Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaankin eri modejen eri nopeuksien/tehojen äänentasot.19-26-35-41 dB(A). Mitä näitä äänitasoja luetaan (sisäyksiköllä), mielenkiinnosta aiheeseen?
Osassa vaan vaikka 3-arvoa esim. 22/26/42
Laita käyttöveden max lämpötila niin ylös kun se menee.Nilan VP18 M2 EK ei viilennä sitten mitenkään.
Alkaa olla aika helvetin tukalaa. Mikä avuksi?
Sisälämpötilapyyntö on 22, laite on viilennystilassa ja näyttäisi kompurankin olevan päällä ja viilentävän
No voi helvetti, kiitos vinkistä. Laitan testiinLaita käyttöveden max lämpötila niin ylös kun se menee.
Noissa on se typeryys että jos käyttövesi uhkaa lämmetä liikaa se joutuu himmaamaan jäähdytystä.
Tai vaihtoehtoisesti laske kuumaa vettä.
Ei tuo aiheuta ongelmaa jos se lämpö on tapissa ja päivittäin käy suihkussa. Lämmityskaudella sitä veden lämpöä voi ottaa alemmas ellei sen veden riittävyydessä ole ongelmaa.No voi helvetti, kiitos vinkistä. Laitan testiin
Mulla Panasonic TZ25 tekee samaa, jos se on viilennyksellä, tuuletin AUTO-modessa ja lämpötilapyyntö (viilennyksen) toteutunut. Manuaalin mukaan toi katkokäynti estää hajun syntymistä? Jos en halua kuunnella tota katkomista niin käännän yksinkertaisesti tuulettimen nopeuden manuaalisäädölle.Miten tämän loppupeleissä kävi?
Lämpöpumput.info foorumille avaamassasi ketjussa #4 on ohje miten mahdollisesti katkokäyntiin voisi vaikuttaa:
Ensiksi pitäisi päästä kaukosäätimellä kuvan mukaisesti set napilla --> Service Zone [range (50~99). Todennäköisesti 64 Disable fan speed reduction during cool mode thermo-Off arvo on nyt: 00 – No --> se pitäisi vaihtaa 01 – Yes.
Omassa Daikinissa on vastaava säätö joka löytyy service manuaalista, mutta ei käyttöohjeesta. Sekin oli oletuksena arvossa, jossa sammutti sisäyksikön puhaltimen kun tavoitelämpötila on saavutettu. Muutin ja nyt jatkaa puhalluksella joka huomattavasti miellyttävämpi.
Mulla on Aspenin Silent Aqua mini paketissa täällä odottamassa laitanko sen kiinni ylipäätään, kun pakko ei vielä ole. Nyt ämpäri käytössä parvekkeella.Ulkoyksikkö oli niin vinossa että näin silmällä ettei ollut vaaterissa. Kysyin siitä ja "Ei ole merkitystä, usein ne asennetaan tarkoituksellakin vähän vinoon". Olin et okei no mikä siinä. Sitten luin asennusohjetta ja siinä on kyllä ihan selvästi että pumppu pitää asentaa vaakatasoon. Säädin itse suoraan. Jalakset joilla laite lepää on kyllä rimpulat ja laite tuntuu tutisevan, mutten tiedä miten niitä vaihtaisi kun kupariputket on kiinni.
Tuo kondenssipumppu on kyllä kieltämättä hankala. Hajoamista ei huomaa mistään muusta kuin siitä että vesi alkaa valua parketille. Jälkikäteen kun olen keittiötä tutkaillut tulin lopputulokseen että painovoimainenkin poisto olisi mahdollinen mutta vaatisi todella tarkkaa poistoputkitusta, uunin irrottamista jne... Täytyy katsoa lähteekö siihen jossain kohtaa.
Kuulostaa kyllä aika kovalta kulutus. Katselin omaa pumppua niin vähän päivästä riippuen kulutus ollut 0,4-3kwh/pv, jäähdytys n. 25c tasolla.Ilp hörppää kyllä kovasti sähköä. Normi päiväkulutus on ollut n. 3,5kWh. Jos dataa tai katsoo paljon tv:tä, niin ehkä tuplat enemmän. Eilen oli reippaat 15kWh, tää viilennys alkaa jo oikeasti maksamaan. 73 neliöö elementtikerrostalo.
Itsellä kanssa datahuone on n. 2c muita huoneita lämpimämpi. Hankin kokeeksi pöhistimen puhaltamaan makuuhuoneen ilmaa datahuoneeseen, niin se laskee lämpötilaa n. 1C. Yksi sisäyksikkö enemmän olisi ollut kyllä miellyttävämpi. Toisaalta oma vika jos haluaa istua koneella kesällä.
Alun perin ei ollut tarkoitus istua koneella, mutta nyt menin ottamaan muutaman etäkurssin yliopistolta kesän täytteeksi.
Meillä 30H malli ja pyynti 2-kerroksisen talon yläkerrassa elementtitalossa 24 astetta. Eilen oli kulutus 1kWh. Pumppu yläkerrassa, mikä muuttuu pätsiksi ilman jäähdytystä. Aurinko lämmittää taloa aamusta iltaan ilman, että puut varjostavat.Meillä on riittänyt 2,5-3 kWh päivässä Daikinin Perfera 40:llä. Pyynti 23,5 tai 24 astetta ja puhallus toiseksi kovimmalla. Talo yhdessä tasossa ja n. 100 m2 jäähdytettävää alaa. Jostain puolilta päivin paistaa iltaan asti toiseen pitkään sivuun, jossa on kasarityyliin isoja ikkunoita. Ilmanvaihtokoneen viileän talteenotto auttanee mukavasti, tänään katsoin, että pudottaa tuloilman lämpötilaa useammalla asteella (kennolle tuleva ilma oli jotain 36-asteista kun seinä ja yläpohja on kuumana).
En ole ikinä saanut meillä menemään muutamaa kilowattituntia enempää päivässä sähköä jäähdytykseen. Meilläkin periaatteessa rakenteisiin kertyy lämpöä läpi päivän, aurinko kollottaa toiselle puolelle heti kun nousee puiden yli joskus aamuviiden-kuuden jälkeen näihin aikoihin vuodesta. Omat lukemat on älypistorasiasta saatuja, Daikinin appi näyttää yläkanttiin. Jäähdytys on kotiautomaation kautta niin se on päällä heti kun olosuhteet ulkona ja sisällä vaatii sitä, eikä rakenteet ehkä sen takia pääse lämpenemään toivottomaan tilanteeseen. Lisäksi käytän tehostettua ilmanvaihtoa jos ulkoilman lämpötila pääsee laskemaan sopivan alas verrattuna sisäilmaan.Meneepä teillä vähän sähköä. Itsellä siis multi split Toshiba kahdella Aurora 35 sisäyksiköllä, pyynti 24 toteutuu n. ~23. Veikkaan että tuosta lauantain kulutuksesta oli 8-10kWh ainakin ilpin ansiota. Miksi teillä menee paljon vähemmän sähköä?
Jos ajatellaan että jäähdytyksen hyötysuhde on edes 1:4, niin aurinko/ulkoilma olisivat lämmittäneet kämppää 32-40kWh edestä. Kaipa tuo laite on sentään oikein täytetty.
Oletko aloittanut jäähdyttämisen jo aikaisemmin vai vasta nyt?
Nilan VP18 M2 EK ei viilennä sitten mitenkään.
Alkaa olla aika helvetin tukalaa. Mikä avuksi?
Sisälämpötilapyyntö on 22, laite on viilennystilassa ja näyttäisi kompurankin olevan päällä ja viilentävän
Onko muilla Seiya Plus -mallien omistajilla tällaisia kokemuksia, vai onko em. linkissä mainittu ulkoyksikön korkea ujellus ns. maanantaikappaleiden vika?
Ihmettelin myös tuota veden lämpöä, vaikka minimilämpötilat on vedelle 18. Otin nyt testiksi myös vesikierron pois päältäNäyttäisi olevan aika lämpöistä vettä lattiassa? Lattiat varmaan aika kuumat? Sieltä sitä lämpöä tulee ja ei Nilanin viilennys ihan kaikkeen pysty.
Meillä sama laite, lattioissa joku 23-24 C vesi ja tällä hetkellä puskee 14-15 C asteista ilmaa sisälle.
Meillä on Seiya 13 (ilman plussaa) ja kävin juuri sitä kuuntelemassa niin ei se kyllä pidä tuommoista ääntä. Kompura pitää omaa ääntään, mutta sitä ei muutaman metrin päähän kuule. En tiedä millä tehoasetuksella kompura juuri nyt oli, mutta ei ainakaan pienimmällä. Sen verran on tässä punaruskeassa tiilitalossa lämpökuormaa mihin paistaa aurinko ilman varjoa koko päivän johonkin osaan taloa..Toshiba Seiya 13 Plus -pumpun asennus olisi tulossa kaksikerroksisen luhtitalon yläkerran parvekkeelle. Olen taloyhtiön ensimmäinen joka tätä rumbaa käy läpi ja tässä on sovittu monenlaisesta asiasta yhtiön kanssa.
Löysin netistä tällaisen huolestuttavan seikan koskien ulkoyksikön meluarvoja: Toshiba Seiya -ulkoyksikkö pitää häiritsevän voimakasta ujeltavaa ääntä – onko normaalia?
Onko muilla Seiya Plus -mallien omistajilla tällaisia kokemuksia, vai onko em. linkissä mainittu ulkoyksikön korkea ujellus ns. maanantaikappaleiden vika?
Puurakenteisen parvekkeeni äänieristys on todella heikko, puheääni kuuluu ja naapuri on maininnut aiemmin mikäli pidän yöllä tuulettimia parvekkella. Taloyhtiön ja minun välisessä ILP-sopimuksessa on kohta, jonka mukaan naapuri voi vaatia korjaustoimenpiteitä mikäli melu häiritsee. Haluaisin välttää tämän tilanteen hyvällä suunnittelulla ja pohdin parvekkeen yleisempää äänieristysprojektia (selkeitä ongelmakohtia löytyy). Olisiko tässä tapauksessa järkeä tehdä jonkinlainen "kelluva" lattia-asennus ulkoyksikölle ja koteloida laitetta akustointilevyjen kanssa - kunhan ilma kiertää? Asennus ulkoseinää vasten tuntuu meluisammalta vaihtoehdolta.
2018 asennettu Panasonic CZ25 kulutti kesällä 2019 jäähdytykseen yhteensä ~50kWh. (94m2 okt)Meneepä teillä vähän sähköä.
Joo, Seiya Plus 13 ulkoyksikkö pitää jonkinmoista sirittävää ääntä silloin kun on päällä. Sellainen korkeataajuinen ininä onneksi vaimenee nopeasti eikä kulje rakenteiden läpi esim. sisälle lainkaan, joten haitta ainakin itselläni on vain omalla parvekkeella, kun pieni lasitettu betoniparveke tietty heijastaa ääntä paremmin. Parvekkeen vieressä olevan huoneen ikkunasta parin metrin etäisyydeltä sirinää ei kuulu, vaikka ikkuna on auki.Itselläni ainakin Toshiban multi split ulkoyksikkö pitää omasta mielestäni voimakasta ujeltavaa ääntä. Paljon pahempaa kuin Arcticin P14-sarjan tuulettimet esimOnneksi parveke on betonia, niin ei noin korkeataajuuksinen ääni mene läpi seinistä.
Mun mielestä ujellus kuuluu flektistä, ja se loppuu heti kun tuuletin pysähtyy.
Katoppa vielä propelia tarkemmin ettei siellä ole pinttynyttä paskaa. Itellä oli viime vuonna vähän samaa ja puhdistusvaahdolla ja höyryllä paskat pois ja taas mentiin.Tuntii että ilmalämpöpumppu ei anna enää kylmää, ei ainakaan niin paljon kuin edellisenä vuosina. Tarkempi malli Mitsubishi MSZ-FH25VE. Puhallettu pölyt pois, ei vaikutusta, tosin huomasin että molempien ulkoyksiikköön tulevien putkien tiivisteet ovat jo aika morjes, sekä putket on molemmat suunnilleen saman lämpöiset (10C arviolta). Eikös noista nyt toinen pitäisi selvästi olla lämpimämpi?
Kylmäaineet karannut vai joku muu vika? Kokeiltu resetoida koko laitekin päävirroista.
Katoppa vielä propelia tarkemmin ettei siellä ole pinttynyttä paskaa. Itellä oli viime vuonna vähän samaa ja puhdistusvaahdolla ja höyryllä paskat pois ja taas mentiin.
Se ei välttämättä näy muutakuin tarkasti katsomalla.
Onko sullakin toi katkokäynti yhtä tiheää eli 90s välein? Ilmeisesti huoltovalikosta saa säädettyä myös AUTO-modeen tuulettimen niin, ettei se taukoa. Mutta en nyt tuota edes koittanut koska manuaalinen tuuletinnopeuden valinta ajaa saman asian.Mulla Panasonic TZ25 tekee samaa, jos se on viilennyksellä, tuuletin AUTO-modessa ja lämpötilapyyntö (viilennyksen) toteutunut. Manuaalin mukaan toi katkokäynti estää hajun syntymistä? Jos en halua kuunnella tota katkomista niin käännän yksinkertaisesti tuulettimen nopeuden manuaalisäädölle.
Minkä lämpöistä ilmaa sisäyksikön pitäisi puhaltaa jäähdytyksellä? Mietin vaan kun olkkarin sisäyksikkö puhaltaa aika lämmintä ilmaa ulos, n. 20C, kovalla tuuletinnopeudella.
Audi puhalsi aina todella viileää. Luulis olevan parempi puhaltaa vähän viileää ilmaa, eikä kauheella pöhinällä lähes huoneenlämpöistä? Parvekkeella toki on varjossa 41.5C. Voiko toi johtua siitä, että ulkoyksikkö on liian kuumassa?
Itsellä tuli tuosta ”rikkinäiseksi” luulemastani mitsusta kuitenkin +5..+10 kun tarkkaan mittasi. Jostain syystä ulkoyksikkö huilii aina joskus ja silloin tulee lämpimämpää
En oo kellolla ottanut aikaa, mutta perstuntumalta about samaa luokkaa. Säännöllisesti se pyörähtää ja mittaa lämpötilaa, ja jos kompura käynnistyy ulkona niin kuuluu aina sellainen tietty kilahdus/naksahdus sisäyksiköstä kun kompura aktivoituu ulkona ja sitten sisäyksikkö pyörittää tuulettimiaan pidemmän aikaa.Onko sullakin toi katkokäynti yhtä tiheää eli 90s välein? Ilmeisesti huoltovalikosta saa säädettyä myös AUTO-modeen tuulettimen niin, ettei se taukoa. Mutta en nyt tuota edes koittanut koska manuaalinen tuuletinnopeuden valinta ajaa saman asian.
Ja yleisesti nyt kun täällä on viime päivinä puhuttu sähkönkulutuksesta, niin Panasonic TZ25 on valmistajan applikaation mukaan vienyt 3-4 kWh sähköä 24-25.6 ja eilen 4,9. Laite viilentää mulla vain vähän vajaa 30 neliön yksiötä neukkukuution ylimmässä kerroksessa mihin aurinko paistaa iltapäivästä pitkälle iltaan saakka ja katto on suoraan tossa yläpuolella. Viilennyksen pyyntinä on ollut 23-24 vaihtelevasti.
Onko normaalia, että ulkoyksikkö valuttaa vettä pohjan kautta, enkä tietysti tarkoita sisäyksiköstä johdettua kondenssivettä? Voiko ulkoyksikön jäähdytyslamelleissa tapahtua näin kuumalla säällä kondensiota joka sitten vuotaa pohjan kautta ? Laite on viime syksynä asennettu samsung ja käytetty enemmän ja vähemmän keväästä asti, tämä tuli eteen vasta näillä helteillä.