Ilmalämpöpumput eli ILPit

Mittaatko paljonko on se väli mihin pitäisi ILP:n sisäyksikö mahtua? Voiko oviaukon päällä olevan karmilistan ottaa pois? Jos on vain ^noiden mittojen erotus 23 cm?, niin ei löydy miltään valmistajalta sopivaa sisäyksikköä. Kun kyseessä on OKT, niin rajoitteita asennukseen ei juuri ole. Jos mahdollista laita asunnosta pohjakuva.
Tähän voisi vielä lisätä, että jos on tarkoitus vetää myös kondenssivesiletku tuolla kylpyhuoneen katon sisällä, niin sisäyksiköissä tuo kondenssilähtö on muutaman sentin sisäyksikön alalaitaa korkeammalla, joten tämä voi antaa vähän pelivaraa. Tai sitten ei.
 
Nyt on Perfera 30 N asennettu. Pistotulpalla se laitettiin, seinän läpi sisälle olohuoneen pistorasiaan. Ei mitään turvakytkimiä tai mitään. Onneksi olohuoneessa ei oikein muuta kuormaa kun tv, joku jalkalamppu (led) ja latureita välillä.

Ensituntuma Onecta sovelluksesta hyvä, tosi selkeä

Mutta voi pojat, olipas mukavaa kun koti viileni heti 3 astetta!
 
Kiitos vastauksista, taitaa olla toivoton paikka vetää alaslaskussa, joten putket tulee menemään kotelon sisällä jolloin sijoittelu ja mallin valinta on helpompaa.
 
Oot varmaan mun pomo, kun meillä töissä huutaa toimistolla jäähdytykset kun hänen mielestään kaikki yli 20 oC kuuma ja kaikki muut palelee. Ei saa kuulema kotonakaan nukuttua jos sisälämpö yli 20oC. Talvella töissä se jäähdyttää ku tulee hiki jos toimiston lämpötila on >19oC. Tai jos kostutus päällä ettei ole joku 5%RH sisäilma pakkasilla ja limakalvot riekaleina, niin hiki tulee 20-30%RH.

Itte ku asun vanhassa puutalossa niin 24-25oC ihan hyvä sisälämpötila ja paleltuu jos pääsee alle 22-23. Talvella voi olla 25-28oC.

Voisko olla verenpainetta/ressiä tai jotain muuta häikkää (esim. mieltymyksissä)?
Vähän offtopiccia..
Yksilöllistä. Mä kuulun heihin joilla on kuuma heti kun lämpö nousee yli 20c. 23c menettelee, 24c-> on jo tuskastuttavan kuuma milloin ajatukset ei juokse, kädet ja jalat hikoilee niin että ei pysy hiiri kädessä ja jalat märkinä. Eli pistää ihan fyysisiä haittoja päälle.
Jos haluaa nukkua hyvin niin ihanne makkarin lämpö on n.16c ja hyvä peitto. Yli 20c niin nukkuminen ja lepo kärsii. Huhtikuussa menee shortsit ja T-paita päälle ja ne lähtee päältä joskus siinä lokakuun lopussa kun lämpö laskee sinne +5c tienoille.

Enitenhän vituttaa se, että kun oot työpaikan ainoa "kuumakalle" niin työpaikan lämmöt on sitten niitten vilukissojen mukaan ja saat kärvistellä kuumuudessa etkä voi mitään asialle tehdä. Vaikka loogista olis että säädettäisiin lämpöä hiukan alemmaksi ja he joilla on kylmä laittaisivat vaatetta päälle.
 
Pistotulpalla se laitettiin, seinän läpi sisälle olohuoneen pistorasiaan
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?
Kai riippuu laitteesta saako pistokkeen ulkoyksiköstä tai sisäyksiköstä. Mulla kun uusittiin vanhan tilalle to RW35, niin asentaja oli eka laittamassa pistokkeella, niinkuin vanhakin, mutta kun pistorasia oli vain nollattu pistorasiassa, eikä kunnon maadoitettu, ei suostunut asentaa. Piti erikseen tilata eri sähkäri vetää ulkokautta maadoitettu johto sulakerasialta
 
Kai riippuu laitteesta saako pistokkeen ulkoyksiköstä tai sisäyksiköstä. Mulla kun uusittiin vanhan tilalle to RW35, niin asentaja oli eka laittamassa pistokkeella, niinkuin vanhakin, mutta kun pistorasia oli vain nollattu pistorasiassa, eikä kunnon maadoitettu, ei suostunut asentaa. Piti erikseen tilata eri sähkäri vetää ulkokautta maadoitettu johto sulakerasialta
Mulla oli vanhassa kämpässä niin että parvekkeen pistorasissa oli ILP töpseli kun parvekkeen pistorasiat on aina maadotettuja.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
 
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?

Mun mielestä sähköt tulee ulkoyksiköltä, ja tosiaan seinän läpi ja töpseli pistorasiassa. Luin tota Daikinin asennusohjetta, ja siellä kiellettiin laittamasta sähköjä sisäyksikön kautta. Siksikin oletan et ulkoyksiköltä tulee sähköt. Edellisessä kämpässä tuli sähköt sisälle ja laitettiin pistorasiaan yhdistetytsti (en tiedä mikä oikea termi mutta siellä pistorasian takana romplattiin eikä tullut pistotulppaa) ja ulkoyksiköllä oli turvakytkinboksi.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
Jos on automaatilla niin laita pois. Sehän lämmittää jos on liian kylmä.
Tosin eiköhän se luultavasti ole sillä toisella kuvakkeella eikä ensimmäisellä tai auringolla.

Katso myös tämä keskustelu circulatorista:
Siinä circulator-tilassa se "huono" puoli, että välillä pumppu puhaltaa lämmintä ja välillä kylmää joidenkin ihmisten mielestä ja se ei ole mieleen. Siksi se ei ole mikään oletusasetus.

Entiseen parvekeulkopistokkeeseen tuli täälläkin, ilman turvakytkintä.
 
Jos on automaatilla niin laita pois. Sehän lämmittää jos on liian kylmä.
Tosin eiköhän se luultavasti ole sillä toisella kuvakkeella eikä ensimmäisellä tai auringolla.

Katso myös tämä keskustelu circulatorista:


Entiseen parvekeulkopistokkeeseen tuli täälläkin, ilman turvakytkintä.

Juu on toki siinä jäähytysmoodissa eikä automaatilla ja tuohon jäähytykseen ei saa päälle tuota circulator asetusta, eikös tuo ole se takkatoiminto?

E: Niin ja sen unohdin mainita, että kun aamulla käytän eri moodissa esim. lämmitys ja siitä takaisin jäähdytykseen niin alkaa puhaltamaan kylmää heti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on rikkoontumissäikky niin sehän mahdollistaa myös ukkosen alta pois oton.
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.
 
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.
Sähkärit voivat korjata, mutta jos pistotulppa on sisätiloissa, niin siinä pitäisi olla turvakytkin laitteen vieressä ulkona.
 
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.

Niin siis tarkennetaan sen verran että jos tulpalla otettu syöttö menee sisäyksikölle niin se on ok mikäli asennusohje sen sallii. Virityksiä ovat nimenomaan nämä seinän läpi notkealla kaapelilla viedyt.
Ideaalitapaus on silti se, että erotuspiste eli turvakytkin tai pistorasia sijaitsee ulkoyksikön vieressä koska sinne se kylmäasentaja ne mittarinsa kytkee kun pumpulle tehdään vianhakua.
Sisällä olevasta pistorasiasta ei voi koskaan tietää että käykö joku tökkäämässä sen kiinni juuri sillä hetkellä kun ei pitäisi.

Nyrkkisääntö on että sisällä olevasta pistorasiasta ei syötetä ulkona olevaa laitetta. Eli ei myöskään vedetä jatkoroikkia ikkunan kautta pihalle vaan käytetään sitä ulkona olevaa pistorasiaa.
Ja ihan samalla tavoin talon sisällä ei tulisi vetää jatkojohtoja huoneesta toiseen koska käyttöympäristö voi olla eri huoneesta riippuen.
 
Juu on toki siinä jäähytysmoodissa eikä automaatilla ja tuohon jäähytykseen ei saa päälle tuota circulator asetusta, eikös tuo ole se takkatoiminto?

E: Niin ja sen unohdin mainita, että kun aamulla käytän eri moodissa esim. lämmitys ja siitä takaisin jäähdytykseen niin alkaa puhaltamaan kylmää heti.
Lähteekö jäähdyttämään jos käyttää kiinni ja takaisin päälle tai säätämällä tavoitelämpöä ylös/alas? Kuulostaisi siltä, että softa heittää hanskat tiskiin kun ei tarttekkaan yöllä jäähdyttää pitkään aikaan ja jää siihen tilaan jumittamaan vaikka lämpö aamulla lähtee nousemaan.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
Lähteekö jäähdyttämään jos käyttää kiinni ja takaisin päälle tai säätämällä tavoitelämpöä ylös/alas? Kuulostaisi siltä, että softa heittää hanskat tiskiin kun ei tarttekkaan yöllä jäähdyttää pitkään aikaan ja jää siihen tilaan jumittamaan vaikka lämpö aamulla lähtee nousemaan.
Annan ääneni ohjelmistovirheelle, joka aiheutuu alhaisesta pyynti- ja ulkolämpötilasta. Leviääkö viileä ilma huonosti kämpässä, vai miksi noin alhainen pyynti ?

Oma teini-ikäinen LN25 alkaa käymään pakkokäyntiä, tunti päällä - kolme minuuttia sammuksissa - tunti päällä kun pyyntilämpötila on 22 astetta ja ulkolämpötila laskee noin 16-17 asteeseen. Jos pyyntilämpötila on 23 astetta, alkaa vastaava pakkokäynti vasta kun ulkolämpötila on laskenut 13-14 paikkeille. Tässä pakkokäyntisyklissä pyyntilämpötila menettää merkityksensä, sisälämpö laskee alle pyyntilämmön.

Viime yön käppyrät, ulkolämpötila alimmillaan 17-18 astetta, ILP toimii normaalisti:
ilp-24h-norm.png

Toukokuun puolivälin tienoilta, ulkolämpötila laskee 13-14 asteeseen:
ilp-24h-bug.png
Tässä näkyy tuo pakkokäynti aikavälillä 0.30 - 6.30. 6.30 jälkeinen sahaaminen klo 12.30 asti johtuu siitä, että invertteri ei säädy niin pienelle teholle kun olisi tarve ja pumppu käy katkokäyntiä. 12.30 jälkeen tehon tarve kasvaa sille tasolle, että invertterisäätö pystyy pitämään kompuran jatkuvalla käynnillä.
 
Tässä näkyy tuo pakkokäynti aikavälillä 0.30 - 6.30. 6.30 jälkeinen sahaaminen klo 12.30 asti johtuu siitä, että invertteri ei säädy niin pienelle teholle kun olisi tarve ja pumppu käy katkokäyntiä. 12.30 jälkeen tehon tarve kasvaa sille tasolle, että invertterisäätö pystyy pitämään kompuran jatkuvalla käynnillä.
Onhan tuo järjetön tilanne, että ilmastointilaite alkaa turhaan tuhlata sähköä ja palelluttaa juuri siinä vaiheessa, kun se voisi vaikka pitää tuntikausia taukoa. Liekö tähän muuta ratkaisua kuin rumasti nostaa pyyntiä?
 
Onhan tuo järjetön tilanne, että ilmastointilaite alkaa turhaan tuhlata sähköä ja palelluttaa juuri siinä vaiheessa, kun se voisi vaikka pitää tuntikausia taukoa. Liekö tähän muuta ratkaisua kuin rumasti nostaa pyyntiä?
Saisikohan sillä Mitsubishin etähallintasoftalla (jonka palvelun toimimattomuudesta tosin taidettiin juuri uutisoida) ajastettua jonkun iltaisen ja aamuisen pyyntilämpötilan muutoksen tms joka "herättelisi" bugista laitetta?
 
Kuuluuko seinän läpimenossa laittaa jokin suojaputki mistä sitten letkut vedetään? Vai reikä vaan ja uretaania sisään tiivistykseksi? Luulen et meillä tehtiin jälkimmäisellä tavalla. Mietin vaan että pitääkö kysellä perään jos tuosta on jotain haittaa että siellä ei ole putkea.
 
Kuuluuko seinän läpimenossa laittaa jokin suojaputki mistä sitten letkut vedetään? Vai reikä vaan ja uretaania sisään tiivistykseksi? Luulen et meillä tehtiin jälkimmäisellä tavalla. Mietin vaan että pitääkö kysellä perään jos tuosta on jotain haittaa että siellä ei ole putkea.
Meillä taloyhtiö vaati ulkoseinän läpivientiin putkituksen. Käytännössä hyöty taitaa olla melko marginaalinen, mutta idea lienee siinä, että mahdollinen vuoto ei tapahdu piilossa sinne seinän sisään.
 
Ei erityisen merkittävää, mutta hölmöä jättää max puolen metrin 75 mm viemäriputki laittamatta kun se ei maksa käytännössä mitään. Putki+uretaania.

Yksi asentajaliike myy kalliimpaa mestariasennustaan perustellen esim. tuolla suojaputkituksella. Minkä kustannus on aika huvittavaa suhteessa hintalisään. Toisaalta mainostavat myös, että kylmäaineet sisältyvät mikä on myös mielenkiintoista kun kaikissa ilpeissä on käytännössä ne valmiina sisässä.
Mutta mielenrauhasta voi maksaa vaikka mitä jos jotkut tekee sitten ihan päin seiniä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia vain jäähdytyskäyttöön tulevalle ilmalämpöpumpulle? Asunto on kaukolämmössä oleva 2-kerroksinen 100 m2 rivari, jossa makuuhuoneet yläkerrassa.

Mitä asioita pitäisi muistaa huomioida? Perus tehospeksin lisäksi äänenvoimakkuus, puhdistuksen helppous, sisäyksikön ulkonäkö, tms.? Onko käytettävyydessä isommin eroja merkkien välillä, kaukosäätimessä tai featureissa jne?
 
Toshiban Seiya on palstan perusostos, pieni ja hiljainen. Design-valinta on vaihdettava kangaspäällysteinen Toshiba Haori, josta saa maksaa 500 päälle.
Daikin on ehkä arvostetuin merkki, mutta yleensä niiltä asennetaan parempi kuin edullisin viilentävä Sensira.

Mitsubishi oli ennen standardivalinta, mutta nyt on ollut tuota Melcloud-ongelmaa jatkuvasti. Ei ole enää kiistaton valinta.
Boschia ei kannata ottaa ilmaiseksikaan perustuen viime aikojen kokemuksiin ratkaisemattomista vikaantumisista vaihtoineen.
Se jättää budjettiluokan vaihtoehdot lähinnä Greehen. Tarkka tehomäärä ei ole niin justiinsa, viilennyskäyttö on kevyttä.

Pohjasta riippuu saako yhdellä sisäyksiköllä järkevästi vai pitääkö pohtia multisplittia eli useamman sisäyksikön ratkaisua. Joskus sitten ei kannata ostaa sellaista vaan kaksi erillistä. Mutta yhdellä kannattaisi luultavasti kokeilla jos esim. portaikkoasennus onnistuu eikä sitä piiloteta toiseen äärilaitaan.

Yleensä lisähinnoiteltua (200-300) timanttiporausta ei tarvitse jos läpäistävänä on pelkkä tiili.

Jos haluaa täyspuhdistamista varten purkaa pitäisi jättää vasempaan laitaan tilaa jotta kennon alla olevan pyörivän osan saa vedettyä pois.
Tässä Daikinin osalta kohdassa 3:00 voit todeta.

Toshiban vastaava 3:30, ehkä vähän pienemmässä tilassa onnistuisi


Jos etänä aikoo käyttää niin eri ohjelmistojen käyttökokemuksia kannattaa etsiä. Joihinkin wifilkalikka sisältyy (esim. Haori), joihinkin lisävaruste (esim. Seiya). Mutta jos pitää koko hellekauden päällä niin tarvetta ei välttämättä edes ole.

Tämän videon mukaan Haorista ei saa vedettyä putkia suoraan sivuun vaan alaspäin (kohta 0:15). Se voi tarkoittaa rujomman näköistä asennusta design-tuotteesta huolimatta. Tuossa videossa toteutuukin se koteloinnin rumuus vrt. suoraan sivulle ja kulmasta alas, mutta vannoisin että tv-ohjelmat on pullollaan Haorin asennsusvetoja, jotka ei ole jätetty tökeröiksi. Onko ne sitten alas ja läpi?


Kalliimpien pumppujen otsonaattorit vaikuttaisi olevan jodenkin mielestä turhiahkoja.
Jotkut taloyhtiöt ei anna asentaa kuin parvekkeelle, ja lähinnä kerrostaloissa annetaan asentaa vain viilentävä. Joskin kaikki viilentävät pumput tarvittaessa myös lämmittää. Ensimmäisen asentajan toimenpideluvan läpimenossa voi ottaa aikansa jos se kierrätetään yhtiökokouksen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
i-see anturi teetti meillä kaikkea hauskaa ja lämmitys esim meni pois päältä autotallista pakkasilla, jos siellä ei kukaan liikkunut. Kun meni sitten kattomaan, niin kaikki alkoi pelata ja laitteet toimi. Mulla on nyt talossa myös sama RW25 viilennykseen ja ei pysty millään pitämään mitään 19 asteen pyyntiä päällä, tai tulee oikeasti kylmä. Pyynti on 23-24 astetta ja puhallus Wide room, niin riittää oikein mainiosti. Yöksi usein silent asento päällä. Ja mitään i-see anturia ei ole päällä sekoittamassa kuvioita.
 
Toshiban Seiya on palstan perusostos, pieni ja hiljainen. Design-valinta on vaihdettava kangaspäällysteinen Toshiba Haori, josta saa maksaa 500 päälle.
Daikin on ehkä arvostetuin merkki, mutta yleensä niiltä asennetaan paremp kuin edullisin viilentävä Sensira.

Mitsubishi oli ennen standardivalinta, mutta nyt on ollut tuota Melcloud-ongelmaa jatkuvasti. Ei ole enää kiistaton valinta.
Boschia ei kannata ottaa ilmaiseksikaan perustuen viime aikojen kokemuksiin ratkaisemattomista vikaantumisista vaihtoineen.
Se jättää budjettiluokan vaihtoehdot lähinnä Greehen. Tarkka tehomäärä ei ole niin justiinsa, viilennyskäyttö on kevyttä.

Pohjasta riippuu saako yhdellä sisäyksiköllä järkevästi vai pitääkö pohtia multisplittia eli useamman sisäyksikön ratkaisua. Joskus sitten ei kannata ostaa sellaista vaan kaksi erillistä. Mutta yhdellä kannattaisi luultavasti kokeilla jos esim. portaikkoasennus onnistuu eikä sitä piiloteta toiseen äärilaitaan.

Yleensä lisähinnoiteltua (200-300) timanttiporausta ei tarvitse jos läpäistävänä on pelkkä tiili.

Jos haluaa täyspuhdistamista varten purkaa pitäisi jättää vasempaan laitaan tilaa jotta kennon alla olevan pyörivän osan saa vedettyä pois.
Tässä Daikinin osalta kohdassa 3:00 voit todeta.

Toshiban vastaava 3:30, ehkä vähän pienemmässä tilassa onnistuisi


Jos etänä aikoo käyttää niin eri ohjelmistojen käyttökokemuksia kannattaa etsiä. Joihinkin wifilkalikka sisältyy (esim. Haori), joihinkin lisävaruste (esim. Seiya). Mutta jos pitää koko hellekauden päällä niin tarvetta ei välttämättä edes ole.

Tämän videon mukaan Haorista ei saa vedettyä putkia suoraan sivuun vaan alaspäin (kohta 0:15). Se voi tarkoittaa rujomman näköistä asennusta design-tuotteesta huolimatta. Tuossa videossa toteutuukin se koteloinnin rumuus vrt. suoraan sivulle ja kulmasta alas, mutta vannoisin että tv-ohjelmat on pullollaan Haorin asennsusvetoja, jotka ei ole jätetty tökeröiksi. Onko ne sitten alas ja läpi?


Kalliimpien pumppujen otsonaattorit vaikuttaisi olevan jodenkin mielestä turhiahkoja.
Jotkut taloyhtiöt ei anna asentaa kuin parvekkeelle, ja lähinnä kerrostaloissa annetaan asentaa vain viilentävä. Joskin kaikki viilentävät pumput tarvittaesa myös lämmittää. Ensimmäisen asentajan toimienpideluvan läpimenossa voi ottaa aikansa jos se kierrätetään yhtiökokouksen kautta.


Kiitokset tietopaketista. Varmaankin tulee hankittua tuo Toshiba Seiya. Onkohan Seiya 16 tarpeettoman iso neliöihin (~100m2 / 2 krs) nähden?

Myydäänkö näitä toiskätisenä eli oikealle purettavina? Asennuspaikka tulisi portaikkoon melko lähelle vasenta seinää.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset tietopaketista. Varmaankin tulee hankittua tuo Toshiba Seiya. Onkohan Seiya 16 tarpeettoman iso neliöihin nähden?

Myydäänkö näitä toiskätisenä eli oikealle purettavina? Asennuspaikka tulisi portaikkoon melko lähelle vasenta seinää.
Sanoisin että on turhan iso. Muutenkin yhdellä laitteella voi olla hankala jäähdyttää 2 kerrosta.
 
Tilasin omaan, pieneen omakotitaloon 2 ilmalämpöpumppua.
Gree SP Nordic 35. Näissä mm. wifi, automaattinen takkatoiminto, itsepuhdistus jne.
Ens tiistaina pitäs olla asennus.
Ajattelin että ei noissa niin suuria eroja voi olla, tämän uuden mallin pitäisi toimia vielä -30c.
Alakerta on n. 60 m² ja yläkerta joku 25 m².
Yläkertaan pieni pakko laittaa makuuhuoneeseen, siellä ei oikein muuta järkevää tilaa löydy. Onneksi tottunut nukkumaan aina korvatulpilla...
Alakerrassa takka, joten tuo takkatoiminto voi olla ihan kätevä.
Asunto tulee vapaa-ajan käyttöön, voi laittaa esim. etänä lämmöt alas kun lähden työkämpille. :hmm:
Sitten kun suuntaa vapailla tiluksille, niin laittaa kännykällä lämmöt kohdilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Aikomuksena oli alkaa kirjeenvaihtoon maahantuojan kanssa, mutta jostain sain ongittua tiedon, että ei näihin mitään softapäivityksiä tehdä, vaan kerralla vaihtuu sitten koko piirikortti. Todennäköisesti ei maahantuojaa ihan hirveästi kiinnosta 13 vuotta vanhaa laitetta alkaa päivittelemään. Tokihan tuossa voisi esitää jotain laskelmia siitä, paljonko ILP on syönyt ylimääräistä sähköä vuosien varrella. Mutta eiköhän tuo melkoiseksi tuulimyllyjä vastaan taisteluksi menisi.

Toistaiseksi olen muistaessani tyytynyt nukkumaan mennessä nostamaan pyyntiä 23 tai 24 asteeseen, mutta usein tuo unohtuu :D Muuten tuo 22 pyyntilämpö on kämpässäni juuri sopiva, kauimmaisetkin huoneet jäähtyy miellyttävään lämpötilaan. 23 pyynnillä nuo menee jo vähän epämukavuusalueelle.

Olisihan tämä tietysti ratkaistavissa jollain universaalilla IR lähettimellä, jonka kytkisi kotiautomaatioon.
 
Myydäänkö näitä toiskätisenä eli oikealle purettavina? Asennuspaikka tulisi portaikkoon melko lähelle vasenta seinää.
Ei niitä ole välttämättä pakko purkaa. Jos on kovin lemmikki tai muuta pölyä siirtävä huusholli niin sitten voi täysputsin tehdä 2 vuoden päästä ja ruuvata irti tarvittaessa.
Suurin osa selviää putsailemalla suodattimia kuukausittain ja sitten töhnää tavatessaan kennon pesulla.

Jos portaikko on korkea, niin liian korkealle asennettaessa on lähes varmaa ettei säännölliseen suodattimien putsaukseen riitä motivaatio.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä taloyhtiö vaati ulkoseinän läpivientiin putkituksen. Käytännössä hyöty taitaa olla melko marginaalinen, mutta idea lienee siinä, että mahdollinen vuoto ei tapahdu piilossa sinne seinän sisään.
Vastaavasti putken ulkopuolen ja läpiviennin väli on vaikea tiivistää ja jättää siten ilmavuodon riskin. Itse ottaisin mieluummin tästäsyystä uretaaniläpiviennin
 
No mikähän tätä LN25 nyt vaivaa...? Kaukosäätimellä ohjaussiipien säätäminen ja vain vasen tottelee, oikeanpuoleinen on 2 asentoa joko ihan alas tai ylös. Tuolla Melcloudin -sovelluksella homma toimii kuten pitääkin. Tässä oli eilen sähkökatkos koko asuinalueella niin olisko tuo siitä ottanu itteensä? Tosin jos säädöt onnistuu sovelluksella muttei kaukosäätimellä niin se vähän sotii tuota vastaan?
 
Vastaavasti putken ulkopuolen ja läpiviennin väli on vaikea tiivistää ja jättää siten ilmavuodon riskin. Itse ottaisin mieluummin tästäsyystä uretaaniläpiviennin

Se reikä johon putki työnnetään tehdään hieman putkea suuremmaksi jolloin putken ja seinän väliin jää tilaa uretaanille.
Jos tekisin noita työkseni niin en edes suostuisi tekemään ilman putkea koska mahdollinen kondenssiveden vuoto seinärakenteen sisään on ihan älyttömän typerä riski ottaa kun materiaalikulut ovat luokkaa yksi euro.
 
Kyllä nuo putkisetit yleensä kymppejä maksaa ja asentaja ei välttämättä halua laittaa vanhaa viemäriputkea vaan myy valmiin paketin.
Sellainen asentaja, joka pyytää lisämaksua siitä asentaa tuollaisia. Muuten viemäriputki. Pahin olisi, jos ei sitä viemäriputkea laita laiskuuttaan vrt. pelkkä tiivistys.

Tuolla kalliilla saa ehkä viimeisen 5% lisää siisteyttä ja se ehkä kestää UV:ta. Tai ainakin pitäisi kun on max 8€ vs 49€.
 
Viimeksi muokattu:
No tää onkin vähän ärsyttävää että pitää vaan luottaa asentajaan että se tietää mitä tekee. Ja sit itse jää miettiin näitä että olisko pitänyt olla putki läpivedossa kun näkyy olevan kahta koulukuntaa tai onko tää nyt oikein kun ulkoyksikköön tulee sähköt sisäpistorasiasta
 
No mikähän tätä LN25 nyt vaivaa...? Kaukosäätimellä ohjaussiipien säätäminen ja vain vasen tottelee, oikeanpuoleinen on 2 asentoa joko ihan alas tai ylös. Tuolla Melcloudin -sovelluksella homma toimii kuten pitääkin. Tässä oli eilen sähkökatkos koko asuinalueella niin olisko tuo siitä ottanu itteensä? Tosin jos säädöt onnistuu sovelluksella muttei kaukosäätimellä niin se vähän sotii tuota vastaan?
Kurkkaa manuaalia. Siellä oli joku sijoituspaikka tjsp asetus. Jos siihen asettaa että oikealla puolella on seinä niin sen puolen siivekkeet eivät käänny ”seinää kohti” vaan pysyvät aina suorassa. Kaukosäätimessä näkyy kuvake siitä asetuksesta. En muista ulkoa mistä napista sitä säädetään.
 
Kurkkaa manuaalia. Siellä oli joku sijoituspaikka tjsp asetus. Jos siihen asettaa että oikealla puolella on seinä niin sen puolen siivekkeet eivät käänny ”seinää kohti” vaan pysyvät aina suorassa. Kaukosäätimessä näkyy kuvake siitä asetuksesta. En muista ulkoa mistä napista sitä säädetään.

Niin siis nuo siivekkeet on toiminu aina oikein kaukosäätimellä ja reagoineet "käskyihin" heti. Nyt siis kaukosäätimellä annetut käskyt ei toteudu, mutta sovelluksella toteutuu.
 
Mikä idea siinä on, että laite suositellaan pidettävän jäähdytyskäytössä myös yöllä päällä, vaikka ulkolämpö laskee reilusti alla sisälämpötilan? Omassa laitteessa on pyynti 23-24, tarpeesta riippuen, ja öiksi olen tavannut sammuttaa. Mitsun LN25.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 207
Viestejä
4 504 885
Jäsenet
74 339
Uusin jäsen
SoHai

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom