Ilmalämpöpumput eli ILPit

p.s otin asennusyritykseen yhteyttä ja pään aukomista sieltä tuli lähinnä, täällä kuulemma poltettu sisällä jne. Mikä ei pidä paikkaansa… suosittelivat maksullista laitteen pesua ja desinfiointia.
Aikamoinen asennusputka taitaa olla kyseessä.
Noiden mukaan jos löytyy öljyroiskeita niin kylmäainevuoto. Muuten voi olla vielä määrittelemätön, mutta todennäköisyys sähkövikaan (=jotain sulaa) on luultavasti merkittävä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen 100% varma että mitään uutta kaapelia ei täällä vedetty jokaiseen taloon (tai yhteenkään taloon) kun tuota remonttia tehtiin. Ainoastaan pääjakakoon tultiin tekemään uudistuksia, sekin maalämmön takia ei ilppien. Kyseessä 80-luvulla tehty talo joten spekulaatiot siitä että jo rakennusvaiheessa tämä olisi "suunniteltu" noin 40 vuotta etukäteen tuskin on kyseessä..
Mitäs sitä uutta kaapelia vetämään jos sopivasta on helppo haaroittaa. Esimerkiksi patterille dedikoidusta johtimesta saa oikein hienolla marginaalilla ilpillekin, vaikka 10A jos on vähän pienempi patteri kyseessä. Eikä tarvitse laittaa ilppiä pistotulpalla tai tehdä muutenkaan turavirityksiä.
 
Meillä vedettiin myös seinän läpi ja pistorasiasta. 16A sulake ja syöttää 2 makkarin +vessan sähköjä. ILPin maksimi ottoteho n. 1,2kW, eli reilusti yli 2kW jää vielä pistorasioista käytettäväksi silloinkin kun (todennäköisesti hyvin harvinaisessa tilanteessa) pumppu vetää täydet. Tuskimpa tulee niin paljoa elektroniikkaa kytkettyä makkareissa, että tulee täyteen. Joku fööni vessassa saattaa toki olla joitain satoja watteja, muissa laitteissa puhuttaneen vain kymmenistä.
 
Eikä tarvitse laittaa ilppiä pistotulpalla tai tehdä muutenkaan turavirityksiä.
Pistotulppaa ei nykäse ilkivalta irti ja siihen saa minkä energiamittarin tahansa ja wifi-seurannan vaikka laitteessa itsessään sitä ei olisikaan.
On sillä hyvätkin puolensa, varsinkin mökkikäytössä. Jos olis mökki niin sinne vaatisin pistotulppa-asennuksen.
 
Pistotulppaa ei nykäse ilkivalta irti
Tässä jäin hetkeksi raapimaan päätä, siis että pistotulppa olisi jotenkin vaikeampi irrottaa kuin kytkin on kääntää alas. Tarkoittanet kuitenkin varsinaisesti eroa sisä- ja ulkopuolisen pistotupan/kytkimen välillä, missä on kyllä pointti.

Eri laitteiden sallittuihin asennustapoihin, asentajien tulkintoihin ja turvakytkinvouhotukseen en tässä viittaa vaan käytännön seikkoihin. Kun voihan se erillinen kytkin pumpun vieressä olla myös munalukkomallia. Oikeastihan se pumpun lähellä oleva kytkin on tarkoitettu helppoon ja turvalliseen erottamiseen huollon ajaksi eikä mihinkään hätäpysäytykseen.

Kun nyt ilkivallan mainitsit, tuli mieleen karsea ajatus. Kuinkahan moni ilmalämpöpumpun outo häiriö maailmassa on johtunut siitä, että joku on pelleillyt infrapunakaukosäätimen kanssa? Eikös lyhyt/lähi-infrapuna näy lasin läpi melko näppärästi ellei siinä ole kamalasti metallikalvoja? Oletuksena useimmat mökin olohuoneen sisäyksiköt voisi pysäyttää tai laittaa täysille ulkoa käsin jos joku paskiainen haluaisi tehdä kiusaa.
siihen saa minkä energiamittarin tahansa ja wifi-seurannan vaikka laitteessa itsessään sitä ei olisikaan.
On sillä hyvätkin puolensa, varsinkin mökkikäytössä.
Joo, en kiistä. Tietysti tämän idean kätevyys vaatii juuri sitä mitä kai edellä implikoitkin, eli että pistotulppa-asennus on asunnon puolella.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä miten pistotulppaa ei muka voitaisi irroittaa ilkivaltaisesti, koska jos se pumppu asennetaan pistotulpalla niin pistorasian on sijaittava pumpun vieressä, ei sisällä talossa.
Jos ilkivalta pelottaa niin turvakytkimen sijaan voidaan asentaa se pistorasia vaikka lukittavaan koteloon tai käyttää huoltokytkintä eli sellaista turvista joka on mahdollista lukita molempiin asentoihin.
En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tapauksesta missä mökkipaikkakunnilla olisi kierrellyt joku sarjairroittelija repimässä pistotulppia pois seinästä joten tämäkin tekkiläis-skenaario taitaa olla mielikuvituksen tuottama harhakuva josta selviää kameravalvonta-kylteillä.
 
Tässä jäin hetkeksi raapimaan päätä, siis että pistotulppa olisi jotenkin vaikeampi irrottaa kuin kytkin on kääntää alas. Tarkoittanet kuitenkin varsinaisesti eroa sisä- ja ulkopuolisen pistotupan/kytkimen välillä, missä on kyllä pointti.

Eri laitteiden sallittuihin asennustapoihin, asentajien tulkintoihin ja turvakytkinvouhotukseen en tässä viittaa vaan käytännön seikkoihin. Kun voihan se erillinen kytkin pumpun vieressä olla myös munalukkomallia. Oikeastihan se pumpun lähellä oleva kytkin on tarkoitettu helppoon ja turvalliseen erottamiseen huollon ajaksi eikä mihinkään hätäpysäytykseen.

Kun nyt ilkivallan mainitsit, tuli mieleen karsea ajatus. Kuinkahan moni ilmalämpöpumpun outo häiriö maailmassa on johtunut siitä, että joku on pelleillyt infrapunakaukosäätimen kanssa? Eikös lyhyt/lähi-infrapuna näy lasin läpi melko näppärästi ellei siinä ole kamalasti metallikalvoja? Oletuksena useimmat mökin olohuoneen sisäyksiköt voisi pysäyttää tai laittaa täysille ulkoa käsin jos joku paskiainen haluaisi tehdä kiusaa.

Joo, en kiistä. Tietysti tämän idean kätevyys vaatii juuri sitä mitä kai edellä implikoitkin, eli että pistotulppa-asennus on asunnon puolella.
Voihan sen ip44 wifimittarin laittaa uloskin.
 
Voihan sen ip44 wifimittarin laittaa uloskin.
Voihan sen, ja ulkorasioita on monenlaisissa paikoissa. Tapauksesta riippuen vähän rasauttaisi.

En kuitenkaan muista koskaan kuulleeni tapauksesta missä mökkipaikkakunnilla olisi kierrellyt joku sarjairroittelija repimässä pistotulppia pois seinästä joten tämäkin tekkiläis-skenaario

...tuo ensimmäisenä mieleen jotain, mitä kakarat voisivat keksiä kesäajan jekkuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo toshiba Polar joka tänne asennettiin on sen verran uusi laite ettei ikää ole kuin muutama viikko. Ei tiputtele kondenssivettä viilennyksessä ollenkaan vaikka täällä on 30 astetta pihalla ja asunnon kosteus% on noussut yli 60. Lisäksi niinkuin eilen kerroin niin viilennyksessä tulee ajoittain etikan hajua.
Asunnossa on ihan viileä mutta ei sellainen raikas ilma niinkuin olen tottunut ilmalämpöpumpun tekevän. Mikä helvetti tuota laitetta riivaa? Kondenssiletku ei ole tukossa, vettä tulee pihalle jos sisäyksikköön sitä kaataa
 
Tuo toshiba Polar joka tänne asennettiin on sen verran uusi laite ettei ikää ole kuin muutama viikko. Ei tiputtele kondenssivettä viilennyksessä ollenkaan vaikka täällä on 30 astetta pihalla ja asunnon kosteus% on noussut yli 60. Lisäksi niinkuin eilen kerroin niin viilennyksessä tulee ajoittain etikan hajua.
Asunnossa on ihan viileä mutta ei sellainen raikas ilma niinkuin olen tottunut ilmalämpöpumpun tekevän. Mikä helvetti tuota laitetta riivaa? Kondenssiletku ei ole tukossa, vettä tulee pihalle jos sisäyksikköön sitä kaataa
Tuossa vanhoja keskusteluja katsellen, viime vuonna on raportoitu 10.6-20.6, että on kesän ensimmäisiä vesiä ilpit tiputelleet. Eli vaatinee pitempiä lämpimiä jaksoja
 
Tuossa vanhoja keskusteluja katsellen, viime vuonna on raportoitu 10.6-20.6, että on kesän ensimmäisiä vesiä ilpit tiputelleet. Eli vaatinee pitempiä lämpimiä jaksoja

kyllä mutta täällä asunnossa kosteus noussut aikalailla ja ei ole sellaista raikasta ilmaa. Kosteudenpoistoa tänään kokeilin, kosteus sisällä laski reilusti ja ulos tuli myös vettä
 
Tuo toshiba Polar joka tänne asennettiin on sen verran uusi laite ettei ikää ole kuin muutama viikko. Ei tiputtele kondenssivettä viilennyksessä ollenkaan vaikka täällä on 30 astetta pihalla ja asunnon kosteus% on noussut yli 60. Lisäksi niinkuin eilen kerroin niin viilennyksessä tulee ajoittain etikan hajua.
Asunnossa on ihan viileä mutta ei sellainen raikas ilma niinkuin olen tottunut ilmalämpöpumpun tekevän. Mikä helvetti tuota laitetta riivaa? Kondenssiletku ei ole tukossa, vettä tulee pihalle jos sisäyksikköön sitä kaataa
Noihin hajuihin on vaikea ottaa kantaa, mutta ilp:lla jäähdytettäessä ilman suhteellinen kosteus % nousee, kun taas absoluuttinen kosteus % laskee. Minullakin suhteellinen kosteus on nyt 65,5%. Ei tule täälläkään vielä kondenssivesiputkesta mitään ulos. Voisit kuitenkin suodattimet pestä tai ainakin imuroida, jos sillä saisit hajua pois. Kesällä on muutenkin korkeampi suhteellinen kosteus % kuin talvella. Jos haluat sisäyksikön desinfioida, niin suodattimet pois ja esim. tuota Puhdistusvaahto Teho Coil Cleaner Plus kaksitehoinen - K-Rauta 1/2 pulloa kennoon ja puhallusaukosta roottorin suuntaan sisään ja noin 5-10min jälkeen vaahto on muuttunut juoksevaksi, jonka voi huuhdella pois laittamalla ilp:n jäähdytykselle 30-60 minuutiksi. Jos löytyy spray pullo niin huuhtomista voi tehostaa ruiskuttamalla vettä perään samoihin kohtiin. Matot kannattaa ottaa toimenpiteen ajaksi alta pois ja lattia vaikka pyyhkeillä suojata. Itse teen tämän desinfioinnin/puhdistuksen vähintään kerran ennen jäähdytyskauden alkua ja jos tarvetta tulee niin satunnaisesti myös toisen kerran loppukesästä.
Huoneilman kosteus - Hengitysliitto
 
Noihin hajuihin on vaikea ottaa kantaa, mutta ilp:lla jäähdytettäessä ilman suhteellinen kosteus % nousee, kun taas absoluuttinen kosteus % laskee. Minullakin suhteellinen kosteus on nyt 65,5%. Ei tule täälläkään vielä kondenssivesiputkesta mitään ulos. Voisit kuitenkin suodattimet pestä tai ainakin imuroida, jos sillä saisit hajua pois. Kesällä on muutenkin korkeampi suhteellinen kosteus % kuin talvella. Jos haluat sisäyksikön desinfioida, niin suodattimet pois ja esim. tuota Puhdistusvaahto Teho Coil Cleaner Plus kaksitehoinen - K-Rauta 1/2 pulloa kennoon ja puhallusaukosta roottorin suuntaan sisään ja noin 5-10min jälkeen vaahto on muuttunut juoksevaksi, jonka voi huuhdella pois laittamalla ilp:n jäähdytykselle 30-60 minuutiksi. Jos löytyy spray pullo niin huuhtomista voi tehostaa ruiskuttamalla vettä perään samoihin kohtiin. Matot kannattaa ottaa toimenpiteen ajaksi alta pois ja lattia vaikka pyyhkeillä suojata. Itse teen tämän desinfioinnin/puhdistuksen vähintään kerran ennen jäähdytyskauden alkua ja jos tarvetta tulee niin satunnaisesti myös toisen kerran loppukesästä.
Huoneilman kosteus - Hengitysliitto

tuo on tosiaan uusi laite ja on haissut jo jonkin aikaa, ei auta suodattimien putsaus ja kenno näyttää siltä kuin muutaman viikon vanhalta voi odottaa
 
Ootko kattonu sen vesiastian mihin jäähdytyskäytössä vesi valuu kennosta?

vaikka tuo on haissut käytännössä asennuksesta lähtien, firmaa ei kiinnosta. Alkoi tulemaan väitteitä että täällä on tupakoitu sisällä yms yms ja että sisäyksiköstä haju ei tule. Kuitenkin suosittelivat muutaman satasen pesua ja desinfiointia… uuteen pumppuun.
 
^Tuli mieleen, kun laite on Toshiba Polar, niin kaiketi on tarkoitus talvella myös lämmittää? Oletko koittanut tuleeko hajua jos on lämmityksellä?

Edit. Tietenkin minua ja varmaan muitakin kiinnostaisi mikä firma noin ylimielisesti asiakkaisiinsa suhtautuu? Onko kyseessä isompi toimija jonka nimi alkaa L-kirjaimella?
 
Viimeksi muokattu:
^Tuli mieleen, kun laite on Toshiba Polar, niin kaiketi on tarkoitus talvella myös lämmittää? Oletko koittanut tuleeko hajua jos on lämmityksellä?

Edit. Tietenkin minua ja varmaan muitakin kiinnostaisi mikä firma noin ylimielisesti asiakkaisiinsa suhtautuu? Onko kyseessä isompi toimija jonka nimi alkaa L-kirjaimella?

hajua ei tule lämmityksessä eikä tuuletuksessa, jäähdytyksessä tulee silloin kun laite ei puhalla kylmää välissä. Ei ole lämpöykkönen. Tämä firma kyllä sanoi että voidaan purkaa kaupat.
 
^Itse lähtisin tätä ongelmaa purkamaan sisäyksikön puhdistuksella/desinfioinnilla. Ei sitä uutta laitetta välttämättä tarvitse heti alkaa purkamaan. Vaahdotus voi hyvinkin olla riittävä toimenpide. Tämä tietenkin oletuksena, että sisäyksikön asennus on tehty oikein, eli kondenssivesi ei jää sisäyksikön kaukaloon seisomaan vaan valuu painovoimaisesti ulos tai kondenssivesipumpulla pumpataan se tyhjäksi. Tästä joku kirjoittaja jo edellä mainitsi.
 
^Itse lähtisin tätä ongelmaa purkamaan sisäyksikön puhdistuksella/desinfioinnilla. Ei sitä uutta laitetta välttämättä tarvitse heti alkaa purkamaan. Vaahdotus voi hyvinkin olla riittävä toimenpide. Tämä tietenkin oletuksena, että sisäyksikön asennus on tehty oikein, eli kondenssivesi ei jää sisäyksikön kaukaloon seisomaan vaan valuu painovoimaisesti ulos tai kondenssivesipumpulla pumpataan se tyhjäksi. Tästä joku kirjoittaja jo edellä mainitsi.

epäilin että ovat tehneet tuon mokan, kaikki yksikköön kaadettu vesi ei tule ulos laitteesta, ainoastaan osa. Eivät olleet halukkaita edes tarkistamaan asiaa. Kourujen asennuksen perusteella kaatoa ei ole nimeksikään
 
epäilin että ovat tehneet tuon mokan, kaikki yksikköön kaadettu vesi ei tule ulos laitteesta, ainoastaan osa. Eivät olleet halukkaita edes tarkistamaan asiaa. Kourujen asennuksen perusteella kaatoa ei ole nimeksikään

Kyllä se kaikki pitäisi tulla ulos. Muutenhan se alkaa (kuten olet varmaan huomannutkin) haista siellä ja homehduttaa ympäröivät osatkin.

Eli asentaja ei varmaan käyttänyt vatupassia vaan ehkä ns. silmämääräisesti vaan laittoi sisäyksikön paikoilleen?
 
Niin onko teillä ilpit kesäkaudella 24/7 viilennyksellä tai kuivatuksella kumpaa nyt itse tykkäätte käyttää?
Mietin vaan kun ilppini on mallia inverter (vai onko mitsun ap25 inverter pumppu?), niin sehän säätää tehoaan tarpeen mukaan ja jos ei yöllä esim jäähdytystä tarvi niin ei se silloin jäähdytä vaan tuuletin vaan pyörii joten virrankulutus tuollaisella on varmaan aika pientä eikä maksa vaivaa sammutella? Toisaalta hellekaudella rakenteet lämpiävät niin paljon että sitä ilpin jäähdytystä tarvitaan yölläkin.
 
Kyllä tuo on 24/7 päällä ja näyttää öisinkin käyneen 1,5h putkeen ja perään puolen tunnin tauko. Pidän tarkoituksella öisin puolta astetta pienempää pyyntiä eli 23C. Puhallin vie alle 10W.
 
Kyllä se kaikki pitäisi tulla ulos. Muutenhan se alkaa (kuten olet varmaan huomannutkin) haista siellä ja homehduttaa ympäröivät osatkin.

Eli asentaja ei varmaan käyttänyt vatupassia vaan ehkä ns. silmämääräisesti vaan laittoi sisäyksikön paikoilleen?

minkäs teet? Muuta kuin purat kaupat, kun eivät mitään suostu asialle tekemään
 
hajua ei tule lämmityksessä eikä tuuletuksessa, jäähdytyksessä tulee silloin kun laite ei puhalla kylmää välissä. Ei ole lämpöykkönen. Tämä firma kyllä sanoi että voidaan purkaa kaupat.
Meillä on ollut samaa Toshiba Seyan kanssa. Veikkaan et syynä on lapoihin tarttuva pöly ja muu möhnä. Meillä ainakin se lapojen pesu auttoi joksikin aikaa, mutta se on vähän haastavaa ilman laitteen purkamista. Kennon huuhtelulla ja pesulla ei ole ollut vaikutusta.
 
Meillä on ollut samaa Toshiba Seyan kanssa. Veikkaan et syynä on lapoihin tarttuva pöly ja muu möhnä. Meillä ainakin se lapojen pesu auttoi joksikin aikaa, mutta se on vähän haastavaa ilman laitteen purkamista. Kennon huuhtelulla ja pesulla ei ole ollut vaikutusta.

tuo on uusi laite…puhallinrumpu näyttää hyvin puhtaalta
 
Niin onko teillä ilpit kesäkaudella 24/7 viilennyksellä tai kuivatuksella kumpaa nyt itse tykkäätte käyttää?
Juu 24/7 ellei nyt sitten lähde useamman viikon matkalle tjsp.
Se ei kuluta oikeastaan "mitään" ja paitsi pitää sen lämmön noin +23C (pyynti +24C) myös ilmankosteuden alhaisena mikä on se ehkä jopa suurempi bonus.

Eli kutakuinkin toukokuusta ehkä syys-lokakuulle päällä. Ainostaan viilentävä (ei automaatti tai lämmitys) mikä myös tarvittaessa kuivaa ilmaa
 
Jep. 24/7 toukokuulta syyskuulle.

Yläkerrassa pyynti +23c, alakerrassa +24c. Puhallus 3/5.

Pelkkä SY puhallin vie n. 14W.

Ounastelen, että vilennyskauden yli pumppukohtainen keskimääräinen vuorokausikulutus on alle 1kWh/vrk.

ETA:
Vilkaisin 2023 kulutukset (15.5 - 15.9), näemmä 170 kWh syöneet pumput yhteensä sähköä viilennyskaudella 4kk aikana. Eli käytännössä ei maksa kuin muutaman roposen.
 
Itellä ainakin 24/7 viilennyksellä, pyynti 22.5 c ja aikalailla niillä nurkilla myös lämpötila. Huiput tällä kaudella 1,6 kWh / vrk, keskimäärin varmaan n. 1,2 kWh/vrk.
 
RW25 jotenkin yliviilentää, 24 asteen pyynnillä ja puhaltimen kakkosasetuksella kaikki huoneet ovat sellaista 22,5 näin kuuminakin päivinä. 23 asteeseen jos laittaa niin alkaa palella. Eipä tuo kai mikään vika ole...

Ajattelin myös pitää koko kesän päällä.
 
Niin onko teillä ilpit kesäkaudella 24/7 viilennyksellä tai kuivatuksella kumpaa nyt itse tykkäätte käyttää?
Mietin vaan kun ilppini on mallia inverter (vai onko mitsun ap25 inverter pumppu?), niin sehän säätää tehoaan tarpeen mukaan ja jos ei yöllä esim jäähdytystä tarvi niin ei se silloin jäähdytä vaan tuuletin vaan pyörii joten virrankulutus tuollaisella on varmaan aika pientä eikä maksa vaivaa sammutella? Toisaalta hellekaudella rakenteet lämpiävät niin paljon että sitä ilpin jäähdytystä tarvitaan yölläkin.
Täällä kolmastoista jäähdytyskausi menossa 24/7 käytöllä. Jäähdytys päälle keskimäärin toukokuun puolivälin paikkeilla ja sammuksiin syyskuun loppupuolella. Pisin jäähdytyskausi 139 vrk (2016) lyhin 84 vrk (2022). Sähköä kulunut suurimmillaan 950 kWh (2015) ja pienimmillään 325 kWh (2022) kaudessa. Itsellä jonkin verran sähkön kulutusta nostaa ILP:n softabugi ja oma laiskuus tuon bugin kiertämiseksi.

Ainakaan näissä vanhemmissa Mitsuissa en suosittele tuota kuivaustoiminnon käyttöä, se helposti jäähdyttää liiankin kanssa ja sitä myöden tuhlaa energiaa. Näissä kuivausalgoritmi on sellainen, että laite mittaa käynnistyshetkellä sisälämpötilan ja asettaa tavoitelämpötilan kaksi astetta sen alle ja puhalluksen minimiin, jotta kosteutta kondensoituisi maksimaalisesti. Käynnistyshetkestä riippuen tuo kuivauksen tavoitelämpötila saattaa asetua turhan alas.
 
RW25 jotenkin yliviilentää, 24 asteen pyynnillä ja puhaltimen kakkosasetuksella kaikki huoneet ovat sellaista 22,5 näin kuuminakin päivinä. 23 asteeseen jos laittaa niin alkaa palella. Eipä tuo kai mikään vika ole...

Ajattelin myös pitää koko kesän päällä.
Joo samaten RW35 huomannut että niin viilennyksessä 24 pyynti tarkoittaa 22 oikeaa, on myös lämmityksessä 2 asteen ero oikeassa ja pyyntilämpötilassa. Taitaa olla tarkoituksella syystä X, mutta itse haluaisin että näyttäisi oikein
 
Joo samaten RW35 huomannut että niin viilennyksessä 24 pyynti tarkoittaa 22 oikeaa, on myös lämmityksessä 2 asteen ero oikeassa ja pyyntilämpötilassa. Taitaa olla tarkoituksella syystä X, mutta itse haluaisin että näyttäisi oikein

Sentään muuten edes toimii tämä RW35 kuten pitää, se talvi ainut ropleema. Onko siellä toiminut yli -20 pakkasilla ollenka?
 
Sentään muuten edes toimii tämä RW35 kuten pitää, se talvi ainut ropleema. Onko siellä toiminut yli -20 pakkasilla ollenka?
Joo kyllä hyvin toimi -20 pakkasessa (kunha piti manuaalisesti huolta ettei ulkoyksikkö ole tukossa jäässä, eli välillä joutu sulattaa kuumalla vedellä varsinkin lumisateen jälkeen), tuolla -20 pikkupakkasella pysty pelkällä ilpillä lämmittää koko talon. Kun oli isommat pakkaset, niin pahimmillaan viime talvena, kun oli jotain -30 ja enemmänkin pakkasta, niin sisäilma oli 14 asteista ja ilpistä tuli ulos 26 asteista. Eli jos pahimman mukaan ajattelee että ilppi olis kuluttanut 2,5 kWh (jota se tuskin vie maksimeja tuolloinkaan, ei vaan ole kulutusmittaria) olisi COP silloinkin ollu 1,38 ja lämpöä tuli 3,4 kWh. Eihän se toki riittänyt enää lämmittää yksin taloa eli piti pattereita laittaa päälle. Jossain about -25 asteessa tulee piste että pitää jo laittaa pattereita yksitellen päälle että pysyis lämmöt.
 
Juu 24/7 ellei nyt sitten lähde useamman viikon matkalle tjsp.
Se ei kuluta oikeastaan "mitään" ja paitsi pitää sen lämmön noin +23C (pyynti +24C) myös ilmankosteuden alhaisena mikä on se ehkä jopa suurempi bonus.

Eli kutakuinkin toukokuusta ehkä syys-lokakuulle päällä. Ainostaan viilentävä (ei automaatti tai lämmitys) mikä myös tarvittaessa kuivaa ilmaa


Hei!

-miten tuo viilennyspuoli kannattaa hoitaa näin kesäisin eli automaatilla vai jokin kiinteä puhallinnopeus päällä?
-nyt on automaatilla ja pyynti 24 niin ihan mukavan viileältä tuntuu, mittari näyttää kutakuinkin 22 asteen sisälämpötilaa
-lämmityskäytössä toki kiinteät nopeudet päällä mutta nyt on tulossa vasta eka kesä viilennyksellä niin ei ole oikein kokemusta että kummin se puoli kannattaa hoitaa vai onko sillä mitään isompaa merkitystä?
-pumppuna Toshiba Haori 35 Nordic
 
-miten tuo viilennyspuoli kannattaa hoitaa näin kesäisin eli automaatilla vai jokin kiinteä puhallinnopeus päällä?
-nyt on automaatilla ja pyynti 24 niin ihan mukavan viileältä tuntuu, mittari näyttää kutakuinkin 22 asteen sisälämpötilaa

Itselläni se on automaatilla. Toki jos syystä X se tuntuu jotenkin liian äänekkäältä tai haittaavalta (esim. hellasärö kertoo asian olevan näin) voit laittaa sen myös manuaalisesti sille säädölle kuin yhdessä päätätte.

Mutta tällöin se ei tietysti reagoi samalla lailla jos syystä X (esim. lapset menevät takapihalle ja jättävät oven auki puoleksi päiväksi) lämpötila nousee asunnossa.

Hieman sama kuin itse olen laittanut tuuletussuunnan ylös ja lukinnut paikoilleen kun joidenkin mielestä se vapaana heiluva olisi parempi. Minusta siitä taas tulee helposti vetoa jos sattuu sopivalla hetkellä olemaan siinä alla / kulkemaan läheltä.
 
Onko normaalia, että pumpun poistoputki ja maa sen alla on näillä helteillä täysin kuiva?

Talvella putken suuaukon alle oli kyllä kerääntynyt ihan kunnon kerros jäätä, eli silloin poisto on oletettavasti ollut kunnossa. Huhtikuussa pumppu kuitenkin huollettiin, eli olisiko huollon yhteydessä voinut tulla jokin vaurio?

Mitään kosteutta laitteen sisällä ei ainakaan silmämääräisesti näy eikä seinä laitteen ympärillä ainakaan tunnustelemalla tunnu kostealta. Mutta siihen se oma tietämys loppuu, ja ensimmäistä kertaa asunnossa tuollainen laite on, joten aiemmilta vuosiltakaan ei valitettavasti ole kokemusta.

Päivitys: Tajusinpas lopulta kokeilla kosteudenpoistotilaa. Yön aikana putkesta olikin tullut varmaan 2-3 dl vettä, joten tuskin ainakaan kaikki vesi rakenteisiin valuu.
 
Viimeksi muokattu:
Onko normaalia, että pumpun poistoputki ja maa sen alla on näillä helteillä täysin kuiva?

Talvella putken suuaukon alle oli kyllä kerääntynyt ihan kunnon kerros jäätä, eli silloin poisto on oletettavasti ollut kunnossa. Huhtikuussa pumppu kuitenkin huollettiin, eli olisiko huollon yhteydessä voinut tulla jokin vaurio?

Mitään kosteutta laitteen sisällä ei ainakaan silmämääräisesti näy eikä seinä laitteen ympärillä ainakaan tunnustelemalla tunnu kostealta. Mutta siihen se oma tietämys loppuu, ja ensimmäistä kertaa asunnossa tuollainen laite on, joten aiemmilta vuosiltakaan ei valitettavasti ole kokemusta.
Talvella ja kesällä vettä tulee eri paikoista. Talvella vettä tulee sulatuksesta ulkoyksikön alle ja kesällä vesi tulee sisäyksiköstä ulos putkea pitkin. Vettä ei paljoa tule, mutta tiputtelee kuitenkin silloin tällöin.
 
Jossain about -25 asteessa tulee piste että pitää jo laittaa pattereita yksitellen päälle että pysyis lämmöt.
Eikö järkevää olisi pitää ne patterit aina päällä ja säätää niihin sellainen lämpötila, että toimivat halutusti? Minulla on nytkin kaikki patterit päällä. Eivät ole lämmittäneet kuukauteen eivätkä lämmitä ennen lokakuuta. Aion vasta ääritapauksessa nostaa patterien pyyntöä jos pumppu hyytyy ja on tarpeen pitää normaali lämpö.
-miten tuo viilennyspuoli kannattaa hoitaa näin kesäisin eli automaatilla vai jokin kiinteä puhallinnopeus päällä?
Kai se toimii usein paremmin automaatilla, vaikka joskus voi toimia paremmin pakotetulla suuremmalla nopeudella. Tämä riippunee asunnon laajuudesta. Kunhan laite on koko ajan päälä, voi monessa tapauksessa puhallinnopeus pysyä automaatillakin maltillisena. Omassa esimerkissäni laite vasta käyttää kompressoria melko lyhyitä jaksoja lähellä minimitehoa.
Onko normaalia, että pumpun poistoputki ja maa sen alla on näillä helteillä täysin kuiva?
Alkukesästä voi kovillakin helteillä ja paahteessa viilennyksen tarve olla suhteellisen vähäinen. Riippuu talosta. Nythän on vasta kesä alussa.

Lisäksi kuten mainittua puhallusnopeus vaikuttaa. Ei sitä kondenssia välttämättä ja läheskään aina tule, etenkin kun pyydetään viilennystä eikä erikseen kuivaavaa toimintaa.
 
Eikö järkevää olisi pitää ne patterit aina päällä ja säätää niihin sellainen lämpötila, että toimivat halutusti? Minulla on nytkin kaikki patterit päällä. Eivät ole lämmittäneet kuukauteen eivätkä lämmitä ennen lokakuuta. Aion vasta ääritapauksessa nostaa patterien pyyntöä jos pumppu hyytyy ja on tarpeen pitää normaali lämpö.
Patterit on alkuperäiset 70-luvun alkuperäisillä termostaateilla, jotka jokainen toimii erilailla ja eri säätökohdassa. Ja huomannut että välillä voi olla paljonkin päällä vaikka ei tarvitisisi. Eli totesin että eivät osaa säädellä oikein silloin kun ei tarvitse kokoajan olla päällä, niin laitan ne pois manuaalisesti kun ei tarvitse niitä
 
Patterit on alkuperäiset 70-luvun alkuperäisillä termostaateilla, jotka jokainen toimii erilailla ja eri säätökohdassa. Ja huomannut että välillä voi olla paljonkin päällä vaikka ei tarvitisisi. Eli totesin että eivät osaa säädellä oikein silloin kun ei tarvitse kokoajan olla päällä, niin laitan ne pois manuaalisesti kun ei tarvitse niitä

Ittellä tuollaiset 70 luvun lopulta olevat noböt, toki joitain on uusittu tarpee vaatiessa. Ne vanhat, mekaanisilla termostaateilla olevat ovat tosiaan välillä paljonkin päällä vaikka ei tarvitsisi.

Olohuoneessa talvella nuo nykyaikaset patterit on asetettu n. 15 asteeseen, että menevät päälle jos ilppi lopettaa toimintansa. Toki tämä mitsun RW35 kun ei lämmitä enään kun yli -22 pakkasta niin..

Näin leudommalla kelillä patterit onkin pois päältä. Toki muualla kämpässä sitten on, minne lämpö ei pääse puhaltamaan.
 
Täällä ensimmäisen ILP:n omistaja kyselee mahdollisesti tyhmiä. Mitenhän tuon kosteudenpoiston pitäisi toimia? Kun sisäilman kosteus on nyt useamman päivän ollut yli 50% riippumatta siitä laittaako ILP:stä kosteuden poiston päälle vai onko käytössä viilennys. Vai onko tuota ilmankosteutta edes mahdollista saada alemmaksi näillä keleillä? Pyyntinä 24 astetta ja puhallus 3/5. Lämpötila pysyy alle 24 asteen.

ILP on Alpic Air Premium 36 ja kohde on joulukuussa valmistunut puinen 2-tasoinen paritalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. ILP on kakkoskerroksen aulassa ja Ruuvitagit mittaa ilmankosteutta sekä ylä- että alakerrassa. Alakerrassa pari prosenttiyksikköä pienempi kosteus kuin yläkerrassa, mutta yli 50% silti.
 
Täällä ensimmäisen ILP:n omistaja kyselee mahdollisesti tyhmiä. Mitenhän tuon kosteudenpoiston pitäisi toimia? Kun sisäilman kosteus on nyt useamman päivän ollut yli 50% riippumatta siitä laittaako ILP:stä kosteuden poiston päälle vai onko käytössä viilennys. Vai onko tuota ilmankosteutta edes mahdollista saada alemmaksi näillä keleillä? Pyyntinä 24 astetta ja puhallus 3/5. Lämpötila pysyy alle 24 asteen.

ILP on Alpic Air Premium 36 ja kohde on joulukuussa valmistunut puinen 2-tasoinen paritalo, jossa on koneellinen ilmanvaihto. ILP on kakkoskerroksen aulassa ja Ruuvitagit mittaa ilmankosteutta sekä ylä- että alakerrassa. Alakerrassa pari prosenttiyksikköä pienempi kosteus kuin yläkerrassa, mutta yli 50% silti.

Puhaltimen nopeutta kun laskee tarpeeksi niin kyllä se kenno rupeaa hikoilemaan.

Mitä kovempi puhaltimen teho sitä korkeampi kennon pintalämpötila, kun siihen siirretään ilmasta tehokkaasti lämpöenergiaa. Kun laskee nopeutta vähitellen niin ennen pitkää kennon pintalämpötila laskee ja kohtaa ilman kastepisteen kanssa ja kennon hikoilu alkaa.

Sitä en sitten tiedä millä parametrien muutoksilla juuri tuo kyseinen ILP toteuttaa kosteudenpoistomoodin, mutta ei se sen kummempaa taikuutta tarvi kuin varmaankin näkymättömästi laskee pyyntiä ja/tai puhaltimen nopeutta, tieto voi löytyä mm. ohjekirjasta tai huoltokirjasta.
 
Viimeksi muokattu:
Puhaltimen nopeutta kun laskee tarpeeksi niin kyllä se kenno rupeaa hikoilemaan.

Mitä kovempi puhaltimen teho sitä korkeampi kennon pintalämpötila, kun siihen siirretään ilmasta tehokkaasti lämpöenergiaa. Kun laskee nopeutta vähitellen niin ennen pitkää kennon pintalämpötila laskee ja kohtaa ilman kastepisteen kanssa ja kennon hikoilu alkaa.

Nyt pitkä kuiva jakso, niin voihan sisäilma olla niin kuivaakin, ettei vaan kondensoi. Eipä nuo ulkoyksiköt hirveesti oo tupanneet alkukesästä kuseksimaan jäähdytyskäytössä vs. heinä-syyskuun helteillä sitten...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 427
Viestejä
4 775 322
Jäsenet
77 612
Uusin jäsen
Jehovan Syyttäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom