Ilmalämpöpumput eli ILPit

Sellainen tarkennus että käsittääkseni mitään yleistä lupaa taloyhtiöltä ei ilmalämpöpumpun asennukseen enää tarvita. Eli toisinpäin, taloyhtiö ei voi kategorisesti kieltää ilmalämpöpumppujen asentamista, mutta voi yksittäisissä tapauksissa kieltää sen jos kiellolle on jotkut (tekniset) perusteet. Muutostyöilmoitus toki tulee tehdä, aivan samalla tavalla kuin jos tekisit esim. keittiörempan tms.

Päteviä perusteluita kiellolle voi olla esim.:
- asunnossa ei ole parveketta (ulkoyksikkö pitää piilottaa parvekkeelle siten ettei se näy ulos)
- ei ole paikkaa minne johtaa kondenssivedet jos on umpinainen parveke ja muutenkin vaikeaa (tyhjennettävän ämpärin käyttö ehkä voidaan kieltää koska se voi unohtua ilman tyhjennystä tai kaatua kun sitä kannetaan sisätiloissa vessaa kohti, eli aiheuttaa kosteusvaurioita muullekin taloyhtiölle)
jne.

Taloyhtiön hallituksen mielenterveyden kannalta heidän kannattaa proaktiivisesti ohjeistaa mitä asioita asennuksessa tulee huomioida, kuten minne kondenssivedet johdetaan, että sitä ei saa käyttää talvella (jos esim. kondenssivedet menevät sadevesiränniin ja talvella jäätyvät sinne), mahdollisesti millä teholla se saa maksimissaan kuluttaa sähköä yms.

Toi melujuttu on vähän kinkkinen ja voi tosiaan olla että kiusalla ovat ohjeistaneet sen liian alas. Hallitukselta voi kysyä että onko heillä antaa esimerkkiä sopivasta ilp:stä joka täyttää heidän ehtonsa. Jos sellaista ei löydy markkinoilta ollenkaan, sitten ainakin heidän vaatimuksensa ovat epärealistisia.

Muistelen että meidän taloyhtiössä joku joutui vaihtamaan pienempään malliin koska oli asennuttamassa liian tehokasta (liikaa sähköä kuluttavaa) mallia. Este tämä ei ilmeisesti ole ollut koska kuulemani mukaan jo ainakin kolme on asentanut parvekkeelleen ilp:in.
Sähkökulutus nyt tuskin lienee millään tasolla yhtiön päätösvallan alaista, koska senttiäkään ei yhtiö siitä maksa.
Vesiastia on myös teknisesti täysin pätevä eikä sitäkään voi kieltää, vain sillä perusteella, että jos vaikka kun huomenna maailma voi räjähtää. Kondenssivettä kesälläkin tulee sen verran vähän, että vaikka sen päästäisi suoraan siihen parvekkeelle, niin se voitaisiin rinnastaa täysin sateiseksi kesäksi, jonka rakenteet kestävät muutenkin.
Lähtökohtaisesti toden totta yhtiö ei voi näitä kieltää ellei parveke/terassi tosiaan puutu asunnosta.
 
Sähkökulutus nyt tuskin lienee millään tasolla yhtiön päätösvallan alaista, koska senttiäkään ei yhtiö siitä maksa.
Vesiastia on myös teknisesti täysin pätevä eikä sitäkään voi kieltää, vain sillä perusteella, että jos vaikka kun huomenna maailma voi räjähtää. Kondenssivettä kesälläkin tulee sen verran vähän, että vaikka sen päästäisi suoraan siihen parvekkeelle, niin se voitaisiin rinnastaa täysin sateiseksi kesäksi, jonka rakenteet kestävät muutenkin.
Lähtökohtaisesti toden totta yhtiö ei voi näitä kieltää ellei parveke/terassi tosiaan puutu asunnosta.
On se siinä mielessä, että taloyhtiöllä voi pääsulakkeet tai syöttöjohdot käydä pieneksi jos joka asuntoon isketään tehokas ilmalämpöpumppu.
 
Vesiastia on myös teknisesti täysin pätevä eikä sitäkään voi kieltää, vain sillä perusteella, että jos vaikka kun huomenna maailma voi räjähtää.
Sulla kai lainattu kirjoitus oli yleisesti ILPistä, (joka toki kommentoitiin jäähdyttävästä kirjoittavaa viestiä)

Nimenomaan jäähdyttävän osalta, kesällä tuo vesi ei taida olla iso haaste.

Mutta en kyllä kylmällä ja varsinkaan lämmittävällä käytettävään laitteen kondessivesiä vesiastialla hoitaisi, tai jos joku ehdottaisi sitä niin jos olisi vallassa niin siihen antaisi lupaa.

Siis silmissäni piirtyy ne maisemat missä vettä ja pakaksella jäätä huomattavasti. Ja siis myös ne astia millä homma on ollut tarkoitus hoitaa, mutta edes säännöllisesti paikalla ollessa ei ole hoidettu.
 
Taloyhtiö on suuressa viisaudessaan viimeinkin sallinut jäähdyttävien pumppujen asentamisen kerrostaloon. "asennusohjeissa/sopimuksessa" vaaditaan kuitenkin että ulkoyksikön suurin hyväksyttävä melutaso on 35 db? Luku vaikuttaa minusta täysin älyttömältä ja kohtuuttomalta. En ole löytänyt yhtäkään ulkolaitetta jonka tyyppikilvessä lukisi alle 40db äänitaso. Keksiikö joku tuotetta joka sopisi näihin spekseihin? Pitääkö minun asentaa kompressori sisälle ja jättää ulos pelkkä kenno + Noctuan tuulettimia ilmaa kuljettamaan?

Ajattelin viitata tuolle äänivaatimukselle kintaalla ja asennuttaa panasonic TZ 35WKE laitteen ja katsoa miten käy. K-Rauta
Tuo käsittääkseni tarkoittaa, että kenellekään ei saisi aiheuttaa yli 35 dB tason äänihaittaa siinä pisteessä, johon mahdollinen valittaja valituksensa perustaa. Ei kai se pysty kenenkään laitteen viereen istumaan ja valittamaan siitä, että nyt menee överiksi. Yhteiset parvekkeet väliseinällä saattaa olla jo sellainen arveluttava.
Viilennyksessä kondensoi sisäyksikkö ja lämmityksessä ulkoyksikkö. Usein asennuksessa tulee putki sinne ulkoyksikön asti ja vesi johdetaan samaan paikkaan oletusarvoisesti. Sisäyksikkö putken voi kuitenkin ohjata mihin tahansa viemäriinkin sisätiloissa. Vettä kuitenkin riittää ihan tarpeeksi molemmissa, sekä lämmityksessä, että viilennyksessä.
Saattaa olla, että tuo 35 dB ei perustu enää mihinkään todelliseen referenssiin ja määräykseen, niin sen voisi kyllä vaatia tarkennukseen. Askeläänen raja-arvotkin liikkuu jo 50 dB lukemissa, niin eihän tuollainen kuulosta järkevältä. Ilmaventtiilin sallittu raja on juuri tuo 35 dB ja silloin sen täytyy tarkoittaa naapurille kantautuvan metelin mittausta sisätiloista ja siitä pisteestä, jossa väitetään ylitystä.
 
Muistelen että meidän taloyhtiössä joku joutui vaihtamaan pienempään malliin koska oli asennuttamassa liian tehokasta (liikaa sähköä kuluttavaa) mallia. Este tämä ei ilmeisesti ole ollut koska kuulemani mukaan jo ainakin kolme on asentanut parvekkeelleen ilp:in.
Tuo sähkönkulutus on yksi mistä on paljon epätietoisuutta ja puhetta taloyhtiöissä. Esim. Daikin
FTXA35AW/RXA35A mikä on kerrostaloasuntoihin jo todella tehokas max. Power Input jäähdytyksessä on 1,04kW = 4,52A. Omassa kerrostaloon asennetussa pykälää pienemmässä max. 0,78kW = 3,39A. Tämän siis ottaa, jos käy täydellä teholla. Tämän voi suhteuttaa, vaikka tähän kahvinkeittimeen Moccamaster kahvinkeitin - Gigantti verkkokauppa joka ottaa 1,52kW = 6,60A
 
Viimeksi muokattu:
Sulla kai lainattu kirjoitus oli yleisesti ILPistä, (joka toki kommentoitiin jäähdyttävästä kirjoittavaa viestiä)

Nimenomaan jäähdyttävän osalta, kesällä tuo vesi ei taida olla iso haaste.

Mutta en kyllä kylmällä ja varsinkaan lämmittävällä käytettävään laitteen kondessivesiä vesiastialla hoitaisi, tai jos joku ehdottaisi sitä niin jos olisi vallassa niin siihen antaisi lupaa.

Siis silmissäni piirtyy ne maisemat missä vettä ja pakaksella jäätä huomattavasti. Ja siis myös ne astia millä homma on ollut tarkoitus hoitaa, mutta edes säännöllisesti paikalla ollessa ei ole hoidettu.
Siis jäähdytysajasta täällä varmaan eniten puhutaan, erityisesti kun kyse kerrostaloista, joissa lähes poikkeuksetta lämmitys hoidetaan kaukolämmöllä.
 
Jaha ilp sisäyksikössä hometta, vaikka plen pyrkinyt aina pitämään ilpin päällä etenkin jäähdytyksen jälkeen, pelkällä puhalluksella. Panasonic ja netissä juttua paljon et nimenomaan Panasonicot homeessa...

Mites hommaa pitäisi lähteä taklaamaan? Puretaan niin pitkälle kun pystytään (huoltomanuska on), mekaaninen pundistus pehmeällä harjalla ja rätillä, tolua tms. muovipinnoille desinfioimaan ja kennoon puhdistusvaahtoa työntämään paskat pois ja vielä huuhtelu matalapaineruiskulla?

Joidenkin juttujen mukaan peli on menetetty jos hometta on pääsyt kasvamaan kun sitten se ois aina kasvamassa uusiksi, mutta en jaksa uskoa kun kyllähän ilmassa homeitiöitä on aina, ettei se niistä ole kiinni, vaan kosteudesta?
 
Höyrypesuri kaveriksi, jos sellainen sattuu löytymään jostain. Onko varmasti hometta?

Edit: Luin huolimattomasti. Kannattaa se kennokin jollain ”desinfioida”, jos ei höyryä löydy, vaikka sillä samalla tolulla.
 
Höyrypesuri kaveriksi, jos sellainen sattuu löytymään jostain. Onko varmasti hometta?

Edit: Luin huolimattomasti. Kannattaa se kennokin jollain ”desinfioida”, jos ei höyryä löydy, vaikka sillä samalla tolulla.

Hyvä ajatus kiitos! Löytyy höyrypesuri ja sillä tod näk saa erinomaisesti painettua höryä kennoon ja puhdistettua.

En osaa olla ihan varma onko hometta vai onko vain pölyä joka on kosteudesta tiivistynyt pisteiksi jotenkin, mutta niin tai näin pitänee saada puhtaaksi...
 
Tältä näyttää siis "vaimennettuna":

vaimennettu.JPG

Tältä näyttää siis "vaimennettuna": Asennustiimin jäljiltä parkettiin jäi parit mukavat naarmut ja allaskaapin kelkka (vedet pumpataan siis keittiöön) ei mennyt enää kiinni. Jouduin sitten säätämään ja sahailemaan viemäriputkia että sai oven kiinni. Olisihan se voinut paremminkin kokonaisuudessaan mennä, mutta ainakin asunto jäähtyy :)
[/QUOTE]
Tänään asennettiin Mitsubishi Eletricin HR35 viilentävä pumppu kerrostaloon. Vaikuttaa toimivan ja kivasti leviää kylmä asuntoon. Kaksi ääneen liittyvää ongelmaa jäi. Ensimmäinen on tuo aivan helvetin kova merkkipiippaus kaukosäätimen painalluksista. Onko kukaan vaimentanut kaiutinta? Teippi tai bitumilevy veisi ainakin terävimmän äänen pois. Onko ideoita tuon sijainnista Mitsun sisäyksikössä ja miten siihen pääsisi käsiksi?

Toinen ääniongelma on kondenssivesipumppu. Rasittavasti pumppu käy vähän väliä ja pumppaa vain lyhyen hetken. Ottaisin mieluummin isomman säiliön ja pidemmän pumppauksen. Kyseessä Sauerman Delta Pack "kulmapumppu". Scanofficen sivuilta esittely
No ei siinä mitään että pumppu käy vain hetken, mutta ääni on kova, todella kova suhteessa luvattuun 22dB. Asennuskotelo yksinkertaisesti on ihan täyttä paskaa ja aloinkin heti purkamaan asennusta. Pumpun päällä (ja pohjalla) on tuollainen kotelo jossa on olevinaan pumpulle jotain vaimennusta, mutta kyseessä on ehkä 1mm paksu läpyskä jonka alla on kunnon kaikukoppa. Rapsuttelin nuo muoviseinämät nyt pois ja täytyy huomenna toistaa seinäkappaleelle sama homma.

kaikukotelo.JPG

Katsotaan jos saisi käyttökelpoiseksi vaimennusmatolla ilman että täytyy alkaa rakentaa kokonaan uutta kotelointia pumpulle. Jotain kotelon toimivuudesta kertoo se että pumpun aiheuttama ääni laski voimakkaan häiritsevältä tasolta vain jonkinverran sisäyksikköä äänekkäämmäksi sillä että nappasi kannen pois... Tältä näyttää siis "vaimennettuna":

vaimennettu.JPG

Asennustiimin jäljiltä parkettiin jäi parit mukavat naarmut ja allaskaapin kelkka (vedet pumpataan siis keittiöön) ei mennyt enää kiinni. Jouduin sitten säätämään ja sahailemaan viemäriputkia että sai oven kiinni. Olisihan se voinut paremminkin kokonaisuudessaan mennä, mutta ainakin asunto jäähtyy :)
Voi voi, itkeäkkö vai nauraa...

Näkemättä ulkoyksikköä niin sisäpuolella on tehty melkein kaikki virheet joita voi tehdä ja tämän tyyppisiä asennuksia kannattaisi välttää viimeiseen asti. Kondenssiveden kanssa tulee ensin ongelmia ja mitä siihen sanoo vakuutus jos on pitempään päällä kun asukkaat on poissa jostain syystä...
 
Meille asennettiin myös tuo Mitsun HR35. On kyllä ominaisuuksiltaan yllättävän huono, jälkikäteen valitsisin hieman kalliimman pumpun. Sisäyksikkö pitää yllättävän kovaa ääntä, sellaista "rutinaa", puhallusäänen lisäksi joka kuuluu ikävästi myös kuulokkeista läpi. Onko muilla vastaavia kokemuksia, meneekö tuo vielä normaalin ääntelyn piikkiin?
 
Meille asennettiin myös tuo Mitsun HR35. On kyllä ominaisuuksiltaan yllättävän huono, jälkikäteen valitsisin hieman kalliimman pumpun. Sisäyksikkö pitää yllättävän kovaa ääntä, sellaista "rutinaa", puhallusäänen lisäksi joka kuuluu ikävästi myös kuulokkeista läpi. Onko muilla vastaavia kokemuksia, meneekö tuo vielä normaalin ääntelyn piikkiin?
Kaikesta ylimääräisestä äänestä kannattaa reklamoida, jos häiritsee. Omasta Amberista vaihdettiin takuuseen moottori, puhallin ja laakeri että sai kaiken tikityksen vittuun, nyt on hiljainen.
 
Kaikesta ylimääräisestä äänestä kannattaa reklamoida, jos häiritsee. Omasta Amberista vaihdettiin takuuseen moottori, puhallin ja laakeri että sai kaiken tikityksen vittuun, nyt on hiljainen.
Kiitos kommentista, täytyypä tehdä näin. Oman kokemuksen mukaan nuo sisäyksiköt kyllä voivat tosiaan olla hiljaisiakin, niin että kovin ääni on ilman liike.
 
Itse suosittelen ottamaan laadukkaan ja kalliin mallin kuin siinä alkaa säästämään, kun kyse kuitenkin jostain 10v+ sijoituksesta, niin se 500e säästö alussa ei oikein tunnu missään.
 
Meidän anopille laitettiin tuollainen kondenssipumppu kanssa ja piti helvetillistä ääntä kaikista toppauksista huolimatta. En muista oliko ihan sama, mutta sama oranssi-läpinäkyvä väritys. Lopulta sen altaan muovi halkesi ja tein sille itse painovoimaisen reitin ulos.
 
Itse suosittelen ottamaan laadukkaan ja kalliin mallin kuin siinä alkaa säästämään, kun kyse kuitenkin jostain 10v+ sijoituksesta, niin se 500e säästö alussa ei oikein tunnu missään.
Tästäkin kyllä samaa mieltä. Jos sisäyksikkö olisi tullut näkyvälle paikalle niin näin olisimme joka tapauksessa tehneet. Kohde on kerrostaloasunto jossa viilennystarve on vuodessa joitakin viikkoja, joten ihan top-of-the-line -vehkeitä ei katsottu. Ehkä olisi pitänyt. Ulkoyksikkö onk kyllä erittäinen hiljainen, siihen ollaan tyytyväisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen päätymässä Midean Extreme 12 ja Vivax R+ Design mallien välille (jäähdytys pääasiallinen), sekä
Ilmalämpöpumppu GREE Amber 35 tämä vielä lisäksi harkinnassa.
Mikä hyöty on olla pelkkä viilennin, onko jotenkin huoltovapaampi tms.? Ei näissä hintaeroja tahdo olla pelkkään viilentävään ja melko vähän pelkkiä viilentäviä saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Meille asennettiin myös tuo Mitsun HR35. On kyllä ominaisuuksiltaan yllättävän huono, jälkikäteen valitsisin hieman kalliimman pumpun. Sisäyksikkö pitää yllättävän kovaa ääntä, sellaista "rutinaa", puhallusäänen lisäksi joka kuuluu ikävästi myös kuulokkeista läpi. Onko muilla vastaavia kokemuksia, meneekö tuo vielä normaalin ääntelyn piikkiin?
Ei kyllä kuulosta normaalilta toiminnalta. Itselläni vastaava pumppu ja sisäyksikön ääni on vain tasaista huminaa.
 
Olen päätymässä Midean Extreme 12 ja Vivax R+ Design mallien välille (jäähdytys pääasiallinen), sekä
Ilmalämpöpumppu GREE Amber 35 tämä vielä lisäksi harkinnassa.
Mikä hyöty on olla pelkkä viilennin, onko jotenkin huoltovapaampi tms.? Ei näissä hintaeroja tahdo olla pelkkään viilentävään ja melko vähän pelkkiä viilentäviä saatavilla.
Taitaa laadukkaammat vehkeet sisältää aina kaikki toiminnot eli viilennys, kuivaus ja lämmitys.
 
Näkemättä ulkoyksikköä niin sisäpuolella on tehty melkein kaikki virheet joita voi tehdä ja tämän tyyppisiä asennuksia kannattaisi välttää viimeiseen asti. Kondenssiveden kanssa tulee ensin ongelmia ja mitä siihen sanoo vakuutus jos on pitempään päällä kun asukkaat on poissa jostain syystä...

Ulkoyksikkö oli niin vinossa että näin silmällä ettei ollut vaaterissa. Kysyin siitä ja "Ei ole merkitystä, usein ne asennetaan tarkoituksellakin vähän vinoon". Olin et okei no mikä siinä. Sitten luin asennusohjetta ja siinä on kyllä ihan selvästi että pumppu pitää asentaa vaakatasoon. Säädin itse suoraan. Jalakset joilla laite lepää on kyllä rimpulat ja laite tuntuu tutisevan, mutten tiedä miten niitä vaihtaisi kun kupariputket on kiinni.

Tuo kondenssipumppu on kyllä kieltämättä hankala. Hajoamista ei huomaa mistään muusta kuin siitä että vesi alkaa valua parketille. Jälkikäteen kun olen keittiötä tutkaillut tulin lopputulokseen että painovoimainenkin poisto olisi mahdollinen mutta vaatisi todella tarkkaa poistoputkitusta, uunin irrottamista jne... Täytyy katsoa lähteekö siihen jossain kohtaa.
 
Soitin asentajalle ja hän oli testannut toimintaa toisen Panasonic TZ35WKE-laitteen kanssa ja se oli toiminut täysin samalla tavalla, AUTO-asennossa sisäyksikkö käy päällä 90 sekunnin välein. Ja koska tämä toinenkin tekee samaa, hänen näkemyksensä oli, että pumppu toimii normaalisti.

Tämä on ensimmäinen ilmalämpöpumppu minkä olen hankkinut eikä kokemuksia muista siis ole, mutta kyllä tuo sisäyksikön toiminta on mielestäni aika outoa, erityisesti öisin tuo jatkuva käynnistyminen noin 15 sekunnin ajaksi on aika häiritsevää.

Edit: Avasin aiheesta keskustelun myös toisaalla: Panasonic TZ35WKE outo katkokäynti
Miten tämän loppupeleissä kävi?
Lämpöpumput.info foorumille avaamassasi ketjussa #4 on ohje miten mahdollisesti katkokäyntiin voisi vaikuttaa:
Ensiksi pitäisi päästä kaukosäätimellä kuvan mukaisesti set napilla --> Service Zone [range (50~99). Todennäköisesti 64 Disable fan speed reduction during cool mode thermo-Off arvo on nyt: 00 – No --> se pitäisi vaihtaa 01 – Yes.

Omassa Daikinissa on vastaava säätö joka löytyy service manuaalista, mutta ei käyttöohjeesta. Sekin oli oletuksena arvossa, jossa sammutti sisäyksikön puhaltimen kun tavoitelämpötila on saavutettu. Muutin ja nyt jatkaa puhalluksella joka huomattavasti miellyttävämpi.
 
Omassa Daikinissa on vastaava säätö joka löytyy service manuaalista, mutta ei käyttöohjeesta. Sekin oli oletuksena arvossa, jossa sammutti sisäyksikön puhaltimen kun tavoitelämpötila on saavutettu. Muutin ja nyt jatkaa puhalluksella joka huomattavasti miellyttävämpi.
Pystytkö kertomaan miten operaatio tehdään Daikinille? Itellä Daikin Sensira ja olisi hyvä saada se puhaltamaan ilman katkomisia jos vaan mahdollista.
 
Ilto 400 ääntää sellaista korkeataajuista huminaa, ilmeisesti laakerit ovat huonossa kunnossa. Katsoin, että puhallinmoottoria näköjään saa uutena suht edullisesti ja kamalan monimutkaiselta tuo vaihto ei näyttänyt olevan. Mutta, täytyykö moottorin vaihdon jälkeen säätää koko talon ilmanvaihto uudelleen, jolloin olisi varmaan järkevintä hoidattaa koko homma ammattilaisella?
 
Ilto 400 ääntää sellaista korkeataajuista huminaa, ilmeisesti laakerit ovat huonossa kunnossa. Katsoin, että puhallinmoottoria näköjään saa uutena suht edullisesti ja kamalan monimutkaiselta tuo vaihto ei näyttänyt olevan. Mutta, täytyykö moottorin vaihdon jälkeen säätää koko talon ilmanvaihto uudelleen, jolloin olisi varmaan järkevintä hoidattaa koko homma ammattilaisella?
Kyllä se ehdottomasti kannattaa tehdä. Tai jos säätö on ollut alkutilanteessa kohdallaan, niin pääsee aika kevyellä puhallinnopeuksien säädöllä ja tarkistusmittauksilla.
 
Ilto 400 ääntää sellaista korkeataajuista huminaa, ilmeisesti laakerit ovat huonossa kunnossa. Katsoin, että puhallinmoottoria näköjään saa uutena suht edullisesti ja kamalan monimutkaiselta tuo vaihto ei näyttänyt olevan. Mutta, täytyykö moottorin vaihdon jälkeen säätää koko talon ilmanvaihto uudelleen, jolloin olisi varmaan järkevintä hoidattaa koko homma ammattilaisella?
Näyttänee olevan samat puhaltimet kuin 440:ssä. Aika helppo vaihtaa pelkkä laakeri puhaltimeen 5-10€/kpl. Ja väitän että puhaltimen vaihto ei vaikuta ilmamääriin mitenkään, taitaa olla venttiileistä säädettävä.
 
@Varjovuori näkisin että just nyt se ilmanvaihto toimii eri tavalla kuin alunperin, niillä huonoilla laakereilla. Uusilla taas toiminee kuten alunperinkin.
Jos pro katsoo tulo/poisto ilmavirtojen tasaisuuden samalla (ettei ole päätulossa/poistossa tukoksia) ja eri huoneiden huonekohtaiset tasot oikeaan mittaan, sitten siinä ammattilaisen käyttämisessä on järkeä. Yleensä sulkuventtiilit (poistoissa) ovat nitä joita ihmiset omatoimisesti säätelevät. Tämä säätelyn vaikutus näkyy sitte vaihtelevasti koko poistoputken matkalla.
 
Näyttänee olevan samat puhaltimet kuin 440:ssä. Aika helppo vaihtaa pelkkä laakeri puhaltimeen 5-10€/kpl. Ja väitän että puhaltimen vaihto ei vaikuta ilmamääriin mitenkään, taitaa olla venttiileistä säädettävä.
Toki vaikuttaa jos eri mallin tuuletin. Venttiileistä tehdään hienosäätö.
 
Näyttänee olevan samat puhaltimet kuin 440:ssä. Aika helppo vaihtaa pelkkä laakeri puhaltimeen 5-10€/kpl. Ja väitän että puhaltimen vaihto ei vaikuta ilmamääriin mitenkään, taitaa olla venttiileistä säädettävä.
Puhaltimet vaikuttavat eritttäin paljon. Yksinkertaistettuna puhaltimesta riippuu kokonaisilmamäärä ja venttiileillä säädetään että millainen osuus mihinkin huoneeseen ilmasta menee/poistuu.
 
Jos vaihtaa pelkät laakerit niin puhaltimet on samat, eikä pitäisi olla mitään syytä miksi ilmamäärät muuttuisi ainakaan merkittävästi?

Itse vaihdoin joku vuosi sitten uudet puhaltimet ja niissä oli muutama watti tehpa enemmän/vähemmän niin se varmaan jo vaikuttaa. En tiedä vaikuttiko merkittäväati mutta nuohoutin ja säädätin kanavat anyways.
 
Onko muuten miten merkityksellistä, että sisäyksikkö on asennettu 40mm päähän katosta? Lueskelin huvikseni asennusohjeita, ja siinä kyllä selkeästi mainitaan, että 65mm on minmietäisyys. Toiveena itselläni oli, että yksikkö asennetaan niin lähelle katonrajaa kuin mahdollista. Oletin toki, että asentaja ajattelisi, että minimietäisyys katsotaan asennusohjeesta ja asennetaan laite siihen korkeuteen.
 
Väittäisin ettei niin väliä lopulta, kyllä se kylmä ilma sieltä kiertää ja laskeutuu silti, minulla oli niin ahdas paikka että ei jäänyt kuin 30mm kattoon ja silti Daikin toiminut hienosti 10v+.
 
19-26-35-41 dB(A). Mitä näitä äänitasoja luetaan (sisäyksiköllä), mielenkiinnosta aiheeseen?
Osassa vaan vaikka 3-arvoa esim. 22/26/42
 
Mitsun FH25 alkanut tiputtelemaan kondenssivettä sisäyksiköstä lattialle. Vuotaa laitteen vasemmasta reunasta. Kuinka vesilinjan saisi näppärästi auki ? Imurilla vedetty putki auki ulkopuolelta ja siellä ei ole ongelmaa.

[edit]
Pääseekö paineilmalla jostain työntämään paskat liikkeelle.
 
Nilan VP18 M2 EK ei viilennä sitten mitenkään.

Alkaa olla aika helvetin tukalaa. Mikä avuksi?
Sisälämpötilapyyntö on 22, laite on viilennystilassa ja näyttäisi kompurankin olevan päällä ja viilentävän
 

Liitteet

  • IMG_20220626_144332.jpg
    IMG_20220626_144332.jpg
    1,2 MB · Luettu: 152
No, tänään ainaskin todistettu että kondenssivesi menee uudesta ilpistä oikeaan osoitteeseen, nyt iltapäivällä alkoi tiputtelemaan johdon päästä sadevesiviemäriin.

Näin niin ILP-ensiaskeleita ottavana vähän miettinyt, olisiko tasaisen lämpötilan suhteen hyötyä laittaa muutamia pieniä sopivasti asetettuja lisätuulettimia ilman liikuttamiseen - ensimmäisenä käytännön ideana kokeilin tänään laittaa ilmanpuhdistajan pyörimään hiljaa makuuhuoneeseen. Se ainakin periaatteessa imee lattianrajasta valuvaa viileää ilmaa, ja puhaltaa sitä ylöspäin... nyt lämpötilaeroa tulee päivisin se 1-2 astetta ilp-olohuoneen ja muiden huoneiden välille. Katsotaan tekeekö mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Nilan VP18 M2 EK ei viilennä sitten mitenkään.

Alkaa olla aika helvetin tukalaa. Mikä avuksi?
Sisälämpötilapyyntö on 22, laite on viilennystilassa ja näyttäisi kompurankin olevan päällä ja viilentävän
Laita käyttöveden max lämpötila niin ylös kun se menee.

Noissa on se typeryys että jos käyttövesi uhkaa lämmetä liikaa se joutuu himmaamaan jäähdytystä.

Tai vaihtoehtoisesti laske kuumaa vettä.
 
Laita käyttöveden max lämpötila niin ylös kun se menee.

Noissa on se typeryys että jos käyttövesi uhkaa lämmetä liikaa se joutuu himmaamaan jäähdytystä.

Tai vaihtoehtoisesti laske kuumaa vettä.
No voi helvetti, kiitos vinkistä. Laitan testiin
 
No voi helvetti, kiitos vinkistä. Laitan testiin
Ei tuo aiheuta ongelmaa jos se lämpö on tapissa ja päivittäin käy suihkussa. Lämmityskaudella sitä veden lämpöä voi ottaa alemmas ellei sen veden riittävyydessä ole ongelmaa.
 
Miten tämän loppupeleissä kävi?
Lämpöpumput.info foorumille avaamassasi ketjussa #4 on ohje miten mahdollisesti katkokäyntiin voisi vaikuttaa:
Ensiksi pitäisi päästä kaukosäätimellä kuvan mukaisesti set napilla --> Service Zone [range (50~99). Todennäköisesti 64 Disable fan speed reduction during cool mode thermo-Off arvo on nyt: 00 – No --> se pitäisi vaihtaa 01 – Yes.

Omassa Daikinissa on vastaava säätö joka löytyy service manuaalista, mutta ei käyttöohjeesta. Sekin oli oletuksena arvossa, jossa sammutti sisäyksikön puhaltimen kun tavoitelämpötila on saavutettu. Muutin ja nyt jatkaa puhalluksella joka huomattavasti miellyttävämpi.
Mulla Panasonic TZ25 tekee samaa, jos se on viilennyksellä, tuuletin AUTO-modessa ja lämpötilapyyntö (viilennyksen) toteutunut. Manuaalin mukaan toi katkokäynti estää hajun syntymistä? Jos en halua kuunnella tota katkomista niin käännän yksinkertaisesti tuulettimen nopeuden manuaalisäädölle.
 
Ulkoyksikkö oli niin vinossa että näin silmällä ettei ollut vaaterissa. Kysyin siitä ja "Ei ole merkitystä, usein ne asennetaan tarkoituksellakin vähän vinoon". Olin et okei no mikä siinä. Sitten luin asennusohjetta ja siinä on kyllä ihan selvästi että pumppu pitää asentaa vaakatasoon. Säädin itse suoraan. Jalakset joilla laite lepää on kyllä rimpulat ja laite tuntuu tutisevan, mutten tiedä miten niitä vaihtaisi kun kupariputket on kiinni.

Tuo kondenssipumppu on kyllä kieltämättä hankala. Hajoamista ei huomaa mistään muusta kuin siitä että vesi alkaa valua parketille. Jälkikäteen kun olen keittiötä tutkaillut tulin lopputulokseen että painovoimainenkin poisto olisi mahdollinen mutta vaatisi todella tarkkaa poistoputkitusta, uunin irrottamista jne... Täytyy katsoa lähteekö siihen jossain kohtaa.
Mulla on Aspenin Silent Aqua mini paketissa täällä odottamassa laitanko sen kiinni ylipäätään, kun pakko ei vielä ole. Nyt ämpäri käytössä parvekkeella.

Ostin sen nimenomaan sen takia, että siinä on oma sulake sähkönsyötön edessä, ja sisäyksikön vaihe viedään ton Aspenin läpi. Jos pilssipumppu hajoaa, niin se katkaisee sähkönsyötön sisäyksikölle kokonaan.

Ootko katsonut asennusohjetta sun pilssipumpusta tai sen sähkökytkentöjä, oisko siellä kytketty toi sisäyksikön sähkö samoin sen kautta tai olisiko edes pilssipumpussa mahdollisuus sille?
 
Sisäneliöiltään n 78m^2 sähkölämmitteinen omakotitalo kaipaisi ilpin kaveriksi. Talo on sen verran pieni ja hyvän mallinen, että pumpun saa käytännössä toiseen päätyseinään kiinni ja sillä puhaltaa koko talon lävitse, takkakin on tuossa aika lailla keskellä taloa joten toiveissa on, että sen lämpöä voidaan levittää samalla.

Pitkäikäinen hankinta ja tarkoitus tehdä tästä takan kaveriksi pääasiallinen lämmönlähde joten kannattanee laittaa kunnollinen. Onko näissä "premium merkeissä" mitään sudenkuoppia, joita kannattaa välttää tai toisella merkillä ylivertaisia ominaisuuksia vai onko turvallista ostaa se mitä sattuu saamaan? Muitakin remppoja asuntoon tehdään ja tarkoitus olisi laittaa toinen ovi tuonne samalle päätyseinälle johon pumppu olisi tulossa joten tilankäytön kannalta olisi kannattavinta asentaa sisäyksikkö tulevan oven yläpuolelle, sisäkorkeus n. 255 cm. Asunto Oulusta n 100km etelään.
 
Ilp hörppää kyllä kovasti sähköä. Normi päiväkulutus on ollut n. 3,5kWh. Jos dataa tai katsoo paljon tv:tä, niin ehkä tuplat enemmän. Eilen oli reippaat 15kWh, tää viilennys alkaa jo oikeasti maksamaan. 73 neliöö elementtikerrostalo.

Itsellä kanssa datahuone on n. 2c muita huoneita lämpimämpi. Hankin kokeeksi pöhistimen puhaltamaan makuuhuoneen ilmaa datahuoneeseen, niin se laskee lämpötilaa n. 1C. Yksi sisäyksikkö enemmän olisi ollut kyllä miellyttävämpi. Toisaalta oma vika jos haluaa istua koneella kesällä.

Alun perin ei ollut tarkoitus istua koneella, mutta nyt menin ottamaan muutaman etäkurssin yliopistolta kesän täytteeksi.
 
Meillä on riittänyt 2,5-3 kWh päivässä Daikinin Perfera 40:llä. Pyynti 23,5 tai 24 astetta ja puhallus toiseksi kovimmalla. Talo yhdessä tasossa ja n. 100 m2 jäähdytettävää alaa. Jostain puolilta päivin paistaa iltaan asti toiseen pitkään sivuun, jossa on kasarityyliin isoja ikkunoita. Ilmanvaihtokoneen viileän talteenotto auttanee mukavasti, tänään katsoin, että pudottaa tuloilman lämpötilaa useammalla asteella (kennolle tuleva ilma oli jotain 36-asteista kun seinä ja yläpohja on kuumana).
 
Ilp hörppää kyllä kovasti sähköä. Normi päiväkulutus on ollut n. 3,5kWh. Jos dataa tai katsoo paljon tv:tä, niin ehkä tuplat enemmän. Eilen oli reippaat 15kWh, tää viilennys alkaa jo oikeasti maksamaan. 73 neliöö elementtikerrostalo.

Itsellä kanssa datahuone on n. 2c muita huoneita lämpimämpi. Hankin kokeeksi pöhistimen puhaltamaan makuuhuoneen ilmaa datahuoneeseen, niin se laskee lämpötilaa n. 1C. Yksi sisäyksikkö enemmän olisi ollut kyllä miellyttävämpi. Toisaalta oma vika jos haluaa istua koneella kesällä.

Alun perin ei ollut tarkoitus istua koneella, mutta nyt menin ottamaan muutaman etäkurssin yliopistolta kesän täytteeksi.
Kuulostaa kyllä aika kovalta kulutus. Katselin omaa pumppua niin vähän päivästä riippuen kulutus ollut 0,4-3kwh/pv, jäähdytys n. 25c tasolla.
 
Eihän se toki ilmaista ole, mutta aika pientä vielä jos 3kWh:lla pysyy kämppä asuttavana. Oma Seiya 13 on jo nyt osoittautunut hintansa arvoisaksi hankinnaksi.
 
Meillä on riittänyt 2,5-3 kWh päivässä Daikinin Perfera 40:llä. Pyynti 23,5 tai 24 astetta ja puhallus toiseksi kovimmalla. Talo yhdessä tasossa ja n. 100 m2 jäähdytettävää alaa. Jostain puolilta päivin paistaa iltaan asti toiseen pitkään sivuun, jossa on kasarityyliin isoja ikkunoita. Ilmanvaihtokoneen viileän talteenotto auttanee mukavasti, tänään katsoin, että pudottaa tuloilman lämpötilaa useammalla asteella (kennolle tuleva ilma oli jotain 36-asteista kun seinä ja yläpohja on kuumana).
Meillä 30H malli ja pyynti 2-kerroksisen talon yläkerrassa elementtitalossa 24 astetta. Eilen oli kulutus 1kWh. Pumppu yläkerrassa, mikä muuttuu pätsiksi ilman jäähdytystä. Aurinko lämmittää taloa aamusta iltaan ilman, että puut varjostavat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 077
Viestejä
4 561 449
Jäsenet
75 105
Uusin jäsen
Bronto Skyleif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom