Harvassa varmaan on tilanteet kovillakaan pakkasilla että käyttäisi jatkuvasti täydet 2300 wattia, toki hyvä olisi suunnilleen tietää mitä sulakkeen takana on. Jos siellä on lisäksi vaikka kattovalaisimia ja pistorasia televisiota tai tietokonetta varten niin ei tarvitse miettiä tarkemmin, mutta jos on mahdollista että samassa on esimerkiksi varaston sähköpatteri niin sitten toki ei kannata laittaa saman alle.

Keittiön ja kylpyhuoneen pistorasiat on yleensä niin selvästi merkitty että enemmän kuluttavien kodinkoneiden kanssa tuskin onnistuu laittamaan samaan.
 
Ens viikolla tulee tosiaan Daikinin (perfera N 30) asentaja ja mietin vaan että kun sille riittää 10A sulake ja varmaan tohoon lähimpään pistorasiaan sen kytkee niin pitääkö mun nyt tietää jotain että mitä kaikkee muuta on kytketty samaan sulakkeeseen että sulake varmasti kestää jos ilppi puhisee täydellä teholla? Varmaan ihan ääliömäinen kysymys mut en ymmärrä sähköasioista mitään. Mietin vaan et jos on muitakin laitteita samassa eikä toi 10A ihan kauheesti kestä (2200W?) niin luulis et ilppikin veis jo ton verran kun puhisee. Nojoo ehkä se asentaja tietää mitä tekee...
Kyllä tuolle N30 suositus on 16A sulake. Eihän näitä nykyään tavata mihinkään pistorasiaan vetää vaan otetaan sähkökaapilta oma veto vikavirtasuojan kera + turvakytkin vielä ennen ulkoyksikköä. En minäkään sähköistä mitään ymmärrä.
 
^Englanninkielisessä esitteessä on kyseisen ILP:n teknisissä tiedoissa merkintä: Maximum fuse amps (MFA) A 16. Nyt se on näköjään suomennoksessa poistettu. Muutama vuosi sitten ihmettelimme, kun tietyn Daikinin ILP:n merkintä oli: Maximum fuse amps (MFA) A 13. Silloin kysyin Daikinilta mitä tuo tarkoittaa. Alla Daikin vastaus. 10A sulakkeen taakse asennetiin, eikä koskaan ole sulake lauennut, vaikka saman sulakkeen takana on monta muutakin laitetta. Varmuuden vuoksi vaihdoin vielä hitaan 10A sulakkeen taakse, mutta en tiedä oliko se tarpeellista.
Tuon uuden N30 sarjalaisen nom. luvut ovat: Power input Cooling Nom. kW 0.59 = 2.57A ja Heating Nom. 0.62 kW = 2.70A.

Hei xxxxx,

MFA on todellakin max sulakekoko jonka taakse laite voidaan asentaa.
Tähän sulakekokoon on tehtaan mittaama mahdollinen n. 11 A virta jossain pahimmassa tapauksessa.
Tämä mahdollinen virta ei todennäköisesti toteudu koskaan.

Terveisin
xxxxx xxxxxxxx
After Sales manager
service@daikin.fi


 
Suomi esitteessä on merkitty sulake 16A. Jos samassa rasiassa on vielä muitakin laitteita niin pienempää ei tietenkään kannatta laittaa.
 
Kyllä tuolle N30 suositus on 16A sulake. Eihän näitä nykyään tavata mihinkään pistorasiaan vetää vaan otetaan sähkökaapilta oma veto vikavirtasuojan kera + turvakytkin vielä ennen ulkoyksikköä. En minäkään sähköistä mitään ymmärrä.
Juuri ja ehdottomasti näin. Ei kannata suostua mihinkään pistorasiaviritykseen. Sähkömues haluaa vain päästä helpolla
 
Kalliiksi tulee teidän ilppiasennukset jos paikkaan kun paikkaan vedetään uusi kaapeli sähkökaapilta :hmm: En ole minäkään sähkömies mutta en tiedä mitä pistorasialta haaroittaminen haittaa jos se on valmiiksi vikavirtasuojan takana ja kiinteässä asennuksessa lain vaatima turvakytkin laitetaan väliin?
 
Jos aivan tarkat lukemat haluaa, niin jokaisesta ILP:stä on olemassa todella tarkat tekniset dokumentit. Osa vielä vapaasti netissä. Jos joku on asiasta kiinnostunut, niin hakusanoilla laitteen malli + maximun power input, max. power input, power input voi yrittää hakea. 1kW on noin 4,35A.
 
Meille käytiin nyt asentamassa tuo Toshiba Seya 13 viilennyskäyttöön kaksikerroksisessa, kaukolämmitteisessä rivitalossa. Laitettiin yläkerran makuuhuoneesen oven kohdalle, että puhaltaa myös muihin makuuhuoneisiin...

Nyt on lisäkokemuksia kun on ollut jo +20 lämpöjä. Melun puolesta makuuhuone ei ole mikään ongelma, kuuluu aivan pienen pientä sirinää ainoastaan. Itseä vähän häiritsee vaan tuo kylmä ilmavirtaus, jos nukkuu. Lähinnä tuli yllätyksenä, että illalla makkarin viilentäminen ei välttämättä auta, vaan yöllä voi silti tulla kuuma, vaikka aurinko ei paista ja lämpötilat laskeneet. Itse olen kyllä aina ollut herkempi vedon tunteelle, muistan kun intissäkin vaihdoin tuvassa paikkaa pois ikkunan vierestä tuon takia. Vaimoa ei häiritse.

Eli en varauksetta suosittele makuuhuoneasennusta. Toki makkarin saa todella hyvin viilennetyksi. Huomannut meilläkin, että ilmavirtaus kulkee muihin huoneisiin reilusti huonommin, vaikka ILP on ovien kohdalla.

Meillä kyllä voi vielä mahdollisesti siirtää sänkyä enemmän ILP:n alle, jolloin ilmavirta menee suurimmaksi osaksi yli. ILP:n läpät on toki ylimmässä asennossa, mutta ilmavirta tulee silti aika alaviistossa.
 
Kyllä se ilmavirta tahtoo sen verran kimpoilla katosta ja seinistä, että pienemmässä tilassa on vaikea välttää vedon tunnetta. Mitäs jos puhalluksen laittaisi aivan minimiin, jolloin kone lähinnä valuttaa kylmää ilmaa ulos?
 
Kyllä tuossa Toshiba Seiya+ 13:ssa hitainkin tuulettimen nopeus on aika tuntuva. Ei auta. Tosin kun tuon laittaa pois päältä, menee se johonkin sammutusmoodiin hetkeksi, jolloin ilmavirta on todella pieni. Se olisi vielä jees.
 
^Englanninkielisessä esitteessä on kyseisen ILP:n teknisissä tiedoissa merkintä: Maximum fuse amps (MFA) A 16. Nyt se on näköjään suomennoksessa poistettu. Muutama vuosi sitten ihmettelimme, kun tietyn Daikinin ILP:n merkintä oli: Maximum fuse amps (MFA) A 13. Silloin kysyin Daikinilta mitä tuo tarkoittaa. Alla Daikin vastaus. 10A sulakkeen taakse asennetiin, eikä koskaan ole sulake lauennut, vaikka saman sulakkeen takana on monta muutakin laitetta. Varmuuden vuoksi vaihdoin vielä hitaan 10A sulakkeen taakse, mutta en tiedä oliko se tarpeellista.
Tuon uuden N30 sarjalaisen nom. luvut ovat: Power input Cooling Nom. kW 0.59 = 2.57A ja Heating Nom. 0.62 kW = 2.70A.

Hei xxxxx,

MFA on todellakin max sulakekoko jonka taakse laite voidaan asentaa.
Tähän sulakekokoon on tehtaan mittaama mahdollinen n. 11 A virta jossain pahimmassa tapauksessa.
Tämä mahdollinen virta ei todennäköisesti toteudu koskaan.

Terveisin
xxxxx xxxxxxxx
After Sales manager
service@daikin.fi




Kiitos tästä! Kaksi eri Daikinin asentajaa on sanonut että 10A taakse menis toi N30, Perfera 40 vaatii jo kuulemma 16A. Meillä saman sulakkeen takana on tyyliin tv ja jokunen valo ja puhelimen laturi. Täytyy ehkä kstella tota sulakekssppia tarkemmin.

Vanhassa kämpässä asensivat sen jitenkin pistorasiaan, ei pistotulpalla vaan jotenkin sinne johtoihin. Heh. Ulkoyksikössä oli sit se hätäkytkin tms. Laitetaanko ilppejä pistotulpalla, siis ihan töpselillä? Uuden johdon vetäminen olis kyllä hankalaa...
 
Kyllä se on ihan normaalia että otetaan jostain rasiasta se syöttö ja siihen erikseen toki tulee se turvakytkin. Riippuen suunnittelusta voi talossa olla jo varaus vedettyä ILPille.
 
Laitetaanko ilppejä pistotulpalla, siis ihan töpselillä? Uuden johdon vetäminen olis kyllä hankalaa...
Laitetaan ja taitaa oletuksena jopa tulla näin suoraan paketista, ellen aivan väärin ymmärtänyt omaani ostaessa.
Itsellä tulossa asennus ihan pistotulpalla, mutta asennuspaikalla on omassa piirissään 16A sulakkeen takana oleva pistorasia.
 
Ens viikolla tulee tosiaan Daikinin (perfera N 30) asentaja ja mietin vaan että kun sille riittää 10A sulake ja varmaan tohoon lähimpään pistorasiaan sen kytkee niin pitääkö mun nyt tietää jotain että mitä kaikkee muuta on kytketty samaan sulakkeeseen että sulake varmasti kestää jos ilppi puhisee täydellä teholla? Varmaan ihan ääliömäinen kysymys mut en ymmärrä sähköasioista mitään. Mietin vaan et jos on muitakin laitteita samassa eikä toi 10A ihan kauheesti kestä (2200W?) niin luulis et ilppikin veis jo ton verran kun puhisee. Nojoo ehkä se asentaja tietää mitä tekee...

Minulla on jäähdytyskäytössä Daikin Stylish Cool 35, Shelly Plus 1PM mittaa sähkönkulutusta. Hetkellinen maksimikulutus on näköjään ollut 1295 W, silloin kun on kokeiltu kuinka paljon tehoa pumpusta oikein irtoaa. Kovilla helteillä saattaa iltapäivällä kulutus olla yli 500 W, koko kesän keskiarvo kuitenkin varmasti reippaasti alle 200 W.
 
Laitetaanko ilppejä pistotulpalla, siis ihan töpselillä? Uuden johdon vetäminen olis kyllä hankalaa...

Laitetaan. Kun tänne 2 vuotta sitten kesällä tehtiin maalämpö uusittiin myös jotain sulakkeita pääjakamossa. Mutta kyseessä rivitalo ja aivan tavalliseen ulkona olevaan pistorasiaan tuo laitettiin kiinni. Olen 100% varma että mitään uutta kaapelia ei täällä vedetty jokaiseen taloon (tai yhteenkään taloon) kun tuota remonttia tehtiin. Ainoastaan pääjakakoon tultiin tekemään uudistuksia, sekin maalämmön takia ei ilppien. Kyseessä 80-luvulla tehty talo joten spekulaatiot siitä että jo rakennusvaiheessa tämä olisi "suunniteltu" noin 40 vuotta etukäteen tuskin on kyseessä..

Kyseessä 35W malli siis.
Edit, nopealla googlauksella tiedot:
"
Ulkoyksikkö

  • Mitat (KxLxS): 550x732x330 mm
  • Paino: 25 kg
  • Äänenpaine (max): 51 dB(A)
  • IP-luokitus: IP24
  • Sulakekoko: 10A
"
 
Omassa nelikymppisessä huipputeho on ollut noin 2,5 kW laitetta testatessa. Itsellä kun tuo ei ole päälämmönlähde niin lämmityskaudella huipputeho on vähän yli kilowatin verran sulatuksen yhteydessä ja pääosin teho seilaa välillä 300-600 W. Jäähdytys hoituu sitten max muutamalla sadalla watilla. Pistotulppa-asennus ja Shelly sammuu kyllä ennen kuin sulake menee :lol:
 
Meillä sähkäri laittoi 10A sulakkeen tilalle 13A sulakkeen, jotta pystyi laittamaan Perfera 40H mallin vanhoilla johdoilla (Turvakytkin oli myös ennestään). En kyllä näe semmoista skenaariota, että laitteesta edes noita maksimiottotehoja saisi pihalle. Pitäisi olla todella iso lämmitystarve pikkupakkasilla tai lämpimämmällä. Viime talvena, kun laite ns. veti täysillä, niin ottotehot olivat jatkuvasti 2kW eikä korkeampia huippuja tullut. Tämä siis melkein -30c pakkasilla. 13A kestää 3kW eikä kyllä lähellekään päästy.
 
16A sulakkeiden taakse laitettiin meillä molemmat Toshibaattorit. Kummallekin pyhitetty oma sulakkeensa, jotka eri vaiheiden takana. Ja sähkövedot toteutettiin 2,5mm2 johtimilla ryhmäkeskukselta turvakytkimille ja niiltä edelleen ulkoyksiköille.

Koska miksi ei. Itse tuli puuhasteltua työläimmät vaiheet, jotta pysyi asennushinta kohtuullisena.
 
Eli en varauksetta suosittele makuuhuoneasennusta.
Ei se ole huomaamaton edes ykkösellä/kakkosella olohuoneessakaan. Siirtyy toki paremmin ympäriinsä taloa. Ehkä joku ohut verhoviritys väliin blokkaamaan kun nyt kuitenkin erehdyitte makkariin laittamaan?

Täälä oli sama kuin Taneli-:lla. Seiya 13, 80-lukulainen rt ja suoraan vanhaan parvekeen ulkoseinän maadoitettuun. Johtaa taululla 10A valot sulakkeeseen (poksahti aiemmin kun Weber oli menny oikoseen talven jäljiltä). Viilentävä ei etenkään saavuta lähelläkään 10A lukemia.
 
Kokeilin vähän lisää tavoitteena mahdollisimman pieni puhallus. Nähtävästi Quiet, tai vastaavasti kuivatustoiminto (jossa ei toimi quiet, meni autolle) on vähäisin. Mutta silti 2 metrin päässä seisoessa oli selvä ilmavirta. Myös pelkkä propellinpyöritystoiminto autolla liikutti vähemmän ilmaa kuin viilennyksen 1 pykälä fania. Ecopainike tai se mökki (jonka ilmeisesti pitäisi hiljentää ulkoyksikköä) en havainnut tekevän minkäänlaista välitöntä vaikutusta.
 
Kiitos tästä! Kaksi eri Daikinin asentajaa on sanonut että 10A taakse menis toi N30, Perfera 40 vaatii jo kuulemma 16A. Meillä saman sulakkeen takana on tyyliin tv ja jokunen valo ja puhelimen laturi. Täytyy ehkä kstella tota sulakekssppia tarkemmin.

Vanhassa kämpässä asensivat sen jitenkin pistorasiaan, ei pistotulpalla vaan jotenkin sinne johtoihin. Heh. Ulkoyksikössä oli sit se hätäkytkin tms. Laitetaanko ilppejä pistotulpalla, siis ihan töpselillä? Uuden johdon vetäminen olis kyllä hankalaa...


-meille laitettiin viime syksynä uuden ilpin sähkönsyöttö pistorasiaan ihan normi pistotulpalla / töpselillä, sinänsä ihan kätevää jos haluaa laitteen täysin virrattomaksi niin tempaisee vain pistokkeen irti -toki ekana laitteen sammutus äpistä tai kaukkarista
-pistorasia on luonnollisesti tyyppiä kannellinen upotettu ip44 ja vielä terassin valokatteen alla suojassa säältä ja sateelta
-tokihan vaihdatin 1-osaisen pistorasian 2-osaiseen että jäi vielä varalle toinen sähköliitäntä muita tarpeita varten -lisäksi tuo pistorasia on sitten vielä vikavirtasuojan takana "sähkötaululta""
 
Itel sama että selain toimi mutta homeassistantti hajos eilen. Pitäs jaksaa tehä toi local ohjaus palikka kun näköjää koko aika jotain häikkää cloudissa.
 
HA toimii taas, ainakin täälä palautunu linjoille 14:26. Vissiin joku sertifikaatti onkelma.
 
Helvetti, noinkohan nyt kävi että jotain vikaa tuli heti kolmantena kesänä.
Ihan normaalilta ei vaikuta että vetää yhden putken kennossa jäähän käytännössä heti.
Puhallus 5/5 ja pyynti 23°C.
Vai? Tuli huomattua suodattimien tilaa tarkastellessa.
Toshiba Seiya 13.
 

Liitteet

  • Screenshot from 2024-05-24 16-54-44.png
    Screenshot from 2024-05-24 16-54-44.png
    863,6 KB · Luettu: 244
Täällä ei mitään uutta mitsun RW35 ongelmiin liittyen talvella. Kuulemma maahantuoja edelleen odottaa vastausta tehtaalta mitä tehdään.

Kkv:n mukaan olisi oikeus purkaa kauppa, jollei ensi talvee mennessä saada kuntoon. Pitäisi saada kämppää sillä lämmiteltyä..
 
Helvetti, noinkohan nyt kävi että jotain vikaa tuli heti kolmantena kesänä.
Ihan normaalilta ei vaikuta että vetää yhden putken kennossa jäähän käytännössä heti.
Puhallus 5/5 ja pyynti 23°C.
Vai? Tuli huomattua suodattimien tilaa tarkastellessa.
Toshiba Seiya 13.

Kylmäaineet vähissä eli vuotanut jostakin. Jos ilma siis liikkuu, tukossa oleva suodatinkin voisi tehdä tuota.
 
^Ilmeisesti talven jälkeen käynnistit ILP:n ja alkoi vetämään sisäyksikön jäähän? Vaikka syynä voisi olla myös sisäyksikön lämpötila-anturin vikaantuminen, niin tässä tapauksessa todennäköisempi syy on kylmäainevuoto. Usein vuoto on ulkoyksikön laippaliitoksessa. Jos näin, niin paras tulos tulisi tekemällä liitos kokonaan uusiksi, vaikka siihen tiivistämiseen on olemassa myös tiivistysaineita. Asennusfirmaan yhteys. Takuu kaiketi vielä voimassa?
 
Sormella kun vähän ulkoyksikön liitoksien läheltä pyyhkäisi niin ihan hentoinen öljymäärä tuli sormenpäähän, eli tosiaankin liitos tuntuisi saattanen antautuneen.
 
Pari viikkoa vanha sisäyksikkö ja haisee etikalta/imelältä viilennyskäytössä silloin kun laite ei aktiivisesti viilennä, mitä ihmettä?

p.s otin asennusyritykseen yhteyttä ja pään aukomista sieltä tuli lähinnä, täällä kuulemma poltettu sisällä jne. Mikä ei pidä paikkaansa… suosittelivat maksullista laitteen pesua ja desinfiointia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 480
Viestejä
4 777 302
Jäsenet
77 620
Uusin jäsen
Waldemarr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom