Ilmalämpöpumput eli ILPit

Nyt pitkä kuiva jakso, niin voihan sisäilma olla niin kuivaakin, ettei vaan kondensoi. Eipä nuo ulkoyksiköt hirveesti oo tupanneet alkukesästä kuseksimaan jäähdytyskäytössä vs. heinä-syyskuun helteillä sitten...

Näin on, mutta koska se kondensoituminen on hallittavissa muuttujilla niin kyllä sitä irti saa kun laittaa irtoamaan jos niin haluaa.

Numeroita perseestä metodilla laskettuna 50% kosteus 24°C lämpötilalla kastepiste on 13,9°C.
 
Patterit on alkuperäiset 70-luvun alkuperäisillä termostaateilla, jotka jokainen toimii erilailla ja eri säätökohdassa. Ja huomannut että välillä voi olla paljonkin päällä vaikka ei tarvitisisi. Eli totesin että eivät osaa säädellä oikein silloin kun ei tarvitse kokoajan olla päällä, niin laitan ne pois manuaalisesti kun ei tarvitse niitä
No sitten toki. Tuollaisethan kannattaa muistakin syistä suunnitella vaihtavansa lähiaikoina.
 
4 vuoden ikäinen Mitsu LN35 laitoin nyt viilentämään ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Vielä on 24.9 astetta sisällä, eli ei ole ehtinyt jäähtyä. Viilennyksen pyynti 24. Tuuletin täysillä.

Tarvitseekohan muuten ulkoyksikössä olla sitä eturitilää paikallaan? Otin sen pois edestä, kun tein pienen lian pyyhinnän. Ritilän voi toki laittaa takaisinkin, mutta en keksinyt sille mitään oikeaa käyttöä. Ritilän voisi ehkä tuunata maalaamalla se vaikka mustaksi.

Edit:
Kokeilinkin laittaa nyt 25 astetta viilentämisen pyynniksi.

E2:
25 asteessa alkoi käymään pätkäkäyntiä, eli 24 takaisin.

Ilmankosteus 41%
 
Viimeksi muokattu:
Patterit on alkuperäiset 70-luvun alkuperäisillä termostaateilla, jotka jokainen toimii erilailla ja eri säätökohdassa. Ja huomannut että välillä voi olla paljonkin päällä vaikka ei tarvitisisi. Eli totesin että eivät osaa säädellä oikein silloin kun ei tarvitse kokoajan olla päällä, niin laitan ne pois manuaalisesti kun ei tarvitse niitä
Muutama uusi lisäpatteri voisi olla minimi säädöllä. Eli ei pääsisi asunto sitten jäätymään.

Täälläkin kyllä öljylämmitys pois päältä (öljynsäästö). Eli vain käyttövesi öljyllä. Mutta sähköllä on hyvä olla joitakin pattereita aivan varalta.
 
Turvallisuusnäkökulma huomioiden tarvitsee. Se tuulettimen lapahan on veitsenterävä ja pyöriessään kykenee katkaisemaan kaiken jalkaa ohuemman
Aivan. No katsotaan kuka tulee ensimmäisenä valittamaan, että vaarallinen laite (täytyy laittaa kyllä takaisin).
 
Edit. vastattu oikeampaan ketjuun
Tein samoin. Sanoisin että yksi osa on relevantti ILP-ketjun puolella.
Ja toki ilppiin liittyen on kiva saada tarkasti asetettava patteritermostaatti jossa on lyhyt kytkentäväli. Pääsee säätämään järkevästi eikä tarvitse kytkeä on/off periaatteella manuaalisesti. Se jo vaikuttaa energiataloudellisuuteen ja mukavuuteen, jos pumppua ei hyödynnetä täysimääräisesti aina kun mahdollista.
Lisäksi se, että ILP saadaan integroitua samaan järjestelmään vastuslämmittimien kanssa, voi potentiaalisesti parantaa ilpin hyötyä, ja varmuudella parantaa mukavuutta.
 
Näin on, mutta koska se kondensoituminen on hallittavissa muuttujilla niin kyllä sitä irti saa kun laittaa irtoamaan jos niin haluaa.

Numeroita perseestä metodilla laskettuna 50% kosteus 24°C lämpötilalla kastepiste on 13,9°C.

Niin saa lämmönsiirtimen putket+ehkä lamellitkin kondensoimaan jos pyynti hyvin alhaalla jne. Siltikään ei välttämättä saa pisaraakaan kondenssialtaaseen - riippuen ilmamäärästä, lamellivälistä, lamellimateriaalista jne.

Eli nyt kun ei tartte paljoa viilennellä kuivaa ilmaa, niin käytännössä kondensiota tapahtuu arkielämässä hyvin harvoin touko-kesäkuussa jäähdytyskäytössä, eikä hirmusti kuivauskäytössäkään jos nyt ei illalla vedä kosteita ulkoilmoja ensin sisälle ja kuivata niitä. Tai kuivata sisällä pyykkiä poikkeuksellisen paljon jne.

Esim. meillä nyt sisällä +25oC/44,6%RH (absoluuttinen vesisisältö VAAN 8,79 g/kg k.i.). Kastepiste on 12,15 oC. Sitten vasta kun kenno menee sitä kylmemmäksi, niin sitä absoluuttista kosteutta voi saada "ulos", koska välillä kenno on paljon lämpimämpikin kuin maksimikylmyinen... Eli kennon pitää olla näillä keleillä huomattavasti kastepistelämpötilaa kylmempi, jotta se kusis kuin hoosianna.
 
Muutin jäähdytyksen 23 -> 22 (Mitsu LN35) ja lähdin käymään kaupassa. Kun tulin takaisin, niin ilp oli sammutettu ja ovi auki. Kuulemma oli liian kylmä.

Nyt laitoin ilpin vain tuuletukselle, että kenno kuivaa :) Ei se paljoa ehtinytkään jäähdyttää. 25 oli ja nyt ilmeisesti sopiva 23.7 astetta. Kosteus hieman noussut, kun nyt 43%. Ei ole tainnut tulla yhtään vettä ulkona olevaan paljuun.
 
Muutin jäähdytyksen 23 -> 22 (Mitsu LN35) ja lähdin käymään kaupassa. Kun tulin takaisin, niin ilp oli sammutettu ja ovi auki. Kuulemma oli liian kylmä.

Nyt laitoin ilpin vain tuuletukselle, että kenno kuivaa :) Ei se paljoa ehtinytkään jäähdyttää. 25 oli ja nyt ilmeisesti sopiva 23.7 astetta. Kosteus hieman noussut, kun nyt 43%. Ei ole tainnut tulla yhtään vettä ulkona olevaan paljuun.
Kardinaalivirhe. Sitä pumppua ei saisi sammuttaa koska sitten lämpö nousee ja sitten taas täytyy laittaa kovempaa ja taas valitetaan. Eikä tommonen jatkuva on/off ole pumpullekkaan terveellistä kun sitä joutuu tuulettelemaan.
Paat siihen 23 tai 24 jaautomaattipuhallus niin se säätelee itse tarvittavasti niin ei tule kuuma eikä kylmä vaan pysyy tasaisesti.
Ilmalämpäpumppu ei ole mikään tuuletin että sitä sammutellaan ja käynnistellään jatkuvasti.
 
Kardinaalivirhe. Sitä pumppua ei saisi sammuttaa koska sitten lämpö nousee ja sitten taas täytyy laittaa kovempaa ja taas valitetaan. Eikä tommonen jatkuva on/off ole pumpullekkaan terveellistä kun sitä joutuu tuulettelemaan.
Paat siihen 23 tai 24 jaautomaattipuhallus niin se säätelee itse tarvittavasti niin ei tule kuuma eikä kylmä vaan pysyy tasaisesti.
Ilmalämpäpumppu ei ole mikään tuuletin että sitä sammutellaan ja käynnistellään jatkuvasti.
No sepä. Ei saa sammuttaa, koska läpät menee kiinni plus tuuletin sammuu. Kosteus jää muhimaan.

Nyt on 23 ja puhallus maksimilla. Kuulemma ei ole kylmä. Eikä myöskään käy pätkäkäyntiä.
 
Mulla nyt toista kesää ilppi ja pidän pyyntönä 23, jäähdytysasetus, puhaltimen nopeus automaatilla, ei swingiä. Näillä asetuksilla toimii hyvin ja saa ajaa samoilla säädöillä syyskuulle asti, sitten voikin sammuttaa koneen, koska se ei ole lämmityskäytössä.

Hifistelyn vuoksi voi yöksi laittaa silent moden (joka rajoittaa puhallinnopeutta), muttei sinänsä tarpeen, koska sisäyksikkö ei ole makkarissa ja koneellisen ilmanvaihdon humina ajaa ilpin puhallinäänen yli.
 
No sepä. Ei saa sammuttaa, koska läpät menee kiinni plus tuuletin sammuu. Kosteus jää muhimaan.

Nyt on 23 ja puhallus maksimilla. Kuulemma ei ole kylmä. Eikä myöskään käy pätkäkäyntiä.
Ole varovainen ton puhalluksen kanssa. Se saa ihmisillä monesti sen sammuttamisefektin kun vetää joten kokeile sitä automaattipuhallusta. Kämppä kun on sopiva niin puhallusnopeus vaihtelee niin hellasärökin vähenee kun sitä puhallusta ei enää niin tunne.
Meillä on töissä noita toukoilijoita kanssa ketkä räppää on/off noita laitteita ja valittaa että vetää.
 
Ole varovainen ton puhalluksen kanssa. Se saa ihmisillä monesti sen sammuttamisefektin kun vetää joten kokeile sitä automaattipuhallusta. Kämppä kun on sopiva niin puhallusnopeus vaihtelee niin hellasärökin vähenee kun sitä puhallusta ei enää niin tunne.
Meillä on töissä noita toukoilijoita kanssa ketkä räppää on/off noita laitteita ja valittaa että vetää.
Itse olen vielä herkempi kylmyydelle, mutta sattumalta en ollut juuri paikalla, että olisi osannut neuvoa ilpin oikeaa käyttöä.

Selvästi 23 tai 24 on aika sopivia ja sovelluksella saisi sitten vielä 23.5, mutta en ole tuota asteikkoa koskaan käyttänyt.

Puhallus täysillä kesät talvet on tehokkain, niin siksi periaatteesta se. Ääneen on jo tottunut :)

Nyt siis veto ei ollut ongelma, mutta kylmyys oli (22). Ilp ei ole onneksi olohuoneessa, vaan eteiskäytävällä.


Jotain vikaa tuossa Mitsu LN35 on lämmityksen kanssa, kun ikää on vajaa 5 vuotta. Mutta tuo pieni jäähdytys toimii kyllä ongelmitta, ainakin vielä. Täytyy varmaan jonkinlainen korjaus/huolto teettää syksyllä.
 
Ehkä tullut esille jo, en lukenut montaa sivua taaksepäin. Mutta teille jotka vertailette pyyntiä ja mitattua. Ainakin oma Hitachi mittaa ohjekirjan mukaan lämmön kauko-ohjaimesta ja kaken sijainti vaikuttaa tietenkin sitten viilennykseen. Kake ja Ruuvitag on eri paikoissa niin yleensä myös sen +1-2C laittaa pyyntiin Vs mitä haluaa Ruuville.
 
Missä kohdassa/sivulla?
Ja mikä malli. Ei ainakaan Seiya+ 13 ole kielletty puhaltimen automaattitoimintoa missään käyttömoodissa. Ainoa "kielto" (l. kehotus) tuli asentajalta, eli ettei koskaan kannata käyttää automaattikäyttömoodia, eli että laite valitsee lämmittääkö vai jäähdyttääkö automaattisesti, koska se voi johtaa laitteen sahaamiseen jäähdytyksen ja lämmityksen välillä. Puhallinnopeuden automaattitoiminnolle on erillinen asetus, paitsi kosteudenpoistomoodissa puhallinnopeus on pakotettuna automaattinen.

Tarkastin ihan manuaalista.
 
Viimeksi muokattu:
Viime yön oli panasonicin pyynti 16 ja puhallus täysillä. aamulla alakerrassa 20c, ja yläkerran makkarissa 24c, ja hiki virtaa...o_O
Tarvis olla kaksi pumppua, että jaksaisi pitää koko talon viileänä.
 
Viime yön oli panasonicin pyynti 16 ja puhallus täysillä. aamulla alakerrassa 20c, ja yläkerran makkarissa 24c, ja hiki virtaa...o_O
Tarvis olla kaksi pumppua, että jaksaisi pitää koko talon viileänä.

Oot varmaan mun pomo, kun meillä töissä huutaa toimistolla jäähdytykset kun hänen mielestään kaikki yli 20 oC kuuma ja kaikki muut palelee. Ei saa kuulema kotonakaan nukuttua jos sisälämpö yli 20oC. Talvella töissä se jäähdyttää ku tulee hiki jos toimiston lämpötila on >19oC. Tai jos kostutus päällä ettei ole joku 5%RH sisäilma pakkasilla ja limakalvot riekaleina, niin hiki tulee 20-30%RH.

Itte ku asun vanhassa puutalossa niin 24-25oC ihan hyvä sisälämpötila ja paleltuu jos pääsee alle 22-23. Talvella voi olla 25-28oC.

Voisko olla verenpainetta/ressiä tai jotain muuta häikkää (esim. mieltymyksissä)?
 
Viime yön oli panasonicin pyynti 16 ja puhallus täysillä. aamulla alakerrassa 20c, ja yläkerran makkarissa 24c, ja hiki virtaa...o_O
Tarvis olla kaksi pumppua, että jaksaisi pitää koko talon viileänä.
Yksikin pumppu voi riittää jos se on siellä yläkerrassa. Meillä pumput molemmissa kerroksissa, mutta vain yläkerran pumppu vasta tekee jäähdytystä pikkutehoilla. Onko Pana ihan kunnossa vai onko lämpökuormaa kovasti? Tolla asetuksella pitäis kyllä paikat kylmetä.
 
Oot varmaan mun pomo, kun meillä töissä huutaa toimistolla jäähdytykset kun hänen mielestään kaikki yli 20 oC kuuma ja kaikki muut palelee. Ei saa kuulema kotonakaan nukuttua jos sisälämpö yli 20oC. Talvella töissä se jäähdyttää ku tulee hiki jos toimiston lämpötila on >19oC. Tai jos kostutus päällä ettei ole joku 5%RH sisäilma pakkasilla ja limakalvot riekaleina, niin hiki tulee 20-30%RH.

Itte ku asun vanhassa puutalossa niin 24-25oC ihan hyvä sisälämpötila ja paleltuu jos pääsee alle 22-23. Talvella voi olla 25-28oC.

Voisko olla verenpainetta/ressiä tai jotain muuta häikkää (esim. mieltymyksissä)?
Lämmön ja kylmän sieto on yksilöllistäkin. 25-28 talvella olisi meilläkin kyllä liikaa niinkuin on kesälläkin. Monesti jos on terveyden kanssa jotain häikkää niin silloin henkilö herkästi kärsii vilusta esim monet vanhukset. Tosin jotkut sairaudet aiheuttaa hikoilua pienemmissäkin lämpötiloissa.
 
Olisi tarvetta (viilentävälle) ilmalämpöpumpulle. Kohteena vm. 2024 1-krs. OKT Uudellamaalla ja lämmitysmuotona maalämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä, ei takkaa toistaiseksi. Huoneistoala 125 m2. Pumppu tulisi siis käytännössä vain viilennyskäyttöön. Lämmitykselle olisi tarvetta vain hätätilanteissa jos maalämpöpumppu rikkoutuu. Kysymyksenä siis, mikä olisi matala sisäyksikkö kun laite tulisi käytävälle kylpyhuoneen oven päälle ja putket menisivät kylpyhuoneen alaslaskussa ulos, jolloin sisäyksikkö pitäisi siis saada asennettua mahdollisimman ylös kun käytävän kattokorkeus on 258 cm ja kylpyhuoneen noin 235 cm?
 
Pumppu korjattu, LämpöYkkösellä meni ihan kaikki vihkoon mikä vaan mahdollista mennä asian tiimoilta ja sieltä korjaus olisi tapahtunut joskus kesäkuulla jos silloinkaan.

Paikallinen firma otti homman haltuun.
 
Kysymyksenä siis, mikä olisi matala sisäyksikkö kun laite tulisi käytävälle kylpyhuoneen oven päälle ja putket menisivät kylpyhuoneen alaslaskussa ulos, jolloin sisäyksikkö pitäisi siis saada asennettua mahdollisimman ylös kun käytävän kattokorkeus on 258 cm ja kylpyhuoneen noin 235 cm?
Panasonicin LZ-sarja näyttäisi olevan vain 249 mm korkea.

Kokemuksia:

Tästä voit todeta kuvan ja minusta unohtaa koko asian (hiivatin ruma kun LZ25TKE on 355 mm syvä, vs. esim. Seiya+ 13 225 mm):

Boschin ilppiin älä erehdy vaikka jostain saatat nähdä yhden niistäkin olevan vain 249 mm. Ne on useammalla kolmeen kertaan uusittuja eivätkä ikinä kestä.

32 cm tarvitsee tilaa useat pienetkin (esim. Mitsubishi ZSP35, Daikin Perfera). Joten jos ei tuossa luokassa ole niin ajateltu asennuspaikka on luultavasti väärä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarvetta (viilentävälle) ilmalämpöpumpulle. Kohteena vm. 2024 1-krs. OKT Uudellamaalla ja lämmitysmuotona maalämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä, ei takkaa toistaiseksi. Huoneistoala 125 m2. Pumppu tulisi siis käytännössä vain viilennyskäyttöön. Lämmitykselle olisi tarvetta vain hätätilanteissa jos maalämpöpumppu rikkoutuu. Kysymyksenä siis, mikä olisi matala sisäyksikkö kun laite tulisi käytävälle kylpyhuoneen oven päälle ja putket menisivät kylpyhuoneen alaslaskussa ulos, jolloin sisäyksikkö pitäisi siis saada asennettua mahdollisimman ylös kun käytävän kattokorkeus on 258 cm ja kylpyhuoneen noin 235 cm?
Jos ymmärsin oikein, on alaslaskun 23 senttiä, joten tuohon väliin ei sovi oikeiin mikää. Edellisessä viestissä mainittu Panasonic LZ sarja taitaa olla matalimmasta päästä tämänhetkisistä sisäyksiköistä ja tosiaan vain 25cm korkea + vaatii vähintään 3 cm tyhjää tilaa yläpuolelle, eli yhteensä tarvitsee 28 cm.
 
Olisi tarvetta (viilentävälle) ilmalämpöpumpulle. Kohteena vm. 2024 1-krs. OKT Uudellamaalla ja lämmitysmuotona maalämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä, ei takkaa toistaiseksi. Huoneistoala 125 m2. Pumppu tulisi siis käytännössä vain viilennyskäyttöön. Lämmitykselle olisi tarvetta vain hätätilanteissa jos maalämpöpumppu rikkoutuu. Kysymyksenä siis, mikä olisi matala sisäyksikkö kun laite tulisi käytävälle kylpyhuoneen oven päälle ja putket menisivät kylpyhuoneen alaslaskussa ulos, jolloin sisäyksikkö pitäisi siis saada asennettua mahdollisimman ylös kun käytävän kattokorkeus on 258 cm ja kylpyhuoneen noin 235 cm?
Mittaatko paljonko on se väli mihin pitäisi ILP:n sisäyksikö mahtua? Voiko oviaukon päällä olevan karmilistan ottaa pois? Jos on vain ^noiden mittojen erotus 23 cm?, niin ei löydy miltään valmistajalta sopivaa sisäyksikköä. Kun kyseessä on OKT, niin rajoitteita asennukseen ei juuri ole. Jos mahdollista laita asunnosta pohjakuva.
 
Mittaatko paljonko on se väli mihin pitäisi ILP:n sisäyksikö mahtua? Voiko oviaukon päällä olevan karmilistan ottaa pois? Jos on vain ^noiden mittojen erotus 23 cm?, niin ei löydy miltään valmistajalta sopivaa sisäyksikköä. Kun kyseessä on OKT, niin rajoitteita asennukseen ei juuri ole. Jos mahdollista laita asunnosta pohjakuva.
Tähän voisi vielä lisätä, että jos on tarkoitus vetää myös kondenssivesiletku tuolla kylpyhuoneen katon sisällä, niin sisäyksiköissä tuo kondenssilähtö on muutaman sentin sisäyksikön alalaitaa korkeammalla, joten tämä voi antaa vähän pelivaraa. Tai sitten ei.
 
Nyt on Perfera 30 N asennettu. Pistotulpalla se laitettiin, seinän läpi sisälle olohuoneen pistorasiaan. Ei mitään turvakytkimiä tai mitään. Onneksi olohuoneessa ei oikein muuta kuormaa kun tv, joku jalkalamppu (led) ja latureita välillä.

Ensituntuma Onecta sovelluksesta hyvä, tosi selkeä

Mutta voi pojat, olipas mukavaa kun koti viileni heti 3 astetta!
 
Kiitos vastauksista, taitaa olla toivoton paikka vetää alaslaskussa, joten putket tulee menemään kotelon sisällä jolloin sijoittelu ja mallin valinta on helpompaa.
 
Oot varmaan mun pomo, kun meillä töissä huutaa toimistolla jäähdytykset kun hänen mielestään kaikki yli 20 oC kuuma ja kaikki muut palelee. Ei saa kuulema kotonakaan nukuttua jos sisälämpö yli 20oC. Talvella töissä se jäähdyttää ku tulee hiki jos toimiston lämpötila on >19oC. Tai jos kostutus päällä ettei ole joku 5%RH sisäilma pakkasilla ja limakalvot riekaleina, niin hiki tulee 20-30%RH.

Itte ku asun vanhassa puutalossa niin 24-25oC ihan hyvä sisälämpötila ja paleltuu jos pääsee alle 22-23. Talvella voi olla 25-28oC.

Voisko olla verenpainetta/ressiä tai jotain muuta häikkää (esim. mieltymyksissä)?
Vähän offtopiccia..
Yksilöllistä. Mä kuulun heihin joilla on kuuma heti kun lämpö nousee yli 20c. 23c menettelee, 24c-> on jo tuskastuttavan kuuma milloin ajatukset ei juokse, kädet ja jalat hikoilee niin että ei pysy hiiri kädessä ja jalat märkinä. Eli pistää ihan fyysisiä haittoja päälle.
Jos haluaa nukkua hyvin niin ihanne makkarin lämpö on n.16c ja hyvä peitto. Yli 20c niin nukkuminen ja lepo kärsii. Huhtikuussa menee shortsit ja T-paita päälle ja ne lähtee päältä joskus siinä lokakuun lopussa kun lämpö laskee sinne +5c tienoille.

Enitenhän vituttaa se, että kun oot työpaikan ainoa "kuumakalle" niin työpaikan lämmöt on sitten niitten vilukissojen mukaan ja saat kärvistellä kuumuudessa etkä voi mitään asialle tehdä. Vaikka loogista olis että säädettäisiin lämpöä hiukan alemmaksi ja he joilla on kylmä laittaisivat vaatetta päälle.
 
Pistotulpalla se laitettiin, seinän läpi sisälle olohuoneen pistorasiaan
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?
Kai riippuu laitteesta saako pistokkeen ulkoyksiköstä tai sisäyksiköstä. Mulla kun uusittiin vanhan tilalle to RW35, niin asentaja oli eka laittamassa pistokkeella, niinkuin vanhakin, mutta kun pistorasia oli vain nollattu pistorasiassa, eikä kunnon maadoitettu, ei suostunut asentaa. Piti erikseen tilata eri sähkäri vetää ulkokautta maadoitettu johto sulakerasialta
 
Kai riippuu laitteesta saako pistokkeen ulkoyksiköstä tai sisäyksiköstä. Mulla kun uusittiin vanhan tilalle to RW35, niin asentaja oli eka laittamassa pistokkeella, niinkuin vanhakin, mutta kun pistorasia oli vain nollattu pistorasiassa, eikä kunnon maadoitettu, ei suostunut asentaa. Piti erikseen tilata eri sähkäri vetää ulkokautta maadoitettu johto sulakerasialta
Mulla oli vanhassa kämpässä niin että parvekkeen pistorasissa oli ILP töpseli kun parvekkeen pistorasiat on aina maadotettuja.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
 
Pistotulppa-asennus ihan ok, mutta se tehtiin noin?
Yleensä sisäyksiköltä johto pistorasiaan ja näin ulkoyksikkö saa virran sisäyksiköltä välikaapelin kautta. Vai ymmärränkö vaan luetun väärin?
Tuleeko siis liitosjohto ulkoyksiköltä vai sisäyksiköltä pistorasiaan?

Mun mielestä sähköt tulee ulkoyksiköltä, ja tosiaan seinän läpi ja töpseli pistorasiassa. Luin tota Daikinin asennusohjetta, ja siellä kiellettiin laittamasta sähköjä sisäyksikön kautta. Siksikin oletan et ulkoyksiköltä tulee sähköt. Edellisessä kämpässä tuli sähköt sisälle ja laitettiin pistorasiaan yhdistetytsti (en tiedä mikä oikea termi mutta siellä pistorasian takana romplattiin eikä tullut pistotulppaa) ja ulkoyksiköllä oli turvakytkinboksi.
 
Osaako joku sanoa missä vika vai onko tuo ominaisuus kun itellä on tuo Mitsun LN25 ja nyt kun ollu aika lämmintä keliä niin olen laittanu sen viilentämään. Yöksi jätän pöhisemään ja pyyntinä 19 astetta, mutta joka aamu ku herään niin tuo pukkaa lämmintä ilmaa sisään?
Jos on automaatilla niin laita pois. Sehän lämmittää jos on liian kylmä.
Tosin eiköhän se luultavasti ole sillä toisella kuvakkeella eikä ensimmäisellä tai auringolla.

Katso myös tämä keskustelu circulatorista:
Siinä circulator-tilassa se "huono" puoli, että välillä pumppu puhaltaa lämmintä ja välillä kylmää joidenkin ihmisten mielestä ja se ei ole mieleen. Siksi se ei ole mikään oletusasetus.

Entiseen parvekeulkopistokkeeseen tuli täälläkin, ilman turvakytkintä.
 
Jos on automaatilla niin laita pois. Sehän lämmittää jos on liian kylmä.
Tosin eiköhän se luultavasti ole sillä toisella kuvakkeella eikä ensimmäisellä tai auringolla.

Katso myös tämä keskustelu circulatorista:


Entiseen parvekeulkopistokkeeseen tuli täälläkin, ilman turvakytkintä.

Juu on toki siinä jäähytysmoodissa eikä automaatilla ja tuohon jäähytykseen ei saa päälle tuota circulator asetusta, eikös tuo ole se takkatoiminto?

E: Niin ja sen unohdin mainita, että kun aamulla käytän eri moodissa esim. lämmitys ja siitä takaisin jäähdytykseen niin alkaa puhaltamaan kylmää heti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on rikkoontumissäikky niin sehän mahdollistaa myös ukkosen alta pois oton.
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.
 
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.
Sähkärit voivat korjata, mutta jos pistotulppa on sisätiloissa, niin siinä pitäisi olla turvakytkin laitteen vieressä ulkona.
 
Sepä. Toiset pitää pistotulppa-asennusta "virityksenä" vaikka on ihan sallittu ja sillä on nuo omat hyvät puolensa, mutta tuo, että pistotulppa tuodaan seinän läpi ulkoyksiköltä sisälle pistorasiaan vaikuttaa vähän "viritykseltä". Olisi pitänyt ottaa syöttö pistorasiasta ja turvakytkin ulos.

Niin siis tarkennetaan sen verran että jos tulpalla otettu syöttö menee sisäyksikölle niin se on ok mikäli asennusohje sen sallii. Virityksiä ovat nimenomaan nämä seinän läpi notkealla kaapelilla viedyt.
Ideaalitapaus on silti se, että erotuspiste eli turvakytkin tai pistorasia sijaitsee ulkoyksikön vieressä koska sinne se kylmäasentaja ne mittarinsa kytkee kun pumpulle tehdään vianhakua.
Sisällä olevasta pistorasiasta ei voi koskaan tietää että käykö joku tökkäämässä sen kiinni juuri sillä hetkellä kun ei pitäisi.

Nyrkkisääntö on että sisällä olevasta pistorasiasta ei syötetä ulkona olevaa laitetta. Eli ei myöskään vedetä jatkoroikkia ikkunan kautta pihalle vaan käytetään sitä ulkona olevaa pistorasiaa.
Ja ihan samalla tavoin talon sisällä ei tulisi vetää jatkojohtoja huoneesta toiseen koska käyttöympäristö voi olla eri huoneesta riippuen.
 
Juu on toki siinä jäähytysmoodissa eikä automaatilla ja tuohon jäähytykseen ei saa päälle tuota circulator asetusta, eikös tuo ole se takkatoiminto?

E: Niin ja sen unohdin mainita, että kun aamulla käytän eri moodissa esim. lämmitys ja siitä takaisin jäähdytykseen niin alkaa puhaltamaan kylmää heti.
Lähteekö jäähdyttämään jos käyttää kiinni ja takaisin päälle tai säätämällä tavoitelämpöä ylös/alas? Kuulostaisi siltä, että softa heittää hanskat tiskiin kun ei tarttekkaan yöllä jäähdyttää pitkään aikaan ja jää siihen tilaan jumittamaan vaikka lämpö aamulla lähtee nousemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 415
Viestejä
4 774 937
Jäsenet
77 611
Uusin jäsen
kassuppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom